🔹«آیت الله نوری همدانی حفظه الله» نقل میكرد میگفت: «امام» كه سال 42 از زندان آزاد شد، ما خدمت ایشان برای دیدنشان رفته بودیم. اكثر اساتید و بزرگان بودند، از «قزوین» هم آقای «شهیدی» امام جمعه «قزوین» آمده بود. ایشان خیلی آدم مقتدری بود. در زمان شاه که در یكی دو نقطه کشور نماز جمعه میخواندند، یكی از آنها نماز جمعه «قزوین» بود كه آقای «شهیدی» میخواند.
🔸آقای «نوری» می گفت: امام دو سه مرتبه گفت: همه چیز برای ما قابل حل است؛ ولی این طلبههایی كه در «ساواك» و در «دارالترویج» رفت و آمد دارند، نمیدانیم با اینها چه كار كنیم؟ میگفت: مرتبه دوم و سوم كه امام گفت نمیدانیم با اینها چه كار كنیم؛ آقای «شهیدی» گفت: آقا اینها را بدهید ما ببریم «قزوین»، یك كارشان میكنیم!
🔻میگفت: ما اولین بار بود دیدیم «امام» با صدای قهقه خندیدند. ما تا آن روز خنده با صوت بلند «امام» را ندیده بودیم.
#طنز
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ آیا حضور زعفر زاهد (همان زعفر جنی) در کربلا برای یاری امام حسین صحت دارد؟
🔹اولین بار ملاحسین کاشفی جریان حضور زعفر جنی در کربلا و اعلام یاری وی به امام حسین را در روضه الشهداء ص 431 آورده و این مطلب به تدریج در منابع پس از آن راه یافته است ولی در منابع معتبر کهن چنین قضیه ای نقل نشده است.
سید بن طاووس به نقل از کتاب مولد النبی ومولدالاوصیاء شیخ مفید که از بین رفته روایتی را به نقل از امام صادق درباره آمدن گروهی از فرشتگان و جنیان خدمت امام حسین برای یاری رساندن به حضرت آن هم در هنگام خروج وی از مدینه به سوی مکه آورده است و این ارتباطی با داستان زعفر جنی ندارد.
🔻داستانهایی دربارهٔ رابطه بین آیت الله بروجردی و زعفر جنی نقل می شود؛ به خصوص در رابطه با وقایع مرگ زعفر و برگزاری مراسم ختم وی توسط ایشان، حواشی مختلفی ذکر میشود. بنا بر تحقیقات انجامشده، این مطالب سند مشخصی ندارند و در کتابها و خاطرات مربوط به شرححال زندگی بروجردی، مطلبی دربارهٔ آنها وجود ندارد.
🔸با توجه به نبود دلیل معتبر دربارهٔ رابطهٔ آیت الله بروجردی و زعفر، به نظر میرسد در نقلهای عامیانه دربارهٔ این موضوع اشتباهی بین ایشان و مؤلفی همنام وی صورت گرفته است. سید علیاصغر شفیع جابلقی بروجردی (متوفای ۱۳۱۳ش) از روحانیان بروجرد و صاحب کتاب طرائف المقال در این اثر به زعفر جنی اشاره کرده و به نقل از یکی از استادان خود که وی را مورد وثوق و اطمینان توصیف میکند، جریان حضور زعفر در کربلا را حکایت کرده است.
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#عاشوراء
#زعفر_جنی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جریانی که آیت الله بهجت رحمه الله علیه در مورد وفات زعفر جنی و جانشین او «کامل» بیان می کنند!
🔹این را هم از پیرمردهای زمان خودمان از اساتید در نجف شنیده بودیم که جنها گفته بودند: «در بین ما کافر و شیعه هست ولی سنی نیست». گفتیم: این برای چیست؟ گفت...
#تاریخ
#عاشوراء
#زعفر_جنی
#اهل_سنت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام حسین علیه السلام:
چیزی را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تفاوت ساختار پزشکی در ایران و کشورهای توسعه یافته
🔹استاد رائفی پور
#سیاسی
#طنز
#رائفی_پور
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۱۲)
💠 آسیب های فردی لباس روحانیت
۱. رانت منزلت و خودبزرگ بینی پنهان
🔹تصور کنید وقتی آدمی می خواهد وارد حوزه شود، احساس می کند وارد مسیری شده که مسیر بهترین های خداست. انبیای هر قوم، اشرف آن قوم بودند و علما هم، ورثه علم و معرفت و درجات آنها هستند. همین احساس وقتی در جان طلبه بنشیند و حتی مقداری از آن در وجودش رخنه نماید، برای آسیب پذیر کردنش کفایت میکند.
🔸این طلبه در این فضا رشد میکند و بعد از چند سال معدود، به پوشیدن لباس دین مفتخر می شود. وقتی لباس دین را می پوشد، یا از همان اول توهم می زند و خیال می کند اشرف مخلوقات شده و یا حواسش است؛ اما به سبب لباس دین هم که شده، انتظار دارد کوچک و بزرگ، زن و مرد، خواهر و برادر، پدر و مادر و همه عالم و آدم او را تکریم کنند. اگر بزرگتری که زودتر از من معمم شده، از دری وارد یا خارج شود، هر چقدر هم که به خودم نگیرم، از این که احساس میکنم به شأن لباس توهین شد، دلخور می شوم. در یک جلسه هر چند افراد بسیار باتقواتر از من باشند، من باید پیش نماز بشوم و اگر غیر از این اتفاق بیفتد توهین به تمام مقدسات عالم تلقی می شود. اگر کسی در آن جلسه، عهده دار سخن گفتن باشد، حتی اگر لعل و در از دهانش بریزد، چون در حضور من سخن گفته، به دین خدا بی ادبی کرده است.
🔻 ناخواسته این تصور در طلبه ایجاد می شود که از حیث منزلت و جایگاه در رتبه برتری قرار دارد؛ حتی اگر خودش هم شایسته نباشد، بالاخره این لباس اقتضا می کند که چنین منزلتی برایش قائل شوند.
عده ای نیز ضعف نفس دارند و دنبال کار و کاسبی هستند و برای علم و عمل به حوزه نیامدهاند. لباس دین بهترین پوشش برای این افراد است تا بدون هیچ تلاشی از منزلت صنفی بهره ببرند و دنیای خود را بسازند و دین مردم را خراب کنند.
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
ارزش هر انسان به چیزی است که نیک میداند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉میلاد با سعادت اولین امام شیعیان امیر المومنین علی علیه السلام و روز پدر بر عموم مومنین مبارک باد.
#استوری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ نام امامان و تحریف قرآن
🔹مهمترین سؤال و اشکالی که اهلتسنن از دیرباز تاکنون در بحث امامت، مخصوصاً امامت حضرت على(ع)، به شیعیان دارند اين است كه:
اگر مسأله امامت راست و درست، و از طرفی، مهم و ضروری میباشد؛ چرا اسم اميرالمؤمنين على(ع) و ديگر امامان شيعه(ع) در متن قرآن به صورت صريح ذكر نشده است؟
🔻جداى از جوابهای حاشیهای که شیعیان برای پاسخ این سؤال مطرح میکنند، مهمترین جواب ایشان، تمسک به مسأله «تحریفِ قرآن» است.
🔸شیعیان در برابر این سؤال، دو دسته شدهاند:
الف)گروهی از علمای شیعه، که خيلى ولايى هستند و غالباً جزء اخباریون محسوب میشوند؛ پاسخ میدهند:
اتفاقاً نام حضرت امير(ع) در قرآن صدر اسلام وجود داشته و در مصحفِ تنظيم شده عثمان يا پس از او، اين تصريح به آيه يا سوره، از قرآن حذف شده است.
بنابراين، خلاصه جواب اين گروه، اين است: «قرآن تحريف شده است».
ب) گروهی ديگر از علمای شیعه، که خيلى ولايى نیستند و غالباً جزء اصوليون محسوب میشوند؛ پاسخ میدهند:
اسم حضرت امير(ع) در قرآن نيامده، چون اگر اين تصريح به آيه يا سوره، در قرآن مىآمد، باعث میشد که دشمنان، قرآن را تحریف کنند؛ و خداوند برای جلوگیری از تحریف قرآن، اسم امامان شیعه را در قرآن ذکر نکرده است.
بنابراين، خلاصه جواب اين گروه، جلوگیری از تحريف شدن قرآن است.
‼️نکته:
عملکرد این دو گروه از علمای شیعه جالب توجه است.
🧐 علمای اخباری و ولایی، از گذشته تاکنون، در گفتار و نوشتار خود، سعی کردهاند که اثبات کنند قرآن تحریف شده است؛ و محدث نوری در میان ایشان، قدرتمندترین تلاش را با تألیف کتاب «فصل الخطاب» پیرامون اثبات تحریف قرآن انجام داده است.
🤔 علمای اصولی، مخصوصاً انديشمندان معاصر شيعه نیز، به خاطر طعن علماى اهلتسنن و جلوگیری از اتهام قول تحریف به شیعه، بیشترین تلاش را در تألیف آثاری برای اثبات عدم تحریف قرآن نمودهاند.
(برای اطلاع از این آثار،استادی، کاظم، کتابشناسی عدم تحریف قرآن، نشر مشعر)
#قرآن
#تحریف_قرآن
#اعجاز
#اهل_سنت
#اخباری_گری
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 ميان متقدمين و متأخرين، بين راوي «مجهول و مهمل» فرق است:
🔹از ديدگاه متأخرين ـ يعني از علامه حلي (ره) به اين طرف: «راوي مجهول» به كسي مي گويند كه نامش در كتب رجالي آمده باشد، اما مدح و ذمي درباره او ذكر نشده باشد و «رواي مهمل» به كسي مي گويند كه با وجود اين كه نام او در سلسله روايات آمده، اما اسمي هم از او در كتب رجالي ذكر نشده باشد.
🔸اما از ديدگاه متقدمين ـ يعني از علامه حلي (ره) و يا ابن داوود (ره) به قبل: «رواي مهمل» كسي است كه اسمش در كتاب هاي رجالي آمده، ولي مدح و ذمي درباره او نيامده است و «رواي مجهول» كسي است كه جزء رجال ضعيف است و كلمه مجهول از الفاظ دال بر ذم است.
#رجال
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
از همنشینی با دوست بد بپرهیز که دوست بد، همنشین خود را به هلاکت می افکند و یار خود را به نابودی می کشاند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند میراث آلبرتا قسمت سوم
🔹مستند میراث آلبرتا ۳ در ادامه ی مستند های میراث آلبرتا ۱ و ۲، روایت اروپایی مستندی است درباره ی مهاجرت نخبگان.
🔻در مستند میراث آلبرتا که منصفانه و بیطرفانه ساخته شده است ، کارگردان سعی در تغییر نگاه ایرانیان دارد ، اکثر این نخبه هایی که هر روز مهاجرت میکنند فقط برای خوشگذرانی و آزادی های جنسی و مصرف آزادانه مشروب به اروپا و آمریکا مهاجرت نمیکنند ، بلکه هدف های بلند علمی و پژوهشی دارند که در ایران به آنها بها داده نشده است و راهی جز رفتن از کشور ندارند و اگر نه هیچ فردی راضی به دوری از خانواده و وطن نیست.
📲 تماشای رایگان مستند:
https://www.filimo.com/m/5LDZ4
#مستند
#معرفی_فیلم
#میراث_آلبرتا
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بهرام مشیری (منتقد اسلام ) از برخی کمالات حضرت علی می گوید
🔶 صداقت در گفتار، احوال شاعرانه در ذهن و قلم ، شارب خمر نبودن، شجاع و غیر فرار بودن ، مومن و وفادار به مبانی اسلام
🔺خوشتر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️شکافته شدن کعبه برای ولادت حضرت علی ؛ مشهوری بی اصل یا روایتی معتبر (1)
🔹یکی از مسائل مشهور در بحث ولادت حضرت علی علیه السلام، شکافته شدن دیوار کعبه است . ابتدا باید دانست که چه این حادثه حقیقت داشته باشد و چه حقیقت نداشته باشد، هیچ گونه خدشه ای در عظمت و ارزش مولا علی علیه السلام ایجاد نمی کند.
🔸مسئله محوری شکافته شدن دیوار کعبه به عنوان کرامتی خاص برای حضرت علی است و با ولادت ایشان در کعبه کاری نداریم . به عبارتی دیگر بحث اصلی سر کیفیت ولادت در کعبه است نه اصل ولادت ( دقت کنید )
🔺کتب متعدد تاریخی ولادت حضرت را در کعبه ذکر کرده ولی خیل کثیری از آنها به مسئله شکافته شدن دیوار کعبه اصلا اشاره ای نکردند . ضمنا روایات تاریخی متعارضی با اصل روایت ولادت در کعبه وجود دارد که نقل آنها مجالی دیگرمی طلبد.
🔶شیخ مفید به عنوان یکی از استوانه های علمی تشیع در الارشاد ج 1 ص 5 اصل ولادت در کعبه را نقل کرده ولی به شکافته شدن آن اصلا اشاره ای ندارند . شیخ طوسی درتهذیب الاحکام ج 6 ص 19 ، سید رضی در خصائص الائمه ص 39 ، ابن بطریق در عمدة عيون صحاح الاخبار في مناقب إمام الأبرار ص24، طبرسی در إعلام الورى بأعلام الهدى، ج 1 ص 306 ، ابن شهر آشوب در مناقب آل أبي طالب، ج 2 ص 200 ، علامه حلی در کشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين، ص 17 ، بزرگان دیگری از طرفداران مکتب اهل بیت هستند که اشاره ای به شکافته شدن دیوار کعبه در ماجرای ولادت حضرت علی نداشته اند.
💠در کتب اهل سنت نیز شاهد شکافته شدن دیوار کعبه نیستیم . به عنوان مثال سبط ابن جوزی در تذکره الخواص ص 10 می نویسد که در کعبه باز شده ( بدون اشاره به علت آن ) و مادر امیر المومنین وارد آن می شود.
🔻صفوری شافعی در نزهه المجالس ص 159 قید می کند که ابوطالب همسر خود را وارد کعبه می کند و و با یک درد زایمان بچه متولد می شود . همو در مختصر المحاسن المجتمعة، ص156 تاکید بر این معنا دارد . زرندی حنفی در نظم درر السمطين ص 76، ابن مغازلی شافعی در مناقب حضرت علي عليه السلام ، ص 58-59 و جوینی در فرائد السمطين، ج1، ص425-426 عین این مطلب را آورده است.
♦️بستی معتزلی عادت زنان بنی هاشم موقع وضع حمل را ورود به کعبه و کشیدن شکم خود برای تسهیل زایمان می داند که فاطمه بنت اسد از این قاعده مستثنی نبوده است(المراتب، ص 151 ).
🔷خواجه نصر الله هندی در السیوف المشرقة ومختصر الصواقع المحرقة، ص204 و عبدالعزیر دهلوی در مختصر التحفة الاثنی عشریة، ص48 تصریح دارند که عادت اهل جاهلیت بر این بوده که در روز پانزدهم رجب هر سال در کعبه را باز می کردند و برای زیارت وارد آن می شدند و فاطمه بنت اسد از کسانی بود که وارد شدند و در آن روز وضع حمل کردند.
🔹مسعودی در اثبات الوصية، ص 142: ... فلما اشتد بها دخلت الکعبة فولدته في جوف البيت (فاطمه بنت اسد خود وارد کعبه می شود).
🔵این بود گوشه ای از نظرات علمای اهل سنت در این باب، همانطور که مشاهده کردید شکافته شدنی در کار نیست.
بررسی اعتبار روایت شکافته شدن کعبه را که روایتی ضعیف است به ادامه موکول می کنیم.
#تأمل
#نقد_مشهورات
#جعلیات
#اخبار_جعلی
#شکافته_شدن_کعبه
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
امام علی علیه السلام:
آنکه نهایت تلاش خود را به کار گیرد به خواسته اش خواهد رسید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها بر عموم شیعیان تسلیت باد.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#استوری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠آیت الله حسینی قزوینی:
🔹اهل سنت در علم رجال از ما خيلي جلوتر هستند. اگر آنها در علم رجال هيچ كاري نكنند و ما دويست سال كار كنيم، به موقعيت فعلي آنها هم شايد نرسيم و علتش هم اين بود كه حكومت ها در گذشته با اهل سنت بود و امكانات زيادي براي آنها وجود داشت و وسائل تحقيق برايشان فراهم بود. ولذا هم در حوزه رجال و هم در حوزه حديث خيلي گسترده تر از شيعه كار كردند به خلاف فقه كه شيعه به مراتب جلوتر از اهل سنت بوده است. ولذا روي اين جهت در طول تاريخ تا قرن هشتم مجموع كتاب هاي رجالي شيعه از تعداد انگشتان دست تجاوز نمي كند.
🔸قديمي ترين كتاب رجالي شيعه، رجال برقي متوفاي 274هـ است. بعد رجال كشي است كه معاصر كليني است. حتي سال وفات كشي را نمي دانيم. اساسي ترين كتاب رجالي شيعه، رجال كشي است، ما نمي دانيم ايشان كي به دنيا آمده و كي از دنيا رفته است. فقط مي نويسم: «كان معاصراً للكليني.» بعد از آن رجال نجاشي و رجال شيخ است. اين چهار كتاب رجالي شيعه است از زمان معصومين عليهم السلام تا قرن هشتم هجري.
🔻رجال برقي كه حدود سي چهل صفحه بيشتر نيست. فقط اسماء صحابه را آورده است بدون اين كه بگويد كه اين شخص ثقة است يا ثقة نيست. نزديك پانصد نفر از اصحاب ائمه را آورده است.
#رجال
#اهل_سنت
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۱۳)
💠 آسیب های فردی لباس روحانیت
۲. تقویت روحیه نفاق
🔹پیش تر نیز گفتیم که یکی از آفات لباس، آن است که طلبه جوان، سرشار از شور و جنب و جوش جوانی را ناگزیر از رفتارهایی می کند که متناسب این لباس است؛ ولی متناسب سن و سال و شور و نشاط نیست؛ او را وادار میکند تظاهر کند و خود را خیلی بهتر از چیزی نشان دهد که واقعیت دارد؛ او را ناگزیر میکند رفتارهایی را از خود نشان دهد که در خلوت تقیدی به آن ندارد؛ یعنی از طلبه جوان یک بازیگر می سازد؛ برخلاف کسانی که این لباس را فرصتی برای بندگی می شمارند، بنده آن را آفتی برای دوگانگی شخصیتی می دانم، زیرا تقیدات اجباری غیر اختیاری اگر گذرا نباشند نفاق تولید می کنند.
🔸این لباس که طلبه یک لا قبا را به یک قدیس تبدیل می کند و احترام دیگران را بر می انگیزد و در امر دین جلو می اندازد، دقیقا او را آماج تیر امثال روایات نفاق قرار می دهد.
🔻مردم از صاحب این لباس، انتظار شوخی های زیاد و خنده های طولانی و حرکت های سبک ندارند؛ در حالی که این ها
طبیعت جوانی است. یک جوان تا کی و چند روز و چند ساعت می تواند مثل یک آدم میانسال و جا افتاده، آرام و موقر باشد؟!
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi