eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉میلاد با سعادت اولین امام شیعیان امیر المومنین علی علیه السلام و روز پدر بر عموم مومنین مبارک باد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ نام امامان و تحریف قرآن 🔹مهم‌ترین سؤال و اشکالی که اهل‌تسنن از دیرباز تاکنون در بحث امامت، مخصوصاً امامت حضرت على(ع)، به شیعیان دارند اين است كه: اگر مسأله امامت راست و درست، و از طرفی، مهم و ضروری می‌باشد؛ چرا اسم اميرالمؤمنين على(ع) و ديگر امامان شيعه(ع) در متن قرآن به صورت صريح ذكر نشده است؟ 🔻جداى از جواب‌های حاشیه‌ای که شیعیان برای پاسخ این سؤال مطرح می‌کنند، مهم‌ترین جواب ایشان، تمسک به مسأله «تحریفِ قرآن» است. 🔸شیعیان در برابر این سؤال، دو دسته شده‌اند: الف)گروهی از علمای شیعه، که خيلى ولايى هستند و غالباً جزء اخباریون محسوب می‌شوند؛ پاسخ می‌دهند: اتفاقاً نام حضرت امير(ع) در قرآن صدر اسلام وجود داشته و در مصحفِ تنظيم شده عثمان يا پس از او، اين تصريح به آيه يا سوره، از قرآن حذف شده است. بنابراين، خلاصه جواب اين گروه، اين است: «قرآن تحريف شده است». ب) گروهی ديگر از علمای شیعه، که خيلى ولايى نیستند و غالباً جزء اصوليون محسوب می‌شوند؛ پاسخ می‌دهند: اسم حضرت امير(ع) در قرآن نيامده، چون اگر اين تصريح به آيه يا سوره، در قرآن مى‌آمد، باعث می‌شد که دشمنان، قرآن را تحریف کنند؛ و خداوند برای جلوگیری از تحریف قرآن، اسم امامان شیعه را در قرآن ذکر نکرده است. بنابراين، خلاصه جواب اين گروه، جلوگیری از تحريف شدن قرآن است. ‼️نکته: عملکرد این دو گروه از علمای شیعه جالب توجه است. 🧐 علمای اخباری و ولایی، از گذشته تاکنون، در گفتار و نوشتار خود، سعی کرده‌اند که اثبات کنند قرآن تحریف شده است؛ و محدث نوری در میان ایشان، قدرتمندترین تلاش را با تألیف کتاب «فصل الخطاب» پیرامون اثبات تحریف قرآن انجام داده است. 🤔 علمای اصولی، مخصوصاً انديشمندان معاصر شيعه نیز، به خاطر طعن علماى اهل‌تسنن و جلوگیری از اتهام قول تحریف به شیعه، بیشترین تلاش را در تألیف آثاری برای اثبات عدم تحریف قرآن نموده‌اند. (برای اطلاع از این آثار،استادی، کاظم، کتابشناسی عدم تحریف قرآن، نشر مشعر) 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 ميان متقدمين و متأخرين، بين راوي «مجهول و مهمل» فرق است: 🔹از ديدگاه متأخرين ـ يعني از علامه حلي (ره) به اين طرف: «راوي مجهول» به كسي مي گويند كه نامش در كتب رجالي آمده باشد، اما مدح و ذمي درباره او ذكر نشده باشد و «رواي مهمل» به كسي مي گويند كه با وجود اين كه نام او در سلسله روايات آمده، اما اسمي هم از او در كتب رجالي ذكر نشده باشد. 🔸اما از ديدگاه متقدمين ـ يعني از علامه حلي (ره) و يا ابن داوود (ره) به قبل: «رواي مهمل» كسي است كه اسمش در كتاب هاي رجالي آمده، ولي مدح و ذمي درباره او نيامده است و «رواي مجهول» كسي است كه جزء رجال ضعيف است و كلمه مجهول از الفاظ دال بر ذم است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: از همنشینی با دوست بد بپرهیز که دوست بد، همنشین خود را به هلاکت می افکند و یار خود را به نابودی می کشاند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند میراث آلبرتا قسمت سوم 🔹مستند میراث آلبرتا ۳ در ادامه ی مستند های میراث آلبرتا ۱ و ۲، روایت اروپایی مستندی است درباره ی مهاجرت نخبگان. 🔻در مستند میراث آلبرتا که منصفانه و بیطرفانه ساخته شده است ، کارگردان سعی در تغییر نگاه ایرانیان دارد ، اکثر این نخبه هایی که هر روز مهاجرت میکنند فقط برای خوشگذرانی و آزادی های جنسی و مصرف آزادانه مشروب به اروپا و آمریکا مهاجرت نمیکنند ، بلکه هدف های بلند علمی و پژوهشی دارند که در ایران به آنها بها داده نشده است و راهی جز رفتن از کشور ندارند و اگر نه هیچ فردی راضی به دوری از خانواده و وطن نیست. 📲 تماشای رایگان مستند: https://www.filimo.com/m/5LDZ4 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بهرام مشیری (منتقد اسلام ) از برخی کمالات حضرت علی می گوید 🔶 صداقت در گفتار، احوال شاعرانه در ذهن و قلم ، شارب خمر نبودن، شجاع و غیر فرار بودن ، مومن و وفادار به مبانی اسلام 🔺خوشتر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️شکافته شدن کعبه برای ولادت حضرت علی ؛ مشهوری بی اصل یا روایتی معتبر (1) 🔹یکی از مسائل مشهور در بحث ولادت حضرت علی علیه السلام، شکافته شدن دیوار کعبه است . ابتدا باید دانست که چه این حادثه حقیقت داشته باشد و چه حقیقت نداشته باشد، هیچ گونه خدشه ای در عظمت و ارزش مولا علی علیه السلام ایجاد نمی کند. 🔸مسئله محوری شکافته شدن دیوار کعبه به عنوان کرامتی خاص برای حضرت علی است و با ولادت ایشان در کعبه کاری نداریم . به عبارتی دیگر بحث اصلی سر کیفیت ولادت در کعبه است نه اصل ولادت ( دقت کنید ) 🔺کتب متعدد تاریخی ولادت حضرت را در کعبه ذکر کرده ولی خیل کثیری از آنها به مسئله شکافته شدن دیوار کعبه اصلا اشاره ای نکردند . ضمنا روایات تاریخی متعارضی با اصل روایت ولادت در کعبه وجود دارد که نقل آنها مجالی دیگرمی طلبد. 🔶شیخ مفید به عنوان یکی از استوانه های علمی تشیع در الارشاد ج 1 ص 5 اصل ولادت در کعبه را نقل کرده ولی به شکافته شدن آن اصلا اشاره ای ندارند . شیخ طوسی درتهذیب الاحکام ج 6 ص 19 ، سید رضی در خصائص الائمه ص 39 ، ابن بطریق در عمدة عيون صحاح الاخبار في مناقب إمام الأبرار ص24، طبرسی در إعلام الورى بأعلام الهدى، ج 1 ص 306 ، ابن شهر آشوب در مناقب آل أبي طالب، ج 2 ص 200 ، علامه حلی در کشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين، ص 17 ، بزرگان دیگری از طرفداران مکتب اهل بیت هستند که اشاره ای به شکافته شدن دیوار کعبه در ماجرای ولادت حضرت علی نداشته اند. 💠در کتب اهل سنت نیز شاهد شکافته شدن دیوار کعبه نیستیم . به عنوان مثال سبط ابن جوزی در تذکره الخواص ص 10 می نویسد که در کعبه باز شده ( بدون اشاره به علت آن ) و مادر امیر المومنین وارد آن می شود. 🔻صفوری شافعی در نزهه المجالس ص 159 قید می کند که ابوطالب همسر خود را وارد کعبه می کند و و با یک درد زایمان بچه متولد می شود . همو در مختصر المحاسن المجتمعة، ص156 تاکید بر این معنا دارد . زرندی حنفی در نظم درر السمطين ص 76، ابن مغازلی شافعی در مناقب حضرت علي عليه السلام ، ص 58-59 و جوینی در فرائد السمطين، ج1، ص425-426 عین این مطلب را آورده است. ♦️بستی معتزلی عادت زنان بنی هاشم موقع وضع حمل را ورود به کعبه و کشیدن شکم خود برای تسهیل زایمان می داند که فاطمه بنت اسد از این قاعده مستثنی نبوده است(المراتب، ص 151 ). 🔷خواجه نصر الله هندی در السیوف المشرقة ومختصر الصواقع المحرقة، ص204 و عبدالعزیر دهلوی در مختصر التحفة الاثنی عشریة، ص48 تصریح دارند که عادت اهل جاهلیت بر این بوده که در روز پانزدهم رجب هر سال در کعبه را باز می کردند و برای زیارت وارد آن می شدند و فاطمه بنت اسد از کسانی بود که وارد شدند و در آن روز وضع حمل کردند. 🔹مسعودی در اثبات الوصية، ص 142: ... فلما اشتد بها دخلت الکعبة فولدته في جوف البيت (فاطمه بنت اسد خود وارد کعبه می شود). 🔵این بود گوشه ای از نظرات علمای اهل سنت در این باب، همانطور که مشاهده کردید شکافته شدنی در کار نیست. بررسی اعتبار روایت شکافته شدن کعبه را که روایتی ضعیف است به ادامه موکول می کنیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: آنکه نهایت تلاش خود را به کار گیرد به خواسته اش خواهد رسید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها بر عموم شیعیان تسلیت باد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠آیت الله حسینی قزوینی: 🔹اهل سنت در علم رجال از ما خيلي جلوتر هستند. اگر آنها در علم رجال هيچ كاري نكنند و ما دويست سال كار كنيم، به موقعيت فعلي آنها هم شايد نرسيم و علتش هم اين بود كه حكومت ها در گذشته با اهل سنت بود و امكانات زيادي براي آنها وجود داشت و وسائل تحقيق برايشان فراهم بود. ولذا هم در حوزه رجال و هم در حوزه حديث خيلي گسترده تر از شيعه كار كردند به خلاف فقه كه شيعه به مراتب جلوتر از اهل سنت بوده است. ولذا روي اين جهت در طول تاريخ تا قرن هشتم مجموع كتاب هاي رجالي شيعه از تعداد انگشتان دست تجاوز نمي كند. 🔸قديمي ترين كتاب رجالي شيعه، رجال برقي متوفاي 274هـ است. بعد رجال كشي است كه معاصر كليني است. حتي سال وفات كشي را نمي دانيم. اساسي ترين كتاب رجالي شيعه، رجال كشي است، ما نمي دانيم ايشان كي به دنيا آمده و كي از دنيا رفته است. فقط مي نويسم: «كان معاصراً للكليني.» بعد از آن رجال نجاشي و رجال شيخ است. اين چهار كتاب رجالي شيعه است از زمان معصومين عليهم السلام تا قرن هشتم هجري. 🔻رجال برقي كه حدود سي چهل صفحه بيشتر نيست. فقط اسماء صحابه را آورده است بدون اين كه بگويد كه اين شخص ثقة است يا ثقة نيست. نزديك پانصد نفر از اصحاب ائمه را آورده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۱۳) 💠 آسیب های فردی لباس روحانیت ۲. تقویت روحیه نفاق 🔹پیش تر نیز گفتیم که یکی از آفات لباس، آن است که طلبه جوان، سرشار از شور و جنب و جوش جوانی را ناگزیر از رفتارهایی می کند که متناسب این لباس است؛ ولی متناسب سن و سال و شور و نشاط نیست؛ او را وادار میکند تظاهر کند و خود را خیلی بهتر از چیزی نشان دهد که واقعیت دارد؛ او را ناگزیر میکند رفتارهایی را از خود نشان دهد که در خلوت تقیدی به آن ندارد؛ یعنی از طلبه جوان یک بازیگر می سازد؛ برخلاف کسانی که این لباس را فرصتی برای بندگی می شمارند، بنده آن را آفتی برای دوگانگی شخصیتی می دانم، زیرا تقیدات اجباری غیر اختیاری اگر گذرا نباشند نفاق تولید می کنند. 🔸این لباس که طلبه یک لا قبا را به یک قدیس تبدیل می کند و احترام دیگران را بر می انگیزد و در امر دین جلو می اندازد، دقیقا او را آماج تیر امثال روایات نفاق قرار می دهد. 🔻مردم از صاحب این لباس، انتظار شوخی های زیاد و خنده های طولانی و حرکت های سبک ندارند؛ در حالی که این ها طبیعت جوانی است. یک جوان تا کی و چند روز و چند ساعت می تواند مثل یک آدم میانسال و جا افتاده، آرام و موقر باشد؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: اولین کسی که وارد دوزخ می شود، فرمانروایی است که به عدالت رفتار نمی کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چرا خدا را نمی بینیم؟ چرا پنهانه؟ چرا حسش نمی کنیم؟ 💠استاد عالی 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 آیت الله حسینی قزوینی و سب و لعن علماء! ❓با توجه به تجربه‌ای که حضرت‌عالی داشته‌اید آیا شبهه ای بوده است که در پاسخ به آن به مشکل برخوده باشید؟ 🔹این سبّ و لعنی که بزرگان ما دارند. ما خیلی وقت‌ها با این‌ها بحث می‌كنیم، این‌ها می‌گویند: «امام خمینی» شما می‌گوید ابوبكر و عمر اصل كفر و اصل زندقه بودند. «صاحب حدائق» ده ها دلیل بر نجاست كل اهل‌سنت می‌آورد! با این‌ها ما چه كار كنیم؟ فقط ما یك جواب به این‌ها می‌دهیم می‌گوییم: این‌ها «مجتهد» بودند فرضا خطا كردند، تازه پاداش هم دارند. شما می‌گویید «طلحه و زبیر» مجتهد بودند! در جنگ «جمل» 30 هزار نفر را به كشتن داده‌اند و این‌ها ثواب هم برده‌اند! ما هم می‌گوییم اگر به فرض مراجع و بزرگان ما اشتباه كرده‌اند، اجتهاد کرده اند. ⁉️ این هم جزء شبهات است؟ 🔸بله، بحث سب صحابه از اساسی‌ترین شبهات وهابیت و اهل‌سنت به ما است؛ یعنی دیگر شبهات را می‌شود از كنارش به نوعی رد شد، تحریف قرآن را می‌شود رد شد، غلو، توسل و غیره را می‌شود رد شد؛ ولی در رابطه با سبّ و لعن صحابه حتی معتدل‌ترین سنی این‌ را نمی‌پذیرد! این‌كه شیعه بیاید در كتاب‌هایش صحابه را سبّ و لعن كند، حتی برای یک سنّی معتدل قابل تحمل نیست؛ یعنی اصل عداوت و اختلاف هم از همین‌جا است. 🔻اگر ما در بحث صحابه با این‌ها كنار بیاییم، در دیگر مسائل این‌ها با ما كنار می‌آیند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد علیه السلام: دعای مومن از سه حال خارج نیست: یا برایش ذخیره می گردد ، یا در دنیا برآورده می شود یا بلایی را که می خواهد به او برسد دفع می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تریلر فیلم مصائب مسیح ♦️مصائب مسیح (به انگلیسی: The Passion of the Christ) فیلمی درام و وابسته به کتاب مقدس به کارگردانی مل گیبسون و به نویسندگی گیبسون و بندیکت فیتزجرالد است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. این فیلم ۱۲ ساعت آخر عمر عیسی مسیح را به تصویر می‌کشد . 🔹فیلم به خاطر مسئول نشان دادن یهودیان در به صلیب کشیده شدن مسیح با اعتراض محافل و گروه‌های یهودی مواجه شد تا جایی که آن‌ها به دادگاه شکایت بردند و تلاش کردند از اکران آن جلوگیری کنند، اما فیلم با اِعمال تغییراتی مختصر اکران شد. 🎥 🎥 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر روایت طریقه طهارت امام حسین از غائط به نقل شیخ طوسی 🔹شیخ طوسی در تهذیب الاحکام ج 1ص 354 روایتی را بدین گونه از امام باقر نقل کرده است: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏ كَانَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع يَتَمَسَّحُ‏ مِنَ‏ الْغَائِطِ بِالْكُرْسُفِ وَ لَا يَغْسِلُ ( امام حسین بوسیله تکه پارچه ای خود را پاک می کرند و شستنی در کار نبوده است ) ظاهر عبارت روایت نشانگر اینست که این عمل به صورت استمراری بوده نه در مواقع اضطرار و مقطعی. 🔸روایت به لحاظ سندی بی شک روایتی صحیح است . علامه مجلسی در ملاذالاخیار ج 3 ص 33 ، مولی صالح مازندرانی در شرح فروع کافی ج 1 ص 225 ، پسر شهید ثانی در استقصاء الاعتبار ج 1 ص 363 ، فاضل هندی در کشف اللثام ج 1 ص 206 ، مقدس اردبیلی در مجمع الفائده و البرهان ج 1 ص 92 ، سید محسن حکیم در مستمسک العروه الوثقی ج 2 ص 217 ، محقق خوانساری در مشارق الشموس ج 1 ص 376 ، سید محمد سعید حکیم در مصباح المنهاج ج 2 ص 92 ، علامه حلی در منتهی المطلب ج 1 ص 272 روایت را صحیح دانسته اند . هم چنین در متون فقهی به این روایت استناد شده است. ❓سوال ♦️ به نظر شما این عمل فعلی اخلاقی است؟ ♦️آیا نمی شد این حکم شرعی را به نوعی دیگر نقل کرد؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi