فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نماهنگی زیبا ویژه ولادت امام حسین علیه السلام
🎊اعیاد شعبانیه بر تمامی شیعیان مبارک.
#نماهنگ
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
امام صادق علیه السلام:
آنکه خدا خیرش را بخواهد
عشق حسین را به قلب او می اندازد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر روایات باب مولد الحسین اصول کافی
💠شیخ کلینی در ابواب التاریخ کافی برای هریک از معصومین در بابی مستقل روایاتی جمع کرده است. در باب مولد الحسین ایشان جمعا نه روایت نقل کرده که نکات جالبی بین این روایات به چشم می خورد.
♦️1-روایات دوم باب بیانگر اینست که بین ولادت امام حسن و امام حسین فقط شش ماه و ده روز فاصله بوده است.در اینجا این اشکال به ذهن می آید که اگر امام حسن در ماه رمضان به دنیا آمده باشد در اینصورت امام حسین قاعدتا باید در ماهی قبل از شعبان به دنیا بیاند و این با نظر خود کلینی که ولادت ایشان را در شعبان دانسته است منافات دارد.شش ماه بعد از رمضان هر ماه قمری که باشد قطعا ماه شعبان نیست.لذا به نظر می رسد اگر بخواهیم ولادت ایشان در شعبان را قبول کنیم یا باید قید ولادت امام حسن در رمضان را بزنیم یا قید شش ماهه به دنیا آمدن امام حسین.
♦️2-روایت سوم بیانگر کراهت حضرت فاطمه از حمل و وضع امام حسین است.!!البته قیدشده که علت این کراهت به شهادت رسیدن امام حسین درآینده بوده است.
♦️3-در روایت چهارم آمده :وقتی پیامبر بشارت ولادت فرزندی که امت، او را به قتل می رسانند می شنود راضی به ولادت ایشان نمی شود(لَا حَاجَةَ لِي فِي مَوْلُودٍ يُولَدُ مِنْ فَاطِمَةَ تَقْتُلُهُ أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي).در ادامه بعد از رد دوباره وقتی به پیامبر گفته می شود که خداوند امامت،ولایت و وصیت را در نسل امام حسین قرار می دهد این بار پیامبر ولادت این مولود را قبول می کند!!تقریبا همین ماجرا برای حضرت فاطمه رخ می دهد وایشان بعد از شنیدن وعده امامت،وصیت و ولایت راضی به ولادت امام حسین می شود.
♦️4-جالب تر اینکه در همین روایت چهارم آمده که امام حسین هرگز نه از حضرت فاطمه و نه از هیچ زنی دیگر شیر نخورده است!غذای ایشان بنابر ظاهر این حدیث اینطور بوده که پیامبر انگشت ابهام یا زبان خود را در دهان امام حسین می گذاشته و بدین صورت ایشان سیر می شدند.
♦️5-در روایت پنجم علت ایراد جمله إِنِّي سَقِيمٌ (صافات/89) از جانب حضرت ابراهیم مشاهده مصائب امام حسین عنوان شده است.
♦️6-در روایت هفتم امام حسین یاری فرشتگان یاری رسان را قبول نکرده و به جای آن لقاء الله را انتخاب می کند.
♦️7-روایت هشتم روایت معروف به شیر فضه است.نکته جالب در شرح این روایت نظر علامه مجلسی در مورد تاختن اسب بر پیکر مطهر امام حسین در عاشوراست.مشهور بین شیعه اینست که بعد از شهادت امام حسین عده ای اسب بر پیکر ایشان تاختند. علامه مجلسی این مطلب را با استناد به همین روایت قبول نکرده و منکر تاخته شدن اسب بر پیکر امام حسین است(مراه العقول ج 5 ص 371)
#تأمل
#تراث_روایی
#علامه_مجلسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
امام سجاد علیه السلام:
برای عباس(ع) نزد خداوند جایگاهی است که در روز قیامت همه شهیدان به آن غبطه می خورند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی داوران مسابقه میدون از کاندید های ریاست جمهوری دعوت می کنند تا برنامه اقتصادیشون رو در این برنامه بیاند و ارائه بدند.
🔹دکتر عبد الملکی: فقط از ظرفیت خالی ۵۰ درصدی صنعت کشور حداقل ۱۵ درصد نرخ رشد اقتصادی می توانستیم داشته باشیم!
خانم مهرنوش هم که دولت رو با خاک یکسان کرد😁
آقای یونچی بعد دعوت می گند جیگر ندارند بیان😂😂
#اقتصاد_اسلامی
#سیاسی
#طنز
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مدعی مرجعیت (یثربی کاشانی) روایتی را که حتی سندی صحیح ندارد،نص قطعی امام صادق می خواند
♦️چندین سال قبل آقای یثربی در واکنش به کلیپ مشهور آِیت الله خوشوقت مطالبی را بیان داشت که در کلیپ فوق مشاهده کردید.در کمال تعجب ایشان روایت علی مثله تلطم الخدود و تشق الجیوب ( جالب تر اینکه روایت را هم اشتباه خوانده و ترجمه می کند) را که حتی صحت سندی ندارد، نص قطعی امام صادق می داند!!این روایت در تهذیب الاحکام شیخ طوسی آمده و برخی از طرفداران قمه زنی هم به آن استناد می کنند.
روایت فوق به خاطر مجهول بودن خالد بن سدیر ضعیف السند است!!
♦️فقهای بزرگی ( که آقای یثربی در علمیت به گردپای آنها هم نمی رسد) تصریح به ضعف سندی این روایت کرده .برخی اضافه کرده اند که چون اصحاب به این روایت عمل نکرده اصلا شایستگی برای دلیل واقع شدن را ندارد .
♦️محقق همدانی در مصباح الفقیه ج 5 ص 449، محقق خویی در مبانی منهاج الصالحین ج 10 ص 566 ، محقق سبزواری در کفایه الاحکام ج 2 ص 415،سید گلپایگانی در کتاب الطهاره ص 219 ، آیت الله روحانی در فقه الصادق ج 23 ص 341، شهید ثانی در مسالک الافهام ج 10 ص 27 ،علامه مجلسی در ملاذالاخیار ج14 ص112روایت را مجهول و ضعیف ارزیابی کرده اند.نرم افزار درایه النور که طبق مبانی رجالی آیت الله شبیری زنجانی نوشته شده باز روایت را ضعیف ارزیابی کرده است.
♦️قضاوت با شما!!
#مرجعیت
#فقه_سنتی
#یثربی_کاشانی
#لطمه_زنی
#قمه_زنی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۲۱)
🔹طبق فرض طرف مقابل، این لباس، لباس دین و لباس رسول الله است. این لباس، مردم را به یاد خدا می اندازد. نماد دین خداست و مردم را ناخواسته به یاد دین می اندازد. عرض ما این است که گیرم فرمایش شما درست است و این لباس، لباس دین است. دست کم مرد باشید و روی حرف خودتان بایستید؛ یعنی اگر لباس دین است، لباس دین را به دست امناء الله و امناء الرسول بسپارید. اگر این لباس نماد دین است و دین را به یادها می آورد، آن را به تن کسی کنید که هم معرفت کافی به دین دارد و هم عمل او نمایاننده دین است. تا این طور نباشد که داخل لباس دین، یکی مثل بقیه مردم قرار بگیرد و بچرخد. اگر این لباس، لباس تبلیغ دین است و هدف ابراز
خدمت گذاری به مردم است، پس آن را به کسی بدهید که می تواند با مردم متواضعانه ارتباط بگیرد و مردمدار باشد.
نمی شود که از یک سو، یک دنیا شعار بار لباس کنید و از سوی دیگر به عنوان لباس صنفی، آن را به هر کسی که از راه می رسد، بدهید.
🔻گاه طلبه ای که به سبب مشکلات عدیده اخلاقی از مدرسه رانده شده، دو ماه بعد در مدرسه ای دیگر ملبس می شود یا طلبه ای که جرعه ای از جام تقوا ننوشیده و انگیزه ای جز دنیا و مادیات ندارد، خیلی راحت لباس دین را به تن می کند. بعد از مدتی ارسال لحيه هم میکند و به تمشیت آن می پردازد و عمامه بزرگ می بندد و دیگر خدا را هم بنده نیست. اگر این لباس، لباس رسول الله است، چرا آن را به تن غير فقیه می کنید. فقیه به معنای درست آن کیست؟
#لباس_روحانیت
#لباس_دین
#تحول
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام سجاد علیه السلام:
هر که در روزگار غیبت قائم ما، در ولایت ما استوار ماند؛ خداوند پاداش هزار شهید به مانند شهیدان بدر و اُحد به وی عطا فرماید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙اینم از یک مولودی خوانی جالب!
🔹ای کاش نشه تکرار دیگه این دولت تَکرار!
🔻باید برسه کار به یکی شبیه سردار
#دولت_اسلامی
#سیاسی
#طنز
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سید محمد محسن طهرانی(فرزند علامه طهرانی)از نظر خود در مورد نوروز می گوید
♦️نوروز یک بدعت و مورد امضاء بودن آن در اسلام قطعا مطلبی خلاف است
♦️نوروز عید زرتشتی هاست و اسلام به طور جد با این مسئله مخالفت کرده است
♦️ درآمدن علف از زمین برای گاو و خر عید است نه برای من!!
#علامه_طهرانی
#مدعیان
#نوروز
#فقه_سنتی
#تراث_روایی
#عرفان
#تصوف
#استاد_اخلاق
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام علی علیه السلام:
آنکه به خاطر دنیا پیوند برقرار کند
پیوندش گسستنی است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
نوروز سیدجوادشبیری.pdf
370.1K
💠 نقد و بررسی روایات نوروز
🖊استاد سید جواد شبیری
🔹استاد سید جواد شبیری بعد از بررسی سه دسته از روایات این نتیجه رو می فرمایند:
وقتی بعضی از سنت ها که رسوخ در یک جامعه می کند انقدر این سنت ها ریشه دار می شود که به هر حال زمینه برچیدن اینها نیست. وقتی زمینه بر چیدن اینها نیست، اینکه ما اصرار کنیم که این سنت ها را یک سنت های ضد دین معرفی کنیم در حالی که اصلا اینگونه نیست، این اصرار، اصرار بیجایی است.
عمده افراد نه این را یک سنتی می دانند که چون دین گفته است احترام می کنند و نه چون ضد دین است. نسبت نوروز با دین خنثی است و یک سری سنت های مثبتی هم در آن وجود دارد و طبیعی است که این سنت های مثبت پذیرفته شود.
#نقد_مشهورات
#جعلیات
#تسامح_ادله_سنن
#رجال
#تاریخ
#معرفی_مقاله
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
صلوات بر پیامبر گناهان را بسان ریختن آب بر آتش از بین می برد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 آسیب شناسی دینی ،اصلی ضروری
🔹آسیب شناسی دینی، در صدد مطالعه، شناخت، پیشگیری، کجروی و جلوگیری از بازگشت مجدد بحران هایی است که با انتظارهای منطقی از دین، جامعه دینی ایران و ماهیت دین اسلام سازگاری ندارد.
🔸توضیح مطلب آنکه آسیب ها و بحرانها و به تبع پیشگیری و درمان آنها به دو شاخه تعلق دارد: نخست به ماهیت دین، دوم به تحقق خارجی دین.
🔻ماهیت دین عبارت است از مجموعه حقایقی که به وسیله خداوند سبحان توسط پیامبران جهت هدایت انسان ها نازل می گردد و در یک جمله «ما جاء به النبي» یعنی آنچه از ناحیه پیامبر و پیشوایان دینی به ما رسیده است، حقایق، معارف و احکامی که به صورت متن و نص دینی ظاهر شده اند.
🔻وجود خارجی دین عبارت است از دینی که در جامعه متدینان جریان پیدا می کند و نهادهای اجتماعی و روابط میان دین داران را پدید می آورد.
موافقان، مخالفان و مذاهب مختلف و غیره را تحقق می بخشد. البته این حقایق و امور خارجی گرچه به دین منسوب اند، ولی تنها زاییده ماهیت دین نیستند و ده ها عامل فرهنگی، اجتماعی و روانی نیز بر آنها می تواند تاثیر بگذارد.
❗️آسیب شناسی دینی می تواند در مقام کشف بحران ها و کجروی های اندیشه دینی و رفتار و عملکرد دینی باشد.
#آسیب_شناسی_دینی
#کلام
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi