eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
713 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانی زیبا از مقام معظم رهبری 🔹هیچ نظر کارشناسی که مخالف با نظر این حقیر باشد مخالفت با ولایت فقیه نیست ♦️نکته اخلاقی: کاسه داغ تر از آش نباشیم!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: زیانکار کسی است که عمر خود را ساعت به ساعت بیهوده از دست می دهد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تیزر فیلم کوتاه هی هو 🎥 فیلم هی هو به کارگردانی  امیرسجاد حسینی در سال 1397 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر فیلم کوتاه و داستانی می‌باشد. 🎞 در این فیلم طلبه ای جوان با همسرش به دادگاه خانواده مراجعه می کنند و ... . 🔹بحث از وضعیت اقتصادی و مشکلات معیشتی ، لباس روحانیت و آسیب های آن از جمله محدودیت لباس برای گردش و خرید تا بد و بیراه گفتن مردم که باعث طلاق زندگی یک خانواده طلبه می شود. 🔸آسیب های صنفی روحانیت در فضای خانوادگی محور اصلی این فیلم است که در کنار خود لباس روحانیت مورد توجه قرار گرفته است! 📲لینک دانلود رایگان(50مگ): https://www.aparat.com/v/nb3Wg/%D9 👇👇 @Taammolate_talabegi
‍ 🔸دگرسالاری دینی و دینداری شریعتمدارانه در ایران معاصر به سرعت در حال تضعیف است! ✍ مقاله ای پژوهشی با عنوان «سنجش میزان مرجعیت گرایی دینی و خوداتکایی دینی در میان دو نسل 15 تا 30 سال و 50 تا 65 سال» (نوشته آقایان: مسیح علی پور، حسن محدثی گیلوایی و الله کرم کرمی پور) در نشریه مطالعات فرهنگ و ارتباطات شماره 45 بهار 98 به چاپ رسیده است. 👈 در جمع بندی این مقاله آمده است: 🔻براساس نتیجه این پژوهش، تغییرات در نوع دینداری در میان نسل جوان (در ایران) در حال شکل گیری اند و این تغییر حتی در نسل های اوّلیه نیز در حال گسترش است. 🔻وجه تمایز این تغییر نسبت به گذشته این است که هم شتاب بیشتری دارد و هم حوزه های بیشتری از زندگی دینی را در برگرفته است. 🔻درمجموع، مشاهدات میدانی مؤید این هستند که جوانان زیر 30 سال بیش از گروههای دیگر پذیرای تغییرات و خود از پیشگامان تغییرند. تغییر در عملکرد و اندیشة این گروه قطعاً موجب بروز تغییراتی در نحوه دینداری می شود و به پیدایش قواعد و هنجارهای جدیدی می انجامد که بر دینداری سایر بخش های جامعه نیز ممکن است اثر بگذارد؛ بنابراین دینداری در آینده با الگوهای متفاوتی ظاهر و با قواعد رفتاری جدیدی نمایان خواهد شد که با رفتارهای دینی سنّتی کاملاً متفاوت اند. 🔻نتایج نشان دهنده این هستند که دینداری کلی در میان دو گروه مورد مطالعه رو به کاهش نیست، بلکه شکل و تنوع آن در حال تغییر است این تغییرات در میان گروه اوّل در بُعد مناسك، اخلاق، فرامین دینی، عقلانیت و منابع اخذ تکالیف دینی به مراتب و بسیار بیشتر از گروه دوم مطالعاتی است. 🔻این وجه، یکی از غالب ترین وجوه تفاوت میان دو نسل در شیوه دینداری بوده است. در این موارد، شدت تفاوت در بین دو گروه بیش از سایر موضوعات است. در مورد وضعیت دو گروه در موضوعات اخلاق، انعطاف دینی و پذیرش ادیان اگرچه می توانیم از تفاوت معنی دار میان نسل ها سخن بگوییم، اما بی تردید شدت تفاوت به آن حد نیست که بتوانیم آن را شکاف دینی بنامیم. فاصله نسلی به تفاوتهای تا حدّی عمیق میان نسل ها در مورد مقولات مختلف اشاره دارد. 🔻به بیان دیگر، فاصله نسلی به اختلافات مهم بین دو نسل در تجارب، ارزشها و هنجارها و به طورکلی، به اختلاف و شکاف فرهنگی قابل توجه بین دو نسل گفته می شود. در مورد تغییرات دینداری در سه موضوع بالا نیز در حالت کلی می توانیم به وجود فاصله نسلی اشاره کنیم. 🔻 به طورکلی با توجه به نتایج این پژوهش می توانیم بگوییم که دینداری سنّتی که متضمن پایبندی افراد به تمایز ابعاد دینداری است، در بین نسل جوان رو به کاهش است و با توجه به شرایط ایجادشده، روند تغییرات دینداری در میان این نسل بیشتر است و نوعی دینداری که میل به فردی شدن یا حتی شخصی شدن دارد، درحال رشداست. نتایج این تحقیق نشان می دهند که خوداتکایی دینی در نسل جدیدتر به مراتب بیشتر از نسلهای قبلی است. 🔻براساس نتایج این تحقیق می توانیم بگوییم که به احتمال زیاد، دگرسالاری دینی در ایران معاصر به سرعت در حال تضعیف و دینداری شریعتمدارانه که متکی بر این نوع دگرسالاری است، رو به زوال است. 🔸گفتنی است که جامعه آماری این پژوهش از دو شهر قم و تهران انتخاب شده است. 📲 دریافت مقاله: https://b2n.ir/r85855 @nasiri42 👇👇 @Taammolate_talabegi
تصویر شماره۱
تصویر شماره ۲
تصویر شماره ۳
تصویر شماره ۴
تصویر شماره ۵
تصویر شماره ۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد علیه السلام: حق مادرت این است که بدانی او با گوش و چشم و دست و پا و مو و پوست و خلاصه تمام جوارحش تو را حفاظت نموده و از تو نگهداری کرده و از این کارش هم خرم و شاد بوده. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وقتی مدرس قرآن با یک خانم شوخی مختصری کرد و واکنش امام علیه السلام... 💠 استاد انصاریان 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱) 📚إنشاءالله سلسله گفتاری در مورد آسیب شناسی دکتر سروش خواهیم داشت که به تدریج در کانال بارگذاری خواهد شد. منبع مطالب از کتاب آسیب شناسی دین پژوهی معاصر استاد خسروپناه است. 🔹سخن گفتن درباره دکتر سروش و اندیشه ها و به ویژه فرایند فکری و اجتماعی او کار آسانی نیست؛ زیرا سروش بر خلاف سایر روشنفکران هم با علوم غربی آشنا است و هم دستی بر علوم اسلامی دارد و هم با سنت ادبی و شعری در فرهنگ اسلامی - ایرانی اُنس فراوانی دارد و هم مطالبش از گستردگی بیشتری برخوردار است. علاوه بر اینکه وی در بومی کردن فرهنگ و اندیشه غرب به فرهنگ اسلامی بسیار هنرمند است. 🔸رفتن به اعماق گذشته و کاوش در اعماق ذهنیت های آدمیان کار آسانی نیست، به خصوص وقتی که این کاوش بخواهد به دوران کودکی و نوجوانی اندیشمندان برگردد که تیرگی و تاریکی افزون تر می شود. حال با توجه به این تذکار و آشنایی بیش از بیست ساله نگارنده نسبت به اندیشه و شخصیت این روشنفکر تا آنجا که این تحقیق اجازه می دهد، به دین شناسی سروش و آسیب شناسی آن می پردازیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: رهایی و نجات در اخلاص است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍با این چند ثانیه به آینده امیدوار شوید! 🔹شما جوانان عزیز خواهید گفت که این کارها انجام گرفت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه(2) ♦️دومین سند مورد استناد اشعار منسوب به سیف بن عمیره است.وجه استدلال به اشعار سیف بن عمیره اینگونه است که : سیف بن عمیره از اصحاب امام صادق بوده و در محضر ایشان قصیده ای را در رثاء امام حسین سروده است. ابتدای قصیده چنین است: جل المصائب بمن اصبنا فاعذری/ یا هذه و عن الملام فاقصری . در دو بیت از این قصیده اسم رقیه آمده است و حتما این رقیه همان کودک سه ساله خرابه شام مدفون دمشق است!!! ♦️سطح استدلال را که مشاهده فرمودید اما حال نقد آن برای این اشعار دو منبع ذکر شده است :1-اعیان الشیعه 2- منتخب طریحی در اعیان الشیعه هیچ گونه سندی برای این قصیده ارجاع نشده وتنها آمده است: سیف بن عمیره ...له قصیده فی رثاء الحسین (http://lib.eshia.ir/71735/7/326) ♦️طریحی نیز در المنتخب خود این قصیده بلند ، زیبا و سوزناک را بدون ذکر سند آورده است.در آخر این قصیده آمده است:و عبیدکم سیف فتی ابن عمیره/عبد لعبد عبید حیدر قنبر.قبل از طریحی کسی را نمی شناسیم که این شعر را نقل کرده و به سیف نسبت داده یا به شاعر بودن او اشاره کرده باشد.جدا از ضعف و بی اعتباری متفردات طریحی( که کمر همت را برای تحریف محکم بسته است و تنه به تنه کتاب پراز دروغ ملاحسین کاشفی می زند) صحت انتساب این اشعار به سیف بن عمیره معلوم نیست.همچنین باید احتمال تعدد و تشابه اسمی را بررسی کرد. ♦️در دو بیت از قصیده به نام رقیه اشاره شده است : و رقیة رقّ الحسود لضعفها و غدا" لیعذرها الذی لم یعذر ولام کثوم یجد جدیدها لثمُ عقیب دموعها لم یکرر لم انسها و سکینه و رقیة یبکینه بتحسر و تزفر چنانچه می بینید نام رقیه مبهم است و باوجود احتمالات مختلف تطبیق آن بر کودکی که در شام از دنیا رفته بی دلیل است.برخی نیز احتمال داده اند که این شعردر قرن دهم توسط شیخ سیف بن عمیره گفته شده است. ♦️در هر صورت اشعار سیف بن عمیره به ادله ای که گفته شد نمی تواند مثبت وجود تاریخی حضرت رقیه باشد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: سبکسری، شر به بار می آورد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲) 💠نگاهی به زندگانی دکتر سروش(۱) 🔹حسين حاج فرج دباغ معروف به عبدالکریم سروش در ۲۵ آذرماه ۱۳۴۲ شمسی در خانواده مذهبی در اطراف میدان خراسان تهران، محله آبایی و اجدادی اش چشم به جهان گشود. پدرش، با تحصیلات اندک به شغل عطاری اشتغال داشت و در کنار کسب و کار با علاقه فراوان به شعر و ادب می پرداخت. 🔸وی تحصیلات متوسطه خود را در مدرسه علوی تهران سپری کرد. این مدرسه بر سایر مدارس، امتیاز ویژه ای داشت، زیرا هدف از تأسيس آن، تربیت دانش آموزانی بود که دیندارانه به تحصیل علم بپردازند به همین دلیل، بیشتر دانش آموزان این مدرسه را فرزندان مستعد و خانواده دار و مذهبی تشکیل می داد. مدیر مدرسه علوی، می خواست با مدیریت آن مدرسه، خواسته های خود را مبنی بر سازگاری علم و دین تحقق بخشد و نیروهای متدین غیر روحانی را تربیت کند. او البته تا حدودی هم موفق شد و شخصیت های متدین و فرهیخته ای مانند دکتر حداد عادل، دکتر کمال خرازی و دکتر ولایتی در این مدرسه رشد و تربیت دینی یافتند. برنامه مدرسه علوی، فراتر از دروس رسمی آموزش و پرورش بود. 🔻سروش در دبیرستان علوی، رشته ریاضی و در دانشکده داروسازی دکترا را فراگرفت و سپس بنا به نقلی با کمک مالی مرحوم مطهری در اسفند ماه ۱۳۵۱ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و رشته شیمی آنالیتیک (تحلیلی) را آموخت، اما به تاریخ و فلسفه علم علاقه بیشتر داشت و در همان جا به آموختن این حوزه معرفتی پرداخت. وی در کنار دروس رسمی به مطالعه آثار دیگری پرداخت و خود را در غربت به آنها مأنوس می ساخت. به گفته خودش، چهار کتاب سرنوشت ساز اسفار اربعه ملاصدرا، المحجة البيضاء فیض کاشانی، دیوان خواجه شمس الدین حافظ و مثنوی معنوی جلال الدین بلخی را در سفر به انگلستان به همراه خود برد. این دانش آموخته مدرسه علوی در کنار دروس رسمی به آموختن پاره ای از دروس طلبگی نیز اشتغال ورزید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: زیانکار کسی است که عمرش را لحظه به لحظه برباد می دهد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله جوادی آملی ♦️عید واقعی 🔹عمر هر کسی به فهم اوست 👇👇 @Taammolate_talabegi