eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: بازرگان امین و راستگو و مسلمان روز قیامت با شهیدان خواهد بود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(3) ♦️دفاع از بزرگان اهل سنت : ... فهذه علوم الصوفية الصافية الصادقة الوافية، مثل الحسن، و سفيان، و الفضيل بن عياض، و أبي يزيد البسطامي، و أبي الحسين النوري، و حبيب العجمي، و معروف الكرخي، و شقيق البلخيّ و محمد بن حفيف و بشر بن سعيد و أحمد الخوارزمي و أحمد الداراني، و حارث المحسابي، و سرى السقطي، و أبي الحسين بن المنصور الحلاج، و الجنيد، و الشبلي، و أبي نعيم القاضي. فهذه الطائفة الإلهية الذين نبغ ذكرهم ليسوا كالطائفة المشغولة بالعلوم و الشهوات، ... و أما علماء الآخرة فمثل الحسن البصري، و سفيان بن عيينة، و الثوري صاحب المذهب، و الطائي الطاهري، و أبو سعيد الخدري، و أبو حنيفة النعمان بن ثابت الكوفي، و مالك بن أنس المدني، و محمد بن إدريس الشافعي المطلبي، و أحمد بن حنبل الشيباني، و المزني، و ابن شريح، و الحداد، و القفال، و أبو الطيب، و أبو حامد، و أستاذنا إمام الحرمين أبو المعالي الجويني، و الشيخ الإمام أبو إسحاق إبراهيم الفيروزآبادي المعروف بالشيرازي ... رأى الشافعي مناما و كان قد تكلم في المسألة مع أبي يوسف، فرأى كأنه قد أدخل الجنة (سرالعالمین ص 502-504) ♦️دعوت به مذهب شافعی و دیگر مذاهب اهل سنّت نویسنده کتاب خواننده را به مذهب شافعی دعوت نموده و او را در انتخاب مذهب فقهی مخیّر دانسته است. «كن أيها الملك مسارعا في الثناء و الثواب فإنه الذكر المخلد، و أكثر ما تنظر في كتب ابن أبي الدنيا، و تواريخ الطبري، و مذهب الشافعي، أو ما تختار من المذاهب.» (سرّ العالمین ص457) ♦️تعداد نوافل «اعلم أن الصلوات الفرض هي خمس صلوات و ركعاتها سبع عشرة ركعة، و أكمل سنّتها ثماني عشرة ركعة.» ( سرّ العالمین ،ص477) پوشیده نیست که در مذهب شیعه، نوافل یومیه سی و چهار رکعت است. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 مرحوم آیت الله سید محمد حسینی کاشانی ♦️هفته گذشته این عضو اولین دوره مجلس خبرگان دارفانی را وداع گفت و بزرگانی چون آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله اعرافی و از مسئولین حکومتی دکتر حسن روحانی پیام تسلیت برای درگذشت ایشان صادر کردند. ♦️ایشان پدر زن محمود علوی وزیر اطلاعات کشور و از جمله مخالفین انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی بودند. از این جهت در صف افرادی چون آیت الله مومن قمی و سید محمد موسوی خوئینی ها قرار می گیرند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر روایت طلاق عایشه بدست حضرت علی (1) ♦️17 رمضان مصادف است با روز درگذشت عایشه. شیعیانی هستند که چنین می‌گویند: امام علی(ع) این قدرت را داشت که عائشه را از امّ المؤمنین بودن خلع کند. لذا چون عایشه بعد از رحلت پیامبر برخی اعمال ناشایست را انجام داد حضرت علی عایشه را طلاق می دهد به نیابت از پیامبر . ♦️شیخ صدوق در کمال الدین ج 2 ص 454 روایتی را نقل کرده که مضمون آن طلاق عایشه بدست حضرت علی بعد از جنگ جمل است. سند روایت بدین صورت است : حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَاتِمٍ النَّوْفَلِيُّ الْمَعْرُوفُ بِالْكِرْمَانِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ عِيسَى الْوَشَّاءُ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ طَاهِرٍ الْقُمِّيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَحْرِ بْنِ سَهْلٍ الشَّيْبَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَسْرُورٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيِّ 💠بررسی سند روایت ♦️راوی اول محمّد بن على بن محمّد بن حاتم نوفلى معروف به كرمانى که شیخ مرحوم صدوق است توثیق خاصی ندارد و فقط، ترضی و ترحم در مورد او شده است، لذا باید طبق مبنا، نسبت به او عمل کنیم. مرحوم مامقانی ترحم و ترضی شیخ صدوق را نشانه اعلا درجه حسن می داند (تنقيح المقال، ج3 ، ص160 )ولی محقق خویی ترحم و ترضی را حتی بر هر فاسقی جایز دانسته و کثرت ترحم و ترضی را نشانه ای بر حسن نمی داند چه برسد به وثاقت.( معجم رجال الحديث، ج1 ، ص78) آیت الله نجم الدین طبسی در درس خارج مهدویت مورخه 920805 می فرماید : نظر بنده این است که شیخ بودن (یک یا دو روایت از شخصی نقل کردن) دلیل بر وثاقت نیست آري کثرت روایت ثقه از یک شخص، دلیل بر وثاقت است و در این مورد، به کثرت نرسیده است. ما ترضی را هم فقط، حمل بر حسن - نه اعلا درجه حسن و نه دلیل بر وثاقت - می‌کنیم. ♦️راوی دوم ، سوم و پنجم همگی مهمل هستند. ♦️راوی چهارم محمد بن بحر بن سهل شیبانی است.شیخ طوسی هم در رجال و هم در فهرست متهم بودن او به غلو را نقل کرده است.ابن غضائری او را ضعیف و غالی دانسته است. کشی در نقل اخبار وارده در مذمت زراره در مورد شیبانی می گوید که او از غلات حنفیین بوده است. علامه حلی نام او را در قسم دوم رجال خود ذکر کرده و در انتهاء نظر به توقف درباب روایات او دارد. ابن داود هم شیبانی را در قسم دوم-ضعفا- رجال خود آورده است. ♦️تنها راوی آخر که سعد بن عبدالله است ثقه می باشد. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد علیه السلام: هر کس در هیچ کاری به مردم امید نبندد و همه کارهای خود را به خدای عزوجل واگذارد خداوند هر خواسته ای که او داشته باشد اجابت کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 دکتر علی شریعتی: 🔹هر چه از مرگ علی بیشتر می گذرد، زنده تر می شود و زنده تر خواهد شد؛ زیرا بشریت به میزانی که در تمدن و زندگی و رفاه اقتصادی و علم و قدرت مادی پیشرفت کرده، از معنویت دورتر شده و محروم تر مانده است و این نیازی است که امروز انسان این قرن به شدت احساس می کند. 🔸این نیازها هر چه شدیدتر شود و انسان امروز هر چه خود را به داشتن و شناختن انسان متعالی، انسان معنوی، مظهر فضائل بزرگ، نیازمندتر احساس کند، به شناختن علی نیازمندتر خواهد بود و فضائلی را که اعراب جاهلی در جامعه های بدوی و حتی جامعه های متمدن بعدی در چهره او و در روح پر شکوه او نتوانستند ببینند، خواهد توانست شناخت. 📚علی و حیات بارورش پس از مرگ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان دوره اول ( جالب اینکه همشون فوت کرده اند) عبارتند از: ♦️مرحومین آیات: مشکینی ( رئیس مجلس خبرگان)، هاشمی رفسنجانی ( نائب رئیس اول )، امینی ( نائب رئیس دوم)، طاهری خرم آبادی ( منشی )، مومن قمی ( منشی) ♦️همانطور که در کلیپ مشاهده کردید موقع رای گیری برای انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر، مرحوم مومن قمی قیام نکرده که این عمل به منزله مخالفت با انتخاب ایشان است. ♦️جالب تر اینکه آیت الله مومن با عزل آیت الله منتظری در این جلسه تاریخی نیز مخالفت کرده بودند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی در باب ادعیه روزانه ماه رمضان (1) ♦️اگر چه راز و نیاز باخدا متوقف بر ماثور بودن الفاظ و محتوای دعاها نیست ولی استناد آنها به معصوم و استفاده هدایتی از محتوای آنها به عنوان آموزه ای دینی، مشروط به اثبات صدور آن از معصوم است. ♦️راه یابی برخی تجربه های شخصی به برخی مجموعه های دینی،جعل برخی ادعیه با اهداف خیر یاسوء، رواج برخی دعاهای برساخته دارای مشکلات سندی و محتوایی بین مردم و مواردی از این دست،شناخت دعاهای ماثور از غیرآن را ضروری ساخته است. ♦️ابتدای امر لازم است که دو نکته تذکر داده شود: الف) هر چند ضعف سند باعث علم یا اطمینان به عدم صدور از معصوم نیست ولی موجب سلب اطمینان به صدور روایت از معصوم می شود. ب)اثبات اعتبار روایتی برپایه قرائن عقلی و نقلی، مجوز انتساب آن به معصوم نیست به عبارت دیگر در صورت درستی محتوای دعایی برپایه قرائن عقلی و نقلی، تنها می توان ادعا کرد این محتوا مورد تایید معصومان است اما نمی توان گفت این دعا از لسان معصوم صادر شده است. 💠 بررسی سندی ادعیه روزانه ماه رمضان ♦️اولین کسی که این ادعیه را گزارش کرده سید بن طاووس است و اثری از این ادعیه در منابع قبل از قرن شش یافت نمی شود. کتبی که این ادعیه را گزارش کرده دارای اختلافات فراوان هستند تا آنجا که چاپ قدیم و جدید اقبال الاعمال هم در پاره ای از موراد با هم اختلاف دارند. ♦️این دعاها در اقبال الاعمال بدون هیچ سندی آمده است. کفعمی در البلد الامین و مصباح سند را با این عبارت آورده است: رَوَاهَا ابْنُ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِيِّ ص!!! از عبارت کفعمی چنین برمی آید که این ادعیه را از کتاب الذخیره گرفته است ولی در کتابنامه اش به نام مولف اشاره نکرده و بدین سان مولف ناشناخته مانده است. جالب اینکه افراد زیادی قبل از قرن نهم دارای کتاب با عنوان الذخیره بودند ولی هیچ یک از آنها کتاب دعایی نیستند. واضح است که سند از اتصال برخوردار نبوده و مرسلی بیش نیست. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: فکر کن تا دوراندیش شوی و چون همه جوانب کار برایت روشن شد، آن گاه تصمیم قطعی بگیر. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙قسمتی کوتاه از گفتگوی دکتر سروش و دکتر ملکیان درباره چیستی روشنفکری و حقیقت. 🔹خلاصه یک جا به نقطه اشتراکی هم رسیدند😊 🔸دکتر صدری اومد تیکه بندازه به دکتر ملکیان بد تیکه ای نصیبش شد😁 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او (4) ♦️دعوت به کلام اشعری و إذا أردت العقلية فعليك بكتاب المقاصد و كتاب النجاة للرئيس، و إن شئت فيه الغاية القصوى فاطلع على الكتب الأصولية الدينية خاصة كتب شيخنا إمام الحرمين مثل «المحيط» و «الإرشاد» ، و من كتبنا النافعة في ذلك كتاب «الاقتصاد في الاعتقاد» ، و كتاب «قواعد العقائد» من أول كتاب «الإحياء» و «الرسالة القدسية ( سرالعالمین ص 459) در این جا به کتاب «الاقتصاد فی الاعتقاد» خود ارجاع داده است. اگر او شیعه شده؛ چرا خواننده را به کتابی که در اثبات اصول اشعری تصنیف کرده؛ ارجاع می دهد؟ غزالی در این کتاب ص 151 تصریح کرده که پیامبر برای بعد از خود شخصی را تعیین نکرد ♦️رسیدن به مقام امام سجاد علیه السلام نویسنده امام سجاد علیه السلام را یک زاهد معمولی می داند که می توان به مقام او رسید چنان که دیگر عارفان نیز به او رسیده اند: «قد يحصل من ثمر الذكر أكثر ما مر بك في تهذيب النفوس، و يثمر عليك أيضا ما أثمر على زين العابدين ذي الثفنات السجاد، فإنه كان يسجد بين الليل و النهار ألف سجدة فأثمر عليه، (سرالعالمین ص 495) ♦️شستن پا در وضو «فرض الوضوء ستة: النية عند أول جزء من الوجه، ثم غسل الوجه، ثم غسل اليدين إلى المرفقين، و مسح المقبل من الرأس، و غسل الرجلين مع الكعبين ( سرالعالمین ص 477) ♦️نواقض وضوء «مناقض الوضوء و هي: النوم قاعدا متمكنا، ثم زوال العقل بأي فن كان، ثم لمس الرجل المرأة و لا حائل بينهما، و ينتقض طهر اللامس دون الملموس في أصح الوجهتين، و لمس الفرج.» (سرّ العالمین ص477) بطلان وضو با لمس زن یا فرج از فتاوای اهل سنت است. ♦️صلاة ضحی و تراویح «ثم تأتي بكوامل النوافل مثل الضحى، و التراويح، و الصلاة بين المغربين، و أوراد الليل و السحر (سرالعالمین ،ص478) بدیهی است که در مذهب شیعه نماز ضحی و نماز تراویح بدعت شمرده می شود. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: در خوبی پیرو باشی بهتر از آن است که در بدی پیشوا باشی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مثل امیر المومنین نمی توانیم باشیم!! به قدر وسع و توانمون در این جهت حرکت کنیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تأملی در دو نحوه مواجهه با مفاهیم غربی با تأکید بر مفهوم نظام سرمایه داری/ محمد وحید سهیلی 🔹به طور عمده برای مواجهه با پدیده ها و مفاهیم غربی یک رویکرد به دنبال تهذیب آن پدیده یا مفهوم است و در نهایت با قواعد فقهی به دنبال تصرف در آن حقایق است و یک رویکرد به دنبال آن است تا با تامل بر ابعاد هستی شناسانه آن امر، ذات و جوهره آن مفهوم یا امر برآمده از تمدن غربی را نمایان کند و سپس در مواجهه ای انتقادی و مبتنی بر بنیان های هستی شناسی حکمت اسلامی به تآسیس و تکوین صورت جدیدی که با جهان اجتماعی اسلامی و خودی هماهنگ باشد بپردازد. رویکرد اول(تهذیب) هر چند در مقام عمل و رفع حیرت از وضعیت فعلی مفید و بلکه ضروری است لکن اگر چنانچه بخواهد بار رویکرد دوم را به دوش بکشد منجر به ساده سازی بسیاری از مسائل خواهد شد و اتفاقا به دلیل عدم درک درست از غرب و محصولات آن آورده ای جز اسارت و سخت تر و تنگ تر شدن خروج از مصائب تمدن مدرن را ندارد. در اینجا به صورت گذرا و مختصر مفهوم نظام سرمایه داری را مورد تأمل قرار می دهیم. 🔸نظام سرمایه‌داری نظامی است که در آن، حاکمیت با سرمایه است. اما منظور از حاکمیت چیست؟ حاکمیت یعنی اینکه در تمام تئوری‌های اقتصادی محور اصلی، سرمایه است و نه انسان. اگر از انسان نیز صحبت می شود بالعرض است. در واقع انسان هم به صورت «سرمایه‌ی انسانی» تعین دارد؛ پس انسان هم در واقع مثل آچار و پیچ‌ و‌ مهره یک سرمایه است. به بیانی دیگر انسان‌ها موجودیت شان به حیث تقییدیه سرمایه‌ است. و در این مسئله تفاوتی میان کارگری ساده با تکنسین متخصص نیست. زیرا همه به مثابه ابزار هستند. حال اگر انسان ابزار است بنابراین می‌توان او را تولید کرد کما اینکه مدرسه و آنچه ما آموزش و پرورش می خوانیم و معادل(education) است برای این منظور تاسیس می شود و بعد این انسان به مثابه ابزار مانند هر ابزار دیگری مستهلک شده و اسقاط و جایگزین می شود. مفهوم سرمایه‌ی انسانی نیز در بستر این بنیان شکل می گیرد. لذا در جامعه ای سرمایه داری ممکن و محقق است که حاکمیت و مبنا‌بودن سرمایه در تمامی تنظیمات امور انسانی تحقق یابد. بنابراین می توان گفت نظام سرمایه‌داری یعنی نظامی که حاکمیت و بقای این نظام با سرمایه است و به تعبیری دیگر «سرمایه» فصل مقوم آن است. 🔻حال اگر در مواجهه با سرمایه داری آن‌ را به روابط عقلایی میان بایع و مشتری و لوازم آن فروبکاهیم و اختلاف را صرفا در برخی ارزش های حاکم جستجو کنیم، تصور می کنیم می توانیم با چند اصل و اماره چالش های برآمده از الگوی نطام سرمایه داری را حل و فصل کنیم. یکی از مثال های این مسئله در داستان بانک نمودار است. هر چند احکام فقهی در شرایط فعلی برای تهذیب نظام بانکی از حیث «اکل میته» مناسب است اما نباید فراموش کنیم نزاع اصلی انقلاب اسلامی صرفا بحث سود بانکی یا مسئله دیرکرد نیست و مسئله را در «فلسفه پول» tشیوه خلق پول و در سطحی کلان تر در بنیان های هستی شناسانه نظام سرمایه داری جستجو می کنیم. ♦️در نهایت باید به این موضوع توجه کرد که این تفاوت دو رویکرد به مسائل می تواند دو فهم مختلف از وضعیت اکنون جامعه ایرانی را به همراه داشته باشد و دو روند متمایز را به همراه می آورد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عبارات زیبای مرحوم دکتر شریعتی در وصف مولای متقیان ♦️مردي را پيدا کردم بعد از پنج هزار سال که از خدا سخن مي گويد اما نه براي خواجگان بلکه براي بردگان. ♦️و مي جنگد برادر! شمشير پر آوازه اش از همه آن شمشير هايي که تو شناختي و من در اين پنج هزار سال شناختم قاطع تر و کوبنده تر است اما همه بر سر کساني که همواره بر سر ما مي زدند برادر! خورد. ♦️و پسرش وارث پرچمي است سرخ رنگ که در طول تاريخ در دست ما ها بوده و پيشوايان ما. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: از خدا بترس درباره طبقه پایین جامعه کسانی که هیچ چاره ای ندارند و مسکینان و نیازمندان. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر نظر آیت الله بهجت درباره توبه غزالی و تشیع او(5) ♦️تمجید از سفیانی و ربما تكون أنت الملك السفياني يفتح لك الحصون من غير تعب، و يجود بك الذرع و الضرع و الزرع (سرالعالمین ص 472) بین سنی و شیعه متواتر است که سفیانی از بنی امیه و دشمن اهل بیت علیهم السلام است ♦️عمرو بن العاص، صحابی بدری!! «كان عمرو بن العاص صحابيّا بدريّا نبه معاوية رضي اللّه عنه و جسره على فظائع الأفعال ...» (سرّ العالمین و ص451) مدح عمرو عاص، آن هم به عنوان صحابی بدری از غرائب است. عمروعاص در سال هشتم اسلام آورد؛ پس چگونه او را صحابی بدری نامیده؟! ♦️تجویز حضور در مجلس خمر «لا يكون الوالي شريب خمر، و هكذا الأمير، فلو حضر في مجالسهم فليحاكهم بالجلاب.» ( سرّ العالمین ص455) می گوید: والی و امیر نباید شراب بخورند و اگر در مجلس شراب حاضر شدند؛ باید گلاب بخورند و تظاهر به شراب خواری کنند!! آیا این سخن یک تائب مستبصر است یا شیاد سیاست باز؟ قال الصادق علیه السلام: لَا تُجَالِسُوا شُرَّابَ الْخَمْرِ فَإِنَّ اللَّعْنَةَ إِذَا نَزَلَتْ عَمَّتْ مَنْ فِي الْمَجْلِسِ. (من لا یحضره الفقیه، جامعه مدرسین، ج4، ص57) ♦️زردشت در چند موضع زرتشت را از انبیاء بزرگ برشمرده و در کنار اولوا العزم ذکر کرده است. ( سرّ العالمین صص471 و 483 و 485 ) با این که در میان شیعه نه تنها زرتشت به بزرگی و نبوت یاد نشده؛ بلکه روایتی در ذم او رسیده و بیشتر علمای شیعه او را نبی نمی دانند. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ شب قدر در روایات کافی/ محمد ذکاوت صفت 1️⃣ یکی از دو شب 21 و 23 به جهت اهمیت شب قدر، پرده از چهره ی این شب برداشته نشده و در ابهام بین یکی از دو شب 21 و 23 ماه مبارک رمضان باقی مانده است. از امام صادق علیه السلام در تعیین شب قدر سؤال شد. امام به یکی از شب 21 و 23 ماه رمضان ـ بدون تعیین ـ اشاره کرده است (احادیث 1 و 2). 2️⃣ اهمیت عبادت در شب قدر در انجام عبادت در آن شب، تأکید شده است (حدیث 2). به نظر می رسد سؤالِ جویندگان، برای درک شب قدر، برای انجام عبادت در آن و رسیدن به ثواب بوده است (نک: کتاب من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 97، ح 1834). بنابراین «درک شب قدر» ـ والله اعلم ـ به معنای فهمیدن زمان خاص آن و إحیا و عبادت در آن است و معنائی مانند فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيصُمْهُ [185 بقره] دارد. 3️⃣ فضیلت عبادت در شب قدر اگر چه حقیقت این شب را کسی غیر از صاحب این شب نمی داند (وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيلَةُ الْقَدْرِ)، اما درباره ی فضیلت عبادت در شب قدر، از عبارات قابل فهم استفاده شده است: همانطور که شب قدر بهتر از هزار ماه است، عبادت در شب قدر، بهتر است از عبادت در هزار ماه (هشتاد و سه سال و چهار ماه) که شب قدر در آنها نباشد (احادیث 4 و 6). 4️⃣ حادثه ی مهم شب قدر شب قدر، ظاهراً، دارای شرافتی جدای از شرافت نزول قرآن در آن دارد، زیرا قرآن در شب قدر نازل شده («إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيلَةِ الْقَدْرِ» و «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيلَةٍ مُبَارَكَةٍ») نه این که به جهت نزول قرآن شب قدر نامیده شده است. بدین ترتیب، «تورات» در شب ششم، «انجیل» در شب دوازدهم، «زبور» در شب هجدهم و «قرآن» در شب قدر نازل شده اند (حدیث 5). 5️⃣ جریان شب قدر در اندیشه ی شیعی، برپائیِ شب قدر، إحیایِ یک سالگرد مانند شب میلاد امام زمان علیه السلام یا شب بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیست، بلکه إحیای یک جریان مستمرّ است (اشاره به «تَنَزَّلُ» و «سَلَامٌ» در سوره ی قدر). بنابراین شب قدرِ شیعی، هر سال تکرار می شود و شیعیان در آن، إحیاء می گیرند، نه این که تمام شده باشد و به یاد آن، إحیاء بگیرند (حدیث 6). 6️⃣ شب تقدیر و مشیّت شب قدر را می توان به یک طرح کلی از برنامه ی زمانبندی شده در طول یک سال، تشبیه کرد. لذا شب قدر، شب تقدیر و سرنوشت نیز هست و آن را می توان اول و آخر سال نیز نامید (احادیث 3، 6، 9 و 11). بنابراین اگر انسان در این شب عبادت کند، گویا برنامه ی کلّیِ عبادی برای طول سالِ خود نوشته است و آن کسی پیروزِ سرنوشت است که طرح کلّیِ عبادتش را، که در این شب ارائه کرده، در طول سال اجرا کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا