eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دکتر بیژن عبد الکریمی: 🔹نظام های تئولوژیک به دلیل صورت تاریخی بخشیدن به امر فراتاریخ و به دلیل تبدیل امر اگزیستانسیل به امری نظری و تبدیل امر زنده حضوری به مفهومی سرد و بی روح، سرکوبگر و نابود کننده ایمان و تفکر دینی هستند. 📚پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی : سبب زیاد شدن نعمت، شکرگزاری است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠جواب به سوال از ازدواج خلیفه دوم و ام کلثوم را از زبان آیت الله حسینی قزوینی می شنویم 🔹ازدواج ام کلثوم با عمر رخدادیست که در وقوع، چگونگی و انگیزهٔ آن میان شیعیان و اهل سنت اختلاف است. برخی از اهل سنت با تأکید بر وقوع این ازدواج، آن را شاهدی بر عدم اختلاف بین امام علی (ع) و عمر بن خطاب دانسته‌اند. ♦️ چهار جواب شیعه در مورد این ازدواج : 1-اصلا دختری به نام ام کلثوم وجود نداشته که عمر با او ازدواج کند 2- ام کلثوم ربیبه حضرت علی بوده و دختر ابوبکر 3-ام کلثوم دختر حضرت علی بوده و ازدواج به اجبار و زور خلیفه دوم صورت گرفته است 4-حضرت علی جن یهودی را شبیه ام کلثوم کرد و او را به عقد عمر در آورد!!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ ساخت اجتماعی و تکوّن معرفت و فلسفه 💠 تفکر فلسفی و در پی آن نظریه شناخت تا اندازه زیادی به ساختار اجتماعی وابسته‌ است به‌ طوری‌ که ساختار اجتماعی تعیین‌ کننده تحول تفکر فلسفی است. معرفت بر اساس فرضیه اصلی جامعه‌شناسی معرفت، کارکرد اجتماعی دارد؛ به‌ عبارت‌ دیگر جامعه نه‌ تنها موضوع معرفت است بلکه بخش سازنده آن نیز هست. 🔹فرض جامعه شناسی معرفت این است که فلسفه در پیوند با جامعه است. جامعه شناسان فلسفه را در پیوند با فرهنگ های ملی و ویژگی های تفکری در دورانی معین می دیدند. مثلا می توان به گرایش فیلسوفان آلمانی به متافیزیک اشاره کرد که با ویژگی های خاص آنها پیوند دارد. دلیل اجتماعی ای که برای این گرایش ارائه می شود وضعیت متمایز آنان و قرار گرفتن فیلسوفان در ردیف کارمندان و کارمندزدگی آنهاست. کارمندان در آلمان عصر فئودالی قشری ممتاز و صاحب امتیاز بودند. دلیل دیگری که برای گرایش فیلسوفان آلمانی به متافیزیک آورده می شود این است که آنها نمی توانستند به طبقه بورژوازی اتکا کنند. طبقه متوسط و بورژوازی آلمان از نظر سیاسی مستقل نبود و در جریان ملت سازی، متحد اشراف بود. آن بخش از فیلسوفان آلمانی هم که با طبقه متوسط ارتباط داشتند تحت تأثیر طبقه متوسط پروتستان و تا حدودی کلیسای این مذهب بودند. 🔸بر خلاف آلمان، فیلسوفان در انگلستان با بورژوازی یا طبقه شهروند تاجر و مولد پیوند نزدیک داشتند و همین دلیل گرایش آنان به تجربه گرایی و واقع گرایی به حساب می آید. عده ای دیگر از جامعه شناسان معرفت تا آنجا پیش می روند که ادعا می کنند جهت گیری عملگرایان در فلسفه امریکایی ناشی از نظارت تجّار امریکایی در قرن نوزدهم بر دانشگاه های این سرزمین است. گرایش این گروه اجتماعی به معرفت عملی و کاربردی در فلسفه بازتاب یافت، به طوری که رهیافت انسان فعال هسته مرکزی فلسفه عمل گرایانه امریکایی شد و بازتاب آن را می توان در این شعار دید: واقعیت آن چیزی است که در عمل مفید باشد. ⁉️آیا تکوّن معرفت و فلسفه اسلامی در دوران بعثت و عصر خلافت و اینک در جمهوری اسلامی ایران به عنوان ساخت اجتماعی مصداقی دیگر از این نظریه و در راستای آن است؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت زهرا سلام الله علیها: اول باید در فکر مشکلات و آسایش همسایه و نزدیکان و سپس در فکر خویشتن بود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند دنیای بدون مردها 🔹دنیای بدون مردها! به یک بخش از جهان زنانی می پردازد که در آن مردان نمی توانند جایی داشته باشند. ❗️این مستند مناسب تمام سنین نیست. 🔸کارگردان: محمد ملحج 🔸مشاور کارگردان: حسین شمقدری 📲جهت دانلود مستند به سایت www.asarmedia.ir مراجعه فرمایید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۱) 💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد جریان و موضوع محوری(۱) 🔹دکتر سروش در دومین توصیف و تحلیل بسط فکری اش با جریان ها و موضوعات متنوعی درگیر شده است. دغدغه های فکری و اجتماعی او را نمی توان یکسان معرفی کرد. گاهی مارکسیسم و زمانی معرفت تجربی و در مواردی، معرفت دینی و سپس دین و بعد مسایل سیاسی و اجتماع حکومت جمهوری اسلامی ایران دغدغه و موضوع نگاشته ها و سخنرانی ها او به شمار می آمد. بر این اساس، می توان پنج مرحله را در این رویکرد فرآیند فکری سروش نسبت داد. شایان ذکر است گر چه دغدغه های او سیر تاریخی پیدا می کند، اما این گونه نیست که اگر در مرحله نخست، دغدغه ای داشته و بعد وارد دغدغه دیگری در مرحله دوم شده اند، دست از دغدغه گذشته برداشته است، بلکه دغدغه ها و موضوعات پژوهشی ایشان سیر تکاملی می یابند. 🔸مرحله نخست: دغدغه مقابله با مارکسیست ها(۱) اگر با آثار نخستین دکتر سروش مانند نهاد ناآرام جهان (نظریه فلسفه ملاصدرا درباره حرکت جوهری) و فلسفه تاریخ و ما در کدام جهان زندگی می کنیم و دگماتیسم نقابدار یا ایدئولوژی شیطانی و دانش و ارزش و نقدی و درآمدی بر تضاد دیالکتیکی آشنایی داشته باشید، در می یابید که این دوره از آثار قلمی گرچه مطالعات علمی و فلسفی تلقی می شوند، اما او عمدتا با جریان و فلسفه مارکسیسم در چالش است و نشان می دهد که اولا فلسفه غیر از علم است و نمی توان با مطالب علمی به نظام فلسفی دست یافت؛ ثانيا با توجه به اینکه قانون های علمی ابطال پذیرند و تجربه ها مسبوق به فرضیه ها هستند، پس نمی توانند جهت كل تاریخ را نشان دهند و فلسفه تاریخ را بزایند؛ ثالثا اخلاقیات نیز از علوم تجربی جدایند و رابطه منطقی میان آنها وجود ندارد و مقوله ای به نام اخلاق علمی و اخلاق تکاملی زاییده مغالطه ربط «باید به هست» است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 کارل مارکس: 🔹پول وفاداری را به خیانت، عشق را به نفرت، نفرت را به عشق، فضیلت را به شرارت، شرارت را به فضیلت، خدمتکار را به ارباب، ارباب را به خدمتکار، حماقت را به هوش و هوش را به حماقت تبدیل می کند؛ چون پول، به منزله ی مفهوم موجود و فعال ارزش، تمام چیزها را درهم می آمیزد و مبادله می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: به هرکس که یکی از چهار خصلت روزی شود وارد بهشت می گردد: نیکی به پدر و مادر، صله رحم همسایه داری نیکو و خوش اخلاقی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹صحبت های امیر دریادار سیاری در مورد سریال تلویزیونی کیمیا که پخش نشد. 🔸ما تو ایران این قدر بی غیرتیم که دختر چهارده سالمون بره خط مقدم بجنگه!؟ أی تُف به شرف ما!!! 🌺مرحبا به غیرتت فرمانده 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 دکتر بیژن عبدالکریمی: 🔹اسلام به هر معنایی که مورد نظر باشد در جامعه ما تضعیف شده است. در روزگار ما عقلانیت جدید کاملا سیطره و غلبه یافته است. این عقل، بالذات سکولار است و با بسط عقل مدرن، در واقع تفکر دینی به طور عام در سراسر جهان تضعیف شده است. 🔻آنچه امروز در میان ما غالبا «دین» نامیده می شود در واقع چیزی از سنخ «فرهنگ»، «تئولوژی»، «یک ابژه برای مطالعات نظری» یا «یک ایدئولوژی برای کسب یا حفظ قدرت سیاسی» است. اما دین به معنای ظهور و تجلی امر قدسی برذهن، احساس، اندیشه، کنش و رفتار آدمی کمتر دیده می شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ درباره غنا و موسیقی/ محمد علی لیالی 🔹در ایام شباب و جوانی یکی دوسالی توفیق بود پیگیر مباحث فقهی غنا و موسیقی در محضر استاد بزرگوار آیت الله جناتی باشم. مباحثات جالبی بود استاد اکثر قریب به اتفاق آیات و روایات و فتاوا و مباحث درباره غنا و موسیقی را رد می کردند. 🔹چکیده مباحثات با آیت الله جناتی که در کتب و مقالات استاد جناتی در باره غنا و موسیقی هم آمده چنین بود: 🔻اختلاف در معانی غنا، طرب ، مطرب ، ترجیع و... برخی تا ۲۰ معنا و.. در نهایت به هیچ نتیجه ایی نمی رسیم! 🔻اختلاف در مصادیق غنا ، طرب ، مطرب ، لغو ، لهو، لعب، ترجیع و.... و در نهایت به نتیجه ایی نمی رسیم! 🔻اختلاف شدید مفسران و محدثان در تفسیر آیات و روایات مربوط به غنا و موسیقی و... و در نهایت به نتیجه ایی نمی رسیم! 🔻اختلاف شدید در فتاوای فقها از گذشته تاکنون به صورتی که می توان از شدت اختلاف اذا تعارضا تساقطا را اجرا کرد! 🔻اختلاف در معنای غنا و موسیقی در میان مردم و عرف و عرف خاص و عرف خاص الخاص آنچه شما طلبه ها و علما در باره غنا و موسیقی می گویید مردم نه می گویند و نه می فهمند! 🔻برفرض پذیرش آنچه لغویان و مفسران و محدثان و فقها در باره غنا گفتند را بپذیریم! غنا با موسیقی تفاوت دارد اصلا بحث موسیقی با بحث غنای فقهی متفاوت است. 🔻ابزار موسیقی امروزین و مباحث موسیقی و ابزار آلات موسیقی امروزی در گذشته وجود نداشت! 🔹در ادامه مباحثات با استاد جناتی به این نتیجه رسیدند: 🔸فقهاء باید به نوع دیگری و با دلایل دیگر ی به بحث غنا و موسیقی بپردازند. هیچ از فقها در باره مصادیق غنا و موسیقی کار نکردند و حتی از نظرات کارشناسان و متخصصان موسیقی استفاده نکردند. حرمت غنا و موسیقی به خاطر غنا و موسیقی ( متن ، محتوا، ابزار و.... ) نیست. علت حرمت غنا و موسیقی به حکم اولی نیست بلکه به حکم ثانوی و به عللی همانند خوانندگی زن، اختلاط زن و مرد، مجالس حرام، عیش و نوش و عیاشی، رقاصی و مغنی گری کنیزکان در مجالس اعیان و اشراف و خلفا وحکام و سلاطین و... عواملی دیگری است. قطعا عرف متدینین و مردم با عرف شما طلبه ها و علماء و فقهاء متفاوت است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام صادق علیه السلام: هر که مومن بینوایی را حقیر شمارد خداوند پیوسته او را تحقیر کند و دشمنش دارد تا آن گاه که از تحقیر او دست بردارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠استاد سید کمال حیدری از ثروت انبوه پیامبر می گوید 🔹ثروت شخصی پیامبر حدود یک تن و دویست و پنجاه کیلوگرم طلا بوده است!!! ♦️مقایسه کنید با وضع مالی حوزه های علمیه و طلاب که برای چند هزارتومن صف می بندند 🔺وقتی عرضه تولید درآمد نداریم مجبوریم که پیامبر را در سطح خودمان پایین بیاوریم! 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 مرور شش مبنا در باب استهلال 🔹مبنای یکم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند حضرات آیات عظام امام‌خمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیری‌زنجانی، مکارم‌شیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی) 🔸مبنای دوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشترِ شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی وحیدخراسانی) 🔹مبنای سوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام خوئی(ره)، تبریزی(ره)، لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، محمّداسحاق فیّاض) 🔸مبنای چهارم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در هر نقطه‌ای برای همۀ نقاط زمین» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی بشیرحسین نجفی) 🔹مبنای پنجم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) 🔸مبنای ششم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام فاضل‌لنکرانی(ره)، سیّدکاظم حائری، نوری‌همدانی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
KHOSROPANAH MOJTAHED.mp3
360.2K
💠بی عرضگی مسئولین حوزه از جمله اعضای شورای عالی حوزه علمیه از زبان استاد خسروپناه 🔹بعد از چهل سال که از انقلاب گذشته هنوز نتوانسته ایم به اندازه کافی مجتهد تربیت کنیم برای قضاوت کردن 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام در روز عید فطر فرمودند:  این، عید کسی که خداوند روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است و هر روزی که در آن خدا معصیت نشود آن روز عید است. 👇👇 @Taammolate_talabegi