فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔨 درسته دکتر روحانیجانی در ۲۰ ثانیه برجام رو تصویب کرد
ولی استاد رائفی پور هم خوب تو این ۲۰ ثانیه برجام رو برامون گفت😇
#سیاسی
#استوری
#طنز
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️سوال و جواب های انتخاباتی(۱)
🔹در نظام ولایت مطلقه فقیه انتخابات چه معنی دارد؟ نظام رهبر دارد و هر جور صلاح می داند افراد را سر کار بیاورد! چرا دیگر رای بدهیم و انتخابات برگزار کنیم و این همه وقت و بودجه صرف کنیم؟
🔻اولا: نه خدا، نه پیامبر، نه امام معصوم و نه نائب امام در زمان غیبت، هیچ وقت افراد را مجبور به انجام یا ترک کاری نمی کنند. انسان ها عقل و اختیار و اراده دارند و باید خود مسیر بهشت و جهنمشان را انتخاب کنند. این سنت الهی است و نام این سنت در قرآن «آزمایش و امتحان» است: «الذي خلق الموت و الحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملا و هو العزيز الغفور»؛ یا می فرماید: «نبلوكم بالشر والخير فتنة»
این آزمایش در دو عرصه اتفاق می افتد: فردی و اجتماعی.
🔸عرصه فردی، یعنی همان دو راهی های زندگی و اراده و تصمیمی که برای انتخاب مسیر خوب و بد، یا خوب و خوب تر، یا بد و بدتر صورت می دهیم.
🔸آزمایش اجتماعی، همان آزمایش ملت ها و امت هاست. امتحانی که خداوند با به وجود آوردن شرایطی، از گروهی از مردم در دو راهی ها و چند راهی ها می گیرد.
در روزگار ما، یکی از عرصه های آزمایش، همین انتخابات است که بهترین مظهر مردم سالاری دینی است. در شرایط فعلی که مردم نظام شاهنشاهی را سرنگون کردند و نظام اسلامی را به رهبری امام خمینی(ره) ایجاد کرده اند، باید امتحان خود را نیز پس بدهند و خودشان کشور را اداره کنند.
🔻بنابراین لازمه اختیار و انتخاب و اراده انسان این است که در شرایط مختلف قرار بگیرد تا قدرت انتخاب داشته باشد و سرنوشت خودش را خودش رقم بزند. منتها در مسایل اجتماعی، سرنوشت ملت و جامعه را همگان رقم نمی زنند، بلکه واجدین شرایط رقم می زنند و برای بقیه تصمیم می گیرند.
انتخابات ليلة القدر نظام است»چون سرنوشت انقلاب و دیگران را در مقطعی از زمان، همین رای دهندگان رقم می زنند. مبنای انتخابات در نظام ما این آیه شریفه است که سرنوشت مردم را به دست خودشان می داند: «إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم». و این یک سنت دیگر الهی است. البته برگزاری انتخابات نیز نوعی مشورت با مردم است که در قرآن شریف نیز به آن دستور داده شده است: «و شاورهم في الأمر» بنابر این مساله انتخابات، بسیار مهم است.
#انتخابات
#سیاسی
#سوال_جواب
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ اندیشه زیر تیغ
♦️ايران، جالبترين نوع آزادى انديشه را در كشورهاى مدعى آزادى دارد.
افراد و مسؤولين مختلفى، مرتب مىگویند که در ایران آزادی بیان وجود دارد؛ و بر نظریهپردازی و کرسیهای آزاداندیشی، تأکید میشود.
♦️در این میان، یک اشکال «کوچولو» وجود دارد؛ و آن این که، نباید «خط قرمزها» شکسته شوند. یعنی آزادی اندیشه وجود دارد، اما خطوط قرمزی هم برای اندیشیدن و آزاداندیشی وجود دارد.
اگر کمی دقت کنیم، به نسبت، راست میگویند؛ ولی اگر خیلی دقت کنیم، بدون نسبت، دروغ میگویند.
♦️مثلاً، اگر از «موسسه امامت» سؤال شود که: آیا در ایران میتوان آزادانه اندیشید و نظر داد؟ خواهد گفت بله؛ ولی خط قرمز آزادی بیان، مسائل امامت و ولایت اهلبیت(ع) است. یعنی شما آزادی درباره همه چیز نظریهپردازی و آزاداندیشی داشته باشی، به جز امامت و ولایت؛ اینها خط قرمز هستند.
♦️یا مثلاً، اگر از «موسسات خبرگان رهبری» سؤال شود که: آیا در ایران میتوان آزادانه اندیشید و نظر داد؟ خواهد گفت بله؛ ولی خط قرمز آزادی بیان، مسائل ولایت فقیه و سیاستهای رهبری است. یعنی شما آزادی درباره همه چیز نظریهپردازی و آزاداندیشی داشته باشى، به جز ولایتفقیه؛ اینها خط قرمز هستند.
يا مثلاً، اگر از «موسسه انقلاب اسلامی» سؤال شود که آیا در ایران میتوان آزادانه اندیشید و نظر داد؟ خواهد گفت بله؛ ولی خط قرمز آزادی بیان، مسائل انقلاب و تاریخ انقلاب است. یعنی... اینها خط قرمز هستند.
#تأمل
#آزاد_اندیشی
#تحمل_مخالف
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
محبوبترین کارها در پیش خدا کاریست که دوام آن بیشتر است، اگرچه اندک باشد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️چگونه میشود هم مسلمان بود و هم تحت یک حکومت مدرن غیر اسلامی زندگی کرد؟
🔹وقتی ما از «احکام اسلامی» سخن می گوییم عموما و به وجهی نادرست بی درنگ «احکام فقهی»، در معنای رایج و محدود کلمه، یعنی آنچه غالبا در رساله های عملیه آمده است، در ذهن مان متبادر می شود. اما سؤال دقیقا همین است که اساسا مراد از «احکام اسلامی» چیست و چه چیز قوام بخش اسلامیت یک حکم است؟ ما تا به این پرسش بنیادین فکر نکنیم و در سپهر روشنی در خصوص آن نیندیشیم معلوم نیست که مرادمان از «احکام اسلامی» و «احکام غیراسلامی» چیست.
🔻برای مثال، در حوزه مناسبات اجتماعی، در یک نگرش بسیار کلی، می توانیم بگوییم «احکام دینی یا اسلامی»، آن دسته از «احکام مورد نظر فقهای ما» هستند و ما صرفا بر اساس اجرای این احکام است که می توانیم جامعه ای اسلامی داشته باشیم و صرفا در یک چنین جامعه اسلامی ای است که زندگی انسانی تر، یعنی زندگی ای با حفظ کرامت انسانی و مناسبات عادلانه تر متحقق می گردد.
🔻در این تلقی اجرای احکام فقهی شرط تحقق جامعه مورد نظر اسلام تلقی شده است. اما این تلقی نیز امکان پذیر و در برابر ما وجود دارد که هر حکمی که سبب ظهور زندگی انسانی تر، یعنی «حفظ بیشتر کرامت انسانی و تحقق بیشتر عدالت و فضیلت در جامعه» گردد، «حکمی اسلامی» است.
🔻به بیان ساده تر، احکام فقهی ما در واقع فقه الأصغر هستند، این احکام مبتنی بر یک نوع جهان بینی دینی و معنوی و تفسیر خاصی از انسان براساس فهمی معنوی از جهان هستند. همین تفسیر دینی و معنوی از جهان است که فقه الاكبر اسلام و اساسا هر دین بزرگ و اصیل دیگری را شکل می دهد. اما نکته اساسی این است که احکام فقهی و فقه الأصغر تا زمانی ارزش و اصالت دارند که به روح و فقه الأكبر ادیان و در اینجا اسلام وفادار باشند.
🔸وقتی احکام فقهی نسبت و ارتباط شان را با روح تفکر دینی و معنوی و با آزادی، کرامت و احترام انسانی از دست می دهند به مثابه اجساد مرده ای می مانند که روحشان را از دست داده اند. احکام فقهی بما هو احکام فقهی هیچ گونه ارزش و اصالتی ندارند مگر آن که روح تفکر دینی و معنوی در آنها حضور داشته باشد.
#دکتر_عبدالکریمی
#فقه
#فلسفه_دین
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️اقلیت های جنسی
♦️در احکام و مبانی اسلامی، «اقلیتهای جنسی» منحرفان جنسی خطاب و مجازاتهای سنگینی برای ایشان تعریف شده است. به عنوان نمونه، «لواط» مردان، از گناهان کبیره و کفر شمرده شده؛ و چون حرمت آن بیشتر از زنا دانسته شده، حدش نیز شدیدتر از آن میباشد؛ و فاعلِ عاقل و بالغ را، به وسیله شمشیر یا سنگسار کردن یا زنده به آتش سوزانیدن یا از بالای بلندی پرتابکردن (با دست و پای بسته شده) میکشند. یا مثلاً «مساحقه» زنان نیز، از گناهان کبیره قلمداد گشته، و برای فاعل و مفعول عاقل بالغ، حد صد تازیانه تعریف شده؛ که در صورت تکرار، به بار چهارم، کشته خواهند شد.
.
❓سؤال۱
اگر طبق پژوهشهای «روانشناسی علمی» با «روش دقیق تجربی» تأیید و ثابت شود که رفتارهای اقلیتهای جنسی، «انحراف» و یا «بیماری» نیستند؛ بلکه «طبیعتِ خدادادی» آنها میباشد؛ آیا احکام اسلامی تغییر میکنند یا خیر؟
❓سؤال۲
اگر بالاخره، فقیهان اسلامی نپذیرند که اقلیتهای جنسی و وجود تمایلاتشان، طبیعی هستند و آنها، حق زیست دارند؛ ولی در چند دهۀ آینده و بنا به تحولات اجتماعی، تنوع رفتارهای جنسی در کشورهای اسلامی، قانونی شود؛ آیا در آن زمان، فقها، در تعارض میان قانون کشوری و احکام اسلامی، از اِعمال نظرات فقهی خود صرفنظر خواهند نمود؟ یا مکلفین خود را مجبور به عدم تمکین به قانون کشوری مینمایند؟
.
💠پ.ن.
♦️1ـ اقلیت جنسی، به گروهی از انسانها گفته میشود که هویت جنسی، گرایش جنسی، یا رفتارهای جنسی آنها با اکثریت افراد در جامعهٔ پیرامونشان تفاوت دارد. این اصطلاح اکثراً در اشاره به همجنسگرایان و دوجنسگرایان بهکار میرود؛ ولی میتواند به ترنسها، خارج از جنسیتها (از قبیل جنس سوم) یا افراد بیناجنس نیز اطلاق گردد.
♦️2ـ اکنون کشورهای آرژانتین، آفریقای جنوبی، آیسلند، اسپانیا، بلژیک، پرتغال، سوئد، کانادا و هلند و ایالات متحده آمریکا ازدواج همجنسگرایان در تمام کشور قانونی است و در کشورهای برزیل و مکزیک در بخشهایی قانونی است.
♦️3ـ بسیاری از کشورهایی که ازدواج همجنسگرایان را قانونی کردهاند، به همجنسگرایان اجازه به سرپرستی گرفتن فرزند را هم میدهند. برپایه گزارشها در بین سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۰ شش تا چهارده میلیون فرزند تحت سرپرستی پدر گی یا مادر لزبین بودهاند؛ و هشت تا ده میلیون فرزند را نیز سرپرستان همجنسگرا بزرگ کردهاند
#تأمل
#اقلیت_جنسی
#فقه_سنتی
#فقه
#اخلاق
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹کلامی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد مهربانی خداوند
💠استاد رفیعی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
فرزندان خود را گرامی بدارید و خوب تربیتشان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️سوال و جواب های انتخاباتی(۲)
🔹برخی می گویند ما با انتخاب خود شریک گناهان و تقصیرات آن مسئول می شویم. لذا از اول شریک جرم نمی شویم؟
🔻به بیانی، این سخن صحیح است؛ و آن در صورتی است که شما در تشخیص اصلح کوتاهی کنید و تلاش خود را برای شناخت اصلح به کار نگیرید. اگر تلاش کردید، همان برای شما ماجور است و کوتاهی ها و کم کاری های فرد انتخاب شده، به گردن شما نمی افتد. مهم این است که شما در انتخاب خود آگاهانه و با نیت تقویت نظام اسلامی عمل کنید.
🔸در استفتایی که از آیت الله مکارم شیرازی شده، آمده است: آیا این مبنای فقهی صحیح است که شرعا خطاها و گناه هایی که رئیس جمهور منتخب اینجانب در آینده مرتکب خواهد شد و فسادهای مرتکب بر آن به عهده من خواهد بود؟
ایشان پاسخ فرمودند: «اگر به قدر کافی درباره شخص منتخب تحقیق شود درباره اعمال آینده او مسئولیتی نخواهد داشت».
#انتخابات
#سیاسی
#سوال_جواب
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر منطق یک بام و دو هوای شیعیان سلفی
.
♦️از ويژگىهای جالب توجه علمای شیعی، مخصوصاً علمای سلفی شیعی، که پیگیر مسایل ولایی، سقیفهای و مطاعنی هستند، «عملکرد یک بام و دو هوای» آنهاست.
ایشان برای مسائل شعائری، یا شهادت و فضایل اهلبیت(ع) و یا اولاد منسوب به ایشان، همانند حضرت رقیه(س)، هر روایت ضعیف، مرسل، مجعول و مجملی را از هر کتاب، با راوی غالیِ کذاب یا حتی شخصیت خیالی، میپذیرند؛ و با استدلال اینکه این مسأله، شواهدی دارد که البته برای ما اطمینانآور است؛ پس، ضعفِ سند و مخدوش بودن کتاب را، به راحتی، توجیه میکنند.
♦️از همه مهمتر، غالب مسایل مورد علاقه ایشان، که اتفاقاً اختلافی میان شیعه و سنی نیز هستند؛ در کتابهایی وجود دارند که به نوعی جدید مىباشند؛ مثلاً در دلائل الامامة، كامل بهايى قرن ٧ يا بحارالانوار قرن ١١.
اگر به ايشان اشكال شود كه اين مطلب شاذ و نادر، در هيچ يك از منابع قبل از آن وجود ندارد؟
استدلال بسيار بسيار منطقى ايشان اين است كه، تعداد زیادی از كتابها از بين رفته، از كجا مىدانید؟ شاید مطلب بوده و به ما نرسیده است. مضافاً به اینکه، اگر بعد از ۷ قرن یا ۱۱ قرن مطلبی در كتابى درج شده، شاید این مؤلف، کتابی در اختيار داشته و دیده، که اكنون ما نداریم.
.
♦️خداوکیلی، اگر مطالب زیر در یک کتاب قرن ۷ یا ۱۴ آمده باشه، شما با همان استدلال قبلی، مطلب اين كتاب را میپذیرید؟
مثلاً:
۱- حضرت علی(ع) پسر خوانده حضرت ابوطالب بودند، نه پسر واقعی ایشان.
۲- حضرت زهرا(س) چهار پسر داشتهاند.
۳- قافله اسرای کربلا، در بیروت لبنان یک هفته اقامت داشتهاند.
۴- ابوبکر ساعاتی قبل از وفات، عقد اخوت با حضرت امیر(ع) بستند، تا در قیامت شفیع هم باشند.
۵- مشورت حمله به ایران و تاراج و نابودی مراکز علمی و فرهنگی ایران را حضرت علی(ع) به عمر دادند.
و ...
.
#تأمل
#سلفی_گری_شیعی
#حضرت_رقیه
#اخبار_جعلی
#جعلیات
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#اخباری_گری
#علامه_مجلسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
🎙دکتر بیژن عبدالکریمی:
🔹به نظر می رسد ما برای برقراری نسبت میان سنت تاریخی خود و مفهوم حقوق الهی مستتر در آن با حقوق بشری که مبتنی بر مبادی سوبژکتیویستی دوره جدید است، نیازمند سنخ تفکر حِکمی و فلسفی اصیل تری هستیم که در گفتمان های تئولوژیک کمتر دیده می شود.
📚مطهری و عدم درک سوبژکتویسم جدید
#شهید_مطهری
#فلسفه_دین
#دکتر_عبدالکریمی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
از دو مومنی که به هم برخورد می کنند، آنکه دیگری را بیشتر دوست دارد، بهتر است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۲)
💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد جریان و موضوع محوری(۲)
🔸مرحله نخست: دغدغه مقابله با مارکسیست ها(۲)
🔹دکتر سروش برای این که مبنای خود را در باب علوم تجربی طبیعی و انسانی به اثبات برساند، آثاری را در حوزه علم و فلسفه علوم اجتماعی ترجمه و تأليف می کند. وی، علاوه بر تألیف کتاب علم چیست؟ فلسفه چیست؟ که به فلسفه علم و فلسفه فلسفه و درس هایی در فلسفه علم الاجتماع که به فلسفه علوم اجتماعی مربوط است و تفرج صنع به ترجمه آثار زیر پرداخت:
۱.فلسفه علوم اجتماعی، آلن راین.
۲.مبادی ما بعد الطبیعی علوم نوین، ادوين آرثر برت.
٣.علم شناسی فلسفی، مجموعه مقالاتی از دایرة المعارف پل ادواردز.
۴.تبیین در علوم اجتماعی، دانیل لیتل.
🔸پس تا اینجا دکتر سروش تلاش می کند با بهره گیری از فلسفه علم و فلسفه فلسفه و فلسفه علوم اجتماعی، رویکردی معرفت شناسانه و درجه دوم به علوم انسانی و طبیعی و فلسفه داشته باشد و نظریه ابطال پذیری پوپر و دیدگاه هیوم در باب معضله استقرا را احیا کند و اعتبار و حجیت منطقی تجربه علمی را بکاهد. او استقرا و تجربه را در اثبات معارف تجربی ناکارآمد معرفی کند تا بتواند فلسفه علمی و اخلاق علمی و تکاملی مارکسیست ها را نقد کند. حال که تا حدودی، مرحله نخست روشن شد، بهتر است به ریشه یابی این رویکرد اجتماعی بپردازیم و اینکه چرا و چگونه او به وادی مسائل اجتماعی و نقد
مارکسیست ها افتاد؟ دکتر سروش، گرچه خود را شخصیت راز آلود و تماشاگر
معرفی می کند، ولی علاوه بر اندیشه ورزی، به دغدغه ها و دردمندی های
اجتماعی نیز توجه داشت و درون گرا و راز گرایی خود را در یک حادثه عادی و در عین حال عجیب به تفکر و تعهد اجتماعی منتقل کرد.
🔻دکتر سروش، وضع خانوادگی خود را هم در توجه دادن به دغدغه ها و عدالت اجتماعی و سوسیالیسم بی تأثیر نمی داند زیرا به گفته وی، زندگی آنها فروتر از یک زندگی متوسط بود و پدرش با چهار فرزند تنها یک کسب بسیار ساده و کم درآمد داشت.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
استادموسوی تهرانی.mp3
431.1K
🔵حکایت مباحث زائد در کفایه
🔵از زبان استاد باسابقه سطوح عالی حوزه قم
🔷حجت الاسلام و المسلمین استاد سید رسول موسوی تهرانی:
🔹شنیدم که مرحوم صاحب کفایه گفته بودند که اگر کسی یک کلمه در کفایه پیدا کند که بی مصرف باشد، یک سکه به او خواهم داد.
🔹ما (خدمت صاحب کفایه) عرض می کنیم که باید سکه ها به ما بدهید!!
🔹با این که ایشون این ادعا را کرده اند، زمانی تصمیم گرفتم که زوائد این کتاب را حذف کنم؛ دیدم تقریبا 50 صفحه از همین کفایه رو می شود کم کرد!
🔹تازه این حرف در مورد کفایه است که خودش کتاب بسیار مختصری است.
#تأمل
#نظام_آموزشی_حوزه
#تحول_حوزه
#نقد_حوزه
#کفایه
#آخوند
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️سوال و جواب های انتخاباتی(۳)
🔹ما رای سفید می دهیم چون واقعا نمی دانیم کدامیک راست و دروغ می گویند؟ در ضمن سخن رهبری را هم اطاعت کرده ایم!
🔸ما در بحث «آزمایش» یادآور شدیم که بالاخره در این دو راهی ها، باید راهی را انتخاب کنم که به نفع انقلاب و نظام اسلامی تمام شود. اگر چنین کردیم، وظیفه شرعی و عقلی و سیاسی و اجتماعی خود را انجام داده ایم. اما باید توجه داشت که رای سفید نوعی دوگانگی در گفتار و عمل است. رای دادن، یعنی نظام را قبول دارم؛ سفید دادن یعنی هیچ کدام از این افرادی را که نظام تایید کرده، قبول ندارم! مثل امروز که بسیاری افراد در مسئولیت های مختلف، نظام و امام و رهبری را قبول دارند، اما برخلاف نظام و امام و رهبری عمل می کنند و حتی حرف می زنند؟
🔻ضمن آنکه رای سفید، اقدام دشمن شاد کنی است و همین اندازه محل ایراد و اشکال است چراکه اقدام دشمن شاد کن، بر خلاف خواست امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است. حضرت آقا در ماجرای لیست انگلیسی خبرگان تصریح فرمودند: «در زمینه ی انتخابات، دشمنان دارند تلاش میکنند... مردم باید آگاه باشند و نقطه ی مقابل آنچه آنها میخواهند، عمل کنند».
#انتخابات
#سیاسی
#سوال_جواب
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام حسن مجتبی علیه السلام:
هر کس خدا را بندگی کند، خداوند همه چیز را بنده او گرداند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠به مناسبت شهادت امام کاظم یادی کنیم از این کلیپ تاریخی آیت الله وحید خراسانی 🔷وقتی حکومتی که هزار
✍️تاملی بر تهديد به فرار از ماليات از سوی مرجعی معظم
.
♦️جداى از اينكه، اساساً تعطيلى شهادت حضرات ائمه عليهم السلام، در شرايط موجود كشور مفيد است يا نه؟
و جداى از اينكه، اساساً تهديد حكومت اسلامى، توسط بهرمندان از مزاياى حكومت، كار درستى هست يا نه؟
بحث سر تهدید به مالیات ندادن است
♦️نكته اين است كه:
🔹١- مگر به چند نفر در ايران، ماليات تعلق مى گيرد؟ (طبق گزارشات ،حدود نصف کشور رسماً، مستحق دريافت يارانه بوده و خط فقر به حدود 9 میلیون در ماه رسیده است )
٢🔹- مگر چند نفر، كه بتوانند از ماليات فرار كنند و نمى كنند در ايران وجود دارد؟
🔹٣- مگر چند نفر از آنهايى كه ماليات ميدهند، مذهبى هستند؟
🔹٤- مگر چند نفر از مذهبيون، مقلد و يا گوش به فرمان مرجعيت شيعه هستند؟
🔹٥- مگر چند نفر از كسانى كه ماليات ميدهند و گوش به فرمان مرجعيت هستند، مقلد مرجعى خاص هستند؟
🔹٦- مگر رقم ماليات آنها چقدر هست، اصلاً؟
🔹٧- مگر چند نفر از آنها، توانايى فرار از سيستم ماليات كشور را دارند؟
.
اصلاً فرض كنيم همه ماليات پردازان ايران، مقلد يك مرجع باشند، به نظر شما اگر اين مرجع تقليد معظم، براى رسيدن به خواسته اى، تهديد به "ماليات ندادن" كنند، كار پيش مى رود؟
.
♦️سالهاى پيش بود كه سيستم حساب و كتابها دستى و سنتى بود و حساب بانك ها به هم متصل نبودند و كد ملى شخصى و اقتصادى وجود نداشت، و راحت راحت، ميشد ماليات نداد و يا از ماليات، فرار كرد
(درست است كه هنوز سيستم مالى و ماليات ايران، همانند غرب، خيلى يكپارچه نشده كه كلاً نشود از ماليات فرار كرد، ولى با همين وضع موجود هم، مردم نمى توانند خيلى از ماليات فرار كنند؛ مگر در موارد محدود و خاص؛ و هر چه جلو برويم، كار سخت تر مى شود)
.
♦️بنابراين، تهديد به ماليات ندادن از سوى مرجعى معظم، تأثيرى چندانى در اقتصاد حكومت "گمراهى" ندارد؛ و اين تهديد، نشان از به روز نبودن این مرجع بزگوار تقليد شيعه، و عدم اطلاع مناسب از پيشرفت جهان دارد؛ كه مشاورين محترم، بايد اين اطلاع رسانى، را تدبير كنند
#تأمل
#مرجعیت
#وحید_خراسانی
#فقه_سنتی
👇👇
@Taammolate_talabegi