💠با عرض سلام و ادب و احترام خدمت اعضای فرهیخته و عزیز کانال تاملات طلبگی
♦️پیرو برخی اعتراضات صورت گرفته در خصوص مطالب کانال این حقیر تا ساعاتی دیگر مطلبی را در خصوص رویه کانال منتشر خواهد کرد. امید است که مورد توجه قرار گیرد
با تشکر از همراهی و حمایت های بی دریغ شما 🌺🌺
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ايجاد شبهه در دین کاری ناپسند است ( رویه کانال تاملات طلبگی در نشر مطلب )
♦️به نظر حقیر ايجاد شبهه در دين، کاری ناپسند است مخصوصاً در دين اسلام و مذهب تشيع .بدین توضیح که اگر امام (ع) يا پيامبر (ص) تبيينى از دين و شريعت اسلام را بفرمايند، "سست كردن" اين تبيين ايشان، به هر نحو، کاری ناپسند است؛ البته اين وضعيت، فقط در زمان حضور معصوم (ع) قابل اتفاق و بررسى است
♦️اما استنباط يك نفر مسلمان، همانند علما و فقها، يا حتى غيرمسلمان، همانند مستشرقان، از "گزاره هاى دينى"، دين نيست؛ و فقط نظر ايشان است.
بنابراين، شبهه نمودن و سوال کردن در "استنباط يك شخص از دين"، حرام نيست؛ بلكه واجب است، تا اگر استنباطش "ضعيف" است، آشكار شود؛ و "تفاسير به رأى" از دين پاك و حذف گردند
💠نكته
اگر كسى قائل شود كه شبهه و طرح سوال در استنباط يك عالم و فقيه نيز، حرام است؛ بايد بتواند سير تغيير و تحولات متنوع استنباط علما و فقها از دين را در ١٤٠٠ سال گذشته توجيه كند؛ والا اين فعل حرام، دامنگير علما و فقهاى حاضر نيز خواهد شد؛ چرا كه آنها با سؤالات و نظرات خود، در نظر علماء پيشين، "شبهه" وارد كرده اند
♦️هم اکنون ما در عصر غیبت امام معصوم و عصر حضور انسان های غیر معصوم قرار داریم لذا با فهم هایی از دین مواجه هستیم نه با خود دین و شریعت و همه این فهم ها دارای نقاط ضعف و قوت بوده چرا که برخاسته از فکر و ذهن انسان هایی شبیه ما هستند
♦️بدین جهت این حقیر خود را موظف به دفاع از احدی نمی کند مگر معصومین . بقیه افراد هر چقدر هم افراد بزرگوار و عزیزی باشند در معرض خطا و اشتباه هستند و نقد ایشان قبح شرعی و عقلی ندارد .
البته هر کس می تواند از هر غیرمعصومی دفاع کند ولی این عمل و اعتقاد او الزام آوری برای ما ندارد
♦️خلاصه اینکه عذرخواهیم از اینکه نمی توانیم مثل خیلی از کانال های دیگر فقط بارگذار بیانات حضرت امام و مقام معظم رهبری و سایر بزرگان باشیم و قصیده ای طویل در مدح آنها بسراییم
#آزاد_اندیشی
#رهبری
#تأمل
#تحمل_مخالف
#استبداد_دینی
#استبداد_فکری
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️علمالهدی و تفسیر به رای دین . ♦️تفسیر به رأی، دقیقاً همان چیزی است که ۱۴ قرن، اسلام را «فربه» و
🔹بنابر حدیث معروفِ «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» کسی که اهتمام به امور مسلمین نکند مسلمان نیست آیا رای ندادن عدم اهتمام به امور مسلمین شمرده نمی شود؟
🔻علاوه بر آن، منظور از اینکه کسی در انتخابات شرکت نکند مسلمان نیست، نه اینکه شرعا از مسلمانی خارج شده بلکه آن کمال اسلام در او نیست.
#نظرات_کاربران
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام باقر علیه السلام:
محبت به پدر و مادر عمر را طولانی می کند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹 اساسا تعارض امر دینی با امر عرفی (امر سکولار) و قراردادن این دو در برابر هم حاصل تفکر مسیحی و در عالم مسحیت بوده است.
🔸در عالم مسحیت بین «امر سکولار» و«امر روحانی تعارض قائل بودند، و کسانی که
زندگی روحانی» را می پذیرفتند زندگی شان را فقط صرف امور دینی و معنوی می کردند. در تلقی ثنویت اندیشانه مسیحی اموری چون ازدواج، صاحب فرزند شدن، کشاورزی، بازرگانی، سیاست ، جنگ و بسیاری از امور دیگر امور سکولار محسوب می شوند. در این تلقی مسیحی هر کسی به زندگی غیر روحانی بپردازد، به امر سکولار مشغول شده است.
🔻اما یک چنین تعارضی میان امر دینی و امرسكولار از اساس در اسلام وجود ندارد. پیامبر اسلام، هم فردی معنوی و هم مرد خانواده ، اقتصاد، تجارت، جنگ و سیاست بوده است. اما متأسفانه ثنویت اندیشی مسیحی و تعارض میان امر دینی و امر سکولار به اذهان مسلمانانی چون مودودی، سید قطب ، حسن البناء و همه طرفداران ایده تأسیس حکومت اسلامی نفوذ کرد.
#دکتر_عبدالکریمی
#حکومت_اسلامی
#سکولاریسم
#مسیحیت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ شهریه و عملکرد طلاب
🔹طلاب حوزه علمیه، تا قبل از پایه دهم، شهریه مختصری میگیرند؛ البته مشروط به این که در درس و امتحانات شرکت کنند.
پس از پایه دهم ( یعنی زمانی که در دروس خارج فقه و اصول، شرکت میکنند) اگر متأهل باشند، حدود 1.500 هزار تومان شهریه دریافت میکنند؛ که در این زمان، شرط «درسِ اجباری» و نیز «فعالیت و عملکرد» وجود ندارند؛ به این معنی که به صِرف «طلبه بودن» شهریه میگیرند؛ چه اینکه به وظایف طلبگی اهتمام داشته باشند، و چه نداشته باشند (به همین خاطر، ما طلابی که به نوعی عاطل و باطل میگردند نیز داریم).
🔻به نظر می رسد، همان گونه که نبود «حقوقِ در مقابلِ عملکرد» در ادارات و برای کارمندان، کار اشتباهی است؛ و انگیزه فعالیت و بهره وری بهتر و بیشتر را در کارمندان از بین برده است؛ همین وضعیت در طلاب نیز، کار اشتباهی است.
🔹حوزه علمیه، ورودی طلبه دارد، ولی «خروجی» طلبه ندارد. به این معنی که: یک دانشجو، بالاخره روزی، فارغ التحصیل میشود، و میرود دنبال کار خودش؛ ولی یک طلبه، وقتی وارد حوزه علمیه میشود؛ همین جور هست، تا روزی که فوت کند.
این وضعیت، به مانند «شرکتهای هرمی» میماند، که بالاخره روزی به «بن بست» خواهند خورد. یعنی، نظام حوزه توانایی تأمین شهريه همه طلاب را در آینده نخواهد داشت؛ و منجر به فروپاشی نظام مالی حوزه، یا وابستگی آن به دولتها خواهد شد.
🔻به نظر میرسد بهترین کار، «پرداخت شهریه در مقابل عملکرد» است؛ یعنی اگر طلبهای فعال بود، و عملکرد مناسب و مثبت داشت، از سوی حوزه تأمین «درستِ» مالی شود؛ تا محتاجِ مردم و جناحهای سیاسی نباشد، و اگر فعالیتی نداشت؛ شهریهاش را قطع نمایند.
#نقد_حوزه
#تحول_حوزه
#روحانیت
#نظام_آموزشی_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
با عزم و اراده به جنگ سستی بروید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️برادر ها خواهر ها عاشق شوید
زندگی به عشق است.
😍سخنانی زیبا و دلنواز از مرحوم آیت الله بهشتی
#شهید_بهشتی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
کسی که با آگاهی قسم دروغ بخورد
با خدا به مبارزه و جنگ برخاسته است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۷)
💠رکن اول: تمایز دین از معرفت دینی و آسیب شناسی آن
🔹اولین رکن نظريه قبض و بسط
عبارت از تمایز و تفکیک دین از معرفت دینی است. توضیح مطلب اینکه، هر نظریه ای که مبانی و پیش فرض های رئالیستی داشته باشد، لاجرم میان علم و معلوم یا به عبارت دقیق تر بین معلوم بالذات معلوم بالعرض تفکیک قائل است و بعد از پذیرش چنین تمایزی تطابق و یا عدم تطابق علم با معلوم به میان می آید. نظریه قبض و خود را نظریه معرفت شناسانه رئالیستی معرفی می کند و بر این اساس یکی از مبانی خود را تمایز معرفت دینی از دین قلمداد می نماید.
🔻دکتر سروش می نویسد:
نظریه قبض
و بسط تئوریک شریعت یک نظریه رئالیستی است یعنی میان شي و تصور از شئ فرق می نهد خواه این تصور صحيح باشد خواه ناصحیح، آن ایده الیسم است که میان ذهن و خارج فاصله ای نمی بیند و خارج را عین ذهن یا ذهن را عين خارج می پندارد... درک ما از شریعت حتی اگر سراپا درست و بی نقص باشد باز هم غیر از خود شریعت
است.
🔸تمایز بین هر معلوم بالذات با معلوم بالعرض، مطلب غیر قابل انکاری است و تمایز معرفت دینی از دین نیز از این اصل کلی مستثنا نیست، ولی ادعای رئالیستی نویسنده قبض و بسط با نامقدس شمردن معرفت دینی - که توضیحش خواهد آمد. قابل جمع نیست. توضیح اینکه، مکتب های رئالیستی برای اثبات واقع گرایی خود ناچار به پذیرش حداقل سه اصلند: ۱. تمایز وجودشناختی عین با ذهن یا اندیشه و خارج؛ ۲.مطابقت في الجمله صورت ذهنی با عين و خارج؛
۳. وجود معیاری برای کشف مطابقت اعم از این که کشف این تطابق به آسانی
به دست آید و یا با زحمت و مشقت تحصیل شود.
🔻پس پذیرش اصل اول و نفی اصل دوم و سوم نه تنها یک نوع پارادوکس و تناقض است، بلکه آن نظریه را از مکتب رئالیسم خارج می سازد. و این نظریه اگر مطابقت بعضی از افکار و معارف دینی را بپذیرد پس به تقدس و خلوص و حقانیت آن بعضی از افکار باید فتوای معرفت شناسانه بدهد و اگر چنان اعترافی ننماید رئالیست نخواهد بود به خصوص با توجه به جملاتی از قبیل «دین هر کس فهم او است از شریعت» بیشتر این تمایز را از دست نویسنده نظریه می گیرد، زیرا با این عبارت، دین را همان فهم از شریعت معرفی کرده است مگر اینکه مراد وی از دین، تدین باشد که در این صورت، ایشان در عبارتشان از الفاظ مشترک لفظی استفاده کرده است بدون این که برای جلوگیری از مغالطه در مشترک لفظی چاره ای بیندیشد.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
1_315513419.mp3
595K
💠 به مناسبت روز رحلت علامه شیخ عبدالحسین امینی
🔹نقل خاطره کمک خواستن علامه امینی از مرجع وقت تشیع ( سید ابوالحسن اصفهانی ) برای چاپ الغدیر
🔹جواب سید ابوالحسن اصفهانی : سهم امام برای حوزه فقه و اصول است و نمی توان آنرا برای کتاب شعر و ادبیات ( منظور الغدیر ) صرف کرد
🔹ناقل خاطره آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی است ( از شاگردان عالم و انقلابی حضرت امام و علامه طباطبایی )
#نقد_حوزه
#نظام_آموزشی_حوزه
#فقه_اصول
#محوریت_فقه_اصول
#تحول_حوزه
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام رضا علیه السلام:
عبادت به فراوانی روزه و نماز نیست بلکه عبادت به بسیار اندیشیدن در امور مربوط به خداست.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹خبری موثق!!!
💉بایدن واکسن ایرانی برکت رو زده به قیمت صد هزار دلار!!
#طنز
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
قویترین مردم، کسی است که با بردباری بر خشم خود چیره شود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ مقوله عدالت، سرمایه ای برای اقتدار روحانیت
🔹در فقه، راوی حدیث صحیح، شاهد، امام جماعت، امام جمعه، مجتهد شایسته ی تقلید، حاکم شرع و قاضی باید عادل باشند. این عدالت به معنای انجام ندادن گناه کبیره و کم بودن ارتکاب گناه صغیره است. عدالت، بدین معنا، از قبیل صفات دیگری است که مایه ی برتری شخصی مانند قاضی- را بر شخص دیگر فراهم می کند، مانند: زهد، ورع، امانت، انجام دادن عمل صالح، دوری از هوای نفس، تقوی، حلم، قوت در بصیرت.
این صفات، هیچ یک، معیاری عینی برای سنجش ندارند و با دست لمس نمی شوند. این اوصاف به غایت مبهم، ارزش های نمادینی هستند که جامعه ای آنها را ابداع می کند و به رسمیت می شناسد.
🔻اینکه چگونه شخصی دارای این سرمایه میشود و به زهد و عدالت و تقوی شهره می یابد، فرایندی بسیار پیچیده است و جز با پژوهش انسان شناختی و روان شناسی تاریخی نمی توان آن را دریافت.
🔸معیارها برای تقوای یک شخص از عصری به عصر دیگر تفاوت می کند. روزگاری در حوزه های علمیه، داشتن رادیو و خواندن روزنامه سبب تفسیق شخص می شده است. در نتیجه، حتی طلبه هایی که به فسق بودن چنین کاری باور نداشتند، ناگزیر در خفا به رادیو گوش میدادند یا روزنامه می خواندند. اما اکنون روحانیون از کاربرد پیشرفته ترین تکنولوژی پروایی ندارند؛ سهل است بدان مباهات و تفاخر می کنند. حتی در دورانی نه چندان دور، تحصیل و تدریس فلسفه در اغلب محافل حوزوی قم، مشهد و نجف قریب به کفر قلمداد می شد. امام خمینی در یکی از پیام های خود نوشت به خاطر تدریس فلسفه ی اسلامی، متهم به کفر شده است. از این رو، روحانیانی کاسه ی لب خورده ی فرزندش مصطفی را در مدرسه ی فیضیه نجس انگاشتند و شستند. همچنین، در گذشته، زهد و عدالت با به رخ کشیدن ثروت سازگار نبود، ولی اکنون روحانی صاحب منصب و امام جمعه ای را نمی توان یافت که از مکنت و نعمت این جهانی بی بهره باشد. اگر تاریخ تحول انگاره ی پارسایی در ایران نوشته شود، ما را در درک تاریخ و سرشت روحانیت بسی یاری خواهد کرد.
#روحانیت
#جامعه_شناسی
#فلسفه
#عدالت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
⭕️ زندگی چنان ساخته نشده که شما بتوانید به همه خواستههایتان برسید، بنابراین چارهای جز گزینش ندارید.
✍️ مصطفی ملکیان
🔹 فلاسفه قدیم میگفتند عالم طبیعت عالم تزاحم است. اگر بخواهید به یک چیز برسید باید از چند چیز بگذرید. این بحث از ارسطو آغاز شد. در زندگی برای رسیدن به هر چیزی باید هزینه بدهید و هزینهاش این است که از چند چیز دیگر باید صرف نظر بکند تا به آن یک چیز برسید. چیزها همه با هم قابل جمع نیست. عارفان میگفتند زندگی بر ریاضت مبتنی شده است. ریاضت یا Sacrifise این است که اگر میخواهی به چیزی برسی باید از چند چیز بگذری. همه را نمیتوانی با هم به دست آوری.
🔹بخشی از اضطرابهای ما بهخاطر یک گمان باطل است که فکر میکنیم همه چیز را میشود در زندگی داشت و نمیدانیم آدمها اگر به چیزی به عنوان هدف رسیدهاند به این خاطر است که چند چیز را از هدفبودن خلع کردهاند. میتوانید به یک هدف برسید و در نتیجه آن به چند هدف فرعی هم برسید. باید بین هدف و نتیجه فرق گذاشت. آدمها در زندگیشان وقتی موفقند که تعداد اهداف زندگیشان را مدام کمتر و کمتر میکنند. کرکگور میگفت آدم موفق کسی است که فقط و فقط یک هدف در زندگیاش داشته باشد. هر هدفی که میخواهد باشد. بقیه هدفها میتوانند به عنوان نتایج رسیدن به آن هدف به دست بیایند ولی نمیتوانند اهدافی در عرض آن هدف اصلی باشند.
🔹ممکن است کسی فقط هدفش علم باشد، ممکن است بعدها که یک عالم تراز اول میشود از این طریق به ثروتی هم دست پیدا کند یا حیثیت اجتماعی بیاید اما آنها نتایج فرعی یا Byproduct های هدفش بودهاند. اما اگر از روز اول میخواست هم علم هم حیثیت اجتماعی و هم شهرت را هدف قرار میداد، نمیتوانست به آنها برسد. هرچه تعداد اهداف را کمتر کنیم موفقتریم. اگر به آن هدف یا اهداف رسیدیم نتایجی هم بر آن مترتب میشود که میتوان آنها را هم داشت.
🔹 اما ما یک توهمی داریم که به همه اهدافمان میتوانیم برسیم. کرکگور کتابی دارد به اسم خلوص قلب یا دل صافی. عنوان کاملش این است که دل صافی یا خلوص قلب یعنی در همه زندگی فقط یک چیز را خواستن. در این کتاب میخواهد اثبات کند که اضطراب وجودی سرنوشت کسانی است که در زندگی بیش از یک چیز میخواهند. اگر نخواهیم این سخن را هم بپذیریم، اینکه اهداف عدیده داشته باشیم و اضطرابمان افزایش مییابد به این دلیل است که از خود انتظاری داریم که برآوردهشدنی نیست.
🔹 آدم نمیتواند به همه چیز برسد، چارهای ندارد جز اینکه دست به گزینش بزند. در نظام ارزشی خودمان ببینیم چه چیزهایی را نباید فدا کنیم و بقیه را باید فدای آن بکنیم. به زبان سادهتر و روانشناسانهتر ما را در زندگی چنان نساختهاند که به بتوانیم به چیزی اهمیت ندهیم، اما چنان هم نساختهاند که بتوانیم به همه چیز اهمیت دهیم. چارهای نیست جز اینکه یکی دو چیز در زندگی برایمان مهم باشد و باقی را رها کنیم. فرض کنیم بخواهم معلم خوبی باشم و بخواهم وقت شما را ضایع نکنم، محتوای خوب ارائه کنم و با شاگردان عادلانه رفتار کنم به چیزهای دیگری نمیتوانم توجه کنم. اگر مدام به آستینم فوت کنم یعنی دغدغه معلمی در من قوی نیست. نمیتوان همه کار را با هم جمع کرد. نباید از خودم توقع زاید داشته باشم.
#دکتر_ملکیان
#رفع_اضطراب
#هدف_در_زندگی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
هر که در اموال انحصار طلبی کند نابود می شود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi