eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹"تشیع مصلحت"، تشیع صفوی است و در برابرش تشیع علوی که" تشیع حقیقت" است. همیشه مصلحت، روپوش دروغین زیبایی بوده است، تا دشمنان"حقیقت"، حقیقت را در درونش مدفون کنند. و همیشه "مصلحت" تیغ شرعی بوده است تا حقیقت را رو به قبله ذبح کنند. که مصلحت همیشه مونتاژ دین و دنیا بوده است. 📚تشیع علوی، تشیع صفوی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: از دو رویی دور باش زیرا دو رو در نزد خدا آبرویی ندارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ اسلام قرآن محور (محوریت قرآن و مداریت سنت) 📕همه معارف اسلامی - اعم از اعتقادات، اخلاقیات و مسائل فقهی - در درجه اول باید بر اساس ادله و مبانی قرآنی سامان یابند، و بحث از روایات باید در طول آیات قرآنی و به گونه ای هماهنگ با آنها مطرح شود، نه اینکه اصل و اساس علوم دینی و جهان بینی اسلامی بر پایه احادیث بنا شوند، و آیات قرآن در حاشیه قرار گیرند و صرفا رجوعی سطحی و حداقلی به آن صورت گیرد. 🔹در «اسلام القرآن»، آیات قرآنی اولین و مهمترین ملاک و معیار برای ارزیابی روایات و تشخیص درستی یا نادرستی آنهاست. هر روایتی که با مبانی قرآنی ناسازگار باشد، کنار گذاشته می شود، اگر چه سند آن صحیح و حتی متواتر بوده باشد. اما در «اسلام الحديث» (اسلام روایت محور)، به صرف اینکه روایتی در یکی منابع روایی نقل شده باشد، مورد قبول واقع می شود (بنا بر روش اخباريون)، و به فرض اینکه روی آن بررسی سندی و رجالی انجام شود و از صحت سند آن اطمینان حاصل گردد (بنا بر شیوۂ غالب اصوليون)، با این وجود پیش از آنکه انطباق یا عدم انطباق آن روایت با اصول و خطوط کلی قرآنی، به نحو اجتهادی مورد بحث تفسیری قرار گیرد، روایت مذکور تلقی به قبول می گردد، حال آنکه در منطق «اسلام قرآن»، صرف وثاقت راوی و اعتبار کتاب روایی، برای قبول روایات کافی نیست، بلکه صرف نظر از اینکه سند حدیث مورد نظر صحيح باشد یا ضعیف، اول بر اساس یک روش خاص و تفسیری، به قرآن عرضه می شود، و چنانچه عدم مخالفت و یا موافقت آن با قرآن احراز شد، مورد استفاده و احتجاج قرار می گیرد. 🔸در مقابل نظریه «اسلام قرآن محور»، نظریه «اسلام روایت محور» قرار دارد که رویکرد اصلی و غالب در حوزه های علمیه است. استاد سید کمال حیدری در کتاب «میزان التصحیح الموروث الروایی» در صدد بیان این شیوه و روش هستند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اگر آدم یک کلمه رو باور کنه همه جا می تونه بر خدا توکل کنه. 🔹استاد عالی 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تأثیر نیاز بر فرهنگ 🔹نیاز دو اثر بر فرهنگ دارد: اولا نیاز، برای فرهنگ، موضوع تولید می کند؛ ثانیا فرهنگ را مقید به خویش می کند و درنتیجه فرهنگ باید خودش را با نیازها هماهنگ نگه دارد و در صورت عدم هماهنگی فرهنگ با نیازها، ابتدا افراد و سپس جامعه دچار عدم تعادل می شوند و سرانجام، فرهنگ ناهماهنگ با نیازها محکوم به تغییر است. 🔸مثال بارز این موضوع، فرهنگ ریاضت در میان متصوفه است که به دلیل ناهماهنگی با طبیعت انسان و نیازهایش (نیاز به خوراک به میزانی معین و با کیفیتی خاص و نیاز به تعامل و ارتباط با انسان های دیگر) دوام نیاورد و تغییر کرد. 🔻نیاز انسان در امر پوشش به مواردی مثل راحتی، سبک بودن، چالاکی، عدم جلب توجه بیش از حد و ... می تواند از عوامل مهم دوزیستی طلاب با لباس روحانیت باشد که نیاز طلاب متغیر فرهنگ پوششی این دسته اجتماعی است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام کاظم علیه السلام: کسی که نمی تواند با ما دیدار کند باید به دیدار فقرای شیعه برود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۲) 💠رکن پنجم: معرفت دینی نیز به عنوان یک معرفت بشری با معارف بیرون دینی در ارتباط و تلائم است. 🔹مؤلف قبض و بسط برای اثبات ترابط عمومی به دلایل استقرایی و منطقی تمسک جسته است؛ البته وی در مقالات قبض و بسط تنها به تأیید ادعای ترابط عمومی فتوا می دهد و می نویسد: هویت جمعی داشتن دانش بشری، امری است که هم منطقا و هم استقرائا قابل تأیید است. وی در مقالات قبض و بسط بیشتر به ادله استقرایی و در مقالات موانع فهم تئوری قبض و بسط به دلایل منطقی پرداخته است. 🔻بدون تردید نمونه های استقرایی ایشان اثبات کننده امری نیستند و تنها فرضیه علمی خاصی را در اختیار اندیشمندان قرار می دهد که با ذكر نمونه های معارض، ابطال می شود. لازم به ذکر است که مؤلف محترم در بیان ادله گاه به ترابط عمومی و همگانی معارف بشری نظر می کند و گاه در صدد اثبات ارتباط معرفت دینی با معارف بیرون دینی می باشد. 🔸در نحوه ارتباط میان معارف دینی با معارف بیرون دینی پنج احتمال وجود دارد: ۱.هیچ گونه ارتباطی میان معارف دینی با معارف بیرون دینی وجود ندارد. ۲. همه معارف دینی با همه معارف بیرون دینی مرتبط هستند. ٣. همه معارف دینی با بعضی از معارف بیرون دینی ارتباط دارند. ۴. بعضی از معارف دینی با همه معارف بیرون دینی مربوط هستند. ۵. بعضی از معارف دینی با بعضی از معارف بیرون دینی در ارتباط هستند. 🔻احتمال اول نه قایلی دارد و نه با عقل و تجربه و تاریخ قابل اثبات است؛ احتمال دوم و سوم از احتمالاتی است که مؤلف قبض و بسط در کتاب خود به آن پرداخته است. احتمال چهارم هم مدعی ندارد ولی احتمال پنجم از کلمات عالمان اصول فقه و بزرگان معاصری مانند استاد مطهری و شهید صدر استفاده می‌شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ خباثت زن در اساطیر مسیحی 📕بر اساس متون اساطیری مسیحی، همسر اول آدم، پیش از حوا، لیلیت نام داشت. او زنی مبارز و تساوی طلب بود. با قاطعیت تقسیم برابر قدرت با آدم را طلب می کرد و چون آدم از پذیرش این خواسته، سرباز زد، باغ عدن را ترک گفت. 🔹اصرار مأمورین الهی برای بازگرداندن او نیز فایده ای نداشت؛ زیرا همچنان بر خواسته ی خود اصرار می ورزید. به همین سبب مطرود و ملعون گشت. از آن پس، همه ی ارواح پلید و خبیث و همه ی رنجها و دردها، از او منشأ می گیرند. 🔸لیلیت که در صدد گرفتن انتقام از آدم بود به شکل ماری بر حوا ظاهر شد و او را به خوردن میوه ی ممنوعه، تشویق کرد. حوا نیز موجب اغوای آدم و عامل گناه اول گشت. چنانچه می بینیم بر اساس عقاید کهن مسیحی، زن منشأ خباثت، گناه و رنج است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: بهترین وساطت ها این است که میان دو نفر در امر ازدواج وساطت شود تا سر و سامان بگیرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍تمایز بین«مرجعیت دینی» و«مرجعیت فقهی» 🔹«مرجع دینی»، غیر از «مرجع فقهی» صرف یا «مرجع اعتقادی» صرف است. مرجع دینی کسی است که از تمام ابعاد معارف دینی آگاهی داشته و در همه آن ها - به طور نسبی - مجتهد و صاحب نظر – و نه لزوما اعلم - باشد. کسی که فقط در یک یا دو ساحت از آموزه های دینی مجتهد است، اما از سایر ابعاد آن یا اطلاعی ندارد و یا شناختش کافی و تخصصی نیست، مرجع دینی به معنای واقعی کلمه نیست، بلکه فقط مرجع در همان علمی است که در آن متخصص است. 🔸برخی از علومی که یک مرجع دینی باید از آنها آگاهی تفصیلی و اجتهادی داشته باشد، عبارت اند از: معرفت شناسی، عرفان، فلسفه، کلام، تفسير و هرمنوتیک و زبان شناسی، حدیث، فقه، اصول، اخلاق و برخورداری از نگرش سیاسی و اجتماعی. 🔻وصول به درجه اجتهاد و کسب تخصص در علوم فوق اگرچه دشوار است و فقط تعداد اندکی از عالمان موفق می شوند به یک چنین جامعیتی دست یابند، اما با این وجود محال و غیر ممکن نیست. نمونه این عالمان جامع و ذوابعاد را، هم در گذشته داشته ایم و هم در عصر حاضر ایشان را مشاهده می کنیم. کسی که فقط «فقه» می داند، «فقه شناس» است نه «دین شناس»؛ لذا می توان گفت چنین شخصی صلاحیت مرجع قرار گرفتن را ندارد. «مرجع دینی» کسی است که هم در «اصول» دین مجتهد باشد و هم در «فروع دین». 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: تاریخ گذشتگان و آیندگان و برنامه زندگی شما در قرآن است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ روحانیت و شبهه ی تجدد 🔹در روزگار جدید، روش برخورد روحانیان با آموزه های نظری تجدد، بر امتداد سنت رویارویی آنان با اهل کفر، بدعت و شبهه ایستاده است. بر این بنیاد، روحانیان، تجدد را نه گسستی معرفت شناختی از منظومه ی فکری سنت، که شبهاتی برای از میان بردن باورهای پذیرفته شده ی سنت دریافته اند؛ شبهاتی که در نهایت قابل و لازم الدفع اند و به فرجام از میان خواهند رفت و تنها حادثه ای زودگذرند. 🔸در سی سال پس از انقلاب، این رویکرد روحانیان به دنیای مدرن دگرگون نشده است. تصرف نظام آموزشی در ایران، تأسیس نهادهای آموزشی تازه در درون حوزه ی علمیه، افزایش امکانات مادی چاپ و نشر و شمار رسانه ها، کتاب، مجلات، شبکه های رادیویی و تلویزیونی، راه اندازی صدها وب سایت و وبلاگ مذهبی، برگزاری صدها کنفرانس و کنگرهی مذهبی و حوزوی، تأسیس کتابخانه های کلان و واردات فزاینده ی کتاب های انگلیسی و عربی در زمینه ی اندیشه ی مدرن، بدل شدن شهر قم به پایتخت کامپیوتری ایران و تبدیل نسخه های خطی و چاپی متون مذهبی به نرم افزارهای کامپیوتری هیچ کدام به تحولی بنیادی در نگرش روحانیت به سویه ی معرفت شناختی دنیای مدرن نینجامیده است. هنوز روحانیت، تجدد را انبانی از شبهاتی مینگرد که می توان و باید بدانها پاسخ داد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 هر دوره از زندگیت پر از دلبستگی هایست که فکر می کنی بدون آنها می میری... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ عوامل شکل گیری شخصیت 🔹شکل گیری خصوصیات شخصیتی و ویژگی های خلقی افراد، تنها تحت تأثیر وراثت نیست. هر چند عامل های ژن شناختی، درصد تعیین کننده ای از ویژگی های شخصیتی افراد را به وجود می آورند اما در این میان، عوامل دیگری نیز نقش آفرین اند. 🔸یکی از این عوامل، جنسیت است. از همان ابتدای تولد، تفاوت های جسمی و روحی قابل توجهی بین دختران و پسران به وجود می آید که منشأ بسیاری از ویژگی های شخصیتی در آنها می شود. 🔸دیگر عامل مؤثر در شکل گیری شخصیت افراد، محیط اجتماعی است. سطح آگاهی و دانش افراد جامعه، میزان آرامش و امنیت محیط اجتماعی، کیفیت ساختارهای آموزشی و پرورشی، نحوه ی فعالیت نهادهای فرهنگ ساز از جمله رسانه ها و بالأخره، میزان حضور و تأثیر دین بر ساختارها و نهادها در جامعه، بر شکل گیری خصوصیات خلقی و منشی افراد، تأثیرگذار است. 🔻اما تعیین کننده ترین عامل در شکل گیری شخصیت افراد، نحوه ی رفتار والدین، به ویژه مادر، با آنها در سال های اول زندگی، به خصوص سه سال اول است. مسائل به ظاهر کوچکی که به راحتی از کنار آنها می گذریم، حتی در ابتدایی ترین ثانیه های پس از تولد، تأثیر شگرفی بر شکل گیری خلقیات افراد خواهد داشت. ارتباط نحوه ی پوشانیدن اولین لباس با لجبازی، میزان عاطفه ورزی مادر، در هشت روز اول حیات، با شجاعت فرد و میزان ارتباط کلامی والدین، به ویژه مادر، در دو ماه نخست، با اعتماد به نفس شخص در آینده، تقریبا به اثبات رسیده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: نشانه ایمان این است که راستگویی را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویی گرچه به سود تو باشد ترجیح دهی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍مقوله عقل و علم در بسط تاریخ 🔹ارسطو، سن توماس، ابن سینا، ملاصدرا، دکارت، كانت و اکثر قریب به اتفاق فیلسوفان و متفکران ماقبل هگلی وقتی از مقولاتی چون عقل، معرفت، حقیقت، انسان، علم و تفکر سخن می گفتند برای آنها معنا و مفهوم واحدی قائل بودند و معتقد بودند که با تغییر این معانی این مفاهیم نیز به امور دیگری تبدیل خواهند شد. 🔸دکارت وقتی از «روش درست به کار بردن عقل» سخن میگفت یا کانت وقتی «نقد عقل محض» را می نوشت برای «عقل» معنایی ثابت ، کلی، جهان شمول، فرازمانی، فرامکانی، فراجغرافیایی، فرافرهنگی و در یک کلمه فراتاریخی قائل بودند. لذا آنها اساسا درنیافتند که همه مفاهیم و مقولات اموری فرهنگی و تاریخی اند و در یک افق تاریخی و فرهنگی معنا می شوند. برای مثال، معنایی که ارسطو، دکارت و کانت از مفهوم «عقل» می فهمند به هیچ وجه با معنای عقل در نزد ابراهیم و مسیح و محمد یکی نیست؛ نه اینکه آنها «معقولاتشان» متفاوت است اما «عقل» شان یکی است، بلکه معنا و مفهوم خود عقل برایشان متفاوت است. 🔻یا «علم» در معنا و مفهومی که امروز ما از آن می فهمیم و فرضا در دانشکده های علوم و در رشته هایی چون فیزیک، مکانیک و ترمودینامیک تدریس می شود به هیچ وجه با آن چیزی که محمد مصطفی به منزله «علم»، در معنای «نوری که خداوند به قلب هرکس بخواهد بتاباند» می فهمید، یکی نیست. ▪️لذا، تا زمانی که ما به دلیل عدم پذیرش نگرش تاریخی اسیر اسانسیالیسم و نگرش غیرتاریخی هستیم و درکی متافیزیکی از وجود عالمیت های گوناگون، افق های متفاوت معنایی و عقلانیت های گوناگون تاریخی نداشته باشیم و به تبع تفکر ارسطویی، دکارتی و کانتی صرفا با یک نظام اپیستمه ، یعنی نظام اپیستمه متافیزیکی آشنا باشیم، ناچار به مونیسم معرفت شناختی تن خواهیم داد و همه دیگر نظام های اپیستمیک را به زبان نظام اپیستمیک متافیزیکی ترجمه خواهیم کرد و این دقیقا همان اتفاقی است که در تفسیر دکتر سروش از مقوله وحی به منزله رؤیا روی داده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | استاد فاطمی نیا: اینقدر نگویید ، بگید ! ▫️رساله کی گفته برای امام رضاست؟ کوفت بخوره ! 🔹 پ.ن: اجازه بدهیم هم مثل سایر علوم مسیری متقن و قابل دفاع طی کند و تبدیل به امری ذوقی و بازاری و متشتت نشود... 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا