eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
676 عکس
718 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ دین و طبقات اجتماعی/ماکس وبر 🔹به نظر وبر نیازهای دینی یک گروه، تحت تأثیر طبیعت موقعیت منافع شان و وضعیت شان در ساختار اجتماعی است. جامعه ای که از کشمکش حاد برای بقا رنج می برد، دینی خواهد داشت که در وهله ی اول به عنوان پیشتیبانی برای بقاء عمل می کند و معطوف به موضوعات عملی خواهد بود. 🔻به لحاظ اقتصادی و سیاسی گروه های برخوردار، کارکرد اولیه ی مشروعیت دادن به الگوهای زندگی و موقعیت خودشان در جهان را برای دین تعیین می کنند. گروه های محروم بیشتر مایل به افکار دینی ای هستند که جبران در آینده را برای بدبختی فعلی وعده می دهند. 🔹از این گذشته، وبر می اندیشد که روستائیان گرایش کلی به اعتقادورزی به جادو و جادوی آنیمیستی یا آنیمیسم دارند؛ زیرا آنها به نیروهای کنترل ناپذیر طبیعت وابسته اند. طبقه ی متوسط تمایل دارد افکار عقلانی، اخلاقی، و درون دنیوی را بپذیرد. برخی گروه ها اصلا چندان دینی نیستند. جنگجویان گرفتار عواطف نیستند، از این رو آنها معمولا نوع عقلانی دین را می پذیرند. اهل کسب و کار ماده گرایانی عملی اند و طبقه کارگر نیز با بی اعتنایی به ادیان یا رد ادیانی که مشترک بین گروه های بزرگ بورژوازی مدرن هستند، مشخص می شوند. متخصصان دینی و کشیشان، روشنفکرتر از جادوگران هستند، از این رو آنها مایلاند ایمانی اخلاقی تر به خداوند را بسط دهند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: خدا را خدا را در مورد یتیمان نکند آنها گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند، نکند آنها در حضور شما در اثر عدم رسیدگی از بین بروند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ رقیب معرفت و مدیریت 🔹اگر تا پیش از جمهوری اسلامی، فقیهان و عالمان دین، انحصار تولید معرفت دینی و اداره ی امور، شئونات، املاک، آیین ها و مناسک دینی را داشتند، در سی سال گذشته به شکلی تعیین کننده این انحصار را از دست داده اند. 🔸پول، سرمایه ی مالی و املاک مذهبی زیر کنترل دولت و بیشتر شخص ولی فقیه در آمده است و او در مقام حاکم شرع حقی فوق حقوق فقیهان برای تصرف در این اموال دارد. آیین های مذهبی نیز در جمهوری اسلامی از چیرگی فقیهان و مراجع به در آمده است. از یک سو، رسانه ها و اداره های رسمی حکومت با در دست داشتن منابع مالی و امکانات مادی کلان برگزار کننده ی این آیین ها شده اند؛ از حج و زیارت گرفته تا مراسم رمضان و محرم و صفر و اعیاد و وفیات مذهبی. 🔻از سوی دیگر، طبقه ی تازه ای از "مكلا"ها یا غیر روحانیان ظهور کرده اند که در جذب نسل جوان، گوی سبقت را از روحانیان ربوده اند. جدا از آن که دستمزد مداحان در سال های اخیر در قیاس با دستمزد "منبری "ها و "واعظان" روحانی افزایش چشم گیر یافته است، شیوه ی خاص اداره ی مراسم مذهبی آنان برای نسل جوان گیراتر و کشنده تر است. بسیاری از این مداحان از شعرها و ترانه هایی با درون مایه ای عامیانه و عاشقانه و با ملودی های موسیقی مدرن غربی بهره می گیرند که در سالهای گذشته، گاه، خشم روحانیان و مراجع تقلید را برانگیخته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: دعائی که برادر پشت سر برادر خود کند رد شدنی نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۳) 💠 رکن ششم: تحول معارف بشری غیر دینی 🔹سروش بر این باور است که فهم ما از همه چیز در حال تحول است آن هم به نحو موجبه کلیه که بدون استثنا است و بدیهیات و حتی همین مدعا را نیز در بر می گیرد. یعنی فهم ما از همین مدعا نیز تحول می یابد. 🔸البته تحول در معرفت بشری به دو گونه کمی و کیفی و نیز طولی و عرضی تقسیم می شود؛ تحول عرضی آن است که فهم جديد با فهم پیشین در تعارض باشد؛ تحول طولی آن است که میان فهم سابق و لاحق تعارضی در کار نیست، بلکه فهم جدید بهتر از فهم پیشین است. درک های عرضی و متعارض به تصدیق یکی و تکذیب دیگری می انجامند، ولی درک های طولی با هم قابل جمع اند. 🔸دکتر سروش میان این دو تحول فرق گذاشته و کلیت و عمومیت را به تحول دوم نسبت داده و ضروریات فکری و دینی را هم شامل می شود، ولی تحول نخست را کلی ندانسته است یعنی همه احکام عملی یا دینی را شامل نمی شود. عمده تحول، در معارف دینی و غیر دینی از طریق تحول طولی فهم ها رخ می دهد. 🔻مدعای دکتر سروش این نیست که همه چیز در سیلان و تحول است بلکه فهم از همه چیز تحول می یابد. برای نمونه، گرچه اصل تناقض، بدیهی است ولی فهم همگان از آن یکسان نیست؛ برخی درکی عمیق تر و عده ای درکی سطحی از آن دارند. نکته قابل توجه این است که ثبات تصديق به چیزی از دیدگاه سروش منافاتی با تحول فهم از آن ندارد زیرا چه بسا فهم ما از گزاره ای مانند: اصل تناقض ثابت باشد ولی فهم ما از مفردات و تصورات آن متحول شود. 🔻اما فهم بهتر به عوامل گوناگونی مانند: معلومات بیشتر درباره چیزی، شناخت اضداد و اغیار چیزی، نقش عوامل مولد یک علم در فهم بهتر مسایل آن، بردن موضوع تحت کلی های متعدد، تحویل مسأله، دانستن پیشینه و توجه به رشد تاریخی آن، دانستن شروط صدق و دانستن لوازم و نتايج كذب یک سخن بستگی دارد. حوادث صامت تاریخ هم تفسیرهای گوناگون برمی دارد و طبیعت بی جان در پرتو تئوری های مختلف فیزیکی متفاوت دیده می شود. نکته قابل توجه این است که سروش تحقیق در رشد معرفت را یک تحقیق تاریخی - معرفت شناختی و از سنخ معرفتهای درجه دوم دانسته است یعنی معرفتی ناظر به معارف درجه اول است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹جهت شفای مریضان حمد و سوره ای قرائت کنید. ❤️حقیر هم امروز بستری شدم و فردا عملی خواهم داشت حقیر رو هم دعا کنید محتاج دعای شما هستم.🤲
نظر آیه الله سید سعید حکیم درباره طریقت عرفا و ورد های آنان همانا براین ادعاها پذیرش نیست مگر میان مردمی که از معارف اصلی حوزه های علمیه به جهت ضعف حوزه و کمتر بودن مبلغین درست و حسابی محروم اند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
آیت الله سید سعید حکیم فرمودند: فلسفه ربطی به علوم اهل بیت علیهم السلام ندارد بلکه از جای دیگر آمده و یک سر سوزن هم در فهم معارف اهل بیت موثر نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد علیه السلام: طاعت خدا و طاعت هر که را خدا واجب کرده بر همه چیز مقدم بدارید. 👇👇 @Taammolate_talabegi