eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 وقتی مردم قهرمان جهانی خودشون رو نمیشناسن! @BisimchiMedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن عسکری علیه السلام: مجادله مکن که احترامت از بین مى رود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️شهادت امام حسن عسکری علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ قانون نسبیّت در ثواب زیارت/ محمد زکاوت صفت 🔹هر کسی که اطلاع مختصری از منابع دینی داشته باشد، می داند که ثواب زیارت امام حسین علیه السلام در روایات، چنان زیاد است که گاهی از ثواب حج (مستحبی) نیز بالاتر است، (بنابراین، با این قیاس، زیارت امام حسین از زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم هم فضیلیت بیشتری دارد). 🔻اما اطلاعِ عمیق تر، ما را با قانونِ مهم تری درباره ی ثواب و اهمیّت زیارت آشنا می کند. 🔸نتایجِ بررسیِ روایاتی که درباره ی فضیلتِ زیارتِ مرقدِ معصومان در منابع روائیِ، نشان می دهد که ثوابِ بیشتر، مخصوصِ زیارتِ امامی است که زائرِ کمتری دارد. بنابراین آن همه ثواب در آن همه روایات برای زیارت امام حسین علیه السلام، مربوط به زمانی بوده که کربلا زائر نداشته و امام حسین علیه السلام پس از شهادت نیز مظلوم بوده است. اما پس از آگاهیِ مردم از آن همه ثواب و سفرِ مستمرّ به کربلا و مرقد اباعبدالله، ائمه علیهم السلام، مردم را به زیارت مرقدِ امامی توصیه می کرده اند که زائر ندارد و مرقد او غریب است. 🚩مرحوم کلینی در سندی صحیح، روایتی را نقل کرده که در آن، علی بن مهزیار از امام جواد علیه السلام سؤال کرده که آیا زیارت پدرت امام رضا فضیلت بیشتری دارد یا زیارت امام حسین علیهما السلام؟ امام جواد فرموده است: زیارت پدرم، زیرا اباعبدالله را همه ی مردم زیارت می کنند، اما پدرم را فقط شیعیان زیارت می کنند (یعنی زائرانِ پدرم کمتر از زائران امام حسین علیه السلام است، بنابراین زیارتِ پدرم فضیلتِ بیشتری دارد): ✳️ عنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ الرِّضَا ع أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ ع فَقَالَ زِيَارَةُ أَبِي أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ‏ كُلُ‏ النَّاسِ‏ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَةِ (کافی، ج 4، ص 584، ح 1). ▪️بر اساس این قانون، اینک زیارت دو امامِ بزرگوار در سامرا ـ امام حسن عسکری و امام هادی علیهما السلام ـ و مهمتر از این دو امام، زیارت ائمّه ی بقیع ـ امام حسن مجتبی و امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام ـ بر امامانِ دیگر فضیلتِ بیشتری دارد (والله العالِم). 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: هرگز چیزی بیش از قوتت به دست نمی آوری مگر اینکه تو خزانه دار آن برای دیگران باشی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍نسبیت گرایی 🔹نسبیت شناخت، همان شک و سفسطه پنهان است که بر اساس مبانی فلسفی معاصر از جمله مادی خواندن ذهن و معرفت، تأثیر انگیزه و عوامل روانی و اجتماعی، تفکیک نومن از فنومن، تأثیر معارف بر یک دیگر توجیه می گردد. 🔻البته طرفداران نسبیت فهم بشر، از انتساب شکاکیت گریزان اند و خود را تابع واقع گرایی و رئالیسم پیچیده می دانند. 🔸لازمه نسبی گرایی، عدم اعتماد نسبت به واقع نمایی قضایای علمی است؛ بنابراین نه هیچ واقعیتی از اسرار طبیعت کشف می گردد و نه هیچ حکمی و قصدی از احکام شریعت و مقاصد شارع فهمیده می شود و در مباحث زبان شناختی، نشانه شناسی و هرمنوتیک نیز هیچ مراد متکلمی برای مخاطب روشن نمی گردد؛ علاوه بر این که اصل واقعیت نیز مورد تردید قرار می گیرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ای کوه تو فریاد من امروز شنیدی 🔸دردیست در این سینه که همزاد جهان است 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: پرهیز کن از ادامه پر خوری که به راستی این کار درد ها را برانگیزد و بیماری ها را تحریک کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۶) 💠رکن هشتم: نسبی بودن معرفت دینی 🔹دکتر سروش، نسبی بودن فهم دینی را مانند نسبی بودن یک نتیجه در یک قیاس به کار می برد؛ بدین معنا، هر نتیجه ای از مقدماتش تغذیه می شود و هر تغییری در آن مقدمات، به تغییر در نتیجه می انجامد و ثبات نتیجه نیز معلول ثبات مقدمات است و بنابراین، نسبی بودن نتیجه، با ثبات آن منافات ندارد.اکنون سرّ ثبات و دگرگونی استنباطات دینی هم دانسته می شود. فهم هایی از دین که دگرگون شده اند، دگرگونی شان معلول آن است که همه یا بعضی از ارکان بیرون معرفت دینی (مبانی و اصول و فروع معارف بشرى) تحول پذیرفته است. و آنها که در دورانی کوتاه یا بلند ثابت مانده اند، دست کم یکی از دلایلش آن است که مبادی قریب تولیدشان ثابت مانده یا ثابت انگاشته شده است! 🔻اگر نظریه پرداز قبض و بسط ادعا کند نسبی بودن فهم دینی در این نظریه، غیر از نسبی گرایی معرفت در عرصه معرفت شناسی است هم چنان که غیر از نسبیت حقیقت است، پاسخ خواهیم داد که غیریت آن را با نسبیت حقیقت می پذیریم ولی غیریت آن با نسبی گرایی معرفت شناسانه را نخواهیم پذیرفت؛ زیرا ایشان مکرر گفته اند که فهم دینی، از مبانی معرفت شناسی، انسان شناسی، زبان شناسی و... تغذیه می کند و با فرآورده ها و فروع فلسفی و علمی مقبول هر عصر هماهنگ می شود؛ و از آن رو که این علوم و دستاوردهای آنها مرتب در حال تحول اند، معرفت و فهم دینی نیز تحول پذیر است. ❓پرسش مهم ما از دکتر سروش این است که آیا به عنوان یک معرفت شناس، معیاری برای سنجش معرفت دینی صحیح از سقیم را می پذیرد یا به چنین معیار عام اعتقاد ندارد؟ از صراحت نوشته های ایشان در کتاب های قبض و بسط تئوریک شریعت و صراط های مستقیم، نفی معیار توجیه و سنجش به دست می آید؛ و این ادعا چیزی جز نسبیت معرفت شناسانه نیست. ⚜خلاصه سخن آن که اولا، ادعای نسبی گرایی قبض و بسط با نسبیت و شکاکیت معرفت شناسانه تفاوتی ندارد؛ ثانيا، این نظریه نسبیت کلی را ادعا دارد؛ ثالثا، این نوع نسبیت با ایمان و ضروریات دین مانند بسیاری از اعتقادات و مناسک سازگاری ندارد؛ رابعا، منشأ این نسبیت، تأثیری است که از هرمنوتیک فلسفی به ویژه گادامر، ریکور و دریدا پذیرفته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تمثیلی زیبا از سن کره زمین به سن انسان 🔹فقط تصور کنید که بتوانیم سن زمین را که غیرقابل تصور است، فشرده کنیم و هر صد میلیون سال آن را یک سال در نظر گیریم؛ در این صورت، کره ی زمین مانند فردی ۴۶ ساله خواهد بود. 🔻هیچ اطلاعی در باره ی هفت سال اول این فرد وجود ندارد و دربارهی سال های میانی زندگی او نیز اطلاعات کم و بیش پراکنده ای داریم. اما این را می دانیم که در سن ۴۲ سالگی، گیاهان و جنگل ها پدیدار شده، شروع به رشد و نمو کردند. اثری از دایناسورها و خزندگان عظیم الجثه تا همین یک سال پیش نبود. یعنی زمین آن ها را در سن ۴۵ سالگی به چشم بود دید و تقریبا ۸ ماه پیش، پستانداران را به دنیا آورد. ▪️در اوایل هفته ی پیش میمون های آدم نما به آدم های میمون نما تبدیل شدند! و آخر هفته ی گذشته دوران یخ سراسر زمین را فرا گرفت. انسان جديد فقط حدود چهار ساعت روی زمین بوده است. 🔻طي همين يك ساعت گذشته کشاورزی را کشف کرده است و بیش از یک دقیقه از عمر انقلاب صنعتی نمی گذرد. حال ببینید انسان در این یک دقیقه چه بلایی بر سر این بیچاره ی ۴۶ ساله آورده است. او طی ۴۰ دقیقه ی بیولوژیکی، از این بهشت، زباله دانی کامل ساخته است. خودش را به نسبت های سرسام آوری تکثیر کرده و نسل ۵۰۰ خانواده از جانداران را منقرض کرده است. سوخت های این سیاره را مال خود کرده و همه را به یغما برده است، و الآن مثل کودکی معصوم و بی تقصیر، ایستاده است و به این حمله ی برق آسا نگاه می کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: صبور باش چراکه صبر شیرین فرجام و خجسته انجام است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علوم انسانی؛ روح دانش 🔹اهمّیت علوم انسانی و ضرورتِ «اسلامی‌سازیِ علوم انسانی» 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ علم جامعه شناسی 🔹جامعه شناسی، نتایج عملی مهمی در زندگی ما دارد. نخست آنکه، فهم بهتری از اوضاع و شرایط اجتماعی و چگونگی زندگی دیگران به ما می دهد. این اطلاع از تفاوت های فرهنگی امکان بیشتری برای اداره و کنترل شرایط و سیاست گذاری های موفق به دست می‌دهد. 🔸دوم آنکه، جامعه شناسی با تقویت حساسیت های فرهنگی در تصمیم گیری ها و خط مشی ها، به ما کمک می کند درباردی پیامدهای ناخواسته ی برنامه های سیاسی و اجتماعی کاوش نماییم و بالاخره، نتیجه ی عملی این است که جامعه شناسی عرضه کننده خودروشنگری است. یعنی ما را به فهم و درک بیشتر خویش و چرایی انجام اعمالمان و عملکردهای جامعه مجهز می سازد. 🔻اگر گروهی به این خودآگاهی رسیده باشد، می تواند به شیوه های مؤثرتری در مقابل سیاست های حکومت واکنش نشان دهند و برای تغییر شرایط زندگی خود از فرصت های بیشتری برخوردار باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن مجتبی علیه السلام: هر کس خدا را بندگی کند خداوند همه چیز را بنده او گرداند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹احمد الطیب، شیخ و مفتی الازهر مصر ابتدای ماه نوامبر در سفری رسمی به عراق با آیت الله سید علی سیستانی، مرجعیت دینی شیعیان در این کشور در نجف دیدار خواهد کرد. 📣 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، احمد الطیب، مفتی و شیخ الازهر، بزرگترین مؤسسه دینی مصر تا چند هفته دیگر سفر تاریخی خود به عراق را انجام خواهد داد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این فقط دو دقیقه از صدای انقلاب ما وسط آمریکاست. 🔹گزیده‌ی کوتاهی از سخنرانی لوییس فراخان، رهبر دینی و اجتماعی سیاهپوستان آمریکا؛ در کلیسایی در شیکاگو؛ پیرامون حضرت مهدی علیه‌السلام، و استقامت ایرانیان در فداکاری برای ایشان. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙تخصص گرایی/ استاد علیدوست 🔹در تخصص گرایی مشکل بسیاری از طلاب ما این است که ارتباطشان با تراث و کتب گذشته قطع است. برای ورود به تخصص، طلبه حداقل باید پنج سال درس خارج را بگذراند و اگر از این دوره هم صرف نظر کنیم، باید تا پایان کفایه را دقیق بخواند؛ چرا که کفایه برای طلبه به منزله شیر مادر است. 🔸یک طلبه باید حداقل هایی را سپری کند. از یک طلبه سال اول تا پنجم نمی توان پرسید که میخواهد فقیه شود یا فیلسوف یا نحوی، به نظر بنده، باید تا حدودی از سطح خارج را بگذراند و بعد از این دوره، وارد رشته تخصصی شود. همین جا عرض کنم که بنده، با مراکز تخصصی که طلبه را از مکاسب جذب می کنند، مخالفم؛ هر چند این مراکز برای خود استدلالاتی دارند و برخی از آنها نیز، گذراندن یک درس فقه و اصول را به طلاب توصیه می کنند؛ اما اکثر این طلاب، وقت کافی برای این امر ندارند. 🔻طلبه ای که بعد از خواندن لمعه، وارد رشته های مختلف کلام، تفسیر و فلسفه می شود، توانایی لازم را ندارد؛ زیرا او فقه و مخصوصا اصول را که مقدمات علوم دیگر حوزه هستند، به خوبی فرا نگرفته است لذا نکات و ظرایفی را که باید یک عالم و محقق بداند، درک نمی کنند و دلیل این مشکل، این است که از شرح لمعه وارد تخصص شده اند؛ بنابراین قدرت ارتباط با عبارت های سخت و کلنجار با آنها را ندارند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا