eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
676 عکس
717 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی علیه السلام: چه زشت است که انسان ظاهری موافق داشته باشد و باطنی منافق. 👇👇 @Taammolate_talabegi
22.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بابای قهرمان من 🎞 گزیده ای از دیدارهای رهبر معظم انقلاب با خانواده های شهدا 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍مسأله ی «خلود» در قرآن/ محمد ذکاوت صفت 🔹مسأله ی «خُلود» (به معنای باقی ماندنِ ابدیِ بهشتیان در بهشت و جهنّمیان در جهنّم) از مهم ترین مسائلی است که از دیرباز مورد توجه مسلمانان و اندیشمندان اسلامی بوده است. وجود آیات قرآن و روایات در این زمینه، موجب شده است که سؤالاتی درباره ی خلود، خصوصاً خلودِ جهنّمیان، در ذهن مخاطبان مطرح گردد. 🔸مهمترین بلکه اصلی ترین سؤال در زمینه ی خلودِ جهنّمیان، سوالِ عدمِ تناسبِ جُرم با جزاست که نه تنها با عدل، بلکه با رحمتِ عامِ الهی ناسازگار است. حتی اشاعره که لزوم تقیّدِ افعالِ الهی به عدل را نمی پذیرند، گریزی از این اشکال ندارند. 🔻در پاسخ به این اشکال، جواب هائی از قبیل تجسم اعمال، تجسّم ملکات، نیّتِ باقی ماندنِ همیشگی در کفر از طرف کافر داده شده است. ▪️منابع این تحقیق، آیات قرآن، تفاسیر مختلف، روایات، کتاب هاب شرح روایات، کتاب های مستقل، مقاله های مختلف و تأملات محقق خواهد بود. این تحقیق بسیاری از شبهات اعتقادی را پاسخ خواهد داد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️علمای ولایی و تحریف قرآن . ♦️در مذهب شیعه اثناعشریه، حداقل در قرون اخیر، سه دسته علما و دانشمندان دینی وجود دارند: 🔹1ـ علمای عقل‌گرایِ آزاداندیش؛ یعنی کسانی که واقعاً محقق هستند، و اگر نتیجه تحقیق‌شان مطابق مذهب درنیاید، ابایی از عقیده به آن و طرح و ابراز آن ندارند. 🔹2ـ علمای عقل‌گرایِ کلامی؛ یعنی کسانی که وظیفه خود را ترویج آموزه‌های رایج مذهب که از کودکی آموخته‌اند می‌دانند؛ و جایگاه خود را مبلغ دینی با گرایش عقلی می‌دانند. 🔹3ـ علمای اخباریِ ولایی؛ یعنی کسانی که اهتمام ویژه‌ای به سنت و مخصوصاً مناسک شیعی دارند. از ویژگی‌های بارز ایشان، ارادت ویژه و غلوآمیز به اهل‌بیت(ع)، روضه و مخصوصاً جانشینی بلافصل پیامبر(ص) است؛ و مرتب بر آتش تفرقه مسلمانان می‌دمند. . ♦️در مسأله تحریف قرآن، برخی از این سه دسته، مواضع مشترک و متفاوت دارند: 🔹گروه اول، به جهت باستانشناسی، و تحقیقات عمیقِ غیر مبتنی به مذهب، معتقد به تحریفات معنوی و لفظی قرآن هستند. 🔹دسته دوم، اساساً و از هر جنبه‌ای مخالف طرح مسأله تحریف قرآن هستند؛ و دلایل کلامی متعددی در عدم تحریف قرآن، ابراز می‌کنند؛ و علاقه‌ای به ورود به مسایل باستانشناسی پیرامون تحریف قرآن ندارند. 🔹فرقه سوم، همه و شاید غالباً، به صورت کم یا زیاد، معتقد به تحریف قرآن در دوران خلفاء هستند؛ برخی از ایشان، علناً اعلام می‌کنند و برخی نیز، در خفا و جلسات خصوصی اعلام موضع می‌نمایند. علمایِ معاصرِ این دسته، اگر هم کتابی دربارۀ تحریف قرآن بنویسند، در جواب طعنه‌ها و شماتت اهل‌سنت به شیعیان است؛ به اینکه، اگر برخی از علمای گذشته شیعه قائل به تحریف قرآن بوده‌اند، چه نشسته‌اید که، علمای اهل‌سنت نیز قائل به تحریف قرآن هستند؛ و می‌کوشند با نقل برخی روایات عامه و نیز، بیان اقوال علمای اهل‌سنت، اثبات نمایند که، ایشان نیز قائل به تحریف قرآن هستند. ♦️برخی از این عالمان اخباریِ ولاییِ قرون متأخر، عبارتند از: 1ـ سید نعمت‌الله جزایری (م۱۱۱۲ق). 2ـ محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (م۱۱۱۰ق). 3ـ شیخ ابوالحسن شریف (م1139ق). 4ـ محدث نوری(1320ق)؛ که کتاب مهم و مفصلی در تحریف حذفی در قرآن نگاشته است. وی از ارادتمندان خاصِ به امام زمان(ع) و اهل‌بیت(ع) بود؛ و او را احیاء کننده پیاده‌روی اربعین می‌دانند. علمای زنده و موجود از این گروه «سلفیِ شیعی» را هم، که خودتان می‌شناسید؛ و نیاز به ذکر اسم ایشان نیست. آنها نیز، گاه و بی‌گاه در نوشته‌ها و منبرهای خود، و البته برای دفاع از حریم ولایت، عقیده خود به تحریف قرآن را ابراز می‌کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔻در کاربستِ «ع» و «علیه السلام» ✍️مصطفی قناعتگر 🔹اینکه اصحاب امامان غالبا به هنگام ذکر نام ایشان از واژۀ «علیه السلام» یا هر واژۀ عظمت‌نماد دیگری استفاده می‌کرده‌اند، محل تردید است. در موارد فراوانی از روایات در دسترس، نام امام را بدون هیچ پسوندی می‌بینیم. برای نمونه کافی است عبارت "جعفر بن محمد" را در نرم‌افزار نور با دامنه محدود به متن احادیث جستجو کنید تا درستی این ادعا را دریابید. حتی در موارد وجود عبارت علیه السلام، احتمال متاخر بودن و پدیداری آن به قلم محدثان و کاتبان قوی است. 🔹اگر از عبارت «علیه السلام» یا به تعبیر مجلسی اول «صلوات الله علیه» پس از نام امام استفاده کنیم، نیکو عملی است؛ اما اگر کسی چنین نکرد نمی‌توان بر او خرده گرفت. چرا این نکته را بیان کردم؟ گاهی در نصایح علمی-اخلاقی به دانشیان توصیه می‌شود واژۀ علیه السلام را به شکل کامل بنویسید و از اختصار «ع» بپرهیزید که کاری ناشایست است. 🔹این توصیه دو اشکال دارد؛ اولین اشکال، بی‌توجهی به ارتکاز شیعیان متقدم پیرامون عدم تقید به کاربست «علیه السلام» است؛ چه به شکل تمام و چه مختصر. دومین اشکال نیز بی‌توجهی به خصوصیت «حاکی» و «نماد» بودن لفظ از/برای معنا است. وقتی لفظ «ع» پس از نام امام معنای علیه السلام را در ذهن تداعی می‌کند، چه ایرادی به آن می‌توان گرفت و چه کم از عبارت تمام «علیه السلام» دارد؟ بماند که هر دو صورت تمام و مختصر، امری دارای اصالت فرهنگیِ دیرین نیست که در ابتدا عرض شد. 🔹برای دفع استبعاد از این بیان، تصویر (https://t.me/tavanerejal/490?single) نسخه‌ای از وسائل الشیعه با حاشیۀ مجلسی دوم را مشاهده می‌کنیم که مجلسی به کرّات از «ع» بهره جسته است. کاتب وسائل نیز در غالب موارد چنین کرده. مجلسی در برخی موارد حتی پس از نام رسول الله از اختصار «ص» به‌جای صلی الله علیه وآله بهره جسته که در آینده در این‌باره نیز خواهم نوشت بعون‌الله. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادعای مولوی عبدالحمید : «چندهمسری از نظر عقلی درست است چون جمعیت زنان بیشتر از مردان است.» 🔹مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در گفت‌گوی خود با روزنامه شهروند گفته است: «از لحاظ عقلی هم اگر بخواهیم به این مساله [چندهمسری] نگاه کنیم، عقل هم می‌گوید که درست است. درست است که برای زنان سخت است ولی الان در جامعه ما جمعیت زنان بیشتر از مردان است. جنگ‌ها مثل جنگ ایران و عراق جمعیت مردان را کمتر کرده است. تعدد همسر از لحاظ شرعی درست است و حکمتی در حکم خداوند است ولی خداوند مشروط کرده که باید عدالت رعایت شود. اگر عدالت رعایت شود، حقوق زنان ضایع نمی‌شود.» 🔹دفاع از چندهمسری با استدلالِ جمعیت بیشتر زنان نسبت به مردان، مختص مولوی عبدالحمید نیست و محدود به سال‌های اخیر نمی‌شود. ♦️بررسی ادعا داده‌های سرشماری مرکز آمار ایران معتبرترین منبعی است که می‌توان به آن مراجعه کرد. بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، نسبت جنسی (نسبت جمعیت مردان به زنان) در کشور ۱۰۳ درصد و در تمام مناطق بیش از ۱۰۰ درصد است. به این معنی که جمعیت مردان در کشور بیش از زنان است. طبق نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت مردان در کل کشور ۴۰میلیون و ۴۹۸هزار و ۴۴۲ نفر 40498442 و جمعیت زنان کل کشور ۳۹ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۸۲۸ نفر بوده است. به عبارتی جمعیت مردان بیش از یک میلیون نفر بیشتر از زنان بوده است. حتی در خود استان سیستان و بلوچستان جمعیت مردان بیش از ۷۱۵ هزار نفر و جمعیت زنان کمتر از ۷۱۲ نفر بوده است. 🔹جدول الحاقی نشان می‌دهد جمعیت مردان مناطق مختلف کل کشور چقدر از جمعیت زنان بیشتر است. ردیف‌هایی که متن آنها با رنگ قرمز مشخص شده، وضعیت‌هایی است که جمعیت زنان بیشتر از جمعیت مردان است. این جدول به طور دقیق نشان می‌دهد به جز طیف ۵۰ تا ۷۰ سال، به نفع مردان است. این گروه از جامعه در زمان آغاز جنگ بین ۱۴ تا ۳۴ ساله بودند و شاید کاهش جمعیت مردان به دلیل جنگ در این طیف مصداق داشته باشد، با این حال فاصله‌ طیف سنی ۵۰ تا ۷۰ ساله‌ها با میانگین سنی ازدواج فاصله نسبتا زیادی است، و قاعدتا نمی‌تواند افراد مورد اشاره مولوی عبدالحمید باشند. بر اساس آمار مرکز آمار، میانگین سن اولین ازدواج در سال ۱۳۹۰ برای مردان ۲۶ سال و در میان زنان ۲۳ سال بوده است. ♦️نتیجه اینکه استدلال «عقلی» و استناد به این فکت که «جمعیت زنان بیشتر از مردان است»، برای توجیه حکم تعدد زوجات با آمار و اطلاعات معتبر، همخوانی ندارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تفاوت روش آیت الله حیدری و دکتر سروش در بازسازی معرفت دینی 🔹استاد سید کمال حیدری : من ضرورت بازسازی و نوسازی معرفت دینی را با رویکرد "درون دینی" اثبات می کنم! در ثانی حکمت مهم است و مهم نیست که اولین بار چه کسی این نظریه را مطرح کرده است . در هر زمانی - در عین اعتقاد به ثابتات دین -، باید فهمی متفاوت و نو نسبت به شرایط و اقتضائات جامعه بشری ارائه داد، تا دین حضور خود را در زندگی مردم حفظ کند ♦️چندی قبل دکتر عبدالحسین خسروپناه در پاسخ به پرسشی در مورد استاد حیدری گفته بودند که " جناب حیدری الان به شدت متاثر از روشنفکران سکولاریسم معاصر شده و اندیشه هایش همانند نصر حامد ابوزید و سروش شده و لذا نقدهای جدی بر ایشان وارد است." 🔹البته این کلام دکتر خسروپناه بی شباهت به مغالطه منشا نیست . 🔹 پ.ن : مغالطه منشا مغالطه ای است که شخصی برای رد یک سخن، آن را به یک شخصیت مذموم تاریخی نسبت دهد و بگوید «اولین بار او این سخن را گفته‌است» و بکوشد تا از منفی بودن آن شخصیت تاریخی، خطا بودن آن سخن را نتیجه بگیرد. پیش‌فرض نادرست این مغالطه آن است که سرمنشأ یک عقیده و رأی در درستی آن مؤثر است؛ در حالی که گاه افراد عادی و بی‌سواد عقاید عالی اظهار کرده‌اند و دانشمندان بزرگ دچار خطاهای بزرگ شده‌اند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نظریه تفکیک بین دین و معرفت دینی 🔹اگر معرفت و برداشت هر عالمی عین دین باشد، لازمه اش آن است که در خارج صدها دین وجود داشته باشد!؛ 🔹زیرا هر عالمی (مثلاً عالِم شیعی) ادعا می کند نظر خودش عین دین است، حال آنکه عالم دیگر (مثلاً عالِم وهابی) هم که مخالف او است ادعا می کند برداشت او نیز عین دین است؛ پس دین در واقع و نفس الامر، متعدد و متکثّر خواهد بود، نه واحد! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️تاملی بر ادعای مولوی عبدالحمید : «چندهمسری از نظر عقلی درست است چون جمعیت زنان بیشتر از مردان است
✍️استحباب تعدد زوجات نزد علمای بزرگ معاصر شیعه 🔹 عروه الوثقی از مهم ترین کتب فتوایی نزد شیعه امامیه است که جامع بسیاری از فروع فقهی با عبارات شیوا می باشد. این کتاب از همان ابتدا به سبب ویژگیهای منحصر به فردی که دارد، محور تحقیق و تدریس فقهای بزرگ شیعه گردیده است و بسیاری از مجتهدین بزرگ بر آن تعلیقه و یا شرح نوشته اند. 🔹سید محمد کاظم طباطبایی یزدی در مسئله دوم کتاب النکاح عروه الوثقی چنین می نویسد : ): الاستحباب لا يزول بالواحدة، بل التعدد مستحب أيضا قال تعالى * (فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع) * والظاهر عدم اختصاص الاستحباب بالنكاح الدائم أو المنقطع، بل المستحب أعم منهما ومن التسري بالإماء. (جلد : 5 ، صفحه : 475) 🔹بیش از چهل نفر از فقهای بزرگ بر این کتاب حاشیه زده اند که از این چهل نفر ، سی و یک نفر بر کتاب النکاح عروه حاشیه زده اند . 🔹از این سی و یک نفر ، بیست و نه نفر استحباب تعدد زوجات را قبول دارند و بر کلام سید حاشیه ای نزده اند. ♦️اسامی برخی از این بزرگان بدین قرار است : 1-سید محمد فیروزآبادی 2-میرزا محمد حسین نائینی 3-شیخ عبدالکریم حائری یزدی 4-آغا ضیاء الدین عراقی 5-سید ابوالحسن اصفهانی 6-سید محمد کوه کمره ای 7-سید صدرالدین صدر 8-شیخ محمد حسین کاشف الغطاء‌ 9-سید جمال الدین گلپایگانی 10-سید ابراهیم حسینی اصطهباناتی 11-آیت الله بروجردی 12-سید عبدالهادی شیرازی 13-سید محسن حکیم 14-سید حسن بجنوردی 15-سید عبدالله شیرازی 16-امام خمینی 17-سید علی فانی اصفهانی 18-محقق خویی 19-آیت الله گلپایگانی 20-سید عبدالله سبزواری 21-سید محمد حسینی شیرازی 22-سید حسن طباطبایی قمی 23-سید تقی طباطبایی قمی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا