امام صادق علیه السلام:
برادر جز در هنگام نیازمندی شناخته نمی شود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍مفاد اخبار "من بلغ"
🔹برخی(و شاید مشهور) قائل به آنند که اخبار "من بلغ"، موجب تصحیح سند روایت می شود. بنابراین نتیجه ضمیمه اخبار "من بلغ" به ادلّه مستحبّات، حجّیّت سند ادلّه مستحبّات است. بنابراین می توان فتوی به استحباب آن عمل داد.
🔹برخی دیگر، مفاد اخبار "من بلغ" را استحباب فعلی که ثواب برای آن گفته شده است می دانند؛ البته به عنوان ثانوی(بلوغ ثواب).
🔹برخی نیز، اخبار "من بلغ" را ارشاد به حکم عقل می دانند. بنابراین این اخبار نه موجب تصحیح سند می شوند و نه موجب حکم به استحباب عمل! در نتیجه نمی توان با تمسّک به این اخبار، فتوی به مفاد روایت ضعیف داد! این اخبار تنها ارشاد به حکم عقل می کنند؛ خدای متعال بر بندگان خود تفضّل کرده که اگر از ناحیه پیامبر اکرم وعده ثواب بر عملی به مکلّف برسد و مکلّف هم برای به دست آوردنش، آن فعل را انجام دهد، خدای متعال ثواب وعده داده شده را به بنده اعطاء می کند! بنابراین این اخبار نه سند را تصحیح می کنند، و نه استحباب عمل را! مرحوم آقای خوئی قائل به قول سوم هستند؛ از همین رو در تعلیقه بر کلام عروه و هم چنین در منهاج فرموده اند: بسیاری از مستحبّات و مکروهاتی که در این کتاب(عروة و منهاج) وجود دارد، فاقد دلیل بوده و استحباب و کراهتش ثابت نیست. در نتیجه باید آنها را رجاء به جا آورد.
🔸شمول اخبار "من بلغ" نسبت به مکروهات:
به عنوان مثال اگر روایت ضعیفی دلالت بر کراهت پنیر خوردن بدون گردو داشته باشد، آیا مشمول اخبار "من بلغ" خواهد بود یا خیر؟
🔻برخی جمود بر لفظ کرده و فرموده اند: موضوع اخبار "من بلغ"، "مَن بلغه ثواب" است، و کراهت و حزازت را شامل نمی شود.
🔻در مقابل نیز برخی بین استحباب و کراهت تفاوتی قرار نداده اند؛ "من بلغه ثواب"، اعم از آن است که ثواب بر فعل باشد(مستحبّات)، و یا ثواب بر ترک(مکروهات).
🔸کیفیت بلوغ ثواب
آیا بلوغ ثواب (مذکور در اخبار "من بلغ") حتما باید به وسیله روایت باشد؟
🔻قدر متیقّن از "بلوغ ثواب"، بلوغ به وسیله روایت است. اما ممکن است که گفته شود، حتی اگر با فتوای یک فقیه مبنی بر استحباب یک عمل، ثوابی به ما برسد ، موضوع اخبار "من بلغ" صادق است. به عبارت دیگر: "من بلغه ثواب" اطلاق داشته و همانگونه که شامل ثوابی که از طریق روایت به دست ما رسیده می شود، شامل ثوابی که با فتوای فقهاء هم به دست ما رسیده نیز می شود.
#تسامح_ادله_سنن
#فقه
#اجتهاد
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️زندگی با الگوی اعراب جاهلی
.
♦️جزیرة العرب تا قبل از بعثت پیامبر(ص)، آموزههای اعتقادی و اخلاقی و نیز، احکام، آداب، رسوم و قوانین اجتماعی خاص خود را داشته است؛ که مردم آن دیار بادیهنشین و غیر متمدن پیش از اسلام، به آنها معتقد و پایبند بودهاند.
وقتی پیامبر(ص) مبعوث شدند، تا حدود 13 سال، اقبالی در میان جامعه خود نداشتند. هنگامی که به مدینه هجرت نمودند؛ تازه، کم کم توانستند میان مردم این شهر جایگاهی بیابند و بر ایشان مسلط شوند. بنابراین، تقریباً 5 سال آخر عمر پیامبر(ص)، دورۀ طلایی تبیین و ترویج شریعت خاص ایشان بوده است.
.
♦️در این دوران طلایی، پیامبر(ص) برخی از آموزههای اعتقادی و اخلاقی، و نیز، آداب، رسوم و قوانین اجتماعی موجود در جزیرة العرب را تغییر، و برخی را امضا فرمودند؛ و شاید به جای امضا، بهتر است بگوییم نتوانستند تغییر دهند، و یا در اولویت ایشان برای تغییر، قرار نگرفتند.
♦️تغییراتِ پیامبر(ص)، در «عقائد، اخلاق و احکام» آن دوران، بسیار متفاوت رخ داده است؛ بیشترین میزان تغییرات، در عقائد اعراب جاهلی و کمترین تغییرات، در احکام مردم جزیرة العرب واقع شده است.
.
♦️اکنون اگر بتوانیم با کنار زدن تحریفات 1400 سال گذشته در دین اسلام، موارد تغییرات و موارد امضایی پیامبر(ص) را به درستی کشف کنیم، سپس میتوانیم سه رویکرد نسبت به پایههای دین، یعنی عقائد، اخلاق و احکام داشته باشیم:
🔹1ـ همه آن آموزههای سهگانه را منحصر به دوران صدر اسلام و زمان و مکان خاص جزیرة العرب بدانیم؛ که ربطی به آیندگان ندارند.
🔹2ـ همه آن آموزهها را برای همۀ دورانها، و تمامی زمانها و مکانها بدانیم؛ یعنی هر انسانی که بعد از بعثت پیامبر(ص) به دنیا میآید، لازم است که پایبند به این آموزهها باشد.
🔹3ـ قائل به تفکیک شویم؛ و بگوییم، آموزههای امضایی پیامبر(ص)، مخصوص صدر اسلام و زمان و مکان خاص آن دوره است؛ و تنها، آموزههایی تغییری پیامبر(ص)، شامل همه دورانها خواهد بود؛ که لازم است مردم به آن پایبند باشند.
.
♦️اگر قائل به تفکیک آموزههای امضایی و تغییری شویم، بیشترین حجم احکام شرعی، آداب، رسوم و قوانین اجتماعی اسلامِ غیر محرّف، ربطی به امروز ما نخواهد داشت. یعنی ما موظف نیستیم به سبک آموزههای بدوی 1400 سال قبل، زندگی کنیم؛ و معیارهای زندگی فردی و اجتماعی خود را بر پایههای آموزههایِ پیشین اعراب جاهلی، قرار دهیم.
.
❓سؤال
آیا عقلاً و منطقاً، درست است که قوانین فردی و اجتماعی، با تحول زمانه و گذشت قرنها، تغییر و تحول نیابند؟
#تأمل
#فقه_سنتی
#نبوت
#اخلاق
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مستندات اهل تشیع به منابع اهل سنت برای اثبات بی احترامی خلیفه دوم به حضرت زهراء ( سقط حضرت محسن )
♦️به مناسبت ایام عزاداری شهادت حضرت فاطمه قصد داریم نگاهی گذرا بر استنادات اهل تشیع به منابع اهل سنت بیندازیم تا اعتبار علمی این استنادات روشن شود .
🔹1)الوافی بالوفیات صفدی : إِن عمر ضرب بطن فَاطِمَة يَوْم البيعة حَتَّى أَلْقَت المحسن من بَطنهَا (جلد : 6 صفحه : 15)!!
نقد :
واقعا تاسف برانگیز است که برای اثبات این هتک حرمت به چنین منابعی استناد می شود . با جستجوی کوتاه در متن کتاب متوجه این نکته می شویم که عبارت فوق برش و تقطیعی ناشیانه است .
ماجرا این است که صفدی میگوید: نظام [ادیب و متکلم مشهور]شخصی معتزلی و گمراه بوده وعقاید گمراهی داشته مثلا میگفته عمر زده پهلوی فاطمه را شکسته.... .
صفدی در شرح حال نظام معتزلی موارد افتراق نظر او با معتزله را بیان می کند. او اولین وجه اختلاف را در این می داند که نظام عقیده داشته خداوند موصوف به قادر بر شر و معاصی نمی شود ولی معتزله قائل بودند که خداوند موصوف به این دو می شود ولی بخاطر قبیح بودن این امور را انجام نمی دهد. در ادامه نیز متن مورد استناد شیعه را ذکر می کند :
وَمِنْهَا ميله إِلَى الرَّفْض ووقوعه فِي أكَابِر الصَّحَابَة رَضِي الله عَنْهُم وَقَالَ نَص النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم على أَن الإِمَام عَليّ وعينه وَعرفت الصَّحَابَة ذَلِك وَلَكِن كتمه عمر لأجل أبي بكر رَضِي الله عَنْهُمَا وَقَالَ إِن عمر ضرب بطن فَاطِمَة يَوْم لبيعة حَتَّى أَلْقَت المحسن من بَطنهَا ( الوافی بالوفیات ج 6 ص 15)
🔹2)الملل و النحل شهرستانی : إن عمر ضرب بطن فاطمة يوم البيعة حتى ألقت الجنين من بطنها. ( جلد : 1 صفحه : 71)
باز شهرستانی در کتاب خود در شرح حال نظام شروع به شمارش منفردات نظام از معتزله می کند و در مسئله یازده می گوید :
الحادية عشرة: ميله إلى الرفض، و وقيعته في كبار الصحابة. .... تا اینکه : و زاد في الفرية فقال: إن عمر ضرب بطن فاطمة يوم البيعة حتى ألقت الجنين من بطنها. ( الملل و النحل ج 1 ص 71)
🔹3)لسان المیزان ابن حجر عسقلانی : أن عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن ( جلد : 1 صفحه : 268)
این مطلب اصلا سلسله راوی ندارد!!اصلا نمیشود اسمش را گذاشت روایت بلکه سخن یک شخص رافضی است!! حتی سخن او هم نیست در متن چنین آمده که:یک شخصی می آمد نزد ابن ابی دارم وبه او میگفت:عمر زد پهلوی فاطمه را شکست.
لذا این سخن اصلا کلام خود ابن ابی دارم نبوده و کلام فردی مجهول است و حتی اگر کلام خود ابن ابی دارم هم باشد او به لحاظ رجالی اعتباری ندارد.
نظر خود ابن حجر عسقلانی در مورد ابن ابی دارم :
أحمد بن محمد بن السري بن يحيى بن أبي دارم المحدث أبو بكر الكوفي" الرافضي الكذاب" ( لسان المیزان ج 1 ص 268 )
نظر ذهبی در مورد او :
قُلْتُ: شَيْخٌ ضالّ مُعَثَّر. ( سیر اعلام النبلاء ج 12 ص 126)
ادامه دارد...
#تأمل
#فاطمیه
#کلام
#شیعه
#اهل_سنت
#امامت
#ولایت
#حسینی_قزوینی
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ملت پنجاه سال قبل حق ندارد سرنوشت ملت پنجاه سال بعد را تعیین کند!
🔹ما فرض میکنیم که یک ملتی تمامشان رای دادند که یک نفری سلطان باشد، بسیار خوب، اینها از باب اینکه مسلط بر سرنوشت خودشان هستند و مختار به سرنوشت خودشان هستند، رای آنها برای آنها قابل است؛ لکن اگر چنانچه یک ملتی رأی دادند (ولو تمامشان) به اینکه اعقاب این سلطان هم سلطان باشد، این به چه حقی ملت پنجاه سال از این، سرنوشت ملت بعد را معین میکند سرنوشت هر ملتی به دست خودش است.
♦️برشی از سخنرانی حضرت امام در بهشت زهراء مورخه 12 بهمن 1357
#تأمل
#حضرت_امام
#رفراندوم
#انقلاب_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#سیاسی
#قانون_اساسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
♦️معظم له (آیت الله شبیری زنجانی) در پاسخ به درخواست حجت الاسلام والمسلمین رئیسی برای ارائه رهنمود، فرمودند: ما اهل فن نیستیم که درباره جرح و تعدیل مسائل نظر بدهیم. کاری که از دست بنده ساخته است دعا برای رفع مشکلات کشور است. مسئولان هم تلاش کنند که اقداماتشان خالصانه باشد و ارتباط خود را با اولیاء الهی قطع نکنند. اخلاص نتیجه مثبت دارد.
🔹برگرفته از کانال تلگرامی ایشان!!😳😳
#تأمل
#شبیری_زنجانی
#فقه_سنتی
#مرجعیت
#نقد_حوزه
#تحول_حوزه
#روحانیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️معظم له (آیت الله شبیری زنجانی) در پاسخ به درخواست حجت الاسلام والمسلمین رئیسی برای ارائه رهنمود،
موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید شیعه در دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور ایران گفت: "ما اهل فن نیستیم که درباره جرح و تعدیل مسائل نظر بدهیم."
آقای رئیسی که برای دیدار با مراجع قم به این شهر رفته بود، از آقای شبیری زنجانی درباره ارائه راهکار برای حل مشکلات کشور سوال کرد. آقای شبیری در پاسخ گفت که او متخصص امور نیست و تنها میتواند برای حل مشکلات دعا کند.
او در همین رابطه افزود که اگر همه به وظایفشان عمل کنند، شرایط تغییر خواهد کرد.
شبیری زنجانی از روحانیونی است که در امور حکومتی و سیاسی دخالت نمیکند با این حال در چند مورد نام او به رسانهها کشید شده است.
او یکبار برای رفع حصر حسینعلی منتظری، از بنیانگذاران جمهوری اسلامی که بعدها یکی از منتقدان اصلی حکومت شد و مخالف اعدامهای جمعی ۶۷ بود، میانجیگری کرد.
بار دیگر نیز محمد یزدی رئیس سابق مجلس خبرگان که سال پیش درگذشت، در سال ۹۷ به آقای شبیری زنجانی نامهای علنی و شدیدالحنی نوشت و از او بهدلیل دیدار با برخی مقامات سابق اصلاح طلب ازجمله محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین، انتقاد کرد.
♦️منبع خبر:بی بی سی فارسی
#تأمل
#شبیری_زنجانی
#فقه_سنتی
#مرجعیت
#نقد_حوزه
#تحول_حوزه
#روحانیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
♦️یادداشتی از محسن حسام مظاهری
🔹مادامی که حتی یک کارشناس اهل سنت اجازهی حضور در رسانهی عمومی کشور و تبیین مواضع و بیان روایت هممذهبان خود از تاریخ اسلام را ندارد، ادعاهایی ازین قبیل که میخواهیم در فلان برنامه دربارهی واقعهی حساس و چالشبرانگیزی مثل سقیفه، علمی و مستند «گفتگو» کنیم، تنها به شوخی شبیه است.
🔹بگذریم از اینکه واقعاً مشخص نیست چه نسبتی است میان بازخوانی رخدادی مثل سقیفه با مسایل انسان امروز و جهان معاصر آنهم در یک رسانهی عمومی مثل صداوسیما.
🔹قرنهاست یکطرف صحاح را شخم میزنند و طرف دیگر کتب اربعه و بحار را، به قصد یافتن تعارضها و تناقضها و به قول معروف «سوتی»های طرف مقابل و اثبات حقانیت مسلک خود!
قرنهاست بر سر فتوحات و سقیفه و معنای ولی و شأن نزول آیات سورهی مائده و شورا و خلافت بین اهل قبله نزاع و خونریزی است.
قرنهاست اینها «مؤتمر علمای بغداد» و «شبهای پیشاور» و «ثم اهتدیت» مینویسند و آنها «منهاج السنة» و «خرافات وفور» و «شاهراه اتحاد». اینها از امثال تیجانی مجسمهی قهرمان میسازند، آنها از امثال برقعی. نهایتش هم هیچکدام از مجادلات تکراری و کسلکننده و بیحاصل شیوخ شبکههای «اهل البیت» و «ولایت» با مولویهای «کلمه» و «وصال» گامی فراتر نرفتهاند.
🔹آخرش چه؟ تاریخی به بلندای چهارده قرن که عمدهی صفحاتش را این مباحثات و منازعات فرقهای سیاه و سرخ کرده، چه جای افتخاری دارد؟ عایدی این تاریخ برای انسان امروز چیست؟ مسلمان امروز چه بهرهای از پرداختن دوباره و دوباره به این منازعات تاریخی میبرد؟ کدام مسایلش، کدام چالشهایش، کدام پرسشهایش در این تورق چندینباره قرار است پاسخ پیدا کند؟
🔹صرفنظر از آن دسته، در طرفین، که ارتزاق ازین چالشها میکنند و حیات و مماتشان بسته به شعلهورماندن اختلافات است، باقی مسلمانان، در دنیای پیچیدهی امروز چه طرفی از این نگاه به گذشته میتوانند ببندند؟ غایت این راه جز تفرقهی بیشتر، جز تشدید منازعات فرقهای، جز تعمیق شکافها، جز تشدید وضعیت نابسامان جوامع اسلامی چه چیز دیگری میتواند باشد؟
🔹اگر هم هدف واقعاً عبرتآموزی و مواجههی راهبردی و «گفتگوی انتقادی» است، ابتداییترین شرط چنین گفتکویی، حضور نمایندگانی مورد قبول طرفین است. نه آنکه چند کارشناس تاریخی ـ دینی شیعه با یک مجری روحانیِ شیعه بنشینند و باهم «گفتگوی انتقادی» کنند
#تأمل
#فاطمیه
#کلام
#شیعه
#اهل_سنت
#امامت
#ولایت
#حسینی_قزوینی
👇👇
@Taammolate_talabegi