eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
تأملات طلبگی
♦️سید حسین شیرازی(پسر آیت الله سید صادق شیرازی): ولایت فقیه همان سخن فرعون است که گفت «انا ربکم الأعلی» و کاملاً یکی است! تابلوی موکب این فرقه در عراق هم جالب است که عبارت «الولیّ الفقیه» را برای مرجعشان بکار بردند و این یعنی رسماً مرجع خودشان را «فرعون» میدانند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ادّعای شهادت پیامبر اسلام(ص) توسط عایشه بنت ابی بکر صحّت ندارد ♦️ لازم به ذکر است که شهادت پیامبر(صلی الله علیه وآله) قطعی نیست و بسیاری ازمورخین، از واژه «رحلت» استفاده می کنند. شهادت پیامبر(ص) توسط عایشه با «دلیل معتبر» ثابت نشده است و عقل و درایت ایجاب می کند که در این عصر و زمان به دنبال این مسائل نرویم. کسانی که چنین مسأله ای را مطرح کرده اند، به این نکته استدلال کرده اند که طبق «برخی نقلها» پیامبر(صلی الله علیه وآله) مسموم شده اند و همین سمّ در بدن آن حضرت اثر کرده و او را به شهادت رسانده است. حاکم نیشابوری عالم معروف اهل سنت در کتاب معتبر المستدرک علی الصحیحین از شعبی نقل می کند: «وَالله لَقَد سُمَّ رَسُولُ اللهِ...»؛ (به خدا قسم پیامبر(ص) مسموم شدند). امّا هیچ سند معتبری برای اینکه عایشه ایشان را مسموم کرده باشد، وجود ندارد و هیچ مدرکی به آن «تصریح» نکرده است. ♦️برخی ادعا کرده اند، طبق روایتی از خود عایشه، در زمانی که پیامبر(صلی الله علیه وآله) در بستر بیماری بودند، عایشه به ایشان «دارویی» دادند و همان دارو سمّی بوده و باعث مرگ پیامبر شده است؛ امّا این ادعا قابل اثبات نیست. عایشه می گوید: «لَدَدْنَا النبی(ص) فی مَرَضِهِ فقال: لَا تُلِدُّونِی. فَقُلْنَا: کَرَاهِیَةُ الْمَرِیضِ لِلدَّوَاءِ»(در ایام مریضی رسول خدا به حضرت دارویی خوراندیم. اما در آن حال او به ما اشاره می کرد که این دارو را به من نخورانید. ما گفتیم مریض از دارو متنفر است). تنها چیزی که از این روایت به دست می آید این است که «عایشه دارویی را به پیامبر(ص) خورانده است»؛ ولی هیچ دلیلی مبنی بر سمّی بودن این دارو بیان نشده است. ♦️طبق «برخی نقلها»، آنچه در مورد مسموم شدن پیامبر(صلی الله علیه وآله) ببین شیعه و سنّی مورد اتفاق است، این است که بدن ایشان تحت تاثیر سمّی که بعد از جنگ خیبر در غذایشان ریخته شده بود، ضعیف شده و ایشان نتوانستند در برابر بیماریی که در اواخر عمر بر وی عارض شد، مقاومت کنند و این موضوع هیچ ربطی به عایشه ندارد. بخاری در صحیحش می نویسد: «قَالَتْ عَائِشَةُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا کَانَ النَّبِیُّ(ص) یَقُولُ فِی مَرَضِهِ الَّذِی مَاتَ فِیهِ یَا عَائِشَةُ مَا أَزَالُ أَجِدُ أَلَمَ الطَّعَامِ الَّذِی أَکَلْتُ بِخَیْبَرَ فَهَذَا أَوَانُ وَجَدْتُ انْقِطَاعَ أَبْهَرِی مِنْ ذَلِکَ السُّمِّ» (عایشه گفته است که رسول خدا(ص) در مریضی خود [که در آن از دنیا رفتند] می فرمودند: تا کنون درد غذایی را که در خیبر خوردم احساس می کردم و الآن زمانی است که احساس کردم شریان های قلبم از آن پاره شده است). در منابع شیعه نیز نقل شده است: «أَنَّهُ سُمَ‌ فِی غَزْوَةِ خَیْبَرَ، فَمَا زَالَتْ هَذِهِ الْأَکْلَةُ تعاده [تُعَاوِدُهُ‌] حَتَّى قَطَعَتْ أَبْهَرَهُ‌ فَمَاتَ مِنْهَا» (پیامبر(ص) در جنگ خیبر مسموم شدند، و پیوسته همان خوراک بازگشت به آن جناب مى نمود تا آنکه رگ پشتش [شریان قلبش] را برید به همان سبب ارتحال فرمود). ♦️نتیجه: اگرچه شیعه به خاطر برخی خطاهای عایشه، مثل «نقش او در ماجراى جنگ جمل» که قیامى بر ضد امام وقت بود و سبب خونریزى فراوانى گردید و به گفته بعضى از مورخان تعداد کشتگان این جنگ به هفده هزار نفر رسید و دیگر خطاهایش انتقاداتی به او دارد، امّا نه اعتقادی به نقش او در شهادت پیامبر(صلی الله علیه وآله) دارد و نه پرداختن به چنین ادعاهای ضعیف و فتنه ساز را شایسته می داند. به هر حال این ادّعا سند معتبری ندارد و هیچ ثمره ای نیز جز دامن زدن به مباحث تفرقه انگیز ندارد. 🔹برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
♦️نظر مساعد مرحوم حجت الاسلام احمد خمینی در ابتدا درباره قائم مقامی آیت الله منتظری 🔹بخشی از فصل سوم مستند حسینعلی 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️عبدالعزیز بن باز مفتی اعظم وهابیت ، شیخ الاسلام و المسلمین اهل سنت، مفتی اول داخل و خارج کشور عرب
✍️تکمله بحث شهید دانستن مبطون ♦️روایت دیگری با متن یکسان در کتب معتبر اهل سنت با تصحیح روایت نقل شده است : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " الشَّهَادَةُ سَبْعٌ سِوَى الْقَتْلِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ: الْمَطْعُونُ شَهِيدٌ، وَالْمَبْطُونُ شَهِيدٌ، وَالْغَرِيقُ شَهِيدٌ، وَصَاحِبُ الْهَدَمِ شَهِيدٌ، وَصَاحِبُ ذَاتِ الْجَنْبِ شَهِيدٌ، وَصَاحِبُ الْحَرَقِ شَهِيدٌ، وَالْمَرْأَةُ تَمُوتُ بِجُمْعٍ شَهِيدَةٌ 🔸سنن صغری نسائی جلد : 4 صفحه :13 روایت طبق تحقیق عبد الفتاح أبو غده صحیح است 🔸 مسند أحمد - ط الرسالة جلد : 39 صفحه : 163 طبق تحقیق شعیب ارنووط - عادل مرشد و دیگران وتحت اشراف دکتر عبدالله بن عبدالمحسن الترکی روایت صحیح است 🔸صحیح ابن حبان جلد : 7 صفحه : 464 روایت طبق نظر خود ابن حبان صحیح و طبق نظر محقق کتاب حسن است 🔸الموطا مالک بن انس جلد : 1 صفحه : 234 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
📽قصه ای از عرش ♦️فیلم امام علی 2019 قصه ای از عرش The Tale Of The Heavens 2019ساخت ایران و کویت است. 🔹این فیلم ساخت عباس یوسفی کارگردان ایرانی الاصل بزرگ شده کویت است. این فیلم در لوکیشن فیلم محمد رسول الله در ایران ساخته شده و این فیلم از تولد تا شهادت امام علی علیه السلام را روایت میکند 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🔹بیانات امام خمینی در جمع نمایندگان منتخب در مجلس خبرگان قانون اساسی -27 مرداد 1358 قم ♦️دمکراسی این است که آراء اکثریت، و آن هم این طور اکثریت،‏‎ ‎‏معتبر است؛ اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به خلاف، به ضرر‏‎ ‎‏خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمی خواهیم‏‎ ‎‏بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولیّ آنها نیستید. بر طبق آن طوری که خود ملت مسیرش‏‎ ‎‏هست.‏ ♦️شما آن مسائلی که‏‎ ‎‏مربوط به وکالتتان هست و آن مسیری که ملت ما دارد، روی آن مسیر راه را بروید، ولو‏‎ ‎‏عقیده تان این است که این مسیری که ملت رفته خلاف صلاحش است. خوب، باشد.‏‎ ‎‏ملت می خواهد این طور بکند، به ما و شما چه کار دارد؟ خلاف صلاحش را می خواهد.‏‎ ‎‏ملت رأی داده؛ رأیی که داده متَّبع‏ است.‏ ♦️در همۀ دنیا رأی اکثریت، آن هم یک همچو اکثریتی، آن هم یک فریاد چند ماهه و‏‎ ‎‏چند سالۀ ملت، آن هم این مصیبتهایی که ملت ما در راه این مقصد کشیده اند، انصاف‏‎ ‎‏نیست که حالا شما بیایید یک مطلبی بگویید که برخلاف مسیر است. یعنی انصاف‏‎ ‎‏نیست، که نمی شود هم، پیش نمی رود. اگر چنانچه یک چیزی هم گفته بشود، پیش‏‎ ‎‏نمی رود؛ برای اینکه اولاً مخالف با وضع وکالت شما هست و شما وکیل نیستید از‏‎ ‎‏طرف ملت برای هر چیزی. و ثانیاً بر خلاف مصلحت مملکت است، برخلاف مصلحت‏‎ ‎‏ملت است؛ برخلاف مصلحت خود آقایان است.‏ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات طلبگی
♦️وقتی شوکت دروغین دشمن در چشم‌ها جلوه کند، نتیجه‌اش ترس و خودکم‌بینی است 🔹بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس ۱۴۰۱/۰۶/۳۰ 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله شبیری زنجانی فتوا داده اند که تقلید در اصول دین مشکلی ندا
✍️حکمِ کسی که قطع و یقین به صحیح بودن کاری دارد در حالی که آن عمل، مخالفِ حکم واقعی خداوند است چیست؟ 🔹شیخ حیدر حب الله ♦️اگر قطع و یقینی که بر اساس آن، شخص قاطع شروع به انجام کاری می‌کند، مُوَجَّه بوده و از داده‌ها و اطلاعات روشمند و منطقی به دست آمده باشد این چنین قطعی، حجت است – حتی اگر خطا باشد – و می‌توان بر اساس آن در پیشگاه خداوند، عذر آورد. دقیقا همچون فقیهی که در احکام حدود و قصاص، در موارد مختلفی فتوی به قتل می‌دهد و بعد از مدتی برای وی کشف می‌شود که قطعِ او به حکم ظاهری یا حکم واقعی، صحیح نبوده است ♦️این چنین فقیهی، در پیشگاه خداوند معذور است البته در صورتی که در بررسی مقدماتِ بحث خویش، بین خود و خداوند، کوتاهی نکرده و یا نَفسِ او بر سر یک نتیجه‌ی معین که دلیل قانع کننده‌ای هم ندارد و حجت نمی‌باشد با او به منازعه برنخواسته باشد. علی رغم اینکه وی معذور است امکان دارد فتاوای او به قتل تعداد زیادی از مردم بیانجامد. همین وضعیت در مورد مقلدین چنین فقیهی نیز وجود دارد که به فتاوای وی عمل کردند؛ همان فتاوایی که از منظر آن فقیه، در شرعِ خداوند بر مکلفین و مقلدین، حجت بود. ♦️همین حالت در باره‌ی قاضی نیز وجود دارد. وی احکام جزایی و جنایی و مدنی و … بسیاری صادر می‌کند و چه بسا پنجاه درصد آنها با واقع منطبق نبوده و وی هم متوجه این موضوع نباشد و این اتفاق باعث گردد به بسیاری از مردم ظلم شود و یا حتی تعدادی از اشخاص، به دلیل احکامِ اشتباه او اعدام گردند؛ او تا زمانی که کوتاهی نکرده باشد معذور است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
❓آیه تطهیر و طهارت خون و فضولات معصومین! 🔹 استاد روستایی ( کارشناس شبکه ماهواره ای ولیعصر و سابقا ولایت و از شاگردان آیت الله حسینی قزوینی) : طبق دلالت آیه تطهیر خون و فضولات ائمه پاک است و برخی روایات نشانگر این واقعیت است که فضولات ائمه بوی عطر میداد و زمین آنها را به درون خویش می برده است! ♦️آیه تطهیر یکی از مهمترین ادله امامیه بر عصمت اهلبیت است. در دلالت این آیه بر عصمت از گناه، میان علمای امامیه تردیدی نیست. بحث در دامنه و قلمرو این طهارت است که آیا شامل پاکی و طهارت از سهو و نسیان و خطا در امور غیر مرتبط با شریعت و وظائف نبوت و امامت هم می شود یا خیر. ♦️در این میان برخی پا را فراتر گذاشتند و معتقدند بول و غائط و خون معصومین هم به مقتضای این آیه پاک است!استاد روستایی در آنِ واحد هم می گویند روایاتی داریم که ائمه فضولات نداشتند و هم میگوید فضولاتشان بوی عطر میداده است !!مضافاً که می گویند همه اینها به مقتضای ارائه تکوینی خداست و توضیح نمی دهد مگر نجاست و طهارت، از امور تکوینی است که متعلَق اراده تکوینی واقع شود ؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🔹منم که در دل طوفان به نوح می نازم شبیه نوح به اولاد دل نمی بازم 🔹اشاره کن به من ای نوح آسمانی من ببین چه ها کند این شور جانفشانی من 🔹ببین چگونه دهم سر ، پسر که چیزی نیست به راه دوست تمام جهان پشیزی نیست 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 گشت ارشاد و نزاع افلاطون و هیوم 💢 ❇️ چند روز پیش مطالعه کتاب "ذهن درستکار" نوشته جاناتان هایت (روان‌شناس معروف امریکایی) را به اتمام رساندم. یکی از ایده‌های مطرح در این کتاب در باب اختلاف دو دیدگاه مهم در باب عقل و احساس است. افلاطون معتقد بود که عقل باید حاکم بر تمام ساحات وجودی انسان باشد و عواطف و احساسات پیرو عقل باشند؛ اما دیوید هیوم معتقد بود چنین چیزی اصلاً شدنی نیست و بلکه این عقل است که برده احساسات است. 🔸از دیدگاه هیوم، انسان‌ها بر اساس عوامل مختلف، ابتدا نسبت به چیزی دارای شهود و احساس خوشایند و یا نفرت و انزجار می‌شوند، سپس برای آن حس خود، دلیل‌تراشی و استدلال‌آوری می‌کنند، لذا عقل برده احساسات است و چندان کاری به حق و باطل ندارد، او فقط می‌خواهد احساسات صاحب خود را موجه و عقلانی نشان دهد و معمولاً هم شواهدی برای آن پیدا می‌کند. به تعبیر دیگر دیدگاه هیوم بسیار نزدیک به همان جمله معروف است که می‌گوید: انسان‌ها آن‌گونه که فکر می‌کنند زندگی نمی‌کنند بلکه آن‌گونه که زندگی می‌کنند فکر می‌کنند. 🔸جاناتان هایت با شواهد تجربی و آزمایش‌های تجربی و روان‌شناسانه متعدد نشان می‌دهد که در این منازعه حق با هیوم است؛‌ البته نه به صورت صد درصد، و این که عقل هیچ استقلالی نداشته باشد، اما در اکثر موارد عقل تابع و برده احساسات است. ما اول نسبت به چیزی حس خوب یا بد پیدا می‌کنیم و بعد عقلمان نسبت به آن وارد عمل می‌شود و آن حس و شهود درونی ما را با استدلال توجیه می‌کند. ✅ حال از این مطلب چه نتیجه‌ای گرفته می‌شود؟ اگر می‌خواهید کار فرهنگی کنید اگر می‌خواهید ذهن مردم را تغییر دهید، بیش از آنکه به فکر دلیل و استدلال برای اقناع دیگران باشید، باید به دنبال ایجاد حس خوب و شوق و علاقه نسبت به آن امر در مردم باشید، اگر شوق و علاقه را ایجاد کردید، مردم خود، به‌طور خودکار، دلیل و منطقی برای پیروی از آن کار پیدا می‌کنند. اما اگر با اقدامات نسنجیده، کاری کردید که مردم حس منفی نسبت به چیزی پیدا کردند، هزار استدلال عقلانی هم برای مردم بیاورید، آن را نمی‌پذیرند و اقناع نمی‌شوند، بلکه به‌طور خود کار دلایلی بر رد آن ایده یا عمل خواهند تراشید. ✍️ حسین سعادت، دانش آموخته حوزه علمیه قم 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️آیت الله وحید خراسانی می فرمایند : حرف هر کسی غیر از معصوم، آلوده و مصداق حرف مفت است. 🔹 پرسش اول: همین فرمایشات ایشان[و باقی فرمایشات مکتوب و شفاهی این بزرگوار] مصداق حرف معصوم است یا حرف غیرمعصوم؟ هزاران صفحه کتاب که در علم اصول فقه و فلسفه و رجال و درایه و لغت و ادبیات و... نوشته شده است همه باطل است؟ محض نمونه، آیا مباحث اصول فقه که مراجع تقلید بر آن اساس، وظایف مکلفین را مشخص میکنند باطل و مصداق «حرف مفت» است؟ 🔹پرسش دوم: ما اکنون به معصوم دسترسی نداریم. هر چه هست روایاتی است «منسوب» به آنان که روشن نیست چه میزان از آن واقعاً فرمایشات معصوم است. اگر هم صدورش ثابت شود روشن نیست آیا همه مطالب امام نقل شده یا نه. اگر همه اش نقل شده باشد معلوم نیست معارضی هم داشته و به ما رسیده یا نه. از همه اینها هم بگذریم معلوم نیست مقصود امام را درست فهمیده باشیم یا نه و ده ها پرسش دیگر که با کمی تفکر مشخص می شود به این راحتی نمی شود از «تمسک به معصوم» سخن گفت گویا اکنون در محضر ائمه هستیم! 🔹پرسش سوم: تمسک به ثقلین یعنی «مراجعه مستقیم» مکلف به قرآن و روایات؟ اگر مراد ایشان این باشد پس دیگر بساط مرجعیت و حوزه ها را باید جمع کرد و به مردم گفت خودتان تمسک کنید و عمل کنید. اگر مقصودشان مراجعه مردم به فقهاست می پرسیم قرائت کدام فقیه و کدام جریان فکری شیعی باید مورد تمسک قرار بگیرد؟ شیخ مفید یا شیخ صدوق یا استرآبادی یا ملاصدرا یا شیخ انصاری یا فیض کاشانی یا ...؟ اخباریان یا فلاسفه یا اصولیان یا تفکیکیان یا متکلمان یا روشنفکران ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi