eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹چکیده نظرات ده جامعه‌شناس در تحلیل ناآرامی‌های اخیر که امروز در روزنامه دولت منتشر شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙آیت الله سیستانی: مسأله 2452 ـ نگاه کردن به زن‌های بی‌باک که اگر کسی آنها را امر به حجاب نماید اعتنا نمی‌کنند، اشکال ندارد، مشروط به آنکه بدون شهوت و ترس وقوع در حرام باشد، و در این حکم فرقی میان زن‌های کفار و دیگر زن‌ها نیست، و همچنین فرقی نیست میان دست و صورت و دیگر جاهای بدن، که معمولاً آنها نمی‌پوشانند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️محمد جواد آذری جهرمی ( وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی ) : 🔹از 110 نماینده مجلس فقط 42 نفر عضو پیام رسان های داخلی بودند ولی از این 110 نماینده 102 نفر عضو پیام رسان های خارجی بودند مخصوصا تلگرام و واتساب 🔹وقتی از نماینده‌های مجلس پرسیدم چرا خودتون که این شعارها رو میدید روی پیام رسان‌های داخلی نیستید؟ پاسخ دادند: بیایم اونجا که وزارت اطلاعات مارو کنترل کنه؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️توقیعات امام زمان(ع) . 🔹فرض این است که امام زمان(ع) توقیعات و نامه‌های متعددی به خط خود یا دیگران، در امور مهم و غیرمهم، خطاب به شیعیان نوشته‌اند؛ و این توقیعات، منافع شیعیان و مسلمین را برای هدایت و دانستن برخی اوامر و نواهی دربر داشته است؛ به طوری که حتی بعضی از آن توقیعات، منبع برخی احکام فقهی نزد فقهای شیعه شده است. ❓سؤال چرا امام زمان(ع) در طول هزار سال گذشته، توقیعاتی خطاب به شیعیان و علمای اسلامی، ننوشته‌اند؟ اگر امام دوازدهم ما شیعیان، حداقل سالی یک توقیع و نامه برای مسلمانان جهان می‌نوشتند، دست‌کم، دو مزیت عمده داشت: 1ـ این توقیعات می‌توانست دلیل وجود مستمر امام زمان(ع) محسوب گردد؛ به این معنی که صدور آنها نشان می‌داد حضرت مهدی(ع) مستمراً در قید حیات هستند. 2ـ جامعه شیعه و مسلمانان جهان، از هدایت‌ها، اوامر و نواهی کارگشای ایشان، به صورت مستقیم، دقیق و به روز، بهرمند می‌شدند؛ و از این طریق، جدای از پیشرفتِ بهترِ اسلام، جلوی انحرافات مکتب شیعه و مسلمانان نیز گرفته می‌شد. همچنین، ابهامات فقها در اجتهادِ احکام شرعی رفع می‌شد؛ و از سوی دیگر، مسایل جدید فقهی، به درستی پرداخته و اسلامیزیشن می‌گشت. 🔹نکته آیا نوشتن توقیعات، منافاتی با بحث غیبت و فلسفه عدم حضور امام عصر(ع) دارد؟ 1ـ اگر منافات دارد، چرا امام زمان(ع) قبلاً توقیعات متعددی به نواب خود و مخصوصاً افراد دیگر نوشته‌اند؛ به گونه‌ای که حتی در موضوعات شخصی و جزئیِ بی‌اهمیت، توقیعاتی از ایشان صادر شده است. 2ـ اگر نوشتن توقیعات، منافاتی با بحث غیبت ندارد، چرا الان نامه‌هایی جهت هدایت و استفاده مسلمانان نمی‌نویسند؟ و چند میلیارد نفر را بدون راهنمایی مستقیم و مشخص، رها گذاشته‌اند؟ ❓سؤال آیا توقف هزار ساله صدور توقیعات، نمی‌تواند دلیلی بر جعلی بودن توقیعات متقدم منسوب به امام زمان(ع) یا حتی، امکان رحلت ایشان از این جهان باشد؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️همه انبیاء قدر غلام سیاه امام حسین در دنیا معتبر نیستند!! انبیاء کجا و زینب کبری کجا !!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️سید نعمت الله جزائری : احادیث تحریف قرآن در هر سه بعد کلام و ماده و اعراب متواتر است !! 🔹ان تسليم تواترها عن الوحي الالهي و كون الكل قد نزل به الروح الامين يفضي الى طرح الاخبار المستفيضة بل المتواترة الدالة بصريحها على وقوع التحريف في القرآن كلاما و مادة و اعرابا انوار النعمانیه ج 2 ص 357 پذیرش تواتر قرائات و این که گفته شود همه آنها را جبرئیل آورده است به کنار نهادن روایات مستفیض و بلکه متواتری خواهد انجامید که آشکارا وقوع تحریف را در کلام ماده و اعراب قرآن تایید می کنند 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ. ⚠️آنان که دوست می‌دارند که در میان اهل ایمان کار منکری اشاعه و شهرت یابد آنها را در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهد بود و خدا می‌داند و شما نمی‌دانید. (سوره نور/ آیه ۱۹) 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙یا حماد هکذا صلّ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ الله عليه السلام يَوْماً: «يَا حَمَّادُ تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّيَ» قَالَ: فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي أَنَا أَحْفَظُ كِتَابَ حَرِيزٍ فِي الصَّلَاةِ. فَقَالَ: «لَا عَلَيْكَ يَا حَمَّادُ، قُمْ فَصَلِّ». قَالَ: فَقُمْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ مُتَوَجِّهاً إِلَى الْقِبْلَةِ فَاسْتَفْتَحْتُ الصَّلَاةَ فَرَكَعْتُ وَ سَجَدْتُ. فَقَالَ: «يَا حَمَّادُ لَا تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّيَ مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ مِنْكُمْ يَأْتِي عَلَيْهِ سِتُّونَ سَنَةً أَوْ سَبْعُونَ سَنَةً فَلَا يُقِيمُ صَلَاةً وَاحِدَةً بِحُدُودِهَا تَامَّةً». قَالَ حَمَّادٌ: فَأَصَابَنِي فِي نَفْسِي الذُّلُّ فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَعَلِّمْنِي الصَّلَاةَ فَقَامَ أَبُو عَبْدِ الله عليه السلام مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ مُنْتَصِباً فَأَرْسَلَ يَدَيْهِ جَمِيعاً عَلَى فَخِذَيْهِ قَدْ ضَمَّ أَصَابِعَهُ وَ قَرَّبَ بَيْنَ قَدَمَيْهِ حَتَّى كَانَ بَيْنَهُمَا قَدْرُ ثَلَاثِ أَصَابِعَ مُنْفَرِجَاتٍ وَ اسْتَقْبَلَ بِأَصَابِعِ رِجْلَيْهِ جَمِيعاً الْقِبْلَةَ لَمْ يُحَرِّفْهُمَا عَنِ الْقِبْلَةِ وَ قَالَ بِخُشُوعٍ «الله أَكْبَرُ» ثُمَّ قَرَأَ الْحَمْدَ بِتَرْتِيلٍ، وَ قُلْ هُوَ الله أَحَدٌ ثُمَّ صَبَرَ هُنَيَّةً بِقَدْرِ مَا يَتَنَفَّسُ وَ هُوَ قَائِمٌ ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ وَ قَالَ «الله أَكْبَرُ» وَ هُوَ قَائِمٌ ثُمَّ رَكَعَ وَ مَلَأَ كَفَّيْهِ مِنْ رُكْبَتَيْهِ مُنْفَرِجَاتٍ وَ رَدَّ رُكْبَتَيْهِ إِلَى خَلْفِهِ حَتَّى اسْتَوَى ظَهْرُهُ حَتَّى لَوْ صُبَّ عَلَيْهِ قَطْرَةٌ مِنْ مَاءٍ أَوْ دُهْنٍ لَمْ تَزُلْ لِاسْتِوَاءِ ظَهْرِهِ وَ مَدَّ عُنُقَهُ وَ غَمَّضَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ سَبَّحَ ثَلَاثاً بِتَرْتِيلٍ فَقَالَ «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ» ثُمَّ اسْتَوَى قَائِماً فَلَمَّا اسْتَمْكَنَ مِنَ الْقِيَامِ قَالَ «سَمِعَ الله لِمَنْ حَمِدَهُ» ثُمَّ كَبَّرَ وَ هُوَ قَائِمٌ وَ رَفَعَ يَدَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ ثُمَّ سَجَدَ وَ بَسَطَ كَفَّيْهِ مَضْمُومَتَيِ الْأَصَابِعِ بَيْنَ يَدَيْ رُكْبَتَيْهِ حِيَالَ وَجْهِهِ فَقَالَ«سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ لَمْ يَضَعْ شَيْئاً مِنْ جَسَدِهِ عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهُ وَ سَجَدَ عَلَى ثَمَانِيَةِ أَعْظُمٍ الْكَفَّيْنِ وَ الرُّكْبَتَيْنِ وَ أَنَامِلِ إِبْهَامَيِ الرِّجْلَيْنِ وَ الْجَبْهَةِ وَ الْأَنْفِ وَ قَالَ سَبْعَةٌ مِنْهَا فَرْضٌ يُسْجَدُ عَلَيْهَا وَ هِيَ الَّتِي ذَكَرَهَا الله فِي کِتَابِهِ فَقَالَ «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِله فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَداً» وَ هِيَ الْجَبْهَةُ وَ الْكَفَّانِ وَ الرُّكْبَتَانِ وَ الْإِبْهَامَانِ وَ وَضْعُ الْأَنْفِ عَلَى الْأَرْضِ سُنَّةٌ؛ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السُّجُودِ فَلَمَّا اسْتَوَى جَالِساً قَالَ «الله أَكْبَرُ» ثُمَّ قَعَدَ عَلَى فَخِذِهِ الْأَيْسَرِ وَ قَدْ وَضَعَ ظَاهِرَ قَدَمِهِ الْأَيْمَنِ عَلَى بَطْنِ قَدَمِهِ الْأَيْسَرِ وَ قَالَ «أَسْتَغْفِرُ الله رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» ثُمَّ كَبَّرَ وَ هُوَ جَالِسٌ وَ سَجَدَ السَّجْدَةَ الثَّانِيَةَ وَ قَالَ كَمَا قَالَ فِي الْأُولَى وَ لَمْ يَضَعْ شَيْئاً مِنْ بَدَنِهِ عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهُ فِي رُكُوعٍ وَ لَا سُجُودٍ وَ كَانَ مُجَّنِّحاً وَ لَمْ يَضَعْ ذِرَاعَيْهِ عَلَى الْأَرْضِ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ عَلَى هَذَا وَ يَدَاهُ مَضْمُومَتَا الْأَصَابِعِ وَ هُوَ جَالِسٌ فِي التَّشَهُّدِ فَلَمَّا فَرَغَ مِنَ التَّشَهُّدِ سَلَّمَ فَقَالَ: « يَا حَمَّادُ هَكَذَا صَلِّ». 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️امام جمعه موقت تهران: 🔹مجلس و دولت ابتدا دنیای مردم را آباد کنند و سپس به فکر آخرت آنها باشند خطبه های نماز جمعه 1401/09/18 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️ادعای قابل تامل سرتیپ پاسدار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ : آمریکا 55 هزار میلیارد دلار برای هدایت اغتشاشات در ایران هزینه کرده است ( 11 آذر 1401 )!! 🔹بر اساس اعلام دفتر تحلیل اقتصادی وزارت بازرگانی ایالات متحده، ارزش جاری تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۳ هزار و ۳۱۵ میلیارد دلار بوده است. در واقع عدد ۵۵ هزار میلیارد دلاری که فرمانده سپاه به عنوان هزینه آمریکایی برای راه‌اندازی شبکه‌های رسانه‌ای به آن اشاره کرده دو برابر کل تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی است. بر اساس داده‌های آماری بانک جهانی، کل ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از ۹۶/۱ هزار میلیارد دلار بوده‌است. ۵۵ هزار میلیارد دلار معادل ۵۷/۲ درصد از کل ارزش ایجاد شده در اقتصاد جهان در سال گذشته میلادی است. 🔹ملاحظه می‌شود که آمریکا نمی‌توانسته بیش از دو برابر کل تولید ناخالص داخلی خود در سال ۲۰۲۱ میلادی را صرف راه‌اندازی رسانه‌ها و شبکه‌های فارسی زبان کرده‌باشد. ♦️فعالیت‌های رسانه‌ای ایالات متحده به زبان‌های خارجی عمده فعالیت‌های رسانه‌ای ایالات متحده به زبان‌های خارجی و کشورهای هدف در قالب سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده (USAGM) سامان یافته است. صدای آمریکا، رادیو اروپای آزاد، رادیو آسیای آزاد، دفتر سخن‌پراکنی کوبا (رادیو مارتی)، شبکه سخن‌پراکنی خاورمیانه و صندوق فناوری‌های باز زیرمجموعه‌های اصلی این سازمان رسانه‌ای هستند. بر اساس جزوه توجیهی بودجه کنگره، مجموع بودجه پیشنهادی این سازمان برای سال مالی ۲۰۲۳ میلادی ۸۴۰ میلیون دلار است. کل بودجه سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحد در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۱۰/۴ میلیون دلار بوده است. 🔹بخش فارسی صدای آمریکا از زیرمجموعه صدای آمریکا و رادیو فردا از زیرمجموعه رادیو اروپای آزاد، دو رسانه فارسی‌زبانی هستند که در ساختار سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده برای مخاطب فارسی زبان برنامه و محتوا تولید می‌کنند. بودجه بخش فارسی صدای آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۷ میلیون و ۶۲۶ هزار دلار بوده که در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۸ میلیون و ۲۰۳ هزار دلار افزایش یافته‌است. 🔹بودجه رادیو فردا، شبکه فارسی رادیو اروپای آزاد در سال ۲۰۲۱ میلادی ۹ میلیون و ۸۳۱ هزار دلار بوده که در سال ۲۰۲۲ میلادی بودجه این شبکه به ۸ میلیون و ۶۸۶ هزار دلار رسیده‌است. بودجه‌های بخش فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا بخش پیدا و شفاف هزینه‌کرد که دولت آمریکا برای راه‌اندازی رسانه‌های فارسی‌زبان است که در دو سال اخیر سرجمع بودجه‌های اختصاص یافته به این دو شبکه فارسی زبان آمریکایی کمتر از ۲۸ میلیون دلار بوده است. 🔹۵۵ هزار میلیارد دلار حدود ۲/۴ برابر کل تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی و معادل ۶۰ درصد از کل ارزش ایجاد شده در اقتصاد جهان در سال گذشته میلادی است! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ طی این ۴۴ سال، فیلمها و سریالهای بسیاری درباره انبیاء تولید و منتشر شده است از جمله داستان یوسف و یعقوب و ایوب و ابراهیم و عیسی(علیهم السلام). از فیلم که بگذریم انیمیشن‌های زیادی برای کودکان ساخته و در شبکه پویا، پخش شده است. ♦️نکته مهم این است که در همه این فیلمها و انیمیشن‌ها، بلااستثناء چهره انبیای الهی نمایش داده شده است. در طرف مقابل در تولیدات مربوط به اهلبیت، مانند سریال امام رضا و امام علی و امام حسن(علیهم السلام) هیچگاه چهره آنان نمایش داده نشده و نمیشود. حتی در سریال مختار نیز نمایش چهره حضرت عباس سانسور شد. در جریان اکران فیلم رستاخیز نیز برخی مراجع با نشان‌دادن چهره حضرت عباس، مخالفت کردند. ♦️چرایی موافقت مراجع با نشان‌دادن چهره انبیاء و مخالفتشان با ارائه چهره اهلبیت و حضرت عباس چیست و چنین به نظر میرسد که این فرمایشات آقای وحید خراسانی، هیچ سنخیتی با اسلوب فقاهت و استنباط احکام ندارد و نمیتواند مستندی برای حرمت ارائه چهره حضرت عباس باشد که اگر اینگونه باشد می‌بایست درباره انبیای الهی هم که به نص قرآن، مخاطب سلام خدا هستند همین حکم جاری باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️اشتباهات در مسئولین زیاد است، اما امام و ولی‌فقیه اشتباه نکردند، معصوم نیستند، اما این افراد چون تقوا دارند خداوند متعال کمک‌شان می‌کند. 🔹خطبه های نماز جمعه تهران مورخه 11 آذر 1401 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️بنا بر آنچه ما از اسلام می‌شناسیم، هیچ حکومتی تحت هیچ شرایطی حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را از دست مردم بگیرد. ♦️این در اسلام دُگم است. رفقا، این مهم است. «ما در شرایط فوق العاده هستیم، با دشمن‌های مختلف روبه رو هستیم، حکومت نظامی اعلام می‌کنیم»؛ این در اسلام نیست 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️نظریه صرفه 🔹یکی از دیدگاههای قدیمی در مورد اعجاز قرآن نظریه صرفه است . این دیدگاه می گوید چنین نیست که معارضین قرآن از آوردن مانند قرآن ناتوان باشند بلکه در واقع این خداوند است که مانع انجام این کار می شود 🔹دو قرائت مختف از صرفه چنین است : 1- خداوند به واسطه ای از بین بردن انگیزه ی معارضین برای آوردن مثل قرآن مانع از آوردن مانند قرآن می شود 2-خداوند علوم لازم برای آوردن مثل قرآن را از معارضین سلب می کند 🔹به دیدگاه صرفه نقدهایی وارد شده؛ اما نکته ی مهم این است که قائلین به صرفه به این دلیل به صرفه روی آورند که از طرفی ناگزیر بودند معجزه بودن قرآن را بپذیرند چرا که قرآن به آوردن مثل خود تحدی کرده و از طرف دیگر قرآن را فاقد اعجاز بیانی می دیدند لذا نظریه ای ساختند که اعجاز قرآن را توضیخ دهد 🔹پس اگر برخی از عالمان مسلمان که زبان عربی را نیز خوب می دانستند بیان قرآن را در سطحی بشری تشخیص داده اند نمی شود پذیرفت که قرآن به لحاظ بیانی معجزه است زیرا معجزه باید امر قاطعی باشد که نه تنها افراد همدل بلکه افراد کوردل را نیز خلع سلاح کند 🔹آنچه دیدگاه صرفه را بیشتر جالب توجه میکند این است که برخی از عالمان بزرگ اسلامی در میان طرفداران این نظریه قرار دارند از جمله سید مرتضی وحتی شیخ مفید دیگر متکلم بزرگ شیعه و استاد سید مرتضی در یکی از مواضعی که راجع به اعجاز قرآن بحث کرده صرفه را می پذیرد لذا نمی توان این نظریه را سهل انگارانه یا برخاسته از اغراض نادرست دانست 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️رشد قیمت دلار، طلا، سکه و خودرو یه جوری شده که آدم فک میکنه کشور دچار یه جنگ بین المللی هستش😥 ♦️البته این رشد قیمت محدود به این چهار جنس نیست. حدود سه هفته قبل روز دوم هفته هر عدد سفال( از مصالح ساختمانی) رو 6 و نیم خریدم و روز پنجم همون هفته هر عدد رو 10 تومن 😅😅 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️ مخالفت صریح آیت‌الله روحانی با حزب‌الله لبنان! 🔹 آیا اجازه پیوستن به حزب الله لبنان به هر عنوانی مانند مجاهد، راننده، آشپز، کارگر نظافت و غیره را می دهید؟ و مستندتان در این حکم چیست. جواب آیت الله روحانی: خیر اجازه نمی دهم، مستندم آن است که این حزب، حزب الله نیست! 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️ آیت الله منتظری : 🔹تعطیلی درس و حصر آقای روحانی بدون اطلاع من بوده، ثانیاً بلافاصله به محمد محمدی ری‌شهری وزیر اطلاعات اعتراض و صریحاً مخالفت خود را با حصر روحانی اعلام کردم ، ولی آقای ری شهری توجهی نکرد. 🔹اگر حصر ایشان به دستور من بوده، چرا پس از کنار رفتن و خانه نشین شدن من، حصر ایشان برطرف نگردید و ایشان نزدیک به ده سال دیگر در حصر قرار داشتند؟ اگر ایشان به صرف مخالفت با قائم مقامی اینجانب محصور شدند، پس آقایان -مطابق دیدگاه خودشان- باید به ایشان جایزه می‌دادند، چرا که در نهایت با ایشان هم نظر شدند بلکه ایشان زودتر به این نتیجه رسیده و مخالفت خود را اظهار کرده بود؛ نه این که ده سال دیگر حصر او را ادامه دهند! من فکر می‌کنم مسئله مخالفت ایشان با قائم مقامی من دستاویزی بود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍فاطمیه ۱۴۰۱: تلاقی مناسک مذهبیِ زن‌محور و جنبش سیاسی زن‌محور/ محسن‌حسام مظاهری 🔸اولین فاطمیه ی بعد از اعتراضات آغاز شده. اعتراضاتی که هسته‌ی اصلی‌اش جنبشی زنانه بود و مهمترین شعارش زن بود و حول شکاف پیرامون یک مقوله‌ی زنانه (حجاب) هم شکل گرفت و عاملان و حاملان اصلی‌اش لااقل در مراحل نخست زنان بودند. اعتراضاتی که از مرگ «مظلومانه‌ی» یک زن جوان جرقه خورد و بعدتر به رادیکال‌ترین جنبش سیاسی پس از انقلاب بدل شد. 🏴فاطمیه، مهمترین مناسکِ زن‌محورِ شیعی است؛ مناسکی حول محور مرگ «مظلومانه‌ی» یک زن جوان؛ با ادبیات، مضامین و شعارهایی زنانه. درعین‌حال واقعه‌ی شهادتِ حضرت فاطمه را می‌توان سیاسی‌ترین و اعتراضی‌ترین رویداد تاریخ شیعه نیز دانست؛ رویدادی حتی سیاسی‌تر از عاشورا. چراکه فاطمیه تخطی از عصیان بر نخستین خلیفه‌ی اسلامی پس از پیامبر بود. خلیفه‌ای که (طبق روایت رسمی) حاکم مقبولِ جمهور مسلمانان (به‌استثنای اقلیتِ شیعه) بود. برخلاف یزید بن معاویه که نه فقط نزد شیعه بلکه بین دیگر فرق اسلامی زمان خود نیز با بحران مشروعیت سیاسی‌ مواجه بود. 🔹بنابر آنچه گفته شد، می‌توان از وجود شباهت‌هایی بین خوانش شیعیِ فاطمیه و اعتراضات اخیر سخن گفت و سه عنصر «عصیان سیاسی»، «مقاومت در برابر استیلاطلبیِ حکومت [دینی]» و «عاملیت و محوریت زنان» را از مشترکات آن دو دانست. ⁉️بااین‌اوصاف باید دید آیا فاطمیه‌ی پس از اعتراضات با فاطمیه‌های قبلی تفاوتی خواهد داشت؟ و آیا مناسک و ادبیات شیعیِ زنانه‌ در زنانه‌ترین روزهای تقویم شیعی از جنبش سیاسی زنان ایران اثر پذیرفته و منبرها، روضه‌ها و نوحه‌های فاطمیه‌ی امسال تفاوت محسوسی خواهند داشت یا نه؟ این تأثیرپذیری احتمالیِ فضای مناسکی و جهت آن (مثبت / منفی نسبت به اعتراضات) یا عدم تأثیرپذیری و بی‌تفاوتی، در شرایطی که بخش‌هایی از جامعه‌ی ایرانی پس از تحولات اخیر در حال بازتعریف نسبت خود با نهاد دین است، اهمیت زیادی دارد و در هدایت مسیر تغییرات دینداری و شکل‌دهی آینده‌ی تشیع ایرانی نقش‌آفرین است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا