eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: خوشا به حال کسی که تلاش برای اصلاح عیب هایش او را از پرداختن به عیب های مردم باز دارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۹) 💠 آسیب های اجتماعی لباس روحانیت ۱- حجاب انداختن میان علمای دین و مردم 🔹هر نوع یونیفرم و لباس خاص، از هر قلم که باشد، به ارتباط، صمیمت و راحتی آسیب می زند. با وجود فوایدی که لباس فرم و شاخص دارد، چرا خدای متعال که عالم به ظاهر و باطن امور است، برای هیچ پیغمبری لباس خاص تشريع نکرد و هیچ گاه در ذهنیت مردم، نبوت با لباس شناخته نشد؟ چرا پیامبر اسلام(ص) از این هراسان نمی شد که در میان مردم شناخته نشود یا وقتی کسی وارد مجلس می شود، او حضرت را نشناسد. 🔸انبیاء و امامان لباس خاص نمی پوشیدند و از مزایای آن چشم می پوشیدند؛ زیرا آسیب این تمایز را به مراتب، اساسی تر از مزایای آن ارزیابی می کردند. آنان می دانستند که این لباس به اساس کار آنها آسیب می زند و آن ایجاد «حس مشترک» و «انس» است. انس یعنی همه چیز، یعنی همه هویت یک پیامبر ونبی. 🔻 حضرت امیر (ع) در روایتی می فرماید: إن أحسن الزّی ما خلطك بالناس و جمّلك بينهم و کفّ ألسنتهم عنك. 🔹بهترین پوشش و آراستگی، آن است که تو را با مردم مخلوط کند و از آنها جدا نسازد و تو را میان آنان، زیبا جلوه دهد و زبانشان از تو باز دارد؛ یعنی باعث نشود که بر تو عیب بگیرند یا بر تو جرأت پیدا کنند و یا اسائه ادبی صورت گیرد. با این ملاک باید پوشش خودمان را بسنجیم. ⁉️آیا لباس ما اجازه اختلاط با مردم را می دهد یا باعث می شود که مردم زبان به گلایه و گستاخی یا توهین باز کنند؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام هادی علیه السلام: کسی که به تو امید بسته است نا امیدش مگردان و گرنه مورد غضب خداوند قرار خواهی گرفت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
Madadi-900720.mp3
330.1K
🎙به عین همین متن و سند که سید بن طاووس نقل کرده در موضوعات ابن جوزی آمده! 🔻یک حدیثی است که آثار جعل از من رأسه الی ذیله واضحه! 👇👇 @Taammolate_talabegi
لیلة_الرغائب_در_ترازوی_نقد_شیعه و سنی.pdf
241.5K
🔰نکاتی از مقاله: 🔹ابن جوزی اولین کسی است که این حدیث را از پیامبر(ص) نقل می‌کنند ایشان سند روایت را ضعیف و محتوای آن را دروغی منتسب به پیامبر(ص) می دانند. 🔸علی بن ابراهیم قمی مفسر معروف شیعه این نماز را از ساخته‌های اواخر قرن پنجم می‌داند که جاهلان از امامان جماعت آن را درست کرده‌اند. 🔻سخن سید بن طاووس نشان می‌دهد که خود ایشان چندان به منبع خود اعتماد نداشته و حتی نام آن را نخواسته است که بیان کند! 🔺مرحوم فاضل لنکرانی حکم به استحباب نماز و روزه قبل از لیلةالرغائب را مشکل دانسته‌اند. 📲جهت مطالعه بیشتر و مقاله ای مفصل تر رجوع کنید: https://dorar.ir/4408/ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: به آنچه فرمان می دهی خود بیش از همه عمل کن. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرفی سریال عمر 💠 عمر عنوان مجموعه تلویزیونی تاریخی درام به کارگردانی حاتم علی کارگردان سوری است. این مجموعهٔ ۳۱ قسمتی که برای نخستین‌بار در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲ از شبکه تلویزیونی ام‌بی‌سی پخش شد 🔸داستان این مجموعه زندگی‌نامهٔ عمر خلیفهٔ دوم مسلمانان است. در این مجموعه چهره‌ی برخی شخصیت‌های آغازین اسلام هم‌چون ابوبکر، عمر، عثمان به‌تصویر کشیده شده‌است. این مجموعه توسط شبکهٔ نور و کلمه به فارسی دوبله و پخش شد. ♦️ فیلم گرچه مستند به منابع معتبر تاریخی نیست ولی برای نقد این سریال که مانور زیادی روی آن از طرف اهل سنت صورت گرفت به https://www.aparat.com/v/7ZvpM مراجعه کنید . 🎥 🎥 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ تاملی بر روایتی در باب متعه 🔹ازجمله احکام خاص مکتب شیعه ازدواج موقت یا همان صیغه است. صاحب جواهر به عنوان یکی از بزرگترین فقهای تاریخ شیعه در جواهر الکلام ج 30 ص 149 متعه را از ضروریات تشیع ذکر می کنند . طبعا منکر ضروری نیز خارج از مذهب محسوب می شود. 🔸روایات متعه به وفور در کتب شیعه یافت می شود گر چه روایات در این باب و موضوعات مختلف آن در ظاهر متعارض هستند. روایت جالبی در باب متعه از زراره نقل شده که بدین صورت است: علي ، عن أبيه ، عن ابن أبي عمير ، عن عمر بن أذينة ، عن زرارة قال : جاء عبد الله بن عمير الليثي إلى أبي جعفر عليه‌السلام فقال له ما تقول في متعة النساء فقال أحلها الله في كتابه وعلى لسان نبيه صلى‌الله‌عليه‌وآله فهي حلال إلى يوم القيامة فقال يا أبا جعفر مثلك يقول هذا وقد حرمها عمر ونهى عنها فقال وإن كان فعل قال إني أعيذك بالله من ذلك أن تحل شيئا حرمه عمر قال فقال له فأنت على قول صاحبك وأنا على قول رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله فهلم ألاعنك أن القول ما قال رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله وأن الباطل ما قال صاحبك قال فأقبل عبد الله بن عمير فقال يسرك أن نساءك وبناتك وأخواتك وبنات عمك يفعلن قال فأعرض عنه أبو جعفر عليه‌السلام حين ذكر نساءه وبنات عمه. ( کافی ج 5 ص 449 ) ♦️خلاصه اینکه در بحث بین امام باقر و عبدالله بن عمیر لیثی در مورد متعه وقتی عبدالله بن عمیر از امام می پرسد که آیا راضی است که نوامیس ایشان عمل متعه را انجام دهند امام از ابن عمیر روی بر می گردانند. روایت به لحاظ سندی روایتی حسن است ( مراه العقول ج 20 ص 228 ) اشکال مطرح در روایت از جمله اشکالات مشهور به افرادیست که متعه را در عصر غیبت جایزمی دانند. ❓سوال 🔺به نظر شما چرا امام باقر در جواب اشکال ابن عمیر روی بر می گردانند؟ 🔺آیا افرادی که متعه را جایز می دانند حاضرند نوامیس خود را همسر موقت کسی قرار دهند؟ 🔺آیا متعه از ضروریات دین وبرای تمام زمان هاست یا اختیار ولایی منحصر در دست پیامبر و اهل بیت بوده است؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: جوانان را به مباحثه و مناظره فرمان دهید، میان سالان را به اندیشیدن و پیران را به سکوت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ توهم نحس و شر بودن ماه صفر 🔹هر سال که ماه صفر از راه می رسد باور به شر بودن آن رواج می یابد و دعاهایی برای امان ماندن از شر آن توصیه می شود.البته بحث مبنایی اینکه آیا برخی ایام می توانند خجسته و برخی می توانند نحس باشند را مفروغ عنه می گیریم.( که محل خدشه است). 🔻برای شر بودن ماه صفر چند دلیل گفته شده است : 🔹الف) حدیث من بشرنی بخروج صفر بشرته بالجنه . در کتاب المراقبات نحوست ماه صفر مشهور دانسته شده است و در ابتدای امر گفته شده که روایتی که این نکته را اثبات کند در دست نیست اما در ادامه بحث خبر مزبور را پس از دلیل اصلی آورده گویی که در دلالت و یا سند آن تردید دارد (http://pdf.lib.eshia.ir/95032/1/37) این حدیث در منابع معتبر حدیثی شیعه نیامده و صاحب المراقبات هم حتی منبعی هر چند ضعیف ارائه نکرده است.شیخ عباس قمی هم که به تتبع در اخبار مشهور است و به دلیل حضور در دو حوزه کهن و بزرگ نجف و قم و شاگردی محدث نوری به بسیاری از کتب حدیثی شیعه دسترسی داشته و با آنکه عقیده مشهور به نحوست ماه صفر را نقل نموده آنرا مستند به هیچ روایت و خبری نکرده است. دعای معروف یا شدید القوی و یا شدید المحال هم در هیچ یکی از کتب حدیث در دسترس و کتب ادعیه متداول و حتی در اقبال الاعمال سید بن طاووس هم یافت نشد. 🔹ب) حدیث من بشرنی بخروج آذار فله الجنه محدثان شیعه صدور حدیث فوق را پذیرفته و آنرا جعلی نخوانده اند.ایشان حدیث را ازلسان پیامبر ولی در قالب ماجرایی بزرگتر که این جمله تنها بخشی از آن است آورده اند. سند روایت بخاطر وجود مجاهیلی مثل تمیم بن بهلول و پدرش در سند از صحت برخوردار نیست.در مورد دلالت حدیث هم برای پرهیز از اطاله کلام به متن حدیث رجوع شود که مشخص می شود که این حدیث برای نشان دادن ابوذر در جایگاه فردی بهشتی صادر شده است نه برای نحوست ماه صفر (http://lib.eshia.ir/10107/1/176/%D9%81%D8%AA%D8%B9%DB%8C%D8%B4_%D9%88%D8%AD%D8%AF%DA%A9) 🔹ج) رخدادهای شوم صفر مثل وفات سه معصوم بزرگ این مبنا که نحوست ایام می تواند به دلیل وقائع اتفاق افتاده در آن روز باشد شاید به صورت کلی درست باشد اما سرایت دادن حکم دو روز شوم از یک ماه به همه روزهای آن نیازمند دلیل محکم تری است و الا در اینصورت باید ماه محرم یا دست کم دهه نخست یا میانی آن شوم شمرده شود و روزهایی مثل بیست و یکم رمضان و دیگر روزهای وفات و شهادت ائمه.لذا اگر چنین مبنایی را بپذیریم تفاوتی میان ماه صفر و برخی ماه های دیگر نخواهد بود و همه ماه ها ممکن است همه یا بخشی از آنها شوم شمرده شوند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 توسل مجرب به حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹استاد عالی 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ لباس دین(۱۰) 💠 آسیب های اجتماعی لباس روحانیت ٢. انعکاس ضعف ها و پلشتی ها 🔹لباس خاص، آن هم تا این اندازه خاص، باعث بیشتر دیده شدن می شود. باعث می شود که شخص تحت نظر باشد و رصد شود و رفتارهای کوچکش انعکاس کلانی داشته باشد. لباس روحانیت از آن جهت که تقریبا هیچ شباهتی به لباس قوم ندارد، مانند گرامافونی می ماند که صداها را انعکاس می دهد. اگر صدای خوش باشد، آن را بیشتر انعکاس می دهد و اگر بد و نتراشیده باشد، همان را منعکس می کند. کافی است تصور کنید که در ذهنیت عموم مردم، این لباس، لباس دین است؛ یعنی مردم انتظار دارند از صاحبش، رفتار پیامبر گونه ببینند؛ در حالی که حوزه ما این لباس را به طلبه ای می دهد که ۴-۶ سال در حوزه باشد. طلبه ای که از همین خانواده های معمولی وارد حوزه شده است، مانند انبیا، طینت خالصی ندارد و خوب و بد در وجودش حي و حاضر است. مانند آنها تحت تربیت مستقیم خدای متعال نبوده است؛ حتی زیر نظر یک استاد خودساخته هم رشد نکرده است. 🔸به طور طبیعی این طلبه نمی تواند از عهده این بار سنگین بر آید و خطاهایش در این پوشش بسیار بزرگ تر از اندازه واقعی آن دیده می شود؛ مثلا اگر او طبق عادت خانوادگی یا منطقه ای خوشرو نباشد و اخمو باشد، در این لباس بسیار زننده دیده می شود و دین گریزی ایجاد می کند. یا خدای نکرده اگر زن باره باشد، انعکاسش بسیار وحشتناک خواهد بود. یا اگر به مسائل عرفی اعتنا نکند، چه در پوشش، چه در پیرایش و چه در تکیه کلامها و آداب و رسوم زندگی، هر کدام در حکم خطایی بسیار بزرگ، تأثیرات منفی زیادی بر مخاطبان خواهد داشت. 🔻در نتیجه هم به سبب افزایش انتظار و هم به علت انعکاس چندین برابری این رفتارها مردم دلزده تر می شوند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: ای مردم دنیا سرای گذراست و آخرت سرای ماندن پس از گذرگاه خود برای اقامتگاه خود توشه برگیرید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ اگر مسئول اینترنت کشور باشید کدوم گزینه رو برای مردم ترجیح می دید؟ ۱- فیلترینگ ۲- دسترسی آزاد به اطلاعات 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تاملی بر مبنای ایاک اعنی و اسمعی یا جاره (2) 🔹روایت دوم مورد استناد این قاعده در اصول کافی به دنبال حدیث قبلی و بدون فاصله آمده است. ابتدای امر این به ذهن می آید که هر دو سند واحدی دارند. متن حدیث بدین قرار است : 🔻وفي رواية أخرى، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: معناه ما عاتب الله عز وجل به على نبيه (صلى الله عليه وآله). فهو يعني به ما قد مضى في القرآن مثل قوله: " ولولا أن ثبتناك لقد كدت تركن إليهم شيئا قليلا [2] " عنى بذلك غيره. روایت در مقام تبیین حدیث قبلی ارائه شده، بدین صورت که نخست تلقی عمومیت روایت اول رفع شده و ایاک اعنی بودن قرآن در آیات عتاب منحصر گردیده و دوم مصادیقی از آیات عتاب در متن روایت ارائه شده است. 🔸از نظر عبارات و ترکیبات با متن آشفته و بی انسجامی روبرو هستیم. جملاتی از قبیل «معناه» «یعنی به » و« عنی بذلک» دارای معانی مشابهی هستند و با توجه به ضمایر غائب به کار رفته در آنها این ابهام را ایجاد می کنند که آیا امام معصوم(ع) در مقام شرح حدیث خویش برآمده اند یا این که راوی حدیث یا حتی شاید خود مولف تلاش داشته با تکیه بر روایت دیگری تخصیص خوردن روایت اول را یادآور شود؟ این ابهام در متن با مراجعه با تفسیر عیاشی بیشتر هم می شود . عیاشی در تفسیر خود این دو روایت را به همین ترتیب نقل کرده است با این تفاوت که در روایت اول یکی از راویان ( ابن ابی عمیر ) نام برده شده و در روایت دوم اختلاف اندکی در متن با روایت کافی دارد . 🔻متن دو روایت عیاشی ج 1 ص 10 بدین گونه است: 1-عن عبد الله بن بكير عن أبي عبد الله عليه السلام قال: نزل القرآن بإياك أعني و اسمعي يا جارة 2- عن ابن أبي عمير عمن حدثه عن أبي عبد الله عليه السلام قال: ما عاتب الله نبيه فهو يعنى به من قد مضى في القرآن مثل قوله: " ولولا أن ثبتناك لقد كدت تركن إليهم شيئا قليلا " عنى بذلك غيره ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر علیه السلام: هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله سید کمال حیدری از نظر استاد خود می گوید 🔹نظر محقق خویی در مورد روایت کسر ضلع (شکسته شدن استخوان دنده) حضرت فاطمه(س) 🔹صغری: کسر ضلع حضرت فاطمه مشهور و معروف است 🔹کبری: شهرت به هر نوع آن نزد محقق خویی اعتباری ندارد 🔹نتیجه: روایت کسر ضلع حضرت فاطمه نزد محقق خویی اعتباری ندارد!!! 👇👇 @Taammolate_talabegi