💢 مراسم بزرگداشت چهلمین روز ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه های علمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و بیت مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی برگزار می شود
🆔 @rasanewsagency
🔸عیار سنتگرایی حوزهی قم🔸
آقای صافی گلپایگانی، در سالهای اخیر، عیار سنتگرایی در حوزه بود. از فقهای "نواندیش" و "اصلاحطلب" محسوب نمیشد و در عرف مقلدان مرجعی سختگیر بود با فتاوایی دشوار؛ اما درعینحال اصولی داشت که به آنها تا آخر پایبند ماند. همین اصول او را در جایگاهی قرار داده بود از یکسو مستقل از نهاد قدرت و از سو دیگر مستقل از بدنهی مردم.
صافی گلپایگانی مرجعی بود که استقلال داشت؛ نه دولتزده بود، نه عوامزده. نه چشم به ردیفبودجههای حکومتی داشت و نه نیاز به مقلدان صاحبسرمایهای که وجوهات سنگین میپردازند و البته التماس دعا هم دارند. در فاصلهای مشخص از قدرت و از مردم ودرعین حال در تعامل با هردو قرار داشت. و البته به لوازم چنین فاصلهگذاری هم کمابیش ملتزم بود.
صافی، با وجود شهرت و جایگاهی که داشت، جزو مراجعی که دستگاه مرجعیت عریض و طویل و مقلدان انبوه دارند، نبود. از مراجعی که بهسبب انتساب مؤسسات علمی و سازمانهای پژوهشی و حوزههای علمیه و دانشگاهها و... به خود یا نزدیکانشان از ردیف بودجهی عمومی سهمی دارند هم نبود. از دیگرسو، علیرغم علقهاش به اهل بیت و گرایش «ولایتی» و اهتمامش به مناسک و شعائر شیعی، اما مناسکسازی نکرد و بر شمار مناسبتهای تقویمی نیفزود و بر طبل هویتگرایی و منازعات فرقهای شیعه نکوباند.
میانهای با اسلام سیاسی نداشت و نیمقرن پیش مهمترین نقد را بر یکی از کتابهای مقدس انقلابیون آن زمان، یعنی «شهید جاوید» نوشته بود. مرجع حکومتی نبود و حمایتش از نظام مانع بیان انتقاداتش نشد؛ حتی در زمان آیتالله خمینی که بسیاری از مراجع منتقد بعدی از مریدان و شیفتگان وی بودند، صافی مواضعش خودش را داشت و نهایتاً هم از قدرت سیاسی و منصب پرنفوذ دبیری و عضویت شورای نگهبان کناره گرفت و از تهران به قم بازگشت.
اینها نکات مهمی است که منتقدان وی کمتر بدانها توجه میکنند. در همین مقطع، بودند و هستند فقهای همردهی دیگری که گرچه اندیشهی «سنتی» دارند، اما مشی و سلوکشان متفاوت است.
ویژگی متمایز صافی گلپایگانی، استقلالش بود؛ نه فقط از حاکمیت بلکه مهمتر از آن از عامهی مردم. برای همین هم درگذشتش چندان شور و هیجانی در بدنهی «هیئتی» برنیانگیخت. او مرجع محبوب هیئتیها و مداحان و منبریان نبود. همچنانکه مرجع محبوب روشنفکران دینی و اصلاحطلبان هم نبود. همچنانکه مرجع تراز انقلابی و مطلوب حاکمیت نیز بهشمار نمیرفت. بااینهمه در بزنگاههای مهمی که مراجع متحد حاکمیت، و مراجع نزدیک به اصلاحطلبان روشنفکران دینی و مراجع محبوب هیئتیها خموشی گزیدند، صافی مواضع ماندگاری را در دفاع از جامعه و مردم به نام خود ثبت کرد. او مثال نقض آن بود که میگویند پیری آدمها را محافظهکارتر میکند و در مقطعی که شیخ المراجع بود، از قضا صریحترین و بیپرواترین مواضعش را اعلام کرد. او بود که صراحتاً قدرتیابی مجدد طالبان را هشدار داد و فریب تبلیغات سفیدسازی آنان نشد. او بود که در غیبت نیروهای مذهبی، در غائلهی بنزین طرف فرودستان ایستاد. و بالاخره او بود که سیاست خارجی نظام را آنهم در دولت نورچشمی رییسی به چالش کشید. اینها در کارنامهی صافی ثبت است. فقیهی که در آخرین انتخابش نیز مستقل ماند؛ وقتی وصیت کرد بهجای مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه، پیکرش را در کربلا دفن کنند.
✍️محسنحسام مظاهری
#مرجعیت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
💯 حکومت ایدئولوژی
🔹اگر صاحبان ایدئولوژی در رأس هرم اجتماع قرار گیرند و با کمک تکنولوژی و تبلیغات، ارتباط مستقیم با مردم پیدا کنند، قدرتی را به دست می آورند که توان و انرژی آن به مراتب از بمب اتم بیشتر است، زیرا توده، به دلیل خام بودن، چون هیولای اولی قابلیت پذیرش هر نوع صورتی را دارد.
🔸خطرات این قدرت عظیم هنگامی آشکار می شود که به فقدان متافیزیک و عقل و هر نوع معرفت متعالی دیگر که نقش میزان و داور را نسبت به ایدئولوژی های مختلف داشته باشد نیز اعتراف شود.
#حکومت_اسلامی
#جامعه_شناسی
#سیاسی
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اتفاق باورنکردنی پشت درب ورزشگاه امام رضا(ع)/ اسپری فلفل به صورت دخترانی که میخواستند به ورزشگاه بروند.
سوره، فصل نهج البلاغه؛
🔻 شب اول | تاریخ نهج البلاغه؛
📌 سوره در اولین شب ویژه برنامه ماه مبارک رمضان میزبان سید محمدکاظم طباطبایی، پژوهشگر نهج البلاغه و حدیث پژوه است و با موضوع «تاریخ نهج البلاغه» با او گفتگو خواهد کرد. او متولد ۱۳۴۴ُ قم و رییس دانشکده علوم و معارف حدیث است.
تالیف: مبانی حدیثشناسی،نقد متن و بررسی شبهات پیرامون نهج البلاغه، تاریخ حدیث شیعه، مدارک فقه أهل السنة
همکاری: دانشنامه امیرالمومنین، فرهنگنامه آرزو، دانشنامه امام مهدی، سیاست نامه امام علی
🗓 پخش: شنبه، ۱۳ فروردین، ساعت ۲۲، شبکه چهار
باز پخشها: یکشنبه۱۴ فروردین ۹ و ۱۵:۳۰
⭕️ برنامه سوره در اینستاگرام، توئیتر و تلگرام حساب کاربری دارد. ویدئوهای سوره به طور منظم در آپارات و کستباکس بارگزاری میشوند. صفحات سوره را دنبال کنید.
#امامت
#رجال
#تاریخ
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹 استاد پارسانیا پرسش از امتداد حکمت و فلسفه را در سه جهان قابل طرح می داند:
🔸در جهان اول پرسش از رابطه فلسفه با سایر علوم و دانشها است. در این جهان ارتباط و پیوند نفس الامری میان آنها برقرار است علی رغم اذعان و یا انکار عالمان و جامعه، همه نظریه های علمی ارتباط منطقی و معرفتی با فلسفه و متافیزیک دارند و از اصول فلسفي کمک می گیرند. همچنان که ابن سینا در برهان و الهیات شفا و علامه و شهید مطهری در اصول فلسفه و روش رئالیسم بدان پرداخته اند.
🔸در جهان دوم پرسش از رابطه و پیوند فلسفه با نفس و جان فیلسوف است و از آثار انضمامی فلسفه سخن میگوید تا مشخص شود که فلسفه چه تحولاتی را در جان انسانی به وجود می آورد که به آن اعتبار حکیم و فیلسوف خوانده میشود. در این جهان لزوما رابطه منطقی و ضروري نیست، چون اراده و انگیز انسان تأثير گذار است ولی در عین حال کنش ها و رفتار هر فرد متفکر و آگاه با یک نظام معرفتی و فلسفی سازگار است و الا با چالشهایی روبرو است و ممکن است به قبول و یا نکول منجر شود. قبول فلسفه و ایمان به آن معرفت های دیگری را در پی دارد وبه نظامی ازکنش ها ورفتارها می انجامد و العکس نکول به پیامدهای دیگری منتهی خواهد شد.
🔸جهان سوم، جهان فرهنگ و اجتماع و تاریخ است، حوزه بین الاذهانی برای فلسفه است. در این جهان از ظهور فلسفه در جامعه و از نقش و پیامدهای آن در تغییرات و تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی پرسش می شود. گاه میان فلسفه با حوزه زیستی همگونی و انسجام برقرار است و نظامی از رفتارها وساختارهای منسجم وهماهنگ رامی آفریند اما گاه میان فلسفه باحوزه زیستی همگونی وهماهنگی نیست وچالشها وتضادهایی را درپی خواهد داشت.
مطلب مهم توجه به این نکته است که میان "لازمه ذاتی فلسفه" در جهان سوم با "لوازم مستقر شده" تفاوت وجود دارد چرا که امکانهای جوامع متفاوت است.
#مدینه_فاضله نمونه جامعه همگون است که معرفت عقلي در فرهنگ عمومی آن مستقر شده است و به کارها ونظامات اجتماعی معنا، جهت وسامان میدهد.
در مقابل #مدینه_فاسقه است که میان معرفت و عمل هماهنگی نیست ونفاق، تحریف و انحراف بر آن غلبه دارد که نهایتا به #مدینه_ضاله منجر خواهد شد، مدینه ای که معرفت عقلي وشرعی از آن رخت بربسته وآگاهی کاذب ودانش برساخته برای توجیه اراده معطوف به قدرت و عمل برآمده در فرهنگ عمومی استقرار یافته است وهمگان براساس آن زیست میکنند.
🔻نکته جالب توجه در اندیشه استاد این است که امتداد فلسفه در هر کدام از این سه جهان، از منطق و روشی خاص پيروي می کند و نباید میان آنها خلط کرد.
منطق و روش جهان اول استدلال و برهان است، در جهان دوم اخلاق و تربیت است و در جهان سوم، خطابه، جدل و شعر و عمل است. اگر کسي در جهان سوم با استدلال و برهان بخواهد به امتداد و استقرار فلسفه بپردازد ره به جایی نخواهد برد بلکه منطق و روش اقدام در این جهان می بایست هماهنگ با اقتضائات فرهنگ و جامعه باشد.
#فلسفه
#علوم_انسانی
#جامعه_شناسی
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🎥 اتفاق باورنکردنی پشت درب ورزشگاه امام رضا(ع)/ اسپری فلفل به صورت دخترانی که میخواستند به ورزشگاه
✍ فقه و ظهور فلفل/میلاد دخانچی
🔹این حرف ها تکراری است ولی برای یادآوری گویا باید دوباره گفت. فقه شیعه مثل هر نظام دانشی تاریخ خود را دارد و تاریخمندی هر نظام دانش یعنی آن نظام دانش از اقتضایات قدرت، ثروت، تعصبات تاریخی منافع و غیره منزه نیست. به طور ویژه فقه شیعه مثل اکثر نظام های حقوقی قرون میانه نسبت به زن گرایشی سلطه گر دارد؛ زن در این نگاه ابژه ای است برای کنترل، او، زیبایی و لطافتش خطری است برای حوزه عمومی؛ زن یا مادر بچه هاست یا ابژه لذت در خلوت و تمام. این یک واقعیت است و هر آنچه درباره پویایی این فقه گفته شده و میشود جز یک واکنش به اقتضایات دوره جدید و تلاش برای بیرون انداختن نشدن از مناسبات قدرت، افسانهای بیش نیست. همین واقعیت است که وقتی در صادقانه ترین شکل ممکن به بروز و ظهور میرسد برای دفاع از الهیات خود دست به دامن فلفل می شود.
🔸بنابراین ماجرای فلفل، نه نتیجه عملکرد سهوی فلان کارگزار و یا بدسلیقگی در اجراست. فلفل اسلحه ایست که فقه زن گریز (اگر نگوییم زن ستیز) برای دفاع از کیان خود در دست میگیرد و اگر از زاویه این الهیات به ماجرا نگاه کنیم این حداقل کاری است که این نظام دانش در لایه قدرت میتوانسته انجام دهد. مشکل اما در فلفل و ورزشگاه خلاصه نمیشود. گریز از زن، یعنی گریز از سوژگی، و گریز از سوژگی یعنی نفی عاملیت انسان و آری این فقه سنتی نه فقط با هیاهو و تشویق های زنانه، بلکه با مردم سالاری و هر جا و هر چیزی که انسان، عاملیت انسانی و چه بسا عصیان های انسانی بخواهد نقش آفرینی کند سر آشتی ندارد. باز هم تکرار میکنم که بر این فقه خرده ای نیست، این فقه متعلق به دوره پیشا سوژگی حیات بشر است و به قول مرتضی آوینی «منشأ اختلاف هایی هم که بین ما پیش می آید، همین جاست که میخواهیم از نظرگاه فقه - فقه فعلی و فعلیت یافته، نه فقه بالقوه - با جهان امروز مقابله کنیم. این فقه چیزی به ما نمیدهد که بشود با آن مبانی عالم امروز را شناخت.»
🔻البته یک جا این فقه و بانیان آن مقصرند؛ آنجا که این فقه عقب ماندگی، کم کاری و هر چیز دیگری که این قصور نام دارد را با توسل به قوه قهریه دولت مدرن جبران میکند؛ اینجاست که «فلفل» متولد می شود. آری این فقه و بانیان ان مسئول خسارت های عمده ای هستند که در سطوح مختلف به حساب سبک زندگی متعارف انسان ایرانی مدرن فاکتور می شود. نه فقط در ورزشگاه، در اقتصاد در فرهنگ و در سیاست ما هزینه میپردازیم تا شما بانیان فقه و کلام قرون میانه بتوانید بر ادعای مهمل خود پابرجا بمانید. یکبار هم که شده مسیولیت بپذیرید و این تازه شروع یک گفتگوی قدیمی درباره عقب ماندگی تاریخی ماست.
#فقه
#فقه_سنتی
#سیاسی
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ما باختیم، خیلی بد باختیم/حجت الاسلام محمد ذکایی
📝اخیراً مشاهده شده در فضای مجازی از مرگ روحانیت، مردم ابراز شادی میکنند.دلیل این شادمانی ملی از مرگ یک انسان چیست؟
کجای دنیا مردم یک کشور از مرگ یک انسان چنین به وجد میان؟
آیا مرگ یک انسان میتواند شادی بیاورد؟
🔹اگر دقیق شویم در می یابیم شادی مردم از مرگ یک انسان نیست شادی آنها از مرگ یک عقیده و یک تفکر رادیکال است که خود را در قالب شادی از مرگ یک نماد آن تفکر به نمایش میگذارد.
و این برای آینده آن عقیده بسیار خطرناک است.
🔸در آیندهای نه چندان دور با خارج شدن نسلهای گذشته دهه ۴۰ به پایین از زندگی دیگر چیزی به نام مذهب و اعتقاد در بین نسلهای جوان کمتر خواهیم دید و شادی امروز مردم در مرگ یک روحانی اولین نشانههای مخالفت عمیق و قلبی مردم با ایدئولوژی سیاسی میباشد. مردم عامل فقر و بیچارگی و گرفتاری خود را در این ایدئولوژی میبینند و با مرگ هر نفر خصوصاً از مسولان شادی خود را بروز میدهند. به نظر میرسد سیاست آسیب فراوانی به دین و مذهب در کشورمان وارد ساخته هر کدام از ما متوجه فاصله گرفتن از اعتقادات مذهبی در بین آحاد مردم شدهایم.
🔻تنها راه نجات دین و مذهب از آسیب بیشتر خروج روحانیت معزز از پستهای حکومتی سیاسی و پرداختن به مسایل اعتقادی جامعه هست که البته دیر شده و نسلهای ۵۰ تا۹۰ اکثراً بدون مذهب و اعتقاد دینی هستند. پنهان نمودن صورت مسله نمیتواند از آسیب بکاهد.
در تلویزیون ما تنها جامعهی دین دار و متدین نشان داده میشود ولی در زیر پوست شهر همه ما میدانیم دیگر چیزی به نام دین در بین اکثریت مردم کمتر موضوعیت دارد. ما نتوانستیم طی ۴۳سال بر اعتقادات بیافزاییم یا حداقل حفظ کنیم. با تمام بودجههای چندین هزار میلیاردی دهها نهاد دینی حوزههای علمیه عملاً خروجی آنها صفر و حتی منفی بوده است. باید چارهای اندیشید و دوباره در تربیت صحیح اسلامی مردم گام برداریم. دین اسلام هرگز این نیست که ما داریم تبلیغ میکنیم. ما ظاهرسازی و تبلیغ را بر تربیت نسل ترجیح دادهایم.
▪️اگر در خانوادهی اقوام خود بنگریم، متوجه میشویم به جز چند پیرزن و پیرمرد که آنها هم تربیت شدهی سالیان بسیار دورند دیگر اغلب پرورش یافتگان جمهوری اسلامی حتی نماز نمیخوانند که هیج تمام مظاهر دین را تمسخر میکنند.
حال هرچه مسولان در تلویزیون اصرار بر دینداری جوانان نمایند. آینده نشان میدهد ایران تبدیل به بیدینترین و سکولارترین کشور مسلمان خواهد شد.
نشانههای این تغییر بنیادی در رفتارها و دهن کجیهای جوانان و مردم به آنچه مسولان میگویند و میخواهند مشخص است.استقبال مردم از نوروز و جشن سرور بینظیر مردم از آثار این تغییر بنیادی در عقاید مردم است.
خداوند همهی علمای دین را که سالانه ملیاردهها تومان بودجه برای حفظ اسلام میگیرند را نخواهد بخشید. ما هم نخواهیم بخشید.
اگر همین بودجهها را صرف زدودن فقر میکردند بیشتر ارزشمند بود تا آنچه تا کنون دیدهایم.
ما مسلمانیم و اگر میگذاشتند خودمان عقایدمان را حفظ میکردیم.
اما متاسفانه چنین نشد.
ما فاصله داریم از اسلام آن هم بسیار زیاد.
🔹برخی طلبه ها به من می گویند ما نمی توانیم بالباس روحانیت بیرون برویم از بس مورد ناسزا وسخنان ناروا قرار می گیریم. یک روز یکی از طلبه ها به من گفت فرزندی دارم چهار ساله دستش را گرفتم تا برای خرید به بازار برویم هنگام خروج از منزل به من گفت اگر بالباس بیایی من با تو بیرون نمی ایم، انجا تمام وجودم راسراپا شرمساری گرفت. به یاد سخن مرحوم ایت اله طالقانی افتادم که می گفت روحانیت اگر وارد حکومت شود نه تنها خود که دین رانیز از بین خواهد برد. به منزل باز گشتم لباسم را در آوردم و درعالم تنهایی گریستم. همسرم متوجه حال خرابم شد، پرسید چرا منقلبی؟ گفتم چرا نباشم. امروز بیست سال تحصیل مرا در حوزه فرزند خرد سالم به چالش کشید.
ماباختیم خیلی بد باختیم.
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار
#روحانیت
#تبلیغ
#سیاسی
#تحول_حوزه
#لباس_روحانیت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپی از امام که شاید اصلا ندیده باشید.
🔹اغفال امام توسط یهودی ها
#ولایت
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این فرمایشات مرحوم امام از جمله مسائلی است که زمین مانده و هنوز بعد چهل و اندی سال یحتمل به نکته مدنظر نرسیدیم.
🔹تربیت نیرو و تبلیغ رکن اساسی قشر روحانیت است، وظیفه ای که زمین مانده و کسی هم متولی آن نیست اگرچه کارهای خودجوش توسط برخی صورت می گیرد ولی اندک است و باید تمام قد بر این مسئله متمرکز شد و ادای دین کرد.
🔸روحانیت از این وظیفه اش مورد سوال واقع می شود هم در این دنیا و هم در آخرت.
#تحول_حوزه
#ولایت
#روحانیت
#تبلیغ
#سیاسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
1560580888-9722-96-32.pdf
242.9K
✍بررسی انقلاب کپرنیکی کانت
🔹کانت برای پاسخ به اشکالات شکاکان و ایدئالیست ها پیشنهاد کرد که در عالم فلسفه، انقلابی کپرنیکی به راه اندازیم و به جای اینکه به دنبال شناختِ مطابق با جهان واقعی (عالم عین) باشیم، به دنبال شناخت واقعیتی باشیم که مطابق ذهن و قوای ادراکی ما ساخته شده باشد.
🔸او مدعی شد که تنها راه فرار از شکاکیت و ایدئالیسم همین است که صرفاً به دنبال شناخت واقعیتی باشیم که به ذهن آمده و ذهنی شده است؛ یعنی به شناخت دنیای خودساخته (عینِ ذهنی) بسنده کنیم و تصور ذهنیِ یک شیء را خود شیء (خود واقعیت) در نظر بگیریم. او می پنداشت که اگر انسان به جای «واقعیت مستقل از خود» به دنبال شناختنِ «واقعیت ساخته شده توسط قوای ادراکی خود» باشد، یقینی بودن ادراکاتش تضمین می شود و اعتراض های امثال بارکلی و هیوم پاسخ مناسبی می گیرند.
🔻در این مقاله، با بررسی انقلاب کپرنیکی کانت و پیامدهای منطقی آن، نشان داده ایم که فلسفة کانت، به رغم تلاش فراوان و ستودنی او، در دفع شبهات موفق نبوده و نسخه دیگری از شکاکیت است و منطقاً به ایدئالیسم محض می انجامد.
#معرفی_مقاله
#فلسفه
#علوم_انسانی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️چندنفر را در این عکس میشناسید؟
🙂اگر فقط ۴ نفر را شناختید شما فقط در دنیا هستید!
😊اگر ۸ نفر را شناختید شما نسبتا در جریان اوضاع جهان هستید!
😌اگر ۱۲ نفر را شناختید شما اهل مطالعه هستید!
😃اگر ۱۶ نفر را شناختید شما کتاب خوان هستید!
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ایدولوژی چیست و نسبت آن با مدرنیته و اومانیسم چگونه است؟
🔹تبدیل دین به ایدولوژی، یکی از فجیع ترین اتفاقات تاریخ است و جامعه ما به همین دلیل و طی چهاردهه گذشته، بشدت سکولار شده است!
#دکتر_عبدالکریمی
#حکومت_اسلامی
#فلسفه_دین
#سکولاریسم
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ پست مدرنیته
🔹پست مدرنیته پاسخی است که در پرسش از بنیان های تفکر مدرن داده می شود و این پاسخ از تفکر معاصر فلسفی غرب تغذیه می کند و اندیشه فلسفی معاصر برآیند منازعات و گفت وگوهایی است که طی چهار قرن، یعنی
از سدۀ هفدهم به بعد شکل گرفته است.
در این پاسخ هر آنچه که طی این چهار قرن ساخته و پرداخته شده است چیزی جز یک گفت وگو بر مدار اراده، قدرت، خواسته و اقتدار اجتماعی نوین نبوده است.
🔸این گفت وگو تلاش و کوششی برای وصول به حقیقت نیست، بلکه تصمیم و عزم بر ساختن و آفرینش یک حقیقت است. در اندیشه پست مدرن حقیقتی فراسوی گفتمان های انسانی یافت نمی شود، بلکه حقیقت در متن هر گفتمان پدید می آید.
🔸پست مدرنیته نوعی بررسی نقادانه مدرنیته است و این نقادی دارای دو خصوصیت مهم است:
🔻اول آن که، پست مدرنیته از متن مدرنیته برمی خیزد. یعنی زاويه نگاه و بنیان های معرفتی آن ریشه در تطورات فلسفی دنیای غرب داشته و محصول طبیعی آن است.
🔻دوم آن که نگاه نقادانه پست مدرن به لحاظ نظری از دیدگاه های انتقادی پیشین عام تر و گسترده تر است. این نگاه با نسبی کردن شناخت و حتی با نسبی دانستن حقیقت، همه داعیه های روشنگری را در معرض تردید قرار داد و نفی نمود. اثر مستقیم این نقد متوجه دیدگاه های مردم شناختی و اجتماعی است که با نگاه تک قطبی به تاریخ، فرهنگ و تمدن غرب آن را پیشتاز پدیده ای به نام ترقی و پیشرفت می دانستند.
#علوم_انسانی
#مدرنیته
#فلسفه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی عقل عاشق شود!
عشق عاقل میشود
و شهید میشوی🖤
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ عمده ترین اعتقادات غلات جدید بطور بسیار فشرده چنین است:(۱)
۱: آیه بدیع السموات را قبول ندارند و معتقدند اول خالق هستی یکی از ملائکه بوده و چون مغرور شد خدا از خالقیت عالم عزلش کرد . و این دومین عالم است و خداوند مُبدِع نیست العیاذ بالله.
۲: موجودی بنام جبرئیل معّلم قرآن و آورنده قرآن و رسول در رساندن قرآن به رسول خدا از سوی خدای تعالی را قبول ندارند و خداوند بعنوان دکور از جبرئیل استفاده می کند و پوشش است.
۳: فرستنده قرآن هم در ظاهر خدا است ولی در حقیقت امیر المؤمنین(ع) است و خداوند کاره ای نیست.
۴: اگر چه در قرآن سوره ذاریات آیه 58 ان الله هوالرزاق آمده و 54 بار واژه رزق آمده و قرآن هم قطعی الصدور است اما رازق واقعی مطابق زیارت جامعه کبیره اهلبیت (ع)است.
۵ : اگرچه اهلبیت فرمودند اگر روایتی مخالف قرآن دیدی بزنید به سینه دیوار《فاضربوه علی الجدار》اما نه خیر در #تعارض، قرآن را بزنید به سینه دیوار (العیاذبالله) و لذا زیارت جامعه دارای یک راوی در تعارض مقدم بر قرآن است.
۶: درس #تفسیر ممنوع است!
۷: حرف مراجع و فتوای مراجع در اعتقادات فاقد #حجیت است.
۸: بر خلاف امام صادق و سائر ائمه(ع) نماز اول وقت را از خصوصیات شیعه نمیدانند.
۹: در دعای عید #نوروز مدبر اللیل و النهار و محول الحول و الاحوال حضرت فاطمه زهرا (ع) است و نه خدای متعال! العیاذبالله.
۱۰: اگر چه قرآن گفته باشد زوجات النبی ام المؤمنین هستند اما #عایشه و #حفصه امالمؤمنین نیستند.
#جعلیات
#تاریخ
#کلام
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi