تأملات طلبگی
✍️سهو النبی (1) - ابن الولید و شیخ صدوق ♦️شيخ صدوق در کتاب من لايحضره الفقيه ج 1 ص 359 ديدگاه خود
✍️سهو النبی، سهو الصدوق است
♦️سید نعمت الله جزائری در الانوار النعمانیه ج 4 ص 27 و 28 عبارتی را از شیخ بهایی بدین گونه نقل کرده است :
فممّن شنّع عليه من المتأخرين شيخنا المحقّق الشيخ بهاء الدين نوّر اللّه مرقده، و قال في جملة كلامه انّ نسبة السهو الى ابن بابويه أولى من نسبتها اليه، و قال أيضا عند قول ابن بابويه و ان وفّقنا اللّه صنّفنا كتابا في كيفيّة سهو النبيّ : الحمد للّه الّذي لم يوفّقه لتصنيف ذلك الكتاب.
🔹خلاصه کلام شیخ بهایی اینست که نسبت سهو به صدوق اولی از نسبت سهو به پیامبر است و خدا را شکر که شیخ صدوق توفیق نیافت که کتاب مستقلی در کیفیت سهو النبی بنگارد!
#تأمل
#کلام
#سهو_النبی
#عصمت
#شیخ_صدوق
#اخبار_گری
👇👇
@Taammolate_talabegi
گفتاورد برگزار میکند:
«نظریههای #انقلاب_اسلامی از ۹ متفکر جهان»
در این رویداد، هرشب به ارائه و تبیین نظریه یکی از متفکرین #علوم_انسانی جهان درباره انقلاب اسلامی ایران میپردازیم.
🔸میشل فوکو
ارائه دهنده: مرتضی هاشمی مدنی
🔸یرواند آبراهامیان
ارائه دهنده: علیرضا بلیغ
🔸محمدعلی همایون کاتوزیان
ارائه دهنده: میثم مهدیار
🔸لیلی عشقی
ارائه دهنده: سجاد صفار هرندی
🔸چارلز کورزمن
ارائه دهنده: صادق پیوسته
🔸نیکی کدی
ارائه دهنده: متین محجوب
🔸مایکل فیشر
ارائه دهنده: محسن صبوریان
🔸آصف بیات
ارائه دهنده: محسن کرمانی
🔸حسین بشیریه
ارائه دهنده: جعفر حسنخانی
از ۱۶ بهمن
⏰هرشب ساعت ۲۱
لایو اینستاگرام صفحه گفتاورد به نشانی:
Instagram.com/goftavard.ir_
#انقلاب_اسلامی
#جامعه_شناسی
#علوم_انسانی
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
هر کس به آنچه خدا روزی اش کرده راضی باشد از زندگی خود لذت می برد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ روشنفکری و نقد سنت
🔹روشنفکری در گام اول با نقاد سنت متولد شد؛ در اروپا، روشنگران در مقابل کلیسا قرار گرفتند و بسیاری از احکام کلیسا را نادرست خواندند. کلیسایی که حوزه اقتدار مادی و معنوی عظیمی داشت و طی چند قرن تداوم یافته و تربیت شده و عرصه های مختلف سیاسی - اجتماعی را درنوردیده بود. کلیسای قرون وسطی برای همه چیز حدودی تعیین می کرد، از علم و معرفت گرفته تا مناسبات اجتماعی و اقتصادی؛ به شدت آزادی ستیز و تعقل ستیز بود. مهم تر آنکه قدرت اجرایی خواست های خود را نیز در اختیار داشت.
🔻نقد سنت عمدتا به مذهب و نگرش های مذهبی، امور قدسی شده نزد اجتماع و عقاید و باورهایی معطوف است که در یک جامعه رشد می کنند و بر تمام کنش های موجود در میان یک جامعه اثر می گذارند.
🔸گاهی از سنت گرایی به عنوان نقطه مقابل تجددگرایی سخن می رود فارغ از درستی یا نادرستی آن، این موضوع به معنای رجحان یکی بر دیگری
است و حکایتگر دعوای تاریخی این دو نگرش است؛ به طوری که بخش مهمی از دعاوی روشنفکران و مخالفان آنان به این امر اختصاص یافته است. سنت گرایی نگاهی محافظه کارانه نسبت به تغییر دارد و روشنفکری همواره خواهان اصلاح و رفورم است و ابزار کار آن، نقد و نگاه تردید آمیز نسبت به سنت است. این امر در مواجهه با اسلام سنتی با عناوینی همچون روشنفکری دینی یا روشنفکری سکولار مطالعه می شود.
#روشنفکری
#فقه_سنتی
#علوم_انسانی
#کلیسا
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
😐من مهرشاد کل ایران را دور زدم. 🔹صادق امامی خبرنگار فرهیختگان که گزارش مربوط به مهرشاد سهیلی را نو
🔹سخنگوی قوه قضاییه: اتهامات متعددی متوجه "مهرشاد سهیلی" است
🔹خداییان در نشست خبری: وی به دلیل عدم توانایی در تامین وثیقه در بازداشت است.
🔹چند نفر به عنوان مظنون و مطلع در این پرونده دعوت شدهاند ولی کسی به غیر از این شخص بازداشت نیست.
#تبلیغ
#سیاسی
#مرجعیت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر سریال روز بلوا
🎞 روز بلوا یک مجموعهٔ تلویزیونی کوتاه(۳ قسمت) به کارگردانی بهروز شعیبی، نویسندگی مهران کاشانی و تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان محصول سال ۱۳۹۸ ایران است.
🎙عماد یک روحانی برجسته و استاد دانشگاه است و در برنامه های تلویزیونی نیز به اجرای برنامه می پردازد. او همراه با همسرش یک موسسه خیریه را مدیریت می کنند. همه چیز خوب به نظر می رسد، تا اینکه اتفاقاتی غیر منتظره رخ می دهد ناگهان توسط پلیس با اتهام هایی جدی مواجه میشود که خود و خانواده اش را در موقعیت پیچیدهای قرار میدهد.
#معرفی_فیلم
#روز_بلوا
#روحانیت
#لباس_روحانیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
📃 چرا رابطه جنسی وجود ندارد؟!
✍️ عادل ایرانخواه
🔹زمانی که در فرانسه، همگان از رابطه جنسی سخن می گفتند، لکان در حکمی خلاف آمد، این گزاره را صادر کرد؛ که "رابطه جنسی وجود ندارد!" آلن بدیو در تفسیرِ این عبارت می گوید که عملِ جنسی امکان پذیر است اما نمی توان آن را "رابطه" خواند، چراکه نه تنها شکلی از خودارضایی است که همواره فرد، به میانجیِ بدنِ دیگری، به خودش لذت می دهد بلکه نارسیستیک است، چراکه در آن فرد همواره خودش را خودشیفته وار تکرار می کند و هیچ مواجهه ای با دیگری ندارد، بنابراین آن را نه می توان تجربه خواند و نه رابطه. از این روست که سکس چرخه ای تکراری و مکانیکی به خود می گیرد و نمی تواند از تنهایی و احساسِ خلاء بگریزد. خلأی که به باورِ بدیو فقط با عشق پر می شود!!!
اما ورای اورادِ روانکاوانه و تفسیرهایِ سانتیمانتال و ایدئالیستی/اخلاقی ، پای گزاره فوق را باید به زمین کشاند. زمینی که از قضا روزبه روز رابطه جنسی را ناممکن تر می کند!
🔸مساله دیگر این نیست که میانِ انسان ها عملِ جنسیی وجود دارد و برای فراروی از وجوهِ حیوانیِ آن و شکل گیریِ رابطه ای انسانی باید به عشق متوصل شد! از قضا آنچه از دست رفته است همان وجوهِ حیوانیِ عملِ جنسیست. ما دیگر با آمیزشِ دو انسان ( به مانندِ آمیزشِ سایرِ گونه های حیوانات) مواجه نیستیم.
اگر بخواهیم از استعاره های مارکسی استفاده کنیم؛ در پی گشت زنی های شبانه آقای پول و خانومِ سرمایه جهانِ واقعی چنان مسخ و رازآلود می شود که آدمیان به شئ بدل می شوند و متعاقبِ آن، این اشیاء اند که جان می گیرند. به واقع دیگر انسان ها نیستند که هم آغوش می شوند و یا باهم ازدواج می کنند، بلکه دارایی ها، متعلقات، مشاغل و عناوین آنهاست که به توافق می رسند. یا به تعبیری بوردیویی، میزان سرمایه و وجوه مختلفِ آنهاست (اقتصادی، نمادین، فرهنگی، اجتماعی) که با یکدیگر نزدیکی می کنند و نه تنانگیِ انسان ها. به واقع کششِ جنسی و عاطفی که باید اس و اساسِ هم آغوشی باشد، به زائده و حاشیه ای ناچیز در روابط فروکاسته شده. مراوداتی شئ شده و نیهیلیستی که خطبهء عقدشان را هیچ عاقدی نمی تواند بخواند مگر بازار. نه تنها عشق، بلکه هیچ رابطهء جنسیی هم برقرار نمی شود مگر آنکه از نظرِ اقتصادی امکان بروز بیابد! و آیا این همان چیزی نیست که ما فحشا می خوانیم؟! و البته که نمی توان فاحشگی را شکلی از رابطه دانست، بلکه بیشتر تجاوزی است که قربانیان مجبوراند داوطلبانه و حتی گاه سرخوشانه به آن تن دهند. شکلی از خشونت نمادین که با همدستیِ قربانیان صورت می پذیرد. و صد البته همانگونه که از مارکس و انگلس آموخته ایم ازدواج بورژوایی نه نقطهء مقابلِ فاحشگی، بلکه امتدادِ آن، رسمیت یافته اش و معاملهء بلندمدت ترِ آن است.
🔻 نمی توان درس اخلاق داد، در حالی که شرایطِ زندگی بداخلاقی می آموزد. از این روست که کمتر کاری وجود دارد که برای اخلاق انسان، مضرتر از پرداختن به اخلاق باشد. و البته همواره ساده دلانی پیدا می شوند که بگویند؛"ما فرق می کنیم، رابطمون اونطوری نیست. ما تونستیم زندگیِ گوگولیِ خودمونو داشته باشیم" وقتی با مهملاتی چنین روبه رو می شویم، چاره ای نداریم جز به یاد آوردنِ آن درسِ کهنِ نظریهء انتقادی: وقتی می کوشیم حوزه خصوصی و صمیمی اصیل را در برابرِ هجومِ دادوستد و مبادله همگانی حفظ کنیم که خصلتی ازخودبیگانه دارد، این خودِ زندگیِ خصوصی است که به حوزه ای سراپا کالایی شده بدل می گردد. امروزه پناه بردن به حوزه خصوصی یعنی تطبیق یافتن با قواعدِ اصیل بودن در زندگی خصوصی که از سویِ صنعت فرهنگ سازی ترویج می شود. امرِ شخصی همواره امری سیاسی است و لاجرم اقتصادی. به تعبیر ژیژک علیهِ این نوع زندگی خصوصی باید تاکید کرد که امروزه، تنها راه رهایی از قید و بندهای کالایی شدنِ ازخودبیگانه، ابداعِ شکلِ جدیدی از امر جمعی است.
#جامعه_شناسی
#ازدواج
#مارکس
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
از دوستی با احمق بپرهیز؛ زیرا او میخواهد به تو سود رساند، اما زیان می زند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi