eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(11) ♦️مقايسه احكام بردگی با اسناد حقوق بشر-بخش سوم 🔹11- حقوق بشر : استمتاع جنسی از دختران و زنان بدون رضایت آنان ممنوع است.هیچ کس حق ندارد زن یا دختری را برای استمتاع جنسی در اختیار مرد دیگری بگذارد قرائت مشهور: در اختیار گرفتن یک برده مونث در حکم ازدواج با وی است . مالک برده مونث حتی بدون رضایت وی حق هرگونه استمتاع جنسی از او را دارد. مولی می تواند کنیز خود را بدون ازدواج و برای استمتاع جنسی به مرد دیگری تحلیل کند 🔹12- حقوق بشر : هیچکس حق ندارد به جای قاضی و دادگاه دیگری را مجازات کند قرائت مشهور: مولی ولو غیرمجتهد و غیرعادل حق دارد برده خود را تعزیز نماید و حدود شرعی را در صورت لزوم بر او جاری نماید 🔹13- حقوق بشر : هیچکس را نمی توان به زور از ازدواج منع کرد یا به ازدواج با فرد خاصی مجبور کرد. ازدواج بدون رضایت طرفین مجاز نیست قرائت مشهور : ازدواج برده کلا به دست مولی است . او می تواند آنها را به زوجیت هر که بخواهد درآورد یا از ازدواج با فرد مورد نظر برده جلوگیری کند یا اصولا نگذارد آنها ازدواج کنند 🔹14- حقوق بشر :هر کس حق دارد در اداره حوزه عمومی جامعه خود شرکت کند قرائت مشهور : هرگونه دخالت برده در حوزه عمومی بدون اذن مولی ممنوع است 🔹15- حقوق بشر : هیچ کس حق ندارد کانون خانواده دیگری را متلاشی کند،فرزند را از والدینش جدا کند و زن و شوهر را بدون رضایت آنها از یکدیگر جدا نماید قرائت مشهور : مولی حق دارد کودک را پس از هفت سالگی از مادرش جدا کرده و به فروش رساند.مولی حق دارد ازدواج غلام و کنیز خود را بدون طلاق و بدون رضایت آنان فسخ نماید.ازدواج افراد متاهل پس از برده شدن خود به خود فسخ می شود ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️احکام زنا از نگاه استاد رائفی پور! 🔹1- همانطور که قبلا گفته شد اثبات زنا و لواط و سرقت و... صرفاً به وجود شاهد نیست و اقرار هم طریق اثبات جرم است. برخی فقها و حقوق دانان، علم قاضی را هم یکی دیگر از طرق اثبات جرم میدانند. لذا اینکه مکررا این مطلب بیان شود که چهارشاهد لازم است صحت ندارد و بسیاری از مجرمان با اقرارشان موجب اثبات جرم می شوند. 🔹2- اینکه خدا میخواهد ماست مالی کند تصور باطل و غلط استاد رائفی پور است . هیچ حکم شرعی برای توجیه خلاف و گناه انجام شده اثبات شده نیست و چنین چیزی وجود خارجی ندارد. اینکه اثبات برخی جرائم، سخت و دشوار باشد یک مطلب است و اینکه خدا میخواهد چیزی را ماست مالی کند مطلبی دیگر. عبارت ماست مالی در جایی بکار می رود که مطلبی و حقیقتی ثابت شده است و برخی تلاش دارند آنرا لاپوشانی و مخفی یا توجیه کنند تا از مجازات یا مواخذه نجات پیدا کنند. 🔹3- لزوم چهارشاهد در زنا و لواط به معنای این نیست که خدا نمیخواهد اثبات شود بلکه در روایتی از امام صادق(ع) حکمتش این چنین بیان شده که «این به خاطر آن است که در زنا دو حدّ است، حدّى بر مرد جارى مى شود، و حدّى بر زن، لذا چهار شاهد لازم است، اما در قتل نفس تنها یک حدّ درباره قاتل جارى مى گردد»..(علل الشرایع 2/ 510) . 🔹4- می گوید اینها را جلوی هم ازشان نپرس! در این باره فقها بیان داشتند که شرط است که همه شاهدان،در یک مجلس و در یک مکان واحد شهادت بدهند (النهایة شیخ طوسی/ 690 ،جواهرالکلام 34 / 60 ،الموسوعة الفقهية 5 / 170 و کشف اللثام 2/ 177) فقط در یک صورت گفته اند مستحب است شاهدان را جدا کنند آن هم در وقتی است که یکی، جزییات را تعریف کند که در اینصورت بهتر است برای اطمینان از صحت واقعه، متفرق، شهادت آنها استماع شود. جدا شهادت دادن واجب نیست و مطلب ایشان تصور باطلی است. 🔹5- درباره شاهدان فرمودند:تک تک باید بیاوری و اگر یکی یک خرده ای فرق کرد همه باید شلاق بخورند کجا و در کدام منبع فقهی حدیثی اصولی، چنین چیزی آمده است؟ در کدام روایت؟ در کدام کتاب فقهی؟ کدام فقیه و عالم شیعی چنین حرفی زده است که اگر یک خرده ای فرق کرد همه باید شلاق بخورند؟ اتفاقا فقها تصریح کردند که ذکر جزئیات لازم نیست و همینکه شاهدان، شهادت بر اصل وقوع زنا بدهند کافی است .(تفصیل الشریعه فاضل لنکرانی[کتاب الصوم و الاعتکاف] /256 و مهذب الاحکام 27/ 261 و تحریر الوسیلة 2/ 461) 🔹6- اما اینکه آیا کسی که چنین صحنه ای را دیده است عادل است؟! مطلبی است که با تتبع در کتب فقهی جوابش روشن می شود. زیرا شهادت، دو مقام دارد: تحمل شهادت و ادای شهادت. آنچه عدالت در آن معتبر است مقام ادای شهادت است نه تحمل شهادت. لذا فقها تصریح کردند که شاهد اگر در وقت تحمل شهادت، صغیر یا کافر یا فاسق باشد و بعدا مانع زائل شود شهادتش مقبول است.(تحریر الاحکام علامه حلی 5 / 259) و حتی فردی که به فسق مشهور است هم اگر توبه کند شهادتش مقبول است (مسالک الافهام 14/ 216 و شرایع الاسلام 4/ 120 ) مضافا که عدالت به معنای گناه نکردن نیست و الا عدالت، مستلزم عصمت فرد عادل می شد. بلکه ملکه ای است که انسان را از گناه باز میدارد و مانع ارتکاب کبائر و اصرار بر صغائر می شود(مصباح الشريعة في شرح تحرير الوسيلة 1/ 205) و با یک گناه، عدالت کسی مخدوش نمی شود. در نتیجه اگر کسی چنین صحنه ای را مشاهده کند تا شهادت بدهد ضرری به عدالتش نمی زند(نظام القضاء و الشهادة سبحانی 2/ 306) 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️استاد احمدی شاهرودی : اولین اقتصاددان عالم اگر برود با یک مجتهد( مثل محقق خویی یا شیخ اعظم) حدود نیم ساعت صحبت کند قطعا این اقتصاددان اول عالم در علمی که در آن تخصص دارد مجاب خواهد شد!! 🔹این همه «خودشیفتگی »و «خود عالم پنداری» از کجا آمده است؟ این حجم از کبر علمی چگونه پدید آمده است؟ چرا برخی حوزویان تصور میکنند همه علوم و معارف بشری و غیربشری در چهار کتاب فقه و اصول حوزه خلاصه شده است و اگر در احکام شرعی عملی فرعی، باسواد باشند محق هستند درباره فیزیک و شیمی و اقتصاد و فلسفه و تاریخ و روانشناسی و حقوق و نجوم و طب و... سخن بگویند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تأملی بر مساله برده داری در اسلام(12) ♦️اكنون سوال اين است كه مسلمان معاصر با مسأله بردگی چگونه می بايد برخوردكند؟ ساده ترين پاسخ اين است كه امروز برده اي در كار نيست تا موضع گيری درباره آن لازم باشد. به زبان ديگر مسأله عبيد و اماء و احكام مرتبط با آن از حیطه احكام مبتلابه خارج شده است و لزومی به صرف وقت در اين زمينه نيست. اكثر عالمان مسلمان معاصر كوشيده اند با سكوت و نپرداختن به احكام برده داری از كنار مسأله سالم خارج شوند، بي آنكه نفياً و اثباتاً درباره اش سخن بگويند و به مشكلات عديده مسأله پاسخ گويند ♦️اين شيوه حلال مشكل نيست و تنها جواب را به تأخير مي اندازد. برخی از احكام بردگان در متن قرآن آمده است. به اعتقاد مسلمانان مباحث قرآنی مباحث همه زمان ها و همه مكان هاست. به علاوه بسياري از مباحث دینی به طور طبيعي با بحث برده ممزوج است ازقبيل: مباحث كفارات، زكات، خمس، قصاص، ديات، بيع، نكاح، طلاق و جهاد. هيچ فقیهی بدون تعيين موضع قطعي دربارهبرده نمیتواند در مباحث ياد شده اجتهادكند. سالبه به انتفاء موضوع بودن يا مبتلابه نبودن، ضرورت يك بحث علمی را زايل نمي كند. ♦️در مواجهه با مسأله برده داری در بين عالمان معاصر مسلمان دو موضع قابل تفكيك است. موضع اول: پذيرش اصل مسأله برده داری به عنوان یکی از مسائل دینی حتي در عصر ما. موضع دوم: نفی مطلق برده داری به عنوان يك موضع دینی در اين دوران. ادامه دارد.. 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️داستان نمک جوراب زوار اربعین یکی از پربازدیدترین سخنان استاد رائفی پور بود که واکنشهای زیادی در پی داشت. ادعایی که آنقدر شور بود که صاحب سخن هم بعداً مجبور شد(آگاهانه یا ناآگاهانه) حرفهای خودش را تکذیب کند .در بالا سه کلیپ قرار داده شده است که لازم است هر سه را با دقت بالایی تماشا کنید . داستان از این قرار بود که استاد رائفی پور [حدوداً 7 سال پیش حوالی سال 93] مدعی شده بود نمک غذای عراقی ها از ماده حاصل از تبخیر آب شستشوی جوراب زوار امام حسین است. او سالها بعد مجبور به توضیحاتی درباره سخنانش شد که بیخ قصه را بیشتر کرد . ♦️ابتدا دو نکته از کلیپ شماره یک: 1- رائفی پور گفته: « تا آنجا نباشی باور نمیتونی بکنی که اینها نمک غذاشون چیه در طول سال.... باور نکردنیه. یعنی فاتحه همه اصول بهداشتی را بخوانید.» 2- و گفته: «مستند فاخری ساخته شد از راهپیمایی اربعین در دوازده اپیزود. اجازه پخش در صدا و سیما داده نشد. 3- و گفته: «تجلی ولایت اهلبیت است . یعنی دارن میرن سمت کشتی حسین بن علی. نور حسین میتابه و مردم رفتارشون یه جور دیگه می شود . ♦️ایشان بعدها در توضیح این سخنانش[کلیپ شماره دو] گفته است: 1- این مستند بخشهایی از آن از تلویزیون پخش شدو بخشهایی هم اجازه پخش پیدا نکرد. 2- یکی دیگر بود که از آب شستشوی جورابهای زوار نمک درست میکرد و برای خودش استفاده میکرد. من دارم یک مثال میزنم.آیا تایید میکنم؟ آیا عمومیت داره؟ آیا همه در عراق این نمک را استفاده میکنند ؟ 🔹بررسی و تحلیل: 1) در صحبت اول می گوید مستند اجازه پخش پیدا نکرد و در توجیهش(فایل دوم) می گوید بخشی اجازه پخش پیدا کرد! این تناقضگویی اول. 2) در کلیپ اول می گوید باورت نمیشه که اینها نمک غذاشون چیه. وقتی کسی از لفظ و کلمه «اینها» درباره کسی استفاده کند اشاره به غالب آن مفهوم دارد. مثلاً اگر درباره اصفهانی ها بگویند « غذای اینها کاچی است» یا درباره شمالی ها بگویند «اینها غذای هر روزشان ماهی است» عرف عقلا و اصول و قواعد محاوره به ما می گوید گوینده دارد درباره غالب مردم اصفهان یا شمال سخن می گوید و اینکه کاچی و ماهی در آن دو منطقه، شایع است. پس معنای سخن اول رائفی پور هم می شود« عموم عراقی ها». ولی در سخن دومش که سالها بعد منتشر شده است می گوید کسی که این کار را میکرده یک نفر بوده و عمومیت نداشته است! 3) جالب است که در مصاحبه با خبرگزاری فارس(کلیپ سوم)به کلی اصل سخنش درباره نمک جوراب را منکر می شود و هیچ توجیهی هم نکرده است! اگر آن سخنانتان درباره نمک جوراب ،توجیه دارد پس چرا از اساس ،گفته خود را منکر شدید و اگر منکر شدید که چنین چیزی گفتید پس چرا توجیه می کنید و مقصودتان را بیان می کنید؟این هم تناقضگویی دوم. 4- در کلیپ دوم می گوید من چنین کاری را تایید نکردم. ولی در همان کلیپ همه این کارها را تجلی اهلبیت دانسته که نور امام حسین باعث شده است رفتارشان طور دیگری شود [و مثلاً نمک را از جوراب زوار تهیه کنند]آیا ایشان کاری را که معلول تجلی و نور اهل بیت است بی اساس و باطل می داند ؟ این تناقضگویی سوم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️شیخ حسن میلانی آیت الله قاضی ، علامه طباطبایی ،تفکیکی ها، میرزا مهدی اصفهانی ،حلبی غلط ترین، مزخرف ترین ، بی اساس ترین عقاید و ضد قرآن و روایات را دارند! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تأملی بر مساله برده داری در اسلام (13) ♦️ قرآن کريم و مسأله بردگی(1) هر بحثی درباره مسأله برده داری در اسلام بدون مطالعه ديدگاه قرآن کريم در اين باره ابتر خواهد بود. موضع قرآن کريم درباره برده داری به شرح زير قابل گزارش است: 🔹۱ـ قرآن کريم هيچ يك از اسباب بردگی را امضا يا تأييد نكرده است. اصولاً قرآن از مبدأ بردگی و اينكه چگونه برده گرفته شود نفياً و اثباتاً بحث نكرده است. بنابراين هيچ يك از اسباب هفت گانه بردگی مستند قرآنی ندارد. قرآن حتي از استرقاق اسراي جنگی بحث نكرده است، چه برسد به اينكه آن را تأييد يا امضا كند. مهمترين آيه بحث اسير جنگی آیه4 سوره محمد است . در اين آيه درباره اسير جنگی دو راه حل ارائه شده، يكي آزادی بلاعوض و ديگري آزادی با عوض ازقبيل مبادله با اسيران مسلمان يا دريافت غرامت و مانند آن. اما راه حل سومی به نام استرقاق نه در متن آيه آمده نه از آيه قابل استنباط است، بلكه قطعاً استرقاق اسير جنگی قابل استناد به قرآن کريم نيست. آري اين حكم مستفاد از سنت و روايات است كه خواهدآمد. 🔹۲ـ مسأله آزادی بردگان يا اسباب رفع بردگی مورد بحث و عنايت قرآن کريم واقع شده و چهار محور زوال بردگی را به رسميت شناخته است .شامل دو سبب اختياری و دو سبب الزامی به شرح زير: الف ـ تشويق به عتق: «و ما ادريك ما العقبه، فك رقبه» (بلد۱۲ ـ۱۱) «و تو چه دانی عقبه چيست؟ آزادسازی برده.» ب ـ تشويق به مكاتبه: «والذين يبتغون الكتاب مماملكت ايمانكم فكاتبوهم ان علمتم فيهم خيراً و آتوهم من مال الله الذي آتيكم» (نور ۳۳) «و كساني از ملك يمين هايتان كه قصد بازخريد خويش را دارند، اگر در آن ها خيری سراغ داريد، آنان را بازخريد كنيد و به آنان (براي كمك به بازخريدشان) از مال الهی (سهمی از زكات) كه به شما بخشيده است، ببخشيد.» ج ـ آزادي بردگان از طريق زكات: انما الصدقات للفقراء والمساكين و العاملين عليها و المؤلفه قلوبهم و في الرقاب و الغارمين و في سبيل الله و ابن السبيل فريضه من الله و الله عليم حكيم» (توبه ۶۰) «زكات فقط برای تهيدستان و بينوايان و كارگزاران آن و دلجویی شدگان و بردگان و وامداران و هزينه در راه خدا و در راه ماندگان است و فرضيه ای الهی است و خداوند دانای فرزانه است.» از منظر قرآنی يكي از ويژگی های ابرار هزينه كردن برای آزادي بردگان است (بقره ۱۷۷). د ـ آزادی بردگان به عنوان خصال كفارات: قرآن كفاره سه گناه را آزادی برده قرار داده است: اول ـ قتل خطایی : «و من قتل مؤمنا خطاً فتحرير رقبه مؤمنه» (نساء ۹۲) «هرکس مؤمنی را به خطا بكشد بر اوست كه (به كفاره) برده مؤمنی را آزاد كند.» دوم: كفاره قسم (مائده ۸۹). سوم: كفاره ظهار (مجادله ۳). ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍️چند ادعای بی اساس و پاسخ آن ( نقدی بر استاد احمدی شاهرودی)- بخش اول ♦️ ایشان [که از شاگردان مرحوم
✍️چند ادعای بی اساس و پاسخ آن ( نقدی بر استاد احمدی شاهرودی)- بخش دوم ♦️در بخش سوم حالا میخواهند امر نداشتن [منهی عنه بودن] اذان بی شهادت ثالثه را اثبات کند. لذا می گوید چنین اذانی « تضعیف شیعه و اضلال مردم و مصداق هدم شعائر شیعه» است پس چنین اذانی نامشروع است. ♦️روشن و آشکار است که همه اینها هم صرفاً ادعاست و هیچ دلیلی بر مدعا ارائه نشده است و ادعای بی دلیل هم مؤونه ای ندارد و مهم اثبات مدعاست. خصم هم می گوید خیر نه تضعیف شیعه است نه اضلال مردم و نه مصداق هدم شعائر، بلکه برعکس، این سکوت و تایید فقها بوده که موجب اضلال مردم و بدعت در دین شده است زیرا امروزه کسی از عوام نیست که بداند و متوجه باشد شهادت ثالثه جزء اذان و اقامه نیست و تصور میکند اذان مشروع و مامور به همین است که گفته می شود. ♦️مضافاً مگر قرنها که شهادت ثالثه در اذان نبوده شعائر شیعه هدم شد یا مردم به ضلالت افتادند یا شیعه تضعیف شد؟ اصولاً مگر در اذان پیامبر و اهلبیت شهادت ثالثه گفته می شده ؟ قطعاً خیر. پس آیا پیشوایان دین ، خودشان مسببان تضعیف شیعه و هدم شعائر و اضلال مردم بودند ؟ اینکه چندبار مدعا را تکرار کنیم که «اذان بدون شهادت ثالثه حرام است» موجب نمی شود که مدعای بی دلیل تبدیل به مدعای مدلل شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️آیت الله سید محمد صادق روحانی معتقد هستند از ابتدای عصر غیبت تا امروز، فقیهی به «اعلمیت» آقای خویی نیامده است یا لااقل او سراغ ندارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تأملی بر مساله برده داری در اسلام(14) ♦️قرآن کریم و مساله بردگی (2) قرآن کريم مجموعاً به ده حكم از احكام بردگان اشاره كرده است: 🔹يك ـ لزوم احسان به بردگان. «و اعبدوا الله ولا تشركوا به شيئاً و بالوالدين احساناً و بذي القربي واليتامي و المساكين و الجارذي القربي و الجار الجنب و الصاحب بالجنب و ابن السبيل و ما ملكت ايمانكم» (نساء ۳۶) «و خداوند را بپرستيد و چيزي را براي او شريك نياوريد و به پدر و مادر و به خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و همسايه خويش و همساية بيگانه و همنشين و در راه مانده و برده خود نيكي كنيد.» 🔹دو ـ تشويق مؤمنان آزاد به ازدواج با بردگان صالح و مؤمن با اذن مالكشان. «ولا تنكحوا المشركات حتي يؤمن و لامه مؤمنه خيرما من مشركه ولو اعحبتكم ولا تنكحوا المشركين حتي يؤمنوا و لعبد مؤمن خير من مشرك ولو اعجبكم» (بقره ۲۲۱) «و زنان مشرك را به همسری خود درنياوريد، مگرآنكه ايمان آورند و كنيزی مؤمن بهتراست از زن آزاد مشرك، هرچند شما را از او خوش آيد و (زنان مسلمان را) به همسری مشركان درنياوريد، مگرآنكه ايمان آورند و برده ای مؤمن بهتر از مرد آزاد مشرك است، هرچند شما را از او خوش آيد.» «و من لم يستطع منكم طولا ان ينكح المحصنات المؤمنات فمن ما ملكت ايمانكم من فتياتكم المؤمنات و الله اعلم بايمانكم بعضكم من بعض فانكحوهن باذن اهلهن و آتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غيرمسافحات و لا متخذات اخدان» (نساء ۲۵) «و هرکس از شما كه توانايي مالی نداشته باشد كه با زنان آزاد مؤمن ازدواج كند (بهتراست) با ملك يمين هايتان از كنيزان مؤمن ازدواج كند و خداوند به ايمان شما داناتر است. همه از يكديگريد، پس با اجازه سرپرستشان با آنان ازدواج كنيد و مهرهايشان را به وجه پسنديده به ايشان بدهيد (درحالي كه) پاكدامنان غيرپليدكار باشند و دوست گيران نهانی نباشند.» قرآن کريم به طوركلي به ازدواج جوانان و افراد بي همسر اعم از آزاد و برده تشويق فراوان كرده است: «وانكحوا الايامي منكم و الصالحين من عبادكم و امائكم ان يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله و الله واسع عليم» (نور ۳۲) «و بي همسران خويش و بردگان و كنيزان صالح خود را به همسری (ديگران) دهيد و اگر تهيدست باشند، خداوند از بخشش خويش آنان را توانگر می گرداند و خداوند گشايشگر داناست.» 🔹سه ـ نهی از واداشتن كنيزان به فحشا. «و لاتكرهوا فتياتكم علي البغاء ان اردن تحصناً لتبتغوا عرض الحيوه الدنيا و من يكرههن فان الله من بعد اكراههن غفور رحيم» (نور ۳۳) «و كنيزانتان را (به ويژه) اگر عزم پاكدامنی دارند، به فحشا وادار نكنيد كه مال دنيا به دست آوريد و هرکس ايشان را اجباركند، بداند كه خداوند با توجه به اكراهشان، آمرزگار مهربان است.» ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️آیت الله سید محمد صادق روحانی معتقد هستند از ابتدای عصر غیبت تا امروز، فقیهی به «اعلمیت» آقای خویی
♦️آیت الله سید محمد صادق روحانی : به نظر من محقق خویی افقه فقهاء شیعه از ابتدای زمان غیبت تاکنون است. کتب فقهی ایشان مستند مراجع بزرگوار در حوزه های علمیه است. مراجع بزرگ در قم و نجف و سایر حوزه ها علمیه همه شاگردان ایشان هستند و بزرگان آنها همان چیزی را که من قائل هستم قائلند 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️حجت الاسلام حامد رضا معاونیان می فرمایند : انیشتن شیعه شده و با مرحوم آقای بروجردی نامه نگاری کرده است! البته قبل از ایشان آیت الله مهدوی کنی نیز چنین ادعایی را کرده بودند. ❓چقدر این ادعا مستند قوی دارد یا صرفا مشهوری بی دلیل هست ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
💡فروید و بیمار جنسی: 🔹گاهی هدف‌های جنسی به اندازه‌ای از حالت‌های طبیعی فاصله می‌گیرند که می‌توان آن‌ها را بیماری تلقی کرد. 🔸اعمالی مانند مکیدن آلت تناسلی مردان و لیسیدن آلت جنسی زنان و بوییدن یا چشیدن مدفوع و تجاوز نسبت به اجساد مردگان. در این موارد نیز نمی‌توانیم به‌طور قطع اطمینان کنیم که چنین افرادی دیوانه و غیرطبیعی هستند بلکه فقط می‌توان گفت که در زندگی جنسی‌شان بیمار هستند. 📚روان‌شناسی رفتار جنسی نظریه‌ها و دیدگاه‌ها، تالیف دکتر محمدباقر کجباف، ص۳۷ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تأملی بر مساله برده داری در اسلام (15) ♦️قرآن کریم و مساله برده داری (3) 🔹چهار ـ مجازات فحشا در كنيز نصف حره است. «فاذا احصن فان اتين بفاحشه فعليهن نصف ما علي المحصنات من العذاب» (نساء ۲۵) «آن گاه چون (كنيزان) ازدواج كردند، اگر مرتكب ناشايست (زنا) شدند، مجازات آنان به اندازه نصف مجازاتی است كه بر زنان آزاد مقرر است.» 🔹پنج ـ در قصاص تساوی در حريت و رقيت لازم است. «يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم القصاص في القتلي الحر بالحر و العبد بالعبد» (بقره ۱۷۸) «اي مؤمنان بر شما در مورد كشتگان قصاص مقرر گرديده است كه آزاد در مقابل آزاد و برده در مقابل برده (قصاص شود)». پس آزاد به واسطه قتل برده قابل قصاص نيست. 🔹شش ـ كنيزان زنان مسلمان نسبت به ايشان محرم محسوب مي شوند و لازم نيست زنان مسلمان در برابر كنيزانشان حجاب شرعی را رعايت كنند. (نور۳۱) ضمناً مخاطب حجاب شرعی نيز ظاهراً زنان مؤمنه آزاد هستند. (احزاب ۵۹) 🔹هفت ـ لازم است كنيزان براي ورود به خوابگاه مالكان متأهلشان در سه وقت خاص استيذان كنند. (نور ۵۸) 🔹هشت ـ استمتاع جنسي از كنيزان همانند همسران براي مالك مجاز است. «فان خفتم الاتعدلوا فواحده اوماملكت ايمانكم» (نساء ۳) «و اگر می ترسيد كه مبادا (با چهار زن) عادلانه رفتار نكنيد، فقط به يك تن يا كنيز اكتفا كنيد» «و الذينهم لفروجهم حافظون الاعلي ازواجهم اوما ملكت ايمانكم فانهم غيرملومين فمن ابتغي وراء ذلك فاولئك هم العادون» (مؤمنون ۷ ـ ۵، معارج ۳۱ ـ ۲۹) «(مؤمنان) كساني (هستند) كه پاكدامنی مي ورزند مگر درمورد زنانشان يا كنيزانشان كه در اين صورت نكوهيده نيستند، پس هرکس كه از اين فراتر رود، اينانند كه تجاوزكارند.»(۱۵ ) 🔹نه ـ جواز استمتاع مالك از كنيز شوهردارش بعد از استبراء. «و المحصنات من النساء الاماملكت ايمانكم» (نساء ۲۴) «(استمتاع از) زنان شوهردار (بر شما حرام است) مگر كنيزتان.» در اين آيه و آيه ماقبل آن چهارده صنف از زنان كه ارتباط جنسي با آنان مطلقاً (چه از طريق ازدواج و چه به عنوان ملك يمين) ممنوع است معرفي شده اند. چهاردهمين صنف، زنان شوهردار هستند. «و علي هذا يكون قوله الاما ملكت ايمانكم رفعا لحكم المنع من محصنات الاماء ـ علي ماورد في السنه ـ ان لمولي الامه المزوجه ان يحول بين مملوكته و زوجها ثم ينالها عن استبراء ثم يردها الي زوجها» (الميزان ۴ / ۲۶۷) به نظر مي رسد اوج مالكيت و حضيض مملوكيت در اين آيه قابل رؤيت باشد. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi