eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️رشد قیمت دلار، طلا، سکه و خودرو یه جوری شده که آدم فک میکنه کشور دچار یه جنگ بین المللی هستش😥 ♦️البته این رشد قیمت محدود به این چهار جنس نیست. حدود سه هفته قبل روز دوم هفته هر عدد سفال( از مصالح ساختمانی) رو 6 و نیم خریدم و روز پنجم همون هفته هر عدد رو 10 تومن 😅😅 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️ مخالفت صریح آیت‌الله روحانی با حزب‌الله لبنان! 🔹 آیا اجازه پیوستن به حزب الله لبنان به هر عنوانی مانند مجاهد، راننده، آشپز، کارگر نظافت و غیره را می دهید؟ و مستندتان در این حکم چیست. جواب آیت الله روحانی: خیر اجازه نمی دهم، مستندم آن است که این حزب، حزب الله نیست! 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️ آیت الله منتظری : 🔹تعطیلی درس و حصر آقای روحانی بدون اطلاع من بوده، ثانیاً بلافاصله به محمد محمدی ری‌شهری وزیر اطلاعات اعتراض و صریحاً مخالفت خود را با حصر روحانی اعلام کردم ، ولی آقای ری شهری توجهی نکرد. 🔹اگر حصر ایشان به دستور من بوده، چرا پس از کنار رفتن و خانه نشین شدن من، حصر ایشان برطرف نگردید و ایشان نزدیک به ده سال دیگر در حصر قرار داشتند؟ اگر ایشان به صرف مخالفت با قائم مقامی اینجانب محصور شدند، پس آقایان -مطابق دیدگاه خودشان- باید به ایشان جایزه می‌دادند، چرا که در نهایت با ایشان هم نظر شدند بلکه ایشان زودتر به این نتیجه رسیده و مخالفت خود را اظهار کرده بود؛ نه این که ده سال دیگر حصر او را ادامه دهند! من فکر می‌کنم مسئله مخالفت ایشان با قائم مقامی من دستاویزی بود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍فاطمیه ۱۴۰۱: تلاقی مناسک مذهبیِ زن‌محور و جنبش سیاسی زن‌محور/ محسن‌حسام مظاهری 🔸اولین فاطمیه ی بعد از اعتراضات آغاز شده. اعتراضاتی که هسته‌ی اصلی‌اش جنبشی زنانه بود و مهمترین شعارش زن بود و حول شکاف پیرامون یک مقوله‌ی زنانه (حجاب) هم شکل گرفت و عاملان و حاملان اصلی‌اش لااقل در مراحل نخست زنان بودند. اعتراضاتی که از مرگ «مظلومانه‌ی» یک زن جوان جرقه خورد و بعدتر به رادیکال‌ترین جنبش سیاسی پس از انقلاب بدل شد. 🏴فاطمیه، مهمترین مناسکِ زن‌محورِ شیعی است؛ مناسکی حول محور مرگ «مظلومانه‌ی» یک زن جوان؛ با ادبیات، مضامین و شعارهایی زنانه. درعین‌حال واقعه‌ی شهادتِ حضرت فاطمه را می‌توان سیاسی‌ترین و اعتراضی‌ترین رویداد تاریخ شیعه نیز دانست؛ رویدادی حتی سیاسی‌تر از عاشورا. چراکه فاطمیه تخطی از عصیان بر نخستین خلیفه‌ی اسلامی پس از پیامبر بود. خلیفه‌ای که (طبق روایت رسمی) حاکم مقبولِ جمهور مسلمانان (به‌استثنای اقلیتِ شیعه) بود. برخلاف یزید بن معاویه که نه فقط نزد شیعه بلکه بین دیگر فرق اسلامی زمان خود نیز با بحران مشروعیت سیاسی‌ مواجه بود. 🔹بنابر آنچه گفته شد، می‌توان از وجود شباهت‌هایی بین خوانش شیعیِ فاطمیه و اعتراضات اخیر سخن گفت و سه عنصر «عصیان سیاسی»، «مقاومت در برابر استیلاطلبیِ حکومت [دینی]» و «عاملیت و محوریت زنان» را از مشترکات آن دو دانست. ⁉️بااین‌اوصاف باید دید آیا فاطمیه‌ی پس از اعتراضات با فاطمیه‌های قبلی تفاوتی خواهد داشت؟ و آیا مناسک و ادبیات شیعیِ زنانه‌ در زنانه‌ترین روزهای تقویم شیعی از جنبش سیاسی زنان ایران اثر پذیرفته و منبرها، روضه‌ها و نوحه‌های فاطمیه‌ی امسال تفاوت محسوسی خواهند داشت یا نه؟ این تأثیرپذیری احتمالیِ فضای مناسکی و جهت آن (مثبت / منفی نسبت به اعتراضات) یا عدم تأثیرپذیری و بی‌تفاوتی، در شرایطی که بخش‌هایی از جامعه‌ی ایرانی پس از تحولات اخیر در حال بازتعریف نسبت خود با نهاد دین است، اهمیت زیادی دارد و در هدایت مسیر تغییرات دینداری و شکل‌دهی آینده‌ی تشیع ایرانی نقش‌آفرین است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️یکى از خطاهائى که خود ما کردیم - بنده خودم هم در این خطا سهیمم - این مسئله‌ى تحدید نسل از اواسط دهه‌ى 70 به این طرف باید متوقف میشد. ♦️البته اوّلى که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ى 70 باید متوقف میشد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده‌ى حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خداى متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد. 🔹بیانات مقام معظم رهبری در 19 مهر 1391 ❓امثال آقایان صدیقی و قائم مقامی چه توجیهی برای این بیانات رهبر معظم انقلاب دارند ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️معجزات ولادت پیامبر(ص) - بخش اول . 🔹بیش از ده معجزه، به عنوان معجزات ولادت پیامبر(ص) در برخی احادیث و کتب تاریخی ذکر شده است؛ برخی از آنها عبارتند از: 1ـ محروم شدن ابلیس از ورود به آسمان‌های هفتگانه. 2ـ دور شدن شیاطین 3ـ به صورت بر زمین افتادن تمامی بت‌ها. 4ـ شکسته شدن ایوان کسری و سقوط کنگره‌های آن. 5ـ خشک شدن آب دریاچه ساوه. 6ـ پیدا شدن آب در سرزمین خشک سماوه. 7ـ خاموش شدن آتشکده فارس پس از هزار سال. 8ـ تابیدن نوری از سرزمین حجاز تا مشرق زمین. 9ـ پاک شدن علوم غریبه از ذهن کاهنان عرب. 10ـ باطل شدن سحر ساحران. 🔹جدای از آن که سند و راویان احادیث و روایات این معجزات، ضعیف و نامعتبر هستند؛ پیرامون این معجزات، سؤالات و تأملاتی نرم‌اندیشانه و سخت‌اندیشانه، قابل طرح و توجه هستند: 🔹الف. تأملات ساده و نرم‌اندیشانه 1ـ به کارگیری عنوان معجزه برای این وقایع مقارن ولادت پیامبر(ص) نادرست است؛ زیرا عنوان و اصطلاح معجزه، تعریف مشخصی دارد که در کتب کلامی به آن پرداخته شده؛ و شاه‌بیت آن، «ادعای پیامبری، به واسطه امر خارق العاده است». 2ـ هر کدام از وقایع مطرح شده به عنوان معجزات ولادت نبی مکرم اسلام(ص)، کلی و مبهم هستند؛ و جزئیات زمانی و مکانی و از همه مهم‌تر، اطلاعات توصیفی دقیقی ندارند؛ تا صحت‌سنجی آنها به «روش علمی» دستیاب و قابل بررسی شود. هر چند که برخی از این وقایع، گزاره‌های غیر تجربی هستند، و اساساً قابلیت «راستی‌آزمایی» توسط اندیشمندان را ندارند. 🔹3ـ در بین این وقایعی که به عنوان معجزات تولد حضرت محمد(ص) طرح شده است؛ رخداد‌هایی با موقعیت جغرافیایی مختلف، در مناطق گوناگون بیان شده است؛ که دقیقاً مشخص نیست که با وجود سختی رفت و آمد و ارتباطات در عصر پیامبر(ص)، همه این وقایع، چگونه گزارش شده‌اند؟ هر چند که ممکن است این گزارشات، در دوره‌ها و قرون بعدی و بر اساس تاریخ احتمالی وقوع آنها، توسط افراد مختلف جمع‌آوری و بیان شده باشند؛ بنابراین لازم است بررسی شود که: 🔹آیا گزارش‌های جهانی راجع به این رخدادها و تاریخ دقیق آنها، در منابع بین‌المللی وجود داشته یا دارد؟ آیا این وقایع و رخدادها، همزمانی در ساعت ولادت یا روز ولادت یا سال ولادت داشته یا دارند؟ آیا می‌توان یک رخداد که با فاصله مثلاً چند ماه یا چند روز در منطقه‌ای رخ داده است را، به عنوان معجزه ولادت پیامبر(ص) در نظر گرفت؟ و از سوی دیگر، دایرۀ محدوده زمانی قابل قبول در این مسأله، چگونه تعیین شده است؟ ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️نقد مستند نامه عمر بن خطاب به معاویه-بخش اول ✍️مهدی مسائلی 🔹دلبستگی به روضه‌های عاشورایی گاهی موجب می‌شود نقد آنها دشوار باشد ولی این موضوع درباره روضه‌های فاطمیه بسیار دشوارتر است. چون خیلی‌ها فکر می‌کنند شما با نقد این روضه‌ها علیه شیعه موضع‌گرفته‌ای و عقاید تشیع را انکار می‌کنی یا به دشمنی با حضرت زهرا (س) می‌پردازی. این موضوع موجب محافظه‌کاری شدید علما در نقد و ارزیابی علمی و تاریخی گزارش‌های فاطمیه شده است و بیش از آن‌که در اینجا واقع‌بینی حاکم باشد، احساس و تعصب مذهبی غالب است. 🔹۱. بررسی منبع و سند نامه متن نامه عمر بن خطاب به معاویه را اولین بار علامه مجلسی در بحارالانوار منتشر کرده است. وی در ابتدای نقل این نامه می‌گوید که این گزارش را از شخص فاضلی در مکه شنیده، اما اشاره‌ای به نام آن شخص نمی‌کند. او پس از ذکر این گزارش و نامه طولانی می‌گوید: «به غیر از این سند، هیچ سند دیگری برای این روایت نیافتم و در متن آن غرایبی وجود دارد» 🔹فاضل مجهول‌الهویه‌ای که این روایت را برای مرحوم مجلسی نقل کرده است، مدعی شده که این روایت را در جلد دوم کتاب دلائل الامامه وجود دیده است؛ جلد دومی که مفقود است و علامه مجلسی نیز به آن دسترسی نداشته است. جالب این‌که این جلد دوم مفقود شده زمینه‌ای را فراهم کرده است تا روایاتی این‌چنین را به آن مستند کنند و منبعی غیرقابل دسترس را برای بعضی فراهم کند. 🔹البته ناقل ناشناخته این حدیث برای مجلسی را نمی‌توان جاعل این روایت دانست، چون نویسنده کتاب الصراط المستقيم در نیمه قرن نهم گزارش مختصری از آن را در کتابش می‌آورد و به مضمون آن اشاره‌ای دارد. (الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، ج‏3، ص 26) در نقل بحارالانوار برای این گزارش، سندی ذکر شده است که به خاطر وجود تعدادی از راویان کذاب و غالی و ناشناخته، ضعیف و نامعتبر است و نویسنده الصراط المستقيم نیز بهتر دیده که آنها را به صورت کامل نقل نکند. پس در مجموع این روایت نه منبع مشخصی دارد و نه سند معتبری. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️گوشه ای از وضعیت اقتصادی شوروی در آستانه فروپاشی 🔹بودجه ای که باید صرف زندگی مردم شود ، خرج جنگیدن در کشورهای دیگر ، کمک به مخالفین آمریکا ، ساخت سلاح و نمایش اقتدار نیروهای نظامی می شود رژه اقتداری که برای مردم هم تا صف پشت در فروشگاه ها ادامه پیدا می کند 🔹این اوضاع در حالی به وجود آمده که شوروی روی اقیانوسی از نفت و گاز شناور است اما از این منابع به جای ثروت بیشتر فقط حسرت بیشتر نصیب مردم می شود بخصوص آنها وقتی زندگی خود را با زندگی مردم کشورهای پیشرفته مقایسه می کنند ♦️برشی از مستند پرزیدنت آکتور سینما 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️سوال از محضر آیت الله سید محمد صادق روحانی : بعضی از روحانیون طرفدار ولایت فقیه می گویند که مخالفت با حکم ولی فقیه مساوی با شرک به خداست . نظر شما در این مورد چیست ؟ 🔹جواب : این حرف این قدر سخیف است که ادم عاقل چنین حرفی نمی زند یا اگر گوینده این حرف عاقل بوده در حال غیر طبیعی این حرف را زده است یا اینکه منظور این بوده است که شرک مراتبی دارد که واجبی ترک شود یا گناهی انجام شود و از آن به شرک خفی تعبیر میشود این حرف هم باطل است 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️آیت الله مصباح یزدی : 🔹بر اساس مضمون پاره‌اى از روايات ـ از جمله مقبوله عمر بن حنظله ـ اگر كسى از فرمان و حكم ولىّ فقيه سرپيچى كند مشرك است. بر اساس روايت فوق، اگر فقيه جامع الشرايطى متصدّى تشكيل حكومت و يا انجام امور حكومتى شد، كسى كه با او مخالفت كند و سخن و فرمان او را ردّ كند، مثل اين است كه با امامان معصوم مخالفت كرده باشد، و مخالفت با آنها در حكم و در حدّ شرك به خداوند است. 🔹...به اين ترتيب روشن مى‌گردد وقتى خداوند متعال اطاعت امام معصوم را واجب مى‌شمرد، اگر كسى نپذيرد و شانه از زير بار اطاعت خالى كند، ربوبيت تشريعى خداوند را نپذيرفته است و آلوده به شرك در ربوبيت تشريعى شده است. همچنين وقتى امام معصوم كسى را نصب و تعيين كرد و اطاعتش را بر ديگران واجب ساخت، اگر كسى نپذيرفت و تسليم امام معصوم نشد، به شرك در ربوبيت تشريعى آلوده شده است. پس اگر امام صادق(عليه السلام) فرمودند: مخالفت با ولىّ فقيه «عَلى حَدِّ الشِّرْكِ بِاللّهِ‌؛ در حدّ شرك به خداست» مبالغه نكرده‌اند و سخن از واقع گفته‌اند، منتها نه شرك در خالقيت و يا شرك در ربوبيت تكوينى‌؛ بلكه شرك در ربوبيت تشريعى كه شيطان نيز به آن آلوده گشت. ♦️پاسخ استاد به جوانان پرسشگر ج 1 ص 54 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️آیت الله مصباح یزدی : 🔹اگر ما قانون اساسى فعلى جمهورى اسلامى ايران را معتبرمى‌دانيم نه به لحاظ اين است كه قانون اساسى يك كشور است و درصد زيادى از مردم هم به آن رأى داده‌اند 🔹بلكه به اين دليل است كه اين قانون اساسى به امضا و تأييد ولىّ فقيه رسيده و ولىّ فقيه كسى است كه به اعتقاد ما منصوب از جانب امام زمان عليه السّلام است ... و اگر غير از اين باشد و امضا و تأييد ولىّ فقيه در كار نباشد قانون اساسى ارزش و اعتبار ذاتى براى ما ندارد. ♦️نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه ص 117 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️در پی سوال برخی از اعضای محترم کانال در مورد مستند این فتوا لازم دیده شد این تصویر بارگذاری شود 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️فروش وی پی ان به زائرین خارجی حرم امام رضا😔😔 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️اولین یارانه واریزی سال 89 : 45 هزار و پانصد تومان ( معادل با 45 دلار آمریکا ) ♦️یارانه نقدی با افزایش بعد از ثبات 12 ساله در سال 1401: حدودا 400 هزار تومان ( معادل با 10 دلار آمریکا😔) 🔹اگر به هر نفر یک میلیون و هشتصد هزار تومان یارانه نقدی پرداخت شود تازه ارزش این پول برابر با مقدار اولین یارانه می شود 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️وحدت وجودیهایِ کافر . 🔹یک علوم اسلامی، متنوع هستند و دانشمندانی در هر کدام از آنها «صاحب‌نظر» هستند؛ اما به جز «فقها» و علم فقه، هیچکدام از آن دانشمندان، سلاح «حرام و حلال» و «تکفیر» ندارند. جدای از این، علمای علوم مختلف اسلامی، «ارتباط مستقیمی» با تودۀ مردم ندارند؛ اما فقها، مستقیماً با مردم و زندگی روزمرۀ آنها در ارتباط هستند. همین دو مسأله، «قدرت» فقه و فقیه را در جامعه دینی، مخصوصاً عوام مذهبی، بسیار زیاد و قابل توجه نموده است. . 🔹دو از سوی دیگر، فقها در کلیه مسائل اسلامی، اظهار نظر «غیرشخصی» می‌نمایند؛ و در مسائلی نظر و فتوا می‌دهند، که اساساً «صلاحیت و دانش» آن را ندارند. فقیه (به ما هو فقیه)، در حوزۀ اخلاق، عقائد و نیز در مسائلِ اختصاصیِ رشته‌هایِ تخصصی، همانند: فلسفه و تاریخ، اظهار نظر «غیرشخصی» می‌کند؛ و همان قدرتِ وی، که متکی به عوام مردم است، این اظهار نظرها را پشتیبانیِ به صحّت، می‌کند. 🔹سه اگر در نظرات همین فقهای معاصر، جستجو کنید، مخصوصاً در استفتائاتی که برخی افراد (به صورت هدفدار) از ایشان نموده‌اند، به وضوح این نظر حقیر، قابل ردیابی است. به عنوان نمونه با اینکه فقها به صورت تخصصی، حتی تفاوت «وجود و موجود» در فلسفه و عرفان نظری را نمی‌دانند؛ و قادر به تبیینِ درستی از «وحدت وجود» نیستند، مثلاً در حاشیۀ کتاب عروة الوثقی، وحدت وجودیها را «کافر و نجس» دانسته‌اند. ♦️نکته فلسفه، مادر تمامی علوم اسلامی و غیراسلامی است؛ حتی فیزیک. سیصد سال است که فلسفه در غرب پیشرفت‌های چشم‌گیرِ بسیاری نموده است، ولی در شرق و ایران، فلسفه «درجا» زده است؛ یکی از علت‌های اصلی این عقب‌ماندگی، مخالفتِ فقها، اخباریون و سلفیان شیعه، با فلسفه است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️عرفان و كشك 🔹عرفان، چه دينى و چه غيردينى آن، و چه اسلامى و چه غيراسلامى آن، رويكردى است "غير قابل بطلان"؛ يعنى دقيقاً شبيه داستان "لباس نامرئى پادشاه" است. هيچ گاه نمى توانيد با "عارف يا معتقد به عرفان"، مباحثه عقلىِ منتج به نتيجه داشته باشيد؛ چون هر چه "استدلال عقلى" بيابيد، وى خواهد گفت: اگر شما درك نمى كنيد يا نديديد، دليل نمى شود كه نيست. يا مى گويند: من مى بينم و مى يابم پس، هست يا حتى اگر استدلالى براى شهود خود بياورند، و شما استدلال ايشان را رد كنيد، همانند سهروردى خواهند گفت: شايد استدلال من باطل باشد، ولى من شهود كرده ام؛ و شهودم حق است؛ اما نتوانستم استدلال درستى برايش بياورم 🔹اساساً عرفان از هر نوعى، با مجموعه اى از مفاهيم "انتزاعى و غيرقابل تبيين و داستان گونه" به همراه است؛ كه براى تبيين مفهوم يك واژه، دست به دامن يك واژه ديگر مى شوند؛ و وقتى از مفهوم واژه جديد سؤال كنيد، واژه ديگرى اضافه مى كنند؛ و اين تسلسل و قطار كردن مفاهيم را ادامه مى دهند، تا شما خسته شويد؛ يا گيج شويد، و مغزتان تخدير شود مثل خوب براى عرفان، مثل ترياكى ها است؛ تا نكشى، نكشى؛ و گر بكشى، ديگر نكشى. 🔹جالب است هر مسلك عرفانى، مسلك ديگر عرفانى را تخطئه مى كند؛ و مى گويد: عرفانِ كاذب، عرفانِ منفى، عرفانِ شيطانى، عرفانهاىِ دروغين و ... ♦️پ.ن: عرفان، شناخت قلبی است که از طریق کشف و شهود، نه بحث و استدلال، حاصل می‌شود؛ يعنى، نوعی روش برای حصول به حقیقت است که بر این فرض، بنا شده‌است که عقل و حواس پنجگانه، به دلیل خطاهای ادراکی، قابل اتکا نیستند و به تنهایی، قادر به درک حقیقت نمی‌باشند نشانه‌های آن، در مکاتب مختلف جهان، اعم از عقاید برهمن‌ها، بودائی‌ها، رواقیان، نسطوریان، مهریان، عقاید مسلمانان زاهد، عقاید افلاطونیان جدید، فرامین زرتشت، در فرقه کابالا از آیین یهود و اعتقادات سرخپوستان آمریکا به چشم می‌خورد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️استاد سید کمال حیدری : 🔹آیا سود بانکها، مصداق ربا است؟! 🔹حکم ربا در اقتصاد بی تورّم، غیر از حکم آن در اقتصاد تورّمی است! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا