eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ بابِ"مباهته" طبق این روایت، براحتی به هر شخصی که از نظرِ روحانیِ دین، خلاف دیدگاهِ خدای این روحانی سخن گفت و یا ایده ای داد، جواز تهمت زدن و فحش دادن و رسوا کردن به وسیله ی فحش و تهمت و پاپوش را می دهند! اصلِ روایت؛ إذا رأیتم أهل الریب و البدع من بعدی فأظهروا البرائة منهم و أکثروا من سبهم و القول فیهم و الوقیعة و باهتوهم کیلا یطمعوا فی الفساد فی الاسلام و یحذرهم الناس و لایتعلموا من بدعهم یکتب الله لکم بذلک الحسنات و یرفع لکم به الدرجات فی الآخرة.» «هرگاه پس از من اهل شک و بدعت را دیدید، بیزاری خود را از آنها آشکار کنید، و به آنها بسیار دشنام دهید، و درباره ی آنها زیاد بدگویی کنید، و عیوبشان را زیاد بگویید، و به آنها تهمت بزنید، تا به فساد در اسلام طمع نکنند و مردم از آنها بر حذر شوند و از بدعت های آنان ( چیزی ) نیاموزند. خداوند در برابر این کارهایتان برای شما حسنات می نویسد و درجاتتان را در آخرت بالا خواهد برد.» 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ افزایش معجزات حسی (غیرقرآنی ) و کرامات پیامبر در طول تاریخ 🔹رسول الله غیر از قرآن که معجزه ابدی ایشان است، برای اهل زمان خود نیز یک سری معجزات حسی داشته تا نبوت خویش را برای آنها اثبات کنند .( با فرض اینکه اعجاز روشی برهانی برای اثبات رابطه شخص با خداست نه روشی اقناعی) ولی نکته جالب اینست که این معجزات غیرقرآنی وکرامات در طول تاریخ گویا بسان انسان ها زاد و ولد داشته است به طوری که در سیره ابن هشام که به نوعی قدیمی ترین تاریخ در اسلام است تعداد معجزات فقط ده عدد است. ♦️بعد از دو قرن و در کتاب اعلام النبوه ماوردی این معجزات وکرامات چهار برابر شده و به چهل معجزه وکرامت می رسد !!! 🔸این چهل عدد در کتاب دلائل النبوه بیهقی به 100 عدد می رسد و قاضی عیاض با تلاش خود در کتاب الشفاء آن را به 120 عدد می رساند!!! ♦️جالب تر آنکه این معجزات در تکاثری شگرف در کتاب سیره حلبی به 3000 عدد می رسد یعنی پیامبر سه هزار معجزه حسی و کرامت داشتند!!! ده معجزه کجا و سه هزار معجزه کجا !ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا ▪️ در کتاب اصول اعتقادات شیخ اصغر قائمی پایه یک ایشان در صفحه 108 به نقل از ابن شهر آشوب می گوید که پیامبر 4440 معجزه داشته که سه هزار از آنها ذکر شده است !!! 🔹 البته این معجزه سازی ها فقط منحصر به رسول الله نشده و این کارخانه جعل معجزه برای خلفاء و صحابه و ائمه اربعه مذاهب اهل سنت چنین خدمتی را کرده اند. 🔸فاجعه اینجاست که در فرهنگ تشیع هم شاهد چنین منقبت سازی برای ائمه بوده ایم و چون امام علی بین اهل سنت از این افراد جاعل منقبت نداشت در تشیع این امر صورت گرفت و به عنوان نمونه برای امام علی حدود 555 کرامت در کتب تشیع ذکر شده است !!! 💠 لذا احتمالا به این خاطرست که مرحوم سید جلال آشتیانی در شرح مقدمه قیصری تصریح دارند که اصل در روایات مناقب بحارالانوار عدم صحت آنهاست مگر اینکه با دلیل ثابت شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ مسئله محوری پوششی بر مسئله گریزی 🔹در نظام دانش موجود و مسلط کاملاً بر اهمیت مسئله در فرایند اندیشه و تحقیق تأکید می‌کنند. 🔸این تأکید ظاهری بر اهمیت مسئله، موقعیت مسئله گریزی ما را پنهان ساخته است. این تأکید کردن نوعی استتار کردن موقعیت است. این تأکید کاملاً ظاهری و به شیوه کاملاً تصنعی و نا اصیل و غیر کار کردی است. در اینجا ما درگیر نوعی ریاکاری معرفتی هستیم که به موجب آن تظاهر به پذیرش مسئله می‌کنیم و برای اثبات این ظاهرگرایی و ریاکاری مجموعه ای از مناسک و آئین ها را به جا می آوریم. 📑 این آئین ها را هم در فرم طرح نامه پایان نامه ها و رساله های دانشجویان و محققان مراکز پژوهشی می‌توان دید و هم در لفاظی های سیاسی و دانشگاهی نهادها و سازمانهای اداری نیز به شکل‌های مختلف حامی مسئله محوری تحقیقات و مطالعات اجتماعی و فرهنگی هستند یا این گونه تظاهر می کنند. آن‌ها نیز اولویت های پژوهشیشان را هر سال اعلام می‌کنند و از این طریق بر ضرورت و اهمیت مسئله ها در تحقیقات اجتماعی و فرهنگی تأکید می‌کنند. ⁉️اینکه آیا واقعاً اولویت‌های اعلام شده مسئله اند یا چیزی دیگر؟ و اینکه آیا آنچه اعلام کرده اند در عمل اولویت و نیاز واقعی آن‌ها هست یا نه؟ اینکه آیا پذیرای نتایج تحقیقات انجام شده مطابق مسئله ها و اولویت‌های اعلام شده هستند یا نه؟ اینها همه پرسش‌هایی هستند که در پرتو همین ریاکاری معرفتی برای همیشه پنهان مانده است. 🔎واقعیت این است که مسئله محوری یا مسئله محور کردن نوعی شعار ایدئولوژیک و راهبرد مدیریتی و لفاظی سیاسی هم هست. از طریق این لفاظی های سیاسی و مدیریتی محققان و مراکز آموزشی و پژوهشی می‌توانند موجودیت و عملکرد خود را موجه سازند و بودجه و امکانات بیشتر جذب کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙 محققان و عالمان علوم اجتماعی چهار نقش بر عهده دارند. 1⃣ نخست نقش «منتقد» که هم باید در اجتماع علمی به نقادی دانشی بپردازند که همکارانش تولید می‌کنند و نواقص کارشان را بیان کنند و در عین حال خود بدیل ها و پیشنهادهایی بهتر عرضه کنند. 2⃣ محققان اجتماعی و انسانی همچنین وظیفه «نقد اجتماعی» را نیز عهده دار هستند. از همین جا است که نقش دوم آنها شکل می گیرد یعنی «فعال اجتماعی». محقق اجتماعی در جامعه فرد بی تفاوت نسبت به جامعه نیست بلکه در زندگی اجتماعی و سیاسی باید فعالانه مشارکت نماید. 3⃣ نقش سوم محققان اجتماعی فاصله گرفتن از جامعه و نقش های منتقد و فعال اجتماعی برای ایفای نقش علمی خود به عنوان «فرد بی طرف» اما نه بی تفاوت است. در این نقش محققان اجتماعی باید موضوعات علمی و فکری را به صورت مستقل بررسی کنند. 4⃣ در نهایت محققان اجتماعی نقش «عرضه کنندگان» را هم باید ایفا کنند. فروشنده دانش و نظر کارشناسی به سازمان‌ها نهادهای مدنی، صنایع و متقاضیان علم اجتماعی برای هدف های کاربردی و خدماتی. ♻️ محقق اجتماعی در صورتی می‌تواند نقش‌های چهارگانه بیان شده را ایفا کند که درگیری جدی با پرسشهای جامعه خود داشته باشد و تلاش کند آنها را به صورت مسئله، صورت بندی نماید. محقق اجتماعی و انسانی با این قابلیت ها مسئله شناس فرهنگی می‌شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرفی فیلم "مصلحت" 🎞فضای فیلم در سال‌های اول بعد از انقلاب و برگرفته از یک ماجرای واقعی است. داستان از آنجایی آغاز می‌شود که «مهدی» پسر آیت‌الله مشکاتیان که یکی از مقامات بلندپایه‌ی قوه‌ی قضائیه است، مرتکب قتل می‌شود، اما از پذیرفتن آن سر باز می‌زند و اطرافیان پدرش به خاطر «مصلحت» انقلاب، سعی می‌کنند کسی دیگر را به جای او متهم جلوه دهند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ سخنی از ادمین/ در این کانال چه مطالبی ارسال می شود؟! 🖌با توجه به اینکه ادمین چند سالی است طلبه درس خارج است و در کنار طلبگی، دانشجو رشته علوم اجتماعی در مقطع ارشد و دکتری بوده و هنوز ادامه دارد، در تمامی این زمینه های مرتبط مطالبی ارسال می شود. 👨‍🎓زیست علمی شکل گرفته شامل مباحث مختلف حوزوی از ادبیات و منطق گرفته تا فقه و اصول و رجال و کلام و دیگر مباحث حوزوی است. از طرفی دغدغه علوم انسانی و علوم اجتماعی مباحث مرتبط در این زمینه را پیش می کشد. از جامعه و فرهنگ هم که به دور نیستیم؛ لذا مباحث فرهنگی، سیاسی مختلف هم به این مطالب اضافه خواهند شد. 📝با توجه به این حوزه های مختلف، مطالب و مباحثی که قابلیت تأمل دارند و برای یک متفکر داری جذابیت علمی و اندکی تفکر باشد با هشتک های مختلف در کانال بارگذاری می شوند. ⚠️ دقت داشته باشیم؛ مطالب، فارغ از سوگیری و داوری ارزشی است و چه بسا بر مطلبی نقد داریم و آن را قبول نداریم، لکن جهت تأمل در پیرامون آن مساله، آن را به اشتراک می گذاریم. 🌺 در آخر نیز از حضور برخی اساتید و مفاخر حوزوی و دانشگاهی که در این کانال با ما همراه هستند نهایت تشکر را دارم، اگرچه اتلاف وقتی است برای آنان؛ لکن حضورشان بسیار دلگرم کننده است برای این حقیر و از نکته نظراتشان استفاده کردیم و خواهیم کرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیش از یک سوم داوطلبین زیر ۱۰۰ کنکور از خانواده های ایثارگران هستند. ❓آیا این سیاست گذاری مطابق با عدالت آموزشی است؟ ⁉️ تکریم خانواده شهدا و ایثارگران یعنی دخالت دادن این امر در رقابت علمی که آینده علمی ایران را تشکیل می دهد؟! ❓آیا نمی توان با سیاست های بهتری از خانواده معظم شهدا و ایثارگران حمایت های آموزشی کرد که منطقی تر هم باشد؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ درگیری سوژه و ابژه در علوم انسانی 🔹در علوم پایه، فنی مهندسی و علوم پزشکی و به صورت مختصر علوم غیر انسانی، متعلق علم و شناخت عالم که از آن به ابژه تعبیر می شود؛ امری غیر از خود انسان است. اگر عالم به این علم که از آن به سوژه تعبیر می شود دچار خطا و فهم اشتباهی در شناخت و اعمال نظر در ابژه غیر انسانی بشود، مشکل چندانی رخ نمی دهد؛ چرا که به دنبال کشف قوانین طبیعت بوده و تصرف در طبیعت کرده است و بحث کارکرد این علم مطرح است که نهایتا در آزمون های دیگر قابل رفع خطاست. 🔸اما در علوم انسانی که ابژه آن خود انسان است، اگر سوژه دچار فهم و تحلیل غلطی باشد و بر اساس مبانی اشتباهی کرده و در ابژه تصرف کند، چون خودش ابژه این سوژه است دچار تغییر ماهیت می شود. به عبارتی در علوم انسانی درگیری سوژه و ابژه مطرح است که به دنبال "ما چه هستیم و چه چیزی می توانیم بشیوم" هستیم. لذا خطای سوژه در این علوم تبعات تحولی در ذات خودش را در پی دارد و اهمیت مبانی معرفت شناسی در این علوم بدین جهت، دو چندان است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جوان امروزی چگونه نیازی جنسی خود را تامین می کند؟ ⚠️ روابط آزاد جنسی در بین جوانان جامعه امروزی قابل بازبینی و توجه بیش از حد نهادهای مختلف ذی ربط در این مسئله است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ در تاثیر محیط و جامعه بر شکل گیری علم و احاطه آن بر زیست علمی شکل گرفته فرد 🎙مؤلف از دیدگاه فوکو نویسنده ای نیست که جهان تخیلات خودش را به صحفه کاغذ منتقل می‌کند، بلکه کسی است که در درون گفتمانی مستقر است و تلاش می‌کند راوی آن گفتمان باشد. به عبارت روشن تر، این گفتمان است که مؤلف را می‌سازد و نه بر عکس. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ منبر و حل مسئله اجتماعی 🎙از دوران مقدمات که مشغول تحصیل دروس حوزه بودم، دغدغه حل مسأله از زندگی و جامعه را داشتم. ابتدا فکر می کردم با همین نگاه های فردی و برنامه های فردگرایانه فقهی که در منبر ها به مردم ارائه می شود می توان زندگی اجتماعی مردم را مدیریت کرد. بعد از چندسال پی بردم این نگاه تک بعدیِ منبری ارتباط چندانی با زندگی اجتماعی مردم ندارد و گسست های فراوانی در بین هست. جامعه انسانی و زندگی اجتماعی پیچدگی خاص خود را دارند و اموری مرکب هستند که با جزئی نگری و نگاه های فردگرایانه مسائل آن قابل حل نیست. 🔸وقتی کسی از علل بیکاری می پرسد، ما آن را به سادگی به «ساختار اقتصادی»، «سیاست‌های دولت» ، «بازار» یا «نظم جهانی» نسبت میدهیم و دیگر کسی آن را عذاب الهی یا بی عرضگی بی کاران تبیین نمی‌کند. همچنین وقتی از مشکلات روحی افراد سخن به میان می آید دیگر کسی مردم را مجنون یا جن زده خطاب نمی کند بلکه از «افسردگی اجتماعی» ، «کاهش انسجام اجتماعی» ، «فردگرایی» «رشد مسائل اجتماعی» ، «شهرنشینی» ، «صنعتی شدن» و امثال اینها صحبت می‌شود. این صحبت ها نه در دنیای آکادمیا بلکه در مطبوعات یا حتی گفت و گوهای ساده داخل تاکسی نیز ممکن است رخ دهد. از این رو، علوم اجتماعی و انسانی به نحو پنهان اما عمیقاً تأثیر گذار و به تدریج در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از گفتمان عمومی جامعه شده و می شود. اکنون ما به کمک علوم اجتماعی و انسانی به نوعی شناخت خودآگاهانه از هستی مشترک جمعی و حتی وجود آدمی خود دست یافته ایم. علوم اجتماعی و انسانی راهی برای تحقق تفهم و درک جهان هستی و واقعیت امروز ماست. 🔸بسیاری از محققان به دلیل تشخیصی که در حوزه معرفتی شان داشته‌اند در زمره اندیشمندان درآمدند. نظریه پردازی در دانش‌های انسانی و اجتماعی چیزی نیست جز تشخیص مسئله یا ارائه روایتی صورت‌بندی شده از واقعیت فرهنگی و اجتماعی به مثابه مسئله. تشخیص مسئله همان بیان دیگری از خلق نظریه در علوم اجتماعی و انسانی است. 🔹مسئله سرمایه‌داری (مارکس)، مسئله بیگانگی(زیمل)، مسئله عقلانیت (وبر) ، مسئله خشونت نمادین (بورديو) ، مسئله فرا واقعیت (بودریار) ، مسئله مرگ سوژه (فوکو) ، مسئله ناخرسندی فرهنگ مدرن (فروید) ، مسئله انسان تک ساحتی (مارکوزه) ، مسئله صنعت فرهنگ (آدرنو) ، مسئله ایدئولوژی (آلتوسر) ، مسئله توليد فضا (لوفور) ، مسئله آنومی (دورکیم) ، مسئله هستی (هایدگر) ، مسئله روش (گادامر) ، مسئله علوم انسانی (دیلتای) و مسئله های دیگر که در زبان شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، انسان شناسی و امثال اینها مسئله هایی هستند که اندیشمندان مسئله شناس تشخیص داده اند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️نظر شهید مطهری در مورد قدرت فلسفی برخی از فحول اصولی 🔹مشهور است که فلسفه را مرحوم آخوند خراسانی وارد اصول فقه کرده است.فارغ از اینکه آیا قواعد فلسفی می تواند راهگشایی در مسائل اصولی داشته باشد یا نه، نکته ای جالب تر وجود دارد و آنهم اینست که امثال آخوند و برخی از بزرگان اصولی بعد از ایشان که که فلسفه را در اصول دخالت داده اند فهم زیادی از فلسفه نداشته اند. 🔸شهید مطهری ( مجموعه آثار ج 10 ص 578 ) به عنوان کسی که در قدرت فهم فلسفه و تفلسف ایشان شکی وجود ندارد در مورد توان فلسفی امثال مرحوم آخوند چنین می فرمایند: ▪️مرحوم آقاى بروجردى هم نظر مخصوص به خود داشت. البته در ميان اصوليين يك حرف ديگرى هم گفته‏اند كه چندان‏ مهم‏ نيست‏. اينها چون اهل فلسفه نبوده‏ اند نتوانسته‏ اند عميق وارد بشوند. خود آخوند خراسانى كمى فلسفه در حد منظومه خوانده است و در حد حرفهاى حاجى (البته گاهى) میتوانسته است بعضى حرفها را بزند. بعضى ديگر مثل مرحوم نائينى و شاگردان ايشان يا آقاى خويى و ديگران مبناى ديگرى دارند و چون اينها عميقاً مطلب دستشان نبوده از مرحله خيلى دورند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️حدیث «لیلة الرغائب» در ترازوی نقد شیعه و سنی-بخش اول 🔹 یادداشت از استاد حسین حسینیان مقدم ♦️لیله الرغائب به اولین شب جمعه از ماه رجب، شب برآورده شدن آرزوهای بلند گفته شده که برای رسیدن به آرزوها اعمالی با ثواب فراوان روایت شده، که نماز رغائب از شمار این اعمال است. ♦️ابن جوزی(م597) نخستین کسی است، که از اهل سنت، حدیث لیلة الرغائب و اعمال آن را با اندک اختلافی که با روایت ابن طاووس دارد، از ابن منده از ابن جهيم صوفي ابن سعيد بصري از پدرش از صغاني از حميد طويل از انس بن مالك از پیامبر(ص) نقل کرده است. بدین ترتیب حدیث پیش گفته از منابع و راویان اهل-سنت به منابع شیعی راه یافته است. گرچه مطالعات پیشینه‌ای فراتر از ابن جوزی را بیان نمی کند، اما نقد ابن جوزی بر این حدیث، نشان می دهد، که نماز رغائب دست¬کم در قرن ششم شایع بوده است. ♦️ابن جوزی سند روایت را ضعیف، محتوای آن را دروغی منتسب به رسول خدا(ص) شمرده‌ و ابن جهیم صوفی را از دروغگویان متهم به جعل این خبر دانسته و از استادش عبدالوهاب حافظ نقل کرده که راویان این خبر مجهول الحال و برای محدثان ناشناخته هستند و اصل خبر در هیچ کتابی یافت نشده است. ابن جوزی نمازهایی مانند نماز رغائب را ساخته امام جماعت های جاهل دانسته که مجالس را از این نوع خبرها پر کرده‌اند تا بتوانند ریاست داشته باشند، در حالی که این نماز هیچ بنیان و اساس ندارد. ♦️برخی دروغ بودن چنین خبری را مورد اتفاق همگان دانسته و در هر صورت، مقدسی گوید برای ما در بیت المقدس نمازی به نام نماز رغائب در ماه رجب شناخته شده نبود. علي بن ابراهيم این نماز را از ساخته های اواخر قرن پنجم دانسته است، که جاهلانی از امامان جماعت آن را درست کرده اند. از این رو، چنین نمازی را بدعتی مذموم و قبیح شمرده، خواستار مبارزه با آن شده اند، به گونه ای که نووی آن را بدعتی زشت، گمراهی و نادانی و دربردارنده منکراتی آشکار شمرده که بدین سبب جعل کننده آن را نفرین کرده است. مهم آن¬که، اعتقاد به لیلة الرغائب و خواندن نماز آن، مانند بسیاری از امور مشابه، همدوش نفی و مبارزه رشد کرده و سبب اعتقاد قوی تری برخی از اهل سنت به آن شده است. برخی پنداشته اند که حتی اسرا(حرکت شبانه رسول خدا(ص) به بیت المقدس) نیز در نخستین شب جمعه ماه رجب، به نام لیلة الرغائب بوده است. 1. ابن جوزی، الموضوعات، ج2، ص125. شرح حال او را بنگرید: ابن جوزی، المنتظم، ج15، ص161. 2. ابن جوزی، الموضوعات، ج2، ص129. 3. ابن تیمیه، الفتاوی الکبری، ج2، ص262 و ج5، ص344 و عجلونی، کشف الخفاء، ج2، ص410. 4. «لم يكن عندنا ببيت المقدس صلاة الرغائب»، لخمی شاطبی غرناطی(م790)، الاعتصام، ج1، ص122. 5. فتنی، تذکرة الموضوعات، ص44. 6. شربینی، الاقناع في حل الفاظ ابي شجاع، ج1، ص108 و ملییاری هندی(م987)، فتح المعین، ج1، ص312. 7. نووی، شرح صحیح مسلم، ج8، ص20. 8. ابن کثیر، البدایة و النهایه، ج3، ص135. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ نماز لیله الرغائب از دید بزرگان اهل سنت 🔹احادیث مربوط به شب موسوم به آرزوها ریشه در مکتب خلفاء داشته و متاسفانه این روایات هدیه ای ناخواسته از برادران اهل سنت به فضای اخلاقی شیعه است .نکته جالب توجه این است که با بررسی تراث علمی اهل سنت به ضعف و جعلی بودن این روایت پی می بریم. در ادامه به گوشه ای از نظرات استوانه های علمی اهل سنت در این زمینه می پردازیم. 🔺1- ابن جوزی: هذا حدیث موضوع علی رسول الله و قد اتهموا به ابن جهضم و نسبوه الی الکذب ( الموضوعات ج 2 ص 125 ) 🔺2- ابوالبرکات الانماطی ( استاد ابن جوزی ): رجاله مجهولون و قد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم ( المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم ج 15 ص 161 ) 🔺3- ابوموسی المدینی: غریب لااعلم انی کتبته الا من روایه ابن جهضم و رجاله غیرمعروفین الی حمید ( لسان المیزان ج 4 ص 255 ) 🔺4- ابن دحیه الکلبی: و اما صلاه الرغائب فالمتهم بوضعها علی بن عبدالله بن جهضم وضعا علی رجال مجهولین لم یوجدوا فی جمیع الکتب ( اداء ما وجب من بیان وضع الوضاعین ص 111 ) 🔺5- ذهبی: حدیث صلاه الرغائب رواه عبدالرحمن بن منده و هو صادق عن ابن جهضم و هو واضعها ( تلخیص کتاب الموضوعات ص 185 ) 🔺6- ابن قیم الجوزیه: و کذلک احادیث صلاه الرغائب لیله اول جمعه من رجب کلها کذب مختلق علی رسول الله و امثلها ما رواه عبدالرحمن بن منده و هو صدوق عن ابن جهضم و هو واضع الحدیث ( المنار المنیف ص 95 ) 🔺7- ملا علی قاری: ان ابن جهضم هو واضع حدیث صلاه الرغائب ( الاسرار المرفوعه ص 438 ) 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا