بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 شاخصه های دینداری نیازمند بازنگری است
🖌سید علیرضا نقیب پور
در شمار مولفه های دینداری جامعه معمولا از مناسکی چون نماز، روزه ، اعتکاف و حج نام برده می شود و افزایش حضور جوانان در این گونه مراسمات مذهبی حاکی از ارتقای سطح دین داری مردم قلمداد می گردد.
بدون شک این دلالت های آشکار را نمی توان نادیده گرفت اما در پایش دین داری جامعه، ضروری است شاخصه های دیگری را نیز در نظر آورد که ابعاد اجتماعی و تمدنی دین را به نمایش میگذارد که از قضا در قرآن کریم به طور جدی مورد تاکید قرار گرفته است.
به عنوان مثال خداوند متعال در آیه 8 سوره منافقون عزت را مخصوص خدا و رسولش و مومنان میشمارد حال با این نگاه، تحقق بخشیدن به این عزتی که خداوند متعال برای مومنان در نظر گرفته است ملاک دین داری نیست؟
❓آیا عمل به آیه ی و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم یکی از نشانه های اقامه دین در جامعه به حساب نمی آید.؟
❓آیا بستر سازی جهت اجتناب از طاغوت که سر لوحه فرمان الاهی برای همه امت ها در همه عصرها بوده (سوره نحل آیه 36) معیار ارتقای سطح دینداری یک جامعه بشمار نمی رود؟
❓آیا ریختن هیبت پوشالی دستگاه کفر که زمینه اجتناب از طاغوت را فراهم می کند نشان دهنده گسترش ایمان در فضای جامعه ایرانی نیست؟
به نظر نگارنده پاسخ شجاعانه ایران به تجاوز رژیم کودک کش اسرائیل که در شبانگاه 25 فروردین انجام شد از مهمترین مولفه های دینداری در جامعه اسلامی است و تمام مؤمنانی که با رضایت و مطالبه سوخت حقیقی موشک ها را فراهم ساختند درین عبادت بزرگ و تمدنی شریکند.
❇️ مگر نه اینکه ایمان و باور عمیق و متمایز این ملت این فرصت را به سربازان شجاع راه سلیمانی عزیز داد تا در کارستانی شکوهمند ضربه ای غیر قابل ترمیم بر پیکره دستگاه ابلیسی صهیونیستی زده و موجبات گسترش کفر عملی و عینی به طاغوت را در میان امت ها پدید آورد.
❇️ مگر نه اینکه تمام تلاش متراکم شبکه های دجال واره بین المللی، بستر سازی جهت هضم ملت های مظلوم در شکوه خود ساخته این هژمونی شیطانی است؟ حال کدام عبادت را میتوان همتای شکستن این خیال کور و برهم زدن آن نقشه ی شوم دانست؟
✅ چه بسا تقربی که ملت مومن ایران در این عبادت عظیم و تمدنی بدست آورد که از سویی نمایش عزت و اقتدار ایمانی بود و از سویی دیگر خرد کردن هیمنه دستگاه طاغوت که کفر عینی و عملی به طاغوت محسوب می شود، با کمتر عبادتی قابل مقایسه باشد.
خداوند را بر این توفیق بزرگ شاکریم
@Tanbiholomah
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️حاشیه ای بر یک اقدام بحث برانگیز دولت
✍️ محمد لیاقت
🔹 معاون امور زنان ریاست جمهوری در تاریخ 29 فروردین ماه در حاشیه ی نشست هیئت دولت، در مصاحبه ی خود از اقدامی جدید در آینده توسط دولت، خبر داده است. ایشان در جواب سوالی مرتبط با «درج نام مادران» در کارت شناسایی ملی، مدعی شدند: با توجه به اینکه مسئولان امر عنوان کردند که قرار است در کارتهای جدید صرفاً کدملی قید شود و نام پدر و مادر دیگر ثبت نمیشود، مسئله قید شدن نام مادران نیز موضوعیت خود را از دست داد. فارغ از ملاحظات اقتصادی این نوع مصوبات مثل تحمیل هزینه های اقتصادی سنگین آن که قهرا بخشی از آن متوجه دوش مردم خواهد بود و تجربه ی تلخی که در تحویل کارت های شناسایی فعلی کسب شد، این اقدام از دو منظر مورد نقد و ملاحظه است.
1️⃣ نظرگاه اول
در فرهنگ حاکم برجامعه ی شیعی، حلال زادگی فرزندان - که در فقه اسلامی از آن به طهارت مولد تعبیر می شود- امری است که خداوند نسبت به آن اهتمام جدی داشته و به نوعی برای والدین نوعی ارزش محسوب می شود.
هر چند که در اکثر قریب به اتفاق موارد، درک ما از فهم ملاکات و مصالح احکام اسلامی قاصر است، لکن در یک نگاه پدیدار شناختی قابل تصدیق است که جعل برخی از احکام توسط شارع نسبت به این موضوع، علاوه بر کشف حساسیت بالای شارع نسبت به آن، تا حد زیادی در تامین عفت عمومی، حفظ نهاد مقدس خانواده و همچنین در یک نگاه اجتماعی، بالا رفتن سطح مقبولیت مسئولین و حکمرانان، تاثیر ویژه ای دارد.
باتوجه به این مقدمه، به نظر می رسد که، «منطق درج نام پدر در کارت شناسایی افراد، منطق مترقی و برخاسته از نگاه دینی بوده است که به عنوان یک اقدام متشرعانه در مسیر ایجاد قبح اجتماعی نسبت به پدیده ی نامشروع زنا و ترویج آزادی های نامشروع، قابل ارزیابی است».
⁉️ پرسشی که از این منظر قابل ارائه است و انتظار می رود دولت محترم پاسخی قانع کننده نسبت به آن ارائه دهد، این است که؛
با توجه به منطق روشن و محکمی که در رویکرد قبل (درج نام پدر) بوده است، ضرورت این اقدام دولت( حذف نام پدر از کارت ملی) مبتنی بر اساس چه منطق و استدلالی شکل گرفته است؟ آیا مسئولان محترم در فرآیند تصویب این مصوبه، آموزه های دینی و هنجاری های شرعی مرتبط با این موضوع را مورد بررسی و تحقیق خود قرار داده اند؟! أساسا آیا نسبت به امتداد و تاثیرات اجتماعی این اقدام هم تحقیقات کافی صورت گرفته است؟ مشخصا آیا توجه شده است که ممکن است این اقدام موجب قبح زدایی و عبور از برخی حدود و چارچوب های شرعی شود؟!
2️⃣ نظرگاه دوم
فرهنگ پژوهانی که با سند 2030 آشنایی دارند، به خوبی مطلع اند که بخشی از این سند، نفوذ و استحاله ی فرهنگی به نفع فرهنگ رقیب غربی و به ضرر فرهنگ اصیل اسلامی را به دنبال دارد.
در بندهایی از این سند که مرتبط به سیاست های تساوی جنسیتی است اینگونه آمده است:
- پایان دادن به همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران در همه جا
- ریشه کنی همه اقدامات زیان بار مانند ازدواج کودکان، ازدواج در سنین بسیار پایین و ختنه زنان
- به رسمیت شناختن و ارج نهادن به مراقبت های داخل منزل و خانه داری (کار در منزل) بدون دستمزد از طریق : تامین خدمات عمومی، ایجاد زیر بناها و تنظیم سیاست های حفاظت اجتماعی و ترویج مسؤولیت مشترک در منزل و در محیط خانواده، تا حدی که مقررات ملی اجازه دهند.
- انجام اصلاحاتی برای برقراری تساوی حقوق زنان و مردان به منظور دسترسی زنان به منابع اقتصادی و امکان مالکیت و کنترل دارایی ها از قبیل: زمین و سایر اشکال دارایی توسط آنان و همچنین برقراری حق دسترسی زنان به خدمات مالی، ارثیه، و منابع طبیعی، درراستای قوانین ملی(کشورها)
- تقویت و اتخاذ سیاست های مطمئن و مناسب و همچنین وضع قوانین قابل اجرا برای ترویج تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران در کلیه سطوح
ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبل 👆👆👆
🔹 مسلما منتقدین این سند، منکر برخی از موارد مثبت و صحیح آن نیستند، بلکه آنچه که مورد ملاحظه ی جدی است، علاوه بر غلط بودن بخشی از گزاره های معرفتی این سند، از منظر آموزه های اسلامی، روح مجموعه ی این دستورالعمل هاست که به روشنی مقصد و مسیری غیر از آموزه های ناب دینی و مقاصد اسلامی در حوزه ی زنان را دنبال می کند.
📛 بنابراین آنچه که موجب نگرانی از این تصمیم احتمالی دولت می شود، در نگاه اول، نگرانی بابت عدول از ارزش ها و حدود الهی در فرآیند تصویب و اجرای این اقدام و ثانیا ترس از انفعال مسئولین امر در برابر دیدگاه ی غلط فمینستی و همچنین سیاست منفی اجرایی سازی سند 2030 توسط دولت انقلابی است. این نگرانی زمانی مضاعف می شود که پیشتر معاون امور زنان در برنامه ای تلویزیونی عنوان کرده بود که «ما توانستیم آیورا را [تحت الحفظ نسبت به موارد خودمان] برای آموزش زنان حاشیه اقیانوس هند برعهده بگیریم»
🌐 بر اساس آنچه در وب سایت رسمی آیورا آمده، عنوان شده است، کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان که ذیل آیورا بوده و جمهوری اسلامی ایران اخیرا به عنوان ریاست کارگروه آن درآمده، محورهای متعددی برای فعالیت دارد که ذیل بیانیه شانزدهمین نشست وزرایی در سال ۲۰۱۶، در بالی صادر شد. براساس آن «کشورهای حاضر در این کارگروه متعهد به تساوی جنسیتی و توانمندسازی زنان براساس کنفرانس آدیسابابا و سند ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار هستند.»
⏪ باتوجه به این نکات امیدواریم که مسئولان انقلابی و خدوم دولت فعلی در جهت تنویر افکار عمومی هر چه سریعتر نسبت به این اقدام بحث بر انگیز توضیحات کامل را ارائه دهند. و نکته ای که ضرورت دارد مورد تاکید قرار بگیرد این است که فعلا قصد توجه اتهام نسبت به دولت محترم را نداریم بلکه این نوشته صرفا در جهت ابراز نگرانی نسبت به نکات مطرح شده است.
@Tanbiholomah
🔹 سلسله مباحث «وظیفه حکومت اسلامی نسبت به رعایت احکام دینی»
✅ مدتی است در کانال دفتر امور اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه مباحث عالمانه و فقیهانه ای در موضوعات مختلف سیاسی اجتماعی مطرح می شود که حقیقتا جای استفاده برای طلاب و فضلای حوزه دارد.
در همین راستا، مدتی است بحث وظیفه الزام حکومت اسلامی نسبت به رعایت احکام دینی را با مستندات فقهی پیگیری میکنند که تا کنون ٩ قسمت از بررسی ادله مشروعیت تعزیر توسط حاکم اسلامی (در مصادیق متعددی که برخی اش جرم های اجتماعی و عمومی به حساب نمی آیند) را مطرح کرده اند.
✳️ به همه علاقمندان پیشنهاد می کنیم این مباحث را با دقت مورد دقت و بررسی قرار دهند.
⚪️ لینک مباحث مطرح شده تاکنون:
قسمت اول
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/849
قسمت دوم
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/855
قسمت سوم
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/857
قسمت چهارم
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/860
قسمت پنجم
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/861
قسمت ششم
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/863
قسمت هفتم
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/871
قسمت هشتم
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/873
قسمت نهم
https://eitaa.com/ejtemaievasiasi/875
@Tanbiholomah
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 بخشی از احوال جناب حمزه سید الشهداء سلام الله عليه
@Tanbiholomah
هدایت شده از دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
🟩حمایت از مدافعین حریم عفت و ایمان
🔷با توجه به اینکه حجاب و پوشش ریشه در آیات نورانی قرآن و نیز ریشه در تمدن ایران دارد مردان جامعه را به غیرت و زنان جامعه را به پوشش، حجاب و عفاف فاطمی دعوت و جهت حمایت از مدافعین عفت و ایمان در اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از اجرای #طرح_نور شرکت می نماییم.
🗓 پنج شنبه ۶ اردیبهشت
⏰ساعت ۱۶:۳۰
🕌 حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ اگر شرابخوار را حد نمیزنید لااقل از بیت المال هزینه نکنید
🖋 حسین محمودزاده
📗 «همانا شراب و قمار و... پلید و از عمل شیطان است؛ از آنها دوری کنید تا رستگار شوید.» (قرآن کریم؛ سوره مائده؛ آیه ۹۰)
💠 امام رضا علیهالسلام: «هرگز خداوند پیامبری را نفرستاد مگر اینکه حرام شمردن شراب بخشی از آئین او بود» (عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۱۴)
♨️ هر از چند گاهی، خبر مرگ یا بستریشدن عدهای به دلیل مصرف مشروبات الکی در رسانهها منتشر میشود و در کنار همهی عوارض و حواشی، فرصتی نیز برای تحلیلها و آسیبشناسیها و ... فراهم میآید.
🔺 از میان همهی این تحلیلها، شاید مضحکترین و مغالطهآمیزترین تحلیل، از آن عدهای است که چنین سوانحی را ناشی از ممنوعیت مشروبات الکلی در ایران میشمرند و این را بهانه خود برای اعلام مخالفت با آن می شمرند!!
♨️ جالب اینکه این افراد با این سطح آگاهی از جرمشناسی و روانشناسی اجتماعی، هرگز - برای مثال- تلفات ناشی از سوءمصرف مواد روانگردان و توهمزا در غرب را ناشی از قوانین ممنوع کنندهی آنها در آن کشورها نمیدانند. یا توضیح نمیدهند چرا در عین آزادی کامل مشروبات الکلی در ایالات متحده، طبق آمار رسمی دولتی، سالانه ۱۴۰ هزار نفر به خاطر مصرف مشروبات الکلی به کام مرگ میروند؟
چه تضمینی وجود دارد که اگر در کشور اسلامی ایران این حرام قطعی الهی قانونی و عادی بشود، آمار چنین مرگهای تأسفانگیزی کمتر شود؟
یا اصلا به مفاسد اجتماعی مترتب بر آزادی مشروبات الکلی که هم در متون دینی ذکر شدهاند هم تجربه آن را تأیید میکنند، فکر کردهاند؟
🔻 همه این مسائل شاهد بر آن است که صاحبان تحلیلهای پیش گفته، دغدغهی جان انسانها را ندارند و اغراض دیگری را از این به اصطلاح تحلیلها پیگیری میکنند.
⛔️ نافرمانی حکم مسلّم قرآن و داشتن این رفتارهای پرخطر، هزینههای مادی مختلفی را بر نظام سلامت کشور تحمیل میکند که بخشی از این هزینهها به شکل مستقیم در قالب حق بیمه از شهروندان دیگر گرفته میشود و بخش دیگر نیز از بیت المال مسلمین و بودجهی عمومی کشور پرداخت میشود.
برای هر فرد مسلمان و مؤمن به قرآن، این سنگین است که ببیند علاوه بر ارتکاب محرمات الهی و عدم برخورد شرعی -تعزیر- با خاطیان، از سرمایههای عمومی نیز برای جبران خسارت گناهکاری این افراد هزینه شود؛ و همچنین عدهای قلم به دست با ژست دروغین دلسوزی برای جان افراد، نعل وارونه زده و پروژهی عادیسازی منکری مانند شرابخواری -که خود عامل مرگ سالانه هزاران نفر در جهان است- را پیگیری کنند.
✅ پیشنهاد ما این است که همانطور که هزینهی درمان جراحات ناشی از اقدام به خودکشی، یا نزاعهای خیابانی مشمول تعهد برخی بیمهها نمیشود، به همان شکل، هزینهی درمان و جبران خسارات بدمستی و عیاشی عدهای معدود نیز از محل بیت المال و حق بیمهای که ماهانه از دسترنج کارگر و کارمند مسلمان کسر میشود، پرداخت نگردد. به این افراد خدمات اورژانس و درمان ارائه شود، اما با هزینهی آزاد و شخصی خودشان.
#اجرای_حد
#شراب_خواری
#بیت_المال
@Tanbiholomah
هدایت شده از هیئت انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ـ﷽-
#هیئت_انصار_المهدی عجل الله تعالی فرجه
🔰 مراسم عزاداری ظهر شهادت #امام_صادق علیه السلام
🎤 سخنران:
استاد #حسینی_قزوینی
🎤 مرثیه خوان:
حجت الاسلام والمسلمین #حائری
کربلایی جواد #مهدی
🗓 شنبه ۱۵ اردیبهشت
از اذان ظهر
📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲
#دارالقرآن علامه طباطبایی قدس سره
📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود.
برادران و خواهران
📌 جهت اطلاع از برنامهها و محتوای مراسمات، در کانال هیئت عضو شوید.
👇👇👇
Eitaa.com/ansarolmahdi_aj
هدایت شده از طلبه مدیا
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ مشکل تراشی!
🔰 توصیههای مهم #امام_صادق علیهالسلام به شیعیان
‼️ اگر اینگونه نباشید؛ سختیها و مشکلات دامنگیر من خواهد شد!
🏴 #شهادت_امام_جعفر_صادق علیهالسلام تسلیت باد
🎙 آیت الله محمدمهدی شب زندهدار
📲 به طلبه مدیا بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
تغییر سرنوشت «یک ملت»، با حضور «دو یاور»
اگر امیرمؤمنان «حمزه» و «جعفر»، و امام صادق ع چند نفر مانند «هشامبنحکم» داشت،
نه خانه علی در آتش میسوخت نه خانه ابیعبدالله!
نه سیدالاوصیاء را کشانکشان میبردند نه شیخالائمه را!
گاه وجود دو یاور، سرنوشت یک امّت را تغییر میدهد!.
پینوشت؛
أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً كَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلَا إِلَى مَا وَصَلَا إِلَيْه(کافی ج8 ص190)
#غیرتِدینی
#دویاور
#منوَتو
https://eitaa.com/farbehi
646c53d2c92ab4.00683728.بررسی تطبیقی نقش مردم در نظریه ولایت فقیه بر اساس دیدگاه امام خمینی و آیت الله مصباح یزدی.pdf
480.9K
📚معرفی مقاله
🔹 نقش مردم از نظر اسلام در تشکیل حکومت، از مسائل مهم در فقه سیاسی ست که در بین اندیشمندان معرکه آراء می باشد.
⬅️ در این بین، نظرات مرحوم امام راحل و مرحوم آیت الله مصباح یزدی به عنوان دو اندیشمند صاحب نظر در این مسئله، قابل توجه و مورد اعتنای محققین بوده و هست.
📘 این مقاله از طلبه فاضل جناب آقای رضا نریمیسایی به مقایسه نظرات این دو عالم بزرگ پرداخته و نسبت بین آن دو رو بررسی کرده است.
✅ قابل توجه است که این مقاله جزو مقالات برگزیده در جشنواره علامه حلی ره در سال جاری می باشد.
@Tanbiholomah
هدایت شده از الفقه و الاصول
📛دوگانههایی بی بنیاد
اشاره
برخی از نویسندگان و پژوهندگان عرصه فقه سیاسی، به تناسب وضعیت سیاسی کشور، دوگانههایی را طرح کرده و تعارضی را تصویر نموده و حکم به تقدم یک طرف به طرف دیگر میدهند. پیشتر، درباره دوگانه موهومی «حق امام یا حق مردم» در اینجا نوشته بودم و در این یادداشت میخواهم درباره دوگانه دیگری بنویسم که، آقای سیدضیاء مرتضوی بیان کرده و میان «نظام اجتماعی» از «نظام سیاسی» تفکیک کرده و در مقام تعارض حفظ نظام اجتماعی را مقدم بر حفظ نظام سیاسی میداند. نتیجه ای که ایشان گرفته، متبلا به نقصی است که در نوع نگاه به رابطه حاکمیت اسلامی با مردم وجود دارد که در ادامه توضیح داده میشود.
✅رابطه تقومی میان حاکمیت و مردم
1⃣در اندیشه سیاسی اسلامی، با تأکید بر فقه امامیه، نظم سیاسی حاکم بر جامعه از درون پایگاه اجتماعی برمیخیزد و قوام می یابد. درست در نقطه مقابل با اندیشه «قهر و غلبه»، نظم سیاسی اسلامی دارای ریشه اجتماعی بوده و از پشتیبانی مردمی برخوردار است و این مردم هستند که «نظم سیاسی ولائی» را که مشروعیتش الهی است، پذیرا بوده و آن را محقّق ساخته و قدرت لازم برای فعلیت یابی آن را فراهم میسازند. و در مقابل، حاکمیت نیز زمینه های تحقق مطالبات مشروع و دینی مردم مسلمان را فراهم ساخته، بسترهای ارتقاء ظرفیتهای معنوی و عقلانی آنان را مهیا نموده و تلاش در شکوفایی «قوه اختیار» ایشان میکند. و به عبارت دیگر، در نظام سیاسی ولایی - چه با حضور امام معصوم (سلام الله علیه) و چه با حضور فقیه- است که، مجال واسعی برای گسترش دامنه اختیارات آحاد مردم فراهم گردیده و امکان رشد عقلانیت آنها به وجود می آید.
2⃣اما در برابر این اندیشه، آقای سیدضیاء مرتضوی و همفکران ایشان، در تصویر رابطه میان حاکمیت با مردم، همیشه در مقام تعارض نشسته و تلاش در تقدم جانب مردم بر حاکمیت دارند. در حالیکه، تصویر «تعارض» در نظم سیاسی برخاسته از «قدرتِ استیلائی» اصالت داشته و در میانه رابطه حاکمیت با مردم مطرح میشود، ولی در نظم سیاسی اسلامی چنین نبوده و تضاد خواسته حاکمیت با مطالبه مردم به مثابه «استثناء» است که حکم ویژه خود را دارد و در ادامه نیز درباره آن گفته خواهد شد.
در نظام ولایت فقیه، تمام تلاش فقیهِ حاکم بر این است که، امر «اداره» در پیوند میان «قدرت اجتماعی» و «قدرت سیاسی» صورت بسته شود، نه با تکیه بر «قدرتِ سیاسی» صرف. و در بستر چنین رابطه ای مطالبات مردم مسلمان سازگار و همراه با اهداف حاکمیت اسلامی خواهد بود نه در تضاد با آن.
3⃣علیرغم رابطه «تقوّمی» میان نهاد حاکمیت با مردم، ممکن است در برخی موارد نادر، تعارض و تضادّی میان این دو بخش به وجود آید که در این صورت، راه حل ها متفاوت میگردد.
راه حل آقای مرتضوی و همفکران ایشان- که اساساً رابطه حاکمیت و مردم را در تضادّ و تعارض تفسیر میکنند- اینگونه خواهد بود که برای اینکه نظام اجتماعی فروپاشی نشود، باید نظام سیاسی از خواسته خود - هرچند بحق و مشروع هم باشد- کوتاه آمده و نظام اجتماعی را حفظ نماید. اما راه حل مبتنی بر اندیشه سیاسی ولائی در چند مرحله مطرح میشود:
اول؛ حاکمیت در چنین موقعیتی تمام تلاش خود را مصروف تنویر افکار عمومی و تبیین علل و عوامل تصمیمات خود میکند. اگر در مرحله تبیین، همسویی و همراهی مردم با تصمیم حاکمیت صورت بگیرد که فبها و اما اگر چنین نشد؛
دوم؛ حاکمیت در مقام کسر و انکسار قرار گرفته و میان آنچه که مردم مطالبه آن را دارند با آنچه که او میخواهد محقّق شود، نسبت سنجی میکند. اگر آن مقصود حاکمیت که اجراء شریعت اسلام باشد به گونه ای است که با تعطیلی موقت آن ضربه ای به شریعت وارد نشده و حاکمیت اسلامی مخدوش نگردیده و مفاسد دیگری مترتب نمیشود، موقتاً جانب مطالبه مردم را گرفته و تلاش در خروج از موقعیت «تعارض و تضادّ» میکند تا بتواند در موقعیتهای دیگری با استفاده از ظرفیتهای دینی مردم، امکان اجراء شریعت در همان موضوع مورد منازعه را فراهم سازد.
سوم: اما اگر، تعطیلی حکم شارع به گونه ای باشد که مقدمه تعطیلی سایر احکام بوده و مفاسد عظیمی لازم می آید، باید بر این اجراء شریعت پای فشرد و از آن کوتاه نیامد. و احتمال واهی «فروپاشی اجتماعی» در این نوع رابطه تنگاتنگ میان مردم و حاکمیت اسلامی، احتمالی ضئیله و حقیر خواهد بود که تأثیری در استنتاج نخواهد داشت.
ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇