240722_2121(1) (Trimmed).mp3
1.83M
🎙آیت الله فاضل لنکرانی:
یکی از شاخصهای اصلی مسئولیت در نظام اسلامی، مودت فی القربی است،
بحث شیعه و سنی نیست؛ مودت فی القربی یک تکلیف قرآنی است.
1403/5/1
#بشنوید
@Tanbiholomah
240722_2121 (Trimmed).mp3
2.04M
🎙آیت الله فاضل لنکرانی:
نمیشود، زیر خیمه امام حسین (علیه السلام) ترویج منکر کرد.
باید مراقب انحرافات و آسیبها و بدعتها بود.
1403/ 5/ 1
#بشنوید
@Tanbiholomah
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاهْدِنِى لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِى مَنْ تَشَاءُ إِلىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ.
بزرگوارانی که حقیر را میشناسند میدانند که اگر حرفی میزنم و اگر رفتاری دارم واقعا به هیچ وجه نمیخواهم سوگیرانهِ سیاسی باشد، این را هر کسی ما را میشناسد میداند.
چنانکه در مورد صحبت جناب آقای #ظریف به هیچ وجه نمیخواهم از بعضی از بداخلاقیهایی که شاید ضرورت نداشت و بلکه قابل توجیه نبود، دفاع کنم اما...
▫️نکتهای که به نظرم میرسد یک این است که واقعاش بنده نمیفهمم #تبعیض_مثبت [که توسط برخی از این آقایان مطرح شده یعنی چه؟]
🔻 ببینید بعضی از عناوین است که قبح و حسناش ذاتی است؛ چنانکه میدانید بعضی عناوین قبح و حسناش اقتضایی است و بعضی هم حتی اقتضا نیست.
ما نمیتوانیم بگوییم الظلم قسمان، ظلم مثبت ظلم بد یا بگوییم عدلِ خوب عدلِ بد، نه! "العدل حسن" و "الظلم قبیح" اصطلاحاتی هم که در دنیا رایج هست و من هم بیخبر نیستم اما تبعیض تا وقتی که #تبعیض هست، بد است؛ ممکن است شما بگویید ما باید حرکتی انجام بدهیم که فرض کنید برخی از کاستیها جبران بشود اما این که بگوییم باید تبعیض گذاشت، مثلا در شرایط کاملا مساوی بگوییم این پست را میدهیم به تو، به آن یکی نمیدهیم یا بحث اعتقادات را _حالا چه رسمی و چه غیررسمی_ مطرح کنیم، بحث #نژاد را مطرح کنیم، به نظرم این رویه قابل دفاع نیست.
بالأخره شما باید ببینید، هر کسی بیشترین اولویت را دارد او اولی است. حالا ممکن است از فلان #قوم باشد، یا از فلان #قبیله باشد! به هر حال در چارت قانون، آن چه که قانون اجازه میدهد، باید کار صورت بگیرد.
▫️مطلبی که حالا باز ممکن است به گوش جناب آقای ظریف برسد یا دوستانشان برسانند، ببینید عرضی که به نظرم قابل تأمل است و از خود قرآن هم استفاده میشود این است که بعضی وقتها بحثی را مطرح میکنیم که گرچه شروعش با ماست اما دیگر ادامهاش با ما نیست! یعنی شروع کار با شماست اما ادامه دیگر دست شما نیست!
🔻 ممکن است حرفی بزنم اصلا حرف در جای خودش هم درست باشد ولی این زمینهساز برخی نکات بشود که افرادی #سوءاستفاده بکنند یا مطالبی بگویند که خود طرف هم بگوید من این که مقصودم و غرضم نبود؛ به نظرم حالا که فضای کشور به فضل الهی با همت بزرگان نظام و با همت مردم _بعد از آن حادثهای که پیش آمد_ دارد به طرف یکنوع استقرار و آرامش میرود، باید خیلی دوستان بزرگوار و آقایان مواظب باشند که دیگر قلمهای غیرقابل کنترل راه نیفتد.
▫️اگر مطلبی هم ممکن است باید مطرح شود، باید روی آن حساب کرد؛ خود قرآن کریم می گوید؛ نگویید «راعنا» ولکن «قولوا انظرنا» شما میگویید «راعنا» اینها تمسخر و سوءاستفاده میکنند، نگویید این جمله را. به نظر میرسد اگر این مطلب مورد توجه قرار میگرفت شاید این مساله که الآن تا حدودی مطرح شده، مطرح نمیشد. اصل انگیزه خب ممکن است درست باشد ولی راهکارش هم باید کنترل بشود.
▫️چیزی که من خیلی بهنظرم باید مورد توجه قرار بگیرد، ببینید به هر حال بحث تشیع و تراث شیعه است این مطلب مطلبی نیست که خدای ناکرده ما با بیدقتی یا با سوءاستفاده دیگران کاری کنیم که در معرض هجمه و حمله قرار بگیرد یا حتی باعث #گسل_مذهبی بشود، فردا یک عده را طلب کار کند و یک عده را بدهکار کند!
🔻 شما میدانید ما متأسفانه بعضی حرکتها را میبینیم که حتی عالمان بزرگ غیرشیعه هم آنها را تأیید نمیکنند! یعنی از کارهایی که انجام میشود، خب این کارها گاهی موجب میشود یک وقت بهانه دست اینها داده میشود.
🔸به نظرم خیلی باید تلاش کرد که هم #وحدت_اسلامی خدشهدار نشود هم از #حریم_تشیع دفاع شود.
به هر حال تشیع تراث بزرگی است که ما باید با چنگ و دندان از آن دفاع کنیم به تعبیری گنج رنج هزاران عالم و فقیه و بزرگان است. هم #وحدت_ملی کشور باید حفظ شود.
🔻به عنوان یک شهروند عرض میکنم، هر جملهای که باعث #گسل_ملی شود و بخواهد جمعیتها را به جان هم بیندازد یا حداقل زمینه را آماده کند، ناصحیح است.
به نظرم اگر اینجا یک مثلا تکمیلی جناب ایشان یا تیم ایشان داشته باشند که زمینه سوءاستفاده در آینده نباشد خوب است. ایشان باید توجه داشته باشند که بسیاری از حملههایی هم شد - ضمن این که من اصلا دفاع نمیکنم از این بحث ها - ولی آن منتقدان و مخالفان هم نگران شروع یک جریان ناصحیحی هستند که میگویند ممکن است این اظهارات زمینهاش را ایجاد کرده باشد.
استاد ابوالقاسم علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
@Tanbiholomah
کاگاه استنباط استاد غلامی 14030507.MP3
8.07M
توصیههای جالب استاد غلامی دامت توفیقاته برای استفاده بیشتر از تلاوت قرآن کریم
@Tanbiholomah
✍️ آیتالله اعرافی اهانت به مسیح(ع) در افتتاحیه المپیک را محکوم کرد
❇️ پیشنهاد تشکیل جبهه فراگیر موحدان و یکتاپرستان جهان
◻️اهانت به شخصیت عظیمالشأنی چون حضرت عیسی مسیح(ع) را نمیتوان بهعنوان یک حادثهی گذرا تفسیر کرد.
◻️امروز از برادران و خواهران مسیحی و متدینان جهان خود دعوت میکنیم با تشکیل جبهه فراگیر موحدان و یکتاپرستان جهان در مقابل این هتک حرمتها ایستادگی کنیم و اجازهی تکرار آنها را به ملحدان و بددینان ندهیم.
◻️ از دولتمردان و حاکمانی که با نقاب آزادی، دینستیزی را سرلوحهی خود قرار دادهاند و بشر را در دو قطبی های انسان سوز قرار داده اند میخواهیم به این نمایشهای مزوّرانه پایان دهند تا بیش از این مورد خشم و نفرت پیروان ادیان الهی قرار نگیرند.
📎 متن کامل بیانیه
✅دفتر اموراجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✍بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه پیرو جنایات اخیر باند جنایتکار اسرائیل
بسم الله الرحمن الرحیم
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمۡ ظُلِمُواْۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نصرهِم لَقَدِيرٌ / حج ۳۹
بار دیگر و در چند روز اخیر باند جنایتکار و غده سرطانی اسرائیل به جنایاتی هولناک و خونریزی های سفاکانه ای در بیروت و تهران دست زد. بمباران منطقه ای در جنوب لبنان اقدام به ترور ناجوانمردانه و سفاکانه یکی از فرماندهان ارشد مقاومت اسلامی لبنان یعنی شهید حاج فؤاد شکر و پس از آن به شهادت رساندن رئیس دفتر سیاسی حماس شهید اسماعیل هنیه دو جنایت بزرگ و فراموش نشدنی در تاریخ جنایات و تجاوزهای رژیم صهیونیستی است.
در این وقائع اسفناک توجه به چند مسئله ضروری است:
1- یقینا جبهه مقاومت اسلامی با شهادت سرداران و رهبرانش بیش از پیش آماده رزم و مبارزه با جنایتکاران عالم به ویژه باند آدمکش اسرائیل خواهد شد و به هیچ وجه خللی در صفوف جریان مقاومت ایجاد نخواهد شد.
2- تجاوزات دیوانه وار و افسارگسیخته این رژیم سفاک نشان از این دارد جریان استکبار خود را در لبه نابودی می بیند و به خوبی فهمیده است که چیزی برای از دست دادن ندارد و در این سراشیبی سعی دارد که رفتن و نابودی خود را هرچه می تواند پر هزینه تر کند و با توجه به فلسفه وجودی اسرائیل که ایجاد ناامنی در جهان اسلام بوده جنگ را به کل منطقه سرایت دهند. دوستان و دشمنان جبهه ی مقاومت می دانند که نابودی خانه عنکبوتی اسرائیل نزدیک است و این جنایات نمی تواند وعده الهی را به تاخیر بیندازد.
3- بدون شک مسئول مستقیم این ترورها مسئولان رژیم صهیونیستی هستند ولکن باید دانست که همه کسانی که در همه سالهای غصب فلسطین مظلوم از این رژیم ظالم حمایت کرده اند، خصوصاً آمریکای جهانخوار در گناه او شریک هستند و در زمان مناسب باید پاسخگوی شرارت ها و پشتیبانی های خود از خونریزی ها و جنایات اسرائیل باشند.
4- پاسخ قاطع، پشیمان کننده دشمن و شاد کننده جبهه مقاومت اسلامی تنها گزینه ی پیش روی امت اسلامی است که یقینا در زمان و موقعیت مناسب خود انجام خواهد گرفت و ما تا رسیدن زمان موعود مشتاقانه منتظر خواهیم ماند.
5- با توجه به اینکه هدف بزرگتر رژیم سفاک اسرائیل علاوه بر ترور رهبران مقاومت در منطقه ایجاد حس ناامنی و تفرقه در امت اسلامی است لذا با هوشیاری و درایت امت اسلامی هرگز چنین خواب آشفته ای تعبیر نخواهد شد. و وحدت و انسجام ملی در داخل کشور عزیزمان ایران اسلامی مهمترین اصلی است که همه ی سلائق سیاسی و اصحاب رسانه باید اولویت کاری خویش قرار دهند و نگذارند که دشمنان از اتفاقات پیش آمده نیات سوء خود را دنبال کنند.
6- انتظار می رود مسئولان محترم کشور خصوصا مسئولان امنیتی مناشیء اتفاقات اخیر را به سرعت بررسی کنند و افکار عمومی مردم را از ابعاد این ماجرا مطلع سازند و اقدامات لازم در جهت جبران کاستی ها و خلاء ها را با اولویت در دستور کار قرار دهند. یقینا مسئله امنیت از مهمترین مؤلفه های ثبات و پیشرفت کشور است که هر گونه خدشه به آن قابل پذیرش نیست و با دقت زیاد باید پیگیری شود.
مرکز مدیریت حوزه های علمیه در پایان شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس شهید ابو العبد حاج اسماعیل هنیه و شهید حاج فؤاد شکر را به رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی، مردم مظلوم فلسطین و همه جبهه مقاومت تسلیت گفته و از خداوند متعال پیروزی جبهه مقاومت و نابودی رژیم سفاک اسرائیل را خاضعانه طلب می کند.
✅دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
❇️به راحتی میشود در لابهلای استدلالهای شبه عاقلانه، صدای لرزان و قلب پر از واهمه نویسنده را دریافت.
@Tanbiholomah
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 همه بخشهای پادکست مشروطه از تولد تا مرگ (کل قسمتها همراه با دو قسمت تکمیلی)
🔹 بخش اول: شرایط کشور پیش از مشروطه
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/43
🔹 بخش دوم: سلطنت مظفرالدین شاه و نصب عین الدوله و اقداماتش
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/46
🔹 بخش سوم: وقایع متعدد محرم ۱۳۲۳ به بعد و داغ شدن اعتراضات
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/50
🔹 بخش چهارم: مهاجرت صغری
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/52
🔹 بخش پنجم: مهاجرت کبری
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/54
🔹 بخش ششم: تحصن در سفارت و اولین زمزمههای لفظ مشروطه و امضای فرمان
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/55
🔹 بخش هفتم: نوشتن قانون انتخابات و قانون اساسی
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/56
🔹 بخش هشتم: اختلاف افکنی بین علما و نقایص قانون اساسی
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/59
🔹 بخش نهم: متمم قانون اساسی و شروع مبارزات شیخ برای گنجاندن اصل دوم متمم
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/74
🔹 بخش دهم: تلاش شیخ و حمایت آخوند برای اصل دوم متمم و تهدید جان شیخ
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/76
🔹 بخش یازدهم: شروع تحصن در حرم عبدالعظیم
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/81
🔹 بخش دوازدهم: ماجراهای تحصن
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/90
🔹 بخش سیزدهم: ترور امین السلطان و قرارداد ۱۹۰۷ و اتمام تحصن شیخ
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/97
🔹 بخش چهاردهم: تصویب اصل دوم متمم قانون اساسی و اهمیت آن
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/107
🔹 بخش پانزدهم: رساله مهم حرمت مشروطیت و دلایل نوشتن آن
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/111
🔹 بخش شانزدهم: بررسی تفصیلی روزنامهها و لجنپراکنی آنها
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/117
🔹 بخش هفدهم: تشنج آفرینی مجلس و ترور محمدعلی شاه!
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/118
🔹 بخش هجدهم: بمباردمان مجلس!
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/120
🔹 بخش نوزدهم: بعد از به توپ بستن مجلس و استبداد صغیر
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/123
🔹 بخش بیستم: ترور شیخ و قیام شهرهای بزرگ در لبیک به علمای نجف، فرصت طلبان تهران را فتح کردند!
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/124
🔹 بخش بیست و یک(پایانی): دستگیری، محاکمه و اعدام شیخ! پایان مشروطه مشروعه!
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/129
🔹 پادکست پس از مشروطه چه گذشت و جمع بندی امام و رهبری از مشروطه
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/137
🔹 پادکست زندگینامه علامه شهید شیخ فضلالله نوری
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/139
〰️〰️〰️〰️〰️
#علمای_مجاهد
#مشروطه
#شیخ_فضل_الله
📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻
@Manahejj_Radio
تنبیه الأمة
🌀 همه بخشهای پادکست مشروطه از تولد تا مرگ (کل قسمتها همراه با دو قسمت تکمیلی) 🔹 بخش اول: شرایط کشور
🔹بازنشر به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری و صدور فرمان مشروطیت
✅ به همه کسانی که میخواهند شناخت بهتری نسبت به جریان انقلاب اسلامی پیدا کنند پیشنهاد می کنیم حتما نسبت به مشروطه و وقایع مرتبط با آن مطالعه و دقت نظر داشته باشند
@Tanbiholomah
👌با توجه به تسلط دکتر ظریف بر مباحث قرآنی از ایشان تقاضا داریم یک دوره طاغوت در قرآن را تدریس بفرمایند.
@Tanbiholomah
نقد دیدگاه فیرحی-استاد رضازاده-1.mp3
2.92M
#نقد_کتاب
📚عنوان کتاب: عاشوار؛ فساد و اصلاح. از مرحوم دکتر داوودفیرحی
🔹ناقد: حجة الاسلام محمدحسین رضازاده
🔹موضوع نقد: تحلیل عاشورا و مسئله بیعت
1⃣جلسه اول
📆محرم الحرام ۱۴۴۶
_______
_ دقیقه 04:00 گزارش اجمالی مطالب کتاب. (ماهیت بیعت. اجبار در بیعت جایز است؟ چرا امام امتناع کردند؟)
_ دقیقه 14:40 نقد اول اشتباه تاریخی در تحلیل وقایع بعد از رحلت رسول الله (صلی الله علیه و آله).
_ دقیقه 17:45 نقد تفکیک ایشان نسبت به فقه و شریعت.
_ دقیقه 20:30 اشتباه در نقل دو روایت و ترجمه آنها.
https://eitaa.com/Tanbiholomah/729
نقد دیدگاه فیرحی-استاد رضازاده-2.mp3
2.28M
#نقد_کتاب
📚عنوان کتاب: عاشوار؛ فساد و اصلاح. از مرحوم دکتر داوودفیرحی
🔹ناقد: حجة الاسلام محمدحسین رضازاده
🔹موضوع نقد: تحلیل عاشورا و مسئله بیعت
2⃣جلسه دوم
📆محرم الحرام ۱۴۴۶
________
_ دقیقه 03:45 نقد اینکه بیعت شرط مشروعیت حکومت حاکم حتی ائمه معصومین علیهم السلام باشد. و معنای بیعت در صدر اسلام.
_ دقیقه 16:04 جمع بندی نظریه مختار
https://eitaa.com/Tanbiholomah/730
درس تحول جلسه روز شنبه 13مرداد1403.mp3
24.57M
⏪ علوم انسانی و موضوع شناسی
جلسه اول(ضرورت ورود فقهاء به علوم انسانی برای شناخت موضوعات احکام)
📆 جلسه اول: شنبه 13 مرداد 1403 - مشهد مقدس
آیت الله صادق #آملیلاریجانی
#علومانسانی
#فقه
@Tanbiholomah
درس تحول جلسه روز یکشنبه 14مرداد1403.mp3
28.42M
⏪ علوم انسانی و موضوع شناسی
جلسه دوم(میزان حجیت علوم انسانی برای استفاده در فقه)
📆 جلسه دوم: یکشنبه 14 مرداد 1403 - مشهد مقدس
آیت الله صادق #آملیلاریجانی
#علومانسانی
#فقه
@Tanbiholomah
درس تحول جلسه روز دوشنبه 15مرداد1403.mp3
21.83M
⏪ علوم انسانی و موضوع شناسی
جلسه سوم(ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی)
📆 جلسه سوم: دوشنبه 15 مرداد 1403 - مشهد مقدس
آیت الله صادق #آملیلاریجانی
#علومانسانی
#فقه
@Tanbiholomah
هدایت شده از هیئت انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ـ﷽-
#هیئت_انصار_المهدی عجل الله تعالی فرجه
🔰 اقامه عزا در ظهر شهادت #امام_حسن مجتبی علیه السلام
🎤 سخنران:
استاد محمدرضا #عابدینی
🎤 مرثیهخوان:
حجت الاسلام و المسلمین #حائری
کربلایی جواد #مهدی
🗓 دوشنبه ۲۲ مردادماه از اذان ظهر
📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲
#دارالقرآن علامه طباطبایی قدس سره
📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود.
برادران و خواهران
@ansarolmahdi_aj
✅ چهار جلسه از درسگفتار استاد آیت الله #آملیلاریجانی (حفظه الله) در باب #علومانسانی و #فقه
🔹جلسه اول: ضرورت ورود فقهاء به علوم انسانی برای شناخت موضوعات احکام
🔹جلسه دوم: میزان حجیت علوم انسانی برای استفاده در فقه
🔹جلسه سوم: ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی
🔹جلسه چهارم: ابزار بازنگری در علوم انسانی با نگاه دینی چیست؟
@Tanbiholomah
درس تحول جلسه روز سه شنبه 16مرداد1403.mp3
23.03M
⏪ ابزار بازنگری در علوم انسانی با نگاه دینی چیست؟
📆 جلسه چهارم: سه شنبه 16 مرداد 1403 - مشهد مقدس
آیت الله صادق #آملیلاریجانی
#علومانسانی
#فقه
@Tanbiholomah
هدایت شده از سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
240611_0846.mp3
22.02M
🔰منشاء و ابعاد اختلاف علما در مشروطه
(مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم سید محمدکاظم یزدی، مرحوم نائینی و شهید شیخ فضل الله نوری)
✅ حجت الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی
❇️"مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه امام خمینی "
🗓سه شنبه 16 مرداد 1403
❇️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
هدایت شده از سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
استاد ابوطالبی.mp3
20.47M
🎙 صوت نشست «اندیشه های شهید #شیخ_فضل_الله_نوری»
💠 با حضور استاد:
👤 حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی
💢 00:44 ابعاد ترور شخصیتی شیخ فصل الله نوری پیش از ترور و حذف فیزیکی
💢 7:28 چرا علما و بزرگان حوزه با اعدام شیخ مخالفت نکردند؟
💢 11:37 علت صدور حکم اعدام شیخ فضل الله نوری صرفا مخالفت با مشروطه بود؟
💢 13:45 آیا قلمرو دین از دیدگاه شیخ فضل الله نوری با دیدگاه مرحوم نائینی تفاوتی دارد؟
💢 21:47 آیا نظارتی که شیخ در آن زمان مد نظرش بود با نظارتی که امروز در شورای نگهبان داریم یکیست؟ چه تفاوت هایی با هم دارد؟
💢 26:05 آیا شیخ شهید مخالف تشکیل مدارس دخترانه و تحصیل دختران بوده است؟
💢 33:29 جامعه ی امروزی به خصوص حوزه و روحانیت فعلی از واقعه ی شهادت شیخ فضل الله چه درسی میتوانند بگیرند؟(مهم ترین درس واقعه مشروطه)
💢 40:06 معرفی چند کتاب در این باره
🏫 مدرسه اندیشه ورز #رحا
🆔 @rahamedia
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
تنبیه الأمة
✅ چهار جلسه از درسگفتار استاد آیت الله #آملیلاریجانی (حفظه الله) در باب #علومانسانی و #فقه 🔹جلسه
﷽
#یادداشت_میهمان
🔹نقدی بر فرمایش استاد لاریجانی در باب لزوم موضوع شناسی فقیه
🖌 علی فقیه
در دخالت فقیه در موضوعات مستحدث، همچون حقیقت پول، حقیقت بورس، رمز ارزها ومشابهات آنها حضرت استاد احمدی شاهرودی می فرمودند که شناخت چنین موضوعاتی وظیفه فقیه نیست و فقیه میتواند حکم را بر اساس قضیه شرطیه بیان نماید، مثلا در اینکه حکم مالکیت در سهام و بورس چیست میتواند بگوید اگر خرید و فروش سهام بورس نوعی شرکت در اعیان خارجیه است و اموال هم مشخص است و غرری در کار نیست، چنین معامله ای صحیح است و اگر شرکت در منافع است من دون الاعیان صحیح نیست،و مثلا اگر خرید وفروش برند و عنوان اعتباری شرکت است صحیح نیست و هکذا...
اخیرا دیدم که جناب استاد لاریجانی به این فرمایشات پاسخ داده اند و فرموده اند:
اولا: این بیان نوعی پاسخ ندادن است واستنکاف از جواب قاطع به مکلفین مبناءا مشکل دارد، چرا که بنظر ما ارشاد جاهل بر فقیه در صورت قدرت، واجب است وحال انکه عرفا این نوع پاسخ برای عموم مردم منتج نیست چرا که اساسا اشنایی با چنین موضوعاتی ندارند.
و ثانیا: سیره سلف فقها هیچگاه بر این نبوده که تنها مؤدای اخبار را برای مردم گزارش کنند بلکه انچه ملاحظه میشود علاوه بر ان، تطبیق بر موضوعات را هم متکفل میشده اند و در رساله ها و ابحاث علمی خود ذکر میکرده اند.
و ثالثا: این قضایای شرطیه و احتمالاتی که بر اساس انها حکم را بیان میکنید و تطبیق ان را بعهده مکلف میگذارید خودشان مبتنی بر شناخت موضوع است و نمیتوان بدون چنین شناختی قضایای شرطیه صحیح و مرتبطی بیان کرد.
این فرمایشات بنظر تمام نمیرسد.
اولا: نسبت به ارشاد جاهل، دلیل مطلقی که شامل بیان حکم این موضوعات هم شود وجود ندارد، ادله ارشاد جاهل اگر مثل"لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم" باشد در تکالیف منجزه ای است که از پیامبرصلی الله علیه و آله می آموختند و به قوم خود منتقل مینمودند و ظهورش در جایی است که حکم و موضوع از قبل مشخص بوده ونسبت به موضوعات جدیدی که پیامبر صلی الله علیه و اله، بیانی در انها نداشته اند ساکت است .
وثانیا: عرفا اگر منذرین حکمی را از پیامبر اموختند و بر موضوعی بنحو شرطیه واحتمالیه تطبیق نمودند، صادق است که انذار نموده اند و مکلف نمیتواند بعد از این قضیه شرطیه از تکلیف سر باز زند.
و اگر دلیل ارشاد جاهل مثل " ان الله لم یأخذ علی الجهال عهدا بطلب العلم حتی اخذ علی العلماء عهدا ببذل العلم للجهال" باشد اولا چنانکه گفته شد اطلاق این روایت و روایات مشابه بیان حکم ولو بنحو تعلیقی را هم شامل است اگر پرسیده شود ایا دموکراسی یا مثلا ازادی جایز است، میتوان بنحو شرطیه بیان کرد که اگر مراد از ازادی؛ ازادی معصیت و عدم امکان نهی از منکر باشد خیر ودر اینجا به هیچ وجه گفته نمیشود که عالم علم خود را کتمان کرده. اما اینکه تا موضوع خارجی را هم مشخص نکند ارشاد جاهل صادق نیست نقض میشود به موضوعات صرفه مثل اینکه ایا این مایع خمر است و یا خلّ و حال انکه اختلافی در عدم وجوب ان بر فقیه نیست.
اما اینکه فرمودند سیره سلف بر دخالت در موضوعات وعدم اکتفاء به مؤدای اخبار بوده، کلام صحیحی بنظر نمیرسد و بیان تعلیقی بوفور در کلمات دیده شده، مضافا به اینکه بساطت موضوعات در گذشته نسبت به زمان حال و فروض مختلفی که در زمان ما دیده میشود قابل کتمان نیست، مثلا گفته شده که بیش از 30 قول مختلف در حقیقت پول میان کارشناسان اقتصادی مطرح است وحال انکه در موضوعاتی که در گذشته بوده و فقهاء عظام بعضا حکم منجزی برای انها بیان میکردند چنین گستره ای وجود نداشته. مثلا اینکه ماشین لباسشویی تطهیر میکند یا خیر مثلا مبتنی بر دو فرض است، که چه بسا فقهایی در کتبشان ان را مطرح کنند،مثلا ایا اب در ماشین لباس شویی قطع میشود یا خیر و اگر قطع میشود ایا پس از وصل به همه اطراف متنجس اب میرسد یا خیر.
اما اینکه فرمودند احتمالات قبل از بررسی دقیق قابل احصاء نیست و حتی بیان احتیاط هم نیاز به اجتهاد در محتملات مربوطه دارد، بیانی فرضی است و کلیت ندارد و در اکثر موارد با بررسی اجمالی اولیه میتوان احتیاط را در نظر گرفت، مضافا بر اینکه بیان محتملات مربوطه کار کارشناسان ان رشته است و میتوان نتایج احتمالی را از ایشان گرفت وحکم را بنحو قضیه شرطیه بیان نمود، همانند لغت فرنگی مثلا اگر در مورد لیبرالیسم یا دموکراسی از ما سوال شود میتوان ابتدا از مترجم پرسید که معنایش چیست و بر اساس احتمالات نظر داد.
✅هیات تحریریه کانال تنبیه الامه:
ضمن تشکر از نویسنده محترم، انتشار این نقد به معنای قبول آن از جانب هیات تحریریه نیست.
از نقد و بررسی های عالمانه مخاطبین محترم در این موضوع استقبال می گردد.
@Tanbiholomah
◻️ همسر بزرگوار حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله» از مراجع عظام تقلید روز گذشته دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.
◻️مراسم تشییع عصر روز پنجشنبه ۲۵ مرداد از مسجد نو واقع در میدان آستانه تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها.
⚫️ این مصیبت را به ایشان و بیت محترمشان خصوصا آقازادگان عزیز و گرانقدر معظم له تسلیت عرض میکنیم
@Tanbiholomah