eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💙 آیا ادم و حوا در بهشت عریان شدند ؟ خداى متعال در آیه 22 سوره «اعراف» مى فرماید: (همین که آدم و همسرش از آن درخت ممنوع چشیدند، بلافاصله لباس هایشان از تنشان فرو ریخت و اندامشان آشکار گشت)؛ «فَلَمّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما». از جمله بالا به خوبى استفاده مى شود که: به مجرد چشیدن از میوه درخت ممنوع، این عاقبت شوم به سراغ آنها آمد، و در حقیقت از لباس بهشتى که لباس کرامت و احترام خدا بود برهنه شدند. و نیز از این آیه به خوبى استفاده مى شود که آنها قبل از ارتکاب این خلاف، برهنه نبودند بلکه پوششى داشتند که در قرآن، نامى از چگونگى این پوشش برده نشده است، اما هر چه بوده است، نشانه اى براى شخصیت آدم و حوا و احترام آنها محسوب مى شده که با نافرمانى از اندامشان فرو ریخته است. در حالى که «تورات» ساختگى مى گوید: آدم و حوا در آن موقع، کاملاً برهنه بودند، ولى زشتى آن را درک نمى کردند، اما هنگامى که از درخت ممنوع که درخت علم و دانش! بود خوردند چشم خردشان باز شد، خود را برهنه دیدند و از زشتى این حالت آگاه شدند! آدمى را که «تورات» معرفى مى کند در واقع، آدم(علیه السلام) نبود! بلکه به قدرى از علم و دانش دور بود که حتى برهنگى خود را تشخیص نمى داد، ولى آدمى را که قرآن معرفى مى کند نه تنها از وضع خود با خبر بود بلکه از اسرار آفرینش (علم اسماء) نیز آگاهى داشت و معلم فرشتگان محسوب مى شد و اگر شیطان توانست در او نفوذ کند نه به خاطر نادانى او بود بلکه از پاکى و صفاى او سوء استفاده کرد. شاهد این سخن آیه 27 همین سوره است که مى فرماید: «یا بَنی آدَمَ لایَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما»؛ (اى فرزندان آدم! شیطان شما را فریب ندهد، آن چنان که پدر و مادرتان را از بهشت، بیرون کرد، و لباس آنها را از تنشان جدا ساخت). و اگر بعضى از نویسندگان اسلامى نوشته اند: آدم(علیه السلام) در آغاز برهنه بود در واقع اشتباهى است آشکار که بر اثر نوشته هاى «تورات» پیدا شده است! به هر حال، قرآن پس از آن مى فرماید: (هنگامى که آدم و حوا چنین دیدند بلافاصله از برگ هاى درختان بهشتى براى پوشیدن اندام خود، استفاده کردند)؛ َ «وطَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ».  و سرانجام مى فرماید: (و در این موقع خداوند به آنها ندا داد که: مگر من شما را از آن درخت نهى نکردم؟! مگر به شما نگفتم که شیطان دشمن آشکار و سرسخت شما است؟! چرا فرمان مرا به دست فراموشى سپردید و در این گرداب سقوط کردید)؟!؛ «وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَکُما عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَکُما إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُما عَدُوٌّ مُبینٌ». از این آیه به خوبى استفاده مى شود که آنها پس از این نافرمانى، چه اندازه از مقام قرب پروردگار دور شدند و حتى از درختان بهشتى نیز فاصله گرفتند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرازی از سوره مبارکه فرقان آیه ۷۰ خدمت عزیزان إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ﴿۷۰﴾ مگر كسى كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته كند پس خداوند بديهايشان را به نيكيها تبديل مى ‏كند و خدا همواره آمرزنده مهربان است (۷۰) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹🌹 ⬅️سؤال كافران از سه چيز➡️ 📖 شده: 🖇 قبل از هجرت، نمايندگان كفار قريش در مكه به مدينه سفر كردند و از دانشمندان يهود در مورد مبارزه با پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) استمداد نمودند، دانشمندان يهود به آن‏ها گفتند: 👈سه سؤال از محمد( صلى الله عليه و آله و سلم) بپرسيد، اگر پاسخ شما را داد، او پيامبر و رسول است وگرنه، به دروغ ادعاى پيامبرى مى ‏كند، و با او هر گونه كه صلاح مى ‏دانيد مبارزه كنيد. اين سؤال‏ها عبارتند از: 👇 1⃣در مورد اصحاب كهف بپرسيد كه سرگذشت آن‏ها چيست⁉️ 2⃣ از ماجراى ذوالقرنين كه بر مشرق و مغرب دست يافت بپرسيد⁉️ 3⃣ از روح بپرسيد كه چيست⁉️ 📖 و طبق روايتى، گفتند: 👈اگر محمد (صلى الله عليه و آله و سلم) به دو سؤال نخست پاسخ داد و در مورد روح پاسخ نداد، او پيامبر است.✅ 🦋نمايندگان قريش به مكه بازگشتند، و ماجرا را به كفار قريش گفتند، آن‏ها به محضر پيامبر( صلى الله عليه و آله و سلم )رفته و اين سه سؤال را مطرح كردند. 🌹پيامبر( صلى الله عليه و آله و سلم) به آن‏ها فرمود: پاسخ شما را مى ‏دهم، ولى انْ شاءَ الله نگفت، كافران رفتند.🦋 🌹 پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) پانزده شب منتظر وحى الهى بود، ولى جبرئيل نيامد، به گونه ‏اى كه كافران شماتت و شايعه‏ سازى كردند، اين موضوع موجب رنجش خاطر پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) گرديد، آن گاه جبرئيل نازل شد و سوره كهف را نازل كرد 👈 (آرى نگفتن ان شاء الله موجب تاخير وحى مى ‏گرديد) 👈 در سوره كهف، به سؤال اول (داستان اصحاب كهف) 👈و دوم (داستان ذوالقرنين) پاسخ داده شده، 👈 و در مورد روح، آيه 85 اسراء نازل شد كه حقيقت روح را تنها خدا مى‏ داند.✅ ............................................ کانال 👇 @Targomeh
🔔 از خودت غافل مشو! 🕋 أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ (بقره/۴۴) ⚡️ترجمه: آيا مردم را به نيكى دعوت كرده و خودتان را فراموش مى‌نماييد؟ ❌ چقدر حسرت دارد که ببینم: ❌ روز قیامت، دیگران به خاطر انجام خوبی‌هایی که من به آنها توصیه کردم به مقامات عالی رسیدند، ⚠️ ولی خود من دستم خالی باشد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔸از سوره غافر (مراحل آفرینش انسان) 🔸با صدای (1) 🔸اجرا شده در ایران - شهر رشت - سال 1368 🔸اجرا در نغمه صبا (اجرای خاص در نغمه ویژه خاندان منشاوی) 🔸مدت : 1.07 دقیقه 🔸حجم: 4.9 مگابایت 🔹هوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخا ... (67) 🔸شامل سوره‌های غافر (آیه 60 تا 68) و بلد و قارعه 🔸مدت: 55.31 دقیقه 🔸حجم: 134 مگابایت (کیفیت اصلی) ‌ ‌ ‌ 🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شرم و حیای دخترِ شعیب علیه السلام 📖 همیشه سعی میکردم بفهمم که موسی علیه السلام در آن دختر در مدین چه دید که آن مهریه سنگین یعنی ده سال از عمر خود را به عنوان مهر برایش گذاشت، تا اینکه جواب را در گفته الله متعال پیدا کردم: “تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاء” “با نهایت حیاء گام برمی‌داشت“ (قصص،۲۵) پروردگار آن دختر را با قامت و شکلش توصیف نکرد بلکه به وسیله با ارزش ترین چیزی که داشت توصیف کرد و او « حیاء» بود، گنجی با ارزش که بعضی از دختران و زنان از دستش دادند. ‌ ‌ ‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 🍂به مقدمات حرام نزدیک هم نشوید.🍂 🕋 وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَي إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاء سَبِيلاً . (اسراء/۳۲) ⚡️ترجمه: به زنا نزديك نشويد، كه كار زشت و راه بدى است. ✨ جاذبه بعضى گناهان به حدّى است كه نزديك شدن به آن هم خطر دارد. 💫 بنابراین؛ - نه فقط زنا، بلكه از مقدّمات زنا هم بايد پرهيز كرد. گاهى يك نگاه، تلفن، نامه و تماس، زمينه‌ى ارتباطهاى نامشروع مى شود. ✅ زنا هم گناه است، هم راهى براى گناهان ديگر و هم سبب بدعاقبتى است. «ساء سبيلاً» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐 👈📘 > 💕بررسى آیات مربوط و شأن نزول آنها نشان مى‌دهد که یهود و نصارا ، روشن اهل از منظر قرآن‌اند و تورات و انجیل کتاب آسمانى آنان است. ❣ قرآن با استناد به تورات و انجیل در زمان بعد از ابراهیم علیه السلام احتجاج اهل کتاب بر سر یهودی یا نصرانی بودن آن حضرت را نابخردانه خوانده و می‌کند : * یا اهل الکتاب لم تحآجّون فی ابراهیم و ما انزلت التوراه و الانجیل الّا من بعده افلا تعقلون * ( آل عمران ۶۵ ) 💕نفی ارزش و بی‌پایه و اساس خواندن دین و اهل کتاب بدون اعتقاد و عمل به تورات و انجیل نیز به روشنی نشان می‌دهد که مورد اشاره آن ، پیروان این دو کتاب اند : * قل یا اهل الکتاب لستم علی شیء حتی تقیموا التوراة و الانجیل و ما انزل الیک من ربّکم * (مائده ۶۸ ) ❣اگر اهل کتاب ، مصداق دیگری داشت ، باید از کتاب آسمانی نیز در کنار تورات و انجیل یاد می شد . 💕 مورد خطاب بودن یهود و نصارا یا یکی از آن دو در همه های اهل کتاب نیز مدعای یاد شده را تائید می کند . ( برای نمونه : نساء ۱۵۳ - ۱۷۱ مائده ۶۵ - ۶۶ حشر ۱۱ ) ؛ ❣اما اهل کتاب بودن و هیچ مستند قرآنی ندارد و فقط یاد کرد آنان در کنار یهود و نصاراست : * انّ الّذین ءامنوا والّذین هادوا و الصابئین و النصاری و المجوس و الّذین اشرکوا انّ الله یفصل بینهم یوم القیامه ..... * ( حج ۱۷ ) 💕این آیه فقط در صدد بیان این معناست که خداوند در روز ، میان گروه‌های یادشده داوری کرده ، حق را از باطل جدا و و هر یک را روشن میسازد ؛ اما به هیچ وجه در مقام جدا سازی صابئیها و مجوسیان از صف مشرکان و الحاق آنان به یهود و نصارا نیست . ❣تاریخ ، تحول و چگونگی عقاید آنان نیز در هاله ای از ابهام است و اهل کتاب بودنشان مورد همگانی نیست . 💕گروهی از محققان ، را مشرک ،‌ ستاره پرست و ساکن در نواحی جنوبی ایران و عراق ❣ و گروهی دیگر به سان و در شمار اهل کتاب می دانند . 💕جمعی دیگر آنها را به مشرک و اهل کتاب تقسیم کرده‌اند . ❣تاریخ یا آیین نیز با ابهامات فراوانی روبروست و درباره وجود پیامبر آنان به نام زردشت یا زرتشت ، هویت ، شخصیت ، زندگی و نیز کتاب وی به نام دیدگاههای متفاوتی در میان است . 💕پاره ای از تاریخی و نیز برخی احادیث اسلامی اهل کتاب بودن آن را می رساند . ❣شماری از فقهای شیعه نیز با دو گروه یاد شده ، اهل کتاب کرده‌اند . ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh
02.Baqara.065.mp3
1.54M
💠 🌺وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ ﴿٦٥﴾ 🌸بی تردید شما [سرگذشتِ کسانی از هم مسلکان خود را] که در روز شنبه [از فرمان خدا که صید ماهی را حرام کرده بود] عصیان ورزیدند دانستید که [به کیفر عصیانشان] به آنان نهیب زدیم که به صورت بوزینگانی خوار و رانده شده درآیید. (۶۵) 65 ╭━❀🕊❀🌺❀🍃❀━╮      کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 💠منظور از ایمان و عمل صالح 🔰«إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ...» «آیه‌ی۳ سوره‌ی‌ عصر» 🔹منظور از ، ایمان به خداست که ایمان به جمیع رسولان الهی و روز قیامت از آن سرچشمه می‌گیرد. 🔸 هم عملی است که شایستگی قبول درگاه حق را داشته باشد و آن، عملی است که انسان، آن ‌را فقط به خاطر خدای کریم به جای آورد. 🔺این چنین عملی است که ایمان و عقائد حق و صحیح مثل توحید و... را تقویت و انسان را به خداوند متعال نزدیک و نزدیک‌تر می‌‌سازد. 💎واجبات الهی از جمله اعمالی هستند که صلاحیت تقرب الی الله را دارند. ✅اما عمل صالح در کتاب خداوند متعال، شرط ملاقات پروردگار قرار داده شده است، که در بحث بعدی ان شاءالله به آن می‌پردازیم. 📔برگرفته از تفسیرشریف «المیزان» ╭━❀🕊❀🌺❀🍃❀━╮ کانال 👇 @Targomeh
✅پیام ها 1- آفرينش هر موجود، گواه بر قدرت آفريدگار بر آفرينش مجدد آن است. اگر آفريدن اول ممكن بود، خلقت دوباره نيز ممكن است. «أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ» جلد 9 - صفحه 217 2- در گفتگو با مخالف، كوتاه‌ترين و رساترين كلمات را بكار ببريد. «أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ» (ممكن شمردن يكى و محال شمردن ديگرى تناقض است) 3- كافران، دليلى بر انكار معاد ندارند، تنها شك و ترديد است. «بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ» 4- اگر مى‌خواهيد عقيده‌اى سالم داشته باشيد بايد وسوسه‌ها را از خود دور كرده و نفس خود را اصلاح كنيد. (انكار قيامت به خاطر آن است كه خود را از وسوسه‌ها پاك نكرده‌ايد.) بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ‌ ... وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ‌ 5- علم و احاطه‌ى خداوند به بشر، در طول حيات اوست. «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» 6- با اين‌كه خداوند متعال، خود شاهد بر اعمال و افكار انسان است، امّا تشكيلات الهى حساب و كتاب دارد و فرشتگانى دائماً مشغول ثبت اعمال هستند. «إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ» 7- ميان فرشتگان، تقسيم كار وجود دارد. (بر اساس روايات، فرشته يمين كارهاى خير را مى‌نويسد و فرشته شمال، كارهاى بد و شرّ را. «2») «الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ‌ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِيدٌ» جلد 9 - صفحه 219 8- انسان، نه فقط در برابر كردار، بلكه در برابر گفتار خود مسئول است و مورد محاسبه قرار مى‌گيرد. «ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ» 9- نظارتى داراى اعتبار و ارزش است كه همه چيز را به طور كامل زير نظر داشته باشد. عَنِ الْيَمِينِ‌ ... عَنِ الشِّمالِ‌ ... رَقِيبٌ عَتِيدٌ 10- انسان در لحظه مرگ، حالت عادّى خود را از دست مى‌دهد. «سَكْرَةُ الْمَوْتِ» 11- سكرات مرگ براى همه حتمى است. «سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ» 12- گريز از مرگ، ويژگى طبيعى انسان است. «كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ» 13- با اين‌كه خداوند متعال، خود شاهد بر اعمال و افكار انسان است، امّا تشكيلات الهى حساب و كتاب دارد و فرشتگانى دائماً مشغول ثبت اعمال هستند. «إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ» 14- ميان فرشتگان، تقسيم كار وجود دارد. (بر اساس روايات، فرشته يمين كارهاى خير را مى‌نويسد و فرشته شمال، كارهاى بد و شرّ را. «2») «الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ‌ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِيدٌ» جلد 9 - صفحه 219 15- انسان، نه فقط در برابر كردار، بلكه در برابر گفتار خود مسئول است و مورد محاسبه قرار مى‌گيرد. «ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ» 16- نظارتى داراى اعتبار و ارزش است كه همه چيز را به طور كامل زير نظر داشته باشد. عَنِ الْيَمِينِ‌ ... عَنِ الشِّمالِ‌ ... رَقِيبٌ عَتِيدٌ 17- انسان در لحظه مرگ، حالت عادّى خود را از دست مى‌دهد. «سَكْرَةُ الْمَوْتِ» 18- سكرات مرگ براى همه حتمى است. «سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ» 19- گريز از مرگ، ويژگى طبيعى انسان است. «كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً لَئِنْ أَنْجانا مِنْ هذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ «63انعام» بگو: چه كسى شمارا از تاريكى‌هاى خشكى و دريا (به هنگام درماندگى) نجات مى‌دهد؟ وقتى كه او را آشكارا و پنهان مى‌خوانيد (و مى‌گوييد:) اگر خداوند از اين ظلمت ما را رهايى دهد، از شكرگزاران خواهيم بود. قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْها وَ مِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ «64انعام» بگو: خداوند شما را از اين ظلمت‌ها و از هر ناگوارى ديگر نجات مى‌دهد، باز شما (به جاى سپاس)، شرك مى‌ورزيد. 🔸استاد قرائتی 🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹 کانال 👇 @Targomeh
🍃كلمه‌ى «تَضرُّع» به معناى دعاى آشكار و كلمه‌ى‌ «خُفْيَةً» به معناى دعاى پنهان است. 🍃پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: بهترين دعا، دعاى با صداى آهسته و خُفيه است و از جمعى كه با صداى بلند دعا مى‌خواندند، انتقاد كرد و فرمود: خداوند شنوا و نزديك است. «1» 🔸استاد قرائتی 🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا