#انگشت_اتهام
💥ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺍﮔﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﺩ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯽﮐﻨﻦ ﺑﻪ ﻣﺘﻬﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﻫﻤﺪﯾﮕﻪ ﻭ ﮐﻤﺘﺮ ﭘﯿﺶ ﻣﯿﺎﺩ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﻗﺒﻮﻝ ﮐﻨﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﮐﺮﺩﻩ. ﺣﺘﯽ ﻭﻗﺘﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽﺷﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺍﻭﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺭﻭ ﺣﺮﻓﺶ ﭘﺎﻓﺸﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﻪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺘﻬﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯽﺩﻩ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻔﺖ:
🍃ﻓَﺎﺩَّﺍﺭَﺃْﺗُﻢْ ﻓﯿﻬﺎ
ﺁﻥ ﺭﺍ ﮔﺮﺩﻥ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﯿﺪ
(ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺁﯾﻪ 72 ﺑﻘﺮﻩ)
(ﺻﻔﺤﻪ 21)
┄┅┅❅♥️❅┅┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شیطان رو دیدند و پرسیدند:
❓چرا نمیذاری امّت من قرآن بخونن...
┄┅┅❅♥️❅┅┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
📚#دائره_المعارف_قرآن_کریم📚
✨#ایمان
🔮#متعلقات_ایمان
🌾🌱برخى از معاصران بر این عقیدهاند که #متعلَّق ایمان بیشتر به #مراتب آن بستگى دارد و با توجه به اینکه ایمان داراى مراتب گوناگونى است به طور کلى و یکسان نمىتوان به بیان #متعلق آن پرداخته، محدوده آن را تعیین کرد بلکه در برابر هر مرتبه از ایمان ، #متعلقی برای آن قابل شناسایی است .
🎀 این نظر با مبانی #شیعه و #معتزله که ایمان را دارای مراتب و قابل زیادت و نقصان میشمرند ، هماهنگی دارد .
🌾🌱آیاتی نیز بر کاهش و افزایش #ایمان دلالت دارد ( نسا ۱۳۶ ؛ فتح ۴ ) که میتواند در #تایید این سخن مورد استفاده قرار گیرد .
🎀 همچنین گاه از ایمان به #اعتباری شرعی یاد میشود که اساس آن #اذعان و علم است ؛ اما تحقق این اذعان و علم در افراد ، #گوناگون است ؛
🌾🌱 در یکی بصورت #طمانینه
و در دیگری به شکل #عینالیقین
و به همین شکل در هر کسی به #گونه ای ظهور میکند ،
🎀بنابراین ایمان #حقایق متعددی را در بر میگیرد که #شارع همگی آنها را تحت عنوان ایمان خوانده است .
🌾🌱صرف نظر از این بحث که آیا ایمان دارای #مراتبی است و در این صورت ، #متعلق هر مرتبه چه خواهد بود ؟
🎀 در آیات قرآن به موارد اشاره شده که ایمان به آنها لازم و #ضروری است و جامع همه آنها ، #ایمان به غیب است :
* الّذین یومنون بالغیب و قیمون اصّلوه ...... * ( بقره ۳ )
🌾🌱به هر آنچه از #حواس بشری پنهان است و پیامبران از آن خبر دادهاند گفته می شود و ایمان به #غیب شامل ایمان به #خدا ، #فرشتگان ، #پیامبران ، #قیامت ، #بهشت و #جهنم و ..... میشود ،
🎀 البته گاه غیب به موارد #خاصی چون #خداوند ، #قرآن ، #قیام حضرت مهدی و ...... تاویل برده شده که اشاره به برخی مصادیق #غیب دارد .
🌾🌱در آیاتی به برخی از #مصادیق غیب که ایمان به آنها ضروری است #تصریح شده است .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
02.Baqara.165.mp3
1.51M
سوره ی مبارکه ی #بقره
آیه 5⃣6⃣1⃣
«165» وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَ لَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً وَ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذابِ
و بعضى از مردم كسانى هستند كه معبودهايى غير از خداوند براى خود برمىگزينند و آنها را همچون دوست داشتن خدا، دوست مىدارند. امّا آنان كه ايمان دارند، عشقشان به خدا (از عشق مشركان به معبودهاشان) شديدتر است و آنها كه (با پرستش بت به خود) ستم كردند، هنگامى كه عذاب خدا را مشاهده كنند، خواهند دانست كه تمام نيروها، تنها به دست خداست و او داراى عذاب شديد است.
#تفسر_گویا
#استاد_قرائتی
........................................
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن
🌷 #آیه 165 #سوره بقره
🌸 وَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ يَتَّخِذَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ
🍀 ترجمه:و بعضى از مردم كسانى هستند كه معبودهایی غیر از خداوند براى خود برمى گزینند و آنها را همچون دوست داشتن خدا،دوست مى دارند و کسانی كه ایمان دارند، عشقشان به خدا شدیدتر است و آنهایی كه ظلم كردند، هنگامى كه عذاب را مشاهده كنند،خواهند دانست كه همانا تمام قدرت تنها برای خداست و همانا او داراى عذاب شدید است.
🌷 #یتخذ:می گیرند،بر می گزییند، انتخاب می کنند
🌷 #أندادا:شریک ها،منظور معبودهای مختلف
🌷 #حب:يعنى عشق
🌷 #حب_الله:عشق خدا
🌷 #يرون:مى بينند
🌷 #القوة:قدرت
🌺 در ابتدا می فرماید بعضی از مردم معبودهایی غیر خدا برای خود انتخاب می کنند( و من الناس من یتخذ من دون الله أندادا) قلب هاى آنها كه از ياد خدای يكتا خالی است طبيعتا محبت غير خدا را انتخاب می كنند و این #معبودها می تواند بت ها باشد و می تواند علمای آنها که سبب گمراهی آنان می شوند و به آنها همانند خدا عشق می ورزند.
🌺 و كسانى كه ايمان آوردند #عشقشان به خدا شدیدتر است (و الذین ءامنوا أشد حبا لله) کسانی هستند که سخت #عاشق و شیدای خداوند هستند و در راه #عشق_خدا جان خود را فدا می کنند وقتی نماز می خوانند خود را غرق در عشق خدا می کنند و فکر و #قلب و ذهنشان را فقط متوجه خدا می کنند زیرا نماز ملاقات با #معشوق واقعی که خداوند محبوب است. در ادامه آيه می فرمايد: و لو یری الذین ظلموا إذ يرون العذاب أن القوة لله جميعا و أن الله شديد العذاب:و آنهایی که ظلم کردند،هنگامی که عذاب را مشاهده کنند ، خواهند دانست که همانا تمام #قدرت ها تنها برای خداست و همانا او دارای عذاب شدید استً
🔹پيام های آیه 165 سوره بقره 🔹
✅ عشق #كافران_و_مشرکان از جهل و خرافه و خیال سرچشمه می گیرد و به همین دلیل ثبات و دوامی ندارد.
✅ #عشق مؤمنان از عقل و علم معرفت سرچشمه می گیرد و در عشقشان ثابت قدم هستند.
✅ #مؤمنان عاشق ترند(و الذين آمنوا أشد حبا لله)
✅ بعضی از مردم تا وقتى پرده ها كنار نرود و قیامت را مشاهده نكنند،به پوچى و بیهودگى راه و فكر خویش پى نمى برند. «ولو یرى الّذین»
✅ تمام #قدرت ها از آن خداست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
#تفسیر_سوره_بقره(آيه ١٦٥)
-بيزارى پيشوايان كفر از پيروان خود! در اين آيه روى سخن متوجه كسانى است كه از دلايل وجود خدا چشم پوشيده و در راه شرك و بتپرستى و تعدد خدايان گام نهادهاند، سخن از كسانى است كه در مقابل اين معبودان پوشالى سر تعظيم فرود آورده و به آنها عشق مىورزند، عشقى كه تنها شايستۀ خداوند است كه منبع همۀ كمالات و بخشندۀ همۀ نعمتها است.
نخست مىگويد: «بعضى از مردم معبودهايى غير خدا براى خود انتخاب مىكنند» (وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللّهِ أَنْداداً) .
نه فقط بتها را معبود خود انتخاب كردهاند بلكه «آنچنان به آنها عشق مىورزند كه گويى به خدا عشق مىورزند» (يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ) .
«اما كسانى كه ايمان به خدا آوردهاند عشق و علاقۀ بيشترى به او دارند» (وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ) .
عشق مؤمنان از عقل و علم معرفت سر چشمه مىگيرد. اما عشق كافران از جهل و خرافه و خيال! به همين دليل ثبات و دوامى ندارد.
لذا در ادامۀ آيه مىفرمايد: «اين ظالمان هنگامى كه عذاب الهى را مشاهده مىكنند و مىدانند كه تمام قدرتها به دست خدا است و او داراى مجازات شديد است» (وَ لَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِيعاً وَ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعَذابِ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 148
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
#یک_آیه_تفکر
💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💠
☀️آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ
🌸 پيامبر [خدا] بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ايمان آورده است، و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و كتابها و فرستادگانش ايمان آوردهاند [و گفتند:] «ميان هيچ يك از فرستادگانش فرق نمىگذاريم» و گفتند: «شنيديم و گردن نهاديم، پروردگارا، آمرزش تو را [خواستاريم] و فرجام به سوى تو است.»
📖سوره مبارکه بقره، آیه ۲۸۵
✍ اگر حال بسیارى از مجرمان را در نظر بگیریم که، بعد از انجام گناهان کبیره، چنان ناراحت و پشیمان مى شوند که باور نمى کنند راه بازگشتى به روى آنها باز باشد، و آن چنان خود را آلوده مى دانند که با هیچ آبى قابل شستشو نیستند، مى پرسند: آیا به راستى گناهان ما قابل بخشش است؟
👈 آیا راهى به سوى خدا براى ما باز است؟ آیا پلى در پشت سر ما وجود دارد که ویران نشده باشد؟
🔸 حالا مفهوم آیه را به خوبى درک مى کنیم؛ زیرا آنها آماده هر گونه توبه اند ولى گناه خود را قابل بخشش نمى دانند، مخصوصاً اگر بارها توبه کرده باشند، و شکسته باشند.
🌹 این آیه، به همه آنها نوید مى دهد که راه به روى همه شما، باز است.
╭┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╮
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
☀️ إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَعِيمٍ☀️
🌸 بی تردید پرهیزکاران در بهشت ها و نعمتی فراوانند.
📖 سوره مبارکه طور، آیه ۱۷
✍در فرهنگ قرآن کریم، متقی کسی است که با ایمان و عمل صالح برای خود ملکه ای نفسانی فراهم می سازد تا او را از آسیب های درونی (هوای نفس) و بیرونی (شیطان) مصون دارد.
🔹و متقین و پرهیزکاران، همان مؤمنانند و پرهیزکاری، از اوصاف مخصوص طبقه معینی نیست تا مانند احسان و خشوع و خلوص جزء مقامات خاصه محسوب شود، بلکه صفتی است که در تمام مراحل ایمان پس از تحقق ایمان پیدا می شود.
🔺دلیل آن هم این است که خداوند آن را به عنوان یک صفت خاص برای طبقه مخصوص از مؤمنان (با آن همه اختلاف درجاتی که دارند)، بیان نکرده است.
🔹خواجه نصیر الدین طوسی می گوید: تقوا و ورع عبارت است از انجام همیشگی اعمال شایسته بدون کوتاهی و سستی. این معنا، در واقع ناظر به لوازم تقواست، نه اصل ماهیّت تقوا.
🔸شهید مطهری می گوید: تقوای دینی و الهی یعنی این که انسان خود را از آنچه دین در زندگی معین کرده و خطا و گناه و پلیدی و زشتی شناخته شده، حفظ و صیانت کند و مرتکب آن ها نشود
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#ترجمه
#روخوانی
#تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh