📖#دائره_المعارف_قران_کریم 📖
🅰 #آرامش>
◀️ #انواع_آرامش>
👈3. #آرامش_طبیعى
🔷 برخى #پدیدهها در این جهان از طبیعتى آرام بخش برخوردارند.
🌙خداوند، #شب را #سکونت بخش:
« هُوَالَّذى جَعَلَ لَکُم اللَّیلَ لِتَسکُنوا فِیه »( یونس ۶۷ ؛ نمل ۸۶ ؛ قصص ۷۳ ؛ غافر ۶۱ )
🌞و #پوشش جهت رهایی از تلاشهای #روز :
* و جعلنا اللّیل لباسا * و جعلنا النّهار معاشا * ( نبا ۱۰ و ۱۱ )
🛌 و #خواب را مایه آسودگی و #استراحت :
* و هو الّذی جعل لکم اللّیل لباسا و الیوم سباتا * ( فرقان ۴۷ ؛ نبا ۹ ) قرار داده است .
🔶 آرامش حاصل از #تاریکی شب به حالت ویژه نظام عصبی انسان نیز ارتباط داشته ، واقعیتی #علمی به شمار می رود :
* من اله غیر الله یاتیکم بلیل تسکنون فیه * ( قصص۷۲ )
🧕👨⚖خداوند برای #انسان از نوع خویش #همسران آفریده :
* هو الّذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لتسکن الیها * ( اعراف ۱۸۹ )
و میان آنها #محبت و مودّت پدید آورد و بدین وسیله هر یک را #آرامش بخش دیگری قرار داد :
* و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودّه و رحمه * ( روم ۲۱ )
🏡 #خانه نیز محلی برای آسایش و #آرامش جسم و روح آدمی است :
* والله جعل لکم من بیوتکم سکنا * ( نحل ۸۰ )
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۳۳
وَلِكُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِيَ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ ۚ وَالَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمَانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا ﴿٣٣﴾
و برای هر کسی از آنچه به جای گذاشته وارثانی قرار داده ایم، که از میراث پدر و مادر و خویشاوندان ارث ببرند و کسانی که با آنان پیمان [ازدواج یا پیمان های شرعی و عرفی] بسته اید؛ پس سهم ارث آنان را بدهید؛ یقیناً خدا بر همه چیز گواه است. (۳۳)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
(آيه ٣٣)
-بار ديگر قرآن در اين آيه به مسائل ارث بازگشته و مىگويد:
«براى هر كس (اعم از زن و مرد) وارثانى قرار داديم كه از ميراث پدر و مادر و نزديكان ارث ببرند»
(وَ لِكُلٍّ جَعَلْنا مَوالِيَ مِمّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ) .
سپس اضافه مىكند:
«كسانى كه با آنها پيمان بستهايد، نصيب و سهم آنها را از ارث بپردازيد»
(وَ الَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ) .
در بارۀ «همپيمانها» يى كه بايد سهم ارث آنها را پرداخت آنچه به مفهوم آيه نزديكتر است همان پيمان «ضمان جريره» مىباشد كه قبل از اسلام وجود داشت، و آن چنين بود كه: «دو نفر با هم قرار مىگذاشتند كه در كارها «برادروار» به يكديگر كمك كنند، و در برابر مشكلات، يكديگر را يارى نمايند و به هنگامى كه يكى از آنها از دنيا برود، شخصى كه بازمانده از وى ارث ببرد .
اسلام اين «پيمان دوستى» و برادرى را به رسميت شناخت، ولى تأكيد كرد كه ارث بردن چنين هم پيمانى منحصرا در زمانى است كه خويشاوندى براى ميت وجود نداشته باشد.
سپس در پايان آيه مىفرمايد:
اگر در دادن سهام صاحبان ارث كوتاهى كنيد و يا حق آنها را كاملا ادا نماييد در هر حال خدا آگاه است «زيرا خداوند شاهد و ناظر بر هر كار و هر چيزى مىباشد» (إِنَّ اللّهَ كانَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيداً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 396
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_508
🌹 #آیه_33 #سوره_نساء
🌸 وَلِكُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِىَ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَالَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْماَنُكُمْ فََاتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَىءٍ شَهِيدا (33)
ً
🍀 ترجمه: و از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان و كسانى كه با آنان پیمان بسته اید، برجا گذاشته اند، براى هر یک وارثانى قرار داده ایم، پس سهم آنان را (از ارث) بپردازید، زیرا كه خداوند بر هر چیز، شاهد و ناظر است.
🌷 #جعلنا: قرار داده ایم
🌷 #مَوالى: جمع «مولى» داراى معانى مختلفى است، ولى در این آیا منظور وارثان است.
🌷 #الوالدان: پدر و مادر
🌷 #الأقربون: خويشاوندان
🌷 #آتوهم: به آنها بدهید
🌷 #نصیبهم: سهم آنان
🌷 #شهید: شاهد و ناظر
🌷 #عقدت: از عقد به معنای بستن و گره زدن و عهد و پیمان بستن
🔴 #شأن_نزول_آیه: این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. از طريق ابن اسحاق از داود بن حصين روايت شده شخصی به نام ابوبکر بن ابی قحافه سوگند یاد کرده بود که به پسرش ارث ندهد ولی وقتی که پسرش مسلمان گردید به وی دستور داده شد که سهم پسر از ارث برای او قرار دهد.
🌸 #قرآن در این آیه به مسایل ارث بازگشته و می فرماید: و لکل جعلنا موالی مما ترك الوالدان و الأقربون و الذین عقدت أيمانكم: و از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان و کسانی که با آنان پیمان بسته اید، بر جا گذاشته اند، برای هر یک وارثانی قرار داده ایم. جمله ى «عقدت ایمانكم» اشاره به قراردادهاى است كه پیش از #اسلام، میان دو نفر برقرار مى شد و اسلام، با اندكى تغییر، آن را پذیرفت. متن قرارداد به این صورت بوده كه دو نفر پیمان ببندند در زندگى، همدیگر را یارى كنند و در پرداخت غرامت ها، كمک هم باشند و از هم ارث ببرند. #اسلام این قرارداد را پذیرفت، ولى ارث بردن از دیگرى فقط در شرایطی است که آن فرد هیچ وارثی نداشته باشد. پس اگر در دادن سهم صاحبان #ارث کوتاهی کنید و یا حق آنها را کاملا ادا کنید در هر حال خداوند آگاه و شاهد است. به این خاطر می فرماید: فآتوهم نصیبهم إن الله کان علی کل شیء شهيدا: پس سهم آنان را ارث بپردازید زیرا که خداوند بر هر چیز، شاهد و ناظر است.
🔹 پیام های آیه33سوره نساء 🔹
✅ تعیین میزان #ارث، به فرمان خداست.
✅ خویشان #نزدیكتر، در ارث بردن اولویّت دارند.
✅ تعهّدات #انسان در زمان حیاتش، پس از مرگ، محترم است.
✅ وفاى به پیمان و عهد، #واجب است.
✅ #بدهكاران باید براى پرداخت بدهى، به سراغ طلبكاران بروند.
✅ ایمان به حضور #خداوند، رمز تقوا و هشدار به كسانى است كه وفادار به پیمان هاى خود نیستند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥
#قصه_های_قرآنی📖
#حضرت_سلیمان_ابن_داوود_علیه_السلام
#قسمت_سوم🦋
🦋قضاوت سليمان، و جانشينى او از داوود عليهالسلام🦋
🌿حضرت داوود عليهالسلام [از پيامبران خدا بود و سالها در ميان قوم خود، به هدايت مردم پرداخت. در اواخر عمر] از طرف خدا به او وحى شد: از خاندان خود، وصى و جانشين براى خود تعيين كن.
✨حضرت داوود عليهالسلام چندين فرزند (از همسران مختلف) داشت. يكى از پسرانش نوجوانى بود كه مادر او نزد حضرت داوود عليهالسلام به سر مىبرد، و داوود عليهالسلام مادر او را (كه يكى از همسرانش بود) دوست داشت.
🌻حضرت داوود عليهالسلام پس از دريافت وحى مذكور، نزد آن همسرش آمد و به او گفت:
✨خداوند به من وحى كرده تا از خاندانم، يكى از آنها را براى خود وصى و جانشين قرار مىدهم.
همسر داوود: خوب است كه آن وصى، پسر من باشد.
✨داوود: من نيز، قصدم همين بود، ولى در علم حتمى خدا گذشته كه وصى من سليمان (پسر ديگرم) است.
🌿از سوى خدا وحى ديگرى به داوود عليهالسلام شد كه قبل از رسيدن فرمان من شتاب نكن.
✨از اين وحى، چندان نگذشت كه دو مرد كه با هم مرافعه و نزاع داشتند به حضور حضرت داوود عليهالسلام براى قضاوت آمدند. آنها به داوود عليهالسلام گفتند: يكى از ما دامدار است، و ديگرى باغدار مىباشد.
🌿خداوند به داوود عليهالسلام وحى كرد: پسران خود را نزد خود جمع كن، و به آنها بگو هر كس در مورد نزاع اين دو نفر باغدار و دامدار، قضاوت صحيح كند او وصى تو بعد از تو است.
✨حضرت داوود عليهالسلام پسران خود را نزد خود جمع كرد و ماجرا را به آنها گفت، آن گاه باغدار و دامدار، جريان دعواى خود را چنين بيان كردند.
✨باغدار: گوسفندهاى اين مردِ دامدار به ميان باغ من آمدهاند و به درختان من صدمه زدهاند.
دامدار: من اطلاع نداشتم، آنها حيوانند و خودشان به محل باغ او رفتهاند.
🌿در ميان پسران داوود عليهالسلام هيچكدام سخنى نگفت جز سليمان عليهالسلام كه به باغدار (صاحب باغ درخت انگور) فرمود:
✨اى باغدار! گوسفندان اين مرد، چه وقت به باغ آمدهاند؟
باغدار: شبانه آمده اند.
🌿سليمان: (خطاب به دامدار) اى صاحب گوسفندان! من حكم مىكنم كه بچهها و پشم امسال گوسفندان تو، به باغدار تعلق دارد. (زيرا دامدار در شب، لازم است كه گوسفندان خود را حفظ و كنترل كند).
🌻داوود عليهالسلام به سليمان گفت: چرا حكم نكردى كه صاحب گوسفند، گوسفندان خود را به باغدار بدهد، با اين كه علماى بنى اسرائيل پس از قيمتگذارى و سنجش دريافتهاند كه قيمت گوسفندهاى دامدار براى قيمت انگور (آن سال) باغ است.
✨سليمان: قضاوت من از اين رو است كه درختهاى انگور از ريشه قطع و نابود نشدهاند، و تنها بار و ميوه آنها خورده شده است و سال آينده بار مىدهند.
🌿خداوند به داوود عليهالسلام وحى كرد قضاوت صحيح در اين حادثه، همان قضاوت سليمان عليهالسلام است. اى داوود! تو چيزى را خواستى و ما چيز ديگرى را [تو خواستى كه آن پسرت كه مادرش را دوست دارى جانشين تو گردد، ولى ما خواستيم سليمان عليهالسلام وصى تو شود].
✨حضرت داوود عليهالسلام نزد همسر مورد علاقهاش آمد و گفت: ما چيزى را خواستيم و خدا چيز ديگر را خواست جز آنچه را كه خدا مىخواهد واقع نمىشود. ما در برابر فرمان الهى تسليم و خشنود هستيم.
🌿آنگاه امام صادق عليهالسلام پس از بيان اين ماجرا فرمود: ماجراى امامان و اوصياء عليهم السلام نيز بر همين گونه است؛ آنها حق ندارند از امر خدا تجاوز نمايند و مقام امامت را از صاحبش گرفته و به ديگرى بدهند.
✨به اين ترتيب سليمان عليهالسلام در ميان فرزندان داوود عليهالسلام به عنوان وصى و جانشين آن حضرت شناخته شد. با توجه به اين كه قبل از اين ماجرا، اگر داوود عليهالسلام سليمان را انتخاب مىكرد، بين فرزندانش نزاع مىشد، ولى وحى خداوند به ترتيب فوق، هرگونه نزاع را از بين برد.
عصاى سليمان عليهالسلام كه نشانه برترى او گرديد
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ - بقره 45
و از شکیبائی (و واداشتن نفس بر آنچه دوست ندارد، از جمله روزه) و نماز (که دل را پاکیزه و انسان را از گناهان و پلیدیها به دور میدارد) یاری جوئید، و نماز سخت دشوار و گران است مگر برای فروتنان (دوستدار طاعت و عبادت).
📺 #تلاوت ی برای آرامش دلها، آیه 45 سوره مبارکه بقره با صدای عبدالرحمن مسعد
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💖
#قرآنآهنگآرامش
🌷🍀🌷🍀
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 راه حق، گام محکم و استوار میخواهد!
✅ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَی الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّهٍ عَلَی الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم(مائده/۵۴)
🔹ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر عدهای از شما با تمایل به دشمن، در دین خودشان ثابت قدم نباشند، خدا مردمی را به صحنه خواهد آورد که: آنان را دوست دارد و آنان هم او را دوست دارند، در برخورد با مسلمانان نرم و فروتناند و در برابر دشمنان بیدین سرسخت و قاطعاند، در راه خدا میجنگند و از سرکوفتِ هیچ سرزنشکنندهای نمیترسند. این لطف خداست که به هر ملتی شایسته بداند، میدهد؛ زیرا خدا روزیگستر داناست.
🔸در همین ارتباط، آیات ۸۹ سوره انعام و ۲۴ سوره توبه را نیز ملاحظه بفرمایید.
🔸امام صادق(ع) فرمودند: همانا یاران صاحب این امر، برایش حفظ شدهاند. اگر همه مردم [از دین خدا] بروند، خداوند یارانش را برایش خواهد آورد و آنها همان کسانی هستند که خداوند در وصفشان میفرماید: اگر اینان نسبت به آن کفر ورزند، [آیین حقّ، زمین نمیماند زیرا] کسان دیگری را نگهبان آن میسازیم که نسبت به آن کافر نیستند.(البرهان، ج۲، ص۳۱۴)
⬅️ مهمترین دغدغه مؤمن، ثبات قدم بر راه حق و حُسن عاقبت است. دینِ خدا به یاری ما نیازی ندارد، بلکه توفیق یاری دین از بزرگترینِ نعمتهای الهی به ماست؛ باید مراقب باشیم شایستگی یاری دین خدا را از دست ندهیم. انشاءالله
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔰نکته تربیتی در قرآن
در رفتارهای اجتماعی دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل متکبران راه بروی، مبادا تندرو و کندرو شوی، میانه روی، بهترین روش است; مراقب باش صدایت را بر سر کسی بلند نکنی و خلاصه در یک کلام، آدم باش،
(لقمان/18و19).
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
💓 مردم در برابر سخن حق 💓
1⃣ گروهی با شنیدن سخن حق بر ایمانشان افزوده می شود💚
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» (۲)انفال
2⃣ گروهی با شنیدن ندای حق پاسخ مثبت می دهند💖
«رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ»(۱۹۳)آل عمران
3⃣ گروهی به ظاهر استماع می کنند ولی به دل گوش نمی دهند 💛
«وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قَالُوا سَمِعْنَا وَ هُمْ لَا يَسْمَعُونَ» (۲۱) انفال
4⃣ گروهی از شنیدن آیات الهی اعراض می کنند 🖤
«وَلَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْرًا لَأَسْمَعَهُمْ وَلَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ»(۲۳)انفال
5⃣ گروهی مانع شنیدن سخن حق می شوند💜
«وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ»(۲۶)فصلت
6⃣ منافقانی که بین ظاهر وباطنشان دوروئی است 🧡
«وَمِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ حَتَّىٰ إِذَا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِكَ قَالُوا لِلَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مَاذَا قَالَ آنِفًا ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ»(۱۶)محمد
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌱 در مشکلات از دو اهرم نماز و شکیبایی یاری بگیرید
📖 سوره بقره، آیه ۴۵
#درمحضرقرآن
🔰🇯🇴🇮🇳🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
☄ قبض روح چیست?!☄
💥قبض روح همان چیزی است که ما از آن تعبیربه مرگ و جان دادن می کنیم و در قرآن با این لفظ نیامده و ما در قرآن اصلاً تعبیر قبض روح نداریم. البته در روایات داریم.در قرآن یک تعبیر دقیق تری داریم به نام توفی که کلمه ی وفات نیز از همین گرفته شده است. توفی یا وفات یعنی تحویل گرفتن. اینکه ما به قبض روح می گوییم توفی و در قرآن نیز آمده است یعنی فرشته ی مرگ روح را تحویل گرفته و تعلق آن را از بدن قطع می کند.
🍃روح موجود مجرد است و بدن مادی است. مانند آبی نیست که از کوزه بیرون بیاید بلکه تعلق و رابطه ی آن قطع می شود. گاهی اوقات ما به غلط به مرگ فوت می گوییم. فوت به معنای تمام شدن و از بین رفتن است. در واقع از بین نمی رود بلکه وفات می کند. وفات یعنی تحویل گرفته شد و از این عالم به یک عالم دیگری رفت.
🌿حضرت عزراییل تنها نیست
👈در رابطه با قبض روح گفتنی است كه مرگ یعنى انتقال از جهان جسمانى و عالم مادى به عالم برزخ (معاد استاد مطهرى ـ انتشارات صدار، ص 53 ـ 35).
☘اما اینكه در لحظه مرگ حضرت عزرائیل براى قبض روح حاضر مىشود، امر مسلمى نیست. بلكه ظاهر قرآنى خلاف آن است. زیرا در قرآن چند دسته آیات به مرگ اشاره دارد:
🌱1 - مسئولیت آن با خداست. او جان مخلوقات را مى گیرد. قرآن در این باره مى فرماید:
الله یتوفى الانفس حین موتها (سوره زمر، آیه 42.)خداوند جان (مخلوقات را) به هنگام مرگ مى گیرد.
🌹امام صادق (علیه السلام) می فر مایند: خداوند براى ملك الموت دستیاران و كمك كارانى از فرشتگان را قرار داده است كه آنها جانها را از طرف ملك الموت مى گیرند، ملك الموت هم علاوه بر جان هایى كه خود گرفته است جانهاى دیگرى كه ملائكه گرفته اند را نیز مى گیرد و همه آنها را خداوند متعال از ملك الموت مى گیرد و به سوى خود مى برد.
🌱2 - نسبت مرگ با ملك الموت است. قرآن در این باره مى فرماید:
قل یتوفاكم ملك الموت الذى و كل بكم (سوره سجده، آیه 10.)
(اى پیامبر به مردم) بگو: ملك الموت ماءمور (گرفتن جان شماست) و روح شما را مى گیرد، سپس به سوى پروردگارتان باز مى گردید.
🌱3 - نسبت آن را به ملائكه داده است. در یك جا مى فرماید:
الذین تتوفاهم الملائكة طیبین (سوره نحل، آیه 32.)
(پرهیزكاران) كسانى هستند كه فرشتگان جانشان را مى ستانند در حالى كه طیب و پاكیزه اند از همه بدى ها و زشتى ها.
در جاى دیگر مى فرماید:
الذین تتو فاهم الملائكة ظالمى انفسهم (سوره نحل، آیه 28.)
(كافران) كسانى هستند كه فرشتگان جانشان را مى گیرند در حالى كه بر خویشتن ستم كرده اند.
🍃چگونه مى شود كه مرگ را گاهى به خدا و گاهى به ملك الموت و گاهى به ملائكه نسبت مى دهند؟
آیا همه آنها با كمك همدیگر جان مخلوقات را مى گیرند؟ یا هر كدام جان افراد مخصوصى را مى گیرند. در این باره نظریاتى وجود دارد از جمله:
☘1 - قبض روح افراد به حسب رتبه و مقام آنان است. جان افراد كافر و مشرك، جنایت كار و خیانت كاران، بى دین، و بدكاران را ملائكه مى گیرند و روح مومنان و زاهدان، علما و صالحان را ملك الموت و روح دوستان و مقربان الهى را خدا مى گیرد.
☘2 - از امام صادق علیه السلام درباره گرفتن جان افراد سئوال شد: با توجه به این كه در یك زمان، بسیارى از مردم در اطراف جهان از دنیا مى روند كه شمارش آنها را جز خدا نداند، اگر تنها ملك الموت قبض روح مى كند با آیات یاد شده چگونه ممكن است؟
فرمود: خداوند براى ملك الموت دستیاران و كمك كارانى از فرشتگان را قرار داده است كه آنها جانها را از طرف ملك الموت مى گیرند، ملك الموت هم علاوه بر جان هایى كه خود گرفته است جانهاى دیگرى كه ملائكه گرفته اند را نیز مى گیرد و همه آنها را خداوند متعال از ملك الموت مى گیرد و به سوى خود مى برد. (من لایحضره الفقیه، شش جلدها، جلد 1، ص 190.)
❣آیات ذكر شده منافات با هم ندارند؛ زیرا ملك الموت و ملائكه همه فرمان برداران حق و مجریان دستورات او هستند.
👈این قضیه درست مانند وزیر كشور و استاندار و فرمانداران اوست. وزیر كشور استاندارى را به نمایندگى از جانب خود انتخاب مى كند و استاندار هم فرماندارانى را براى اجراى دستورات و انجام كارها و نیازها ماءموریت مى دهد و آنان را به نقاط مختلف مى فرستد.
☘3 - در اخبار آمده است: ملك الموت ما بین زمین و آسمان قرار دارد، اعوان و انصارش روح انسان ها را از جاى خودشان مى گیرند تا وقتى به گلوى آنان رسید. در این هنگام ملك الموت روح ها را مى گیرد و از بدن ها خارج مى كند و به سوى خدا مى برد. (كشف الاسرار، ج 7، ص 521.)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🧔#حجاب مردان در قرآن🙈
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
(ای رسول ما) مردان مؤمن را بگو تا چشمها (از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از کار زشت با زنان) محفوظ دارند که این بر پاکیزگی (جسم و جان) آنان اصلح است، و البته خدا به هر چه کنید کاملا آگاه است.(سوره نور ایه 30)
با توجه به آیه فوق میتوان استنباط کرد که :
بر مردان واجب است برای حفظ ایمان خود نگاه خود را از حرام حفظ بدارند.
مردان چشم خود را از گناه محفوظ بدارند. در واقع شروع گناه با نگاه می تواند شکل بگیرد. و تقوای چشم برای مردان توصیه شده است.
پوشیدگی مناسب مردان و داشتن چشم پاک برای حفظ پاکدامنی.
خداوند بر همه حال ما واقف است . در محضر خدا معصیت نکنیم.
در واقع این آیه مردان را از چشم چرانی و نگاه هوسران نهی کرده است . و این برای جلوگیری از انحرافات جنسی میباشد. با تامل در این آیه میتوان فهمید که حجاب مختص زنان نیست. و مردان در حفظ کرامت خود نیازمند ان هستند که نگاه خود را مستور از حرام بدارند.
علاوه بر موارد گفته شده، با توجه به احادیث، مردان در پوشیدن لباس نیز باید دقت لازم را داشته باشند، پوشیدن لباس نازک و بدن نما نیز برای مردان جایز شمرده نشده است. علاوه بر آن، پوشیدن لباس جنس مونثو شهرت نیز برای آنها حرام شمرده شده است
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞|تلاوت گروهی قرآن کریم
🌀جدید ترین اثر:
💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠
📖سوره مبارکه کهف آیات 107 تا آخر، بر اساس تلاوت بسیار زیبا استاد شحات
🌸امام صادق علیه السلام در مورد آیه پایانی سوره کهف فرمودند: «مقصود از عمل صالح، شناخت ائمّه است وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا یعنی تسلیمشدن به ولایت امام علی(ع) و اینکه در خلافت، شخصی را که شایستهی خلافت نیست، با او شریک نگرداند»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَٰلَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُوْلَئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ كَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً (نساء/۱۷)
🔹بىگمان (پذیرش) توبه بر خدا، براى كسانى است كه از روى جهالت كار بد مىكنند، سپس زود توبه مىكنند. پس خداوند توبهى آنان را مىپذیرد و خداوند، دانا و حكیم است.
🔸جهل در تعابیر دینی در مقابل عقل به کار میرود؛ اگر چه در عرف، مقابل علم است. بنابر این، مقصود از جهالت در آیه، بیعقلی است، یعنی گناهی که از روی غلبهی شهوت یا غضب بر عقل حاصل شده باشد، این چنین گناهی مشمول عفو و مغفرت پروردگار است. این آیه به گوشهاى از شرایط قبولى توبه اشاره مىكند. از جمله آنكه:
➖ گناه، از روى نادانى و بىتوجّهى به عواقب گناه باشد، نه از روى كفر و عناد.
➖ زود توبه كند، پیش از آنكه گناه او را احاطه كند، یا خصلت او شود، یا قهر و عذاب الهى فرا رسد.
🔸امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی: خدای من! در آن هنگام که من اقدام به معصیتت کردم، نه از آن جهت بود که منکر ربوبیتت بودم و نه به خاطر این که فرمانت را سبک شمردم ... بلکه خطایی بود که پیش آمد و نفس من، مرا در نظرم زینت داد.
❇️ از پيامهای آیه
▫️پذیرفتن توبهى واقعى، از حقوقى است كه خداوند براى مردم، بر عهدهى خودش قرار داده است. «التوبة على اللّه»
▫️علمى كه در برابر هوسها و غرائز پایدار نباشد، جهل است. «یعملون... بجهالة»
▫️تا گناه زیاد نشده، توبه آسان است. در این آیه مىخوانیم: «یعملون السوء» كه مراد انجام یک گناه است، ولى در آیهى بعد مىخوانیم: «یعملون السیّئات» كه مراد گناهان زیاد است كه توبه از آن مشكل است.
▫️خداوند، گناهكاران را به توبهى فورى تشویق مىكند. «یتوبون من قریب»
▫️سرعت در توبه، كلید قبولى آن است. «یتوبون من قریب»
▫️توبه باید واقعى باشد، اگر تظاهر به توبه كنیم خدا مىداند. «كان اللَّه علیماً»
▫️پذیرش عذر گناهكاران بىعناد، مطابق با حكمت است. «علیماً حكیما»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✍ هر چقدر هم خراب کرده باشیم از همین امروز با اراده قوی به طرف خدا برگردیم.🍂
به آن بندگانم که (به گناه) اسراف بر نفس خود کردند بگو هرگز از رحمت خدا ناامید مباشید😢
البته خدا همه گناهان را (چون توبه کنید) خواهد بخشید😊
که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است.🌝
📚قرآن کریم سوره زمر آیه ۵۳
برای ترک گناه، هنوز #دیر_نشده ♥️
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh