eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
12.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🔰خصوصیات دوستان خداوند🍃🌸🍃🌸 🍃🌺دووعده تخلف ناپذیرخداوند🍃🌺 ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ قُلْ يَٰأَهْلَ الْكِتَٰبِ تَعَالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ‏ (آل‌عمران/۶۴) 🔹بگو: اى اهل كتاب! به سوى سخنى بیایید كه میان ما و شما مشترک است. جز آنكه خداوند را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را بجاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر (از این پیشنهاد) سرباز زدند، بگویید: گواه باشید كه ما مسلمان و تسلیم خدائیم. 🔸دعوت به سوى توحید و حقّ، لازم است. خواه با استدلال، خواه با مباهله و خواه از طریق دعوت به مشتركات. در تفسیر مراغى آمده است: عدىّ بن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پیامبر صلى الله علیه و آله عرض كرد: ما زمانى كه مسیحى بودیم، هرگز یكدیگر را «ربّ» خود قرار نمى‌دادیم، پس مراد از جمله‌ى «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: آیا علماى شما احكام خدا را تغییر نمى‌دادند؟ گفت: چرا! فرمودند: پیروى از عالمى كه قانون خدا را تغییر دهد، یک نوع بندگى و بردگى اوست. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️مسلمانان باید بر سر مشتركات، با اهل كتاب به توافق برسند. «قل یا اهل الكتاب تعالوا الى كلمة...» ▫️باید در دعوت به وحدت، پیش قدم بود. «قل یا اهل الكتاب» ▫️اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نیافتید، از تلاش براى رسیدن به بعضى از آن خوددارى نكنید. «تعالوا الى كلمة...» ▫️یكى از مراحل تبلیغ، دعوت به مشتركات است. «كلمة سواء بیننا و بینكم» قرآن مى‌تواند محور مشترک خوبى براى دعوت باشد، زیرا هم تاریخ انبیا را دارد و هم از تحریف به دور بوده است. ▫️در تبلیغ و دعوت دیگران، باید به عقاید حقّه و مقدّسات طرف مقابل، احترام گذارد. «كلمة سواء بیننا و بینكم» ▫️یگانه‌پرستى و بیزارى از شرک، از مشتركات تمام ادیان آسمانى است. «كلمة سواء... الّا نعبد الّا اللّه» ▫️توحید، سبب تعالى انسان است. «تعالوا» در جایى بكار مى‌رود كه دعوت به رشد و بالا آمدن باشد. «تعالوا... الّا نعبد الّا اللّه» ▫️اطاعت بى چون و چرا از دیگر انسان‌ها، نشانه‌ى پذیرش نوعى ربوبیّت براى آنها و یک نوع عبودیّت براى ماست. در حالى كه همه‌ى انسان‌ها با یكدیگر مساوى هستند. «لایتّخذ بعضنا بعضاً ارباباً» ▫️اندیشه‌ى آزاد و شخصیّت مستقل، شعار قرآن است. «لایتخذ بعضنا بعضاً ارباباً» ▫️اعراض و سرپیچى مخالفان نباید در اراده و ایمان ما اثر بگذارد. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون» ▫️هر مبلّغى باید سرپیچى و اعراض مردم را پیش بینى كند تا مأیوس نشود. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا...» ▫️پس از استدلال و برهان، جَدل را قطع كنید. «فان تولّوا فقولوا...» ▫️بندگى خدا، نفى شرک و طرد حاكمیّت غیر خداوند، از ویژگى‌هاى یک مسلمان واقعى است. «اشهدوا بانّا مسلمون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘🌻 9⃣ ونقش آن در سلامت اعتقادی : (ادامه مطالب قبل ) ❇بدون شک تکیه بر قرآن ومضامین پر محتوای آن باورهای انسان واعتقادات او را جلا می بخشد وروز به روز بر غنای تفکری او خواهد افزود.در روزی که انسان به معنای واقع نمی داند که چه چیز صحیح است  وچه چیز غلط چه راهی به سر منزل خود می رسد وچه راهی به بیراهه می رود، این قرآن وارشادات گهر بار اوست  که راه نجات را به انسان نشان می دهد واو را از سقوط به منجلاب بد بختی نجات می دهد وراه سعادت را براو هموار می سازد. ❇ویژگی دیگر قرآن کریم در رابطه با مسایل کلامی و اعتقادی آن است که از مردم خواسته که به فطرت خود مراجعه کرده و حق را بپذیرند. به این معنا که اولا خود را برای قبول بی قید و شرط حق آماده سازند و آن چه را که دیدند حق است وخیرونفع دنیا و آخرت شان در آن است بی این که به وسوسه‌های شیطان وندای هوس  گوش دهند قبول نمایند، بعد از آن معارف اسلامی را به شعور زنده خود عرضه دارند، اگر دیدند حق است و مصلحت و آسودگی واقعی آنان در پذیرفتن و به کار بستن آنهاست، تسلیم آنها بشوند 🌱💚از آن جا که قرآن کریم سرچشمه و منبع اصلی همه حقایق و معارف اسلامی است، لذا با فصیح‌ترین کلمات و بلیغ‌ترین بیان، مسایل اعتقادی و نیازهای دینی بشر را بازگو نموده است و در این باره خود فرمود: «ونزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء»؛  کتابی که هر چیز را روشن می‌کند به سوی تو فرستادم. ( ۸۹ نحل) ادامه....... کانال 👇 @Targomeh
قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ وَ الْقائِلِينَ لِإِخْوانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنا وَ لا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلًا «18احزاب» بدون شك خداوند كسانى از شما كه مردم را (از جبهه و جهاد) باز مى‌داشتند و كسانى را كه به برادران خود مى‌گفتند: به سوى ما بياييد (و خود را به كشتن ندهيد) به خوبى مى‌شناسد؛ (آنان ضعيف و ترسو هستند) و جز اندكى به جبهه نمى‌روند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 💫 > ⬅️ 🌺در بین مفسّران، آرزو را غریزه‌اى دانسته که براى انسان به تحصیل کمال، در او به ودیعه نهاده شده؛ بنابراین هرگاه آرزو در جهت آن‌چه دیگران دارند یا بازداشتن شخص از تحصیل باشد، ناروا خواهد بود . 🌼 آیاتی از قرآن به طور صریح یا اشاره ، را از برخی آرزوها باز داشته است . 🌺در آیه ۳۲ نساء از آرزو کردن چیزی که برخی بندگان به آن برتری یافته اند ، شده اند : * و لا تتمنّوا ما فضّل الله به یعصمکم علی بعض * . 🌼 در روایاتی که سبب این آیه را بیان کرده‌اند ، مواردی از ناروا بیان شده است . 🌺 بنا به نقل ، امّ سلمه به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : ای رسول خدا ! مردان به می روند ؛ ولی زنان نمیروند و ما نصف مردان ارث می بریم . کاش ما نیز بودیم ؛ به جهاد میرفتیم و به دیگر مردان نایل می شدیم . 🌼در پی این ، آیه پیشین نازل شد و مومنان را از چنین بازداشت . 🌺در نقل دیگری از و سدّی ، پس از نزول آیه که برای مردان دو برابر زنان ارث قرارداد ، مردان کردند که در آخرت نیز دو برابر زنان پاداش بگیرند و نیز آرزو کردند که گناهانشان نصف گناه مردان محاسبه شود . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۷۴ فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۚ وَمَنْ يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿٧٤﴾ باید کسانی که زندگیِ زودگذرِ دنیا را با سرای جاویدان آخرت مبادله می کنند، در راه خدا بجنگند. و هر که در راه خدا بجنگد و کشته شود، یا بر دشمن پیروز گردد، پس پاداش بزرگی به او خواهیم داد. (۷۴) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٧٤) -آماده ساختن مؤمنان براى جهاد. در اين آيه و چند آيۀ بعد از آن افراد با ايمان با منطق مؤثر و هيجان‌انگيزى دعوت به جهاد در راه خدا شده‌اند، در آغاز آيه مى‌فرمايد: «آنهايى بايد در راه خدا پيكار كنند كه آماده‌اند زندگى پست جهان ماده را با زندگى ابدى و جاويدان سراى ديگر مبادله نمايند» (فَلْيُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا بِالْآخِرَةِ) . يعنى تنها كسانى مى‌توانند جزء مجاهدان واقعى باشند كه آماده چنين معامله‌اى گردند. سپس در ذيل آيه مى‌فرمايد: «سرنوشت چنين مجاهدانى كاملا روشن است، زيرا از دو حال خارج نيست يا شهيد مى‌شوند و يا دشمن را در هم مى‌كوبند و بر او پيروز مى‌گردند، در هر صورت پاداش بزرگى به آنها خواهيم داد» (وَ مَنْ يُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً) . مسلما چنين سربازانى با چنين روحيه‌اى شكست در قاموسشان وجود ندارد و در هر دو صورت خود را پيروز مى‌بينند، حتى دانشمندان بيگانه‌اى كه در بارۀ اسلام و پيروزيهاى سريع مسلمين، در زمان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و بعد از آن، بحث كرده‌اند، اين منطق را يكى از عوامل مؤثر پيشرفت آنها دانسته‌اند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 422 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 فَلْيُقَاتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا بِالْأَخِرَةِ وَ مَنْ يُقَاتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيما ً 🍀 ترجمه: پس باید در راه خدا كسانى بجنگند كه زندگى دنیا را به آخرت مى فروشند و كسى كه در راه خدا مى جنگد، كشته شود یا پیروز گردد، پس به زودى پاداشى بزرگ به او خواهیم داد. 🌷 : بجنگد 🌷 : راه 🌷 : خرید و فروش می کنند 🌷 : دنيا 🌷 : کشته شود 🌷 : پیروز گردد 🌷 : پس به زودی 🌷 : به او خواهيم داد 🌷 : پاداش 🌷 : بزرگ 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در این آیه و چند آیه بعد افراد با ایمان با منطق مؤثر و هيجان انگیزی دعوت به جهاد در شده اند. در آغاز این آیه می فرماید: فلیقاتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیوة الدنيا بالأخرة: پس باید در راه خدا کسانی بجنگند که زندگی دنیا را به آخرت می فروشند. یعنی تنها کسانی می توانند جزو مجاهدان واقعی باشند که آماده چنین معامله ای باشند و زندگی جهان مادی را با زندگی ابدی و جاویدان مبادله کنند. 🌸 سپس در ادامه به این اشاره می کند که سرنوشت چنین مجاهدانی روشن است، زیرا یا می شوند یا بر دشمن می گردند در هر صورت خداوند پاداشی بزرگ به آنها خواهد داد. که می فرماید: و من یقاتل فی سبیل الله فیقتل أو يغلب فسوف نؤتيه أجرا عظيما: و کسی که در راه خدا می جنگد، کشته شود یا پیروز گردد، پس به زودی پاداشی بزرگ به او خواهیم داد. 🔹 پيام های آیه74سوره نساء 🔹 ✅ هدف از جنگ در ، فقط خداست، نه كشورگشایى، نه استثمار و نه انتقام. ✅ ، توفیقى است كه به همه داده نمى شود. دنیاطلبان نه لیاقت جبهه را دارند و نه شجاعت آن را. ✅ فى سبیل ‌اللَّه هرگز مغلوب نیست. ✅ در جبهه ى ، فرار وشكست مطرح نیست، یا شهادت یا پیروزى. ✅ ، فقط غنایم را «فوز عظیم» مى داند ولى قرآن، هم براى پیروزى و هم براى شهادت، «اجر عظیم» قرار داده است. ✅ وعده ى اجر عظیم تشویق براى عزیمت به است. ✅ زندگى آخرت برتر از زندگى دنیاست و معامله دنیا با آخرت كار بزرگى است. ✅ شهید و رزمنده ی پیروز، یكسان است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ الَّذِينَ اجْتَنَبُواْ الطَّاغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَ أَنَابُواْ إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى‌ فَبَشِّرْ عِبَادِ. الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ(زمر/۱۷,۱۸) 🔹مژده ‌باد بر کسانی که از عبادت طاغوت‌ها دوری می‌کنند و رو به درگاه خدا می‌آورند. مژده بده به بندگانم که حرف‌ها و تبلیغات گوناگون را با دقت می‌شنوند و با تجزیه و تحلیل، دنبال بهترینش می‌روند. آنان کسانی‌اند که خدا دستشان را در زندگی گرفته است و آنان همان خردمندان‌اند. 🔸در آیه ۱۸ مى‌فرماید: بشارت ده به كسانى كه از احسن پیروى مى‌كنند و در جاى دیگر سخنِ احسن را دعوت به خدا مى‌داند، «احسن قولاً ممّن دعا الى اللّه»(فصلت/۳۳) و بهترین دعوت‌كننده را رسول خدا مى‌داند. «ادعوا الى اللّه على بصیرة»(یوسف/۱۰۸) بنا بر این باید از احسنِ گفته‌ها، پیروى كرد كه دعوت به خداست و بهترین دعوت به خدا، دعوت پیامبر اوست، پس پیروى از اَحسن، یعنى پیروى از وحى و دعوت‌هاى رسول خدا صلى الله علیه و آله. ❇️ از پيام‌های آیات ▫️از اوصاف مؤمنان و بندگان خالص خدا، پرهیز از طاغوت‌هاست. «اجتنبوا الطاغوت... فبشّر عباد» ▫️اجتناب از طاغوت، مقدّمه توجّه به خداست. «اجتنبوا الطاغوت - انابوا الى اللّه» ▫️شرط توبه، دورى از طاغوت است و اطاعت از طاغوت مانع انابه و توبه است. «اجتنبوا الطاغوت - انابوا الى اللّه» ▫️بركات انتخاب اَحسن، نامحدود است. (كلمه «بشّر» مطلق است تا شامل انواع بشارت بشود). ▫️كسانى حقّ شنیدن هر سخنى را دارند كه به كلام توجّه كنند و دچار شخصیّت‌زدگى گوینده نشوند. «یستمعون القول» ▫️انسان باید تحمّل شنیدن سخنان دیگران را داشته باشد و داراى سعه صدر باشد. «یستمعون القول...» ▫️اسلام از طرح شدن سخنان دیگران، دلهره‌اى ندارد. «یستمعون القول» ▫️عقل، حجّت باطنى است و تقلید كوركورانه ممنوع است. «یستمعون القول فیتّبعون احسنه» ▫️انتخاب اَحسن، مورد توجّه قرآن است. «یتبعون احسنه» ▫️كسانى حقّ شنیدن هر سخنى را دارند كه از نظر علمى و منطقى قدرت تشخیص اَحسن را داشته باشند. «یستمعون... فیتّبعون احسنه» ▫️سخنى كه حُسن و خوبى ندارد، شایسته استماع و شنیدن نیست. «یستمعون القول فیتبعون احسنه» ▫️به خوب بودن قانع نباشیم، بهتر بودن را دنبال كنیم. «یتّبعون احسنه» ▫️انتخاب احسن بدون توفیق الهى ممكن نیست. «اولئک الّذین هداهم اللّه» ▫️هدایت الهى را تنها كسانى دریافت مى‌كنند كه براى دست‌یابى به حقیقت وقت بگذارند و سخنان را گوش دهند. «اولئک الّذین هداهم اللّه» ▫️كسانى كه چشم و گوش‌بسته مكتبى را مى‌پذیرند، در حقیقت عاقل نیستند. «اولوا الالباب» ▫️تنها راه مطمئن، انتخاب آگاهانه است.«فیتبعون احسنه... اولئک الّذین هداهم اللّه» کانال 👇 @Targomeh