(آيه ٨٧)
شأن نزول:
در مورد نزول اين آيه و دو آيۀ بعد نقل شده است: روزى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در بارۀ رستاخيز و وضع مردم در آن دادگاه بزرگ الهى بياناتى فرمود، اين بيانات مردم را تكان داد و جمعى گريستند، به دنبال آن جمعى از ياران پيامبر صلّى اللّه عليه و آله تصميم گرفتند، پارهاى از لذائذ و راحتيها را بر خود تحريم كرده و به جاى آن به عبادت پردازند.
روزى همسر «عثمان بن مظعون» نزد عايشه آمد، او زن جوان و صاحب جمالى بود، عايشه از وضع او متعجب شد و گفت: چرا به خودت نمىرسى، و زينت نمىكنى؟ !
در پاسخ گفت: براى چه كسى زينت كنم؟ همسرم مدتى است كه مرا ترك گفته و رهبانيت پيش گرفته است، اين سخن به گوش پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيد، فرمان داد همۀ مسلمانان به مسجد آيند، هنگامى كه مردم در مسجد اجتماع كردند، بالاى منبر قرار گرفت، پس از حمد و ثناى پروردگار گفت: من سنت خود را براى شما بازگو مىكنم هر كس از آن روى گرداند از من نيست، من قسمتى از شب را مىخوابم و با همسرانم آميزش دارم و همۀ روزها را روزه نمىگيرم. آگاه باشيد! من هرگز به شما دستور نمىدهم كه مانند كشيشان مسيحى و رهبانها ترك دنيا گوييد زيرا اين گونه مسائل و همچنين ديرنشينى در آيين من نيست، رهبانيت امت من در جهاد است، آنها كه سوگند ياد كرده بودند، برخاستند و گفتند: اى پيامبر!
ما در اين راه سوگند ياد كردهايم وظيفۀ ما در برابر سوگندمان چيست؟ آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 551
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير:
از حد تجاوز نكنيد!
در اين آيه و آيات بعد يك سلسله احكام مهم اسلامى مطرح شده است. نخست، اشاره به تحريم قسمتى از مواهب الهى به وسيلۀ بعضى از مسلمين شده، و آنها را از تكرار اين كار نهى مىكند، و مىگويد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد «طيبات» و امور پاكيزهاى را كه خداوند براى شما حلال كرده بر خود حرام مكنيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَيِّباتِ ما أَحَلَّ اللّهُ لَكُمْ) .
با بيان اين حكم، اسلام صريحا بيگانگى خود را از مسألۀ رهبانيت و ترك دنيا آن چنان كه مسيحيان و مرتاضان دارند اعلام داشته است.
سپس براى تأكيد اين موضوع مىگويد: «از حد و مرزها فراتر نرويد، زيرا خداوند تجاوزكنندگان را دوست ندارد» (وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 551
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۸۸
وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ ﴿٨٨﴾
و از نعمت های حلال و پاکیزه ای که خدا روزی شما فرموده، بخورید؛ و از خدایی که به او ایمان دارید، پروا کنید. (۸۸)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٨٨)
-در اين آيه نيز مجددا روى مطلب تأكيد كرده، منتها در آيۀ گذشته نهى از تحريم بود و در اين آيه امر به بهره گرفتن مشروع از مواهب الهى كرده، مىفرمايد: «از آنچه خداوند به شما روزى داده است حلال و پاكيزه بخوريد» (وَ كُلُوا مِمّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلالاً طَيِّباً) . تنها شرط آن اين است كه «از (مخالفت) خداوندى كه به او ايمان داريد بپرهيزيد» (وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ) .
يعنى، ايمان شما به خدا ايجاب مىكند كه همۀ دستورات او را محترم بشمريد، هم در بهره گرفتن از مواهب الهى و هم رعايت اعتدال و تقوى.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 552
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_714
🌹 #آیات_۸۷_۸۸ #سوره_مائده
🌸 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَآ أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (۸۷) وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِيٓ أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ (۸۸)
🍀 ترجمه: ای کسانی که ایمان آوردید! چیزهای پاكیزه ای را كه خدا برای شما حلال كرده بر خود حرام نكنید، و [از حدود خدا] تجاوز ننمایید؛ یقیناً خدا متجاوزان را دوست ندارد (۸۷) و از آنچه خداوند، روزی حلال و پاكیزه به شما بخشیده، بخورید؛ و از خدایی كه به او ایمان دارید تقوا پیشه کنید (۸۸)
🌷 #لَا_تُحَرِّمُوا: حرام نکنید
🌷 #طَيِّبَات: چیزهای پاکیزه
🌷 #لا_تعتدوا: تجاوز نکنید
🌷 #الْمُعْتَدِين: متجاوزان
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. در اين آيات يک سلسله #احكام_مهمّ_اسلامى مطرح شده است: در آیه ۸۷ سوره مائده نخست، اشاره به تحريم قسمتى از نعمت های الهى به وسيله بعضى از مسلمين شده، و آنها را از تكرار اين كار نهى مى كند، و مى فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَيِّباتِ ما أَحَلَّ اللّهُ لَكُمْ: ای کسانی که ایمان آوردید! چیزهای پاکیزه ای را که خدا برای شما حلال کرده بر خود حرام نکنید» مبادا لذت هایی که خدا #حلال کرده آن را حرام کرد.
🌸 عده ای در زمان #پیامبر، همسر خود را ترک کرده بودند و به عبادت می پرداختند که پیامبر آنها را از این کار باز داشت. در حالی که لذت های حلال #زن و #شوهر خود عبادت است. لقمه غذایی که مرد برای زنش می گیرد یا زن برای شوهرش می گیرد خود عبادت است ابراز #محبت و #عشق به یکدیگر خود عبادت است لبخند و نگاه های محبت آمیز زن و شوهر به یکدیگر خود #عبادت است نشستن و خوابیدن زن و شوهر در کنار هم خود عبادت است زیرا دین چیزی به غیر از عشق و محبت نیست برای چی این لذت های #حلال را بر خود حرام می کنید. سپس براى تأكيد اين موضوع مى فرماید: «وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ: و از {حدود خدا} تجاوز نکنید، یقینا خدا متجاوزان را دوست ندارد»
🌸 در آيه ۸۸ سوره مائده مجدّداً روى مطلب تأكيد كرده، اما در آيه قبلی، نهى از تحريم بود و در اين آيه امر به بهره گرفتن مشروع از نعمت های الهى كرده، مى فرمايد: «وَ كُلُوا مِمّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلالاً طَيِّباً: و از آنچه خداوند، روزی حلال و پاکیزه به شما بخشیده، بخورید» تنها شرط آن اين است كه «وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ: و از خدایی که به او ایمان دارید، تقوا داشته باشید» #تقوای_الهی یعنی خداوند را برای خودتان حفظ کنید و رحمت و لطف الهی را از دست ندهید. ايمان شما به خدا ايجاب مى كند كه همه دستورات او را محترم بشمريد، هم در بهره گرفتن از نعمت الهى و هم رعايت اعتدال و تقوا
🔹 پیام های آیات ۸۷و۸۸ سوره مائده
✅ خوردنی ها، پوشیدنی ها، نوشیدنی ها و لذت هایی که حلال هستند برای انسان آفریده شده است.
✅ ایمان با افراط و تفریط سازگار نیست.
✅ در #اسلام افراط و تفریط ممنوع است.
✅ افراط و تفریط ، سبب محروم شدن از محبت خداست.
✅ رزق همه به دست خداست، پس عجله و حرص و حرام خواری نداشته باشیم.
✅ #تقوا، لازمه ی ایمان است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت_قرآن
🌟👆تلاوت یک آیه به هشت مقام قرآنی توسط این نوجوان، شنیدنی ولذتبخش😍😍😍
بترتیب👈 #حجاز #نهاوند #بیات
#کرد #صبا #عجم #سگاه #رست
🎙 طه عزت
📖 سوره مبارکه حج ( آیه ۲۴)
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#سبک_زندگی_قرآنی
🍂دنبال احکام و قوانین غیرخدایی نباشید🍂
🔸أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِقَوْم يُوقِنُونَ.
(#مائده/۵۰)
⚡️ ترجمه :
آيا آنان حكم جاهليّت را مى طلبند؟
براى اهل ايمان و يقين، حکم چه كسى از خدا بهتر است؟
🔴 در كتاب «كافى» از امير مؤمنان على(عليه السلام) نقل شده كه فرمود:
🍃اَلْحُكْمُ حُكْمانِ: حُكْمُ اللّهِ وَ حُكْمُ الْجاهِلِيَّةِ فَمَنْ أَخْطَأَ حُكْمَ اللّهِ حَكَمَ بِحُكْمِ الْجاهِلِيَّةِ.
«حكم، دو گونه بيشتر نيست: يا حكم خدا است، يا حكم جاهليت. و هر كس حكم خدا را رها كند به حكم جاهليت تن در داده است»
💫از اينجا روشن مى شود، افرادى كه با داشتن احكام آسمانى به دنبال قوانين ساختگى ملل ديگرى افتاده اند، در حقيقت در مسير جاهليت گام نهاده اند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#سخن_بزرگان
#فرمایشات_مقام_معظم_رهبری_مد_ظله_العالی
تدبر در قرآن
حفظ و تكرار و انس با آیات كریمهی قرآن و پیدرپی آیات الهی را مورد توجه قرار دادن، موجب میشود كه انسان بتواند در قرآن تدبر كند.
قرآن، كلام پروردگار مهربان است. خواندن و نگاه به آیات آن، زنگار را از دل میزداید و انسان با تلاوت هر آیه، پلهای از نردبان معنویت را طی میكند
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✨آیه هادی✨
🔸مشخصات آیه🔸
نام آیه ⬅️هادی
واقع در ⬅️ سوره رعد
شماره آیه ⬅️۷
جزء ⬅️۱۳
🔸اطلاعات محتوایی🔸
شأن نزول ⬅️درخواست معجزه از پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) توسط مشرکان
مکان نزول ⬅️مکه
موضوع اعتقادی ⬅️درباره هادی و منذر بودن پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم)
سایر ⬅️خالی نبودن زمین از حجت
✨✨✨✨✨
#آیههادی
▪️بسم الله الرحمن الرحیم
▪️وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْلآ أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ ﴿۷﴾
و آنان كه كافر شدهاند مىگويند چرا نشانهاى آشكار از طرف پروردگارش بر او نازل نشده است [اى پيامبر] تو فقط هشداردهندهاى و براى هر قومى هدایت کنندهای است
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⚜رابطه تقوا و علم
بزرگترین آیه #قرآن، آیه 282 سوره #بقره است. آخر این آیه یه عبارت کوتاه داره که یه دنیا حرف توش داره:
🔹اِتَّقُوا اَللّٰهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اَللّٰهُ؛
🔸تقوا داشته باشید، خدا به شما تعلیم میدهد.
اونایی که دنبال کتاب اخلاق، و استاد اخلاق، و ذکر و ... هستند.
خدا میگه تو تقوا داشته باش، هر چی لازم باشه خودم یادت میدم.
⭕️ دقت کن: خودِ خدا معلّمت میشه. "یُعَلِّمُکُمُ اَللّٰه"
پس یادت باشه:
قلب پاک و با تقوی، مثل آینه، علوم و حقایق رو میگیره.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
❓چرا در سوره فصلت از قرآنهای عثمان طه، علامت آیهای رو که باید بعدش سجده واجب کرد، بعد از آیه ۳۸ گذاشته؛ ولی در رسالهها نوشته بعد از آیه ۳۷ باید سجده کرد؟
✅در «تفسير نمونه» دراینباره اومده:
«در اينكه آيا سجده بعد از آيه ۳۷ (جمله «إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُون») واجب است يا بعد از اتمام آيه ۳۸ (جمله «وَ هُمْ لا يَسْأَمُون»)، بین فقهاى اهلسنت گفتوگوست. گروهى مثل شافعى و مالک، اولى رو قبول کردن، بعضى هم مثل ابوحنيفه و احمد حنبل، دومی رو ترجيح دادن.
⭕️ اما به عقيده علماى اماميه (شیعه)، براساس رواياتى كه از اهلبيت(علیهمالسلام) وارد شده، محل سجده همان جمله «تعبدون» در انتهای آيه ۳۷ است».
✅ راحتش این میشه که وقتی آیه ۳۷ رو شنیدیم، باید سجده کنیم.🙂
🔺 تفسير نمونه، تهران، دارالكتبالإسلامية، 1374ش،
ج20,ص291
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
•┈••✾🍃🍂🍃✾••┈•
رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِۦۖ
ـــــــــــــــــــ🌺ـــــــــــــــــــ
پرورگارا! آنچه را به آن تاب و توان نداریم بر ما تحمیل مکن.
[سوره بقره آیه ۲۸۶]
•┈••✾🍃🍂🍃✾••┈•
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍃اهمیت فراوانیاد خدا و رهایی از مشکلات وحشتناک
🔸ترجمه سوره #صافات آیات 139- 144
🔸به خاطر بیاور زمانی را که(یونس ع) به سوی کشتی پر (از جمعیّت و بار) فرار کرد.
🔸(به دنبال هجوم نهنگ به کشتی، مسافران کشتی مصمم شدند یکی از سرنشینان را برای رهایی از نهنگ طعمه آن بکنند)
🔸پس [سرنشينان] با هم قرعه انداختند و [يونس] از باختگان شد.
🔸و ماهی عظیمی او را بلعید، در حالی که مستحقّ سرزنش بود!(چون وقتی از هدایت قومش نا امید شد آنها را باحالت خشمرهاکرد)
🔸و در شکم ماهی به تسبیح خدا مشغول شدکه اگر او از تسبیح کنندگان نبود تا روز قیامت در شکم ماهی میماند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 از سرعت گناهمان بکاهیم که اگر مهلتمان سرآید و خداوند ما را بسزای کردارمان برساند، هیچ مدافع و پشتیبانی نداریم که نجاتمان دهد
🌴 سوره غافر 🌴
🕋 أَوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ كانُوا مِنْ قَبْلِهِمْ كانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ آثاراً فِي الْأَرْضِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ ما كانَ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ واقٍ «21»
⚡️ترجمه:
آيا در زمين سير نكردند تا بنگرند عاقبت كسانى كه پيش از آنان بودند و قوت و آثارشان در زمين سختتر و نيرومندتر از اينان بوده چگونه بوده است؟ پس خداوند آنان را به خاطر گناهانشان به قهر خود گرفت و در برابر قهر خداوند براى آنان هيچ مدافعى نبود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌺🍃 اَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها «آیه ۲۴ سوره مبارکه محمد»
➖آيا در قرآن تدبّر و تأمّل نمىكنند يا بر دلهايشان قفلها خورده است.
🔴 اين آيه، در ادامه آيه قبل، #تدبّر_نكردن در قرآن را ناشى از كورى و كرى نسبت به حقايق مىداند كه در اثر لعنت الهى، انسان به آن گرفتار گردد.
🔺قرآن، تنها براى تلاوت
و رعايت تجويد نيست،
كتاب انديشه و تدبّر است
و تلاوت بايد مقدّمه تدبّر گردد.
🔺#همه مأمور به تدبّر در قرآن هستند و تدبّر، اختصاص به گروه خاصى ندارد.
🔵 كسانى كه تدبّر در قرآن را رها كرده و با قرآن برخوردى سطحى دارند، مورد توبيخ خداوند قرار مىگيرند.
🔹شرط بهرهورى از مفاهيم عالى وحى و قرآن، #سعه_صدر و داشتن #قلبى_باز و سالم و تدبّر در آن است.
🔹يكى از راههاى شناخت،
راه دل و قلب است.
🔹 نشانه #عقل_و_قلب_سالم،
#تدبّر در آيات قرآن است.
🌕 باتفکر ازخودمان بپرسیم
➖آیا قرآن رافقط برای ثواب میخوانیم؟
➖آیا به آیات قران عمل کرده ایم؟
➖آیا اخلاق خود را
با آیات قرآن زینت داده ایم ؟
➖آیاکاری کرده ایم
که فردای قیامت قرآن از ما شکایت نکند ؟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📚#دائره_المعارف_قرآن_کریم📚
📋#آیات_نام_دار>
◀️ #آیه_بر
🌅آیه ۱۷۷ بقره را « آیه #بِرّ » ( نیکى ) گویند .
🌠طبرسى مىگوید:
هنگامى که #قبله مسلمانان از بیت المقدس به کعبه انتقال یافت، مناقشههاى فراوانى میان #مسلمانان، یهود و نصارا درگرفت.
🌅بیشتر #یهود و نصارا روی کردن به #جانب معین ، هنگام نماز را یگانه راه #اطاعت معرفی میکردند .
🌠به گمان یهود ، #نیکویی این بود که رو به مغرب نماز گذارند و نصارا بر این گمان بودند که #نیکویی ، رو به مشرق نماز خواندن است که خداوند این آیه را نازل کرد و به معرفی #نیکی و نیکوکاری پرداخت .
🌅بر اساس این آیه ، رو به سوی #مشرق و مغرب گرداندن ، نیکوکاری نیست ؛ بلکه #ایمان به خدا ، آخرت ، ملائکه و کتابهای آسمانی #نیکی است .
🌠 پرداخت #مال به خویشان ، یتیمان ، بینوایان و در راه ماندگان و گدایان و #آزاد کردن بردگان نیز نیکویی است .
🌅در ادامه همین آیه ، #اقامه نماز ، پرداخت زکات ، وفا به عهد و شکیبایی هنگام #سختی نیز نیکی و نیکوکاری شناسانده شده است :
* لیس البرّ ان تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب و لکن البرّ من ءامن بالله و الیوم الآخر و الملائکه و الکتاب...... *
ادامه دارد.......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۸۹
لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الْأَيْمَانَ ۖ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ ۖ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ۚ ذَٰلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ ۚ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿٨٩﴾
خدا شما را به خاطر سوگندهای لغو و بی هدفتان مجازات نمی کند، ولی به سبب [شکستنِ] سوگندهایی که به طور جدّی و با قصد و اراده خورده اید، مؤاخذه می کند؛ پس کفّاره [شکستن] این گونه سوگندها، طعام دادن به ده نفر مسکین از غذاهای متوسطی است که به خانواده خود می خورانید، یا لباس پوشاندن بر آن ده نفر، یا آزاد کردن یک برده. و کسی که هیچ یک [از این کفّاراتِ سه گانه] را نیابد کفّاره اش سه روز روزه است. این است کفّاره سوگندهایتان زمانی که سوگند خوردید [و آن را شکستید]. لازم است سوگندهای خود را حفظ کنید. این گونه خدا آیاتش را برای شما بیان می کند تا سپاس گزارید. (۸۹)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٨٩)
-سوگند و كفّارۀ سوگند! در اين آيه در بارۀ سوگندهايى كه در زمينۀ تحريم حلال و غير آن خورده مىشود، بطور كلى بحث كرده و قسمها را به دو قسمت تقسيم مىكند: نخست مىگويد: «خداوند شما را در برابر قسمهاى لغو مؤاخذه و مجازات نمىكند» (لا يُؤاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ) .
منظور از سوگند لغو چنانكه مفسران و فقها گفتهاند، سوگندهايى است كه داراى هدف مشخص نيست و از روى اراده و تصميم سرنمىزند. قسم دوم از سوگندها، سوگندهايى است كه از روى اراده و تصميم و بطور جدّى ياد مىشود، در بارۀ اين نوع قسمها، قرآن در ادامۀ آيه چنين مىگويد: «خداوند شما را در برابر چنين سوگندهايى كه گره آن را محكم كردهايد مؤاخذه مىكند و شما را موظف به عمل كردن به آن مىسازد» (وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ) .
البته جدّى بودن سوگند به تنهايى براى صحت آن كافى نيست بلكه بايد محتواى سوگند لااقل يك امر مباح بوده باشد و بايد دانست كه سوگند جز به نام خدا معتبر نيست.
بنابراين اگر كسى به نام خدا سوگند ياد كند واجب است به سوگند خود عمل كند و اگر آن را شكست كفاره دارد. «و كفارۀ چنين سوگندى (يكى از سه چيز است: نخست) اطعام ده نفر مسكين» (فَكَفّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكِينَ) .
منتها براى اين كه بعضى از اطلاق اين حكم چنين استفاده نكنند كه مىتوان از هر نوع غذاى پست و كمارزشى براى كفاره استفاده كرد، تصريح مىكند كه «اين غذا بايد لااقل يك غذاى حد وسط بوده باشد كه معمولا در خانوادۀ خود از آن تغذيه مىكنيد» (مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ) . دوم: «پوشاندن لباس، بر ده نفر نيازمند» (أَوْ كِسْوَتُهُمْ) .
البته ظاهر آيه اين است كه لباسى بوده باشد كه بطور معمول تن را بپوشاند و بر حسب فصول و مكانها و زمانها تفاوت پيدا مىكند. در اين كه آيا از نظر كيفيت حد اقل كافى است و يا در اينجا نيز بايد حد وسط مراعات شود، به مقتضاى اطلاق آيه هر گونه لباس كافى است. سوم: «آزاد كردن يك برده» (أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ) .
اما ممكن است كسانى باشند كه قدرت بر هيچ يك از اينها نداشته باشند و لذا بعد از بيان اين دستور مىفرمايد: «آنهايى كه دسترسى به هيچ يك ندارند بايد سه روز، روزه بگيرند» (فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيّامٍ) .
سپس براى تأكيد مىگويد: «كفارۀ سوگندهاى شما اين است كه گفته شد» (ذلِكَ كَفّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ) .
ولى براى اين كه كسى تصور نكند با دادن كفاره، شكستن سوگندهاى صحيح حرام نيست مىگويد: «سوگندهاى خود را حفظ كنيد» (وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ) .
و در پايان آيه مىفرمايد: «اين چنين خداوند آياتش را براى شما بيان مىكند، تا شكر او را بگذاريد و در برابر اين احكام و دستوراتى كه ضامن سعادت و سلامت فرد و اجتماع است، او را سپاس گوييد» (كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 553
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_715
🌹 #آیه_۸۹ #سوره_مائده
🌸 لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الْأَيْمَانَ ۖ فَكَفَّارَتُهُٓ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ ۖ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ۚ ذَٰلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ ۚ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
🍀 ترجمه: خدا شما را به خاطر سوگندهای لغوتان مجازات نمی كند، ولی به سبب شكستنِ سوگند هایی كه به طور جدّی و با قصد خورده اید، مؤاخذه می كند؛ پس كفّاره شكستن این گونه سوگندها، طعام دادن به ده نفر مسكین از غذاهای متوسّطی است كه به خانواده خود می خورانید، یا لباس پوشاندن بر آن ده نفر، یا آزاد كردن یک برده. و كسی كه قدرت هیچ یک را نداشته باشد كفّارهاش سه روز روزه است. این است كفّاره سوگندهایتان زمانی كه سوگند خوردید و آن را شكستید. لازم است سوگندهای خود را حفظ كنید. این گونه خدا آیاتش را برای شما بیان میكند تا سپاس گزارید.
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. در اين آيه درباره قسم هايى كه در زمينه تحريم حلال و غير آن یاد مى شود، بطور كلّى بحث كرده و قسم ها را به دو قسمت تقسيم مى كند: نخست مى فرماید: «لا يُؤاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ: خدا شما را به خاطر قسم های لغوتان مجازات نمی کند» منظور از قسمِ لغو، چنانكه مفسّران و فقها گفته اند قسم هایی است كه داراى هدف مشخّص نيست و از روى اراده و تصميم سر نمى زند.
🌸 قسمت دوّم از قسم ها، قسم هایی است كه از روى اراده و تصميم و بطور جدّى ياد مى شود، درباره اين نوع قَسَمها، قرآن در ادامه آيه چنين مىگويد: «وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ: ولی به سبب شکستن قسم هایی که به طور جدی و با قصد خورده اید، مؤاخذه می کند» البتّه جدّى بودن قسم به تنهايى براى صحّت آن كافى نيست بلكه بايد محتواى قسم لااقل يک امر مباح بوده باشد و بايد دانست كه سوگند جز به نام خدا معتبر نيست. بنابراين اگر كسى به نام خدا سوگند ياد كند #واجب است به سوگند خود عمل كند و اگر آن را شكست #كفّاره دارد. و كفارهچنين سوگندى يكى از سه چيز است:
1⃣ #نخست: «فَكَفّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكِينَ: پس کفاره اش، طعام دادن به ده نفر مسکین» اما براى اين كه بعضى چنين استفاده نكنند كه مىتوان از هر نوع غذای كم ارزشى براى كفّاره استفاده كرد، تصريح مى كند كه اين غذا بايد لااقل يک غذاى حدّ وسط بوده باشد كه معمولاً در خانواده خود از آن تغذيه مىكنيد «مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ: ار غذاهای متوسطی است که به خانواده خود می خورانید»
2⃣ #دوّم: «أَوْ كِسْوَتُهُمْ: یا لباس پوشاندن بر آن ده نفر» البتّه ظاهر آيه اين است كه لباسى بوده باشد كه بطور معمول بدن را بپوشاند و بر حسب فصل ها و مكان ها و زمان ها تفاوت پيدا مى كند. در اين كه آيا از نظر كيفيّت حدّاقل كافى است و يا در اينجا نيز بايد حدّ وسط مراعات شود، به مقتضاى اطلاق آيه هر گونه لباس كافى است.
3⃣ #سوم: «أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ: یا آزاد کردن یک برده»
4⃣ #چهارم: امّا ممكن است كسانى باشند كه قدرت بر هيچ يک از اين ها نداشته باشند و لذا بعد از بيان اين دستور مى فرمايد: «فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيّامٍ: و کسی که قدرت هیچ یک را نداشته باشد کفاره اش سه روز روزه است»
🌸 سپس براى تأكيد مى فرمايد: «ذلِكَ كَفّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ: این است کفاره قسم هایتان زمانی که قسم خوردید و آن را شکستید» ولى براى اين كه كسى تصوّر نكند با دادن كفّاره، شكستن سوگندهاى صحيح حرام نيست مى فرماید: «وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ: و قسم های خود را حفظ کنید» و در پايان آيه مى فرمايد: «كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ: این گونه خدا آیاتش را برای شما بیان می کند تا سپاس گزارید»
🔹 پیام های آیه ۸۹ سوره مائده 🔹
✅ #اسلام دین آسان است و برای قسم های غیر جدی، کفاره قرار نداده است.
✅ قوانین اسلام در مسیر فقرزدایی است و احکام فردی اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است.
✅ #اسلام از هر فرصتی برای آزادی بردگان استفاده کرده است حتی برای جبران و کفاره برخی اعمال، دستور به آزادی برده داده است.
✅ برای نام مقدس #خداوند، ارزش قائل شویم یا قسم نخوریم یا حتما عمل کنیم یا با پرداخت کفاره جبران کنیم.
✅ عمل کردن به #احکام بهترین شکر است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh