♻️ نکته قرآنی
🔹وهُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ مَا قَنَطُوا
🔸و اوست كه باران را پس از اينكه [مردم از آمدنش] نوميد شدند، نازل مى كند.
📗سوره شوری، آیه ۲۸
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂دین خدا را یاری کنید. 🍂
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصارَ اللّهِ....
(صف/۱۴)
⚡️ای مؤمنین!
این دعوت خدای متعال است که شما را به یاریِ دین خدا فرا می خواند.
🍁همانطور که ولیّ خدا نیز در روز عاشورا، همین نصرت دین را از مردم مطالبه کرد و فرمود:
هَل مِن ناصِرٍ یَنصُرُنی
💥و چنانکه حضرت زینب سلام الله علیها نیز پس از عاشورا، با تبیین و روشنگری های خود، دین خدا را یاری نمود.
⭐️پس با عمل خود(هراندازه که از دستتان بر می آید) دینِ خدا و نظام اسلامی را تقویت کرده و از تضعیف آن جلوگیری کنید تا در روز قیامت رو سفید باشید.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ سکوی پرواز عقیدۀ پاک، عمل صالح است. کسی که میگوید خدا رازق است اما چشم امیدش به کارفرمایش است، لذتپرواز در افقهای متعالیتر از آسمان دنیا را تجربه نمیکند.
📖فاطر، آیۀ ۱۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
پس از ورود همه در #جهنم، افرادی را كه #خداترس و باتقوی بوده اند، از جهنّم نجات خواهیم داد و
ستمگران را فروگذاردیم تا در #آتش بر زانو درافتند.
🌺 سوره مریم 72
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان
....ادامه
🌸 افزون بر آن که #نمرود میتوانست بگوید :
#طلوع خورشید از مشرق ، از جانب من است و اگر ربّ تو دیگری است ، بگو آن را از #مغرب درآورد و در نتیجه ابراهیم علیه السلام با #مغالطه سخت تری روبرو میشد و اگر بر فرض ، خداوند خورشید را از مغرب بیرون میآورد ، آن وقت دلیل وجود #صانع ، طلوع خورشید از مغرب میشد ؛
حال آنکه #حجت او ، طلوع خورشید از مشرق بوده ؛ در نتیجه ، دلیل دوم ابراهیم نیز از بین میرفت .
⬅️۲ . #زمام امر احیا و اماته در دست موثر قادر و مختاری است که احیا و اماته را به #قدرت و اختیار خویش اعمال میکند و او فقط خداوند #سبحان است ؛
زیر موثر غیر مختار اثر ثابت خواهد داشت و چنانچه #احیا و اماته به او منصوب باشد ، هیچگاه نباید احیا به اماته یا اماته به احیا #تبدیل شود .
🌺نمرود در #پاسخ گفته : * انا احیی و امیت * و حاصل سخن او این است که اگر #مراد از احیا و اماتهای که پایه استدلال است ، احیا و اماته #ابتدایی و بدون وسایط زمینی و آسمانی باشد ، بدیهی است که این امر ، #خلاف واقع است و اگر با این وسایط باشد ، هر یک از ما نیز با #توسل به اسباب یاد شده ، به انجام آن قادریم ؛ چه اینکه همه میدانیم #فرزند ، با آمیزش ایجاد میشود و شخص با سم میمیرد .
🌸 ابراهیم علیه السلام پاسخ داده که #احیا و اماته از سوی خداوند ، به واسطه حرکات #فلکی حاصل میشود ؛ اما این حرکات ، نیازمند فاعل #مدبّری ، یعنی خداوند متعالی است ؛
زیرا او #خورشید را از مشرق بیرون میآورد و اگر نمیپذیری ، آن را از #مغرب بیرون آر.
ادامه دارد .....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهای قرآن کریم
#اعراف آیه ۱۲۷
وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَ تَذَرُ مُوسى وَ قَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ يَذَرَكَ وَ آلِهَتَكَ قالَ سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ وَ إِنَّا فَوْقَهُمْ قاهِرُونَ «اعراف آیه 127»
و اشراف قوم فرعون (به او) گفتند: آيا موسى و قومش را رها مىكنى تا در زمين فساد نمايند و موسى، تو و خدايانت را رها كند؟! (فرعون) گفت: به زودى پسرانشان را مىكشيم و زنانشان را (براى كنيزى) زنده نگاه مىداريم و ما بر آنان تسلّط كامل داريم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَ تَذَرُ مُوسى وَ قَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ يَذَرَكَ وَ آلِهَتَكَ قالَ سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ وَ إِنَّا فَوْقَهُمْ قاهِرُونَ «اعراف آیه 127»
و اشراف قوم فرعون (به او) گفتند: آيا موسى و قومش را رها مىكنى تا در زمين فساد نمايند و موسى، تو و خدايانت را رها كند؟! (فرعون) گفت: به زودى پسرانشان را مىكشيم و زنانشان را (براى كنيزى) زنده نگاه مىداريم و ما بر آنان تسلّط كامل داريم.
نکته ها
فرعون پس از شكست در برابر موسى، از آن حضرت وبنىاسرائيل دست برداشت. در اين مدّت تبليغات پيروان موسى زياد شد تا آنجا كه اشراف قوم فرعون از سكوت او احساس خطر كرده و خواستار جلوگيرى و برخورد با آنان شدند.
فرعون خود را خالق نمىدانست، بلكه «ربّ» مىپنداشت: «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلى» «1» و مىگفت: براى شما معبودى جز خود سراغ ندارم، «ما عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرِي» «2» ولى او و مردمش معبودهايى داشتند و آنها را به عنوان مظاهرى از خالق مىپرستيدند. «آلِهَتَكَ»
پیام ها
1- بخشى از مفاسد طاغوتها، به خاطر فساد اطرافيان است. «وَ قالَ الْمَلَأُ»
2- رژيمهاى باطل طاغوتى، در مواجه با حقّ و مردان حقّ، دچار تصميمهاى متضادّ و سردرگم مىشوند. لذا فرعون گاهى تصميم به قتل موسى مىگيرد، «ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسى» «3» و گاهى او را آزاد مىگذارد تا آنجا كه مورد اعتراض اطرافيان قرار مىگيرد. «أَ تَذَرُ مُوسى وَ قَوْمَهُ»
3- حركت اصلاحى پيامبران از ديد طاغوتها، فساد، فتنه، اغتشاش و خلاف
«1». نازعات، 24.
«2». قصص، 38.
«3». غافر، 26.
جلد 3 - صفحه 147
مصالح عمومى است. «لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ»
4- حذف پسران و حفظ زنان، يك سياست فرعونى است تا جوانمردى و غيرت از مردان رخت بربندد و زنان، ابزار برنامهها و سياستهاى آنان شوند. مثل سياست استعمارى امروز. «سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِساءَهُمْ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 مصادیق خیر و شرّ
✅ در تکمیل بحث نوبت صبح و ظهر؛ در برخی آیات قرآن کریم، شاهد آن هستیم که خداوند متعال به ذکر برخی مصادیق خیر و در مقابل، به برخی مصادیق شرّ اشاره داشته که این امر برای تصحیح افکار آنانکه در این تشخیص گرفتار اشتباه و کژاندیشی میشوند، میتواند راهگشا باشد. این هدایت و تربیت قرآنی در تقابل واژهها نمود پیدا کرده است:
▫️انفاق: و انفقوا خیرا لانفسکم (تغابن/۱۶)
▪️بخل: و لایحسبن الذین یبخلون بما اتاهم الله من فضله هو خیرا لهم بل هو شرّ لهم (آلعمران/۱۸۰)
▫️تقوا: و تزودوا فان خیر الزاد التقوی (بقره/۱۹۷)
▪️گناه: و ما عملت من سوء تود لو ان بینها و بینه امدا بعیدا (آلعمران/۳۰)
▫️مغفرت: لمغفرة من الله و رحمة خیر مما یجمعون (آلعمران/۱۵۷)
▪️عذاب و مجازات: و لو یجعل الله للناس الشرّ استعجالهم بالخیر لقضی الیهم (یونس/۱۱)
▫️رحمت خدا: و رحمت ربک خیر ممّا یجمعون (زخرف/۳۲)
▪️سختی قیامت: یخافون یوما کان شرّه مستطیرا (انسان/۷)
▫️بهشت: قل اونبئکم بخیر من ذلکم للذین اتقوا عند ربهم جنات (آلعمران/۱۵)
▪️جهنم: افأنبئکم بشرّ من ذلکم النار وعدها الله (حج/۷۲)
🔹در نهایت میتوان از تجسّم خیر و شر در قیامت و قابل مشاهده بودن آن دو برای انسانها یاد نمود که قرآن برخی مقابلههای خود به این موضوع اشاره داشته است. از جمله:
▫️یوم تجد کل نفس ما عملت من خیرا محضرا (آلعمران/۳۰) روزی که هر کس هر کار خیری که انجام داده، حاضر میبیند.
▪️و ما عملت من سوء تودّ لو انّ بینها و بینه امدا بعیدا (آلعمران/۳۰) و آرزو میکند میان او و هر کار شرّی که انجام داده، فاصله زمانی زیادی باشد.
▫️فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره (زلزال/۷) پس هر کس هموزن ذرهای کار خیر انجام دهد، آن را میبیند.
▪️و من یعمل مثقال ذرة شرا یره (زلزال/۸) و هر کس هموزن ذرهای کار شر کرده، آن را نیز میبیند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺