eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4.9هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 أَفَأَنْتَ تَهْدِي الْعُمْيَ وَلَوْ كَانُوا لَا يُبْصِرُونَ ﴿۴۳﴾ 🔸 آیا تو کوران را گر چه هیچ نبینند هدایت توانی کرد؟ 🔅 إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَٰكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ﴿۴۴﴾ 🔸 خدا هرگز به مردم ستم نمی‌کند ولی مردم خود در حق خویش ستم می‌کنند. 🔅 وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ كَأَنْ لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِنَ النَّهَارِ يَتَعَارَفُونَ بَيْنَهُمْ ﴿۴۵﴾ 🔸 و روزی که همه خلایق را جمع آرد گویا (در دنیا) ساعتی از روز بیش درنگ نکرده‌اند، (در آن روز) یکدیگر را کاملا می‌شناسند. 💭 سوره: یونس کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 فَلَا تَعْجَلْ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّمَا نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا ﴿۸۴﴾ 🔸 پس تعجیل در کار آنها مکن که ما حساب (روز و ساعت عذاب) آنان را کاملا در نظر داریم. 🔅 يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَٰنِ وَفْدًا ﴿۸۵﴾ 🔸 (یاد آور) روزی که متقیان را به سوی خدای مهربان به اجتماع محشور گردانیم. 🔅 وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ وِرْدًا ﴿۸۶﴾ 🔸 و بدکاران را تشنه لب به سوی آتش دوزخ برانیم. 🔅 لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا ﴿۸۷﴾ 🔸 در آن روز هیچ کس مالک شفاعت نباشد مگر کسی که (به پرستش حق) از خدای مهربان عهدنامه (توحید کامل و شفاعت) دریافته است. 💭 سوره: مریم کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴 ⚠️ /92 📖 🥀یکی از بت پرستان مکه به نام حارث بن یزید با دستیاری ابوجهل مسلمانی به نام عیاش بن ابی ربیعه به جرم گرایش به اسلام مدت ها شکنجه می داد . 🍃 پس از هجرت مسلمانان به مدینه ، عیاش نیز به مدینه هجرت کرد و در شمار مسلمانان قرار گرفت . 🥀اتفاقا روزی در یکی از محله های اطراف مدینه با شکنجه دهنده خود حارث بن یزید روبرو شد و از فرصت استفاده کرده و او را به قتل رسانید؛ به گمان این که دشمنی را از پای در آورده است . 🍃به سوی پیامبر صلی الله علیه و آله رفت و جریان را به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض کرد . 🥀آیه نازل شد و حکم قتلی را که از روی اشتباه و خطا واقع شده بیان کرد . 📗وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً ۚ وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ إِلَّا أَنْ يَصَّدَّقُوا ۚ فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ ۖ وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ ۖ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿٩٢﴾ 🥀هیچ مؤمنی را نسزد که مؤمنی را بکشد، مگر آنکه این عمل از روی خطا و اشتباه اتفاق افتد. و کسی که مؤمنی را از روی خطا و اشتباه بکشد، باید یک برده مؤمن آزاد کند، و خون بهایی به وارثان مقتول پرداخت نماید؛ مگر آنکه آنان خون بها را ببخشند. و اگر مقتول از گروهی باشد که دشمن شمایند و خود او مؤمن است، فقط آزاد کردن یک برده مؤمن بر عهده قاتل است. و اگر مقتول مؤمن، از گروهی باشد که میان شما و آنان پیمانی برقرار است، باید خون بهایش را به وارثان او پرداخت کند، و نیز یک برده مؤمن آزاد نماید. و کسی که برده نیافت، باید دو ماه پیاپی روزه بگیرد. [این حکم] به سبب [پذیرش] توبه [قاتل] از سوی خداست؛ و خدا همواره دانا و حکیم است. (۹۲) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃 🍃مَسَح: به معنای مالیدن با دست و برطرف کردن اثر چیزی از چیز دیگر را گویند. فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ (۴۳_نساء) در قرآن کریم حضرت عیسی نبی با نام مسیح یاد شده است. يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَی ابْنُ مَرْيَمَ (۴۵_آل عمران) مسیح از مَسح است، چون عیسی مسیح علیه السَّلام با دست کشیدن بر روی بیماران آن‌ ها را باذن اللّه شفاء می داد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌷شما برتر هستید...🌷 سوره وَلَا تَهِنُواْ وَلَا تَحۡزَنُواْ وَأَنتُمُ ٱلۡأَعۡلَوۡنَ إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ (١٣٩) 🌸 و [در انجام فرمان هاىِ حق و در جهاد با دشمن] سستى نكنيد و [از پيش آمدها و حوادث و سختى هايى كه به شما مى رسد] اندوهگين مشويد كه شما اگر مؤمن باشيد، برتريد. 👌اگر داشته باشبد و مومنانه زندگی کنید از آن شماست. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ(انعام ۳۷) بگو خدا میتواند برایت معجزه کند. برای هر انسان یک معجزه از طرف خدا تعیین شده که قطعا در زندگی، در زمان خیلی مناسب نمایان خواهد شد. یک شخص خاص،یک اتفاق، یا یک موهبت خاص. منتظر معجزه‌ی خدا در زندگیت باش بدون ذره‌ای تردید. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
شیطان لعین در سوره مبارکه ص قسم خورده که: قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿۸۲﴾ [شيطان] گفت: به عزّتت سوگند، همۀ بندگانت را گمراه مى كنم. وسوسه های شیطان🔥: 🚫قرائت صحیح قرآن سخته ول کن. 🚫سن و سالی ازت گذشته. 🚫صبر وحوصله این کارها رو نداری. 🚫این همه بردن.. خوردن تو رو به خوندن قرآن چیکار؟!! 🚫دین و قرآن برای هزار و چهارصد سال پیشه... به روز باش.همرنگ جماعت شو!! 🚫آب از سرت گذشته ..حالا وقت داری .وقتی پیر شدی اون موقع قرآن دستت بگیر. 🚫خجالت و ترس داره تو مجلس قرائت کنی. 🌸پس تلاشت برای خواندن و حفظ قرآن بیشتر کن 🌸 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
👇 محتوای مربوط به 👇 📖 متن قرآن 🎙 صوت تحدیر ( تندخوانی) 🎤 صوت ترتیل 📣 صوت ترجمه 📝مفاهیم قرانی https://eitaa.com/delneshinha/32482 🌻|↫‌ ؛ کانال صوتهای دلنشین هدیه به چهارده معصوم @delneshinha 🍀💛🍀🧡🍀💛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 🌸بیش‌تر مفسّران برآنند که پیش از ابراهیم وجود داشته است . آیه ۱۲۷ بقره « وَ إِذ یَرفَعُ إِبرهیمُ القَواعِدَ مِنَ البَیت ...» نشان مى‌دهد که پایه‌هاى خانه قبل از ابراهیم موجود بوده و آیه ۹۶ آل عمران * انّ اوّل بیت وضع للنّاس ..... * نیز موید همین مطلب است . 🌺 بعضی در این زمینه به آیه ۳۷ * ربّنا انّی اسکنت من ذریّتی بواد غیر زرع عند بیتک المحرّم * جسته‌اند ؛ زیرا * عند بیتک المحرّم * نشان می‌دهد که هنگام ابراهیم با اسماعیل و هاجر به مکه ، اثری از وجود داشته است . 🌸 این استدلال در صورتی پذیرفته است که ثابت شود مزبور هنگام آوردن اسماعیل و هاجر به مکه گفته شده باشد ؛ ولی بعضی زمان این را پس از بنای کعبه و تاسیس شهر مکه در اواخر عمر حضرت دانسته‌اند . 🌺 از روایات متعددی برمی‌آید که محل مشخص نبوده و ابراهیم علیه السلام با ترسیم جبرئیل یا وزش طوفانی که از آن به سکینه تعبیر شده یا ابری که به محل کعبه سایه افکند ، محل کعبه را شناخته و آن را بنا نهاده است . 🌸 گروهی آیه ۲۶ * و اذ بوءانا لابراهیم مکان البیت * را اشاره به این ماجرا دانسته‌اند . 🌺 این نظر ، مبتنی بر آن است که مقصود از واژه * *شناساندن محل کعبه یا آماده سازی آن برای ابراهیم علیه السلام باشد ؛ ولی بعضی این را نپذیرفته و آیه را چنین معنا کرده‌اند : ما به ابراهیم وحی کردیم تا محل را معبد خویش قرار دهد ؛ بنابراین از آیه بر نمی‌آید که محل کعبه مشخص نبوده ؛ هر چند می‌رساند که وجود نداشته است . 🌸 موید این برداشت ، روایتی از امام علیه السلام است که بر اساس آن ، ابراهیم نخستین بار که به آمد ( در حالی که بنای کعبه ویران بود ) به حج ماموریت یافته ، آن را به جای آورد و سال بعد به بنای مامور شد . 🌺 در این ، تصریح شده که با وجود ویرانی کعبه ، آن مشخص بود . 🌸 آیات قرآن ، بنای کعبه به ابراهیم علیه السلام را به صراحت باز نگفته ؛ ولی در روایات آمده که ابراهیم از سوی خداوند بنای کعبه شد . 🌺 بیش تر با توجه به آیه ۱۲۷ بقره ( و اذ یرفع ابراهیم القواعد من البیت و اسماعیل .... ) برآنند که و اسماعیل کعبه را به یاری یک دیگر بنا کرده اند ؛ بلکه در روایتی از امام علیه السلام تصریح شده که ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام هر دو به این کار بوده اند . 🌸 آن دو بوده اند خانه کعبه را پاکیزه دارند : * و عهدنا الی ابراهیم و اسماعیل ان طهّرا بیتی ..... * ( بقره ۱۲۵ ) ، * و اذ بوءانا لاباهیم مکان البیت ان لا تشرک بی شیئا و طهّر بیتی ..... * ( حج ۲۶ ) 🌺 مقصود از می تواند فقط طهارت معنوی یا طهارت معنوی و ظاهری باشد ؛ ولی به قرینه سیاق ، منظور معنوی است ؛ به این معنا که ابراهیم راه عبادت از شرک را به مردم نشان دهد . ادامه دارد .... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ «اعراف آیه179» و همانا بسيارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفريديم، (كه سرانجامشان به آنجا مى‌كشد، چرا كه) آنان دلهايى دارند كه با آن حقّ را درك نمى‌كنند و چشمانى دارند كه با آن نمى‌بينند و گوشهايى دارند كه با آن نمى‌شنوند، آنان همچون چهارپايان، بلكه گمراه‌ترند، آنان همان غافلانند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫💫💫 وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ «اعراف آیه179» و همانا بسيارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفريديم، (كه سرانجامشان به آنجا مى‌كشد، چرا كه) آنان دلهايى دارند كه با آن حقّ را درك نمى‌كنند و چشمانى دارند كه با آن نمى‌بينند و گوشهايى دارند كه با آن نمى‌شنوند، آنان همچون چهارپايان، بلكه گمراه‌ترند، آنان همان غافلانند. نکته ها «ذَرَأَ» از «ذَرْء»، در اصل به معناى پراكنده ساختن و انتشار است و در اينجا به معناى خلق، آفرينش و اظهار نمودن است. سؤال: قرآن، در اين آيه، آفرينش بسيارى از جنّ و انس را براى دوزخ مى‌داند و در آيه‌اى ديگر خلقت جنّ و انس را براى عبادت مى‌شمارد، «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» «1» كدام يك صحيح است؟ پاسخ: هدف اصلى آفرينش، خداپرستى و عبوديّت است، ولى نتيجه‌ى كار بسيارى از انسان‌ها در اثر عصيان، طغيان و پايدارى در كفر و لجاجت، دوزخ است، گويا كه در اصل براى جهنّم خلق شده‌اند. حرف «لام» در «لِجَهَنَّمَ»، براى بيان عاقبت است، نه هدف. مانند نجّار كه هدف اصلى او از تهيه كردن چوب، ساختن در و پنجره‌هاى زيباست، ولى كار به سوزاندن چوب‌هاى بى‌فايده در بخارى مى‌انجامد كه آن هدف فرعى است. اين مطلب، شبيه اين جمله‌ى حضرت على عليه السلام است كه مى‌فرمايد: خداوند فرشته‌اى دارد كه هر روز با صداى بلند مى‌گويد: «لِدوا للموت و اجمعوا للفناء و ابنوا للخراب» «2» بزاييد براى مرگ و بسازيد براى خرابى، يعنى پايان تولّد، مرگ، آخر ثروت‌اندوزى، فنا و پايان ساختمان ساختمان، خرابى است. «1». ذاريات، 56. «2». نهج‌البلاغه، كلمات قصار 132. جلد 3 - صفحه 225 آرى، انسان‌هايى كه هويّت انسانى خود را از دست داده‌اند، جايگاهى جز آتش ندارند، «أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا» «1» چنانكه خود آنان نيز اعتراف مى‌كنند كه اگر دستورات الهى را شنيده بودند و تعقّل مى‌كردند، در جهنّم جاى نداشتند. «قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ» «2» انسان در داشتن چشم، گوش و زبان، شبيه حيوان است، ولى كيفيّت و هدف بهره‌بردارى انسان از نعمت‌ها بايد بهتر و بيشتر باشد، وگرنه همچون حيوان بلكه پست‌تر از اوست. انسان بايد علاوه بر ظاهر، ملكوت را ببيند و علاوه بر سر و صداهاى ظاهرى، زمزمه‌هاى باطنى و معنوى را بشنود. آدمى‌زاده طرفه معجونى است‌ از فرشته سرشته و زحيوان‌ گر رود سوى اين، شود به از اين‌ ور رود سوى آن، شود پس از آن‌ از امام صادق عليه السلام پرسيدند: چرا خداوند تمام بندگانش را مطيع و موحّد نيافريد؟ حضرت فرمودند: اگر چنين مى‌شد، ديگر ثواب و عقاب معنا نداشت، زيرا آنان مجبور بودند و اختيارى نداشتند، امّا خداوند انسان را مختار آفريد و علاوه بر عقل و فطرت، با تعاليم پيامبران و كتب آسمانى مسير هدايت او را روشن كرد و او را به اطاعت فرمان داد و از نافرمانى نهى كرد تا فرمانبرداران از عاصيان مشخّص شوند. گرچه تمام اسباب طاعت و عصيان را خداوند آفريده، امّا به چيزى امر يا نهى نكرده مگر آنكه انسان مى‌تواند ضد آن را نيز انجام دهد و مجبور نيست. «3» آرى، تكليف‌پذيرى، تنها ارزش و وجه امتياز انسان از ديگر موجودات است. پیام ها 1- فرجام بسيارى از انسان‌ها و جنّيان، دوزخ است. ذَرَأْنا ... 2- جنّ هم مثل انسان، تكليف و اختيار، كيفر و پاداش دارد. «مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ» «1». فرقان، 44. «2». مُلك، 10. «3». تفسير اثنى‌عشرى؛ بحار، ج 3، ص 6. جلد 3 - صفحه 226 3- ملاك انسانيّت، فهم پذيرش معارف و تكاليف دينى است، وگرنه انسان مانند حيوانات است. «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ» 4- كسى كه با وجود توانايى از نعمت‌هاى الهى درست بهره نبرد، بدتر از موجودى است كه اساساً آنها را ندارد. «بَلْ هُمْ أَضَلُّ» 5- انسان‌هاى غافل و بى‌بصيرت، (در بى‌تفاوتى، شكم‌پرستى، شهوت‌رانى، استثمار شدن و محروميّت از لذّت معرفت) مانند چهارپايان بلكه بدتر از آن مى‌باشند. «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ» 6- انسان‌هاى بى‌بصيرت، از هدف، خدا، خود، امكانات، آخرت، ذريّه، آيات الهى، قانون خدا، الطاف گذشته و گناهان خويش غافلند. «أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ» 7- دوزخى شدن بسيارى از انسان‌ها، به خاطر بهره‌نبردن از نعمت‌هاى الهى در مسير هدايت و كمال است. زيرا با داشتن چشم، گوش و دل، گرفتار غفلت شده‌اند. «أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂به آیات قرآن گوش دهید🍂 ⚡️در سوره مبارکه جن می خوانیم که جنیان ابتدا به آیات قرآن گوش دادند و همین گوش دادن، مقدمه ی ایمان آوردن و هدایتشان شد. ⚡️در سوره اعراف نیز خداوند می فرماید : 🔸وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ. یعنی: گوش سپردن به آیات نورانی قرآن، زمینه ی برخورداری از رحمت الهی است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔹وقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ 🔸اندکى از بندگانم سپاس گزارند 📗سوره سبأ، آیه 13 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑تقسیم بندی ﻣﺮﺩم از لحاظ اخلاص🛑 1⃣ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻳﺎ ﺗﺸﻜّﺮ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ🌹 إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا [ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ]ﻣﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ ﺍﻃﻌﺎم ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻫﻴﭻ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﺳﭙﺎﺳﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ .(انسان٩) 2⃣ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻛﻨﻨﺪ⛔️ وَالَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَاءَ النَّاسِ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺭﻳﺎ ﻭ ﺧﻮﺩﻧﻤﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ(نساء ٣٨) 3⃣ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﻧﻜﺮﺩﻩ، ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺩﺍﺭﻧﺪ📛 وَّيُحِبُّونَ أَن يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا ﻭ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺷﻮﻧﺪ.(آل عمران ۱۸۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌹انواع روزه درقرآن🌹 💐🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐 1⃣روزه ماه رمضان ✴️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪﻩ.(بقره١٨٣) 2⃣روزه کفاره ✴️ ☑️الف) حج: اگر قربانی پیدا نکند ۱۰ روز روزه بگیرد(بقره ۱۹۶) ☑️ب) قتل خطایی: اگر عبد پیدا نشد دو ماه روزه بگیرد(نساء۹۲) ☑️ج)شکستن قسم: اگرنتواند ۱۰ فقیر را اطعام دهد یا بپوشاند یا عبد پیدا کند سه روز روزه بگیرد (مائده ۸۹) ☑️د)ظهار کردن (همسران خود را بر خود حرام کردن) اگر عبد پیدا نشد دو ماه روزه بگیرد(مجادله۴) 3⃣روزه سکوت(در اسلام‌منسوخ شده وحرام است)✴️ ☑️الف)روزه سکوت حضرت مریم فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا ﺑﮕﻮ : ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ [ ﺧﺪﺍﻱ] ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺭﻭﺯﻩ [ ﺳﻜﻮﺕ ] ﻧﺬﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍم.(مریم٢٦) ☑️ب) روزه سکوت حضرت زکریا قَالَ آيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا رَمْزًا ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺗﻮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﻧﺘﻮﺍﻧﻲ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﺟﺰ ﺑﺎ ﺭﻣﺰ ﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﻲ.(٤١) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ قُلْ يَا عِبَادِىَ الَّذِينَ أَسْرَفُواْ عَلَى أَنفُسِهِمْ لَاتَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (زمر/۵۳) 🔹بگو: «اى بندگان من كه بر نفس خویش اسراف (و ستم) كرده‌اید! از رحمت خداوند مأیوس نشوید، همانا خداوند همه‌ى گناهان را مى‌بخشد، زیرا كه او بسیار آمرزنده و مهربان است.» 🔸آیات قبل تهدیدى براى افراد مغرور بود و این آیه به گناهكاران پشیمان، بشارت مى‌دهد. در تمام كلمات این آیه، لطف و مِهر الهى نهفته است: ➖ پیام بشارت را رسول خدا صریحاً اعلام كند: «قل» ➖ خداوند انسان را مخاطب قرار داده است: «یا» ➖ خداوند همه را بنده‌ى خود و لایق دریافت رحمتش دانسته است: «عبادى» ➖ گناهكاران بر خود ستم كرده‌اند و به خدا ضررى نرسانده‌اند: «اسرفوا على انفسهم» ➖ یأس از رحمت، حرام است: «لا تقنطوا» ➖ رحمت او محدود نیست: «رحمة اللّه» («رحمة اللّه» به جاى «رحمتى» رمز جامعیّت رحمت است، چون لفظ «اللّه» جامع‌ترین اسم اوست) ➖ وعده‌ى رحمت، قطعى است: «انّ اللّه» ➖ كار خداوند، بخشش دائمى است: «یغفر» ➖ خداوند، همه‌ى گناهان را مى‌بخشد: «الذنوب» ➖ خداوند بر بخشش همه‌ى گناهان تأكید دارد: «جمیعاً» ➖ خدا بسیار بخشنده و رحیم است: «انّه هو الغفور الرحیم» 🔸خداوند با این همه رأفت و مهربانى اعلام مى‌كند كه تهدیدهاى آیات قبل، براى تربیت انسان‌هاست نه انتقام و كینه. در فرهنگِ قرآن، اسراف معناى وسیعى دارد كه علاوه بر اسراف در مال، شامل اسراف در نفس و جان نیز مى‌شود. بدین معنى كه انسان در بهره‌گیرى از استعدادها و ظرفیّت‌هاى وجودى خود از حدّ اعتدال خارج شده و دچار افراط و تفریط گردد. 🔸مراد قرآن از اینكه مى‌فرماید: خداوند همه گناهان را مى‌بخشد، آن نیست كه انسان گناه كند و بگوید خدا مى‌آمرزد، بلكه مراد آن است كه همه گناهان هر قدر هم بزرگ باشند قابل آمرزش است و نباید از رحمت الهى مأیوس بود و طبیعتاً راه دریافت آمرزش الهى، توبه و جبران گناه و ... است كه در آیات بعدی آمده است: و انیبوا الی ربکم و اسلموا له ... / و اتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربکم ... (زمر/۵۴-۵۵) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️قوانین و احكام الهى در حد اعتدال است و نافرمانى مردم، تجاوز از حدّ اعتدال است. «اسرفوا على انفسهم» ▫️در بخشش الهى نوع گناه و مقدار آن تفاوتى ندارد. «الذنوب جمیعاً» ▫️یأس از رحمت الهى، جایز نیست. «لا تقنطوا» ▫️آمرزش گناه، اقتضاى رحمت خداوند است. «رحمة اللّه انّ اللّه یغفر» ▫️امید به مغفرت، زمینه آمرزش است. «لا تقنطوا... انّ اللّه یغفر» ▫️این خداوند است كه همه لغزش‌ها را مى‌بخشد. «انّه هو الغفور» به جاى «انّه الغفور» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا