❤️ #عبرت #تاریخ
۴۰قصص
فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ ما فرعون ولشکر اورا به قهر گرفتیم😡
ودر دریا پرت شان کردیم بنگر عاقبت ظالمان را
درجمله بنگر عاقبت ظالمان را= کلمه فَانظُرْ به معنی تامل تدبر وتفکر عمیق است✅
زیرا وقتی گفته شود نظر فی الامر یعنی درآن کار تامل وتدبر کرد🌼
ظاهر آیه خطاب به پیامبر است اما امر آن خطاب به ما است مثل آیه۲۳ اسرا که به پیامبر فرمود پدرو مادرت رادر پیری نزد خود💞
نگه دار (در حالی که پیامبر پدرو مادر عزیز خودرا در کودکی از دست داده بود)💗 یعنی دراصل خطاب به ما است
آیه بالا فرمود فانظر یعنی بادقت نگاه کن عاقبت ظالمها چه شد پس ظلم نکن❌
استالین هیتلر محمدرضا پهلوی قذافی صدام موشه دایان وصدها قاتل دیگر را ببین که عاقبت شان چه شد👹
این آیه بما هشدار میدهد با ظالمها کار نکنیم با ظالها دوست نشویم
وبا ظالمها نپلکیم❌
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️زندگی با آیهها
إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ ۖ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (اعراف:۱۹۴)
🔹عاقبت کار «مشرک» به کجا میکشد؟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
نکات کلیدی جزء هفدهم💠
1- ای مردم مراقب رفتارتان باشید که زلزله دنیا و شروع قیامت حادثهای هولناک است. (حج: 1)
2- قربانی کنید و از گوشت آن به فقیران آبرومند و نیازمند هم بدهید. (حج: 36)
3- در حوادث ناگوار صبور باشید، نماز بخوانید، در راه خدا انفاق کنید و دست دیگران را بگیرید. (حج: 35)
4- برای بچهدار شدن دعا کنید که اگر خدا بخواهد حتی به زنان نازا هم فرزند عطا میکند. (انبیاء: 89)
5- سرعت در انجام کار خیر و درخواست از خدا با امید و تواضع در استجابت دعا مؤثر است. (انبیاء: 90)
6- خدا را برای منفعتطلبی و رسیدن به امکانات مادی نپرستید تا اگر دچار بلا شدید به دین پشت نکنید. (حج: 11)
7- ذکر یونسیه «لا اله الا انت سبحانک انّی کنت من الظالمین» نسخهای برای نجات مؤمنین از مشکلات است. (انبیاء: 87 و 88)
8- کسانی که جنگ به آنها تحمیل شده اجازه جهاد دارند؛ چون به آنان تجاوز شده و خدا کمکشان میکند. (حج: 39)
9- اگر ظلم کردن به همدیگر در جامعهای رواج پیدا کند، خدا مردمش را مجازات میکند و شهرهایشان را در هم میکوبد. (انبیاء: 11)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 درّ و یاقوت قرآنی
📖جزء 14: «نَبِّئْ عِبادي...»(حجر، 49 و 50) به بندگانم خبر ده كه...
🌺 دو بال برای پرواز
🔺همۀ ما کم و بیش شنیده ایم که در روز قیامت با پلی روبرو خواهیم شد که از مو باریکتر است و از شمشیر برنده تر!
و باید از پل صراط به سلامت عبور کرد تا به بهشت برسیم!
🔹اما واقعیت قضیه این است که پل صراط، همین جاست و آن چه که از آخرت گزارش شده است ظهور و بروز حرکت و انتخاب های ما در همین دنیاست!
⚠️با لغزش هایی که ممکن است از ما سر بزند یا با مواجه شدن با مشکلات، گاهی چنان دچار یأس و ناامیدی و افسردگی می شویم که گویا خدایی در این عالَم وجود ندارد
🔺و گاهی شیطان چنان ما را مغرور به فضل و رحمت الهی می کند که با آن پلی می سازیم برای رسیدن به خواسته های نفسانی خود؛ با این توجیه که خدا می بخشد! با عذاب ما چه چیزی گیر خدا می آید! و توجیهاتی از این قبیل... غافل از این که هر آن چه آنجاست نتیجه اعمال خود ماست.
🔸خوف و رجاء به منزلۀ دو بالی است که برای رسیدن به سعادت باید توازن ایندو را حفظ کرد و بدانیم به هر طرف که متمایل شویم یعنی انحراف از مسیر و در نتیجه سقوط...
💎 از این رو به حبیبش فرمان می دهد که: نَبِّئْ عِبادي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحيمُ وَ أَنَّ عَذابي هُوَ الْعَذابُ الْأَليمُ به بندگانم خبر ده كه من خود، بسيار آمرزنده و مهربانم.و قطعاً عذابم هم عذاب دردناك است.
📌امید به رحمت واسعۀ خداوند، درمان درد ناامیدی و ترس از عذاب، درمان مرض غرور و هواپرستی است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🐠🐠🐠
#دانستنی_های_قرآنی
میدونستی در قرآن کلمه عــــــــید😍 اومده؟🤔
🐟
🐟
🐟
واژه «عــــــــيد» در قرآن کريم
واژه «عيد» در قرآن کريم تنها يکبار در آيه 114، سوره مائده آمده است: «عيسي بن مريم گفت: بارالها! پرودگارا! براي ما از آسمان مائده اي فرست تا اين روز براي ما و کساني که پس از ما مي آيند، عيد باشد که تو بهترين روزي دهندگاني و آيت و حجتي از جانب تو براي ما باشد.»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
💜 درخواست هاى ابراهیم علیه السلام از خداوند
👈3. بهره مندشدن مومنان مکه از نعمت هاى الهى
🌺 « و ارزُق أَهلَهُ مِنَ الثَّمرتِ مَن ءَامَنَ مِنهُم ...» ( بقره / ۱۲۶ )
🌸مقصود از « #ثمرات »، یا نیازمندىهاى غذایى بوده تا با فراهم شدن آن مردم از مکّه کوچ نکنند و همچنان #آباد بماند یا اعم از نعمتهای مادی و معنوی است .
🌺 درباره اختصاص #نیایش ابراهیم به مومنان مکه * من ءآمن منهم ...... * گفته شده : این امر از آن جهت بوده که در پی درخواست #امامت برای ذریه خود ، خداوند ، محرومیت ستمگران از ذریه را به وی گوشزد فرموده بود ( بقره ۱۲۴ ) و او دانست که گروهی از #ذریّه اش مشرک خواهند بود .
🌸بنابراین ، او در این درخواست برای #رعایت ادب ، آنها را استثنا کرد ؛ ولی خداوند در پاسخ ، او را آگاه ساخت که #حساب رزق مادی جدا است .
🌺این توضیح در صورتی میتواند درست باشد که درخواست #رزق پس از درخواست امامت برای ذریّه باشد ؛ از این رو توضیح یاد شده با این نظر که امامت ابراهیم علیه السلام در اواخر #عهد حضرت و پس از ابتلای وی به قربانی فرزند بوده است ، سازگاری ندارد ؛
🌸 بنابراین ، ابراهیم در پی این درخواست ز آنجا که به طور #طبیعی میداند درخواست او شامل مومن و کافر هر دو میشود ، پرسش خویش را مقید کرده است و خداوند کن او را آگاه ساخته که بر اساس #نظام حاکم بر جهان ، ارتزاق مومنان از ثمرات ، بدون شرکت کافران میسّر نخواهد بود و چون خواسته او بدون اعمال خرق عادت در قانون #طبیعت مستجاب میشود مومن و کافر هر دو از آن بهرهمند خواهند شد .
ادامه داد .........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#اعرافآیه۲۰۱و۲۰۲
إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ «اعرافآیه201»
همانا كسانى كه تقوا پيشه كردهاند، هرگاه وسوسههاى) شيطانى به آنان نزديك شود، متوجّه مىشوند (وخدا را ياد مىكنند)، آنگاه بينا مىگردند.
وَ إِخْوانُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي الغَيِّ ثُمَّ لا يُقْصِرُونَ «اعراف آیه202»
و برادرانشان، (شيطان صفتان گمراه،) آنان را در انحراف مىكشند و نگه مىدارند و هيچ كوتاهى نمىكنند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ «اعرافآیه201»
همانا كسانى كه تقوا پيشه كردهاند، هرگاه وسوسههاى) شيطانى به آنان نزديك شود، متوجّه مىشوند (وخدا را ياد مىكنند)، آنگاه بينا مىگردند.
وَ إِخْوانُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي الغَيِّ ثُمَّ لا يُقْصِرُونَ «اعراف آیه202»
و برادرانشان، (شيطان صفتان گمراه،) آنان را در انحراف مىكشند و نگه مىدارند و هيچ كوتاهى نمىكنند.
نکته ها
كلمهى «مس»، به معناى اصابت و برخورد كردن همراه با لمس كردن است. «طائِفٌ»، به معنى طواف كننده است، گويا وسوسههاى شيطانى همچون طواف كنندهاى پيرامون فكر و روح انسان پيوسته گردش مىكند تا راهى براى نفوذ بيابد. «1»
شايد مراد از توجّه در اين آيه، تذكّر به شنوايى و بينايى خداوند است كه در پايان آيهى قبل آمده بود، يعنى توجّه مىكنند كه خدا كار آنها را مىبيند و حرفشان را مىشنود و اين توجّه به حضور خداوند، سبب ترك گناه مىشود. چنانكه امام صادق عليه السلام دربارهى اين آيه فرمود:
وسوسه گناه به سراغ بنده مىآيد، او به ياد خداوند مىافتد، متذكّر شده و انجام نمىدهد. «2»
«1». تفسير نمونه.
«2». تفسير نورالثقلين.
جلد 3 - صفحه 253
در برخى روايات، ذكر «لااله الّا اللّه» براى دفع وسوسههاى شيطان توصيه شده است. «1»
وسوسهى شيطان، گاهى از دور است، «فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ» «2»، گاهى از طريق نفوذ در روح و جان، «فِي صُدُورِ النَّاسِ» «3»، گاهى با همنشينى، «فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ» «4»، گاهى هم از طريق رابطه و تماس. «مَسَّهُمْ»
پیام ها
1- شيطان، به سراغ انسانهاى با تقوا و مؤمن هم مىرود. «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ»
2- شيطانها براى انحراف، پيوسته در حال گشت و طوافند. «طائِفٌ»
(وسوسههاى نفسانى و شيطانى، مثل ميكرب همه جا وجود دارند و دنبال ايمانهاى ضعيفند تا در آنها نفوذ كنند.)
3- گاهى ممكن است علما، مربّيان و مصلحان، مورد تماسهاى مشكوك براى القاى خط انحرافى قرار گيرند كه بايد هشيار باشند و در مسير خواستههاى دشمن قرار نگيرند و به خدا پناه ببرند. إِذا مَسَّهُمْ ... تَذَكَّرُوا
4- ياد خدا، به انسان بصيرت مىدهد و او را از وسوسهها نگاه مىدارد. «تَذَكَّرُوا، مُبْصِرُونَ»
5- متّقى، به خدا توجّه كرده و شيطانشناس و آگاه است. اتَّقَوْا ... تَذَكَّرُوا
6- گناهكاران و گرفتاران شيطان، كورند و نجات يافتگان از دامهاى ابليس، بينايند. «مُبْصِرُونَ»
7- اگر افراد جامعه از نظر اخلاقى، سياسى، اقتصادى و نظامى، پاك و متّقى باشند، رفت و آمدها وتماسها با شيطان صفتان كارساز نخواهد بود. «تَذَكَّرُوا، مُبْصِرُونَ»
8- اگر تقوا و تذكّر نباشد، شيطانها با انسان برادر مىشوند و تماس آنها، آسان و
«1». تفسير اثنىعشرى.
«2». طه، 120.
«3». ناس، 5.
«4». زخرف، 36.
جلد 3 - صفحه 254
مؤثّر مىگردد و انسان را به عمق گمراهى مىكشانند. «إِخْوانُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي الغَيِّ»
9- راه انحراف، نهايت و حدّ ندارد. «يَمُدُّونَهُمْ فِي الغَيِّ»
10- خداوند، صالحان متّقى را تحت ولايت قرار مىدهد، چنانكه در آيات قبل خوانديم، إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ ... وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ ولى بىتقوايان، گرفتار اخوّت شيطانى مىشوند. «إِخْوانُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي الغَيِّ»
11- شيطانها، پس از به گمراهى كشاندن انسانهايى كه برادر آنها شدهاند، دستبردار نيست و همچنان آنان را در منجلاب گمراهى فرو مىبرد. «فِي الغَيِّ ثُمَّ لا يُقْصِرُونَ»
12- شيطان صفتان، در انحراف كردن انسانها به كسى رحم نمىكنند و از هيچكس دست برنمىدارند. «لا يُقْصِرُونَ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺