💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لَوْ تَرى إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ «انفال آیه50»
و (اى پيامبر!) اگر ببينى آن هنگام كه فرشتگان جان كافران را مىگيرند، بر چهرهها وپشتهاى آنان ضربه مىزنند (و مىگويند:) بچشيد عذاب سوزان را.
ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ «انفال آیه51»
اين (كيفر،) دستاورد كارهاى پيشين شماست و (گرنه) شكّى نيست كه خداوند بر بندگانش ستمگر نيست.
نکته ها
در قرآن، بارها از سخت جان دادن كفّار، سخن به ميان آمده است، از جمله در سورهى محمّد آيهى 27 و سورهى انعام آيهى 93 و در مقابل، از آسان جان دادن مؤمنان نيز سخن به ميان آمده است، از جمله در آيهى 32 سورهى نحل مىخوانيم: «الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»
«يَتَوَفَّى»، به معناى گرفتن است و قرآن مىفرمايد: ما كفّار را مىگيريم آنجايى كه جسم انسان در دنيا مىناند، پس معلوم مىشود كه روح او را مىگيرند. بنابراين، حقيقت انسان به روح اوست. تا انسان زنده است روح همراه جسم اوست و پس از مرگ، از جسم او جدا شده وباقى مىماند.
جلد 3 - صفحه 336
پیام ها
1- خداوند با قهر به كفّار، پيامبر و مؤمنان را دلدارى مىدهد. وَ لَوْ تَرى ...
2- فرشتگان الهى، مؤمنان و كافران را مىشناسند. «إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا»
3- قهر اخروى خداوند به كافران، از لحظهى جان دادن آغاز مىشود. إِذْ يَتَوَفَّى ... يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ ...
4- در برزخ نيز عذاب هست. «ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ»
5- مجازاتهاى الهى، كيفر كارهاى خود انسان است، نه انتقام خداوند. ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ ...
6- ظلم به يك نفر، به منزلهى ظلم به همه است. «لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» (كوچكترين ظلمى از جانب خداوند، ستمى بسيار بزرگ است و او منزّه از آن است.)
7- كيفرهاى الهى، براساس عدل است. «لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅پنج اثر یادگیری قرآن
✍قال رسول الله صلیاللهعلیهوآله: إِنْ أَرَدْتُمْ عَيْشَ السُّعَدَاءِ وَ مَوْتَ الشُّهَدَاءِ وَ النَّجَاةَ يَوْمَ الْحَسْرَةِ وَ الظِّلَّ يَوْمَ الْحَرُورِ وَ الْهُدَى يَوْمَ الضَّلَالَةِ فَادْرُسُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ كَلَامُ الرَّحْمَنِ وَ حِرْزٌ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ رُجْحَانٌ فِي الْمِيزَانِ.
🔻پيامبراكرمصلیاللهعلیهوآله فرمود:
اگر خواستار زندگى سـعادتمندان
مـرگ شهيدان
نجات روز محـشر
سـايه در روز قـيامت
هـدايت در روز گـمراهى هستيد
پس قـرآن بياموزيد، زيرا آن گفـته خـداى مهربان و ايمنى از شيـطان و موجب برترى و وزنه خوبـيهاى شـما است.
📚جامع الاخبار ص ۴۱
❤️💐❤️💐❤️💐❤️💐
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
*✨آیاتی برای هدیه به پدر و مادر✨*
آيات زير برای رفع مشکلات، آسان شدن امور دنيا، در امان ماندن از ستمگران و ادای قرض توصيه شده. اهل حقيقت می گويند اسرار و معنای پوشيده ای در اين آيات است. درکتاب جواهرالقرآن از حضرت رضا (ع) نقل است:
🌼🍃 «هرکس که اين آيات را بخواند و ثواب آنها را به روح پدر و مادرخود هديه نمايد، ايشان را هيچ حقی درگردن آن فرزندان نماند.»🌼🍃
*بسم الله الرّحمن الرّحيم*
*«فِللهِ اَلحمدُ رَبِّ السَّمواتِ وَ رَبِّ الارضِ َرَبِّ العالَمينَ وَ لَهُ الکبرياءُ فی السَّمواتِ وَالارضِ وَ هُوَ العَزیزُ الحَکیم. فَللّهُ الحَمدُ رَبِّ السَّمواتِ وَ رَبِّ الاَرضِ رَبِّ العالَمين وَ لَهُ العَظَمةُ فی السّمواتِ وَ الارضِ وَهُوَ العَزيزُ الحَکيم فَللّه الحمدُ رَبِّ السّموات وَ رَبِّ الارضِ رَبِّ العالَمين وَ لَهُ الفَضلُ فی السّموات والارض وَ هُوَ العَزيزُالحَکيم فَللّه الحمدُ رَبِّ السّموات وَ رَبِّ الارض رَبِّ العامين وَلَهُ المُلکُ في السّموات وَ الارضِ وَ هُوَ العزيزُالحَکيم.»*
📘( بحر الغرائب، ص ۱۹۵)
🦋🕊🦋🦋🦋🦋
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
دلا تا کی در این کاخ مجازی
کنی مانند طفلان خاک بازی
چقد با این آیه ی قرآن جوره
✴️أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ (شعرا129)
👈 در هربلندی به بیهوده کاری برجی میسازید و کاخهایی استوار میسازید که شاید جاوادانه شوید؟؟
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#شعر
خدا کشتی آنجا که خواهد بَرَد
و گرناخدا جامه از تن دَرَد
این آیه رو به شعر کشیده
✴️ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ (هود107)(بروج 16)
خدا آنچه را بخواهد انجام خواهد داد
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
19.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«ﺁﻳﺎ ﻧﺪﻳﺪیﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﺜﻞ ﺯﺩﻩ؟ ﻛﻠﻤﺔ ﻃﻴّﺒﻪ (ﺳﺨﻦ ﻭﺍﻳﻤﺎﻥ) ﭘﺎﻙ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩرختیﭘﺎﻙ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﺍﺵ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﺷﺎﺧﻪ ﺍﺵ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ.» (ابراهیم۲۴)
🌷🌷🌴🌴🌷🌷
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه میتوان این عذاب را تحمّل کرد؟😭
🔥يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمُ الْحَمِيمُ!
و بر سر آنان آب سوزان جهنم فرو ریزند.
🍃سوره حج، آیه ۲۳
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌷قرآن مدافع حقوق زنان🌷
1⃣با اکراه از زنان ارث نبرید🌸
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺭﺙ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ [ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻃﻤﻊ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮔﺸﺎﻥ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ] ﺣﻠﺎﻝ ﻧﻴﺴﺖ(نساء ١٩)
2⃣زنان را برای بخشیدن مهر خود تحت فشار قرار ندهید🌸
وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻨﮕﻨﺎ ﻭ ﻓﺸﺎﺭ ﻣﮕﺬﺍﺭﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻬﺮﻳﻪ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﭘﺲ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ
3⃣با زنان رفتارشایسته داشته باشید🌸
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
4⃣مدارا کردن با زنان 🌸
فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا
ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻪ ﻋﻠﺘﻲ ] ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻔﺮﺕ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ [ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪﺭﻓﺘﺎﺭ ﻛﻨﻴﺪ ] ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺧﻴﺮ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ.(نساء ١٩)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #شبهه #بیخدا
۳۹مدثر
إِلَّا أَصْحَابَ الْ يَمِينِ فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءلُونَ عَنِ الْ مُجْرِمِينَ مَا سَلَكَ كُمْ فِي سَقَرَ قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْ مُصَلِّينَ وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْ مِسْكِينَ❌
بیخدا گفت ماه رمضان شروع شد دختر فقیر به پدر خود گفت بابایی خیلی خوش حالم که ماه رمضان شروع شد زیرا از امروز گرسنگی ما ثواب خیلی زیادی دارد😔
میگوییم قرآن به ما آنقدر سفارش فقرا را کرده است که درآیه بالا فرمود یک علت جهنمی شدن انسانها ترک نماز است
یک علت دیگر جهنمی شدن انسانها غذا ندادن به فقرا است🍒
شما بیخداها که کاربه فقرا ندارید نمی خواهد به ما انفاق به فقرا را یاد دهید🍎
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون» (۱۵۶ بقره) در مرگ هر انسانی در زبان وابستگانش، جاری است
اما متأسفانه کمتر به معنای بلند عرفانی آن توجه میشود؛ «إِنَّا لِلَّهِ»؛ ما، مال خدائیم نه مال خودمان؛ یعنی احساس مالکیت که ما به خود نسبت میدهیم، حقیقتاً مال ما نیست
بلکه مالکش خدا است؛ زیرا ما عبدیم
و العبد و ما فی یده کان لمولاه
عبد و هرآنچه در دست دارد مال خداوند است
بنابراین هستیای که ما به خود نسبت میدهیم؛ هستی حق است که بشکل عاریهای به ما انتساب یافته است؛ ولی این انتساب عاریهای ما را بتوهم انداخته که خیال کنیم ما موجویتی داریم که مال خودمان است
جمله «إِنَّا لِلَّهِ» به ما هشدار میدهد که اینگونه مپندارید که این نسبت، حقیقی است؛ بلکه این انتساب، مجازی و قرضی است؛ و انتساب حقیقی از آن خدا است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تفسیرقرآن
۱۱۴بقره
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ
۱۴۰بقره ومَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَتَمَ شَهَادَةً عِندَهُ مِنَ اللّهِ🌸
۲۱انعام
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا
۵۷کهف وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا👺
۹۳انعام
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ .. قَالَ أُوْحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَن قَالَ سَأُنزِلُ مِثْلَ مَا أَنَزلَ اللّهُ👹
بیخدا گوید ۱جا فرمود مانعان مسجد ظالم ترین مردم اند ۱جا فرمود مخفی کننده های شهادت
۱جا فرمود برخدا دروغ بندها ۱جا فرمود رو گردان های از آیات خدا💝
۱جا فرمود آنها که ادعای نزول وحی بر خود را دارند ومدعی آوردن قرآن جدید اند ظالم ترین مردم اند🔥
بیخدا گفت آیات بالا باهم تناقض دارند بالاخره کدام گروه بدترین مردم اند؟🙄
میگوییم همه آنها با هم بدترین مردم اند زیرا ریشه همه آن کارهای بد به یک چیز مشترک برمی گردد
به دشمنی باخدا برمی گردد🔥
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تعظیم #شعایرالهی
انسان هرچه مومن تر باشد هر چیز مذهبی که رنگ خدا دارد را زیباتر صدا میکند🌸
بعضیها میگویند #جمکران بعضیها می گویند #مسجدجمکران بعضیها می گویند #مسجدمقدس_جمکران مقام اینها نزد خدا باهم خیلی فرق دارد🍒
در۳۲حج فرمود :
ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ یعنی هرکه تقوای بیشتر دارد شعایر الهی را بیشتر تعظیم میکند✅
درجلد۱۰ وسایل الشیعه آمده امام صادق فرمود نگویید رمضان بگویید ماه رمضان🌸
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
☄عالم #برزخ
⚡️واژه برزخ در قرآن کریم، سه بار تکرار شده (فرقان۵۳، الرّحمن۲۰ و مومنون۱۰۰) اما تنها درسوره مومنون به معنای مذکور به کار رفته است
✨حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى یوْمِ یبْعَثُونَ
✨تا زمانی که #مرگ یکی از آنها فرا رسد،میگوید:پروردگار من،مرا باز گردان شاید در آنچه ترک کردم(و کوتاهی نمودم)عمل صالحی انجام دهم. (ولی به او میگویند:) چنین نیست! این سخنی است که او به زبان میگوید (و اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است) و پیشاروی آنان (از حین مرگ) برزخ و فاصلهای است تا روزی که برانگیخته شوند) [ مؤمنون–۱۰۰]
💫در این آیه، قرآن پس از بیان نابجا بودن درخواست برخی افراد که هنگامرویارویی بامرگ، خواهان بازگشت به دنیا میشوند، اعلام میکند که پیشاروی این گروه واسطه و حایلی تا روز رستاخیز است و عبارت «الی یوم یبعثون» حاکی از آن است که مقصود از #برزخ همان مرحله میانی دنیا و آخرت است که هر انسانی پیش از وقوع رستاخیز آن را سپری میکند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📒دائره المعارف قرآن کریم📒
🔴 #ابریق
🟩 این واژه، #یکبار و به شکل جمع، در آیه ۱۸ واقعه و در وصف یکى از مجالس شادکامى #مقرّبان آمده است:
* یَطوفُ عَلیهِم وِلدَنٌ مُخلَّدونَ * بِأَکوَابٍ وَ أَباریقَ و کَأسٍ مِن مَعین = #نوجوانانی جاودان ( در شکوه و طراوت ) پیوسته با قدحها و کوزهها و جامهایی از نهرهای جاری #بهشتی ( و شراب طهور ) گرداگرد آنان میگردند *
🟧 #ابریق را به شکلها و کاربردهای گوناگونی شناساندهاند که به نظر میرسد ، انواع #متفاوتی داشته یا در هر جا به گونهای خاص بوده است .
🟩 کسانی ، فقط به #دستهدار بودن ، گروهی ، به لولهدار بودن و برخی ، به هر دو اشاره کرده و آن را #ظرفی با دهانهای کشیده و دستهای بلند دانستهاند .
🟧 این #تفاوت شکلها میتواند اشارهای به گوناگونی کاربرد آن باشد ؛ چنانکه برای شست و شو ، از #آفتابهای دستهدار و با لوله و برای نوشیدن ، از کوزه مانندی دستهدار و #بیلوله استفاده میشده است .
🟩درباره #مبدا پیدایش این واژه ، دو دیدگاه وجود دارد :
بسیاری از #لغت شناسان و مفسران پیشین و معاصر مسلمان و غیر مسلمان ، آن را عربی شده واژه فارسی * آبراه * و * #آبری به معنای آب ریختن * دانسته اند .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
23.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۵۲و۵۳
ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ «انفال آیه53»
آن (كيفر) بدين سبب است كه خداوند، نعمتى را كه به قومى عطا كرده، تغيير نمىدهد، مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند، و همانا خداوند، بسيار شنوا و داناست.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ «انفال آیه53»
آن (كيفر) بدين سبب است كه خداوند، نعمتى را كه به قومى عطا كرده، تغيير نمىدهد، مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند، و همانا خداوند، بسيار شنوا و داناست.
نکته ها
در احاديث متعدّدى عواملى مانند: ظلم و گناه، سبب تغيير نعمتهاى الهى به حساب آمدهاند، چنانكه بازگشت از گناه و انحراف و حركت در مسير حقّ، موجب سرازير شدن انواع نعمتهاى الهى است. «1»
گناهان و ستمها، انسان را از لياقت بهرهورى از لطف الهى دور مىكند. چنانكه حضرت على عليه السلام در خطبه قاصعه بدان اشاره كرده و در دعاى كميل مىخوانيم: الّلهم اغفر لى الذنوب الّتى تهتك العصم ... الّلهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغيّر النّعم ...
در نامه حضرت على عليه السلام به مالك اشتر مىخوانيم: «هيچ چيز مانند ظلم وستم، نعمتهاى الهى را تغيير نمىدهد، چون خداوند نالهى مظلوم را مىشنود، در كمين ظالمان است». «2»
امام صادق عليه السلام فرمودند: «همواره از سختىها و گرفتارىهاى روز و شب كه عقوبت معصيت و گناهان شماست، به خدا پناه ببريد». «3»
پیام ها
1- زوال نعمتها، از ناحيهى خودماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمتهاست. ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً ... حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ
«1». تفسير نورالثقلين.
«2». نهجالبلاغه، نامه 53.
«3». كافى، ج 2، ص 269.
جلد 3 - صفحه 338
2- دادنها و گرفتنها از سوى خدا، قانونمند و حكيمانه است. لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً ... حَتَّى يُغَيِّرُوا ...
3- رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «أَنْعَمَها عَلى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا»
4- در اسلام علاوه بر كيفر فردى، كيفرهاى اجتماعى نيز قانون دارد. «عَلى قَوْمٍ»
5- فطرت انسان، بر ايمان و پاكى استوار است و اين انسان است كه خود را تغيير مىدهد. «يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
6- انسان، تاريخ را مىسازد، نه آنكه اقتصاد، جبر تاريخ و محيط، انسان را بسازد. «حَتَّى يُغَيِّرُوا ...» البتّه محيط و اقتصاد بىاثر نيست، ليكن نقش اصلى با ارادهى انسان است، و هيچ يك از آنها انسان را مجبور نمىكند.
7- افراد، جامعه را مىسازند و هرگونه تحوّل مثبت يا منفى در جامعه، بر پايهى تحوّلِ فكرى و فرهنگى افراد است. قَوْمٍ ... يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ
8- سعادت و شقاوت ملّتها، در گرو تحوّلات درونى آنهاست، نه قدرت و ثروت. «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
9- در تحليل سرنوشت جوامع، محور، روحيّهى مردم است، نه شانس، خرافات، نظامهاى حاكم، جبر تاريخ و ... «يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
10- همهى ما در نظر خدا هستيم و كيفر كفّار متّكى بر علم گسترده خداوند است. «أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
16.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«آیا کسى که خدا سینه اش را براى اسلام گشاده است و بر فراز مرکبى از نور الهى قرار گرفته (همچون کوردلان گمراه است؟!) واى بر آنان که قلب هائى سخت در برابر ذکر خدا دارند! آنها در گمراهى آشکارى هستند.» (زمر ۲۲)
🌷🌷🌴🌴🌷🌷
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh