💟 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 💟
💠اجتهاد
📜 این واژه در لغت بهمعناى #سختکوشى است
و در اصطلاح از ۲ #زاویه به آن نگریسته مىشود:
1⃣ #اجتهاد بهمعناى عام، بین فقیهان شیعه و اهلسنت، که براى آن #تعاریف مختلفى شده است ;
📃 برخى آن را بهکارگیرى #نهایت کوشش برای تحصیل ظن به حکم شرعی یا تحصیل حجت بر #حکم شرعی یا تعیین وظیفه عملی دانستهاند .
📜 برخی دیگر #اجتهاد را تلاش علمی و روشمند جهت استنباط و استخراج حجت بر وظایف #شرعی مربوط به موضوعات و پدیدههای فرعی ، از اصول و قواعد و منابع شرعی و #عقلی میدانند .
📃 کاربرد واژه #اجتهاد در ملکه استنباط حکم شرعی و توان بر استنباط ، بسیار #رایج است .
📜 و کلمه #مجتهد با همین نگرش ، بر #فقیه اطلاق میشود .
📃 بنابراین ، #مجتهد کسی است که واجد ملکه استنباط باشد ؛ هرچند بالفعل به #استنباط نپردازد .
📜اجتهاد ، چه از نوع #ملکه استنباط و چه به معنای فعلیت آن ، به دو #قسم ( اجتهاد مطلق و تجزّی در اجتهاد ) تقسیم میشود .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقرآنکریم
#هودایه۴۴
وَ قِيلَ يا أَرْضُ ابْلَعِي ماءَكِ وَ يا سَماءُ أَقْلِعِي وَ غِيضَ الْماءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَ قِيلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ «هود آیه44»
و (بعد از آنكه طوفان و آب همه جا را فرا گرفت) گفته شد: اى زمين! آبت را فرو بَر، و اى آسمان! (از باريدن) بايست. (بدين ترتيب) آب فرو نشست و كار (قهر الهى) پايان پذيرفت و (كشتى) بر (دامنه كوهِ) جودى پهلو گرفت و (در اين هنگام) گفته شد كه (رحمت خدا از) قومستمگر دور باد!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ قِيلَ يا أَرْضُ ابْلَعِي ماءَكِ وَ يا سَماءُ أَقْلِعِي وَ غِيضَ الْماءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَ قِيلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ «هود آیه44»
و (بعد از آنكه طوفان و آب همه جا را فرا گرفت) گفته شد: اى زمين! آبت را فرو بَر، و اى آسمان! (از باريدن) بايست. (بدين ترتيب) آب فرو نشست و كار (قهر الهى) پايان پذيرفت و (كشتى) بر (دامنه كوهِ) جودى پهلو گرفت و (در اين هنگام) گفته شد كه (رحمت خدا از) قومستمگر دور باد!
نکته ها
اين آيه از رساترين وبليغترين آيات قرآن است كه از عصر پيامبر تا كنون سخنشناسان واديبان را به تحسين وتعجّب واداشته است و كسانى كه در فكر مبارزه با قرآن و آوردن كلامى مانند آن بودهاند، وقتى به اين آيه رسيدهاند از كار خود صرفنظر كردهاند.
«بَلع» به معناى فروكشيدن و «اقلاع» به معنى امساك و «غِيض» به معنى جذب شدن و كم شدن آب است.
جلد 4 - صفحه 64
مراد از «الْجُودِيِّ»، يا مطلقِ كوه سخت است و يا اسم كوهى خاص كه در مورد محلّ آن در مناطق زير اختلاف است:
الف: موصل عراق.
ب: حدود شام.
ج: ميان موصل و الجزيره.
د: عربستان.
ه: كوهى در سلسله جبال آرارات در تركيه.
در روايات آمده است كه كشتى نوح شش ماه بر آب بود و سرزمين مكّه و حجاز را سِير كرد تا سرانجام به فرمان خداوند آب فرونشست. «1» و امام صادق عليه السلام فرمود: روزى كه كشتى نوح بر كوه نشست، روز نوروز بود. «2»
پیام ها
1- بعد از هلاك شدن هم بايد ظالم را لعنت كرد. «بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»
«1». مطابق حديثى در تهذيبالاحكام، فرو رفتن آب در نقطهاى بود كه امروز مسجد كوفه است.
«2». بحار، ج 11، ص 342.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #قرآنی #معارف
۱=۱۲۱توبه
وَلاَ يَقْطَعُونَ وَادِيًا إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللّهُ أَحْسَنَ مَا🌾 كَانُواْ يَعْمَلُونَ ۲=۲۵ رعد وَالَّذِينَ ... وَ يَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ أُوْلَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ🔥
قطع کردن؛ درآیه اول بمعنی پیمودن است مثل پیمودن راه جهاد برای خدا🌻
قطع کردن درآیه دوم بمعنی خودش است مثل قطع کردن صلهٔ ارحام صله اهل بیت و صلهٔ آنچه خدا به آن امر کرده است💢
جزای قطعِ اول؛ اجر سنگین الهی است و جزای قطعِ دوم لعنت خدا ومحل زندگی بسیار بد در آخرت است🤕
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ ..
سوره بقره آیه ۱۱۳
🔸یهودیان گفتند : مسیحیان هیچ موقعیتی (نزد خدا) ندارند ، و مسیحیان نیز گفتند : یهودیان هیچ موقعیتی ندارند (و بر باطلند) .
#ضرب_المثل_های_قرآنی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ يَآ أَيُّهَا النَّبِىُّ قُل لاَِّزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلاَبِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً (احزاب/۵۹)
🔹اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرى هاى بلند بر خود بیفكنند، این (عمل) مناسبتر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.
🔸«جلابیب» جمع «جِلباب»، به معناى مقنعهاى است كه سَر و گردن را بپوشاند و یا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مىپوشاند. در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه مىفرماید: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونهاى خود را بپوشانند كه زمینهاى براى بىحرمتى آنان فراهم نشود و رعایت حجاب باعث میشود که به عفت و پاکدامنی شناخته شوند.
🔸بر اساس این آیه، نوعى روسرى مورد استفادهى زنان آن زمان بوده، لیكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمىكردند. لذا سفارش این آیه، نزدیک كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است. این آیه كه فرمان حجاب مىدهد، با تهدید مطرح نشده بلكه فلسفهى حجاب را چنین تبیین مىكند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلکها، تهمتها، تهاجمها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند، باید خود را بپوشانند.
❇️ از پيامهای آیه
▫️در امر به معروف، اوّل از خودىها شروع كنیم سپس دیگران. «قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین»
▫️در احكام الهى، تفاوتى میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست. «لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین»
▫️پوشیدن لباسى كه معرّف شخصیّت زن براى تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یعرفن فلا یؤذین»
▫️بهانه به دست بیماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهید. (در آیات قبل هشدار به اذیّت كنندگان بود، در این آیه تكلیف اذیّت شوندگان را مطرح مىكند.) «یعرفن فلا یؤذین»
▫️رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد. «یعرفن فلا یؤذین»
▫️در امر به معروف و نهى از منكر، دلیل امر و نهى خود را بیان كنید. «فلا یُؤذین»
▫️نوع لباس مردم در جامعه، مىتواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یعرفن فلا یؤذین»
▫️سرچشمهى بسیارى از مزاحمتهاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یعرفن فلا یُؤذین»
▫️زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یعرفن فلا یؤذین»
▫️بد حجابىهاى گذشته، قابل عفو است. «غفوراً رحیماً»
▫️مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كان اللّه غفوراً رحیماً»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 سورهی عنکبوت / ۶۰
✅ أَللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ (۶۲)
🔹خداوند براى هر كس از بندگانش كه بخواهد روزى را مىگسترد و یا تنگ مىكند، همانا خداوند به هر چیزى آگاه است.
🔸مضمون این آیه در آیات متعددی از قرآن تکرار شده است: رعد/۲۶، اسراء/۳۰، قصص/۸۲، روم/۳۷ و ... و این نشاندهندهی اهمیت موضوع است، همانطور که مردم نیز به رزق و کم و زیاد شدن آن اهمیت میدهند. کلید رزق شما و مقدار آن بر اساس ارادهی الهی تنظیم میشود. كم یا زیاد كردن روزى افراد به وسیلهى خداوند، عالمانه و حكیمانه و بر اساس معیارهاى پیدا و ناپیداست.
🔸ارادهی خدا بر اساس حکمت و مصلحت است و هرگونه که به صلاح افراد باشد، رزق آنان را کم یا زیاد میکند. خدا برخی مردم را به وسیلهی کمبود رزق آزمایش میکند تا ببیند چه کسی صبر میکند و با تلاش بیشتر بر خدا توکل میکند و چه کسی انفاق مینماید و چه کسی ناسپاسی میکند، البته گاهی هم کم شدن رزق در اثر گناهان یا برای جلوگیری از سرکشی افراد است. خواست و ارادهی خدا، علل و اسباب تکوینی جهان را نفی نمیکند، یعنی کم و زیاد شدن رزق انسان تابع شرایط زندگی و تلاش انسان یا تنبلی اوست. معمولاً از واژهی رزق، رزق مادی و غذا فهمیده میشود ولی معنای وسیعی دارد که شامل رزق مادی، معنوی و علمی نیز میشود.
🔸در حدیث مىخوانیم: مصلحت بعضى از بندگان خدا گسترش روزى است و اگر در تنگناى معیشت قرار گیرند، فاسد مىشوند و بر عكسِ این گروه، صلاح گروهى دیگر در تنگنا بودن است كه اگر در توسعه واقع شوند، به فساد كشیده مىشوند. همچنین از اهلبیت علیهم السلام روایت شده که از سستی و کسالت و پرخوابی و بیکاری بپرهیزید و به دنبال تأمین معاش خود بروید، که خدا از بندهی بیکار در خشم است.
❇️ از پيامهای آیه
▫️كم یا زیاد شدن رزق و روزى، تصادفى نیست. «اللّه یبسط... و یقدر»
▫️وظیفهى ما كار و تلاش است؛ امّا میزانِ در آمد و رزق در اختیار ما نیست. «اللّه یبسط»
▫️خواست و مشیّت الهى، آگاهانه و عالمانه است. «لمن یشاء... بكلّ شىء علیم»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh