eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ١٣٦) شأن نزول: از «ابن عباس» نقل شده كه اين آيه در بارۀ جمعى از بزرگان اهل كتاب نازل گرديد مانند عبد اللّه بن سلام و اسد بن كعب و برادرش اسيد بن كعب و جمعى ديگر، زيرا آنها در آغاز خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و گفتند: ما به تو و كتاب آسمانى تو و موسى و تورات و عزير ايمان مى‌آوريم ولى به ساير كتابهاى آسمانى و همچنين ساير انبياء ايمان نداريم. آيه نازل شد و به آنها تعليم داد كه بايد به همه ايمان داشته باشيد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 463 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: با توجه به شأن نزول، روى سخن در آيه به جمعى از مؤمنان اهل كتاب است كه آنها پس از قبول اسلام روى تعصبهاى خاصى تنها اظهار ايمان به مذهب سابق خود و آيين اسلام مى‌كردند، اما قرآن به آنها توصيه مى‌كند كه تمام پيامبران و كتب آسمانى را به رسميت بشناسند، زيرا همه از طرف يك مبدء مبعوث شده‌اند. بنابراين، معنى ندارد كه بعضى از آنها را بپذيرند و بعضى را نپذيرند، مگر يك حقيقت واحد تبعيض‌بردار است؟ و مگر تعصبها مى‌تواند جلو واقعيات را بگيرد؟ لذا آيه مى‌گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد به خدا و پيامبرش (پيامبر اسلام) و كتابى كه بر او نازل شده، و كتب آسمانى پيشين، همگى ايمان بياوريد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلى رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ) . و در پايان آيه سرنوشت كسانى را كه از اين واقعيتها غافل بشوند بيان كرده، چنين مى‌فرمايد: «كسى كه به خدا و فرشتگان، و كتب الهى، و فرستادگان او، و روز بازپسين، كافر شود، در گمراهى دور و درازى افتاده است» (وَ مَنْ يَكْفُرْ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِيداً) . در حقيقت ايمان به پنج اصل در اين آيه لازم شمرده شده، يعنى علاوه بر ايمان به مبدء و معاد، ايمان به كتب آسمانى و انبياء و فرشتگان نيز لازم است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 464 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ ءَامِنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتاَبِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتاَبِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائكَتِهِ وَكُتُبِهِ ورُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِيدا ً 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! به خداوند و پیامبرش و كتابى كه بر پیامبرش نازل كرده و كتابى كه از قبل فرستاده است، ایمان بیاورید. و هر كسی به خدا و فرشتگانش و كتاب هایش و فرستادگانش و روز آخرت كفر ورزد پس قطعاً گمراه شده است، گمراهى دور و درازى. 🌷 : پیامبر 🌷 : فرشتگان 🌷 : فرستادگانش، پیامبرانش 🌷 : روز آخرت 🌷 : گمراه شد 🌷 : گمراهی 🌷 : دور 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. از ابن عباس نقل شده كه اين آيه درباره جمعى از بزرگان اهل كتاب (يهود) نازل گرديد مانند «عبد اللّه بن سلام» و «اسد بن كعب» و برادرش «اسيد بن كعب» و جمعى ديگر، زيرا آنها در آغاز خدمت پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» رسيدند و گفتند: ما به تو و كتاب آسمانى تو و موسى و تورات و عزير پیامبر مى‌آوريم ولى به ساير كتابهاى آسمانى و همچنين ساير پیامبران ايمان نداريم. آيه 136 سوره نساء نازل شد و به آنها تعليم داد كه بايد به همه ايمان داشته باشيد. 🌸 با توجّه به شأن نزول آیه روى سخن در آيه به جمعى از مؤمنان اهل كتاب است كه آنها پس از قبول روى تعصّب هاى خاصّى تنها اظهار ايمان به مذهب سابق خود و آيين اسلام مى ‌كردند، امّا به آنها توصيه مى ‌كند كه تمام پيامبران و كتاب های آسمانى را به رسميّت بشناسند، زيرا همه از طرف فرستاده شده‌ اند. بنابراين، معنى ندارد كه بعضى از آنها را بپذيرند و بعضى را نپذیرند به این خاطر آيه مى‌ فرماید: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلى رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ: ای کسانی که ایمان آورده اید به خدا و پیامبرش و کتابی که بر پیامبرش نازل کرده و کتابی که از قبل فرستاده است، ایمان آورید. 🌸 سپس سرنوشت كسانى را كه از اين واقعیّت ها غافل بشوند و آن را قبول ندارند و به آن بورزند را بيان كرده که مى ‌فرمايد: وَ مَنْ يَكْفُرْ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِيداً: و هر کسی به خدا و فرشتگانش و کتاب های آسمانی اش و فرستادگانش و روز آخرت کفر ورزد پس یقیناً گمراه شده است، گمراهی دور و درازی. 🔹 پيام های آیه136سوره نساء 🔹 ✅ ، باید تلاش كند تا خود را به مرتبه‏ ى بالاترى از ایمان برساند. ✅ ادیان آسمانى، هدف و حقیقت یکسانی دارند، مانند كلاس ‏هاى یک مدرسه كه تحت نظارت یک مدیر است. ✅ به همه‏ ى پیامبران و كتاب‏ هاى آسمانى، لازم است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میدونستی تو قرآن از پنج تا رنگ اسم برده شده 👇 ▫️سفید0⃣1⃣بار👈بَيۡضَآءَ لَذَّةٖ لِّلشَّـٰرِبِينَ (صافات۴۶) ▪️سیاه7⃣بار👈 ظَلَّ وَجۡهُهُۥ مُسۡوَدّٗا... ؟(نحل۵۸) 🔸زرد 5⃣بار مثل👈 كَأَنَّهُۥ جِمَٰلَتٞ صُفۡرٞ (مرسلات ۳۵) 🔺قرمز1⃣بار👈 وَمِنَ ٱلۡجِبَالِ جُدَدُۢ بِيضٞ وَ«حُمۡرٞ»(فاطر۲۷) ♻️سبز5⃣بار👈ٱلَّذِي جَعَلَ لَكُم مِّنَ ٱلشَّجَرِ ٱلۡأَخۡضَرِ نَارٗا فَإِذَآ أَنتُم مِّنۡهُ تُوقِدُونَ (یس80) 👇 1⃣🥒خیار 2⃣پیاز 3⃣سیر مِنۢ بَقۡلِهَا وَقِثَّآئِهَا (خیار) وَفُومِهَا (سیر) وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَاۖ (پیاز) 4⃣کدو 👈وَأَنۢبَتۡنَا عَلَيۡهِ شَجَرَةٗ مِّن يَقۡطِينٖ(صافات ۱۴۶) 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃 🔔 قطعاً شیطان بر کسانیکه خدا را باور داشته و همواره بر او توکل میکنند، هیچ تسلّطی ندارد.نحل۹۹ 💥 تـلـنــــــگر امــــروز: هرچه خدا را بیشتر باور کنیم شیطان از ما دورتر خواهد شد، نیاز به تمرین دارد،روزی چنددرصد خدا را بیشتر باور میکنیم؟ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹#«ادبـــــــــ» از منظر آیات قرآنی _اولـــــــــ 📒قرآن، کتاب ادب است و ادب حضور و ادب برخورد را در جاهای مختلف بیان می‌‌کند. مثلا می‌‌خواهیم یک 🌿مکانـــ مقدســ برویم، قرآن آیه دارد: 📖«فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» یا در خصوص ادب برخورد با 🌿والدینـــــ می‌فرماید: 📖 «و بالوالدَینِ احسانا»، برای ادب ورود به 🌿 خانه‏ ديگرانـــــ: 📖«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا...» 🌿 ادب مناظرهـــ با مخالفــــ: 📖«جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ». 🌿ادب شنیدنــــــ صحبت‌ها : 📖«یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»، 🌿 ادب صحبتـــــــ کردن: 📖 «قَوْلًا بَلِيغًا» و «قَوْلًا لَّيِّنًا»، 🌿ادب سلامـــــــ به دیگران: 📖«واذا حييّتم بتحيّة فحيّوا بأحسن منها» ،🌿ادب مهمانیـــــ: 📖 «إِذا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا»، 🌿 ادب نشستنــــــ در مجالســــ عمومى: 📖«إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحْ اللَّهُ لَكُمْ» و موارد بسیاری که در خصوص آداب، در قرآن کریم بیان شده است. 🌿ادب انبیاء(ع) و بزرگانــــ پیامبرانـــــــ الگوی ادب بودند. حضرت ابراهیم(ع) می‌خواست خدا را به مخالفین توضیح دهد، گفت: 📖 «الَّذِى خَلَقَنىِ فَهُوَ يهَدِينِ*وَالَّذِى هُوَ يُطْعِمُنىِ وَ يَسْقِينِ، وَ إِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ، وَالَّذِى يُمِيتُنىِ ثُمَّيحُيِينِ،» 🌿 «خدای من آن کسی است که من گمراه بودم و هدایتم کرد. به من طعام داد و مرا سیراب کرد». نمی‌گوید که خدای من همان خداییست که مریضم کرد و بعد شفایم داد، می‌‌گوید خدای من آن خدایی است که وقتی من مریض شدم او شفایم داد. این شیوه سخن گفتن ادب است. کانال 👇 @Targomeh
🔴 در قرآن «يَومَ تُبْلَى السّرائِر؛ روزى که پرده‌ها کنار رود و و اسرار فاش شود...» 💌 سوره طارق، آیه ۹ 📚 معاد، استاد قرائتی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 _(ص) 🦋ماجراى حمراء الاسد🦋 🌻 يكى از حوادثى كه در سال سوم هجرت، پس از جنگ احد رخ داد، ماجراى حمراء الاسد است، كه در قرآن در آيه 172 تا 174 سوره آل عمران به آن اشاره شده است، 🌿در آيه 172 خداوند از آن‏ها تقدير و تمجيد كرده و چنين مى‏فرمايد: 🌻الَّذِينَ اسْتَجَابُواْ لِلّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَآ أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُواْ مِنْهُمْ وَاتَّقَواْ أَجْرٌ عَظِيمٌ؛ 🌿آنها كه دعوت خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را پس از آن همه جراحاتى كه به ايشان رسيد، اجابت كردند، (و هنوز زخمهاى ميدان احد التيام نيافته بود، به سوى حمراء الاسد حركت نمودند،) براى كسانى از آنها، كه نيكى كردند و تقوا پيش گرفتند، پاداش بزرگى است. کانال 👇 @Targomeh
🔔 🍂 تحت هیچ شرایطی گناه نکنید تا به مقام مخلصین برسید. 🍂 🕋 وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَي بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ (یوسف/24) ⚡️ترجمه: و همانا همسر عزيز مصر قصد او يوسف را كرد و او نيز اگر برهان پروردگارش را نمى ديد بر اساس غريزه قصد او را مى كرد. اينگونه ما او را با برهان كمك كرديم تا بدى و فحشاء را از او دور كنيم، چرا كه او از بندگان برگزيده ما است. 🍁 با این که حضرت یوسف، غلام بود و مجبور به اطاعت از خانم خانه، و با این که درها قفل بود و راه فرار بسته، ولی تن به گناه نداد و به خدا پناه برد. 🔴 همین دوری شدید از گناه، او را به درجه مخلَصین رساند و از بندگان خاص خدا شد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂 به فکر نامه عمل اجتماعی خود نیز باشید. 🍂 🔶وَتَرَي كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَي إِلَي كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ. (/۲٨) ⚡️ترجمه : در روز قیامت، هر امّتى را به زانو در آمده مى بينى، در حالى كه هر امتى به سوى كتابش براى دادرسى فراخوانده شده است. امروز آنچه را عمل مى كرديد دريافت خواهيد كرد. ✅بنابر این آیه شریفه؛ غیراز نامه عمل فردی که هرکس دارد، براى هر امّتى نيز كتابى است كه امور اجتماعى در آن ثبت است. 💥رفتارهای اجتماعی انسان، در نامه عمل اجتماعیش ثبت خواهد شد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معجزه جاوید ✅یه قسمتی از قرآن هست که میگه: ڪل فی فلڪ 🌱ڪہ معنیش میشه همه_چیز_در_گردش_است 👈جالبش اینه خود آیه روهم اگه برگردونی بخونی همون میشه ڪل فی فلڪ ❣سبحان الله❣ کانال 👇 @Targomeh
-پروردگارت از هر کسی بهتر می‌داند، چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایت یافتگان داناتر است. 📚سوره - 125 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: چرا احمد لقب حضرت محمد (ص)‌شد ؟ ✍️پاسخ: طبق برخی روایات نام حضرت پیامبر اسلام (ص) در آسمان ها احمد و در زمین محمد می باشد. 🔸در باب نام‌های مبارك پیامبر از جنبه‌های مختلف سخن گفته شده است. برخی ، چهارصد اسم برای پیامبر- با توجه به آیات - شمرده‌اند.كه از آن میان دو اسم مبارك احمد و محمد(ص) است. اسم احمد در قرآن یك بار ذكر شده است، آن جا كه سخن حضرت عیسي(ع) را خطاب به بنی اسرائیل می‌خوانیم : «و مبشّراً برسولٍ مِن بعدی اسمه أحمد؛به فرستاده‌ای كه پس از من می‌آید و نام او احمد است بشارتگرم». 🔹احمد بر وزن افعل و الف آن برای تفضیل است كه دلالت بر فضیلت حضرت بر سایر انبیا می‌كند. 🔸 محمد بر وزن مفعّل و تشدید آن برای مبالغه است كه دلالت می‌كند بر این كه حضرت از سایر انبیا ستوده تر بوده است. اما به لحاظ روایی، در حدیثی نقل شده كه وقتی از رسول خدا(ص) سبب نامگذاری او را پرسیدند، حضرت در پاسخ فرمود: «أمّا محمّد فإنّی محمود فی الأرض و أمّا أحمد فإنّی محمود فی السماء». 🔹از امام باقر(ع) نقل شده است : به جهت كردار پسندیده پیامبر، خداوند از او در كتاب‌های انبیای پیشین به احمد یاد كرده است. به جهت آن كه خدا و فرشتگان و تمام انبیا و فرستادگان و همة امت‌های انبیا حضرت را ستایش می‌كنند و بر او درود می‌فرستند، خداوند او را محمد نامیده است * کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒📒 ❤️ > 👈 ♦️امام در نظام داراى شئون گوناگونى است که عمدتا به دو بخش تکوینى و تقسیم مى‌شود. 🔆در بخش اول واسطه فیض بین خدا و خلق است و افزون بر اینکه با وساطت خویش وجود و وجودى آفریدگان را تضمین می کند ، کمالات وجودی آنها را نیز از قوه به می رساند ،‌ چنان که برخی هدایت را در آیات * و جعلناهم امّه یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصّلوه و ایتاء الزّکوه * ( انبیاء ۷۳ ) و‌ * جعلنا منهم امّه یهدون بامرنا * ( سجده ۲۳ ) ♦️مقصود از در دو آیه مزبور امر اعتباری تشریحی نیست ، بلکه معنوی و مقام های باطنی است که مومنان با اعمال نیک خود به سوی آنها می شوند و امام اولا و بالذات از آنها برخوردار است و از او به دیگران می رسد ، به همین دلیل در قرآن به هدایت تبیین شده است و بر همین اساس ، مقصود از وحی در آیه ۷۳ انبیاء تشریعی نیست ّ بلکه وحی تکوینی است که در پرتو آن ، امام فاعل است و با خدا و خلق رابطه برقرار میکند . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۳۷ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا ﴿١٣٧﴾ کسانی که ایمان آوردند، سپس کفر ورزیدند، باز ایمان آوردند، و بار دیگر کافر شدند، آن گاه بر کفر خود افزودند، خدا بر آن نیست که آنان را بیامرزد، و به راهی هدایت کند. (۱۳۷) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٣٧) -سرنوشت منافقان لجوج! به تناسب بحثى كه در آيۀ قبل در بارۀ كافران و گمراهى دور و دراز آنها بود در اينجا قرآن اشاره به حالت جمعى از آنان كرده كه هر روز شكل تازه‌اى به خود مى‌گيرند، روزى در صف مؤمنان، و روز ديگر در صف كفار، و باز در صف مؤمنان و سپس در صفوف كافران متعصب و خطرناك قرار مى‌گيرند؛ خلاصه همچون «بت عيّار» هر لمحه به شكلى و هر روز به رنگى در مى‌آيند و سر انجام در حال كفر و بى‌ايمانى جان مى‌دهند! اين آيه در بارۀ سرنوشت چنين كسانى مى‌گويد: «آنها كه ايمان آوردند سپس كافر شدند باز ايمان آوردند و بار ديگر راه كفر پيش گرفتند و سپس بر كفر خود افزودند، هرگز خداوند آنها را نمى‌آمرزد و به راه راست هدايت نمى‌كند» (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 464 کانال 👇 @Targomeh