eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: چرا احمد لقب حضرت محمد (ص)‌شد ؟ ✍️پاسخ: طبق برخی روایات نام حضرت پیامبر اسلام (ص) در آسمان ها احمد و در زمین محمد می باشد. 🔸در باب نام‌های مبارك پیامبر از جنبه‌های مختلف سخن گفته شده است. برخی ، چهارصد اسم برای پیامبر- با توجه به آیات - شمرده‌اند.كه از آن میان دو اسم مبارك احمد و محمد(ص) است. اسم احمد در قرآن یك بار ذكر شده است، آن جا كه سخن حضرت عیسي(ع) را خطاب به بنی اسرائیل می‌خوانیم : «و مبشّراً برسولٍ مِن بعدی اسمه أحمد؛به فرستاده‌ای كه پس از من می‌آید و نام او احمد است بشارتگرم». 🔹احمد بر وزن افعل و الف آن برای تفضیل است كه دلالت بر فضیلت حضرت بر سایر انبیا می‌كند. 🔸 محمد بر وزن مفعّل و تشدید آن برای مبالغه است كه دلالت می‌كند بر این كه حضرت از سایر انبیا ستوده تر بوده است. اما به لحاظ روایی، در حدیثی نقل شده كه وقتی از رسول خدا(ص) سبب نامگذاری او را پرسیدند، حضرت در پاسخ فرمود: «أمّا محمّد فإنّی محمود فی الأرض و أمّا أحمد فإنّی محمود فی السماء». 🔹از امام باقر(ع) نقل شده است : به جهت كردار پسندیده پیامبر، خداوند از او در كتاب‌های انبیای پیشین به احمد یاد كرده است. به جهت آن كه خدا و فرشتگان و تمام انبیا و فرستادگان و همة امت‌های انبیا حضرت را ستایش می‌كنند و بر او درود می‌فرستند، خداوند او را محمد نامیده است * کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒📒 ❤️ > 👈 ♦️امام در نظام داراى شئون گوناگونى است که عمدتا به دو بخش تکوینى و تقسیم مى‌شود. 🔆در بخش اول واسطه فیض بین خدا و خلق است و افزون بر اینکه با وساطت خویش وجود و وجودى آفریدگان را تضمین می کند ، کمالات وجودی آنها را نیز از قوه به می رساند ،‌ چنان که برخی هدایت را در آیات * و جعلناهم امّه یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصّلوه و ایتاء الزّکوه * ( انبیاء ۷۳ ) و‌ * جعلنا منهم امّه یهدون بامرنا * ( سجده ۲۳ ) ♦️مقصود از در دو آیه مزبور امر اعتباری تشریحی نیست ، بلکه معنوی و مقام های باطنی است که مومنان با اعمال نیک خود به سوی آنها می شوند و امام اولا و بالذات از آنها برخوردار است و از او به دیگران می رسد ، به همین دلیل در قرآن به هدایت تبیین شده است و بر همین اساس ، مقصود از وحی در آیه ۷۳ انبیاء تشریعی نیست ّ بلکه وحی تکوینی است که در پرتو آن ، امام فاعل است و با خدا و خلق رابطه برقرار میکند . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۳۷ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا ﴿١٣٧﴾ کسانی که ایمان آوردند، سپس کفر ورزیدند، باز ایمان آوردند، و بار دیگر کافر شدند، آن گاه بر کفر خود افزودند، خدا بر آن نیست که آنان را بیامرزد، و به راهی هدایت کند. (۱۳۷) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٣٧) -سرنوشت منافقان لجوج! به تناسب بحثى كه در آيۀ قبل در بارۀ كافران و گمراهى دور و دراز آنها بود در اينجا قرآن اشاره به حالت جمعى از آنان كرده كه هر روز شكل تازه‌اى به خود مى‌گيرند، روزى در صف مؤمنان، و روز ديگر در صف كفار، و باز در صف مؤمنان و سپس در صفوف كافران متعصب و خطرناك قرار مى‌گيرند؛ خلاصه همچون «بت عيّار» هر لمحه به شكلى و هر روز به رنگى در مى‌آيند و سر انجام در حال كفر و بى‌ايمانى جان مى‌دهند! اين آيه در بارۀ سرنوشت چنين كسانى مى‌گويد: «آنها كه ايمان آوردند سپس كافر شدند باز ايمان آوردند و بار ديگر راه كفر پيش گرفتند و سپس بر كفر خود افزودند، هرگز خداوند آنها را نمى‌آمرزد و به راه راست هدايت نمى‌كند» (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 464 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ءَامَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلا ً 🍀 ترجمه: کسانی كه ایمان آوردند، سپس كفر ورزیدند، سپس بار دیگر ایمان آوردند سپس دوباره كفر ورزیدند، سپس بر كفر خود افزودند، قطعاً امیدى به آن نیست كه خداوند آنان را ببخشد و به راه حقّ هدایتشان نكند. 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. اين آیه درباره قومی نازل شده که ایمان آورده بودند سپس مرتد شدند سپس دوباره ایمان آوردند و باز هم کافر شدند و بر کفر خود افزودند. 🌸 در این آیه اشاره به حالت جمعى از افراد كرده كه هر روز شكل تازه‌ اى به خود مى ‌گيرند، روزى در صف مؤمنان، و روز ديگر در صف كافران، و باز در صف مؤمنان و سپس در صفوف كافران متعصّب و خطرناک قرار مى‌گيرند؛ خلاصه هر روز به شکلی در مى‌آيند و سرانجام در حال و بى‌ ايمانى جان مى‌دهند! اين آيه درباره سرنوشت چنين كسانى مى فرماید: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلاً: کسانی که ایمان آوردند، سپس کفر ورزیدند ، سپس بار دیگر ایمان آوردند سپس دوباره کفر ورزیدند ، سپس بر کفر خود افزودند، قطعاً امیدی به آن نیست که آنان را ببخشد و به راه حق هدایتشان نکند. 🌸 گروهى از اهل کتاب (یهود) در حضور مسلمانان اظهار مى‏ كردند و براى القاى شبهه دوباره كافر مى‏ شدند. چنانكه قوم ابتدا به موسى ایمان آوردند، سپس گوساله ‏پرست شدند، سپس كرده و خداپرست گشتند، باز بر عیسى ‏علیه السلام كفر ورزیدند و سپس با كفر خود به پیامبر اسلام، بر كفر خود افزودند. هر روز به رنگى درآمدن، یا به خاطر عدم تحقیق در پذیرش دین است، یا از روى توطئه و نقشه براى متزلزل كردن عقیده ‏ى است. 🔹 پيام های آیه 137 سوره نساء 🔹 ✅ خطر ارتداد و بازگشت از ، هر مؤمنى را تهدید مى ‏كند. ✅ بى‏ ثباتى در ، به گمراهى نهایى و عدم آمرزش الهى مى ‏انجامد کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹#«ادبــــــ‌ـــ » از منظر ‌آیات قرآنی دومـــــــ 🍁ادبــــــ حضور در مکان‌های ≤ مقدّســـــــ ≥ 📒یکی از آداب مورد توجّه قرآن، 🌿ادب حضور در مکان‌هایی است که نوعی تقدّس دارند. این مکان‌ها یا همانند مساجد و معابد از آغاز، مکانی مقدّس در نظر گرفته شده‌اند؛ چنان‌که خداوند به موسی (علیه‌السلام) فرمان می‌دهد هنگام حضور در سرزمین مقدّس «طُوی» کفش‌ها را درآورده، پای برهنه باشد: 📖«فَاخلَع نَعلَیک اِنَّک بِالوادِ المُقَدَّسِ طُوًی»   🌿یا به واسطه حضور اولیای خاصّ الهی مانند پیامبران، قداست یافته‌اند؛ چنان‌که افراد با ایمان موظّف‌اند هنگام حضور درخانه‌های پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) ادب را رعایت کرده، با اجازه وارد شوند: 📖«یاَیهَا الَّذینَ ءامَنوا لاتَدخُلوا بُیوتَ النَّبیِّ اِلاّ اَن یؤذَنَ لَکم‌...».  🌿رعایت این ادب پس از رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نیز نیکو شمرده شده است؛ چنان‌که در جوامع حدیثی شیعه، خواندن اذن دخول از آداب زیارت حضرت به‌شمار می‌رود   و رعایت این ادب هنگام حضور در مرقدهای مطهر امامان (علیهم‌السلام) نیز سفارش شده است.  کانال 👇 @Targomeh
⭕️ فتنه‌گران و کسانیکه با نشر شایعات و یا به هر طریقی، آرامش و امنیت روانی جامعه را مختل میکنند، ⭕️ ملعون خدا و محکوم به تبعید و حبس خانگی و قتل ذلیلانه هستند، 👈 حتی یک ثانیه نباید آب خوش از گلوی نحسشان پایین رود 🌴 سوره احزاب 🌴 🕋 لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لا يُجاوِرُونَكَ فِيها إِلَّا قَلِيلًا «60» 🕋 مَلْعُونِينَ أَيْنَما ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِيلًا «61» ⚡️ترجمه: اگر منافقان و كسانیكه در دل‌هايشان بيمارى است و آنان كه در مدينه شايعه پراكنى مى‌كنند از كارشان دست بر ندارند، حتماً تو را بر ضّد آنان مى‌شورانيم، آنگاه جز مدّت كوتاهى نمى‌توانند در كنار تو در اين شهر بمانند آنان لعنت شدگانند، هر كجا يافت شوند بايد دستگير شده و به سختى كشته شوند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 _(ص) 🦋دورنمايى از غزوه حمراء الاسد🦋 🌻 در پايان جنگ احد، به فرمان ابوسفيان لشكر به ظاهر فاتح او به سرعت به سوى مكه حركت كرد، هنگامى كه اين لشكر به سرزمين روحاء رسيدند، از كار خود سخت پشيمان شدند، و تصميم به بازگشت به مدينه گرفتند تا بقيه مسلمانان را به قتل برسانند. 🌿دستگاه اطلاعاتى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم اين موضوع را به پيامبر گزارش داد، پيامبر فوراً فرمان داد كه مجروحان نيز در اين جنگ شركت نمايند. 🌻مسلمانان همراه مجروحين، بسيج شده و به سوى لشكر دشمن، حركت كردند. 🌿در ارزش كار اين دليرمردان كفر ستيز آيات 172 تا 174 سوره آل عمران نازل شد كه ترجمه آيات چنين است: آنان كه دعوت خدا و پيامبر را، پس از آن همه جراحات اجابت كردند، از ميان آن‏ها براى كسانى كه نيكى كردند و راه تقوا پيمودند، پاداش بزرگى خواهد بود 🌻- اينها كسانى بودند كه (بعضى از) مردم، به آنها گفتند: مردم (لشكر دشمن) براى (حمله به شما) اجتماع كرده‏اند، از آنها بترسيد، اما آن‏ها ايمانشان زيادتر شد 🌿و گفتند: خدا ما را كافى است و بهترين حامى ما مى‏باشد. - به همين جهت، (از اين ميدان،) با نعمت و فضل پروردگار بازگشتند در حالى كه هيچ ناراحتى به آنها نرسيد، و از فرمان خدا پيروى كردند و خداوند داراى فضل و بخشش بزرگى است. اينك پيرامون اين ماجراى عجيب، به داستان‏هاى زير توجه كنيد: 🌻ادامه در بخشهای بعدی (مجروحى، مجروح ديگر را حمل مى‏كند! و ... ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 انبیاء یکسان است ⚠️ /136📖 🥀از ابن عباس نقل شده که این آیه درباره جمعی از بزرگان اهل کتاب ؛ مانند عبدالله بن سلام و اسد بن کعب و برادرش اسید بن کعب و جمعی دیگر نازل گردید؛ 🍃زیرا آنها در آغاز خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله رسیدند و گفتند : ما به تو و کتاب آسمانی تو و موسی و تورات ایمان می آوریم ولی به سایر کتاب های آسمانی و همچنین سایر انبیاء ایمان نداریم . 🥀آیه نازل شد و به آنها تعلیم داد که باید به همه ایمان داشته باشند . 📗سوره النساء آیه 136 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَ الْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ ۚ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلَائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا 🥀اي كساني كه ايمان آورده ايد! به خدا و پيامبرش، و كتابي كه بر او نازل كرده، و كتب (آسماني) كه پيش از اين فرستاده است، ايمان (واقعي) بياوريد كسي كه خدا و فرشتگان او و كتابها و پيامبرانش و روز واپسين را انكار كند، در گمراهي دور و درازي افتاده است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
61 بقره👇 اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُمْ ما سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّه 🌕اكنون كه چنين است بكوشيد از اين بيابان خارج شده و) وارد شهر شويد، كه هر چه خواستيد براى شما فراهم است. پس (مُهر) ذلّت و درماندگى، بر آنها زده شد و (مجدّداً) گرفتار غضب پروردگار شدند. اين بدان جهت بود كه آنها به آيات الهى كفر مى‌ورزيدند کانال 👇 @Targomeh
Al-Alaq04.mp3
4.79M
تفسیر سوره علق که ایات نخستین آن به پیامبر درزمان بعثت بر قلب پیامبر (ص)نازل شد کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً «12احزاب» 🔵 و آن گاه كه منافقان وكسانى كه در روحشان بيمارى (شكّ و ترديد) بود، گفتند: خدا و پيامبرش جز وعده‌هاى فريبنده به ما ندادند. کانال 👇 @Targomeh
قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنى‌ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ  موسى گفت: آيا (غذاى) پست‌تر را بجاى نعمت بهتر مى‌خواهيد؟ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒📒 ❤️ > 👈 ......ادامه ♦️در واقع موید به روح القدس و دارای طهارت و مسدّد به نیروی ربّانی هستند که آنان را به کارهای فرا میخواند . 🔆 البته برخی استفاده تکوینی از آیات فوق را بدون شاهد دانسته‌اند و با توجه به اینکه کار امام ایصال به است برخی گفته اند : برای این امر امام باید برنامه الهی را محقق سازد و این هدف با تشکیل حکومت و اجرای احکام و تربیت و پرورش نفوس انسانها در ظاهر و باطن تامین می شود . ♦️بر این اساس افزون بر باطنی ، امام در بخش تشریع ، برنامه الهی به مرحله اجرا در می آورد ؛ خواه از طریق حکومت عدل باشد یا بدون آن . 🔆آنها در این مرحله عهده دار مردم و اجرای احکام الهی و پرورش دهنده انسانها و به وجود آورنده پاک ، منزه و انسانی هستند . ♦️در حدیثی از امام علی بن علیه السلام آمده است که امامت همان منزلت و وراثت اوصیا و خلافت خدا و رسول ، زمام دین و نظام مسلمین و دنیا و عزت مومنان است . 🔆 اساس بالنده اسلام و شاخه بلند آن است . با امام نماز و زکات و روزه و حج و جهاد کامل می شود ، بیت المال و انفاق به نیازمندان فراوان می گردد . ♦️ اجرای و احکام و حفظ مرزها و جوانب کشور صورت می گیرد ، امام حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام می شمارد و با و اندرز نیکو و دلیل رسا و محکم آدمیان را به راه پروردگار خویش فرا می خواند ، امام به سان درخشانی است که با نور آن جهان روشن می شود ، 🔆 روشنی است که در دل تاریکیها انسانها را هدایت میکند ، امام خدا در میان آفریدگان و حجت خدا بر بندگان و مدافع حریم الهی است . ♦️ با توجه به اینکه خداست که به وجود زمینه‌ها و ویژگیهای امامت در شخصی به طور کامل دارد ، تنها او می‌تواند امام را نصب و جعل کند ، 🔆از این رو بر اساس مذهب شیعه امامیه ، انتخاب مردم در تعیین امام هیچ نقش و ندارد . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh