eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
روایی اهل بیت علیهم السلام✨✨✨ آیه ۱۶۲ - سوره بقره آیه خالِدينَ فيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ [162] و هميشه در آن (لعن و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى‌مانند؛ ‌نه از عذابشان كاسته مى‌شود، و نه مهلتى به آنان داده ‌مى‌شود. و همیشه در آن لعن و دوری از رحمت پروردگار) باقی می‌مانند ۱ -۱(بقره/ ۱۶۲) العسکری (علیه السلام)- خالِدِینَ فِیها فِی اللَّعْنَهًِْ فِی نَارِ جَهَنَّمَ. امام عسکری (علیه السلام) خالِدینَ فیها [یعنی] درآتش دوزخ مورد لعن دائمی قرار می‌گیرند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۷۰ بحارالأنوار، ج۶، ص۱۸۹/ الإمام العسکری، ص۵۷۲ نه از عذابشان کاسته می‌شود ۲ -۱(بقره/ ۱۶۲) العسکری (علیه السلام)- لا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ یَوْماً وَ لَا سَاعَهًًْ. امام عسکری (علیه السلام) از عذابشان کاسته نمی‌شود، برای یک روز و حتّی یک ساعت. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۷۰ بحارالأنوار، ج۶، ص۱۸۹/ الإمام العسکری، ص۵۷۲ و نه مهلتی به آنان داده می‌شود ۳ -۱(بقره/ ۱۶۲) العسکری (علیه السلام)- لَا یُؤَخَّرُونَ سَاعَهًًْ إِلَّا یَحِلُّ بِهِمُ الْعَذَابُ. امام عسکری (علیه السلام) ساعتی را به تأخیر نمی‌اندازند [سپری نمی‌کنند] مگر اینکه عذاب بر ایشان واجب شود. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۷۰ بحارالأنوار، ج۶، ص۱۸۹/ الإمام العسکری، ص۵۷۲؛ فیه: «یخل» بدلٌ «یحلّ» کانال 👇 @Targomeh
حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ ۱۶۳ وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ‌ و معبود شما خدايى يگانه است، جز او معبودى نيست، بخشنده‌ى مهربان است.(این آیه با آیه بعد مرتبط است.) هماهنگى میان عناصر طبیعت و اجزاى هستى و قوانین حاکم بر آنها، همه نشان‏ دهنده حاکمیّت و قدرت و اراده‏ خداى یگانه است. آفرینش آسمان‏ ها و توسعه دائمى آنها که دست انسان تاکنون فقط به قسمتى از اوّلین آسمان رسیده، و استحکام و طبقات هفتگانه و نظام حاکم و تناسبات و ارتباطات میان هریک و بى‏ ستون بودن و حفاظت آنها و حرکات ستارگان در مدارهاى خود و فاصله هریک از آنها، همه نشانه‏ هاى قدرت خداوند یکتاى حکیم است. سعدى مى ‏گوید: آفرینش، همه تدبیر خداوند دل است‏ دل ندارد، که ندارد به خداوند اقرار کوه و دریا و درختان، همه در تسبیحند نه همه مستمعى، فهم کند این اسرار عقل، حیران شود از خوشه زرین عنب‏ فهم، عاجز شود از حبّه یاقوت انار پاک و بى‏ عیب، خدایى که به تقدیر عزیز ماه و خورشید، مسخّر کند و لیل و نهار کلمه «ریاح» جمع «ریح» به معناى باد است، ولى در قرآن هر جا کلمه «ریح» آمده همراه قهر و عذاب است، مانند: «ریح صرصر» ولى هرجا کلمه «ریاح» آمده است، همراه باران و لطف الهى است. در حدیث مى‏ خوانیم: هرگاه بادى مى‏ وزید پیامبر (ص) مى‏ فرمود: «الّلهم اجعلها ریاحاً و لا تجعلها ریحاً» خداوندا! این باد را ریاحِ رحمت قرار ده، نه ریحِ عذاب. پیام ها ۱- شناخت طبیعت، یکى از راه هاى خداشناسى است که شناخت او، قدرت، حکمت و یکتایى او را در بر دارد. «الهکم اله واحد... فى خلق السموات... لایات» ۲- خداوند، نظیر و شبیه ندارد و مرکب از اجزا نیست. «اله واحد» ۳- هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خلق السموات و الارض... والفلک» ۴- هر موجودى در جهان هستى، آیه ‏اى از آیات کتاب خداوند در طبیعت است. «لایات» برگ درختانِ سبز، در نظر هوشیار هر ورقش دفترى است، معرفت کردگار ۵ - تنها خردمندان از نگاه در هستى، درس خداشناسى مى‏ گیرند. «ان فى خلق السموات... لایات لقوم یعقلون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳🌿☘️🌱🌴🍀 ۹ درختی که درقرآن از آنها نام برده شده و برکات فراوانی دارند : 1)⬅️ درخت نخل - بیست بار 2)⬅️ درخت انگور – یازده بار 3)⬅️ درخت زیتون – شش بار 4)⬅️ درخت سدر (کنار) – چهار بار 5)⬅️ درخت انار – سه بار 6)⬅️ درخت انجیر - یک بار 7)⬅️ درخت (درختچه) موز - یک بار 8)⬅️ درخت (اَثْل) گز – یک بار 9)⬅️ درخت مسواک(خَمْطْ) - یک بار 🌴🌳🌳🌴 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇦ اشاعه فحشا در مؤمنان اشاعه فحشا، در میان مؤمنان حرام است: «ان الذین یحبون ان تشیع الفـحشة فی الذین ءامنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا والاخرة...؛ کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است، و خداوند می‌داند و شما نمی‌دانید.» 📓منبع: نور/سوره۲۴، آیه۱۹. ════════════ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•|🌿|• یہ قسمتے از سوره { یس } تو قرآن هسٺ کھ نوشتہ : •°• کل فی فلک •°• + معنیش میشہ : ⇩ •°همہ‌چیز در گردشہ°• جالبیش اینجاسٺ کھ : اگہ‌همین‌آیہ‌روبرعکس‌بخونے، بازم‌میشہ : کل فی فلک...!♡ ...! کانال 👇 @Targomeh
•| :🌺 |🍂 🔸الْأَخِلاّءُ یَوْمَئِذ بَعْضُهُمْ لِبَعْض عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِین. (زخرف/۶٧) 🔸دوستیهایی که بخاطر خدا نباشد، در قیامت تبدیل به دشمنی می شود. چرا که هر کدام از آنها دیگرى را عامل بدبختى و بیچارگى خود مى شمرد و می گوید: تو بودى که دنیا را در نظر من زینت دادى و مرا به آن تشویق نمودى! آرى تو بودى که مرا غرق غفلت و غرور ساختى و از سرنوشتم بى خبر کردى! ⚡️تنها پرهیزگارانند که پیوند دوستى آنها جاودانى است، چرا که بر محور ارزش هاى جاودانى دور مى زند، و نتایج پربارش، در قیامت آشکارتر مى شود و آن را استحکام بیشترى مى بخشد. ════════════ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰خداوند در سه جای قرآن ، به یک پدیده عجیب اشاره کرده که دانشمندان ،پس ازقرنها بعدِ قرآن توانستند آنرا کشف کنند. 🔺این پدیده چنین است که زمانی که دو به هم میرسند، نیرویی بنام ( )سبب میشود، دیواره ای نازک ازآب ،بین ِ دودریا بودجود آید. و درنتیجه هیچگونه ترکیبی بین آبِ دودریا، صورت نگیرد(برخلاف تصورِما) و دماو غلظت و حتی موجودات دودریا از مخلوط شدن باهم درامان بمانند. مثلِ دریای و اقیانوس ،در تنگه ی . واما 👇 🕋مرج البحرین یلتقیان .بینهما برزخ لایبغیان 🔰الرحمن/۲۰ خدادو رابه هم رسانداما بین آنها فاصله ای قرار داد تا باهم آمیخته نشوند 🕋جعل بین البحرین حاجزا. 🔰نمل/۶۱ خدابین دودریا ای قرار داد 🕋هوالذی مرج البحرین هذاعذب فرات وهذا ملح اجاج و.....جعل بینهما بززخا وحجرا مهجورا 🔰فرقان/۵۳ اوکسی است که ، دو را به هم رساند،این و گوارا ودیگری بین آنها فاصله قرار داد.》👇 دقیقا مانند آلاسکا که دودریای شورو شیرین بهم رسیده و ترکیب نشده اند. کانال 👇 @Targomeh
🌸🍃﷽🍃🌸 🔻خالص برای خدا🔻 ✍ قرآن کریم می‌فرماید: و باید خالصانه برای باشه: 🕋 فَاعْبُدِ اللهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ، أَلَا لِلهِ الدِّينُ الْخَالِصُ (زمر/۲و۳) 💢 ﺭﺍ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻦ، ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﮔﺮﺩﺍﻥ. 💢 ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ که ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ. 👌 خداوند فقط رو می‌پذیره. 👌 اصلاً ﺍﺭﺯﺵِ ، و ارزشِ ، ﺑﻪ ﺑﻮﺩنش هست. 📣📣... نه تنها دین و عبادات، که همه‌ی وجودمون باید برای خدا باشه. حتّی مرگ⚰ و زندگیمون🚶 هم باید برای باشه: 🕋 قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. (انعام/۱۶۲) 💢 ﺑﮕﻮ: ﻭ ﺗﻤﺎمِ ﻣﻦ، 💢 ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻭ ﻣﺮﮒِ ﻣﻦ، 💢 ﻫﻤﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. یعنی: ❣↶ برای خدا زندگی کنیم.. ❣↶ برای خدا بخوابیم.. ❣↶ برای خدا نفس بکشیم.. ❣↶ برای خدا صبر کنیم.. ❣↶ برای خدا درس بخونیم.. ❣↶ برای خدا آشپزی کنیم.. ❣↶ برای خدا.. ❣↶ و آخر سر هم برای خدا بمیریم.. ⭕️🔴 این ایدئولوژی، کاملاً دید ما رو به زندگی عوض میکنه.😊 👈 اینطوری تمام زندگیمون رو جهت‌دار می‌کنیم، و همه‌ی کارهای ما میشه ، اونم خالصانه👉 ...................................... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 ... يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ.. (إبراهیم/١٠) ⚡️ترجمه: " ... خداوند شما را فرا میخواند تا گناهانتان را برایتان بیامرزد... " 🍀 در حقش کوتاهی میکنیم، اما او ما را به سوی آمرزشش فرا میخواند. 🍀 مگر ما کیستیم که خداوند ما را فرا میخواند؟ 🍀 مگر ما کیستیم که دعوتش را اجابت نمیکنیم؟ 👈 درحالی که او از ما بی‌نیاز است؟ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦈 این است آفرینش خدا👆 😳عظمت خدا رو با این تصاویر و این آیات ببینید و بشنوید... 🤔کجای دنیا هست که اثری از وجود خدا نداشته باشه؟!!! 📖سوره لقمان آیه ۱۱ ( ) ‌ ‌ ‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳 آیات موضوعی : 🔥منابع انرژی فسیلی 🌳🔥 اَلَّذی جَعَلَ لَکُم مِّنَ الشَّجَرِ الاَخضَرِ ناراً فَاِذا اَنتُم مِّنهُ توقِدونَ 80 یاسین همان (خدایی) که برای شما از درخت سبز، آتش آفرید، که شما از آن آتش میافروزید کانال 👇 @Targomeh
⚠️ ❣می شد همه ی شب های شب، نخوابد توی بستر پیامبر می شد جانش را سپر بلای رسول نکند؛ فقط یکی از آیه های قرآن کم می شد؛ " وَ مِن النّاس مَن یَشری نَفسه ابتغاء مَرضات الله" ❣می شد توی رکوع، انگشترش را به آن فقیر انفاق نکند. فقط شاید یکی از آیه های قرآن نازل نمیشد؛ "اِنَّما ولیُّکُمُ الله… وَ یؤتونَ الزَّکوة وَ هُم راکِعون " ❣می شد این قدر عزیز نباشد برای پیامبر؛ که قرآن نگوید "اَنفُسنا" که همه نگویند "اَنفُسنا"ی ماجرای مباهله، علی بود؛ جانِ پیامبر ❣می شد با همسرش، با بچه هاش، آن سه روز، آن سه روز افطارشان را به مسکین و یتیم و اسیر ندهند، فقط قرآن دیگر "هَل اَتی" نداشت ❣می شد آنقدر شجاعانه و دلیرانه نجنگد که قرآن حتی به ضربه سمّ اسبش قسم بخورد: "وَ العادیات ضَبحاً.فَالموریاتِ قَدحاً" ❣می شد باب مدینه ی علم نبوی نباشد که دوست و دشمن بگویند: "مَن عِندَه عِلمُ الکِتاب" علی ست ❣می شد این قدر ولایتش مهم نباشد که توی حج آخر آیه بیاید: "بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّک وَ اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَه". که دست عزیزی دستش را بالا ببرد و بگوید: "مَن کُنتُ مَولاه فَهذا علیٌّ مَولاه" که خدا جبرئیل را دوباره روانه کند: "اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی" می شد؟! ❣می شد اگر او "علی بن ابی طالب" نبود؛ خبر بزرگ؛ نبأ عظیم مردی که اگر نمی آمد، اقلّش سیصد تا از آیه های قرآن کم می شد.   کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 (ع) اسماعيل و مادرش در كنار كعبه‏ حس هووگرى گاهى به صورت‏هاى رنج آور در ساره بروز مى‏كرد، او وقتى كه مى‏ديد ابراهيم فرزند نوگلش اسماعيل را در كنار مادرش در آغوش مى‏گيرد و او را مى‏بوسد و نوازش مينمايد، در درون ناراحت مى‏شد و در غم و اندوه فرو مى‏رفت، آتش حسادت در درونش شعله ميكشيد كه چرا شوهرم ابراهيم بايد همسر ديگر به نام هاجر داشته باشد؟ و هاجر كه كنيز من بود، اينك همتاى من شود؟ و پسرش مانند پسر من مورد محبت ابراهيم قرار گيرد؟! و... . كوتاه سخن آن كه: وسوسه‏هاى نفسانى، طوفانى از حزن و اندوه در ساره به وجود آورده بود و موجب مى‏شد كه گاه و بيگاه با ابراهيم برخوردهاى نامناسب و زننده كند. روايت شده: اسماعيل و اسحاق بزرگ شده خداوند (در حدى كه مى‏توانستند با هم مسابقه كشتى يا مسابقه دويدن بگذارند) در يكى از مسابقه‏ها اسماعيل برنده شد، ابراهيم بى درنگ اسماعيل را گرفت و بر روى دامنش گذاشت، و اسحاق را در كنارش نشاند، اين منظره ساره را بسيار ناراحت كرد، به طورى كه با تندى به ابراهيم گفت: مگر بنا نبود كه اين دو فرزند را مساوى قرار ندهى؟! هاجر را از من دور كن و به جاى ديگر ببر. از آن جا كه ساره قبلاً مهربانى‏هاى بسيار به ابراهيم كرده بود، و ابراهيم همواره سعى داشت نسبت به او وفادار و خوشرفتار باشد، از اين رو نمى‏توانست ساره را از خود برنجاند. آزارهاى ساره باعث شد كه ابراهيم شكايت او را به درگاه خدا برد، خداوند به ابراهيم چنين وحى كرد: مثال زن همچون مثال چوب كج خشك است اگر آن را به خود واگذارى از او بهره مى‏برى، و اگر خواسته باشى آن چوب را راست كنى شكسته خواهد شد. آن گاه خداوند به ابراهيم فرمان داد كه هاجر و اسماعيل را از ساره دور كند، ابراهيم عرض كرد: آن‏ها را به كجا ببرم؟ خداوند كه مى‏خواست خانه‏اش كعبه به دست ابراهيم بازسازى شود به ابراهيم وحى كرد و فرمود: آن‏ها را به حرم و محل امن خودم و نخستين خانه‏اى كه آن را براى انسان‏ها آفريدم، يعنى به مكه ببر. ابراهيم با اجراى اين فرمان گر چه از بن بست مشكل خانوادگى نجات يافت، ولى چنين كارى بسيار مشكل و رنج آور بود، زيرا بايد عزيزانش هاجر و اسماعيل را از فلسطين آباد و خرم به دره خشك و تفتيده مكه كنار كعبه ببرد كه در لابلاى كوه‏هاى زمخت و خشن قرار داشت. اگر خوب بينديشيم گذاشتن همسرو فرزند در آن بيابان و دره و در ميان كوه‏ها، با توجه به روزهاى دغ و گرم و شب‏هاى تاريك در برابر درندگان، كار بسيار سخت و تلخى است. ولى ابراهيم مرد راه است، حماسه‏آفرين تاريخ است، اخلاص وبندگى او در برابر خدا به گونه‏اى است كه خود را فناى محض ميداند و همه وجودش را قطره‏اى در برابر اقيانوس بى كران. ابراهيم، هاجر و اسماعيل خردسال را برداشت و از فلسطين به سوى مكه رهسپار گرديد، اين فاصله طولانى را با وسايل نقليه آن زمان كه شتر و الاغ بود پيمود تا به سرزمين خشك و سوزان مكه رسيد، در آن جا يك قطره آب نبود و هيچ انسان و حيوان و پرنده‏اى وجود نداشت، به راستى ابراهيم در سخت‏ترين و عجيب‏ترين آزمايش‏هاى الهى قرار گرفت، با تصميمى قاطع، فرمان خدا را اجرا كرد، هاجرو كودكش را در آن سرزمين خشك و سوزان گذاشت و آماده مراجعت گرديد. هنگام مراجعت هاجر در حالى كه گريان و ناراحت بود، صدا زد: اى ابراهيم! چه كسى به تو دستور داده كه ما را در سرزمينى بگذارى كه نه گياهى در آن وجود دارد و نه حيوان شيردهنده و نه حتى يك قطره آب، آن هم بدون زاد و توشه و مونس؟ ابراهيم گفت: پروردگارم به من چنين دستور داده است. وقتى كه هاجر اين سخن را شنيد گفت: اكنون كه چنين است، خداوند هرگز ما را به حال خود رها نخواهد كرد. ═ೋ❅🖋🦋❅ೋ═ کانال 👇 @Targomeh
✨یَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ (۳۵) ✨خداوند به نور خود هر کس را بخواهد ✨هدایت می کند(۳۵) 📚سوره مبارکه النور✍آیه ۳۵ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ حقانیت و کرامت به امکانات دنیایی نیست! 🔻 آمدوشدهای این عالم سراسر است [چه برای فرد و چه برای جامعه]. کسانی که نگاهشان به محدود است و در حصار دنیا فکر می‌کنند و عوالم بزرگ‌تر را نمی‌بینند، معیار و را همین و دنیایی می‌دانند؛ اگر دنیا به جامعه‌ای اقبال کرد و آن جامعه از امکانات وسیع، قدرت، رفاه و ازاین‌دست تمتعات برخوردار بود، آن را علامت می‌دانند، و الّا ادبار دنیا را علامت تحقیر می‌دانند. کم‌کم همین را علامت هم می‌بینند؛ یعنی ابتدا کرامت را در اقبال دنیا می‌بینند و بعد، معیار و را براساس آن تعریف می‌کنند. 🔸 الان از نظر پرچم‌داران در جهان، معیار تجلیل و تحقیر چیست؟ آیا چیزی فراتر از همین امکانات دنیایی است؟ ترازوی این‌ها همان ترازوی فراعنه‌ی قبلی است؛ این‌طور نیست که فهم این‌ها واقعا عمیق‌تر شده و معیارهای ترازویشان تغییر کرده است. خیال می‌کنند چون هستند، خیلی محترم‌اند. توسعه‌یافتگی هم در نگاه آن‌ها چیزی جز دستیابی به نیست، آن هم نه به شکل صواب، بلکه به‌شکل ناصواب «وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا* وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا» (و ميراث [ضعيفان‌] را چپاولگرانه مى‌خوريد* و سخت فریفته و مایل به مال دنیا می‌باشید) (فجر، ۱۹ و ۲۰). 👤 📚 | ج۳ کانال 👇 @Targomeh