فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥«يُرسل عليكما شواظ من نارونحاس فلاتنتصران...»
«شعلههایی از @آتش_بیدود، و @دودهایی_متراکم بر شما فرستاده میشود؛ و نمیتوانید از کسی یاری بطلبید!»
«الرحمن- 35»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍃🌸🍃🌸🍃
⭕️ اشارۀ قرآن به تأثیر گل و گیاه بر روح انسان❗️
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸ﭼﻬﺎﺭ ﻧﻮﻉ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮدر قرآن🌸
🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴
1⃣ﺯﻥﻭﺷﻮﻫﺮﻱﻛﻪﺩﺭﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﻫﻤﻔﻜﺮﻭﻫﻤﺮﺍﻫﻨﺪ💖
(ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮﺍءﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻛﻪ ﺑﻪ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﻭ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻃﻌﺎم ﺩﺍﺩﻧﺪ.)
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
ﻭ ﻏﺬﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺶ ، ﺑﻪ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(انسان٨)
2⃣ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺑﺪ ﻫﻤﺮﺍﻫﻨﺪ📛
(ﺍﺑولهب و زنش)
تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ
ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺑﺎﺩ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﺑﻮﻟﻬﺐ ، ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺑﺎﺩ ﺧﻮﺩﺵ (مسد١و۴)
3⃣ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮﻱ ﻛﻪ ﻣﺮﺩ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﻭ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ.🛑
(ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻮﺡ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻟﻮﻁ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﻫﻤﺪﺳﺖ ﺷﺪﻧﺪ)
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا
ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ، ﺯﻥ ﻧﻮﺡ ﻭ ﺯﻥ ﻟﻮﻁ ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﺯﺩﻩ ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﺯﻭﺟﻴﺖ ﺩﻭ ﺑﻨﺪﻩ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻭﻟﻲﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻭﺧﻴﺎﻧﺖ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ.(تحریم١٠)
4⃣ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮﻱ ﻛﻪ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ⭕️
(ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺵ آسیه)
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ
ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﻧﺰﺩ ﺧﻮﺩﺕ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﻨﺎ ﻛﻦ ﻭﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭﻛﺮﺩﺍﺭﺵ ﺭﻫﺎﻳﻲ ﺑﺨﺶ.(تحریم١١)
🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#عفت
قرآن برای رعایت عفت ی #الگو ی مرد مثال میزنه و ی الگوی #زن
1⃣الگوی #مرد
حضرت #یوسف که در مقابل زنی زیبا رو که تمام مقدمات رو هم فراهم کرده
سراغ بی عفتی نمیره
تعبیر قرآن اینه👇
✴️وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ (یوسف24)
👈 #زلیخا به او میل داشت
واگر یوسف از طرف خدا راهنمائی نمیشد او هم میل پیدا میکرد
╭🍃🌸🍃🌸🍃🌸╮
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
اسامی قاریانی که در اینکانال معرفی شده اند .
۱ . استاد احمد دباغ
۲ . محمود علی البنا
۳ . عبدالفتاح طاروطی
۴ . استاد محمد رفعت
۵ . استاد انور شحات انور
۶ . استاد محمدحسین سبزعلی
۷ محمد عبدالعزیز حصان
۸ . استاد علی محمود
۹ . استاد حسن دانش
۱۰ . استاد موسوی بلده
۱۱ . شهید محسن حسنی
۱۲ . استاد منصوری
۱۳ . استاد پرهیزکار
۱۴ . استاد شاکرنژاد
۱۵ . حسن رضائیان
۱۶ . شیخ عنتر سعید مسلم
۱۷. شاذلی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📙#دائره_المعارف_قرآن_کریم📙
🧕#آسیه>
👈#نقش_آسیه_در_حفظ
#جان_موسى
💚درباره گرفتن موسى از رود #نیل و رفتار فرعون با وى، #آراى گوناگونى وجود دارد:
🌺به گفته برخى، آسیه به #بَرَص دچار شده بود و پزشکان از درمان آن #ناتوان بودند.
💚#کاهنان به فرعون گفتند:
در فلان زمان، #کودکى را در صندوق مییابید که آب دهان او #شفای این بیماری است .
🌺فرعون کسانی را بر کنار #رود نیل بگماشت .
💚 هنگامی که #صندوق را یافتند ، آسیه آب دهان وی را بر برص مالید و بی درنگ #شفا یافت .
🌺 اطرافیان #فرعون گفتند :
این همان #طفلی است که باید کشته شود ؛ ولی آسیه #مانع شد و به فرعون گفت :
* قرت عین لی و لک لا تقتلوه عسی ان ینفعنا او نتّخذه ولدا = او نور #چشمی برای من و تو است .
💚 او را #نکشید ، امید است #نعمتی به ما برساند یا او را فرزند خود بگیریم * ( قصص ۹ )و موسی اینگونه از #مرگ رهایی یافت .
🌺آسیه ، نام کودک را #موسی ( برگرفته از میان آب و درخت یا فرزند آب ) نهاد .
💚این وجه #تسمیه از عهد عتیق برگرفته شده است .
🌺 نیز گفتهاند :
#آسیه برای انکار انتساب موسی به #بنی_اسرائیل ، در دفاع از وی گفت :
زنان بنی اسرائیل #علاقه شدیدی به فرزندانشان دارند و آنها را پنهان میکنند ؛ پس چگونه ممکن است آنها را به #دریا بیندازند ؟
💚به گفته ثعلبی ، #کنیزانی که برای شستشو و بردن آب به کنار نیل آمده بودند ، #صندوق حامل موسی را یافته ، آسیه آوردند .
🌺چون #آسیه در آن را گشود ، خداوند #محبت او را در دلش افکند .
از #فرعون خواست آن کودک را که مایه #روشنی چشمانشان شده ، به او ببخشد .
💚 فرعون گفت :
میترسم این همان کسی باشد که #نابودی ما به دست او است ؛ ولی با اصرار آسیه ، موسی را به او #بخشید .
ادامه دارد .....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#آل عمران آیه ۹۲
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً ۚ وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ إِلَّا أَنْ يَصَّدَّقُوا ۚ فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ ۖ وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ ۖ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿٩٢﴾
هیچ مؤمنی را نسزد که مؤمنی را بکشد، مگر آنکه این عمل از روی خطا و اشتباه اتفاق افتد. و کسی که مؤمنی را از روی خطا و اشتباه بکشد، باید یک برده مؤمن آزاد کند، و خون بهایی به وارثان مقتول پرداخت نماید؛ مگر آنکه آنان خون بها را ببخشند. و اگر مقتول از گروهی باشد که دشمن شمایند و خود او مؤمن است، فقط آزاد کردن یک برده مؤمن بر عهده قاتل است. و اگر مقتول مؤمن، از گروهی باشد که میان شما و آنان پیمانی برقرار است، باید خون بهایش را به وارثان او پرداخت کند، و نیز یک برده مؤمن آزاد نماید. و کسی که برده نیافت، باید دو ماه پیاپی روزه بگیرد. [این حکم] به سبب [پذیرش] توبه [قاتل] از سوی خداست؛ و خدا همواره دانا و حکیم است. (۹۲)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٩٢)
شأن نزول:
يكى از بتپرستان مكّه به نام «حارث بن يزيد» با دستيارى «ابو جهل» مسلمانى را به نام «عياش بن ابى ربيعه» به جرم گرايش به اسلام مدتها شكنجه مىداد، پس از هجرت مسلمانان به مدينه، «عياش» نيز به مدينه هجرت كرد.
اتفاقا روزى در يكى از محلههاى اطراف مدينه با شكنجه دهندۀ خود حارث بن يزيد رو برو شد، و از فرصت استفاده كرده، او را به قتل رسانيد، به گمان اين كه دشمنى را از پاى درآورده است، در حالى كه توجه نداشت كه «حارث» توبه كرده و مسلمان شده به سوى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مىرود؛ جريان را به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله عرض كردند؛ آيه نازل شد و حكم قتلى را كه از روى اشتباه و خطا واقع شده بيان كرد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 436
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير:
احكام قتل خطا-
چون در آيات گذشته به مسلمانان آزادى عمل براى در هم كوبيدن منافقان و دشمنان خطرناك داخلى داده شده، براى اين كه مبادا كسانى از اين قانون سوء استفاده كنند و با افرادى كه دشمنى دارند به نام منافق بودن تصفيه حساب خصوصى نمايند در اين آيه و آيۀ بعد احكام قتل خطا و قتل عمد بيان شده است، نخست در اين آيه مىفرمايد:
«براى هيچ مؤمنى مجاز نيست كه فرد با ايمانى را جز از روى خطا به قتل برساند» (وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إِلاّ خَطَأً) .
سپس جريمه و كفارۀ قتل خطا را در سه مرحله بيان مىكند: صورت نخست اين كه فرد بيگناهى كه از روى اشتباه كشته شده متعلق به خانوادۀ مسلمانى باشد كه در اين صورت، قاتل بايد دو كار كند، يكى اين كه بردۀ مسلمانى را آزاد نمايد و ديگر اين كه خونبهاى مقتول را به صاحبان خون بپردازد، آيۀ شريفه مىفرمايد: «كسى كه مؤمنى را از روى خطا به قتل رساند، بايد يك بردۀ مؤمن را آزاد كند و خونبهايى به كسان او بپردازد» (وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَ دِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلى أَهْلِهِ) .
«مگر اين كه خاندان مقتول با رضايت خاطر از ديه بگذرند» (إِلاّ أَنْ يَصَّدَّقُوا) .
صورت دوم اين كه «مقتول مؤمن وابسته به خاندانى باشد كه با مسلمانان خصومت و دشمنى دارند، در اين صورت كفارۀ قتل خطا تنها آزاد نمودن بردۀ مسلمان است» (فَإِنْ كانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ) .
پرداخت ديه به جمعيتى كه تقويت بنيۀ مالى آنان خطرى براى مسلمانان محسوب خواهد شد ضرورت ندارد، به علاوه اسلام ارتباط اين فرد را با خانوادۀ خود كه همگى از دشمنان اسلامند بريده است و بنابراين، جايى براى جبران خسارت نيست.
صورت سوم اين كه: «خاندان مقتول از كفارى باشند كه با مسلمانان همپيمانند، در اين صورت براى احترام به پيمان بايد علاوه بر آزاد كردن يك برده مسلمان خونبهاى او را به بازماندگانش بپردازند» (وَ إِنْ كانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلى أَهْلِهِ وَ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ) .
ظاهرا منظور از مقتول در اينجا «مقتول مؤمن» است. و در پايان آيه در مورد كسانى كه دسترسى به آزاد كردن بردهاى ندارند؛ يعنى قدرت مالى ندارند و يا بردهاى براى آزاد كردن نمىيابند مىفرمايد: «و آن كس كه دسترسى (به آزاد كردن برده) ندارد، دو ماه پى در پى روزه مىگيرد» (فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ شَهْرَيْنِ مُتَتابِعَيْنِ) .
و در پايان مىگويد: «اين (تبديل شدن آزاد كردن برده به دو ماه روزه گرفتن يك نوع تخفيف و توبۀ الهى است، يا اين كه آنچه در آيه به عنوان كفارۀ قتل خطا گفته شد همگى) براى انجام يك توبۀ الهى است و خداوند همواره از هر چيز باخبر و همۀ دستوراتش بر طبق حكمت است» (تَوْبَةً مِنَ اللّهِ وَ كانَ اللّهُ عَلِيماً حَكِيماً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 437
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_562
🌹 #آیه_92 #سوره_نساء
بخش۱
🌸 وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إلَّا خَطَاً وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَاً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ إِلَّآ أَنْ يَصَّدَّقُواْ فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِّيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىْ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ وَ كَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيما
ً
🍀 ترجمه: و هیچ مؤمنى را نرسد كه مؤمن دیگر را بكُشد، مگر از روى اشتباه، و هر كسى مؤمنى را به اشتباه كشت، پس باید برده ى مؤمنى را آزاد كند و خون بهای مقتول را به خانواده اش تسلیم كند، مگر آنكه (خانواده ى مقتول، از دیه ى قاتل) بگذرند و اگر (مقتول) با آنكه مؤمن است، از قومى است كه با شما دشمن است (جریمه اش فقط) آزاد كردن یک برده ى مؤمن است و اگر از قومى باشد كه میان شما و آنان پیمان است، پس دیه ى او را به خانواده اش تسلیم كند و برده ى مؤمنى را آزاد سازد. و اگر (برده اى براى آزاد كردن، یا پولى براى خرید برده) نیافت، پس دو ماه متوالی روزه بگیرد. این توبه الهی است و خداوند دانا و حكیم است.
🌷 #تحریر: آزاد کردن
🌷 #رقبة: گردن ، منظور در این آیه برده است.
🌷 #تحریر_رقبة: آزاد کردن برده
🌷 #دیة: خون بها ، دیه
🌷 #مسلمة: تسلیم شده
🌷 #أهل: خانواده
🌷 #یصدقوا: بگذرد
🌷 #عدو: دشمن
🌷 #لم_یجد: نمی یابد
🌷 #صیام: روزه
🌷 #شهرین_متتابعین: دو ماه متوالی
🔴 #شأن_نزول_آیه: یکی از بت پرستان مکه به نام حارث بن یزید با دستیاری ابوجهل مسلمانى را به نام «عیّاش بن ابى ربیعه» به خاطر مسلمان بودن او را سالها شکنجه می داد، پس از هجرت مسلمانان به مدینه، عیاش نیز به مدینه هجرت کرد. اتفاقا روزى حارث را در مدینه دید و او را به عنوان دشمن و كافر شكنجه گر كشت. در حالی که حارث توبه کرده بود و مسلمان شده بود ولی عیاش نمی دانست که حارث مسلمان شده بود. خبر به پیامبر دادند، و آیه ۹۲ سوره نساء نازل شد.
🌸 چون در آیات گذشته به مسلمانان آزادی عمل برای در هم کوبیدن منافقان و دشمنان خطرناک داخلی داده شده، برای این که مبادا کسانی از این قانون سوء استفاده کنند و با افرادی که دشمنی دارند به نام منافق بودن تصفیه حساب خصوصی کنند در این آیه و آیه بعد احکام قتل اشتباهی و قتل عمد بیان شده است، نخست در این آیه می فرماید: و ما کان لمؤمن أن يقتل مؤمنا إلا خطا: و هيچ مؤمنى را نرسد که مؤمن ديگر را بکشد، مگر از روی اشتباه. سپس جریمه و کفاره قتل اشتباهی و غیر عمد را در سه مورد بیان می کند:
1⃣ #مرحله_اول: اینکه فرد بی گناهی که از روی اشتباه کشته شده متعلق به خانواده مسلمانی باشد: در این صورت ، قاتل باید دو کار را انجام دهد یکی اینکه برده مسلمانی را آزاد کند و دیگر اینکه دیه مقتول را به خانواده مقتول بپردازد. که می فرماید: و من قتل مؤمنا خطا فتحرير رقبة و دية مسلمة إلى أهلة: و هر کسی مؤمنى را به اشتباه کشت، پس باید برده ی مؤمنى را آزاد کند و دیه مقتول را به خانواده اش تسلیم کند. سپس می فرماید: إلا أن يصدقوا: مگر آنکه خانواده مقتول، از دیه قاتل بگذرند.
2⃣ #مورد_دوم: اینکه مقتول مؤمن وابسته به خاندانى باشد که با مسلمانان دشمنی دارند، در این صورت کفاره قتل اشتباهی تنها آزاد نمودن برده مسلمان است. که می فرماید: فإن كان من قوم عدو لكم و هو مؤمن فتحرير رقبة مؤمنة: و اگر مقتول با آنکه مؤمن است ، از قومى است که با شما دشمن است جریمه اش فقط آزاد کردن یک برده مؤمن است. پرداخت دیه به جمعیتی که تقویت مالی آنان خطری برای مسلمانان محسوب خواهد شد ضرورت ندارد.
3⃣ #مورد_سوم: اینکه خاندان مقتول از کافرانی باشند که با مسلمانان هم پیمان هستند، در این صورت برای احترام به پیمان باید، علاوه بر آزاد کردن یک برده مسلمان خون بهای او را به بازماندگانش بپردازند. که می فرماید: و إن کان من قوم بینکم و بینهم میثاق فدیة مسلمة إلى أهله و تحرير رقبة مؤمنة: و اگر از قومی باشد که میان شما و آنان پیمان است، پس دیه او را به خانواده اش تسلیم کند و برده مؤمنى را آزاد سازد.
🌸 سپس در مورد کسانی که دسترسی به آزاد کردن برده ندارند یعنی قدرت مالی ندارند و یا برده ای پیدا نمی کنند می فرماید: فمن لم یجد فصیام شهرين متتابعین: و اگر نیافت، پس دو ماه متوالی روزه بگیرد. و در پایان می فرماید: توبة من الله و کان الله علیما حکیما: این توبه الهی است و خداوند دانا و حکیم است. این تبدیل شدن آزاد کردن برده به دو ماه روزه گرفتن یک نوع تخفیف و توبه الهی است.
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_563
🌹 #آیه_92 #سوره_نساء
بخش2
🌸 وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إلَّا خَطَاً وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَاً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ إِلَّآ أَنْ يَصَّدَّقُواْ فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِّيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىْ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ وَ كَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيما
ً
🍀 ترجمه: و هیچ مؤمنى را نرسد كه مؤمن دیگر را بكُشد، مگر از روى اشتباه، و هر كسى مؤمنى را به خطا كشت، پس باید برده ى مؤمنى را آزاد كند و خون بهاى كشته را به خانواده اش تسلیم كند، مگر آنكه (خانواده ى مقتول، از دیه ى قاتل) بگذرد و اگر (مقتول) با آنكه مؤمن است، از قومى است كه با شما دشمن است (جریمه اش فقط) آزاد كردن یک برده ى مؤمن است و اگر از قومى باشد كه میان شما و آنان پیمان است، پس دیه ى او را به خانواده اش تسلیم كند و برده ى مؤمنى را آزاد سازد. و اگر (برده اى براى آزاد كردن، یا پولى براى خرید برده) نیافت، پس دو ماه متوالی روزه بگیرد. این توبه الهی است و خداوند دانا و حكیم است.
🔴 در جلسه قبلی به ترجمه کلمه ها و شأن نزول آیه و شرح آیه پرداختیم.
🌸 پرداخت دیه آثارى دارد:
1⃣ مرهمى براى بازماندگان مقتول است.
2⃣ جلوگیرى از بى مبالاتى مردم است، تا نگویند قتل خطایى، بها ندارد.
3⃣ احترام به جان افراد و امنیّت اجتماعى است.
4⃣ جبران خلأ اقتصادى است كه در اثر قتل پیدا مى شود.
🔴 در آیه مقدار #دیه بیان نشده، تا نیاز به اهل بیت پیامبر بیشتر احساس شود.
🔹 پيام های آیه 92 سوره نساء 🔹
✅ قتل بى گناه، در #اسلام حرام است.
✅ احترام جان #مسلمان تا حدّى است كه از قتل اشتباهی هم نمى توان به آسانى گذشت.
✅ #خطا، یكى از ملاک هاى رفع تكلیف یا تخفیف در كیفر است.
✅ #آزادى، نوعى حیات و زندگی است. وقتى حیات یک نفر گرفته مى شود، به جبرانش باید یک نفر را آزاد كرد.
✅ آزادى #بردگان، در لابلاى برنامه هاى اسلام گنجانده شده است.
✅ به هركسی نباید #دیه داد، باید به خانواده مقتول داد تا حقّ به حق دار برسد.
✅ خانواده ى #مقتول، مالک خون بها مى شود.
✅ تعیین دیه ى خطاكار، رمز وجود جریمه در نظام اسلامى است.
✅ در حالات هیجانى، عواطف و رحم نباید فراموش شود و #عفو از خطاكار، یک صدقه ى پسندیده است.
✅ ارزش #عهد و #پیمان تا آنجاست كه گاهى كافر را در ردیف مؤمن قرار می دهد. خون بها را به كافرى كه هم پیمان است باید داد.
✅ نوع جریمه ها باید از یک سو به نفع افراد مؤمن باشد و از سوى دیگر سبب تقویت جامعه ى کافران نگردد. لذا پرداخت دیه و خون بها به دشمن حربى، ممنوع است.
✅ شرط #ایمان برای آزاد کردن برده، تشویقی است برای بردگان که به سراغ پذیرش اسلام بروند.
✅ روزه روزهای پشت سر هم ، وسیله ای برای پاکسازی #روح است.
✅ قوانین الهی بر اساس علم و حکمت است
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌻#سبک_زندگی_قرآنی
🍂 محصول با کیفیت
تولید کنید. 🍂
🔶 📙أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَقَدِّرْ فِي السَّرْدِ وَاعْمَلُوا صَالِحاً إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
#سبأ/١١
⚡️ترجمه :
(و به داود گفتيم:) زره هاى كامل و فراخ بساز و بافت آن را درست اندازه گيرى كن. و كار شايسته انجام دهيد، همانا من به آن چه عمل مى كنيد بينا هستم.
🔴 خداوند به داود مى گويد:
زره را گشاد و راحت درست كن، تا جنگجو به هنگام پوشيدن، در زندان زره گرفتار نشود، نه حلقه ها را بيش از اندازه كوچك و باريك كن كه حالت انعطاف خود را از دست بدهد، و نه زياد درشت و بى قواره كه گاه نوك شمشير و خنجر و نيزه و تير، از آن بگذرد، همه چيزش به اندازه و متناسب باشد.
💥یعنی دستور به محكم كارى و رعايت دقت در كيفيت و كميت در مصنوعات ، آن چنان كه مصرف كنندگان به خوبى و راحتى بتوانند از آن استفاده كنند، و از امنیت و استحكام كامل برخوردار باشد.
🍃و در انتهای آیه فرموده است: عمل صالح انجام دهید.
يكى از شئون عمل صالح آن است كه در صنايع، دقت كافى نموده، و محصول كامل و مفيدى ارائه دهند، و از هر گونه بد كارى و كم كارى بپرهيزند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_عبدالباسط
📖 سوره مبارکه شعراء (آیه ۶۳ تا ۶۶ )
🌊 معجزه شکافتن دریا و عصای حضرت موسی ع❗️
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شیطان
استاد #مهندسی_معکوس شیطانه
شاید #ابلیس اولین کسیه که مهندسی معکوسو اجرائی کرد
💢هرچی برا خدا مهمه برعکسشو القا میکنه
♨️مثلا ذکر و یاد خدا مهمترین عبادته
✴️وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ 📜(عنکبوت45)
🚫غافل کردن از یاد خد، مهمترین ماموریت شیطانه
✴️وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ
📜(مائده91)
👈باز میدار شما را از یاد خدا و نماز
╭─🍃🌸🍃🌸🍃🌸─╮
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨✨ ﷽ ✨✨
┊ ┊ ┊ ┊
┊ ┊ ┊ 🕯
┊ ┊ 🕯
┊ 🕯
🕯
#آرامش_با_قرآن
اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنی بخش، چیره و مسلط، شکست ناپذیر، جبران کننده، شایسته بزرگی و عظمت است. خدا از آنچه شریک او قرار می دهند، منزّه است. اوست خدا، آفریننده، نوساز، صورتگر...
حشر۲۳و۲۴
🕯✨🕯✨🕯✨🕯✨
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول 🌴
#جنگ_مقابله_به_مثل ⚠️
#بقره_190📖
✴از ابن عباس نقل شده که این آیه در مورد صلح حدیبیه نازل شد
✍و جریان چنین است که رسول اکرم صلی الله علیه و آله با 1400 نفر از یاران خود آماده عمره شدند؛ چون به سرزمین حدیبیه - محلی است در نزدیکی مکه - رسیدند ، مشرکان از ورود آنها به مکه و انجام مناسک عمره مانع شدند و پس از گفتگوی زیاد با پیامبر صلی الله علیه و آله مصالحه کردند که سال بعد برای انجام عمره به مکه بیایند و آنان مکه را سه روز برای او و یارانش خالی خواهند کرد تا طواف خانه خدا کنند .
🔶️سال بعد هنگامی که آماده رفتن به مکه ، از این ترس داشتند که مشرکان به وعده خود وفا نکنند و مانع ورود آنان گردند
✴پیامبر صلی الله علیه و آله از بروز جنگ و مقاتله در ماه حرام نگران بود که آیه در این مورد نازل شد و دستور داد که دشمنی نبرد را شروع کند شما هم در برابر او به مبارزه بر خیزید .
📙وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﴿١٩٠﴾
✴و در راه خدا با کسانی که با شما می جنگند بجنگید، و [هنگام جنگ از حدود الهی] تجاوز نکنید، که خدا تجاوزکاران را دوست ندارد. (۱۹۰)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍂 برای اصلاح و تربیت فرزندانتان تلاش کنید. 🍂
🔶وَالَّذِي قَالَ لِوَالِدَيْهِ أُفٍّ لَّكُمَا أَتَعِدَانِنِي أَنْ أُخْرَجَ وَقَدْ خَلَتْ الْقُرُونُ مِن قَبْلِي وَهُمَا يَسْتَغِيثَانِ اللَّهَ وَيْلَكَ آمِنْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَيَقُولُ مَا هَذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ
(احقاف/١٧)
⚡️ترجمه :
و کسی كه به والدين خود گفت: اُفّ بر شما! آيا به من وعده مى دهيد كه (پس از مرگ از گور) خارج گردم، در حالى كه نسل هاى بسيارى پيش از من گذشته اند (و هرگز زنده نشده اند)؟ ولى والدين او، خدا را به فريادرسى مى خوانند (و به او مى گويند:) واى بر تو! ايمان بياور! قطعاً وعده خداوند حق است، امّا او مى گفت: اين (وعده ها) جز افسانه پيشينيان نيست.
❌بنابراین :
🔶 ١_ والدين در قبال ارشاد و هدايت فرزندان خود مسئول هستند، گرچه پاسخ مثبت نگيرند.
🔶۲_ والدين با ايمان و دلسوز، براى هدايت فرزند خود، هم از خدا استمداد مى كنند و هم او را به خوبى ها امر و از بدى ها نهى مى كنند.
🔶٣_ یکی از نکات مهم در تربیت فرزند، یادآوری معاد و حسابرسی روز قيامت به فرزند است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥
#قصه_های_قرآنی📖
#اشموئیل_طالوت_جالوت
#قسمت_یکم🦋
🦋بروز اشموئيل و طالوت و جالوت، پس از موسى عليهالسلام🦋
🌿چنان كه قبلا گفته شد، پس از رحلت موى عليهالسلام بنىاسرائيل به فرماندهى يوشع بن نون وصى موسى عليهالسلام به جنگ با زورمندان شام و فلسطين پرداختند، تا ارض فلسطين و شهرهاى آن را فتح كنند و اين جنگ همچنان ادامه داشت.
✨بنى اسرائيل پس از موسى عليهالسلام داراى پيامبرى بودند كه در آيه 246 و 247 و 248 سوره بقره از اين پيامبر به عنوان نبى (پيامبر) ياد شده، ولى نام او ذكر نشده است، كه اكثر مفسران به استناد روايات معتقدند كه اين پيامبر به نام اشموئيل بود.
🌿اشموئيل كه از نژاد بنى اسرائيل بود. زمام رهبرى بنى اسرائيل را در دست گرفت و به بازسازى آنها براى خودسازى و جهاد با دشمنان پرداخت.
🌻اشموئيل احساس كرد كه لشگر بنى اسرائيل نياز به يك فرمانده شجاع، نترس، كاردان و دلاور دارد. خود بنى اسرائيل نيز كه از ناحيه گزند دشمنان به ستوه آمده بودند، نياز به چنين فرماندهى را احساس نمودند. نزد اشموئيل آمده و از او درخواست كردند كه فرماندهى شجاع و كارآمد انتخاب كند تا تحت فرماندهى او با دشمن بجنگند، اشموئيل كه سستى و بىهمتى آنها را تجربه كرده بود به آنها فرمود:
🌿بيم آن دارم كه شما از پيروى چنين فرماندهى سرپيچى كنيد، و از نبرد با دشمن، شانه خالى نماييد. ولى آنها قول دادند كه با انتخاب چنان فرمانده يا اطاعت قوى از او با دشمن جنگ خواهند كرد.
🌻اشموئيل از درگاه خداوند درخواست چنين فرماندهى با كفايت نمود. خداوند به او وحى كرد كه چنين فرماندهى را نزد تو مىفرستيم، فرماندهى و پرچم سپاه را به دست او بسپار.
🌻اين فرمانده لايق همان طالوت بوده كه مردى بلندقامت، تنومند، داراى اعصابى محكم و ارادهاى قوى به علاوه دانشمندى زيرك و با تدبير بود. او در اين هنگام شهرتى نداشت. با پدرش در ساحل رودخانهاى مىزيست و چهارپايان پدرش را به چرا مىبرد و كشاورزى مىكرد.
🌱روزى بعضى از چهارپايان در بيابان گم شدند. طالوت همراه يكى از دوستانش در اطراف رودخانه به جستجوى آنها پرداخت، در اين جستجو تا نزديك شهر صوف رسيدند - اشموئيل در شهر صوف سكونت داشت - دوست طالوت به طالوت گفت: ما در نزديك شهر صوف هستيم، اشموئيل پيامبر در اين شهر است، بيا نزد او برويم، تا او در پرتو وحى ما را به پيدا كردن چهارپايان گمشده راهنمايى كند.
🌻طالوت پيشنهاد دوستش را پذيرفت و با هم به شهر صوف نزد اشموئيل آمدند همين كه چشمان طالوت و اشموئيل به همديگر افتاد، ما بين دلهايشان آشنايى برقرار شد. اشموئيل در همان لحظه طالوت را شناخت، دريافت كه اين شخص همان است كه خداوند او را به عنوان فرمانده لايق نزدش فرستاده است.
🌿طالوت سرگذشت گم شدن چهارپايانش را براى اشموئيل شرح داد. اشموئيل گفت: چهارپايانت هم اكنون، در راه دهكده به طرف باغستان پدرت در حركتند، نگران آنها نباش، ولى من تو را براى كار بزرگترى كه مربوط به نجات بنى اسرائيل از گزند دشمن است دعوت مىكنم.
🌻طالوت در آغاز از اين پيشنهاد تعجب كرده ولى سپس دعوت اشموئيل را پذيرفت، حضرت اشموئيل عليهالسلام طالوت را به بنىاسرائيل معرفى كرد، فرمود:
🌱خداوند اين شخص را براى فرماندهى شما برگزيد، از او پيروى كنيد، و خود را براى جهاد با دشمن آماده سازيد.
🌿بنى اسرائيل بهانهتراشى كردند، زيرا اوصاف يك فرمانده لايق را در ظاهر طالوت نمىديدند، زيرا او را نمىشناختند، ولى اشموئيل به آنها اطمينان داد كه طالوت از نظر علمى و معنوى و جسمى، رادمردى قوى و با تدبير است و بر شما برترى دارد.
✨بنى اسرائيل مطالبه دليل و نشانه كردند اشموئيل به آنها گفت:
🌿نشانه انتخاب طالوت آن است كه صندوق عهد يادگار مهم موسى عليهالسلام را كه مايه دلگرمى و اطمينان شما است و اكنون در دست دشمن است به سوى شما باز مىگردند.
طولى نگذشت كه صندوق عهد به گونه معجزهآسايى به دست بنى اسرائيل افتاد.
🌻در تاريخ آمده است: هنگامى كه صندوق عهد در جنگها به دست بتپرستان فلسطين افتاد، آن را به بتكده خود بردند تا آن صندوق در آن جا بود، آنها گرفتار ناراحتىهاى گوناگونى شدند، بعضى گفتند: اين ناراحتىها هم به خاطر آن صندوق عهد است. از اين رو تصميم گرفتند آن را از شهر خود خارج سازند، و چون كسى حاضر نبود اين كار را بكند، آن صندوق را به دو گاو بستند، و آن دو گاو را به سوى بيابان حركت دادند. آن گاوها آن صندوق را كشيدند و از شهر خارج كرده و در بيابان به ميان بنى اسرائيل آوردند، البته فرشتگان و امدادهاى غيبى در پشت پرده، اين حركت را راهنمايى مىكردند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh