💠 چرا فقط محتضر، عزرائیل را میبیند؟ 💠
🔳علت اینکه چرا فقط محتضر عزراییل را میبیند و اطرافیان محتضر او را نمیبینند، در آیه زیر روشن میشود:
💢وَ لَوْ جَعَلْنَهُ مَلَكًا لَجَعَلْنَهُ رَجُلاً وَ لَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَا يَلْبِسُونَ. انعام ۹
اگر بخواهیم فرشتهای را پيامبر كنيم، هر آينه او را مردی قرار خواهيم داد، و بر آنها مشتبه خواهيم ساخت آنچه را كه خود آنها بر خودشان مشتبه ميسازند.
✅ بر اين اساس هيچ فرشتهای به عالم مادّه فرود نمیآيد مگر آنكه لباس مادّه بپوشد که دیده شود و اگر انسان بخواهد او را ببيند، بايد به صورت جسم و ماده ببيند؛
درواقع زمانی انسان ميتواند ملك را به صورت واقعی خود ببيند كه خودش از عالم ماده جدا شده باشد.
كسی كه بخواهد بميرد ملك الموت را میبيند چون از حالت مادی خارج شده و حالت تجرّد پيدا نموده است،
لذا اطرافيان عزرائیل را نمیبينند چون در حالت مادی هستند.
📕 معادشناسی ج۳ ص ۱۵
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📒#دائره_المعارف_قرآن_کریم📒
❤️ #امامت >
👈#امامت_حق_بالاصاله
♦️با توجه به اینکه #مَلِک در آیه به معنای تدبیر کننده جامعه است که انسانها را به کمال #شایسته خود میرساند و موانع دستیابی به کمال را از مسیر آنان دفع میکند و بنی اسرائیل به صورت #اعتراض به پیامبرشان اشموئیل گفتهاند :
* نحن و احقّ بالملک منه = ما از طالوت به ملک شایسته تریم * ،
🔆 در حالیکه اگر مقام #نبوت با رهبری یکی بود می بایست گفته میشد تو به ملک و سلطنت #شایسته تری ، چون تو پیامبری ّ و اشموئیل در پاسخ اعتراض آنان گفت :
اولاً #خدا او را برگزیده است و ثانیاً او بر اثر برخورداری از #علم و توان جسمانی که لازمه امامت و رهبری است برگزیده شده است .
♦️دلیل دیگر آنکه خدای سبحان #خطاب به ابراهیم علیه السلام پس از دریافت مقام نبوت و در پایان #عمر فرمود :
* انّی جاعلک للنّاس اماما * ( بقره ۱۲۴) نیز زمانی این #مقام به آن حضرت داده شد که وی دارای ذریّه و فرزندان بوده و #امتحاناتی را پشت سر گذاشته است .
🔆با توجه به #انفکاک امامت از نبوت قول کسانی که امامت در آیه را به نبوت معنا کردهاند #صحیح نیست .
♦️برخی در ذیل آیه مذکور #امام را نبی معنا کردهاند ؛ اما در جای دیگر ، در برابر کسانی که امام را #نبی معنا کردهاند ترجیح دادهاند که امام در معنای خودش به کار گرفته شود .
🔆دلیل دیگر آنکه حضرت موسی #هارون را خلیفه خود قرار داد ، در حالی که او پیامبر بود ؛ ولی مقام #امامت نداشت و با استخلاف موسی به این سمت منصوب گردید :
* و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین * ( اعراف ۱۴۲)
♦️ برخی مفسران در #فرق بین امام و نبی گفتهاند : گرچه پیامبر و امام هر دو هدایتگرند ، هدایت پیامبر فقط * #راهنمایی * و به معنای نشان دادن راه است ؛
اما هدایت امامان * #راهبری * به معنای رساندن به مقصود است .
🔆با این همه #گفتنی است که در رویکرد مطالب پیشگفته بین #امامت و ملک خلط شده و گویا گمان شده امام و ملک یکی است ، از این رو از آیاتی که به #ملک مربوط میشود در بیان امامت استفاده شده است ؛ ولی واقع امر اینگونه نیست ، زیرا امامت #ریاست عامه در امر دین و دنیاست ؛ ولی ملک منصبی اجرایی در امر #حکومت است که گاهی امام خود آن را برعهده میگیرد ؛
مانند حضرت #ابراهیم علیه السلام ، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام #علی بن ابیطالب علیه السلام و گاهی به اذن خدا و با توجه به ملاک های خاص ، دیگری را به جای خود منصوب میکند ؛ مانند نصب #طالوت .
ادامه دارد ..........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
8.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۱۲۳
لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ ۗ مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا ﴿١٢٣﴾
[کیفر و پاداش] نه بر وفق آرزوهایِ [واهیِ] برخی از شما [مسلمانان] است، و نه بر وفق آرزوهایِ [پوچِ] اهل کتاب. هر کس مرتکب کار زشتی شود، به آن کیفر داده می شود؛ و جز خدا سرپرست و یاوری برای خود نخواهد یافت. (۱۲۳)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٢٣)
شأن نزول:
نقل شده كه: مسلمانان و اهل كتاب هر كدام بر ديگرى افتخار مىكردند، اهل كتاب مىگفتند: پيامبر ما قبل از پيامبر شما بوده است، كتاب ما از كتاب شما سابقهدارتر است، و مسلمانان مىگفتند:
پيامبر ما خاتم پيامبران است، و كتابش آخرين و كاملترين كتب آسمانى است، بنابراين ما بر شما امتياز داريم، اين آيه و آيۀ بعد نازل شد و بر اين ادعاها قلم بطلان كشيد، و ارزش هر كس را به اعمالش معرفى كرد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 456
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير:
امتيازات واقعى و دروغين-در اين آيه و آيۀ بعد يكى از اساسىترين پايههاى اسلام بيان شده است، كه ارزش وجودى اشخاص و پاداش و كيفر آنها هيچ گونه ربطى به ادعاها و آرزوهاى آنها ندارد، بلكه تنها بستگى به عمل و ايمان دارد، اين اصلى است ثابت و سنتى تغيير ناپذير، و قانونى است كه تمام ملتها در برابر آن يكسانند لذا نخست مىفرمايد: «فضيلت و برترى به آرزوهاى شما و آرزوهاى اهل كتاب نيست» (لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ) .
سپس اضافه مىكند: «هر كس عمل بدى انجام دهد كيفر خود را در برابر آن خواهد گرفت و هيچ كس را جز خدا ولى و ياور خويش نمىيابد» (مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 456
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
14.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۱۲۴
وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا ﴿١٢٤﴾
و کسانی از مردان یا زنان که بخشی از کارهای شایسته را انجام دهند، در حالی که مؤمن باشند، پس اینان وارد بهشت می شوند، و به اندازه گودی پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. (۱۲۴)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٢٤)
- «و هم چنين كسانى كه عمل صالح به جا آورند و با ايمان باشند اعم از مرد و زن آنها وارد بهشت خواهند شد و كمترين ستمى به آنها نمىشود» (وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً) .
و به اين ترتيب قرآن به تعبير سادۀ معمولى به اصطلاح «آب پاك» به روى دست همه ريخته است و وابستگيهاى ادعايى و خيالى و اجتماعى و نژادى و مانند آن را نسبت به يك مذهب به تنهايى بىفايده مىشمرد، و اساس را ايمان به مبانى آن مكتب و عمل به برنامههاى آن معرفى مىكند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 456
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_592
🌹 #آیات_123_124 #سوره_نساء
🌸 لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيرا (123) وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰٓئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا (124)
🍀 ترجمه: به آرزوهاى شما و آرزوهاى اهل كتاب نیست! هر كه بدى كند به آن كیفر داده مىشود و جز خداوند، براى خود سرپرست و یاورى نمی یابد. (123) و كسانی از مردان یا زنان كه بخشی از كارهای شایسته را انجام می دهند، در حالی كه مؤمن باشند، آنان وارد بهشت می شوند، و به اندازه فرورفتگی پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. (124)
🌷 #أمانى: آرزوها
🌷 #یعمل: انجام دهد
🌷 #سوء: بدى
🌷 #لا_يجد: نمى يابد
🌷 #ولى: سرپرست
🌷 #نصیر: ياور
🌷 #نقیر: فرورفتگی پشت هسته خرما
🔴 #شأن_نزول_آیه : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. نقل شده كه: مسلمانان و اهل كتاب هر كدام بر ديگرى افتخار مى كردند، اهل كتاب مى گفتند: پيامبر ما قبل از پيامبر شما بوده است، كتاب ما از كتاب شما سابقه دارتر است، و مسلمانان مىگفتند: پيامبر ما خاتم پيامبران است، و كتابش آخرين و كامل ترين كتاب آسمانى است، بنابراين ما بر شما امتياز داريم، اين آيات نازل شد و بر اين ادّعاها قلم بطلان كشيد، و ارزش هر كسی را به اعمالش معرفى كرد.
🌸 در اين آيات يكى از اساسى ترين پايه هاى اسلام بيان شده است، كه ارزش وجودى اشخاص و پاداش و كيفر آنها هيچ گونه ربطى به ادّعاها و آرزوهاى آنها ندارد، بلكه تنها بستگى به ایمان و عمل صالح دارد، اين اصلى است ثابت و سنّتى تغيير ناپذير، و قانونى است كه تمام ملّت ها در برابر آن يكسان هستند لذا نخست مى فرمايد: لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ: به آرزوهای شما و آرزوهای اهل کتاب نیست! سپس می فرماید: مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً: هر که بدی کند به آن کیفر داده می شود و جز خداوند، برای خود سرپرست و یاوری نمی یابد.
🌸 وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً: و کسانی از مردان یا زنان که بخشی از کارهای شایسته را انجام می دهند، در حالی که مؤمن باشند ، آنان وارد بهشت می شوند و به اندازه فرورفتگی پشت هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. به اين ترتيب قرآن وابستگی هاى ادّعايى و خيالى و اجتماعى و نژادى و مانند آن را نسبت به يک مذهب به تنهايى بى فايده مى شمرد، و اساس را ايمان به مبانى آن مكتب و عمل به برنامه هاى آن معرّفى مى كند.
🔹 پيام های آیات 123و124 سوره نساء
✅ از خیال ها و آرزوهاى بى اساس پرهیز شود، كه كارآیى ندارد.
✅ در گفتار و داورى #منصفانه عمل شود.
✅ در انتقاد یا رفع عیب، از خودتان شروع كنید.
✅ قاطعیّت بی جا و ایستادگى در مقابل امتیازطلبى هاى پوچ، از بهترین شیوه هاى تربیت است.
✅ #اسلام بر واقعیّات استوار است، نه بر خیالات یا تمایلات افراد.
✅ #خداوند عادل است و پاداش و كیفرش بر اساس عمل است.
✅ در مكتب #وحى، همه در برابر قانون برابرند.
✅ #اصل، عمل است نه شعار
✅ در اجراى حدود نسبت به مجرم، وساطت و شفاعت ممنوع است.
✅ #خداوند ذره ای به کسی ستم نمی کند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول🌴
#نقشه برای سست کردن
مومنان⚠️
#آل_عمران /72-73 📖
✴بعضی از مفسران نقل کرده اند که 12 نفر از دانشمندان یهود خیبر و نقاط دیگر ، نقشه ای ماهرانه برای متزلزل ساختن بعضی از مؤ منان طرح نمودند
🔶️و با یکدیگر تبانی کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله برسند
✴و ظاهرا ایمان بیاورند و مسلمان شوند ، ولی در آخر روز از آیین حضرت برگردند و هنگامی که از آنها سؤ ال شود ، چرا چنین کرده اند ؟
🔶️بگویند : ما صفات محمد را از نزدیک مشاهده کردیم و هنگامی که به کتب دینی خود مراجعه نموده و یا با دانشمندان دینی مشورت کردیم ، در یافتیم صفات او با آن چه در کتاب ها و گفتار دانشمندان در مورد پیامبر آمده ، منطبق نیست
✴ و این موضوع سبب می شود که عده ای بگویند این ها به کتب آسمانی از ما آگاه ترند ، لابد آن چه را می گویند راست گفته اند و به این وسیله متزلزل می گردند
📙وَقَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُوا بِالَّذِي أُنْزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿٧٢﴾
✴و گروهی از [عالمانِ] اهل کتاب [به پیروان خود] گفتند: اول روز به آنچه [از آیات قرآن] بر مؤمنان نازل شده [به مکر و حیله] ایمان آورید، و در پایان روز کفر ورزید، شاید [مؤمنان با این ایمان و انکار شما به تردید افتند و] از دینشان بازگردند!! (۷۲)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
5.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوت قرآن بسیار ز يبا و دلنشین
القاري الشیخ خالد الجلیل حفظه الله
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh