eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفَآءَ الْأَرْضِ أَءِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ‌ (نمل/۶۲) 🔹كیست كه هرگاه درمانده‌اى او را بخواند، اجابت نماید و بدى و ناخوشى را برطرف كند، و شما را جانشینان (خود در) زمین قرار دهد؟ آیا با خداوند معبودى است؟ چه كم پند مى‌پذیرید. 🔸در روایات و تفاسیر ندیدم كه درباره‌ى تلاوت این آیه‌ براى استجابت دعا نقشى باشد، لكن مردم به خاطر تناسب محتواى آیه، تبّركاً آن را مى‌خوانند و مانعى ندارد. مناجات با خداى سبحان و رازونیاز با او كارى پسندیده و لازم است، دعا به درگاه او و درخواست حل مشكلات خصوصاً هنگام درماندگى، براى همگان ضرورى است. در روایات مى‌خوانیم: نمونه‌ى مضطرّ واقعى، امام زمان (عجّل‌اللّه تعالى فرجه الشریف) است و بدترین سوء «و یكشف السوء»، سلطه‌ى كفّار است كه در زمان آن حضرت برطرف مى‌شود و نمونه‌ى «یجعلكم خلفاء» حكومت صالحان در آن زمان است.(تفسیر نورالثقلین) 🔸هر جا كه دعاى ما مستجاب نشود، دلیلى دارد، همچون: ▪️دعاى ما، طلبِ خیر نبوده و ما گمان مى‌كردیم خیر است، (زیرا دعا، یعنى طلبِ خیر) ▪️یا نحوه‌ى درخواست، جدّى و همراه با درماندگى نبوده است، ▪️یا در دعا اخلاص نداشته‌ایم، یعنى اگر به درگاه خداوند رو كرده‌ایم، به دیگران نیز چشم امید داشته‌ایم. البته؛ ▫️گاهى به جاى استجابتِ آنچه مى‌خواهیم، خداوند حكیم، مشابه آن را به ما مى‌دهد، ▫️گاهى به جاى خواسته‌ى ما، كه نزد خداوند به مصلحت ما نیست، خداوند بلایى از ما دور مى‌كند، ▫️گاهى به جاى برآوردن حاجت در دنیا، در قیامت جبران مى‌كند، ▫️گاهى به جاى لطف به ما، به نسل ما لطف مى‌كند كه همه‌ى این موارد در روایات آمده است. 🔸اجابتِ مضطرّ، كارى الهى است ولى سنّت الهى را تغییر نمى‌دهد. مثلاً سنّت خداوند آن است كه مردم به نحوى باید از دنیا بروند و همه‌ى انسان‌ها در لحظه‌ى احتضار، مضطرّند و اگر خداوند به همه جواب مثبت دهد، باید قانون مرگ را لغو كند! ❇️ از پيام‌های این آیه ▫️از راه‌هاى شناخت خدا و یكتایى او، توجّه به یک قدرت نجات‌بخش و بریدن از قدرت‌ها و وسایل دیگر در هنگام اضطرار است. «أمّن یجیب» ▫️شرط استجابت دعا، قطع امید از دیگران و اخلاص در دعاست. «یجیب ‌المضطر» ▫️آنان كه با سكوت، از خداوند حاجتى مى‌خواهند، خداوند از حالشان با خبر است ولى دوست دارد بندگانش حاجت خود را به زبان آورند. «اذا دعاه» ▫️انسان بر طبیعت حكومت دارد. «یجعلكم خلفاء الارض» ▫️آیا در حال اضطرار، به قدرت‌هاى مادّى توجّه مى‌كنید؟! «ءاله مع ‌اللّه» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨ 💠 چرا برای بعضی ها سخته ✍قرآن کریم می فرماید: 🌱علت اینکه نماز برای بعضی ها سخت است برای اینکه خشوع ندارد؛« از صبر و نماز کمک بجوئید و آن بسی سنگین است مگر برای خشوع پیشگان 📚سوره بقره، آیه 45 🌻ما نان سفت را نمی توانیم بخوریم و یا به سختی می خوریم؟! برای اینکه این نان خوردنی شود باید در ظرف شیری ریخته شود تا نرم شود، ما هم باید ظرف دلمان را نرم کنیم، برای این کار هم باید رفیق خدا شویم، اگر رفیق خدا شدیم به نعمت های خدا توجه می کنیم و همین توجه باعث خشوع و فروتنی ما می شود. وقتی خودت را کوچک دیدی و او را بزرگ، آنگاه برای صحبت و تشکر از او لحظه شماری خواهی کرد. التماس دعا🤲🌱 🖥 حجت الاسلام قرائتی کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 ضیافتـــــ 💢 هشتمـــــــ برخی مفسّران، از آیات قرآن کریم ، آدابی را برای 🍃مهمانــــــ داریـــ استفاده کرده‌اند: پس از ورود مهمان، بی‌درنگ به پذیرایی او مبادرت شود و مهمان کم‌تر در انتظار پذیرایی بماند و میزبانــــــ، پنهانی و دور از چشم مهمان برای فراهم ساختن غذا اقدام کند تا او، وی را از این کار باز‌ ندارد:  📖«هَل اَتک حَدیثُ ضَیفِ اِبرهیمَ المُکرَمین... فَراغَ اِلی اَهلِهِ فَجاءَ بِعِجل سَمین».   🍃مهمانــــــ نیز نباید بدون دعوت به خانه کسی برود و پس از پذیرایی و تناول غذا نیز بیش از حد معمول در خانه میزبانــــــ نماند تا مزاحم او و خانواده‌اش نشود: 📖«اِذا دُعیتُم فَادخُلوا فَاِذا طَعِمتُم فَانتَشِروا‌...».  کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ /55 📖 🥀در تفسیر مجمع البیان از عبدالله بن عباس چنین نقل شده که روزی در کنار چاه زمزم نشسته بود و برای مردم از قول پیامبر صلی الله علیه و آله حدیث نقل می کرد ، ناگهان مردی که عمامه ای بر سر داشت و صورت خود را پوشانیده بود نزدیک آمد و هر مرثیه که ابن عباس از پیغمبر صلی الله علیه و آله نقل حدیث می کرد ، او نیز با جمله قال رسول الله صلی الله علیه و آله حدیث دیگری از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کرد . 🍃ابن عباس او را قسم داد تا خود را معرفی کند ، او صورت خود را گشود و صدا زد : ای مردم هر کس مرا نمی شناسد بداند من ابوذر غفاری هستم ، با گوش های خود این سخنان را از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم و اگر دروغ می گویم هر دو چشمم کور باد که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : علی ، قائدالبره و قاتل الکفره منصور من نصره ، مخذول من خذله ؛ علی علیه السلام ، پیشوای نیکان است و کشنده کافران ؛ هر کس او را یاری کند ، خدا یاریش بر خواهد داشت 🥀سپس ابوذر اضافه کرد : ای مردم روزی از روزها با رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد نماز می خواندم . سایلی وارد مسجد شد و از مردم تقاضای کمک کرد ولی کسی چیزی به او نداد ، او دست خود را به آسمان بلند کرد و گفت : خدایا تو شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم ، کسی جواب مساعد به من نداد . در همین حال ، علی علیه السلام که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد . 🍃سایل نزدیک آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون آورد . پیامبر صلی الله علیه و آله که در حال نماز بود این جریان را مشاهده کرد . هنگامی که از نماز فارغ شد ، سر به سوی آسمان بلید کرد و چنین گفت : 🥀 خداوند برادرم موسی از تو تقاضا کرد که روح او را وسیع گردانی ، کارها را بر او آسان سازی و گره از زبان او بگشایی تا مردم گفتارش را درک کنند و نیز موسی در خواست کرد ، هارون را که برادرش بود وزیر و یاورش قرار دهی و به وسیله---و زیاد کنی و در کارهایش شریک سازی . 🍃خداوند من محمد ، پیامبر و برگزیده توام ، سینه مرا گشاده کن و کارها را بر من آسان ساز ، از خاندانم علی علیه السلام را وزیر من گردان تا به وسیله او پشتم قوی و محکم گردد . 🥀ابوذر می گوید : هنوز دعای پیامبر صلی الله علیه و آله پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شد و به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : بخوان پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : چه بخوانم ؟ گفت : بخوان انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا . . . سوره مبارکه مائده آیه 55. 📖انما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة ویوتون الزکاة وهم راکعون 🥀سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند.(٥٥) کانال 👇 @Targomeh
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ ۹۶ اعراف و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان مى‌گشوديم 🌕 بَرَكاتٍ» جمع «بركت»، به موهبت‌هاى ثابت و پايدار گفته مى‌شود، در مقابل چيزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خير و افزايش وجود دارد. بركات، شامل بركت‌هاى مادّى و معنوى مى‌شود، مثل بركت در عمر، دارايى، علم، كتاب و .... 🔵 از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالى فرجه) است كه به گفته‌ى روايات، در آن زمان بركات از آسمان و زمين سرازير مى‌شود. 👇 از خودمان بپرسیم 🔺آیا ما برای نزول تلاشی کرده ایم؟ 🔺 آیا مابرای رسیدن به به وظایف الهی خو د پایبند هستیم ؟ 🔺آیا با دل صاحب الزمان را خوشحال کرده ایم ؟ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 📦 🔻امانت ضد است و از « ا ـ م ـ ن » به معناى آرامش، سکون و بر طرف شدن خوف و گرفته شده و به معناى تأمین حقى از حقوق به وسیله عهد، وصیت و مانند آن یا به معناى حالتى است که انسان را به حفظ دیگران برانگیخته و او را از تضییع یا تصرف در آن باز می دارد . 🔹این واژه بر نیز اطلاق شده و به مالی که در نزد دیگری به امانت سپرده شود امانت و به شخص مورد که امانت به او سپرده می شود گویند . 🔻 ۲ قسم است : 👈 ۱. امانت و آن در موردی است که مالی با اذن مالک در اختیار غیر قرار گیرد و سبب آن یا است که امانت موضوع اصلی آن است مانند ودیعه یا عقدی است که امانت در ضمن آن مطرح است ؛ مانند ، ، و مانند آن . 👈۲. امانت و آن مالی است که به اذن شارع در اختیار غیر مالک قرار میگیرد و او مکلف به حفظ آن است ؛ مانند اینکه باد لباس کسی را در خانه غیر مالکش بیندازد . 🔹 به معنای امانت است ؛ لیکن تفاوت آن با امانت در این است که امانت بوده و به مواردی که مالی با قصد یا بدون قصد در اختیار دیگری قرار میگیرد اطلاق می شود ؛ اما ودیعه است و تنها امانت هایی را که با قصد و انشا در اختیار کسی قرار داده شود است . 🔻 افزون بر این ، ودیعه است که نیاز به ایجاب و قبول دارد و در متعاقدین شرایط عامه تکلیف شرط است ، برخلاف که در همه موارد آن این امور لازم نیست . 🔹این موضوع در قرآن با های مختلفی آمده است ؛ مانند : * * که ۶ بار استعمال شده ( بقره ۲۸۳ ، نسا ۵۸ ، ...... ) ، * * که ۱۲ بار به کار رفته ( اعراف ۶۸ ، یوسف ۵۴ ، ...... ) و نیز * * یکبار ( یوسف ۵۵ ) ، * * دوبار ( یوسف ۱۲، ۶۳ ) ، * * یکبار ( نسا ۳۴ ) و افعال * * و مشتقات آن ۶ بار ( بقره ۲۸۳ ،‌ آل عمران ۷۵ ،‌‌ یوسف ۶۴ ) به کار رفته است . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۴۹ إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا ﴿١٤٩﴾ اگر کار خیری را آشکار کنید، یا آن راپنهان دارید، یا از بدیِ [دیگران] گذشت کنید، [کاری مورد پسند خدا انجام داده اید]؛ یقیناً خدا [با قدرت داشتن بر انتقام] همواره گذشت کننده و تواناست. (۱۴۹) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٤٩) -در اين آيه، به نقطه مقابل اين حكم اشاره كرده، مى‌فرمايد: «اگر نيكيهاى افراد را اظهار كنيد و يا مخفى نماييد مانعى ندارد (به خلاف بديها كه مطلقا جز در مواردى استثنايى بايد كتمان شود) و نيز اگر در برابر بديهايى كه افراد به شما كرده‌اند راه عفو و بخشش را پيش گيريد بهتر است زيرا اين كار در حقيقت يك نوع كار الهى است كه با داشتن قدرت بر هر گونه انتقام، بندگان شايسته خود را مورد عفو قرار مى‌دهد » (إِنْ تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللّهَ كانَ عَفُوًّا قَدِيراً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 470 کانال 👇 @Targomeh