eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋سه عامل شكست‏🦋 در آغاز وقتى مسلمين با لشگر هوازن روبرو شدند - چنان كه خواهيم گفت - شكست خوردند و بسيارى از افراد پا به فرار گذاشتند. سه عاملى كه موجب اين شكست در آغاز گرديد عبارت بود از: 1 - غرور به جمعيت. (چنان كه اين مطلب از آيه 25 سوره توبه استفاده مى‏شود.) 2 - كمين دشمن در شكاف‏ها و پشت درخت‏ها و نا آگاهى اطلاعاتى مسلمين از اين نقشه. 3 - وجود دو هزار تازه مسلمان در سپاه اسلام كه فرار آن‏ها باعث تضعيف و روحيه سايرين گرديد. توضيح اين كه: در آيه 25، سوره توبه مى‏خوانيم: لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ فِى مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنكُمْ شَيْئًا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُم مُّدْبِرِينَ؛ 🌱خداوند شما را در ميدانهاى زيادى، يارى (پيروز) كرد و در روز حنين (نيز يارى نمود) در آن زمان كه بسيارى جمعيّت اسلام، شما را مغرور و فريفته كرد؛ ولى (فزونى جمعيّت) هيچ مشكلى را براى شما حل نكرد و زمين با همه وسعتش بر شما تنگ گرديد، سپس پشت به دشمن كرده، فرار نموديد. در ذيل آيه، روايت شده است كه يكى از مسلمين، مغرورانه گفت: لَن نَغلِبَ اليَومَ؛ هرگز (با اين جمعيت بسيار) شكست نخواهيم خورد. همين غرور جمعيت (و سياهى لشكر) كه موجب بيرون رفتن از ايمان و توكل كامل به خدا مى‏گردد، يك عامل شكست گرديد. اينك به دنبال داستان توجه كنيد: 🌱همين كه سپاه اسلام به سرزمين حنين رسيدند، ناگهان لشكر هوازن از هر سو از كمينگاه‏هاى خود، مسلمانان را زير رگبار تيرهاى خود قرار دادند گروهى كه در جلو لشگر اسلام بودند (و در ميان آن‏ها تازه مسلمانان مكه وجود داشتند) پا به فرار گذاشتند و اين امر سبب شد كه باقيمانده لشكر به وحشت افتاده و پا به فرار گذارد، و بدين ترتيب، آثار شكست ظاهرى در ميان آنان آشكار گرديد. 🌱عجيب اين كه در اين بحران شديد، تنها 9 نفر، با پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم باقى ماندند؛ كه از جمله على عليه‏السلام و عباس (عموى پيامبر) و چند نفر از بنى هاشم بودند، كه با كمال دلاورى مى‏جنگيدند و مقاومت مى‏كردند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به عباس كه صداى بلند و رسايى داشت، فرمود: فوراً مسلمانان را صدا بزن تا برگردند. 🌱عباس بر بالاى تپه‏اى رفت و فرياد زد: اى گروه مهاجر و انصار، اى ياران سوره بقره، و اى كسانى كه در حديبيه، زير درخت بيعت كرديد، به كجا فرار مى‏كنيد؟ پيامبر اينجاست. 🌱هنگامى كه مسلمانان، اين صدا را شنيدند با فرياد لبيك لبيك، بازگشتند و به يارى خدا، حمله سختى به دشمن نمودند؛ و دشمن به طرز وحشتناكى به هر سو پراكنده گرديد؛ در حالى كه مسلمانان، بى وقفه آنان را تعقيب مى‏كردند، حدود صد نفر از سپاه دشمن كشته شدند، و اموالشان به غنيمت مسلمين در آمد، و جمعى از آن‏ها اسير گشتند. 🌱غرور عددى از سپاه اسلام و عدم اطلاع كافى از كمينگاه‏هاى دشمن، و وجود دو هزار نفر تازه مسلمان، كه فرارشان باعث تضعيف روحيه ديگران شد، موجب شكست ظاهرى سپاه اسلام گرديد؛ ولى ثبات و استوارى پيامبر اسلام و على و چند نفر ديگر (جمعاً 9نفر)، باعث پيروزى بزرگ مسلمين گرديد. در صحيح بخارى كه از معتبرترين كتب اهل تسنن است نقل شده: 🌱فَاِذا عُمَر بنِ الخطَّاب فِى النَّاسِ، وَ قُلتُ ما شأنُ النَّاسِ؟ قال: اَمرُ اللهِ ثُمَّ تَراجَعَ النَّاسُ اِلى رَسُولِ اللهِ؛ ناگهان ديدم عمر بن خطاب در ميان سپاه پا به فرار گذارده است. به او گفتم: راستى مردم چه كردند؟ گفت: قضاى الهى بود. سپس مردم به سوى رسول خدا بازگشتند. آرى، مهمترين عامل پيروزى، توكل و ايمان به خدا است كه موجب ارتقاء روحيه و تضعيف دشمن خواهد شد، در سوره توبه، آيه 25، خداوند مى‏فرمايد: لَقَد نَصَرَكُمُ اللهُ فِى مَواطِنَ كَثِيرَةٍ؛ خداوند شما را در ميدان‏هاى بسيارى يارى كرد. 🌱مطابق بعضى از روايات، خداوند مسلمانان عصر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را در هشتاد جنگ يارى فرمود و اين همان امدادهاى غيبى و ارتش نامرئى الهى است كه موجب آرامش مسلمين و عذاب و مجازات سخت كافران گرديد. کانال 👇 @Targomeh
ادامه داستان👇 🌱مشركين شكست خورده به به دو دسته تقسيم شدند: طايفه ثقيف به طائف رفتند و در پناه‏گاه‏هاى طائف خزيدندو اعراب به سرزمين اوطاس رفتند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم ابوعامر اشعرى را به اتفاق گروهى از سپاه اسلام روانه جنگ با اعراف فرارى فرستاد ابوعامر در اوطاس در نبرد با مشركان به شهادت رسيد؛ و بعد از او برادرش ابوموسى اشعرى پرچم را برگرفت و همراه سپاه اسلام با مشركان جنگيد تا اين كه دشمن را شكست داد و مسلمانان پيروز گشتند (و در تاريخ، از اين درگيرى به نام غزوه اوطاس ياد مى‏كنند.) سپس سپاه اسلام به فرمان پيامبر به سوى طائف رفتند، و قلعه طائف را محاصره نمودن د و اين شهر، حدود ده روز و به نقلى بيست يا سى روز در محاصره مسلمين قرار گرفته بود (و در تاريخ اين برخورد را، غزوه طائف مى‏نامند.) 🌱عده‏اى از طايفه ثقيف به فرماندهى نافع بن غيلان براى جنگ با سپاه اسلام از طائف بيرون آمدند و با گردان على عليه‏السلام روبرو شدند و سرانجام سپاه اسلام، نافع را در نبردى كه در دشت، وج صورت گرفت به هلاكت رساند و سپاه او در هم شكست. سپس جمعى از بستگان آن‏ها از قلعه طائف بيرون آمدند و به حضور پيامبر رسيدند و قبول اسلام كردند؛ ولى قلعه‏اى كه داراى ديوار بلند و برجهاى مراقب بود، گشوده نشد. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با سپاه پيروز اسلام تا سرزمين جِعرانَه آمد و غنائم بسيارى را كه به دست آمده بود، در اين محل بين مسلمين تقسيم نمود. 🌱سپس مسلمانان همراه پيامبر به سوى مكه بازگشتند، و مناسك عمره را انجام دادند. آن گاه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم استاندار مكه را تعيين كرد و نظم مكه را تحت نظر حكومت اسلامى تنظيم نمود و پس از آن به همراه سپاه به سوى مدينه رهسپار شدند و روز 24 ذيقعده به مدينه رسيدند و اين سفر جنگى، حدود هشتاد روز طول كشيد. دوم ماه رمضان از مدينه بيرون آمدند و 24 ذيقعده به مدينه بازگشتند. و قول ديگر اين است كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و مسلمين دهه اول ذيحجه سال 8 هجرت را در مكه ماندند و پس از انجام حج به مدينه بازگشتند. اين خلاصه‏اى بود از دورنماى حماسه بزرگ مسلمين در جنگ حنين و دست آوردهاى بزرگ سفر هشتاد يا صد روزه پيامبر و مسلمانان از مدينه به سوى مكه و طائف و بازگشت به مدينه. 🌱براى پى بردن به عظمت اين جنگ و پيروزى بزرگ مسلمين (با توجه به بسيارى سپاه كفر) كافى است كه بدانيم: در اين جنگ‏ها شش هزار نفر از سپاه دشمن اسير مسلمين شدند و 24 هزار شتر و 40 هزار گوسفند و 852 كيلو نقره، به غنيمت سپاه اسلام در آمد. و بعضى نقل كرده‏اند: شتر و گوسفند به غنيمت گرفته شده به قدرى زياد بود كه قابل شمارش نبود. 🌱پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله و سلم با تدبير دقيق نظامى، با تقويت بنيه‏هاى معنوى و مادى مسلمين، به يك چنين پيروزى بزرگ تا آن روز چنان پيروزى نصيب مسلمانان نشده بود نائل شد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 قرآن؛ معجزه‌ی جاوید ✅ معجزه، آیت و نشانه‌ای است که پیامبران برای اثبات نبوت و ارتباط خود با خدا می‌آورند و همراه با تحدّی است و دیگر انسان‌ها از انجام دادن مثل آن عاجزند. در لسان قرآن برای معجزه از واژه‌ی «آیت» هم استفاده شده است. البته به جز بحث نبوت، در مباحث دیگر مثل توحید نیز، کلمه آیت و آیات وجود دارد.(مانند آیات ۲۰ به بعد سوره روم) 🔸تحدّی، به معنی مبارزه طلبی، همانند‌آوری و هم‌آورد خواستن است. از خود قرآن چنین برمی‌آید که معجزه بودن قرآن به جنبه فصاحت و بلاغت آن منحصر نمی‌شود، زیرا تنها بر سر این مطلب تحدّی نشده است بلکه در قرآن؛ ▫️از حیث علم و معرفتی که قرآن عرضه کرده است(نحل/۸۹) ▫️از حیث کسی که قرآن بر او نازل شده(یونس/۱۶) ▫️از حیث آوردن اخبار غیبی(هود/۴۹) ▫️و از این حیث که هیچ اختلاف، تعارضی و تناقضی در قرآن وجود ندارد(نساء/۸۲) تحدّی شده است، لذا قرآن کریم از همه‌ی این ابعاد، معجزه است. 🔹قرآن در چند مرحله، تحدّی را مطرح کرده است: ۱- سخنی همانند قرآن بیاورند(طور/۳۳و۳۴) ۲- به اندازه ده سوره، هر چند کوچک(هود/۱۳) ۳- یک سوره همانند قرآن(یونس/۳۸) ۴- بیان عجز و ناتوانی مردم(بقره/۲۳و۲۴) ۵- بیان ابدیت اعجاز و تحدّی قرآن(اسراء/۸۸) 🔸البته برخی دانشمندان علوم قرآنی معتقدند که آوردن یک سوره - با تمامی ویژگی‌ها - مشکل‌تر از آوردن ده سوره - با ویژگی‌های متفاوت و پراکنده - است. باید توجه داشت که آیات تحدّی از دلایل عقلی و قرآنی، مصونیت این کتاب الاهی از تحریف لفظی و معنوی است. از آنجا که قرآن معجزه‌ی جاوید برای همه‌ٔ مردم و همه‌ٔ اعصار است، این تحدّی که سند حقّانیت و دلیل اعجاز قرآن به‌شمار می‌رود باید کلّیت و دوام داشته باشد.(یعنی جامعیت و جاودانگی ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅لطفابه دقت بخوانیدتانوری برایمانتان مضاعف گردد. 🌸معجزه علمی 🌸 ❣سوره آیه 68❣ 🌸يُرْسِلَ عَلَيْکُمْ حاصِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَکُمْ وَکيلاً. 🌸آیا از این ایمن هستید که در خشکی ( با یک زلزله شدید ) شما را در زمین فرو ببرد ، یا طوفانی از سنگریزه بر شما بفرستد ( و در آن مدفونتان کند ) ، سپس حافظ ( و یاوری ) برای خود نیابید؟! ❣ سوره آیه 12 ❣ (وَ الْأَرْضِ ذاتِ الصَّدْعِ ) ( سوگند به زمین شکاف دار) 🌎زیرِ زمینی که ما بروی آن زندگی می کنیم بسیار با سطح زمین تفاوت دارد و به شکل لایه لایه است. این لایه ها بطور مداوم در حال حرکت هستند و وقتی دو لایه به هم برخورد می کنند باعث ایجاد زلزله و آتشفشان می شود. 🌱وقتی که دو ورقه یا لایه زمین از هم دور می شوند باعث ایجاد گسل میشود بیشتر ورقه هایی که از هم دور می شوند در محل اقیانوس ها قرار دارند و مواد مذاب جای آنها را می گیرند که باعث ایجاد رشته کوههای اقیانوسی زمین لرزه و آتش فشان می شود. 🍀این موضوع در سال 1945 - 1946 توسط عده ای از دانشمندان که برای مطالعه به اعماق زمین رفته بودند کشف شد. 🌿وقتی دولایه اقیانوسی به هم برخورد می کنند باعث ایجاد آتشفشان ، زمین لرزه و جزایر قوسی می شود وقتی که دو لایه قاره ای با هم برخورد می کنند باعث ایجاد رشته کوه و زلزله می شود. 🍃وقتی دو ورقه به هم نزدیک می شوند باعث ایجاد آتش فشان می شود. اگر آن دو لایه از جنس اقیانوسی و قاره ای باشند ورقه اقیانوسی به زیر ورقه قاره ای فرو می رود. 🌸سبحان الله🌸 👈اگردقت کنیدخواهیددیدکه این آیه ها برای زمان مانازل شده زیرادرزمان پیامبرهیچ کس منظوراین آیه هارادرک‌نمیکرد زیرا هستند دراطرف ما آدمهای ملحدی که میگویندقرآن وآیه های آن مربوط به 1400 سال پیش می باشدوفقط برای آن نسل نازل گردیده. ✅آری قرآن در1400سال پیش که هیچ دانش بشری علت بوجودآمدن زلزله وآتشفشان را کشف نکرده بودبانزول این آیه ها برپیامبراین امررا برای بشرامروزی نیزنقل کرده که بدانیم قرآن حق وپیامبر براستی فرستاده خدامی باشد. کانال 👇 @Targomeh
-آری... قادریم که حتی خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب کنیم. 📚سوره - ۴ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ > 👈موارد کاربرد اذن الهى > ⬅️2. 🟡هر سال در شب ، فرشتگان و روح ( یا موجودى عالى‌مقام‌تر از همه فرشتگان ) به پروردگارشان فرود مى‌آیند، و همه حوادث سال ( روزى‌ها، مرگ و زندگى، خیر و شر و‌ ...) را که در آن شب شده و آنها نوشته اند ، به امام زمان علیه السلام تحویل می دهند : * تنزّل الملائکه و الرّوح فیها باذن ربّهم ..... ( قدر ۴ ) 🟣 در این آیه به معنای امر و نیز دانسته شده است . ⬅️3. 🟡هر فقط با اذن خداوند مى‌تواند بیاورد و هیچ سببى نمى‌تواند این اذن شود : «... ‌وما کانَ لِرَسول اَن یَأتِىَ بِـایَة اِلاّ بِاِذنِ اللّهِ‌ ...» ( رعد ۳۸ ؛ غافر ۷۸ ) ، و * ..... و‌ما کان لنا ان تاتیکم بسلطان الّا باذن الله ..... ( ابراهیم ۱۱ ) 🟣 عیسی علیه السلام خود را به خداوند دانسته است : * انّی اخلق لکم من الطّین کهیه الطّیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله و ابری الاکمه و احی الموتی باذن الله..... * ( آل عمران ۴۹ ) 🟡خداوند در آیه دیگری ، عیسی علیه السلام را به خود مستند ساخته است : * .... و اذ تخلق من الطّین کهیه الطّیر باذنی فتنفخ فیها فتکون طیرا باذنی و تبری الاکمه و الابرص باذنی و اذ تخرج الموتی باذنی ..... * ( مائده ۱۱۰ ) 🟣قید * * در این دو آیه دلالت میکند که صدور معجزات از عیسی علیه السلام به خداوند بوده ، و حضرت در انجام هیچ یک از معجزات مانند افاضه حیات و ..... مستقل نبوده است . 🟡 این به این دلیل است که با ظهور چنین معجزاتی ، پیش‌بینی می‌شد که گروهی از مردم درباره‌ی علیه السلام گمراه ، و به او معتقد شوند . 🟣برخی نیز اذن و تکرار آن را برای دلالت بر این مطلب دانسته‌اند که وقوع مانند بخشیدن حیات ، با قدرت و آفرینش خداوند بوده است ؛ نه با و آفرینش عیسی علیه السلام 🟡و از آنجا که آنها با دعای عیسی علیه السلام بوده ، و به او داده شده است . 🟣 برخی گفته‌اند : خداوند به بنده برای انجام امری خارق عادت ، ( ذاتی قدیم یا عرضی حادث ) است . 🟡 اولی آن است که ، هنگام تجلی به فیض اقدس ، عین ثابت عبد را برای تصرف در وجود به صورت خرق عادت ، مستعد و قابل قراردهد : 🟣و دومی آن است که ،‌‌ هنگام تجلی به فیض مقدس ، با قلبی یا وحیی که نازل می کند ، را از چنین تصرفی متمکن سازد ؛ 🟡 بنابراین در هر صورت ، از اذن ، صرف امر به تصرف ، بدون در نظر گرفتن نیست . 🟣 در آیه ۴۹ آل عمران ۳ و ۱۱۰ مائده به معنای ، امر و اراده ، آفرینش ، یاری و نیز دانسته شده است . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh
7.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۱ فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ ﴿۳۱﴾ پس خدا زاغى را برانگيخت كه زمين را مى ‏كاويد تا به او نشان دهد چگونه جسد برادرش را پنهان كند [قابيل] گفت واى بر من آيا عاجزم كه مثل اين زاغ باشم تا جسد برادرم را پنهان كنم پس از [زمره] پشيمانان گرديد (۳۱) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٣١) -در روايتى از امام صادق عليه السّلام نقل شده، هنگامى كه قابيل برادر خود را كشت، او را در بيابان افكنده بود، و نمى‌دانست چه كند! چيزى نگذشت كه درندگان به سوى جسد هابيل روى آوردند، در اين موقع همانطور كه قرآن مى‌گويد: «خداوند زاغى را فرستاد كه خاكهاى زمين را كنار بزند (و با پنهان كردن جسد بى‌جان زاغ ديگر، و يا با پنهان كردن قسمتى از طعمۀ خود، آنچنان كه عادت زاغ است) به قابيل نشان دهد كه چگونه جسد برادر خويش را به خاك بسپارد» (فَبَعَثَ اللّهُ غُراباً يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوارِي سَوْأَةَ أَخِيهِ) . سپس قرآن اضافه مى‌كند در اين موقع قابيل از غفلت و بى‌خبرى خود ناراحت شد و «فرياد برآورد كه اى واى بر من! آيا من بايد از اين زاغ هم ناتوانتر باشم و نتوانم همانند او جسد برادرم را دفن كنم» (قالَ يا وَيْلَتى أَ عَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هذَا الْغُرابِ فَأُوارِيَ سَوْأَةَ أَخِي) . اما به هر حال «سر انجام از كردۀ خود نادم و پشيمان شد» (فَأَصْبَحَ مِنَ النّادِمِينَ) . البته اين ندامت دليل بر توبۀ او از گناه نخواهد بود. در حديثى از پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله نقل شده كه فرمود: «خون هيچ انسانى به ناحق ريخته نمى‌شود مگر اين كه سهمى از مسؤوليت آن بر عهدۀ قابيل است كه اين سنت شوم آدمكشى را در دنيا بنا نهاد» . برگزیده تفسیر نمونه کانال 👇 @Targomeh