eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ب ـ اهتمام به نماز و وقت فضیلت آن 📚قرآن کریم مى فرماید: ((فویل للمصلین الذین هم عن صلوتهم ساهون;(ماعون آیه ۴و ۵) پس واى بر نمازگزارانى که از آن غافلند.)) ((ساهون)) آنانند که از اصل نماز غافلند, توجهى به آن ندارند, گاه آن را نمى خوانند, گاه در آخر وقت مى خوانند. قرآن کریم مى گوید این مسإله در ضعف اعتقاد دینى او ریشه دارد. گفتنى است که ((سهو)) و ((اشتباه)) در نماز مورد نظر آیه نیست, زیرا اگر چنین بود, مى فرمود: ((فى صلوتهم)) در نمازشان نه ((عن صلوتهم)) از نمازشان. ✨در روایتى از حضرت امام على(ع) مى خوانیم: ((لیس عمل احب الى الله عزوجل من الصلوه فلایشغلنکم عن إوقاتها شىء من امور الدنیا فان الله عزوجل ذم اقواما فقال الذین هم عن صلاتهم ساهون یعنى انهم غافلون استهانوا باوقاتها;هیچ کارى نزد خداوند محبوت تر از نماز نیست, پس نباید در وقت نماز هیچ یک از امور دنیا شما را مشغول از نماز سازد که خداوند گروهى را که از نماز سهو مى کنند نکوهش کرده است و مقصود این است که اینها غفلت از نماز داشته, حریم وقت نماز را نگه نمى دارند)). علاوه بر توجه به اصل نماز باید در نماز نیز انسان به این نکته توجه داشته باشد که در مقابل حضرت حق ایستاده با او سخن مى گوید, باید تمام وجود خویش را به این میهمانى ببرد تا شیطان جرإت زمینه سازى براى خروج از این میهمانى را فراهم نسازد. 📚((یا ایها الذین آمنوا لاتقربوا الصلوه و انتم سکارى حتى تعلموا ما تقولون... ;(نساء آیه ۴۳) اى کسانى که ایمان آورده اید, در حالى که مست هستید به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چه مى گویید...)). 9⃣✨ظاهر آیه روشن است و نیاز به توضیح ندارد که مقصود, نهى از نماز در حال مستى است لکن از تعلیل ((حتى تعلموا ما تقولون)) مى توان این معنا را برداشت کرد: نماز مطلوب آن است که انسان با عنایت و توجه نماز بخواند, بداند که چه مى گوید و با که سخن مى گوید. موید این برداشت روایت امام باقر(ع) است که فرمود: در حالتى که کسل هستید یا چرت آلود یا سنگین, مشغول نماز نشوید, زیرا خداوند مومنان را از نماز خواندن در حال مستى نهى کرده است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📃📃 🤕 🧚‍♂ گفته شده در دو آیه * والنّازعات غرقا * والنّاشطات نشطا * ( نازعات ۱-۲ ) خداوند به که مامور گرفتن جان انسانها هستند سوگند یاد کرده و مراد از نزع، گرفتن کافران با سختی یا گرفتن روح انسانها است و مراد از نشط، گرفتن روح یا گرفتن روح کافران یا گرفتن روح انسانها است؛ ولی برخی این آرا را نپذیرفته و گفته اند : سیاق آیات دلالتی بر این معانی ندارد . 🧍شایان ذکر است که از احتضار، فقط واژه محتضر در قرآن به کار رفته که دارای غیر مرتبط با مرگ است ( قمر ۲۸ ) 🧚‍♂و در آیاتی نیز حضور مرگ آمده ؛ کلی مراد از آن ، زمان احتضار نیست ؛ بلکه منظور ، رسیدن برخی از اسباب غیر قطعی مرگ‌مانند بیماری و پیری است ؛ نظیر آیه ۱۳۳ بقره که به یعقوب علیه السلام اشاره دارد و آیه ۱۸۰ بقره که وصیت مومنان در زمان مرگ را بیان کرده است . این‌گونه آیات از بحث ما خارج است. ادامه دارد........ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
7.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۱۱ وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلًا مَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ ﴿١١١﴾ و مسلماً اگر ما فرشتگان را به سوی آنان نازل می کردیم، و مردگان با آنان سخن می گفتند، و همه چیز را گروه گروه در برابرشان گرد می آوردیم، باز هم [از روی اراده و اختیار] ایمان نمی آوردند؛ مگر آنکه خدا [ایمان آوردنشان را به طور اجبار] بخواهد، ولی بیشترشان نادانی و جهالت می ورزند. (۱۱۱) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ١١١) -چرا افراد لجوج به راه نمى‌آيند؟ اين آيه با آيات قبل مربوط است، هدف اين چند آيه اين است كه روشن سازد جمعى از تقاضا كنندگان معجزات عجيب و غريب در تقاضاهاى خود صادق نيستند و هدفشان پذيرش حق نمى‌باشد، لذا بعضى از خواسته‌هاى آنها (مثل آمدن خدا در برابر آنان!) اصولا محال است. قرآن در اين آيه با صراحت مى‌گويد: «اگر ما (آنطور كه درخواست كرده بودند) فرشتگان را بر آنها نازل مى‌كرديم و مردگان مى‌آمدند و با آنها سخن مى‌گفتند و خلاصه هر چه مى‌خواستند در برابر آنها گرد مى‌آورديم، باز ايمان نمى‌آوردند» (وَ لَوْ أَنَّنا نَزَّلْنا إِلَيْهِمُ الْمَلائِكَةَ وَ كَلَّمَهُمُ الْمَوْتى وَ حَشَرْنا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلاً ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا) . سپس براى تأكيد مطلب مى‌فرمايد: «تنها در يك صورت ممكن است ايمان بياورند و آن اين كه خداوند با مشيت اجبارى خود آنها را وادار به قبول ايمان كند» (إِلاّ أَنْ يَشاءَ اللّهُ) . و بديهى است كه اين گونه ايمان هيچ فايدۀ تربيتى و اثر تكاملى نخواهد داشت. و در پايان آيه اضافه مى‌كند كه «بيشتر آنها جاهل و بى‌خبرند» (وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 637 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَآ إِلَيْهِمُ الْمَلَآئِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلًا مَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوٓا إِلَّآ أَنْ يَشَآءَ اللَّهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ 🍀 ترجمه: و مسلّماً اگر ما فرشتگان را به سوی آنان نازل می‌ كردیم، و مُردگان با آنان سخن می ‌گفتند، و همه چیز را گروه گروه در برابرشان جمع می ‌كردیم، باز هم ایمان نمی ‌آوردند؛ مگر آنكه خدا بخواهد، ولی بیشترشان نادانی و جهالت می ‌ورزند 🌷 : نازل کردیم 🌷 : فرشتگان 🌷 : مردگان 🌷 : جمع کردیم 🌷 : روبرو، در برابر، مقابل 🌷 : نادانی و جهالت می ورزند 🌸 اين آيه در مکه نازل شده است و با آيات قبل مربوط است، هدف اين چند آيه اين است كه روشن سازد جمعى از تقاضا كنندگان معجزات عجيب و غريب در تقاضاهاى خود صادق نيستند و هدفشان پذيرش حقّ نمى ‌باشد، در اين آيه با صراحت مى‌ گويد: «وَ لَوْ أَنَّنا نَزَّلْنا إِلَيْهِمُ الْمَلائِكَةَ وَ كَلَّمَهُمُ الْمَوْتى وَ حَشَرْنا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلاً ما كانُوا لِيُؤْمِنُوا: و قطعا اگر ما فرشتگان را به سوی آنان نازل می کردیم و مردگان با آنان سخن می گفتند و همه چیز را گروه گروه در برابرشان جمع می کردیم، باز هم ایمان می آوردند» سپس براى تأكيد مطلب مى ‌فرمايد: «‌إِلاّ أَنْ يَشاءَ اللّهُ: مگر آنکه خدا بخواهد» و بديهى است كه اين گونه ايمان هيچ فايده تربيتى و اثر تكاملى نخواهد داشت. و در پايان آيه اضافه مى‌كند كه «وَلكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ: ولی بیشترشان نادانی و جهالت می ورزند» 🔹 پیام های آیه ۱۱۱ سوره انعام 🔹 ✅ برای دلهای لجوج، هیچ آیه و نشانه ای زمینه ساز ایمان نمی گردد. ✅ اگر بخواهد، می تواند به اجبار، همه را مؤمن سازد ولی این خلاف حکمت اوست. ✅ ، عامل ایمان نیاوردن به آیات الهی است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷پس از آنکه آدم زندگی یافت، خداوند رموز و حقایقی را به او یاد داد و هوشیاری و دانایی آدم بر فرشتگان هم ثابت شد و قرار شد که آن دو (آدم و حوا) در بهشت زندگی کنند. یکی از این استعدادها درک حقایق هستی و نام گذاری اشیاء بود. اگر چه این مسئله بسیار ساده است ولی اگر آن نبود واقعا با چه مشکلی مواجه می شدیم. در حالی که این قدرت را فرشتگان نداشتند همانگونه که خداوند فرمود؛ «ای فرشتگان! اگر راست می گوئید اسم های اشیاء را نام ببرید.» ولی فرشتگان گفتند؛ «ای خدا! ما فقط همان را می دانیم که تو به ما تعلیم داده ای.» بدین ترتیب فرشتگان پذیرفتند که این موجود (آدم) مقامی بالاتر از آنها دارد، و در مقابل دانش های انسان تسلیم شدند و خداوند نیر او را آدم (خلیفة اللّه ) بر روی زمین قرار داد. پس خداوند به آدم و حوا فرمود؛ وارد بهشت شوید و در آن گردش کنید و از تمام میوه های بهشتی و لذّتهای آن بهره مند شوید، مگر یک چیز و تنها به آن درخت نزدیک نشوید که از خوردن میوه آن ممنوع شده اید. خداوند به آن دو وعده داد که؛ «اگر از میوه این درخت خودداری کنید و آن را نخورید دیگر تمام خوشیها برای شما فراهم است و از گرسنگی و تشنگی و برهنگی و خستگی آسوده خواهید بود، ولی اگر میوه این درخت را بخورید بر خودتان ظلم کرده اید. مواظب باشید که از شیطان فریب نخورید، که شیطان دشمن شماست و بدخواه شما می باشد.» آدم و حوا وارد بهشت شدند و هرچه مطابق میلشان بود مورد استفاده قرار دادند و در میان باغها و درختان بهشت گردش و در سایه آنها استراحت می کردند و از نعمت های بهشت لذت می بردند و از آبهای گوارای بهشت می نوشیدند و در کنار همدیگر زندگی خوب و خوشی داشتند. و این هنگامی بود که ابلیس از درگاه پروردگار و بهشت رانده شده بود. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💢ج ـ نماز با خشوع از مصادیق اقامه نماز به جاى آوردن نماز با خشوع آن است. ((قد افلح المومنون الذین هم فى صلاتهم خاشعون;(مومنون ۲۳) به تحقیق مومنان رستگار شدند آنها که در نمازشان خشوع دارند)). خشوع به معناى تواضع و ادب جسمى و روحى است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمى در انسان پیدا مى شود و آثارش در بدن ظاهر مى گردد. فیومى گوید: ((خشع خشوعا اذا خضع و خشع فى صلاته و دعائه اقبل بقلبه على ذلک و هو مإخوذ من خشعت الارض اذا سکنت و اطمإنت; خشوع به معناى تواضع است و خشوع در نماز و دعا به معناى اقبال قلبى بر آن است و این واژه برگرفته از سکون و اطمئنان است, آن چنان که براى سکون زمین واژه خشوع به کار رفته و مى گویند: ((خشعت الارض)). خشوع در نماز; یعنى جسم و روح را در نماز به دیدار خداوند بردن و انقطاع از غیر او آن چنان که برگزیدگان خداوند پیامبر و آل ـ علیهم السلام ـ چنین بودند. اولین فرودگاه این خشوع روح است که بر جسم نیز اثر مى گذارد; یعنى آن کس که در نماز خشوع دارد در حال نماز اعضا و جوارح او نیز آرام بوده, پیوسته بازى با ریش و صورت ندارد! در حدیثى مى خوانیم که پیامبر(ص) مردى را دید که در حال نماز با ریش خود بازى مى کند فرمود: ((اما انه لو خشع قلبه لخشعت جوارحه; اگر او در قلبش خشوع بود, اعضاى بدنش نیز خاشع مى شد)). کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا