eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4.9هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّكَ بِما عَهِدَ عِنْدَكَ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَ لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرائِيلَ «اعراف آیه134» و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد، (نزد موسى آمده) گفتند: اى موسى! براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد (و دعاى تو را مستجاب مى‌كند)، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى، قطعاً به تو ايمان مى‌آوريم و حتماً بنى‌اسرائيل را (آزاد كرده و) با تو روانه مى‌كنيم. فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلى‌ أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ «اعراف آیه135» پس همين كه نكبت و بدبختى را (به خاطر دعاى موسى) از آنان تا مدّتى كه بايد به آن مى‌رسيدند برداشتيم، باز هم پيمان خود را مى‌شكستند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫 وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّكَ بِما عَهِدَ عِنْدَكَ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَ لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرائِيلَ «اعراف آیه134» و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد، (نزد موسى آمده) گفتند: اى موسى! براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد (و دعاى تو را مستجاب مى‌كند)، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى، قطعاً به تو ايمان مى‌آوريم و حتماً بنى‌اسرائيل را (آزاد كرده و) با تو روانه مى‌كنيم. «1». فتح، 4 و 7. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 155 فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلى‌ أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ «اعراف آیه135» پس همين كه نكبت و بدبختى را (به خاطر دعاى موسى) از آنان تا مدّتى كه بايد به آن مى‌رسيدند برداشتيم، باز هم پيمان خود را مى‌شكستند. نکته ها «نكث»، در اصل به معناى باز كردن ريسمان تابيده شده است، سپس در مورد پيمان‌شكنى به كار رفته است. «أَجَلٍ» در اين آيه، ممكن است مراد مدّتى باشد كه حضرت موسى عليه السلام براى رفع بلا تعيين مى‌كرد كه مثلًا فلان روز يا فلان ساعت بر طرف خواهد شد، تا بفهمند كه اين كيفر الهى است نه تصادفى. و يا مراد اين باشد كه آن قوم لجوج، سرانجام گرفتار قهر حتمى خواهند شد، ولى تا رسيدن آن اجل حتمى و غرق شدن در دريا، موقّتاً عذاب برداشته مى‌شود. مراد از عهد، يا استجابت دعاى موسى مى‌باشد و يا منظور مقام نبوّت و رسالت اوست. «1» پیام ها 1- نياز و گرفتارى، غرور انسان را مى‌شكند. لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا ... آنچه شيران را كند روبه مزاج‌ احتياج است، احتياج است، احتياج‌ 2- كافران نيز از طريق توسّل به اولياى خدا، نتيجه مى‌گرفتند. «يا مُوسَى ادْعُ لَنا» 3- فرعونيان نيز به وجود خدايى كارساز براى حضرت موسى، ايمان داشتند. «يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّكَ» 4- دعا، در جلب رحمت خدا و دفع سختى‌ها وبلاها مؤثّر است. «ادْعُ لَنا رَبَّكَ» 5- آزادسازى انسان‌ها، از رسالت‌هاى انبياست. «لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرائِيلَ» 6- برطرف كردن عذاب و قهر الهى، تنها به دست خود اوست. «فَلَمَّا كَشَفْنا» «1». تفسير نمونه. جلد 3 - صفحه 156 7- به وعده‌هاى ديگران، به هنگام اضطرار و ناچارى، چندان تكيه نكنيم. فَلَمَّا كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ‌ 8- تجاوزگرى انسان، اغلب در هنگام رفاه و احساس بى‌نيازى است. كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ‌ چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‌ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‌» «1» 9- حوادث تلخ و شيرين در نظام هستى، زمان‌بندى دارد. «إِلى‌ أَجَلٍ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷 چرا دعای ما قبول نمیشود؟ حدیث: کسی به امام صادق عرض کرد: دو آیه در قرآن است که هر چه به آن عمل میکنم نتیجه نمیگیرم فرمود کدام آیه؟ گفت: نخست اینکه خدا فرمود اُدْعُوني اَسْتَجِبْ لَكُمْ: مرا بخوانید تا اجابت کنم شما را غافر / ٦٠ - من خدا را میخوانم اما دعایم مستجاب نمیشود . فرمود : آیا فکر میکنی خداوند خُلف وعده کرده است؟ عرض کرد نه ! فرمود: من به تو خبر دهم کسی که اطاعت خدا کند در آنچه که دعا کرده و جهت دعا را در آن رعایت کند اجابت خواهد کرد . عرض کرد جهت دعا چیست؟ فرمود: اول حمد خدا را میکنی و نعمت او را یادآور میشوی و شکر میکنی سپس بر پیامر درود میفرستی سپس گناهانت را به خاطر آورده اقرار میکنی و به خدا پناه میبری و توبه میکنی این است جهت دعا سپس فرمود: آیه دیگر کدام است؟ عرض کرد این آیه است «وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ) است، من انفاق میکنم ولی خیری جای آن را پر نمیکند. امام فرمود: آیا فکر میکنی خدا خُلف وعده کرده؟ عرض کرد ،نه فرمود: اگر کسی از شما مال حلالی به دست آورد و در راه حلال انفاق کند، هیچ درهمی را انفاق نمیکند مگر اینکه خدا عوضش را به او میدهد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
آیت الله العظمی جوادی آملی: انقلاب اسلامی ايران تداوم راه انبيا (سلام الله علیهم) است و وعده خداوند سبحان كه فرمود: (كَتَبَ اللهُ لاَغلِبَنَّ اَنَا ورُسُلی)[۱] و (ولَيَنصُرَنَّ اللهُ مَن يَنصُرُه) [۲] قطعی است، پس ما هم در تداوم انقلاب اسلامی بكوشيم كه تداوم راه انبيا (سلام الله علیهم) است و هم چشم اميد به امدادهای غريبی داشته باشيم، چنان كه تاكنون اين چنين بوده است. [۱]سوره مجادله آیه ۲۱ [۲]سوره حج آیه ۴۰ منبع:کتاب بنیان مرصوص امام خمینی (ره) در بیان و بنان/صفحه ۳۶۰ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 تغییر نعمت‌های الهی ✅ ذلِک بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یک مُغَیراً نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَی قَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (انفال/۵۳)؛ این مجازات برای آن است که خدا نازونعمت هیچ ملتی را به بلا و فلاکت تغییر نمی‌دهد؛ مگر آنکه خودشان رفتارشان را تغییر بدهند. همین‌طور، برای آن است که خدا حرف‌هایشان را می‌شنود و کارهایشان را می‌داند. 🔹در این جا، سه قانون و سنت الهی وجود دارد: ▫️اول آن‌که خدا نعمت‌های مادی و معنوی خویش را به همه‌ی ملت‌ها می‌دهد؛ زیرا رحمت او عام است و شامل همه‌ی افراد می‌شود؛ ▫️دوم آن‌که، اگر ملتی از این نعمت‌ها برای تکامل خویش استفاده کردند و سپاس‌گزار بودند، نعمتش را پایدار می‌کند و افزون می‌سازد؛ ▫️سوم آن‌که، اگر این نعمت‌ها وسیله‌ی سرکشی و ستمکاری مردم شد، آنها را باز پس می‌گیرد و یا به بلا تبدیل می‌‌کند. (آیه ۱۱ سوره رعد که در نوبت ظهر به آن اشاره کردیم، مشابه همین آیه است) 🔸سرنوشت تاریخی انسان‌ها تابع «جبر تاریخ» و «جبر زمان و محیط» نیست. عامل سازنده‌ی تاریخ، همان دگرگونی‌هایی است که در روش، اخلاق، فکر و روح انسان و با اراده‌ی خودش به وجود آمده است. آیه‌ی فوق برترین قانون حیات انسان‌ها را بیان می‌کند و آن این‌که «گرداننده‌ی اصلی تاریخ؛ خود انسان و حالات و صفات درونی اوست». در حدیثی از امام صادق علیه السلام حکایت شده که فرمودند: خدا هیچ نعمتی را که به بنده‌ای بخشیده از او نمی‌گیرد مگر این که گناهی کند که به خاطر آن مستحقّ سلب آن نعمت شود. و در حدیثی دیگری حکایت شده است: هیچ چیز همانند ستم، نعمت‌های الهی را تغییر نمی‌دهد؛ چون خدا، ناله‌ی مظلوم را می‌شنود. 🔹آموزه‌ها و پیام‌های آیه: سبب دگرگونی و زوال نعمت‌ها از ناحیه‌ی شماست، وگرنه مواهب الهی زوال‌ناپذیر است. علل بدبختی ملت‌ها را در تغییرات منفی درون آنها جست‌وجو کنید. سرنوشت ملت‌ها به دست خود آنها، و سعادت و شقاوت آنها در گرو تحوّلات درونی آنهاست. تحوّل درونی افراد، جامعه را از درون متحوّل می‌سازد و این تحوّل‌‌ها زمینه‌ساز انقلاب و تحوّل در نعمت‌هاست. خدا از اعمال و افکار شما آگاه است و اگر تغییر منفی ببیند، به تناسب، نعمت‌هایش را تغییر می‌دهد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سنّت‌های الهی در قرآن ✅ بر اساس تقدیر الهی، جهان خلقت دارای قانون‌مندی است، این قوانین هم پدیده‌های طبیعی را شامل می‌شود و هم زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را در بر می‌گیرد. قرآن کریم از این قوانین با عنوان «سنّت‌های الهی» یاد کرده است و ما را به شناخت آن‌ها دعوت می‌کند. 🔹شناخت سُنن جهانِ خلقت باعث می‌شود که انسان: ➖با نشانه‌های خدا آشنا شود، ➖عظمت خالق را درک کند و ➖از طبیعت بهتر بهره‌مند گردد. 🔹شناخت سُنن حاکم بر زندگی انسان‌ها؛ ➖علاوه بر هموار کردن راه رشد و کمال، ➖تنظیم درست رابطه انسان با خود، دیگران، طبیعت و خدا را به دنبال دارد. 🔸برخی سنّت‌ها «عام» هست، به‌طور مثال؛ ▫️خدا «همه» را امتحان می‌کند (عنکبوت/۲) ▫️خدا به «همه» مدد می‌رساند (اسرا/۲۰) و ... 🔸برخی سنّت‌ها «خاص»‌اند: مثل سنّت توفیق که همان نصرت و هدایت الهی است و زمانی جاری می‌شود که مجاهدت در راه خدا صورت گیرد (عنکبوت/۶۹) یا سنت حاکم بر گناه‌کاران که سنت املاء و امهال است (آل عمران/۱۷۸) یا سنت استدراج (اعراف/۱۸۲،۱۸۳) و ... 🔸نمونه‌‌های دیگر از سنت‌های الهی: خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است: ➖توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان: فاذكرونى اذكركم (بقره/۱۵۲) ➖نصرت و یاریش را در گرو یارى انسان: ان تنصروا اللّه ینصركم (محمد(ص)/۷) ➖بركت و رشد را در گرو سپاس‌گزارى انسان: لئن شكرتم لازیدنّكم (ابراهیم/۷) ➖وفاى به عهدش را در گرو وفادارى انسان: اوفوا بعهدى اوف بعهدكم (بقره/۴۰) ⬅️ قرآن کریم، مملو از این سنّت‌های الهی است که اگر در آن تدبّر کنیم، می‌تواند برای زندگی فردی و اجتماعی ما، راهگشا باشد. ان‌شاءالله کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱 آیه ۶ - وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَقَدْ خَلَتْ ... چرا نفرین میکنید؟ در این آیه به یکی دیگر از سخنان بی محتوای مشرکان اشاره کرده میگوید آنها به جای این که از خدا تقاضای رحمت کنند از تو درخواست تعجیل در عذاب و مجازات میکنند (وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ) چرا این قوم عنود نمی گویند اگر به راستی تو پیامبری، رحمت خدا را بر ما نازل گردان بلکه میگویند اگر تو ،برحقی، عذاب خدا را بر ما فرو فرست آیا آنها فکر میکنند مجازات الهی دروغ است؟ در حالی که در گذشته عذابهایی بر امّت های سرکش نازل گردید (وَقَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمُ الْمَثَلاتُ). مَثْله بلا و کیفری است که به عنوان ضرب المثل ذکر می شود. مانند مسخ شدن غرق شدن قوم نوح و غیره دیده شده است بعضی ها وقتی از فرزند یا همسر یا کسان دیگرشان رنجیده خاطر میشوند و به مقام نفرین می آیند از خداوند یا مرگ خود را میخواهند یا مرگ طرف مقابل را در صورتی که اگر آنها از خدا به جای تقاضای مرگ، اصلاح و هدایت را برای طرف مقابل بخواهند هم آسان تر است و هم قابل قبول تر و این امر، با سیاست و ربوبیت خداوند بیشتر سازگار است خدا میخواهد بندگان را امتحان کند؛ مرگ خواستن سیستم امتحان الهی را به هم ریختن است حالا که شما از خدا چیزی میخواهید آسان تر را که اصلاح و هدایت است درخواست کنید. سوره رعد/۶ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سبک زندگی قرآنی:🌺 🍂حرف شیطان را گوش نکنید.🍂 🔶أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ (یس/۶۰) ⚡️عقل حکم می کنه که انسان حرف دشمنو گوش نده. 💥دشمنی شیطان، آشکاره و شکی درش نیست. نمونه اش: وسوسه کردن حضرت آدم و راندن او از جایگاه عالی، به بهانه ی جاودان شدن و....... ❌علاوه بر اون، شیطان گروههای بسیاری از انسانهارو هم فریب داده. 🍁تفکر در سرنوشت تلخ قربانیهای فريب شيطان، راه نجات از وسوسه ها و دام هاى اوست. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋شاهکارقرائت من سوره:تین،العلق🦋 من سوره:تین :1الی8 :کامل من سوره:العلق :1الی5 :الاستاد:ابوالعینین شعیشع اجراشده:حرم مطهرحضرت علی بن موسی الرضا(ع) سعی کنید قران انیس و مونستان باشد ، نه زینت دکورها وطاقچه های منزلتان شود ،بهتر است قرآن را زینت قلبتان کنید. شهید سید مجتبی علمدار کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 به ولیّ خدا اعتماد کنید. 🍂 🔸وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُواْ مِنْهُ قَالَ إِن تَسْخَرُواْ مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ (/٣٨) ⚡️ترجمه : و نوح (به فرمان الهى) مشغول ساختن كشتى شد. (امّا) هر زمان كه اشراف قومش بر او مى گذشتند، او را مسخره مى كردند. (او) گفت: اگر شما ما را مسخره می كنيد، روزی خواهد آمد که ما (نيز) همين گونه شما را مسخره خواهيم كرد. ✅ حضرت نوح، به امر خدا در وسط خشکی مشغول ساختن کشتی شد. هر چند کار او عجیب بود، ولی مؤمنینی که به او ايمان آورده و قبولش داشتند، می دانستند که حتما کار او حکمتی دارد، بنابراین اورا در ساخت کشتی، کمک و همراهی کردند. 💥اما دشمنى كه منطق و برهان و ایمان ندارد، دست به مسخره و استهزاى ولایتمداران مى زند. ❌ و بالاخره در نهایت معلوم می‌شود که حق با چه کسی است! کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📚✨📚✨📚 ✨📚✨📚 📚✨📚 ۲ آیه در صفحه ۷ قران با دو آیه از جز ٕ دوم عبارتهای مشترک دارند. مخصوص حافظان جز ٕ یک ودو آیات زیر را کامل کنید. واستعینوا بالصبر والصلوه .......... ۴۵ یا ایها الذین آمنوا 👈استعینوابالصبر والصلوه......... ۱۵۳ 📚✨📚 ✨📚✨📚 الذین یظنون انهم ملاقوا ........ بقره ۴۶ فلما فصل طالوت ........👈قال الذین یظنون انهم ملاقوا .......... بقره ۲۴۹ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ قَدْ نَرَى‏ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِى السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَٰهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَّبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ‏ (بقره/۱۴۴) 🔹(اى پیامبر!) همانا مى‌بینیم كه تو (در انتظار نزول وحى، چگونه) روى به آسمان مى‌كنى، اكنون تو را به سوى قبله‌اى كه از آن خشنود باشى، بر مى‌گردانیم. پس روى خود را به جانب مسجدالحرام كن. و (شما اى مسلمانان) هر جا بودید، روى خود را به جانب آن بگردانید و همانا كسانى كه كتاب (آسمانى) به آنها داده شده، (به خوبى) مى‌دانند كه این فرمان به حقّ است كه از ناحیه‌ى پروردگار صادر شده و خداوند از اعمال آنها غافل نیست. 🔸۱۵ رجب سال دوم هجری، قبله تغییر کرد. این آیه حاكى از آن است كه پیامبر صلى الله علیه و آله منتظر و مشتاق نزول وحى در جهت تغییر قبله بود و این تغییر قبله از بیت‌المقدّس به كعبه، وعده‌ى خداوند به پیامبرش بوده است، ولى آن حضرت در موقع دعا، بى‌آنكه چیزى بگوید، به‌سوى آسمان نگاه مى‌كرد تا اینكه آیه نازل شد و دستور داد كه رسول اكرم صلى الله علیه و آله و همه‌ى مسلمانان در موقع عبادت، رو به‌سوى مسجدالحرام و كعبه نمایند. آیه ۱۴۴ سوره بقره را آیه «تحویل قبله» یا آیه «قبله» نامیدند. (به آیات ۱۴۲ تا ۱۵۰ مراجعه کنید) 🔸اهل كتاب و یهود با آنكه حقّانیّت این تغییر را مى‌دانستند و قبلاً در كتاب‌هایشان خوانده بودند كه پیامبر اکرم(ص) به سوى دو قبله نماز مى‌گزارد، امّا این حقیقت را كتمان نموده و یا با القاى شبهات و سؤالات، نقش تخریبى ایفا مى‌كردند و خداوند با جمله‌ى «و ما اللّه بغافل عمّا یعملون» آنان را تهدید مى‌نماید. پیامبراکرم (ص) تا هفده ماه پس از هجرت به سوی مسجدالاقصی نماز می‌خواند تا اینکه در ماه رجب سال دوم در مسجد بنی‌سلمه این آیه نازل شد و قبله تغییر کرد و این مسجد به ذوقبلتین شهرت یافت. 🔸رضایت رسول اكرم صلى الله علیه و آله از قبله بودن كعبه، دلائلى داشت از جمله: كعبه، قبله‌ى ابراهیم علیه السلام بود. از زخم زبان، تحقیر و استهزاى یهود آسوده مى‌شد. استقلال مسلمانان به اثبات مى‌رسید و به اوّلین پایگاه توحید یعنى كعبه، توجّه مى‌شد. چون مسئله‌ى تغییر قبله یک حادثه‌ى مهمّى بود، لذا در آیه، دو بار در مورد توجّه به كعبه، فرمان داده شده است: یک‌بار خطاب به پیامبر(ص) با لفظ؛ «وجهک» و یک‌بار خطاب به مسلمانان با كلمه؛ «وجوهكم» ❇️ از پيام‌های آیه ▫️آسمان، سرچشمه‌ى نزول وحى و نظرگاه انبیاست. «نرى تقلّب وجهک فى‌السماء» ▫️خداوند به خواسته انسان‌ها آگاه است. «فلنولّینّک قبلة ترضاها» ▫️تشریع و تغییر احكام، از طرف خداوند است و پیامبر(ص) از پیش خود، دستورى صادر نمى‌كند. «فولّوا...» ▫️ادب پیامبر(ص) در نزد خداوند به قدرى است كه تقاضاى تغییر قبله را به زبان نمى‌آورد، بلكه تنها با نگاه، انتظارش را مطرح مى‌نماید. «قد نرى تقلب وجهک» ▫️خداوند رضایت رسولش را مى‌خواهد و رضاى خداوند در رضاى رسول اوست. «قبلة ترضاها» ▫️قرآن، دانشمندانى كه حقیقت را مى‌دانند، ولى باز هم طفره مى‌روند، تهدید و نكوهش مى‌كند. «لیعلمون انّه الحقّ... و ما اللّه بغافل عمّا یعملون» ▫️نباید دستورات دین را به مردم سخت گرفت. «شطر» به معنى سمت است. یعنى به سمت مسجدالحرام ایستادن كافى است. «فوَلّوا وجوهكم شطره» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان ....ادامه ◀️ ۲. * و لا اخاف ما تشرکون به * من از خدایان شما ندارم ؛ زیرا خدایان شما همگی آفریدگانی تحت تدبیرند که هیچ و زیانی ندارند ؛ پس ترس از آنها بی‌معنا است و چون از آنها ،‌ دلیل شما از اعتبار ساقط است ؛ 🌸 زیرا دلیل شما بر آن است که من از روی ترس و برای آنکه زیانی به من نرسانند ، آنها را کنم و و این در گرو آن است که ترسی در من وجود داشته باشد ؛ ولی وقتی ترسی وجود ندارد ، شما از پایه ویران است . 🌺 این از سخن ابراهیم علیه السلام افزون بر استدلال یاد شده ، راه را بر خدشه درباره استدلال اول نیز بسته است ؛ چه اینکه در برابر استدلال اول ابراهیم ، امکان داشت اعتقاد به توحید و ردّ خدایان را به بت‌ها یا اجرام آسمانی نسبت داده ، بگویند : ما بر تو خشم گرفته و این استدلال‌ها را به تو کرده‌اند تا تو را از خویش دور سازند . 🌸 ابراهیم با این بیان کرده که به دلیل ناتوانی خدایان مشرکان از این خطر که بتوانند چیزی را به او کنند یا تاثیری بر او داشته باشند ، آسوده خاطر است . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺