eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت موسی بدون هیچ معطلی انداختش فَأَلْقَاهَا (طه20) نگفت خدایا سخت نگیر میبینی که عصای دستمه، چرا آخه بندازم، حالا من اینو بزارم کنار به تو چی میرسه نکته اینجا بود که خدا میخواست امتحان کنه حضرت موسی رو که آیا حاضره مطیع محض باشه، از دلبستگیهاش دست برداره و وقتی امتحانشو پس داد اولین سلاح مبارزه رو به دست آورد ✴️.. فَإِذَا هِيَ حَيَّةٌ تَسْعَىٰ (20) همون عصایی که تا اون وقت فقط ی چوب بود حالا یک ابر سلاح الهی شده @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَيْهِ ءَايَةٌ مِّن رَّبِّهِ إِنَّمَآ أَنتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ (رعد/۷) 🔹و كسانى كه كفر ورزیدند مى‌گویند: چرا از طرف پروردگارش نشانه‌اى (آشكار و به دلخواه ما) بر او نازل نشده است؟ (اى پیامبر) تو فقط بیم‌دهنده‌اى و براى هر قومى، راهنما و هدایت‌گری است. 🔸هفتمین آیه سوره رعد را «آیه هادی» گفته‌اند. بر اساس این آیه، کافران لجوج و بهانه‌جو برای توجیه ایمان نیاوردن خود می‌گفتند: چرا برای محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) معجزه‌هایی مانند شتر صالح و عصای موسی نازل نمی‌شود؟ خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: تو فقط بیم‌دهنده‌ای و برای هر گروهی هدایت‌کننده‌ای است. 🔸رسول خدا(ص) فرمودند: «انا المنذر»، من منذر هستم و آنگاه به حضرت علی(ع) اشاره کردند و فرمودند: «انت الهادی ...»؛ ای علی! هدایت‌یافتگان به‌وسیله تو هدایت می‌شوند. دلیل ذکر امام علی(ع) به عنوان مصداق هادی امّت در روایات چیست؟ در جواب می‌گوییم: هادی بلافصل بعد از پیامبر اکرم(ص) شخص علی بن ابی طالب(علیهما السلام) است. از این رو در برخی روایات مراد از هادی را امام علی(ع) معرفی شده است، ولی نام‌ بردن از امام از باب انحصار نیست، بلکه از باب تطبیق مفهوم هادی بر مهم‌ترین مصداق آن پس از پیامبر(ص) است. در تفاسیر مجمع‌البیان و کنزالدقایق، ۲۶ حدیث آمده که مراد از «هاد»، ائمه معصومین علیهم السلام هستند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️كافران، توقّعات نابجا از خدا و پیامبرش دارند. (آنها خواستار نشانه‌ها و معجزه‌هایى بر اساس هوی و هوس خود هستند.) «لولا انزل علیه ایة» ▫️انسانِ بهانه‌جو، لایق خطاب الهى نیست. «انّما انت» خداوند گفتار كفّار را بى‌جواب گذارده و پیامبر(ص) را مخاطب قرار داده است. ▫️تربیت، هم به تهدید نیاز دارد و هم به ارشاد. «انمّا انت منذر و لكلّ قوم هاد» ▫️براى جامعه‌ى جاهل غافل، هشدار بیش از بشارت ضرورت دارد. «انما انت منذر»(حدود ۱۲۰ مرتبه این واژه در قرآن آمده است) ▫️كار اصلى پیامبران، ارشاد و انذار است؛ «انما انت منذر» نه برآوردن خواسته‌هاى بى‌ربط مردم و عرضه معجزه در هر لحظه و براى هركس. «لولا انزل علیه آیة» ▫️با آنكه دیگر پیامبرى مبعوث نمى‌شود، امّا خداوند حجت خود را بر همه‌ى مردم تمام مى‌كند و هرگز زمین از حجت خالى نمى‌ماند. «و لكلّ قومٍ هاد» ▫️انبیا تنها به مشرق زمین اختصاص نداشته‌اند. «و لكلّ قوم هادٍ» ▫️در عصر حاضر نیز ما باید امام یا هادى زنده داشته باشیم. «ولكلّ قوم هاد» @Targomeh
🟢 امیرالمؤمنین(ع) در آیینه قرآن / 🔸سوره انبیاء ▫️آیه ۷: وجوب پرسش از اهل ذکر ▫️آیه ۱۰۱-۱۰۲: سعادت پیروان ولایت ▫️آیه ۱۰۳: عظمت پیروان ولایت در آخرت 🔸سوره حج ▫️آیه ۱۹ تا ۲۴: شجاعت علی(ع) در جنگ بدر ▫️آیه ۳۴-۳۵: امیر دل‌های صاف ▫️آیه ۳۹-۴۰: مظلومیت پیروان ولایت ▫️آیه ۴۱: قبام قائم آل محمد(عج) 🔸سوره مؤمنون ▫️آیه ۷۴: صراط مستقیم ▫️آیه ۹۳-۹۵: فتنه‌های بعد از پیامبر(ص) ▫️آیه ۱۱۱: الگوی صبر و استقامت 🔸سوره نور ▫️آیه ۳۵: نور خدا در آسمان‌ها و زمین ▫️آیه ۳۷: خانه نور خدا ▫️آیه ۵۲: عبد خالص خدا ▫️آیه ۵۵: خلفای خدا بر زمین 🔸سوره فرقان ▫️آیه ۵۴: داماد پیامبر(ص) ▫️آیه ۷۴: امام متقیان 🔸سوره شعراء ▫️آیه ۸۴: لسان صدق ▫️آیه ۱۰۰-۱۰۱: شفاعت اهل بیت علیهم السلام ▫️آیه ۲۱۴-۲۱۵: یوم الدار و امامت علی(ع) 🔸سوره نمل ▫️آیه ۸۹-۹۰: محبت مولا علی(ع) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️ 👹 > 👈گستره فعالیت ابلیس ..... ادامه 👺این نکته در آیه ۹۹ و ۱۰۰ نیز آمده است : * انّه لیس له سلطان علی الّذین آمنوا و علی ربّهم یتوکّلون * انّما سلطانه علی الّذین یتولونه والّذین هم به مشرکون * 👿 در روز واپسین نیز که روز حقایق است و نمی‌توان در آن به دروغ و باطل سخن راند ، به عدم سلطه خود اعتراف می‌کند : * ماکان لی علیکم من سلطان الّا ان دعوتکم فاستجبتم لی * ( ابراهیم ۲۲ ) 👺 از مباحث پیشین روشن شد که کوشش ابلیس ، فعالیت‌های تشریعی و تکلیفی ، آن هم در حوزه اندیشه و در حدّ وسوسه و تزیین و نظایر آن است و در عرصه تکوین ، هیچگونه ندارد . 👿 برخی ، این فعالیت‌های را سلطه ندانسته و استثنای آیه ۲۲ ابراهیم را دانسته‌اند . ادامه دارد ...... @Targomeh
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نور (محسن قرائتی)💫 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ «توبه آیه23» اى كسانى‌كه ايمان آورده‌ايد! اگر پدران و برادرانتان، «كفر» را بر «ايمان» ترجيح دادند، ولايت آنان را نپذيريد و هر كس از شما دوستى و ولايت آنان را بپذيرد، آنان همان ستمگرانند. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ «توبه آیه23» اى كسانى‌كه ايمان آورده‌ايد! اگر پدران و برادرانتان، «كفر» را بر «ايمان» ترجيح دادند، ولايت آنان را نپذيريد و هر كس از شما دوستى و ولايت آنان را بپذيرد، آنان همان ستمگرانند. نکته ها تهديدهاى قرآن نسبت به پذيرش ولايت كفّار، تكان دهنده است. از جمله در سوره مائده آمده است: «وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ» «1» هر كه ولايت آنان را بپذيرد، جزو آنان است. همچنين در سوره آل‌عمران مى‌فرمايد: «وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْ‌ءٍ» «2» هر كه چنين كند، رابطه‌اش با خدا قطع شده است. بعضى از مسلمانان هنگام هجرت به مدينه، مورد خشم والدين كافر خود بودند، ولى حفظ دين خود را بر رضايت آنان ترجيح دادند. ولايت پدر و مادر كافر را نبايد پذيرفت، ولى اين غير از نيكى به آنهاست. پیام ها 1- پدر كافر، بر فرزند مسلمان ولايت ندارد و روابط مكتبى بر هر رابطه‌اى مقدّم است. «لا تَتَّخِذُوا» 2- عواطف نبايد بر ارزش‌هاى مكتبى غالب شود. «لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ» 3- ولايت كافر ممنوع است، حتّى اگر نزديكترين افراد باشد. لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ‌ ... أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ «1». مائده، 51. «2». آل‌عمران، 28. جلد 3 - صفحه 398 4- ضابطه‌ى دين و مكتب، مقدّم بر هر رابطه‌اى است. «لا تَتَّخِذُوا، إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ» 5- پذيرش ولايت كفّار، ظلم است. «الظَّالِمُونَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۷۱مریم وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا خدای تو این رابر خود حتمی و قطعی کرده است که احدی ازشما نماند مگر آنکه به دوزخ وارد شود😰 ۱۰۲انبیا إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْ حُسْنَى أُوْلَئِكَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ لَا يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا❌ آنها که مابه آنها ازقبل وعده نیکو داده ایم از جهنم دورند نه تنها آنرا نمی بینند بلکه صدای آنرا نمی شنوند❌ آیه اول فرمود همه شما در جهنم وارد می شوید آیه دوم فرمود اولیای الهی حتی صدای جهنم را نمی شنوند❌ این آیات باهم تضاد ندارند آیه اول خطاب به مردم عادی است آیه دوم خطاب به اولیای درجه یک الهی است🌻 یااینکه ورود به جهنم بمعنی در کنار جهنم ایستادن است نه داخل آن رفتن❌ چون در۲۳ قصص فرمود وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْيَنَ وقتی موسی وارد آب مدین شد🥝 حضرت موسی به آب مدین وارد نشد بلکه کنار چاه آب ایستاد🪴 مقربان خدا وارد جهنم نمیشوند زیرا ورود حضرت ابراهیم به آن آتش آنرا خاموش میکند🌻 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا