حضرت موسی بدون هیچ معطلی انداختش
فَأَلْقَاهَا (طه20)
نگفت خدایا سخت نگیر میبینی که عصای دستمه، چرا آخه بندازم، حالا من اینو بزارم کنار به تو چی میرسه
نکته اینجا بود که خدا میخواست امتحان کنه حضرت موسی رو که آیا حاضره مطیع محض باشه، از دلبستگیهاش دست برداره
و وقتی امتحانشو پس داد اولین سلاح مبارزه رو به دست آورد
✴️.. فَإِذَا هِيَ حَيَّةٌ تَسْعَىٰ (20)
همون عصایی که تا اون وقت فقط ی چوب بود حالا یک ابر سلاح الهی شده
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💐 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَيْهِ ءَايَةٌ مِّن رَّبِّهِ إِنَّمَآ أَنتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ (رعد/۷)
🔹و كسانى كه كفر ورزیدند مىگویند: چرا از طرف پروردگارش نشانهاى (آشكار و به دلخواه ما) بر او نازل نشده است؟ (اى پیامبر) تو فقط بیمدهندهاى و براى هر قومى، راهنما و هدایتگری است.
🔸هفتمین آیه سوره رعد را «آیه هادی» گفتهاند. بر اساس این آیه، کافران لجوج و بهانهجو برای توجیه ایمان نیاوردن خود میگفتند: چرا برای محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) معجزههایی مانند شتر صالح و عصای موسی نازل نمیشود؟ خداوند خطاب به پیامبر(ص) میفرماید: تو فقط بیمدهندهای و برای هر گروهی هدایتکنندهای است.
🔸رسول خدا(ص) فرمودند: «انا المنذر»، من منذر هستم و آنگاه به حضرت علی(ع) اشاره کردند و فرمودند: «انت الهادی ...»؛ ای علی! هدایتیافتگان بهوسیله تو هدایت میشوند. دلیل ذکر امام علی(ع) به عنوان مصداق هادی امّت در روایات چیست؟ در جواب میگوییم: هادی بلافصل بعد از پیامبر اکرم(ص) شخص علی بن ابی طالب(علیهما السلام) است. از این رو در برخی روایات مراد از هادی را امام علی(ع) معرفی شده است، ولی نام بردن از امام از باب انحصار نیست، بلکه از باب تطبیق مفهوم هادی بر مهمترین مصداق آن پس از پیامبر(ص) است. در تفاسیر مجمعالبیان و کنزالدقایق، ۲۶ حدیث آمده که مراد از «هاد»، ائمه معصومین علیهم السلام هستند.
❇️ از پيامهای آیه
▫️كافران، توقّعات نابجا از خدا و پیامبرش دارند. (آنها خواستار نشانهها و معجزههایى بر اساس هوی و هوس خود هستند.) «لولا انزل علیه ایة»
▫️انسانِ بهانهجو، لایق خطاب الهى نیست. «انّما انت» خداوند گفتار كفّار را بىجواب گذارده و پیامبر(ص) را مخاطب قرار داده است.
▫️تربیت، هم به تهدید نیاز دارد و هم به ارشاد. «انمّا انت منذر و لكلّ قوم هاد»
▫️براى جامعهى جاهل غافل، هشدار بیش از بشارت ضرورت دارد. «انما انت منذر»(حدود ۱۲۰ مرتبه این واژه در قرآن آمده است)
▫️كار اصلى پیامبران، ارشاد و انذار است؛ «انما انت منذر» نه برآوردن خواستههاى بىربط مردم و عرضه معجزه در هر لحظه و براى هركس. «لولا انزل علیه آیة»
▫️با آنكه دیگر پیامبرى مبعوث نمىشود، امّا خداوند حجت خود را بر همهى مردم تمام مىكند و هرگز زمین از حجت خالى نمىماند. «و لكلّ قومٍ هاد»
▫️انبیا تنها به مشرق زمین اختصاص نداشتهاند. «و لكلّ قوم هادٍ»
▫️در عصر حاضر نیز ما باید امام یا هادى زنده داشته باشیم. «ولكلّ قوم هاد»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🟢 امیرالمؤمنین(ع) در آیینه قرآن /
🔸سوره انبیاء
▫️آیه ۷: وجوب پرسش از اهل ذکر
▫️آیه ۱۰۱-۱۰۲: سعادت پیروان ولایت
▫️آیه ۱۰۳: عظمت پیروان ولایت در آخرت
🔸سوره حج
▫️آیه ۱۹ تا ۲۴: شجاعت علی(ع) در جنگ بدر
▫️آیه ۳۴-۳۵: امیر دلهای صاف
▫️آیه ۳۹-۴۰: مظلومیت پیروان ولایت
▫️آیه ۴۱: قبام قائم آل محمد(عج)
🔸سوره مؤمنون
▫️آیه ۷۴: صراط مستقیم
▫️آیه ۹۳-۹۵: فتنههای بعد از پیامبر(ص)
▫️آیه ۱۱۱: الگوی صبر و استقامت
🔸سوره نور
▫️آیه ۳۵: نور خدا در آسمانها و زمین
▫️آیه ۳۷: خانه نور خدا
▫️آیه ۵۲: عبد خالص خدا
▫️آیه ۵۵: خلفای خدا بر زمین
🔸سوره فرقان
▫️آیه ۵۴: داماد پیامبر(ص)
▫️آیه ۷۴: امام متقیان
🔸سوره شعراء
▫️آیه ۸۴: لسان صدق
▫️آیه ۱۰۰-۱۰۱: شفاعت اهل بیت علیهم السلام
▫️آیه ۲۱۴-۲۱۵: یوم الدار و امامت علی(ع)
🔸سوره نمل
▫️آیه ۸۹-۹۰: محبت مولا علی(ع)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈گستره فعالیت ابلیس
..... ادامه
👺این نکته در آیه ۹۹ و ۱۰۰ #نحل نیز آمده است :
* انّه لیس له سلطان علی الّذین آمنوا و علی ربّهم یتوکّلون * انّما سلطانه علی الّذین یتولونه والّذین هم به مشرکون *
👿 در روز واپسین نیز که روز #ظهور حقایق است و نمیتوان در آن به دروغ و باطل سخن راند ، #ابلیس به عدم سلطه خود اعتراف میکند :
* ماکان لی علیکم من سلطان الّا ان دعوتکم فاستجبتم لی * ( ابراهیم ۲۲ )
👺 از مباحث پیشین روشن شد که #قلمرو کوشش ابلیس ، فعالیتهای تشریعی و تکلیفی #انسان ، آن هم در حوزه اندیشه و در حدّ وسوسه و تزیین و نظایر آن است و در عرصه تکوین ، هیچگونه #تاثیری ندارد .
👿 برخی ، این فعالیتهای #محدود را سلطه ندانسته و استثنای آیه ۲۲ ابراهیم را #منقطع دانستهاند .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه23
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ «توبه آیه23»
اى كسانىكه ايمان آوردهايد! اگر پدران و برادرانتان، «كفر» را بر «ايمان» ترجيح دادند، ولايت آنان را نپذيريد و هر كس از شما دوستى و ولايت آنان را بپذيرد، آنان همان ستمگرانند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ «توبه آیه23»
اى كسانىكه ايمان آوردهايد! اگر پدران و برادرانتان، «كفر» را بر «ايمان» ترجيح دادند، ولايت آنان را نپذيريد و هر كس از شما دوستى و ولايت آنان را بپذيرد، آنان همان ستمگرانند.
نکته ها
تهديدهاى قرآن نسبت به پذيرش ولايت كفّار، تكان دهنده است. از جمله در سوره مائده آمده است: «وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ» «1» هر كه ولايت آنان را بپذيرد، جزو آنان است.
همچنين در سوره آلعمران مىفرمايد: «وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ» «2» هر كه چنين كند، رابطهاش با خدا قطع شده است.
بعضى از مسلمانان هنگام هجرت به مدينه، مورد خشم والدين كافر خود بودند، ولى حفظ دين خود را بر رضايت آنان ترجيح دادند.
ولايت پدر و مادر كافر را نبايد پذيرفت، ولى اين غير از نيكى به آنهاست.
پیام ها
1- پدر كافر، بر فرزند مسلمان ولايت ندارد و روابط مكتبى بر هر رابطهاى مقدّم است. «لا تَتَّخِذُوا»
2- عواطف نبايد بر ارزشهاى مكتبى غالب شود. «لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ»
3- ولايت كافر ممنوع است، حتّى اگر نزديكترين افراد باشد. لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ ... أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ
«1». مائده، 51.
«2». آلعمران، 28.
جلد 3 - صفحه 398
4- ضابطهى دين و مكتب، مقدّم بر هر رابطهاى است. «لا تَتَّخِذُوا، إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ»
5- پذيرش ولايت كفّار، ظلم است. «الظَّالِمُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #معارف
۷۱مریم
وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا خدای تو این رابر خود حتمی و قطعی کرده است که احدی ازشما نماند مگر آنکه به دوزخ وارد شود😰
۱۰۲انبیا
إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْ حُسْنَى أُوْلَئِكَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ لَا يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا❌
آنها که مابه آنها ازقبل وعده نیکو داده ایم از جهنم دورند نه تنها آنرا نمی بینند بلکه صدای آنرا نمی شنوند❌
آیه اول فرمود همه شما در جهنم وارد می شوید آیه دوم فرمود اولیای الهی حتی صدای جهنم را نمی شنوند❌
این آیات باهم تضاد ندارند آیه اول خطاب به مردم عادی است آیه دوم خطاب به اولیای درجه یک الهی است🌻
یااینکه ورود به جهنم بمعنی در کنار جهنم ایستادن است نه داخل آن رفتن❌
چون در۲۳ قصص فرمود وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْيَنَ وقتی موسی وارد آب مدین شد🥝
حضرت موسی به آب مدین وارد نشد بلکه کنار چاه آب ایستاد🪴
مقربان خدا وارد جهنم نمیشوند زیرا ورود حضرت ابراهیم به آن آتش آنرا خاموش میکند🌻
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌فرازي ناب وشنيدني ازتلاوت سوره ابراهيم(عليه السلام)توسط استادمحمودشحات انور
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂 به شایعات ترتیب اثر ندهید. 🍂
🔶إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ
(نور/۱۵)
⚡️ترجمه :
آنگاه كه از زبان يكديگر (تهمت را) مى گرفتيد وبا آنكه علم نداشتيد دهان به دهان مى گفتيد واين را ساده وكوچك مى پنداشتيد در حالى كه آن نزد خدا بزرگ است.
💥نقل تهمت ها و شايعات از گناهان كبيره است. «و هو عنداللّه عظيم»
🍁سخن بايد بر اساس علم باشد. «تقولون باَفواهِكم ما ليس لكم به علم»
💥زير سؤال بردن آبروى مردم را ساده نگيريم. «وتَحسِبونَه هَيّناً»
❌پذيرش آنچه بر سرزبان هاست، بدون تحقيق محكوم است. «تلقونه باَلسِنتكم»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📋 نجات مومنان، سنتی الهی؛ همواره همین طور بوده است که خداوند زمانی که می خواست قومی را عذاب نماید، پیامبران خود و مومنان را نجات می داد. در این آیه خداوند می فرماید که این مهم، سنت قطعی و تخلف ناپذیر الهی است و اختصاص به گذشته ندارد. پس کافی است که در زمره مومنان قرار بگیریم تا شامل سنت نجات الهی شویم.
🔷 آیه روز :
ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا كَذَلِكَ حَقًّا عَلَيْنَا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ (یونس / آیه 103)
🔶 ترجمه :
سپس (به هنگام نزول بلا و مجازات) فرستادگان خود و كساني را كه به آنان ايمان ميآوردند نجات ميداديم، و همين گونه بر ما حق است كه مؤمنان (به تو) را رهائي بخشيم.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🟢 امیرالمؤمنین(ع) در آیینه قرآن /
🔸ادامه سوره نحل
▫️آیه ۳۹: رجعت مولا علی(ع)
▫️آیه ۴۳: مرجع علمی بشر
▫️آیه ۷۶: میزان عدالت
🔸سوره اسراء
▫️آیه ۲۶: حق ذیالقربی
▫️آیه ۴۱: آیات ولایت
▫️آیه ۵۷: توسل به اهل بیت(ع)
▫️آیه ۶۴: سرنوشت دشمنان ولایت
▫️آیه ۷۱: امام دنیا و آخرت
▫️آیه ۸۰: شمشیر خدا، سلطان دلیر
▫️آیه ۹۰: کفران نعمت ولایت
🔸سوره کهف
▫️آیه ۷: زینت روی زمین
▫️آیه ۴۴: ظهور ولایت خدا
🔸سوره مریم(س)
▫️آیه ۵۰: لسان صدق
▫️آیه ۹۶: محبت مولا علی(ع) در دلهای مؤمنان
▫️آیه ۹۷: مخالفت قوم لُدّ با ولایت علی(ع)
🔸سوره طه
▫️آیه ۲۵-۳۵: هارون امت اسلام
▫️آیه ۸۲: رهیافتگان ولایت
▫️آیه ۱۲۳-۱۲۷: عاقبت رویگردانی از ولایت
▫️آیه ۱۳۲: تعریف و تعیین اهل بیت پیامبر(ص)
▫️آیه ۱۳۵: منتظر باشید! ما هم منتظریم
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش اول)
✅ وَ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِى الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (توبه/۱۲۲)
🔹سزاوار نیست كه همهى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ایشان دستهاى كوچ نمىكنند تا در دین فقیه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خویش بازگشتند، آنان را بیم دهند تا شاید آنان (از گناه و طغیان) حذر كنند.
🔸بدنبال نزول آیاتى كه به شدّت از متخلّفان جنگ انتقاد مىكرد و سختگیرى پیامبر(ص) در مورد آنان، از آن به بعد و در جنگهاى بعدى، همهى مسلمانان براى جهاد آماده مىشدند و پیامبر(ص) را در مدینه تنها مىگذاشتند. این آیه كنترلى براى كوچ آنان به جبهه بود [مجمعالبیان]. همهى مسلمانان بادیهنشین براى آموختن دین، به شهر مىآمدند و این موجب كوچ به شهر و تبعات بد آن مىشد. آیه نازل شد كه بعضى براى آشنایى با دین به شهر بیایند، آنگاه به وطن خود برگشته و دیگران را ارشاد كنند.
🔸«دین»، مجموعهى قوانین الهى و مقررّات ظاهرى و باطنى اسلام است. اسلام که تنها دین پذیرفتهى الهى است: « انّ الدین عنداللَّه الاسلام » [آلعمران/۱۹]، به معناى تسلیم خدا بودن است. تفقّه در دین، به معناى تلاش براى كسب شناخت عمیق در دین و عقاید و احكام اسلامى است. تفقّه در دین، گاهى ممكن است براى دنیا و مقام و عشق به درس و بحث و سرگرمى و عقب نماندن از دوستان باشد و گاهى براى دین، خدا، بهشت و نجات امّت باشد. آیه، دوّمى را ارزشمند مىداند كه بیمدهى مردم و دعوت آنان به راه خداست: «لینذروا قومهم».
🔸فقه، آنچنان مهّم است كه رسول خدا صلى الله علیه و آله در بدرقهى على علیه السلام به یمن، به او فرمان آموزش فقه مردم را داد: «فقّههم فى الدین» [مستدرک الوسایل، حدیث ۳۶۳۹۶] و او را چنین دعا كرد: «الّلهم فقّهه فى الدین» [بحارالانوار، ج۶۶، ص۹۲]. با آنكه وى فقیهترین مردم بود. چنانكه حضرت امیر علیه السلام به فرزندش سفارش مىكند: «تَفقَّه فى الدّین فان الفقهاء ورثة الانبیاء» [بحارالانوار، ج۱، ص۲۱۶] امام حسین علیه السلام نیز شب عاشورا در جملاتى خداوند را چنین ستود: حمد خدایى كه ما را فقیه در دین قرار داد [موسوعة کلمات الامام]. از امام صادق علیه السلام پرسیدند: اگر براى امام حادثهاى اتفاق افتاد، تكلیف مردم چیست؟ امام این آیه را تلاوت فرمود كه از هر شهر و طایفهاى باید براى شناخت امام حركت كنند [تفسیر نورالثقلین].
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✨✨
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ🤲
احقاف ﴿۱۳﴾
آنان که گفتند: آفریننده ما خداست و بر این سخن پایدار و ثابت ماندند بر آنها هیچ ترس و بیمی و حزن و اندوهی (در دنیا و عقبی) نخواهد بود.🧚♀
჻ᭂ✣🦋✣ ჻ᭂ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
.
خداوند در هر آیه از قرآن رازی قرار داده است.
اگر در هر آیه تامل داشته باشیم متوجه می شویم که تمام چالش های زندگی رو با آیه های قرآن میتونیم به راحتی پشت سر بگذاریم.
❁❥༺◍⃟჻ᭂ࿐❁❥༅••┅┄
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
#مشابهات_قرآن
تک مورد
ان تستفتحوا فقد جاءکم الفتح ......... 👈
* واَن الله مع المومنین* #۱۹_انفال
دو انتها آیه ی زیر هردو تک مورد هستند.
.......... والله یحب المطهرین( جزء ۱۱)
..........ویحب المتطهرین(جزء ۲)
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا 🤲
امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پذیرفتم🧚♀
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📖گزارش قرآن در باره دو تن از نخستین آدمیزادگان (فرزندان حضرت آدم علیه السلام)
📎 پذیرش قربانی هابیل و رد قربانی قابیل
إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّل مِن الاخَرِ(مائده/ ٢٧)
ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ برادر ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭنیکی ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺗﻘﺮّﺏ ﺟﺴﺘﻨﺪ ، ﭘﺲ ﺍﺯ یکی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪ.
🔹پسر پيامبر بودن نقشى در ردّ يا قبول اعمال ندارد. ملاک پذیرش عبادت انگیزه پاک الهی است.
📎خدا ترس بودن هابیل
لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ(مائده /٢٨)
هابیل به برادرش گفتﻣﺴﻠﻤﺎً ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺑﺮﺍی ﻛﺸﺘﻦ ﻣﻦ اقدام کنی ، ﻣﻦ ﺑﺮﺍی ﻛﺸﺘﻦ ﺗﻮ اقدامی انجام نمی دهم و قصد و نیت کشتن تو را ندارم ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺯ خداوند ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ بیم دارم .
🔹(قتل یک انسان در افتادن با آفریدگار اوست نه با خود او)
🔹آری یکی از مهمترین عوامل بازدارنده گناه خدا محوری است
📎 سرکش بودن قابیل
قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ(مائده/ ٢٧)
(ﺑﺮﺍﺩﺭی ﻛﻪ ﻋﻤﻠﺶ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪ ﺍﺯ ﺭﻭی ﺣﺴﺪ ﻭ ﺧﻮﺩﺧﻮﺍهی ﺑﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ)ﮔﻔﺖ : بی ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ می ﻛﺸﻢ.
🔹و چنین بود که ابلیس قتل را به آدمی زادگان آموخت.
📎کشته شدن هابیل توسط قابیل
فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ(مائده/٣٠)
ﻧﻔﺲ (ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔر قابیل) ، ﻛﺸﺘﻦ هابیل ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺵ ﺳﻬﻞ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺟﻠﻮﻩ ﺩﺍﺩ ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺍﻥ ﺷﺪ .
🔹آری هوا و هوس مى تواند عواطف برادرى را نيز سركوب كند و کاری را که نباید انجام دهد را بکند.
🌱🌱🌱
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ بالقران
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ ﴿۶﴾
🔸 ای کسانی که ایمان آوردهاید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم (دلسخت کافر) و سنگ (خارا) آتشافروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشتخو و دلسخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را (در اجرای قهر و غضب حق) نخواهند کرد و آنچه به آنها حکم شود انجام دهند.
💭 سوره: تحریم
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈گستره فعالیت ابلیس
..... ادامه
👿 درباره قلمرو #فعالیت ابلیس ، سه آیه ذیل ، مباحث فراوانی را در میان مفسران و #متکلمان برانگیخته است :
◀️ ۱. سخن حضرت #ایوب که رنج و عذاب خویش را به #شیطان نسبت میدهد :
* انّی مسّنی الشّیطان بنصب و عذاب * ( ص ۴۱ )
👺 بیشتر مفسران ، #اسناد عذاب و رنج ایوب را به شیطان مجازی دانستند .
👿 برخی از آنان در تفسیر آیه ، #دعوت همسر ایوب به سجده در مقابل ابلیس از سوی ابلیس ، عدم #توانایی بر اقامه نماز بر اثر بیماری ، قطع وحی ، برای مدتی ، بزرگنمایی مشکلات وی برای آنکه به #جزع وادار شود ،
یادآوری نعمتهای گذشته و زوال وی یا #جداسازی مردم از او یا ایجاد زمینه برای ابتلای وی و مواردی نظیر آن را عامل #رنج و عذاب ایوب شمردهاند .
👺طبق روایتی ، #سلطه وی بر اضرار به ایوب ، به دلیل استجابت درخواست وی از سوی #خداوند در این مورد خاص بوده و عدهای دیگر احتمال نوعی سببیّت طولی را برای وی در کنار اسباب طبیعی #تقویت کردهاند .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
آیه ۲۴ توبه
قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي
سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ «توبه آیه24»
بگو: اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروتهايى كه جمع كردهايد و تجارتى كه از كسادى آن بيم داريد و خانههايى كه به آنها دلخوش كردهايد، نزد شما از خدا وپيامبرش وجهاد در راه او محبوبتر باشد، پس منتظر باشيد تا خداوند، فرمان (قهر) خويش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدايت نمىكند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي
سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ «توبه آیه24»
بگو: اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروتهايى كه جمع كردهايد و تجارتى كه از كسادى آن بيم داريد و خانههايى كه به آنها دلخوش كردهايد، نزد شما از خدا وپيامبرش وجهاد در راه او محبوبتر باشد، پس منتظر باشيد تا خداوند، فرمان (قهر) خويش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدايت نمىكند.
نکته ها
روزى علىبن ابىطالب عليهما السلام به گروهى فرمود: چرا شما براى كمك به اسلام به مدينه هجرت نمىكنيد و به پيامبر ملحق نمىشويد؟ گفتند: ما با برادران و فاميل خود هستيم و از خانههايمان دفاع مىكنيم. «1»
گروههايى كه در اين آيه مطرح شده، به عنوان نمونه است و به همين دليل، پدر شامل مادر هم مىشود و پسر شامل دختر، و برادر شامل خواهر نيز مىشود.
پیام ها
1- ميزان ايمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهى دنيا و آخرت مىتوان شناخت. «أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ»
«1». تفسير الميزان.
جلد 3 - صفحه 399
2- براى عبور از پلهاى مادّيت، بايد عقايد و انس با خدا را تقويت كرد. إِنْ كانَ آباؤُكُمْ ... وَ أَمْوالٌ ... أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ...
3- عواطف فاميلى و امكانات مادّى نبايد مانع جهاد شود و هركجا مانع شد، زمينهساز قهر الهى است. إِنْ كانَ آباؤُكُمْ ... وَ أَمْوالٌ ... أَحَبَ ... فَتَرَبَّصُوا ... (در راه دوستى خدا و جهاد در راه او بايد از همه چيز و همه كس گذشت. زيرا حفظ دين، بر حفظ روابط خانوادگى، عاطفى و اقتصادى مقدّم است.)
4- اگر رفاه در زندگى اصل شد، انسانيّت سقوط مىكند و سبب دورى از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومى را در انتظار دارد. «يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ»
5- رفاه طلبانِ مسئوليّت گريز، مشمول هدايت الهى نمىشوند. «لا يَهْدِي»
6- برترى دادن مادّيات بر امور معنوى، نشانهى فسق است. أَحَبَّ إِلَيْكُمْ ... الْفاسِقِينَ (مرز ايمان و فسق، رها كردن معنويات است)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh