eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قُلْ أَ رَأَيْتُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالًا قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ «یونس آیه59» بگو: آيا ديديد هر رزقى كه خداوند براى شما نازل كرده است، (از پيش خود) بعضى را حرام و بعضى را حلال قرار داديد؟ بگو: آيا خداوند به شما اجازه داده يا بر خداوند دروغ مى‌بنديد؟ نکته ها نمونه‌هايى از تحريم‌هاى بى دليل مشركان، در آيه‌ى 103 سوره مائده بيان شده است: «ما جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَ لا سائِبَةٍ وَ لا وَصِيلَةٍ وَ لا حامٍ» آنان سهمى از كشاورزى خود را براى بت‌ها و بتكده‌ها قرار داده و برخود حرام مى‌كردند و يا آنچه را در شكم حيوانات بود، براى مردها حلال و براى زنان حرام مى‌دانستند؛ «وَ قالُوا ما فِي بُطُونِ هذِهِ الْأَنْعامِ خالِصَةٌ لِذُكُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلى‌ أَزْواجِنا» «1» امّا قرآن همه‌ى اينها را افترا بر خداوند و ناروا مى‌داند. «عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ» پیام ها 1- قانون اصلى و كلّى در خوردنى‌ها حلال بودن است، مگر آنكه حرمت آن از طريق وحى ثابت شود. «ما أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ» 2- رزق، از سوى خدا نازل مى‌شود. «أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ» 3- در احكام شرع نبايد از شارع جلو افتاد، چنانكه حرام خدا را نمى‌توان حلال كرد، حلال‌ها را هم نمى‌توان حرام شمرد. «فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالًا» 4- تشريع و قانونگذارى، مخصوص خداوند است. «آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ» 5- كسانى كه «ولايت تشريعى» دارند، با اذن الهى مى‌توانند چيزهايى را حلال يا حرام كنند. «آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ» 6- وضع قانونِ بدعت‌آميز و آن را به خدا نسبت دادن، جرم است. «فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالًا، عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ» «1». انعام، 139. جلد 3 - صفحه 590 7- قرآن، عادات و رسوم غلطى را كه ريشه در وحى و اذن خدا ندارد، محكوم مى‌كند. «عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَ لَا تَهِنُواْ فِى ابْتِغَآءِ الْقَومِ إِنْ تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَ كَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً (نساء/۱۰۴) 🔹و در تعقیب دشمن سستى نكنید، اگر شما رنج مى‌كشید، همانا آنان نیز همان‌گونه كه شما رنج مى‌برید رنج مى‌برند، در حالى كه شما چیزى (امدادهاى غیبى و بهشت) از خداوند امید دارید كه آنان امید ندارند، و خداوند دانا و حكیم است. 🔸پس از جنگ اُحد، ابوسفیان بالاى كوه اُحد رفت و شعار داد كه پیروزى ما در مقابل شكست سال گذشته در جنگ بدر بود. یاران پیامبر صلى الله علیه و آله گفتند: شهداى ما در بهشتند و كشته‌هاى شما در دوزخ. آنان شعار دادند: «انّ لنا العزّى و لاعزّى لكم» ما بت عُزّى داریم ولى شما ندارید، مسلمانان پاسخ دادند: «اللّه مولانا و لامولى لكم» خداوند مولاى ماست ولى شما مولى ندارید. آنگاه كفّار به نام بت هُبَل شعار دادند: «اُعلُ هُبَل» سربلند باد بت هُبَل. مسلمانان در پاسخ فریاد زدند: «اللّه اعلى و اَجلّ» خداوند بالاتر و جلیل‌تر است. پس از نزول این آیه، پیامبر فرمان بسیج عمومى (حتّى زخمیان) را صادر كرد، تا با این حركت، فكر بازگشت كفّار از سرشان بیرون رود. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️مسلمانان باید روحیّه‌ى قوى داشته باشند و شكست‌هاى موردى (مثل اُحد) آنان را سست نكند. «و لا تهنوا» ▫️به جاى موضع تدافعى، در تعقیب دشمن و در حالت تهاجمى باشید. «لا تهنوا فى ابتغاء القوم» ▫️از عوامل روحیّه گرفتن مؤمنان، مقایسه‌ى دردهاى خود با رنج دیگران و امید و توجّه به امدادهاى الهى و آگاهى اوست. «فانهم یألمون كماتألمون» ▫️با همه‌ى آسیب‌ها و تلخى‌هاى جنگ، شما پیروزید، چون امید به الطاف الهى دارید. «ترجون من الله» ▫️مسلمانان، امیدهاى گونه‌گون از خدا دارند. امید به امدادهاى غیبى، پیروزى، مرعوب شدن دشمن، پاداش‌هاى معنوى و امثال آن. (مورد امید در آیه ذكر نشده و هر امیدى را شامل مى‌شود). «ترجون من الله» ▫️امید، بزرگ‌ترین اهرم حركت و سرمایه‌ى روحى رزمنده است. یا شهادت و سعادت، یا پیروزى. «ترجون من الله ما لا یرجون» (آیات ۵۱ و ۵۲ سوره توبه را نیز مطالعه بفرمایید) ▫️رنج و مشقّت مؤمنان در جنگ‌ها، در مدار علم و حكمت خداوند است و لذا از آن جلوگیرى نمى‌كند. «علیماً حكیماً» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑ادعاهای‌بی‌اساس‌مسیحیان درمورد خدا🛑 1⃣اعتقاد به خدایان سه گانه❌ وَلَا تَقُولُوا ثَلَاثَةٌ انتَهُوا خَيْرًا لَّكُمْ ﻭ ﻣﮕﻮﻳﻴﺪ : [ ﺧﺪﺍ ] ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﺍﺯ ﺳﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ [ ﺍَﺏ ، ﺍِﺑﻦ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻘﺪﺱ ] ﺍﺳﺖ(نساء ١٧١) 2⃣اعتقاد به خدا بودن یکی از خدایان سه گانه(خدای پدر)❌ لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺧﺪﺍ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ [ ﺍﻳﻦ ]ﺳﻪ ﺗﺎﺳﺖ [ ﭘﺪﺭ ، ﭘﺴﺮ ، ﺭﻭﺡ ] ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ (مائده ٧٣) 3⃣اعتقاد به خدا بودن حضرت عیسی❌ لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺧﺪﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺴﻴﺢ ، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﺮﻳﻢ ﺍﺳﺖ . ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ(مائده ١٧) 4⃣اعتقاد به اینکه مسیح پسرخداست❌ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻱ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺴﻴﺢ ، ﭘﺴﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ (توبه٣٠) 5⃣ پسران و دوستان خدا ❌ وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَىٰ نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ ﻭ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻱ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺎ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺍﻭﻳﻴﻢ (مائده ١٨) @Targomeh
🌹سه‌نعمت مهم‌وکلی به‌بنی اسرائیل🌹 1⃣وجود پیامبران 🌸 وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنبِيَاءَ ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﻗﻮﻣﺶ ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ ! ﻧﻌﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ (٢٠) 2⃣صاحب اختیار مال و زندگی 🌸 وَجَعَلَكُم مُّلُوكًا ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺣﺎﻛﻢ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ 3⃣نعمتهایی که به احدی نداده است🌸 (ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﺁﺳﺎ ﺍﺯ ﭼﻨﮕﺎﻝ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ﻭ ﺷﻜﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﻯ ﻣﺨﺼﻮﺻﻰ ﺑﻨﺎم ﻣَﻦّ ﻭ ﺳَﻠﻮﻯ و ...) وَآتَاكُم مَّا لَمْ يُؤْتِ أَحَدًا مِّنَ الْعَالَمِينَ ﻭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﻧﺪﺍﺩ(مائده ۲۰) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■ وصیت افلاطون ■ كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذٰا حَضَرَ أَحَدَكُمُ اَلْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً اَلْوَصِيَّةُ لِلْوٰالِدَيْنِ وَ اَلْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى اَلْمُتَّقِينَ (١٨٠)بقره ●■«خدایت را بشناس! و حقّ او را پاس دار! و تعلیم را مداومت بخش! ●■دانشمندان را به فزونی کردارشان میازمای! بل احوال آنان را در دوری از بدی و فساد مراقبت کن! ●■از خدای چیزی مخواه که سود آن دائمی نیست! و یقین دار که همه بخششها نزد اوست! ●■و بدان که انتقام خدا از بندگانش برای ملامت و نکوهش نیست، بلکه برای تأدیب است... ☑️و مخواب، مگر آن گاه که نفس خویش را در سه چیز به حساب گیری: ■١. اندیشه کنی که در آن روز از تو خطایی سر زده است یا نه؟ ■٢. آنکه بنگری در آن روز خیری انجام داده‌ای یا نه؟ ■٣. آنکه با تقصیر خویش، عبادتی را از دست داده‌ای یا نه؟ ●■... و حکیم مشمار کسی را که به لذتی از دنیا شادمان، یا به رنجی از آن، اندوهگین شود! ●■و پیوسته به یاد مرگ باش! و بسیار اندیشه کن و کم بگو!... .‌» ) 1-. كشكول شیخ بهایی، ص 495. @Targomeh
💠💠💠💠 به سمت خدا رفتن سربالاییه پس سخته و زحمت میخواد إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ (فاطر10) به سمت خدا بالا میرود کار پاک اما دور شدن از خدا سرپایینیه هم آسونه و هم میل ادم بهش بیشتره با این وجود خدا انقدر به کارهای خوبمون ضریب داده و انقدر به کارهای بدمون تخفیف داده که بتونیم جبران کنیم اینو @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖍 🖍 👳‍♂ابوطالب .....ادامه 🔵 در یکی از همین سفرها بود که در شهر * * ، داستان بحیرای راهب و خبر او درباره حضرت ، رخ داد ؛ چون بحیرا از نسبت ابوطالب با حضرت پرسید ، ابوطالب در ابتدا ، او را خود خواند که این خود اوج محبت وی را به پیامبر نشان می‌دهد . 🟢 ابوطالب که محمد صلی الله علیه و آله را بر عهده گرفته بود ،‌ حتی در دوران جوانی نیز به وی عنایت و توجه داشت و به پیشنهاد همو بود که برای تجارت از سوی خدیجه راهی شام شد و سرانجام او که بزرگ خانواده بود ، از سوی به خواستگاری خدیجه رفت و با کلماتی بلیغ و کوتاه به او پرداخت . 🔵 ابوطالب هنگام پیامبر ۷۵ سال داشت و از همان ابتدای بعثت ، همراهی خویش با را نشان داد . 🟢 در نخستین مرحله که حضرت به آن می‌پرداخت ، بر پایه روایتی ، روزی او را با علیه السلام در اطراف مکه در حال نماز دید و از آنان درباره آنچه بدان مشغول‌اند ، پرسید . 🔵 رسول خدا ، آن را خدا ، فرشتگان و پیامبران خواند و او را بدان دعوت کرد ؛ اما وی نپذیرفت ؛ ولی یاد کرد که از آنچه پیامبر کراهت داشته باشد ، خودداری کند . ادامه دارد ..... @Targomeh