eitaa logo
داستان دفاع مقدس، نکته، نقد
144 دنبال‌کننده
422 عکس
5 ویدیو
0 فایل
پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده اند... شهید سید مرتضی آوینی تماس با من @ghasem_vardiani
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️تبلیغات کتاب‌های دفاع مقدس بسیار ضعیف است مصاحبه روزنامه با وردیانی با انتقاد از عدم حمایت‌ها و پشتیبانی‌های معنوی لازم از کتاب‌های چاپ‌شده، می‌گوید: یقیناً چاپ کتاب به‌خودی‌خود نمی‌تواند در اشاعه تأثیرگذار باشد زیرا مهم‌ترین موضوع بعد از چاپ کتاب، رسانه‌ای‌کردن آن است. ... لینک https://qudsonline.ir/x6L2Q ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
✳️کتاب نوشته انتشارات ماجرای ساختن بر روی وردیانی: سال ۶۴ بعد از عملیات قرار شد که روی اروند یک ساخته شود. با اینکه پل‌های مختلفی ساخته شده بود اما هیچ‌کدام جوابگوی نیاز رزمندگان نبود یا دشمن آن‌ها را ویران می‌کرد یا از استحکام لازم برخوردار نبود. پل «بعثت» پلی زنجیره‌ای‌شکل بود که در بستر رودخانه کار گذاشته شد؛ به‌نحوی که تا پایان کار، دشمن به‌هیچ‌وجه قادر به مشاهده ساخت پل نبود. با تحقیقات که داشتم، متوجه شدم که هیچ‌کس نتوانسته خالق چنین پلی در جهان باشد زیرا اروندرود یکی از ۳ رود وحشی جهان است و ساختن پلی به این شکل بر روی آن بسیار دشوار و اصلاً ناشدنی است. با توجه به اینکه ساخت پل نیازمند به کار تخصصی و فنی داشته است، بنده به عنوان نیازمند به رسیدن به درک صحیحی از ساخت پل داشتم. بنابراین مباحث مهندسی ساخت پل را نیز مطالعه کردم. با انجام ۳۷ مصاحبه مختلف در زمینه مهندسی نهایتاً سعی کردم که فضای رمان را از حالت مهندسی خارج کنم و روایتی داستانی را به خواننده تقدیم کنم در حالی که مخاطب به‌آرامی ‌متوجه عظمت ساخت پل خواهد شود. برای اینکه مخاطب درک بهتری از اهمیت کار داشته باشد، مجبور به خلق چند شخصیت تخیلی در کنار شخصیت‌های اصلی و واقعی‌ای چون مهندس بنی‌هاشم، مدیر پروژه پل بعثت، شدم. بنابراین برای همراه‌کردن مخاطب ۲ فرضی به اسم عباس و قاسم خلق کردم که اواسط کتاب به رسیدند. با روزنامه قدس https://qudsonline.ir/x6L2Q ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
- ✳️ مواردی که از دیدگاه من مخل شکوفایی ادبیات داستانی دفاع مقدس هستند. 1️⃣ اول باید در تعادل ارزش‌ها و اندیشه‌ها وجود داشته باشد. یعنی باید طوری نوشت که مخاطب متوجه جهت‌گیری نویسنده نشود. نباید با ارزش‌ها و خط فکری خودش به داستان نگاه کند. مخاطب ممکن است ارزش‌های نویسنده را قبول نداشته باشد، با آن‌ها آشنا نباشد و شاید نگاه نویسنده را در تقابل با نگاه خودش ببیند. کار نویسنده هنرمند و باهوش این است که به‌صورت کاملا نامحسوس و با استفاده به جا از عناصر و عبارات و واژگان، مخاطب را به سمت پیام داستان بکشد، حرفش را بزند و اعتقاد و ارزش‌های خودش را به خواننده بباوراند در غیر این‌صورت خواننده در همان سطرهای اول متوجه می‌شود که نویسنده دارد از اندیشه و ارزش‌های خود طرفداری می‌کند و اینجاست که ممکن است جبهه بگیرد و به جای همراهی با نویسنده و ماجراهای داستان با آن زاویه پیدا کند و یا کلا از خواندن کتاب منصرف شود. نکته دوم 👈 https://eitaa.com/Vardiani_Writing/69 ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
- ✳️کتاب کمین آخر نوشته انتشارات 🔘روایت معجزه دلاورمردان کتاب «» درباره مردانی است که مانع از سقوط شدند. وردیانی در ابتدای درباره آن می نویسد: آن چه در این کتاب خواهد آمد، روایت حماسه بزرگی است که در جاده - سر پل ذهاب و بعد از به وقوع پیوسته. این کتاب چند مرد تنهاست که در شرایطی وحشتناک تا آخرین نفس جنگیدند، سینه را در مقابل گلوله های و تن را در برابر تانک ها سپر کردند تا سر پل ذهاب را از خطر سقوط حتمی نجات دهند. کمتر از ۵۰ رزمنده در برابر یک گردان تانک و نزدیک به هزار نفر از نیروهای دشمن مقاومت می‌کنند. این کتاب از زبان سردار که اینک از سرافراز به شمار می‌روند، نوشته شده است. ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
- ✳️ مواردی که از دیدگاه من مخل شکوفایی ادبیات داستانی دفاع مقدس هستند. 2️⃣ دوم در باید بیشتر و واقعی‌تر به پرداخته شود. شخصیتی انسانی- و نه اسطوره‌ای- که رفته رفته در طول داستان به کمال می‌رسد و ملموس و دست یافتنی است. ما در بیشتر کتاب‌های این حوزه با یک یا برخورد می‌کنیم. نویسنده جرات و جسارت لازم برای بیان بعضی از ویژگی‌های شخصیت را یا ندارد و یا بیان آن را درست نمی‌داند. به همین دلیل این شخصیت‌ها را از همان ابتدای ماجرا در درجه‌ای از کمال انسانی معرفی می‌کند و چنان آن‌ها را متعالی جلوه می‌دهد که دور از دسترس بوده و نمی‌تواند با آن کند و الگو بگیرد. در اکثر داستان‌های این حوزه خواننده خودش را با یک تیپ مواجه می‌بیند نه یک شخصیت. در بعضی از های دفاع مقدسی- که نام نمی‌برم- عوامل خیلی تلاش کرده‌اند که این و تکامل و حرکت رو به کمال شخصیت تصویر شود اما متاسفانه موفق نشده‌اند. برای فرار از تبدیل نشدن شخصیت به تیپ، ناچار شخصیت‌هایی کلیشه‌ای و سفید و سیاه را در اطراف شخصیت اصلی قرار داده‌اند تا به تکوین شخصیت کمک کنند؛ اما این ترفند جوابگو نیست و باعث می‌شود سیر طبیعی خودش را طی نکند و تغییر و استحاله شخصیت در فاصله زمانی کوتاهی صورت بگیرد و برای باورپذیر نباشد. متاسفانه در بعضی از داستان‌ها همین تلاش هم دیده نمی‌شود و تیپ جای شخصیت را می‌گیرد و داستان جذابیت خودش را از دست می‌دهد. نکته سوم👈 https://eitaa.com/Vardiani_Writing/71 ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
- ✳️ گفت‌وگوی #پرس با درباره کتاب 🔘 «هتل نیوسایت» روایتی خیال انگیز از شخصیت واقعی شهید وردیانی: همیشه به دنبال این بودم که در خصوص شهیدی کار کنم که در عین موثر بودن، مستقیما درگیر رو در رو نباشد. فکر می کردم در خصوص چنین هایی نوشته نشده و لازم است، کاری انجام شود. سال 64 که درباره شخصیت شهید مطالعه کردم، دیدم کسی که می تواند این خلأ ذهنی ام را پر کند و در عین حال تاثیرگذار باشد، رهنمون است کسی که به عنوان پزشک و نیروی در در سه سال اول حضور فعالیت داشت. 🔗لینک https://dnws.ir/001DB7 ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
✳️ مواردی که از دیدگاه من مخل شکوفایی ادبیات داستانی دفاع مقدس هستند. 3️⃣ سوم سوق پیدا کردن به سمت فضایی خشن و مذکر، فضایی که کمتر در آن به روابط عاطفی پرداخته می‌شود، تعادل ندارد و با ماجراهای مناسب تلطیف نمی‌شود. فضایی که در درون خود ماجراهایی را جا داده که دایم در یک خط مشخص در حال حرکت هستند. ارتباطات عاطفی با مادر و همسر و فرزندان در به صورت کاملا کلیشه‌ای و کادربندی شده، کمرنگ و پراکنده است. البته در این مورد کارهایی انجام شده اما کافی نیست. خود من برای گریز از این حالت، در رمان «متخصص» و رمان «پروانه‌ها زیر باران»، فصل اول را با همسر و فرزندان شخصیت در یک حالت و بدون حضور شخصیت آغاز کردم و کوشیدم در سراسر رمان، که لازمه داستانی است که به می‌پردازد و و عطوفت در کنار هم وجود داشته باشد تا اثر از این جهت به برسد. نکته چهارم👈 https://eitaa.com/Vardiani_Writing/73 ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
✳️ چرا از زندگی و خاطرات مدافعان حرم نمی نویسم 🔘 گفت‌وگوی با وردیانی درک بهتر خود از فضای را دلیل اصلی برای ورود نکردن به حوزه دانست و گفت: علی‌رغم علاقه ام به موضوع مدافعان حرم به این حوزه ورود پیدا نکردم؛ چرا که به دلیل درک فضای دفاع مقدس، بهتر می توانم در حوزه دفاع مقدس کار کنم. چند پیشنهاد کار داشتم ولی به دلیل درک ناقصم از فضای مدافعان حرم قبول نکردم. 🔗 لینک کامل https://dnws.ir/001DB7 ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
✳️ مواردی که از دیگاه من مخل شکوفایی ادبیات داستانی دفاع مقدس هستند. 4️⃣ چهارم مورد بعدی های سلیقه‌ای و غیر فنی است. گاهی اعمال این سلیقه‌ها به کار لطمه می‌زند و ارزش هنری کار را پایین می‌آورد و باعث می‌شود اثر، یکدستی و ساختاری خودش را از دست بدهد. باید نگاه جدیدی به ممیزی در این حوزه داشت و سلیقه مخاطب را هم در نظر گرفت. البته منظور این نیست که سطح را در حد عام پایین بیاوریم برعکس باید نگاه و مخاطب را ارتقا داد اما حذف سلیقه مخاطب و اعمال سلیقه‌ای خاص هم باعث کم شدن مخاطب خواهد شد. ✒️ https://eitaa.com/Vardiani_Writing
✳️ نگارش داستان دفاع مقدس وظیفه است یا انگیزه‌ای هنری؟ 📌 مصاحبه ایران‌() وردیانی،‌ حوزه و ششمین معقتد است که قلم زدن در حوزه دفاع مقدس بیشتر به یک وظیفه تبدیل شده و از سوی دیگر تنها علاقه به پروازکردن، قدرت پرواز به آدمی نمی‌دهد... 👈لینک ibna.ir/x48Wr 🖋داستان دفاع مقدس، نقد، نکته، معرفی، مصاحبه -
سلام علیکم و رحمت الله خیر مقدم عرض می کنم خدمت همه بزرگوارانی که دعوت بنده را پذیرفتند و افتخار دادند و به کانال پیوستند🍃🌺🍃🙏 🖋داستان دفاع مقدس، نقد، نکته، معرفی، مصاحبه -
✳️ در سلسله نشست های واکاوی علل در حاشیه بودن موضوع مدافعان حرم به میزبانی عنوان کرد: 🔘دچار معضل پنهان کردن، پوشاندن یا غفلت در حوزه هستیم تسنیم: در حوزه مربوط به از حرم کم و بیش کتا‌ب‌هایی در خصوص و مدافعان حرم و هایی که انجام شده، منتشر شده است. اما از ظرفیت با توجه به جایگاه بالایی هم که در کشور ما دارد خیلی ضعیف بهره برده شده و اشعار و یا کتاب شعری که مورد اعتنا باشد بسیار اندک است. جنابعالی علاوه بر با هم آشنا هستید، به نظر شما جایگاه شعر از در این موضوع پایین‌تر است؟ وردیانی: باید به عنوان مقدمه عرض کنم که در این خصوص با چند معضل روبرو هستیم، اینکه هنوز که هنوز است حوزه مدافعان حرم جدی گرفته نشده و ما دچار معضل پنهان کردن، پوشاندن یا غفلت در حوزه مدافعان حرم هستیم. چند سال پیش پیشنهادی به من شد که در رابطه با مدافعان حرم کار کنم اما نپذیرفتم، چون واقعاً درک تمام و کمالی در این زمینه ندارم. توضیح بیشتر چون من دهه چهلی هستم با می‌توانم کنم بالاخره در آن فضا بودم و نفس کشیدم اما مدافعان حرم یک جدید است، نه به معنای اینکه ارزش‌هایش جدید است به معنای اینکه یکسری انسان‌هایی در نسل جدید دارند کارهایی را انجام می‌دهند که با ارزش‌های ما پیوند خورده است، یعنی اینها در یک کِسوت تازه و نو دارند کارهایی را انجام می‌دهند که ما 35 سال پیش در دفاع مقدس انجام دادیم... لینک 👇 https://tn.ai/2933935 🖋داستان دفاع مقدس، نقد، نکته، معرفی، مصاحبه