eitaa logo
📃دیوار احادیث📃
17 دنبال‌کننده
37 عکس
23 ویدیو
0 فایل
#فقط؛ احاديث حضرات چهارده معصوم عليه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
-علی(ع) چه بسیار اشتیاق و محبتی که از یک نگاه بوجود می‌آید _ ص ۳۸۱ 🍃🍃✨🍃🍃
(ع) کسی که عنان چشمش را رها کند، زندگی اش را به زحمت می‌اندازد و کسی که نگاه‌هایش پیاپی باشد، حسرت‌هایش مداوم خواهد بود - ج ۱۰۱ - ص ۳۸ ✨🍁🍁🍁✨ / ۱۲۹۰
(ع) وقتی که چشم به روی شهوت باز می‌شود؛ دل از دیدن عاقبت کور می‌شود _ ص ۲۸۵ 🍁🍁🍂🍁🍁
علیه السلام كُلُّ نَعيمٍ دونَ الجَنَّةِ فهُوَ مَحقورٌ ، و كُلُّ بَلاءٍ دونَ النّارِ عافِيَةٌ هر نعمتى، در برابر بهشت ناچيز است و هر بلايى در مقايسه با آتش دوزخ عافيت - الحكمة ۳۸۷ ✨✨🍃🍃✨✨
🍁 علیه‌السلام النَّظرَةُ سَهمٌ مِن سِهامِ‏ إبلیسَ مَسمومٌ، مَن تَرَکَها للّه‏ِ عَزَّوجلَّ لا لغَیرِهِ أعقَبَهُ اللّه‏ُ إیمانا یَجِدُ طَعمَهُ نگاه کردن حرام(به نامحرم)، تیرى از تیرهاى زهرآلود ابلیس است. هر که براى خداوند عزّ و جلّ و نه براى غیر او، چشم خود را (از نامحرم) فرو بندد، خداوند در پى آن ایمانى به او ارزانى دارد که مزه‏‌اش را بچشد - ج ۴ - ص ۱۸ 🍁🍃🍃🍁
علیه‌السلام به یکی از یارانش فرمود: ای پسر جندب! عیسی‌بن‌مریم(ع) به یاران خود گفت: مراقب نگاه خود باشید؛ زیرا که آن بذر شهوت را در دل می‌کارد و این خود، برای فتنه و به گناه انداختن صاحب آن، کافی‌است خوشا به‌حال کسی که دیده‌اش را در دل خویش قرار داد و آن را در چشم خود قرار نداد - ج ۷۵ - ص ۲۸۴ 🍃🍁🍁🍃
(ع) دعایی که بیشتر امید اجابت می‌‌رود و زودتر به اجابت می‌‌رسد؛ برای برادر دینی در پشت سر او است - ج ۷ ص ۱۰۷ ✨✨✨
عليه السلام خطبه عيد فطر ألا وإنَّ هذَا اليَومَ يَومٌ جَعَلَهُ اللّهُ لَكُم عيدا وجَعَلَكُم لَهُ أهلاً، فَاذكُرُوا اللّهَ يَذكُركُم وَادعوهُ يُستَجَب لَكُم، وأدّوا فِطرَتَكُم؛ فَإِنَّها سُنَّةُ نَبِيِّكُم، وفَريضَةٌ واجِبَةٌ مِن رَبِّكُم آگاه باشيد! امروز، روزى است كه خداوند آن را براى شما عيد قرار داده و شما را شايسته آن ساخته است پس خدا را ياد كنيد تا شما را ياد كند و او را بخوانيد تا مستجاب كند و فطره خود را بپردازيد كه سنّت پيامبر شما و تكليفى واجب از سوى پروردگارتان است جلد - ۱ صفحه ۵۲۲ 🍃🌺🍃
صلی الله علیه وآله همانا کسی‌که این را در وداع با بگوید؛ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِی مَحْرُوماً یکی از این دو نتیجه نیکو شامل حالش خواهد شد: یا ماه رمضان سال بعد را درک می‌کند، و یا به غفران الهی و رحمتش می‌رسد - ج ۱۰ ص ۳۶۵ نقل از اقبال الاعمال 🍃🍃🍃🍃
فمنک الدعاء و علی الاجابه فلاتحجب عنی دعوه الادعوه آکل الحرام بنده من! تو کن، من اجابت می‌کنم بدان که تمام دعاها به پیشگاه اجابت من می‌رسد؛ مگر دعای کسی که مال می‌خورد ص ۹۳۱ 🍂🍂🍁🍂🍂
(ص) اذا وقعت اللقمه من حرام جوف العبد لعنه کل ملک فی السماوات و فی الارض هرگاه لقمه‌ای در شکم بنده‌ای از بندگان خدا قرار گیرد، تمام فرشتگان زمین و آسمان او را می‌کنند - ص ۵۲ 🍁🍂🍂🍁
(ص) من اکل لقمه حرام لم تقبل له صلاه اربعین لیله کسی که لقمه‌اش است؛ تا چهل روز از ارزش چندانی برخوردار نیست و تا چهل روز دعای او مستجاب نمی‌گردد و هر مقدار از بدن، که پرورش یافته باشد، سزاوار آتش و سوختن است ج ۶۳ ص ۴۱۳ 🍂🍂🍂🍂🍂 / ۱۳۰۰
علیه السلام أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی ص أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَر وَ أَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ أَبِی‏عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه‌السلام همانا من از روى سبکسرى و گردنکشى، و نیز براى ایجاد فساد و ستمگرى دست به این قیام نزدم بلکه براى اصلاح اوضاع امّت جدّم قیام کردم، و می‌خواهم ‏_معروف‏ و کنم، و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب علیه السلام عمل کنم - جلد ۴۴ صفحه ۳۲۹ 🚩 🚩 🚩 🚩 🚩
صلی الله علیه وآله العباده مع اکل الحرام کالبناء علی الرمل ، همراه خواری همانند بنای ساختمان، بر شن‌های روان است - ج ۱۰۳ ص ۶۱ 🍁🍁🍁🍁🍁
(ص) کسی که کسبش است، خداوند هیچ کار خیری را از او نمی‌پذیرد؛ چه آن کار باشد چه آزاد کردن بنده، باشد یا و خداوند متعال به عوض پاداش این کارها، گناه برای او ثبت می‌کند و آنچه پس از مرگش باقی می‌ماند توشه او خواهد بود ص ۲۸۲ 🍂🍁🍁🍁🍂
حضرت (ع) ای کمیل! از سرچشمه می‌گیرد و دل با قوام می‌یابد پس در چیزی که جسم و جانت با آن تغذیه می‌شود، به خوبی دقت کن که اگر نباشد، خداوند متعال تسبیح و شکرت را نمی‌پذیرد - ج ۷۷ ص ۲۷۵
علیه السلام حضرت اباعبدالله علیه‌السلام در خلال نصیحت‌ها و خطبه‌های خویش که سپاهیان عمر سعد را نصیحت می‌کردند؛ فرمودند: لمّا عَبَّأَ عُمَرُبنُ سَعدٍ أصحابَهُ لِمُحارَبَتِهِ علیه السلام و أحاطُوا بهِ مِن کُلِّ جانِبٍ حتّى جَعَلُوهُ فی مِثلِ الحَلْقَةِ فَخَرَجَ علیه السلام حتّى أتى الناسَ فَاستَنصَتَهُم فَأبَوا أن یُنصِتُوا حتّى قالَ لَهُم: وَیلَکُم! ما علَیکُم أن تُنصِتوا إلَیَّ فَتَسمَعوا قَولی؟! وَ إِنَّمَا أَدْعُوكُمْ إِلَى سَبِيلِ الرَّشَادِ فَمَنْ أَطَاعَنِي كَانَ مِنَ الْمُرْشَدِينَ وَ مَنْ عَصَانِي كَانَ مِنَ الْمُهْلَكِينَ وَ كُلُّكُمْ عَاصٍ لِأَمْرِي غَيْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلِي فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ‏ مِنَ‏ الْحَرَامِ‏ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَيْلَكُمْ أَ لَا تُنْصِتُونَ أَ لَا تَسْمَعُون‏ هنگامى که عمربن سعد سپاهیان خود را براى جنگ با ایشان آماده کرد و از هر سو آن حضرت را در محاصره گرفتند و امام علیه السلام به‌سوى دشمن بیرون آمد و آنها را به سکوت دعوت کرد، اما خاموش نشدند خطاب به آنها فرمود: واى بر شما! شما را چه زیان که به من گوش دهید و گفتار مرا که به راه راست فرا مى‌خوانم بشنوید همه شما از من نافرمانى مى‌کنید و به سخنان من گوش نمى‌دهید؛ زیرا از پر شده و بر [غفلت] خورده است - ج ۴۵ ص ۸
علیه السلام هیچ چیز نزد خدا از صرف نمودن مال برای امام علیه السلام محبوب‌تر نیست و بدرستی که خداوند در عوض یک‌درهم که مؤمن از مال خود به مصرف امام برساند به اندازه کوه احد در به او عطا می‌فرماید - ج ۱ ص ۵۳۸ ✨✨🌼✨✨
🕊 علیه‌السلام دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ص فَقَالَ لِی یَا أَبَا مُحَمَّدٍ اذْهَبْ‌ بِنَا إِلَى إِسْمَاعِیلَ نَعُودُهُ وَ کَانَ شَاکِیاً فَقُمْنَا وَ دَخَلْنَا عَلَى إِسْمَاعِیلَ فَإِذَا فِی مَنْزِلِهِ‌ فَاخِتَهٌ فِی قَفَصٍ تَصِیحُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا بُنَیَّ مَا یَدْعُوکَ إِلَى إِمْسَاکِ هَذِهِ الْفَاخِتَهِ أَ وَ مَا عَلِمْتَ أَنَّهَا مَشُومَهٌ أَ وَ مَا تَدْرِی مَا تَقُولُ قَالَ إِسْمَاعِیلُ لَا قَالَ إِنَّمَا تَدْعُو عَلَى أَرْبَابِهَا فَتَقُولُ فَقَدْتُکُمْ فَقَدْتُکُمْ فَأَخْرِجُوهُ نزد امام صادق علیه‌السلام داخل شدم، به من فرمود باهم به خانه اسماعیل (فرزند امام علیه‌السلام) برویم؛ اسماعیل بیمار بود، در خانه‌ی او فاخته‌ای در قفس بود و صدا می‌کرد؛ امام علیه‌السلام فرمود چرا فاخته در خانه نگهداری می‌کنی؟ آیا نمی‌دانی شوم است و چه می‌گوید؟؛ عرض کرد نمی‌دانم؛ فرمود اهل‌خانه را نفرین می‌کند و می‌گوید _ بمیرید بمیرید _!، آن را خارج کن. ، کلینی، ط اسلامیه؛ جلد ۶ صفحه ۵۵۱ 🕊🕊🕊
علیه‌السلام در از سال و ماه و روز و هفته و ساعت برداشته می‌شود هر سالی به قدر یک ماه، و هر ماهی به قدر یک هفته، و هر هفته‌ای به اندازه یک روز، و هر روزی به قدر یک ساعت می‌گذرد و در آن زمان سختی‌ها بسیار شده و‌ عمرها کوتاه می‌گردد - ج ١۴ ص ٢۴۴ ✨✨🍁✨✨
🍃 عليه‌السلام تو، از تو همان مى‌خواهد كه بدان عادتش داده‌اى و نفست از تو همان تقاضا مى‌كند كه بدان خو گرفته‌اى حدیث ۷۶۳۴ 🍃🍃🍃
حضرت با سند خویش از؛ (ع) نقل می‌کند که از؛ (ع) در مورد مورد اشاره در قرآن سؤال می‌کند: دَخَلَ عَمْرُوبْنُ‌عُبَیدٍ عَلی أَبِی‌عَبْدِاللَّهِ(ع)، فَلَمَّا سَلَّمَ وَجَلَسَ تَلَا هذِهِ الآیةَ: الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ؛ ثُمَ أَمْسَک، فَقَالَ لَهُ أَبُوعَبْدِاللَّهِ(ع): مَا أَسْکتَک؟ قَالَ: أُحِبُّ أَنْ أَعْرِفَ الْکبَائِرَ مِنْ کتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ؛ [از موسی بن جعفر(ع) روایت شده که] روزی عمروبن‌عبید نزد پدرم [جعفر صادق(ع)] آمد و سلام کرد، سپس نشست و این آیه را تلاوت نمود: کسانی که اجتناب می‌کنند از گناهان کبیره و فواحش؛ سپس ساکت شد. حضرت(ع) فرمودند: چرا بقیه آیه را نخواندی و ساکت شدی؟ عرض‌کرد: خواستم تا گناهان کبیره‌ای که در قرآن آمده، از زبان شما بشنوم که کدامند؟ فَقَالَ(ع): نَعَمْ، یا عَمْرُو! أَکبَرُ الْکبَائِرِ الْإِشْرَاک بِاللَّهِ؛ یقُولُ اللَّهُ: مَنْ یُـشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّةَ حضرت فرمودند: بزرگ‌ترین گناه کبیره، به خداوند است، چنان‌که می‌فرماید: مسلماً هرکس به خدا شرک ورزد، بی‌تردید خدا را بر او کند وَبَعْدَهُ الْإِیاسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: إِنَّهُ لَا یَیْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ؛ و بعد از رحمت خدا است چنان‌که در قرآن می‌فرماید: زیرا جز مردم کافر از رحمت خدا مأیوس نمی‌شوند ثُمَّ الْأَمْنُ لِمَکرِ اللَّهِ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: فَلَا یَأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ؛ و پس از آن ایمنی از [عذاب و مهلت]خداوند است، زیرا خداوند عزّوجل می‌فرماید: [آیا]جز گروه زیان‌کاران خود را از عذاب و انتقام خدا ایمن نمی‌دانند؟! وَمِنْهَا عُقُوقُ الْوَالِدَینِ؛ لِأَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الْعَاقَ جَبَّاراً شَقِیا؛ دیگری مورد و واقع شدن است و خداوند متعال عاق را نامیده است وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا (إِلی آخِرِ الآیةِ)؛ و دیگری ی است که خدا آن را محترم شمرده است، مگر به حق چنان‌که خداوند عزّوجل می‌فرماید: و هرکس مؤمنی را از روی عمد بکشد، کیفرش است، که در آن جاودانه خواهد بود و خدا بر او خشم گیرد و وی را لعنت کند و عذابی بزرگ برایش آماده سازد وَقَذْفُ الْمُحْصَنَةِ، لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: لُعِنُوا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ؛ و دیگری و نسبت زنادادن به شخصی پاکدامن است، چنان‌که خداوند متعال می‌فرماید: بی‌تردید کسانی که زنان عفیفه پاکدامنِ با ایمان را [که از شدت ایمان از بی‌عفتی و گناه بی‌خبرند]متهم به کنند، در و لعنت می‌شوند و برای آنان عذابی برزگ است وَأَکلُ مَالِ الْیتِیمِ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا؛ و دیگر خوردن و دست‌اندازی به اموال شخص است؛ چنان‌که خداوند عزّوجل می‌فرماید: بی‌تردید کسانی که اموال یتیمان را به ظلم و ستم چپاول می‌کنند، فقط در شکم خود آتش وارد می‌کنند و به زودی در آتش فروزان در می‌آیند وَالْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: وَمَنْ یُوَلِّهِمْ یَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَیِّزًا إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ؛ و دیگری است [که به دستور پیغمبر اسلام(ص) و یا امام و یا نائب خاص پیغمبر(ص) و امام واجب شده باشد] چنان‌که خداوند متعال می‌فرماید: و هرکس در آن موقعیّت به آنان پشت کند [و بگریزد] سزاوار خشمی از سوی خداوند می‌شود و جایگاهش دوزخ است و دوزخ بد بازگشت‌گاهی است؛ مگر [این‌که گریز و فرارش برای انتخاب محلی دیگر] جهت ادامه نبرد با دشمن، یا پیوستن به گروهی [تازه نفس از مجاهدان برای حمله به دشمن] باشد. ص ۱ از ۲ صفحه
وَأَکلُ الرِّبَا؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ؛ و دیگری خوردن است که خداوند متعال می‌فرماید: کسانی که ربا می‌خورند [در میان مردم و برای امر معیشت و زندگی]به پا نمی‌خیزند؛ مگر مانند به پا خاستن کسی که او را با تماس خود آشفته‌حال کرده [و تعادل روانی و عقلی‌اش را مختل ساخته]است وَالسِّحْرُ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ؛ و دیگری و کردن و یاد گرفتن و یاد دادن آن است و خداوند متعال در مذمّت ساحران فرموده است: و یقیناً [ ] می‌دانستند که هرکس خریدار سحر باشد، در آخرت هیچ بهره‌ای ندارد همانا بد چیزی است آن‌چه خود را به آن فروختند، اگر معرفت می‌داشتند وَالزِّنی؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ یَلْقَ أَثَامًا یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهَانًا؛ و دیگری زنا کردن است خداوند متعال می‌فرماید: و هرکه زنا کند، کیفرش را خواهد دید و عذابش در قیامت مضاعف و دوچندان شود و با ذلت و خواری به جهنم جاوید و مخلّد گردد وَالْیمِینُ الْغَمُوسُ الْفَاجِرَةُ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: إِنَّ الَّذِینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَیْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِیلًا أُولَئِکَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ؛ و دیگر برای تبهکاری (مانند خوردن مال مردم)، زیرا خداوند عزّوجل می‌فرماید: قطعاً کسانی که پیمان خدا و سوگندهای‌شان را [برای رسیدن به مقاصد دنیایی] به بهای اندکی می‌فروشند، برای آنان در آخرت بهره‌ای نیست وَالْغُلُولُ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: وَمَنْ یَغْلُلْ یَأْتِ بِمَا غَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛ و دیگری ، مملکت، اموال و ناموس مردم نمودن است، چنان‌که خداوند متعال می‌فرماید و هرکه خیانت کند، روز قیامت با آن‌چه در آن خیانت کرده است، بیاید وَمَنْعُ الزَّکاةِ الْمَفْرُوضَةِ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: فَتُکْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ؛ و دیگری ندادن ی است که خداوند تعالی بر ما کرده است خداوند می‌فرماید و پیشانی و پهلو و پشتشان را به آن داغ کنند وَشَهَادَةُ الزُّورِ وَکتْمَانُ الشَّهَادَةِ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: وَمَنْ یَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ؛ و دیگری و ناحق دادن است، که خداوند کریم می‌فرماید و شهادت را کتمان نکنید! و هرکس آن را کتمان کند، قلبش گناه‌کار و مریض است وَشُرْبُ الْخَمْرِ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ نَهی عَنْهَا، کمَا نَهی عَنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ؛ و دیگری است و خداوند تعالی از خوردن شراب و مسکرات دیگر نهی فرموده، هم‌چنان که از نهی نموده است وَتَرْک الصَّلَاةِ مُتَعَمِّداً، أَوْ شَیئاً مِمَّا فَرَضَ اللَّهُ؛ لِأَنَّ رَسُولَ‌اللَّهِ(ص) قَالَ: مَنْ تَرَک الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً، فَقَدْ بَرِئَ مِنْ ذِمَّةِ اللَّهِ وَذِمَّةِ رَسُولِ‌اللَّهِ(ص)؛ و دیگری است و (ص) در سرزنش کسی که نمی‌خواند، فرمودند: هرکس عمداً نماز را ترک نماید، از امان و پناه رسول خدا(ص) خارج است وَنَقْضُ الْعَهْدِ وَقَطِیعَةُ الرَّحِمِ؛ لِأَنَّ اللَّهَ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ یقُولُ: أُولَئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ؛ و دیگری و نمودن است خداوند متعال در این‌باره می‌فرماید: و پیوند‌هایی را که خدا دستور به برقراری آن داده است، قطع می‌کنند و در روی زمین فساد می‌نمایند لعنت و بدی (و مجازات) سرای آخرت برای آن‌ها است قَالَ (ع): فَخَرَجَ عَمْرٌوـ وَلَهُ صُرَاخٌ مِنْ بُکائِهِ ـ وَهُوَ یقُولُ: هَلَک مَنْ قَالَ بِرَأْیهِ وَنَازَعَکمْ فِی الْفَضْلِ وَالْعِلْمِ ([۱])؛ سپس امام کاظم (ع) فرمودند: عمرو بن عبید از خدمت پدرم خارج شد و سخت به خود می‌پیچید و به شدت می‌گریست و می‌گفت: هلاک شد آن‌که به رأی خود فتوا می‌دهد و خود را در فضیلت و علم برابر شما می‌داند -------------------------------------------------- [۱]. الکافی: ۲ / ۲۸۷، ح ۲۴؛ من لایحضره الفقیه: ۳ / ۵۶۳؛ علل الشرائع: ۲ / ۳۹۱؛ وافی: ۵ / ۱۰۵۲.(۳) منابع: ۱- نشر معارف قرآن و حدیث ۲- کتاب عرفان اسلامى نوشته حسین انصاریان ۳- کتاب اسلام دین آسان نوشته حسین انصاریان 🍃🍃🍃✨✨✨🍃🍃🍃 ص ۲ از ۲ صفحه
(ص) من مأمورم که ) را از ثروت‌مندان‌ِتان بگیرم و به فقرایتان بدهم - ج ۷ ص ۱۰۵ 🍃🍃🌺🍃🍃
علیه السلام ‌ها افسار گسیخته‌اند؛ اما دست‌های خِرَد عَنان آن‌ها را گرفته تا به هلاکت نیفتند - ص ۱۱۵ 🍃🍃🍂🍁🍂🍃🍃