eitaa logo
غرب شناسی|استاد جواهری
302 دنبال‌کننده
10 عکس
0 ویدیو
4 فایل
▫️یک دوره مختصر غرب شناسی مقدماتی ▫️آشنایی با تاریخ تمدن غرب از یونان تا مدرنیته ▫️معرفی و بررسی مکاتب فکری و فلسفی ✍️نویسنده های کانال، طلاب شرکت کننده در کلاس هستند. ادمین: @smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
این کانال حاوی: ▫️صوت یک دوره مختصر غرب شناسی مقدماتی ▫️آشنایی با تاریخ تمدن غرب از یونان تا مدرنیته ▫️معرفی و بررسی مکاتب فکری و فلسفی ♦️هر جلسه حاوی صوت و در صورت لزوم ارجاعات است که اسناد آن در کانال منتشر می شود. صوت جلسه اول👇 https://eitaa.com/Westernstudies/9 🔰 مدرس حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری ✍️نویسنده های کانال، طلاب شرکت کننده در کلاس هستند. مطالب ثابت برای هر جلسه عبارتست از: و و یا جلسات 🚦 @Westernstudies
جلسه اول غرب شناسی.mp3
28.12M
🧿 درس غرب شناسی (تاریخ تمدن و مکاتب فکری) 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری جلسه اول: ضرورت عناوین درس و سرفصل ها 🚦@Westernstudies
🔹 درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه اول 🔹 سرفصل مباحث دوره ✍ تنظیم از: محمدرضا زارع ▫️یکی از مهمترین موضوعات در مباحث حوزوی؛ مسائل غرب و غرب شناسی است که متاسفانه تا سطوح عالی حوزه‌ها تدریسی وجود ندارد در حالی که این مباحث یکی از مهمترین مسائل روز است. ▫️خوشبختانه برخی از اساتید در این زمینه کار و تلاش بسیاری کردند و متون درسی برای این درس مدون کردند ولی این تدریس تحت یک کتاب مشترک نیست بلکه از منابع مختلف است و شامل چند سرفصل می‌باشد که آن را بیان می‌کنیم: ♦️عنوان کلی بحث : کلام جدید‍‌، مواجه تمدن اسلامی با غرب این عنوان کلی شامل ۱۱ سرفصل می‌باشد: ۱) ضرورت غرب شناسی ۲) تقابل تمدن اسلام و تمدن غرب ۳) تاریخ تمدن غرب - شامل ۴ قسمت است👇 👈تاریخ تمدن غرب (۱) «۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شروع می‌شود» حکمای یونان، مکاتب سقراط ارسطو وافلاطون که در مقابل آنها سوفسطاییان می‌باشند، مرحله اول شک گرایی. 👈تاریخ تمدن غرب(۲) فلسفه اسکولاستیک «بعد از قبول مسیحیت اروپا و تفتیش عقاید» 👈تاریخ تمدن غرب (۳) عصر جدید تا مدرنیته، سکولاریسم، انقلاب صنعتی، عقل خود بنیان دکارتی، هیوم و کانت، فلسفه هگل، جهان بینی ایده آلیسم و ماتریالیسم 👈تاریخ تمدن غرب (۴) عصر مدرنیته، استعمار نو، جنگ جهانی اول و دوم، بلوک شرق و غرب، جنگ سرد، لیبرالیسم، کاپیتالیسم، کمونیسم، شک گرایی دوم، هالیوود، فمنیسم، انقلاب جنسی، ((این چهار تاریخ از سر فصل‌های ۳ تا ۶ قرار می‌گیرند)) ۷)جریان روشنفکری در ایران: کلید واژه رهبری «روشنفکری در ایران بیمار متولد شد» موضوعات این فصل شامل: مشروطیت، مکتب فقهی نجف، ساختار دولت و ملت، حمله شوروی و انگلیس به ایران، پهلوی دوم، مصدق و جبهه ملی، کودتای ۲۸ مرداد، چپ و راست اسلامی، حزب توده. ۸) جریان روشنفکری دینی: مواقعه مسلمانان با جریان حاکمیت که غیر اسلامی و غیر دینی بود. سه شخصیت اصلی روشنفکری دینی: ۱.سروش ۲.شریعتی ۳.بازرگان این سه فرد معتقد بودند که دین را باید جوری معرفی کرد که با آموزه‌های مدرنیته در تعارض نباشند‌. بعد از این سه شخصیت فردی به نام ملکیان معتقد بود که بشر در این زمانه نباید دین داشته باشد. ۹) بررسی اجمالی نظرهای اسلامی در سده اخیر: جنبش تنباکو، سید جمال الدین اسدآبادی، اندیشه‌های اصلاحی اعراب، اقبال لاهوری، مسئله فلسطین، تشکیل اسرائیل. ۱۰) انقلاب اسلامی ایران:که شامل موضوعات: توحید و رئالیسم، حکومت اسلامی و نظریه مطلقه ولایت فقیه و اجتهاد جواهری، گسترده دامنه فقه شیعه، نقد ماتریالیسم توسط علامه طباطبایی و شهید مطهری، انقلاب امام خمینی، نسبت جمهوری با اسلام، اسلام جامع، مکتب قم و مقایسه با مکتب نجف، مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی مثل آزادی، مردم سالاری، استقلال، الگوی پیشرفت، دفاع مقدس، الگوی معنوی شهادت و جهاد، رسالت حوزه و روحانیت. نظر امام خمینی برای شیوه بیان انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های جهان متفاوت بود و امام رحمت الله علیه معتقد بود که تنها راه بیان انقلاب سخنرانی است مانند سخنرانی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۶ تحت عنوان طرح کلی اندیشه اسلامی. ۱۱) جمهوری اسلامی ایران: قانون اساسی، نهادسازی در جمهوری اسلامی، علوم انسانی، تهاجم فرهنگی، ایده پروتستان قبض و بست شریعت، مسئله نئولیبرالیسم،و ایده رهبری در مورد تحول جهان «این جمهوری یک نوع ساختار حکومتی است که انقلاب اسلامی زاییده جمهوری اسلامی است. مثل نسبت ولایت فقیه به نهاد مقام معظم رهبری.» «تمام منابع این عناوین در کتب شهید مطهری موجود می‌باشد» 🚦@Westernstudies
🔻آیت الله اعرافی: ❇️ غرب‌شناسی برای مبلغین ضروری است اگر مبلغان به طور مستقیم و با راهبران تبلیغ با سرچشمه‌ها آشنا نباشند و نگاهی به تمدن غرب نداشته باشند نمی توانند توفیق چشمگیری داشته باشند. https://hawzahnews.com/xcvf4 ___________________ :::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷::::: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه https://eitaa.com/ismcir/8589 _______________ جلسه اول 🚦@Westernstudies
جلسه دوم- غرب شناسی.mp3
33.51M
🧿 درس غرب شناسی (تاریخ تمدن و مکاتب فکری) 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری جلسه دوم: قدرت و اندیشه در نظریه میشل فوکو 🚦@Westernstudies
🔹 درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه دوم 🔹قدرت و اندیشه در نظریه میشل فوکو ✍ تنظیم از: محمدرضا زارع 🔴دانش و فعلیت (قدرت): در این قسم، اول فعلیت یا همان قدرت (برای شخصی مثل مثلاً حاکم) ایجاد می‌شود و این زمینه‌سازی تولید دانش را فراهم می‌کند و این دانش مشروعیت را تولید می‌کند که نتیجه این تولید مشروعیت قدرت است مثلاً اگر بخواهیم مثالی بزنیم به این مورد توجه کنید: خلیفه اول زمانی که حکومت را به دست گرفت و جانشین بعد از پیامبر شد و به قدرت رسید در اینجا احتیاج به حفظ قدرت داشت و باید حکومت را حفظ می‌کرد پس برای اینکه حکومتش پابرجا باشد باید مردم را راضی و خوشنود نگه می‌داشت آنها را به نقطه‌ای برساند که حرکتی بر علیه حکومت انجام ندهند در مرحله اول نیاز به متفکرانی بود که آنها را از طریق حکومت به مردم بشناسانند آنها به رسمیت برسند که بهترین افراد برای خلیفه جبرگرایان بودند زیرا آنها معتقد بودند که خلیفه جانشین پیامبر است و این قضا و قدر الهی است و اگر خداوند راضی به این خلافت نبود خلیفه به خلافت نمی‌رسید پس امر دست خداوند است بنابراین قیام مردم علیه اراده الهی است. یا یک مثال دیگری بزنیم؛ افرادی می‌گویند: روحانیت حکومت خودش را بنیانگذاری کرد و بعد از سالیانی علوم انسانی را جمع آوری و تبدیل به علوم اسلامی کرد تا این حکومت در زمان غیبت قدرتمند شود قدرت خودش را حفظ کند. ▫️حالا که مسئله دانش و فعلیت برای ما آشکار شد باید بررسی کنیم که تمدن‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟ آیا اول قدرت شکل می‌گیرد بعد علوم تولید می‌شوند و قدرت را حفظ می‌کنند یا اول علم تولید می‌شود بعد قدرت به مشروعیت می‌رسد. ▫️ این نظر را اولین بار فردی به نام میشل فوکو بیان کرد و میتوان با این نظریه تاریخ کل جهان را مطالعه کرد در حالی که علمای معاصر ما امثال امام خمینی و علامه طباطبایی این روش را روش نادرستی می‌دانند و قائل به روش دیگری هستند. بعد از اینکه ایده درست شد و انسان تربیت شد قدرت تشکیل می‌شود و قدرت که شکل گرفت ایده اولیه بسط داده می‌شود و دانش ایجاد می‌شود پس از آن نظام‌ها شکل می‌گیرند. مثلاً در زمان انقلاب آیا تربیت اسلامی وجود داشت که مردم پای وطن خود ایستادند نه اینطوری نبود بلکه یک ایده‌ای وجود داشت به نام ولایت مطلقه فقیه که امام آن را ترویج داد و این ایده افراد و اشخاص را بیدار کرد بنابراین با جان و دل به جنگ با دشمن خود رفتند و پیروز شدند و سعادت در عصر غیبت همین گونه است و تابع تبعیت است و از اینجا ایده‌های دیگری سرچشمه می‌گیرد مثل ایده فلسفه و اقتصاد علوم اسلامی و از دل این علوم و ایده‌ها اجراییات تشکیل می‌شود و سیستم اقتصادی رخ می‌دهد. 🔴بحث دوم ما در مورد جهان بینی و ایدئولوژی است: نظر غربی‌ها در مورد دین: یک ایدئولوژی تحمیل شده است برای همین شخصی که آزاد است به تنهایی به سمت دین نمی‌رود چون از خارج چیزهایی به او تحمیل می‌شود. و از آنجایی که انسان تحمل سختی‌ها را ندارد پس به سمت دین نمی‌رود، ولی اهل دین می‌گویند انسان فطرتاً به ایمان آگاه است و علم به خداوند دارد و انسانی که آزاد است در تنگناها امید به خداوند دارد. 🔹در کتاب انسان و ایمان شهید مطهری اینگونه آمده است: ایمان آن فهم مازادی است که انسان نسبت به حیوان دارد یعنی انسان تمام قوای ادراکی حیوان را دارد به علاوه فهم‌های اضافه که ایمان به حساب می‌آید اما در مسیحیت علم و ایمان در مقابل هم قرار می‌گیرند که منشأ آن به داستان حضرت آدم برمی‌گردد، در کتاب مقدس مسیحیت اینطور آمده که آدم از دو درخت ممنوع شده بود که یکی درخت جاودانگی بود و دیگری درخت معرفت نیک و بد بود، آدم به وسوسه شیطان میوه درخت دوم را خورد و عالم شد و خدا از ترس اینکه آدم درخت جاودانگی را بخورد او را از بهشت بیرون کرد یعنی دین نقطه مقابل علم است و خدا می‌خواست که آدم عالم نشود و از دید آنها آن شیطان وسوسه گر همان عقل است. این می‌تواند نقطه شروع شیطان پرستی باشد اما طبق نظر اسلام علم و ایمان توأم با هم هستند اصلاً خدا می‌خواست آدم جانشین خدا باشد و خدا انسان را عالم کرد مانند؛ نظیر آیه و علم آدم الاسماء لذا انسان از موجودی که فقط شهوت و غضب داشت« من یفسد فیها و یسفک الدما» تبدیل شد به سجود ملائکه و کسی که این تجلی خدا در آدم را ندید و مخالف خلیفه شدن آدم بود شیطان بود. 🚦@Westernstudies
جلسه سوم غرب شناسی.mp3
26.65M
🧿 درس غرب شناسی (تاریخ تمدن و مکاتب فکری) 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری جلسه سوم: قدرت و اندیشه در شناخت تمدن غرب 🚦@Westernstudies
🔹 درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه سوم 🔹قدرت و اندیشه در شناخت تمدن غرب ✍ تنظیم از: محمد مهدی عابدی ▪️در جلسات قبل نسبت بین دانش و قدرت و بحث جهان‌بینی را مطرح کردیم، که حول محور نظریه میشل فوکو بود. فوکو ایده‌ای نسبت به قدرت داشت که بسیار تاثیرگذار شد. در ادامه گفتیم که می‌توان یک نگاه متفاوت به ایده فوکو داشت، البته از حیث منابعِ عقل و وحی و... ▪️ فیلسوفان به این نتیجه رسیده‌اند که زیست بوم ما، یعنی زندگی ما، در معانی الفاظ تاثیر دارد. مثلاً اگر کسی بخواهد برای یک اروپایی بهشت را توصیف کند، می‌گوید: بهشت، درخت‌ها و رودخانه‌ها و جنگل‌های زیبا دارد، اما شاید آن شخص در جواب بگوید: این‌ها را که در همین جا هم داریم! اما اگر همین عبارات را برای یک صحرانشین عربستانی بیان کنید، حسابی ذوق خواهد کرد و مشتاق آن چیزهایی می‌شود که شما تعریف کرده‌اید. به این می‌گویند مقدمه هرمونوتیک، یعنی شک گرایی در تفسیر متن، یعنی تعدد قرائت‌ها از متن، یعنی از یک چیزی، هر کسی یک فهم مخصوص به خود با توجه به شرایط خودش دارد. ▪️ حالا اگر ما این شک گرایی را متوجه دین کنیم و بگوییم دینی که برای مردمِ ۱۴۰۰ سال پیش آمده، محال است برای من هم کار آمد باشد، چون آن دین، برای همان مردم آمده و برای من حجیت ندارد. ▪️ مقام معظم رهبری و امام خمینی، معتقد هستند تمام انسان‌ها با توجه به شرایطی که در زندگی دارند و محل زندگی خود به ارزش‌هایی باور پیدا می‌کنند، فرهنگی را انتخاب می‌کنند، به گونه‌ای معاشرت می‌کنند، فکر می‌کنند و... اما برخی از انسان‌ها زاییده تاریخ نیستند، بلکه آنها هستند که تاریخ را می‌سازند. یعنی کلامشان و کردارشان، برای شرایط زمانی و مکانی و خصوصیات فردی شان نیست، برای همین کاری که می‌کنند و حرفی که میزنند را میتوان در همه ی اعصار استفاده کرد. و ما ۲۵۰ سال میراث این افراد را در اختیار داریم. ▪️اما افکار فوکو کاملا بر خلاف این حرف است، زیرا او می گوید هر چیز از بستر تاریخ رشد می کند. اما ما میگوییم، نه! ما یک چیز هایی داریم به اسم وحی، عقل، فطرت و... که اینها به انسان ایده می دهد و با آن ایده، انسان سازی میکند. نه به آن صورت که به انسان عادتی دهد، بلکه کنش انسانی بوجود می آورد. مثلاً یک شخص انقلابی در دهه ی پنجاه، با ایده ی انقلابی که امام خمینی داشت روبرو شده و آن را می پذیرد، حالا اگر شما از او درباره ی روانشناسی اسلامی، مدیریت اسلامی و... بپرسید، او چیزی نمی داند، ولی در هر صورت او این ایده را قبول کرده و می‌خواهد آن را انجام بدهد که در نتیجه در آینده هم جزییات آن ایده هم محقق شود. 🚦@Westernstudies
جلسه چهارم غرب شناسی.mp3
26.9M
🧿 درس غرب شناسی (تاریخ تمدن و مکاتب فکری) 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری جلسه چهارم: حکمت یونان (سقراط، افلاطون، ارسطو) موج اول شک گرایی سوفسطائیان 🚦@Westernstudies
🔹 درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه چهارم 🔹 حکمت یونان (سقراط، افلاطون، ارسطو) موج اول شک گرایی سوفسطائیان ✍ تنظیم از: محمد مهدی عابدی ▪️یونان باستان مهد فلسفه در جهان به شمار می رود. البته خود تمدن یونان تحت تاثیر ایران چنین گرایشی به فلسفه پیدا کرد. ▪️تا شش قرن قبل از میلاد، مکتب غالب فلسفی، فلسفه حکمای یونانی بود. مهم‌ترین متفکرین این دوره، سقراط(اولین کسی که با موج سوفسطایی ها مبارزه کرده و حرکت شک گرایی آنها را زمین گیر کرد.) و بعد از آن شاگردش افلاطون(نویسنده کتاب جمهور و اولین کسی که برای اداره ی جامعه، سیستمی به غیر از پادشاهی تدوین کرد، کتاب های افلاطون معروف به جذابیت و سیر داستانی هستند) و شاگرد افلاطون یعنی ارسطو(کسی که اولین کتاب منطقی جهان، به نام ارغنون را نگاشت. به گفته ی خود ارسطو: هنگامی که منطق به من رسید، گزاره های آن به اندازه ی انگشتان یک دست بود و من کسی بودم که آن را گسترش دادم. ارسطو در ثابت کردن و استدلال آوردن خبره بود، او وجود خدا را با حرکت ثابت کرد، به این نحو که، هر چه که حرکتی دارد، این حرکت را از محرکی گرفته است، حالا اگر همین محرک نیز حرکت میکند به خاطر یک محرک دیگر است که به او حرکت داده، و همین منوال باید تا جایی پیش برویم تا به محرکی برسیم که از چیزی تاثیر نمی‌گیرد و محرک بالذات است، یعنی خدا!) بودند. ▪️ اواخر این دوره به میلاد عیسی مسیح می‌رسد. از قبل دوران سقراط گروهی از وکلا شکل گرفتند که در دادگاه‌ ها حاضر می‌شدند و از مردم دفاع می‌کردند هرچند با مغالطه، مردم به آنها سوفستایی می‌گفتند. سوفستایی، از کلمه‌ای یونانی به نام «سوفیست» گرفته شده به معنای حکیم و دانشور و به کاری که انجام می‌دادند نیز «سفسطه» گفته می‌شد. ▪️ این مغالطه کردن‌ ها تا جایی ادامه پیدا کرد که آنها معتقد شدند واقعیتی وجود ندارد! یعنی وقتی ما میتوانیم هرچیزی که میخواهیم را ثابت کنیم، هرچند که دروغ باشد، پس چگونه واقعیتی وجود دارد؟ بلکه واقعیت هر چیزی است که ما می‌توانیم ثابت کنیم. در نهایت این شک کردن ها به قدری افزایش پیدا کرد که سوفسطایی ها در اصل واقعیت شک کردند، به گونه ای که وقتی رئیس سوفسطایی ها در کوچه ای راه می رفت، شاگردانِ او باید دائما از او مراقبت می کردند، زیرا ممکن بود در چاله ای سقوط کند، چون وقتی چاله ای می دید شک داشت که آیا واقعا چاله ای وجود دارد یا نه!!! ▪️سوفسطایی ها اولین موج شک گرایی را به راه انداختند و معتقد بودند، حق و باطل تابع اندیشه انسان است. اولین کسی که با آنها مبارزه کرد، سقراط بود، که به خود می‌گفت «فیلاسوفوس» یعنی دوستدار علم و حکمت، که در زبان عربی به کلمه فیلسوف تبدیل شد. ▪️عاقبت این ارسطو بود که کتابی به نام «أَرْغَنون» نوشت، در رد سوفسطایی‌ ها. ارغنون، اولین کتاب منطقی بود که نگاشته شد. 🚦@Westernstudies
جلسه پنجم غرب شناسی.mp3
28.28M
🧿 درس غرب شناسی (تاریخ تمدن و مکاتب فکری) 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری جلسه پنجم: حکمت یونان (تقسیم حکمت به نظری و عملی) 🚦@Westernstudies
🔹 درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه پنجم 🔹 حکمت یونان (تقسیم حکمت به عملی و نظری) ✍️ تنظیم از: مصطفی جعفرزاده 👈 در ابتدای کلاس به صورت مختصر مباحث اصلی جلسه قبل بیان شد. بحث در رابطه با فلاسفه قرون وسطی و مقابله با سوفسطائیان (شک در اصل واقعیت) بود؛ اما در این جلسه اندیشه ارسطویی توضیح و تفصیل داده شد. ❓وجه تمرکز بر حکمت ارسطویی با توجه به تاثیر بسزایی که اندیشه ارسطویی بر فلاسفه اسلامی داشته به گونه‌ای که اگر بخواهیم فلسفه اسلامی بدانیم باید حکمت ارسطویی را درک کنیم، وجه اهمیت پرداختن به این موضوع آشکار می‌شود. فارابی برای اولین بار حکمت یونان را با اندیشه اسلامی آمیخت و سپس بوعلی به نحو اتم این کار را انجام داد. 🔰 تقسیمات حکمت ارسطویی تعریف حکمت: هر آنچه که عقل می‌فهمد. ✅ حکمت نظری: (علوم حقیقی) 1️⃣ الهیات بالمعنی الاعم موضوع: موجود بما هو موجود 2️⃣ ریاضیات موضوع: موجود نیمه مادی و نیمه مجرد (یعنی همان عدد) 3️⃣ طبیعیات موضوع: موجود مادی محض (مثل علم طب، زمین شناسی و...) ✅ حکمت عملی: (علوم اعتباری) 1️⃣ اخلاق موضوع: فرد 2️⃣ تدبیر منزل موضوع: خانواده 3️⃣ سیاست مدن موضوع: جامعه ( مسائل اجتماعی، هرچیزی که به جامعه مرتبط است.) طبق اندیشه ارسطویی انسان اول خودش را میابد، سپس وارد یک اجتماع کوچک نیمه اعتباری می‌شود که با افرادش ارتباط ژنتیکی دارد، سپس وارد یک اجتماع کاملا اعتباری می‌شود. 🔶 ابداعیات (مهارات و فنون) اختلاف است که این مورد قسم سوم حکمت محسوب می‌شود یا خیر ⭕️ چهار ویژگی حکمت ارسطویی: ✔️ روابط علی و معلولی در جهان ( هر چیزی در جهان علتی دارد.) ✔️ برهان روش کسب معرفت یقینی است. ✔️ موضوع همه علوم در فلسفه اثبات می‌شود. موضوع خود فلسفه (وجود) بدیهی است. ✔️ انطباق ذهن انسان با خارج ذهن انسان کاشفیت از واقع دارد. برخلاف جریان بعدی که هستی را همان زاویه دید انسان میداند. 👈 پرسپکتیو زائیده نگرش دوم به هستی می‌باشد که در این سبک هنری نقاشی از زاویه دید انسان به تصویر کشیده میشود نه بر اساس حقیقت به عنوان مثال در نقاشی یک خیابان تیرهای چراغ برق هر چه دور تر میشوند کوچکتر می‌شوند. اما سبک هنری دیگر بر اساس واقعیت است به عنوان مثال در نقاشی آقای فرشچیان آهو به گونه‌ای کشیده شده که انسان با هیچ زاویه دیدی نمیتواند آهو را اینگونه ببیند. 🚦@Westernstudies
جلسه ششم غرب شناسی.mp3
28.24M
🧿 درس غرب شناسی (تاریخ تمدن و مکاتب فکری) 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری جلسه ششم: حکمت یونان (موضوع علم و عرض ذاتی) 🚦@Westernstudies
🔹 درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه ششم 🔹 حکمت یونان (موضوع علم و عرض ذاتی) ✍️ تنظیم از: مصطفی جعفرزاده 👈 در این جلسه ابتدا به عنوان مقدمه استاد در رابطه با موضوع علم اصول فقه از منظر مرحوم مضفر سؤال پرسیدند و با بیان اینکه نظرات متفاوتی در رابطه با موضوع علم و وجه تمایز بین علوم وجود دارد این نکته را متذکر شدند که بحث «فلسفه علم» امروزه داغ است به این علت که میخواهیم علم جدیدی به نام علوم انسانی اسلامی تأسیس کنیم و باید وجه تمایز آن با سایر علوم مشخص شود. سپس از متن کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم صفحه ۱۸ شروع به خواندن کردند که محتوای متن توضیح مطالب جلسه گذشته بود. ⭕️ توضیحات خارج از متن فلسفه مادر همه علوم است و هر علمی موضوعش را از فلسفه می‌گیرد. ✔️ موضوع علم آن شیئی است که از عوارض ذاتی آن در آن علم بحث می‌شود. توضیح: 1️⃣ عوارض ذاتی: العروض معناه الحمل 2️⃣ حمل: 🔸 من صمیمه: حمل محمول بر موضوع واسطه نمی‌خواهد. مثال: الجسم معلول، البیاض ابیض 🔸 بالضمیمه: در واقع محمول بر واسطه حمل میشود که واسطه چسبیده و کنار موضوع است. مثال: الجسم ابیض در واقع رنگ سفیدی که بر جسم عارض شده سفید است. بنابراین اگر محول بدون نیاز به قید و واسطه بر موضوع حمل شود عرض ذاتی است. 🟡 نکته اول: محدوده علم تا جایی است که محمولات بدون واسطه بر موضوع حمل شود. در صورتی که ادامه پیدا کند محمول جدید با محمول قبلی می‌تواند خود یک علم تأسیس کند. 🟢 نکته دوم: این تقسیمات فقط جهت مرتب کردن و دسته بندی علوم نیست بلکه محمولات کنار موضوعات یک هیئت نوعیه جدید درست می‌کنند. به عنوان مثال اگر بر جوهر ذوابعاد بودن حمل شود هیئت نوعیه جدید و یک موجود واقعی به نام جسم تشکیل می‌شود. و اگر بر جوهر ذوابعاد نامی بودن حمل شود هیئت نوعیه نبات بوجود می‌آید. پس علم با متن واقع جلو می‌رود. این مطلب حد واقع نمایی حکمت ارسطویی را می‌رساند. 🔵 نکته سوم: این عرض ذاتی هم با علیت کار می‌کند و منشأ آن علّیت است. وگرنه حمل شدن هر محمولی بر موضوع یک هیئت نوعیه جدید تاسیس نمیکند. به عنوان مثال حمل ناطق بر «جوهر نامی متحرک بالاراده» هیئت نوعیه انسان را می‌سازد نه حمل ضاحک بر آن. 🚦@Westernstudies
جلسه هفتم غرب شناسی.mp3
27.64M
🧿 درس غرب شناسی (تاریخ تمدن و مکاتب فکری) 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری جلسه هفتم: قرون وسطی (امپراطوری بیزانس) 🚦@Westernstudies
🔹 درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه هفتم 🔹 قرون وسطی (امپراطوری بیزانس) ✍️ تنظیم از: سید مهدی شاهمیری 🔸قرون وسطا به سه قسمت آغازین (ق۵ تا ق۷)، میانی (ق۷ تا ق۱۱) و پایانی (ق۱۱ تا ق۱۵) تقسیم میشوند. 🔻بعد از این، مطالبی پیرامون نسبت بین تاریخ قمری و میلادی، ظهور اسلام در ق۶ میلادی و فتوحات مسلمانان در ق۷ همراه با شروع امپراطوری اسلام تنها پس از صد سال بیان شد. 🔻در ادامه گفته شد که بیزانس در قرن ۱۵ توسط امپراطوری ازبین میرود. 🔻جنگ بین ایران و عثمانی بود برخی از علما حکم کردند که کسی نباید به این جنگ برود و کشته های این جنگ شهید نیستند چون علم اسلام در آن زمان دست عثمانی بود. 🔻همچنین بیان شد که شیعیان به دست آیت الله بروجردی به عنوان یک مذهب رسمی در اسلام شناخته شدند و این ارتباط و اقتدار آیت الله بروجردی بود که باعث شد مذهب تشیع در جمع مذاهب رسمی اسلام راه پیدا کند. ❔درجواب به سوال چگونگی ازبین رفتن امپراطوری عثمانی و تبدیل شدن به جمهوری ترکیه گفته شد که جمهوری ترکیه دست نشانده انگلیس و برخی کشور های اروپایی است که با استعمارگری به وجود آمد. 🔸امپراطوری بیزانس وقتی تضعیف شد که عثمانی ها آمدند واین امپراطوری برخی مناطق مهم را از دست داد چون جغرافیا در قدرت امپراطوری ها خیلی مهم است. همانطور که همکنون هم اگر کشور های همسایه ما با ما همپیمان باشند خطر کمتری از طرف آمریکا و کشور های معاند مارا تهدید میکند. روش تشکیل ها: در آن دوران به این صورت بوده که چند نژاد و قبیله مثلا ژرمن ها و فرانک ها و... با هم متحد میشدند و یک امپراطوری تشکیل میدادند. ❔در پرانتز استاد در جواب به اینکه این زمان چقدر قدرتمند بود؟ بیان کردند یهودیت مثل اسلام و مسیحیت نیست ، یهودیت یک تشکیلات و ساختار سیاسی امنیتی نظامی پیدا کرد که در واقع آنها به حالت نژادی و قبیله ای در آمدند به طوری که ممکن است یک و ، خدارا قبول نداشته باشد چون دیگر یهودیت دین نیست. از آنجایی که یهودی هایی که الان هستند دین نیستند و به صورت نژاد درآمده اند ، بدترین چیز برای یهودی ها کشته شدن و کم شدن جمعیت آنهاست. ماجرای فتح خیبر این بوده که یهودیان چون میدانستند پیامبرخاتم قرار است در کدام منطقه متولد شود مهاجرت کردند اما وقتی فهمیدند پیامبر از نسل آنها نیست اسلام را قبول نکردند و از آنجا به بعد آنها به صورت یک لجنه در بین مسلمان ها بودند به همین خاطر به خیبر حمله شد. بعد از شکست از مسلمان ها برخی از آنها مسلمان شدند و برخی هم به نفاق رو آوردند. 🔸به خلاف مسیحیت که با اینکه گسترش پیدا کرده بود اما به عنوان یک دین شناخته میشد ولی در زمان بیزانس به شکل یک حکومت که ساختار سیاسی داشت در آمد و آنجا بود که کلیسا دارای قدرت سازمانی واحد شد. 🔰فلسفه 🔸شخصی بنام یک مکتب انتقادی تاسیس کرد. اوکه تحت تاثیر ارسطو بود عقاید مسیحیت که حالت خرافی داشت را با منطق و به صورت عقلی ثابت کرد و یک بیان منطقی برای مفاهیم خرافی مسیحیت بیان کرد. او میراث عقلانی حکمای یونان را در مسیحیت استفاده کرد البته که برخی مخالف او بودند. 🔻افرادی در تاریخ هستند که از یک میراث علمی استفاده میکنند برای تبیین دین یا مفاهیم دینی مثل امام خمینی که بین فقه و حکمت جمع کرد. مثلا جریان عرفانی در اسلام از شاگردان اهل بیت شروع میشود تا اینکه به محیی الدین میرسد و او با بررسی حکمت مشای بوعلی از عرفان یک تعریف منطقی و مشایی ارائه میکند. 🔸در ادامه ی مطالب اصلی گفته شد که در جریان (ساختار ارباب رعیتی) هر منطقه برای یک نفر ارباب بوده و در آن زمان زمین ارزش خیلی بالایی داشته از جهت بهره بری کشاورزی و زمین مال کشاورز نبوده و این تا زمان تصلیحات ارضی ادامه داشت. البته تصلیحات ارضی هم به نفع کشاورزان نبود زیرا بعد از تقسیم زمین بین کشاورزان آنها که هیچ سرمایه ای برای کشت نداشتند مجبور به فروش زمین به همان ارباب با قیمت ناچیز میشدند و عملا اتفاق خاصی نیفتاد. 🔻در کتاب خاک های نرم کوشک به ماجرای شهید برونسی و این موضوع اشاره شده. 🔸مساله اهمیت زمین به جایی کشید که ارباب های قوی تر به فکر فتوحات افتادند و زمین های دیگران را به تصرف خودشان در میاوردند و این موضوع تا جایی ادامه داشت که به منابع معدنی مثل الماس و نفت و کانی ها دسترسی پیدا کردند و به دنبال افزایش آنها بودند و بعد از آن قدرت ها به رو آوردند و اصلا دیگر نیاز به تصاحب زمین نبود. این شد که جمهوری ها و حکومت های دست نشانده مثل جمهوری ترکیه و حکومت پهلوی و... بوجود آمد. 🚦@Westernstudies
جلسه هشتم غرب شناسی.mp3
32.7M
🧿 درس غرب شناسی (تاریخ تمدن و مکاتب فکری) 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری جلسه هشتم: قرون وسطی (امپراطوری بیزانس- بررسی کلیسای مسیحی از قرن ۵ تا جنگهای صلیبی و جریان اصلاحات دینی پروتستان با معرفی کتاب «کلام مسیحی» اثر توماس میشل) 🚦@Westernstudies
🔹 درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه هشتم 🔹 قرون وسطی (امپراطوری بیزانس- بررسی کلیسای مسیحی از قرن ۵ تا جنگهای صلیبی و جریان اصلاحات دینی پروتستان با معرفی کتاب «کلام مسیحی» اثر توماس میشل) ✍️ تنظیم از: سید مهدی شاهمیری 🔰کتاب معرفی و بررسی برخی از قسمت ها 🔸کتاب کلام مسیحی به قلم معرفی شد تا تکه هایی از آن خوانده شود و کمی بیشتر با فضای آشنا شویم. 🔻(زبان انگلیسی قدمت چندانی ندارد مثلا آثار شکسپیر به زبان انگلیسی نیست یک از شانس های ما این است که ما گردش زبانی نداریم و متون هزار سال پیشمان را هم میتوانیم بخوانیم تنها خط ماست که تغییر کرد که قبل از نوشتار عربی خط پهلوی بوده اما نکته جالب این است که فقط خط ما تغییر کرده) 🔻نکته: هر علمی یک زبانی دارد مثلا علم حقوق جدید زبانش فرانسوی است مثلا علم فلسفه زبانش آلمانی است و زبان فارسی زبان علم عرفان است یعنی هرکس میخواهد بیاموزد باید زبان فارسی یاد بگیرد بخاطر مولانا بخاطر حافظ بخاطر کتب مختلف مثل شرح رباعیات جامی و غیره که به زبان فارسی نوشته شده. 🔸متنی از کتاب کلام مسیحی: سال 337میلادی جامعه ی مسیحیت از یک گروه فراری و تحت آزار و اذیت امپراطوری رم به یک کلیسای دولتی تحول یافت و حکومت آنرا به رسمیت شمرد. و مسیحیت تبدیل به دین عمومی جامعه البته غیر از یهودیان تبدیل شد و هنگامی که جدایی بین شرق و غرب بوجود آمد هرکدام از این دو منطقه مراسمات عبادی، فلسفه الهیات و سنت خود را شکل داد. 🔸هنگامی که در قرن هفت دین اسلام ظهور کرد و حاکمان اسلامی اداره امور مناطق مسیحی نشینی مثل مصر شام بین النهرین و شمال افریقا را بر عهده گرفتند، مسیحیان مجبور شدند به مسلمانان با دید یاران ایمان و همپیمان و غالبا با دید حاکمان بر خود نگاه کنند و اسلام را به عنوان یک دین جدید پذیرفتند. 🔸در قرن های 11 تا 13 دولت های اروپایی که قبل از این دچار فروپاشی شده بودند ، را راه انداحتند که بر اثر آن بین مسلمانان و مسیحیان و حتی بین خود مسیحیان غرب اروپا و مسیحیان بیزانسی دشمنی و نفرت بوجود آمد. ❔سوال: چه کسی جنگ را آغاز کرد؟ جواب: آقای میشل میگوید دولت های اروپایی آغاز کننده جنگ بودند نه مسیحی ها، حکما. ❔سوال: چرا بین خودشان دشمنی صورت گرفت؟ در اواخر دوره باستان اروپای شرقی حاضر نشد زیر یوق اروپای غربی (رم) برود و هرچه زمان گذشت از ها بیشتر فاصله گرفتند و بعد زمانی که شکل گرفت اروپای شرقی رسما مذهبش را قرار داد (به این دلیل که منطقه ای که در تصرف امپراطوری بیزانس بود تماما اورتودوکس بودند) و این جدایی به نهایت خود رسید تا جایی که خودشان کلیسا های مستقلی تاسیس کردند. البته در باور ها و مناسکشان تفاوت های جزئی هم وجود دارد که خیلی به چشم ما نمی آید مثل اینکه یک مسیحی بخواهد تفاوت مذاهب متفرقه اهل سنت را بیان کند. 🔸ویرانگری های مسیحیان در قرن 11 در قدس و در قرن 13 در قسطنطنیه باعث ایجاد بیشترین دشمنی ها شد آفت هایی نیز کاتولیک را به لبه پرتگاه کشاند که شاید بدترین آنها باشد. سایمونی عبارت بود از فروش منسب های روحانی و امتیازات کلیسایی توسط مقام های کلیسایی. 👇🏻...ادامه پست👇🏻 🚦@Westernstudies
👆🏻ادامه گزارش جلسه هشتم👇🏻 🔰اصلاح 🔸خیلی ها میگویند یک از دلایل شروع عصر روشنگری ، ظهور بود. 🔸در زمانی که بسیاری از کارگزاران کلیسا مردم را به اصلاح دین میخواندند جریان بخشنامه ها جوری صدا کرد که ایجاد شکاف در کلیسای غربی را قطعی کرد. قضیه این بود که شماری از واعظان در مناطق مختلف بیانیه هایی دادند که هر مؤمنی میتواند با پرداخت پول خودش را از بند گناهان رهایی بخشد. 🔸در این هنگام مارتین لوتر قیام کرد و اعلامیه ای در سال 1517 منتشر کرد که شامل بند هایی بود که برخی از آنها با اعتقادات کاتولیک ها در اختلاف بود و چیز های تازه ای نیز در میان آنها وجود داشت مثل اینکه : ⭕️ ایمان تنها از راه ایمان به دست میاید کتاب مقدس تنها منبع ایمان مسیحی است. ⭕️ نباید معتقد بود که عشای ربانی قربانی است. (عشای ربانی آخرین شامی است که به نقل کتاب مقدس حضرت عیسی با حواریون خوردند) ⭕️ و نذر کردن برای آن باطل است. (در قرآن نیز بیان شده که ما برای مسیحیان رهبانیت را ننوشتیم و از خودشان در آوردند اصلا مسیحیت دبن عرفانی است بخلاف یهودیت که دین فقهی ای است و باید توجه داشت و تصوف یک امر فرادینی است مثل فلسفه و عقل است که با ادیان در ارتباط نیست، از نظر علامه عرفان یعنی پرستش خداوند از جهت محبت به خدا) ⭕️ افراد غیر روحانی باید نقش مهمتری در مراسم عبادی و رهبریت دینی داشته باشند. ⭕️ کلیساهای محلی باید از کلیسای مستقل شوند. ⭕️ رد برخی از اعمال کاتولیکی مثل حج و روزه و اعتراف به گناه. ❔سؤال: پروتستان ها غالبا در کدام منطقه اند؟ جواب: الان به آن شکل پروتستان وجود ندارد. الان کاتولیک ها تند رو تر از پروتستان های قدیم هستند. 🔸 پروتستان به جایی کشید که در قرن 16 و 17 افول کاتولیک شروع شد مردم به کلیسا ها حمله کردند و کشیش ها کاملا از مسائل سیاسی کنار گذاشته شدند و بعد از آن فقط مجبور بودند بپذیرند تا از بین نروند. 🔻برای فهم عمیق تر این مطلب فیلم «دوپاپ» را ببینید. ⭕️ باید با کارهای غیر قانونی مثل فروش بخششنامه و مناسب روحانی مقابله شود. 🔸او در صدد بود کلیسا را طبق کتاب مقدس کند به همین خاطر نهضت وی به نیز شناخته میشود. 🔸اوهمچنین میگفت باید به ایمان مسیحیان پیشین برگردیم و همواره فرامنراوایان آلمانی را تشویق میکرد تا سلطه ی را مردود شمارند و مردم را به اصلاح انجیلی او مجبور سازند. اکنون کلیسای اصلاح شده در نروژ سوئد آلمان و فنلاند گسترش یافته است. 🔰اصلاح کاتولیک کلیسای کاتولیک ناچارا به اتهامات مصلحان اعتراف کرد و پذیرفت که باید مشکلاتی که مصلحان میگویند را برطرف کند از همین رو نهضتی در خود کلیسا به وجود آمد تا اصلاحاتی نیز در کاتولیک رخ دهد و این نهضت نامیده شد. 🔰اصلاح کلیسای ارتودوکس 🔸همچنین بعد از این کلیسای ارتودوکس هم اصلاحاتی را در کلیسای خود انجام داد. 🔰پولس 🔸 اولین کسی بود که بعد از 500 سال با حضرت مسیح به وسیله مکاشفه در ارتباط بود و ماموریت هایی را از طرف حضرت مسیح در بین غیر یهودی ها انجام میداد. 🔸کتاب الهیات پولوس ،نسبت بین مسیحیت و فلسفه، ص 130: نخسین مواجهه فلسفه و مسیحیت چندان جالب نبود. پولس در که مهد فلسفه است به موعضه پرداخت و با فیلسوفان مختلف بحث کرد و هنگامی که در میدان شهر سخنرانی کرد و وقتی به مباحث روز جزا و ثواب و عقاب پس از مرگ رسید ، مورد استحضاء شنوندگان قرار گرفت. این موضوع باعث شد پولس در کتابش بنویسد:« ایمان بشری بر حکمت بشری استوار نیست و بر قدرت الهی استوار است.» 🔻در زمان عباسی ، خیلی تلاش کردند متون فلسفی را به عربی ترجمه کنند تا بتوانند با ائمه مقابله کنند و به همین خاطر است که میبینیم روایاتی در رد این علوم از طرف ائمه وارد شده. در انیجا اگر کسی بگوید این یک شکاف بین اسلام و عقل است و اسلام با فلسفه مشکل دارد در جواب میگوییم که این فلسفه ای که الان هست و از آن بحث میکنیم فلسفه ای است که از فارابی و بوعلی به ما رسیده و اصلا برای مسلمانان است نه آن فلسفه ای که ریشه الحادی دارد. ما با این فلسفه توحید را اثبات میکنیم... 🔸مسیحیان نخستین با فلسفه برخوردی محتاطانه داشتند و علت این امر این بود که از دیدگاه ایشان فلسفه با دیانت بت پرستی یونانیان برابر بود (همانطور که ما دقیقا یان چالش را در اسلام داریم) لذا فلسفه را مردود میدانستند. با این وضع فلسفه در آتن و اسکندریه به شیوه های مختلف گسترش میافت. 🔰تاثیر فلسفه بر مسیحیت و مسیحیت بر فلسفه 🔸نخستین فیلسوف مسیحی بزرگ کلمنت اسکندری در قرن 3 است که به افکار افلاطون بیشتر از اندیشه های ارسطو گرایش داشت زیرا افلاطون واقعیت جهان روح را میپذیرد. (بعد از این مطلب مبحثی در مورد ظهور پیش میآید که آنرا مطالعه کنید) 👆🏻... ادامه پست👇🏻 🚦@Westernstudies
👆🏻... ادامه گزارش جلسه هشتم👇🏻 🔰 قدیس 🔸بزرگترین نو افلاطون مسیحی در دوران های پیش در سال 430 است. وی به فلسفه گرایش داشت و در جستجوی حقیقت بود که اول به مانویت گروید و پس از چندی در 33 سالگی به مسیحیت روی آورد. 🔸جریان که تحت تاثیر اندیشه بود این بود که بعد از ظهور اسلام چون برای مسلمانان اندیشه های ارسطو مهم بود کتاب هایی در این باره نوشتند و از قرن 11 تا 13 خیلی از کتاب های مسلمانان به لاتین ترجمه شد و از آنها خیلی استفاده شد. 🔸در فلسفه مدرسی در یک سطح ادبیات و خطابه و جدل میخواندند و در سطح بعدی حساب هندسه و نجوم و موسیقی. این شیوه تحصیل با الهاام گیری از بوعلی سینا بود که در ایران به این روش به تحصیل میپرداختند که هنوز هم در حوزه قم ادامه دارد. در قرن 12 با ترجمه آثار فلسفه ایرانی به لاتینی نسیم روح بخشی به فلسفه مسیحیت وزیدن گرفت. و از این طریق اصحاب مدرسه با آثار کندی فارابی ابن سینا غزالی ابن باجه بان طفیل و ابن رشد آشنا شدند. به جایی رسید که در مدارس آموزش زبان عربی شروع شد که دانشجویان بتوانند بدون واسطه ترجمه ، از متون اصلی استفاده کنند. 🔻یک مسئله در مورد که در این مدارس خوانده میشده: این موسیقی با موسیقی که ما میدانیم صد و هشتاد درجه فرق دارد. این موسیقی یک امر مقدس و در وقاع یک علم و از اقسام ریاضیات است که در امور مقدس استفاده میشده و آوا ها و نوت هایی دارند که دارای حالت معنوی است و غالبا در کلیسا مراسمات مذهبی از آنها استفاده میشود. 🚦@Westernstudies
گلچین کتاب کلام مسیحی-توماس میشل.pdf
19.36M
♦️فایل PDF گلچین کتاب: ♦️ کلام مسیحی اثر توماس میشل ♦️ترجمه حسین توفیقی (قسمت هایی که در این دوره خوانده شد) 🚦@Westernstudies