هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
♦️از تله امر مقدس تا نهیلیسم نیچه
(به بهانه مطالعه رمان «دِمیان» اثر هرمان هسه)
🔰سید مجتبی امین جواهری
دمیان: «قابیل مرد قوی و شریفی بود که هابیل ترسو را کشت»
رهایی انسان غربی با تغییر روایت بشر ازکتاب مقدس آغاز شد. دمیان پیغامبر همین رهایی است
🔹رمان دمیان ماجرای گذار انسان از تله امر مقدس به نهیلیسم است.
«امیل سینکلر» نوجوانی است که با یک سوگند دروغ خود را در اسارت گناهی می پندارد که آن را انجام نداده ولی ناچار باید پاسخگو باشد و این چنین است که دمیان در شمایل یک منجی او را از این تله رها می کند.
🔹نقطه آغاز این #رهایی تردید در کتاب مقدس و داستان های آن است. دمیان به او یاد می دهد قوی باقی است و ضعیف را از میان بر میدارد. این سنت طبیعت داروینی است که نیچه نظریه ابرمرد خود را با آن بازسازی می کند.
ردپای نیچه در آثار هرمان هسه به روشنی دیده می شود و می توان او را در شمار رمان نویس های پست مدرن قرن20 دسته بندی کرد.
من هنوز کتاب سیذارتا را نخواندم ولی می دانم تمایل شدیدی به معنویت شرقی داشت.
🔹دمیان هرمان هسه را بخوانید تا این حالت انسان غربی را عمیقا حس کنید. این رمان را با داستان «گناه» جلال آل احمد مقایسه کنید. دو تجربه متفاوت که می توان ساعتها درباره خواستگاه هر کدام صحبت کرد. پایان بندی هر دو تجسمی از نگاه سنت شرقی و غرب مدرن به معنای #آزادی است.
➕لینک رمان دمیان هرمان هسه
➕لینک داستان گناه جلال آل احمد
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 @sm_javaheri
♦️ضیافتی درباره #عشق در 4 قرن پیش از میلاد مسیح
👈(بمناسبت مطالعه کتاب #ضیافت اثر افلاطون حکیم)
🔰سید مجتبی امین جواهری
▫️همیشه یکی از جذاب ترین حوزه های مطالعاتی برای من آشنایی با اندیشه، فرهنگ و تمدن یونان باستان بود. به ویژه آثار افلاطون که رد پای آن در تمدن مسیحی و آثار اشراقی و عرفانی اسلام به وضوح دیده می شود...
ادامه متن
@sm_javaheri
♦️ضیافتی درباره #عشق در 4 قرن پیش از میلاد مسیح
👈(بمناسبت مطالعه کتاب #ضیافت اثر افلاطون حکیم)
🔰سید مجتبی امین جواهری
▫️همیشه یکی از جذاب ترین حوزه های مطالعاتی برای من آشنایی با اندیشه، فرهنگ و تمدن یونان باستان بود. به ویژه آثار افلاطون که رد پای آن در تمدن مسیحی و آثار اشراقی و عرفانی اسلام به وضوح دیده می شود.
▫️کتاب ضیافت بسیار عمیق و خواندنی است و انسان متحیر می شود که؛ از حدود ۲۵ قرن قبل چه دقائق و ظرافت هایی در تحلیل عشق به جا مانده.
▫️«ضیافت» یک میهمانی برای فرهیختگانی است که در کنار هم همراه با میگساری درباره عشق، دیدگاه خود را بیان می کنند. راوی ضیافت افلاطون است و سقراط بزرگ نقش اصلی را در آن ایفا می کند. میگساری در این اثر با غرض هوس رانی نیست بلکه کارکرد دیگری در لایه های پنهان کتاب دارد. میگساری حجاب تشریفات و تدابیر اجتماعی را کنار می زند تا افراد بی پرده آنچه از معنای عشق درک کرده اند را بازگو کنند. اتفاقا روایت بی پرده آلکیبیادس از عشق همه را متوجه معنای متعالی آن در اندیشه سقراط می کند به گونه ای که اخلاق، جاودانگی و زیبایی در آن به وحدت می رسند.
▫️در سخنرانی سقراط عشق ابتدا به جسم، سپس به همه جسم ها سپس عشق به رسوم و قوانین زیبا سپس علوم زیبا و جاودانه و در نهایت عشق به زیبایی مطلق می انجامد.
▫️غفلت ما از فلسفه یونان بیشتر مربوط به همین معنای #عشق است. فلسفه یونانی از سویی در بستر ادبیات و زبان اساطیری متولد شده و از سوی دیگر در تقابل با سوفسطایی.
(در دوره غرب شناسی درباره اسطوره در تمدن یونان در جلسه دهم نکاتی را گفتم)
▫️فلسفه تبیین خردمندانه از هستی است ولی آنچه او را از سوفسطائیان جدا می کند عشق به حقیقت است نه چیز دیگر.
از این رو فلسفه ترکیبی از فیلو + سوفیاست. فیلو ظاهرا همان است که امروز در انگلیسی به آن follow (فالو) می گویند. سوفی هم همان خرد، عقل و حقیقت است. در واقع فلسفه با عشق به حقیقت آغاز می شود و از این رو تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن بکار می گیرد.
درک امروز ما از فلسفه یونان نوعی خردگرایی بی احساس و خشک و بی روح است برخلاف آنچه در ریشه های فلسفه دیده می شود.
فلسفه با نوعی جذبه روحی به عنوان یک سلوک برای رسیدن به حقیقت مطلق آغاز می شود. از این رو جایگزین خدایان اساطیری می شود و در اوج خود با برهان #حرکت ارسطو، اولاً خدای نامتناهی و ثانیاً از انسان در حال سلوک بحث می کند.
پیشنهاد می کنم کتاب ضیافت افلاطون حکیم را در این لینک مطالعه کنید.
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
🔔 فعالیت های بنده در فضای مجازی:👇🏻
♦️کانال شخصی: ملاحظات | امین جواهری {لینک عضویت}
▫️کانال پشتیبان ملاحظات به نام اسناد {لینک عضویت}
▫️کانال گزارش دروس خارج استاد فرحانی {لینک عضویت}
▫️کانال غرب شناسی {لینک عضویت}
▫️کانال مطالعه و شرح انسان و ایمان {لینک عضویت}
▫️کانال مطالعه و شرح اربعین امام خمینی {لینک عضویت}
▫️کانال آموزش درسگفتار نویسی {لینک عضویت}
▫️گروه گفتگو درباره آثار شهید مطهری {لینک عضویت}
▫️گروه کافه دین در روبیکا {لینک عضویت}
▫️صفحه شخصی بنده در ویراستی {لینک صفحه}
📢 برای عضویت بر لینک هر عنوان کلیک کنید و اگر احساس کردید مفید است برای دیگران هم ارسال کنید🙏🏻
✍🏻 سیدمجتبی امین جواهری
@sm_javaheri
Gregorio Allergri-Miserere.mp3
13.83M
🔴قطعه مرموزِ "خدایا به من رحم کن" اثر آلگری (1582 تا 1652) کشیش و آهنگساز ایتالیایی دوره رنسانس.
شعر آن از مزامیر 51 عهد عتیق است (زبور حضرت داوود)
این موزیسین تقریبا هم عصر ملاصدرا (دوره شاه عباس) در ایران است و این اثر او مخصوص کلیسا و برای #مناجات نواخته شده.
👈🏻 درباره دوره رنسانس (جلسه 51)
♦️ترجمه متن از لاتین:
ای خدا بر من رحم کن به واسطه بزرگی رحمتت.
و به واسطه فراوانی مهربانیهایت ناپاکیام را پاک کن.
مرا از گناهم بشوی: و از گناه من پاکم کن.
زیرا ناپاکیام را...
مرا با زوفا پاک کن و پاک خواهم شد: مرا بشوی، و از برف سفیدتر خواهم بود.
به من صدای شادی و خوشحالی بده: و استخوانهای خرد شده شادی خواهند کرد.
چهرهات را از گناهان من بگردان: و تمامی ناپاکیهایم را محو کن.
قلبی پاک در من بیافرین، ای خدا: و روحی درست در درونم نوسازی کن.
مرا از حضورت بیرون نینداز: و روح مقدست را از من نگیر.
شادی نجاتت را به من بازگردان: و با روح اصلی مرا تأیید کن.
به خطاکاران راههایت را...
قلب شکسته و فروتن، ای خدا، خوار نمیداری.
به نیکی با اراده خود برای صهیون عمل کن: تا دیوارهای اورشلیم ساخته شوند.
آنگاه قربانی عدالت را قبول خواهی کرد، تقدیمات و قربانیهای سوختنی: آنگاه بر روی مذبح تو گوسالهها خواهند گذاشت.
▪️غرب شناسی |امین جواهری
🚦@Westernstudies
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
👤 یونان ما و یونان غرب مدرن
(چالش ما و غربی ها در روایت از حکمت یونانی)
🔹مدتی است مشغول کار بر کتب مرحوم سهروردی هستم و بسیار شگفت زده شدم و متأسف از این که چرا زودتر مستقیم به کتب ایشان مراجعه نکردم. به نظرم رسید هر از گاهی عباراتی که برای عموم استفاده دارد، با شما مخاطبین محترم کانال ملاحظات و محاکمات در میان بگذارم 👈🏻 اینجا متن کامل را بخوانید
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
با سلام خدمت مخاطبین کانال غرب شناسی
امسال نیز همچون سال گذشته توفیق شد که در خدمت پایه ششمی های جدید دوره غرب شناسی رو بگم ولی تمام تلاشم این بود که بصورت کامل منابع جدید، قوی تر و متنوع تری از دوره قبلی باشد تا در کنار محتوای سال گذشته [که در کانال بارگذاری شد] مطالبی اضافه تر نیز ارائه گردد.
این مطالب رو بصورت موضوعی در اینجا بارگذاری می کنم برای استفاده علاقه مندان.
هر مطلبی که متنشر میشه با پیوند به جلسات سال گذشته است تا مشخص بشه در تکمیل چه موضوعی است.
ارادت سید مجتبی امین جواهری
اگر نکته یا پیامی داشتید در خدمتم👈🏻
@smojtabaamin
👆🏻👆🏻
🚦@Westernstudies
غرب شناسی|استاد جواهری
🔹درس غرب شناسی 🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹جلسه پنجاه و یکم 🔹علل پیدایش رنسانس ✍ محمد مهدی عابدی
بحث درباره اومانیسم در عصر رنسانس پردامنه است {در جلسه 51 مختصر درباره علل پیدایش رنسانس مطالبی را گفتیم} ولی امروز در خدمت بچه ها به مناسبت بررسی رفتار کلیسا و کشیش ها نسبت به تحولات عصر رنسانس یعنی قرن 15 و 16 رفتیم سراغ کتاب «در ستایش دیوانگی» اثر دسیدریوس #اراسموس کشیش معروف و یکی از اصلی ترین چهره های اومانیسم قرن 16.
او را استاد مارتین لوتر هم می دانند.
صوت جلسه امروز رو در کانال بارگذاری می کنم همراه با PDF کتاب در ستایش دیوانگی که اثر مهمی است برای آشنایی با اتمسفر فضای رنسانس بعد از سلطه فرهنگی قرون وسطی بر غرب.
این کتاب زمینه و سبک کمدی دارد و پس از کتاب مقدس یکی از پر تیراژ ترین کتابهای آن دوره بوده. به بچه ها گفته بودم که کمدی محصول گم شدن حقیقت و فرو ریختن مقدسات و اسطوره هاست. سبک کمدی پیش تر در دوره سوفسطائیان نیز رواج یافت.
آراسموس در تلاش است با هجو، اصول و ارزش های اخلاقی مسیحیت را مورد نقد قرار دهد. او بواسطه ارتباطی که با شاهزاده ها داشت از دست کلیسا در امان ماند اگرچه هجمه های سنگینی بر او وارد کردند.
🔘صوت جلسه
🔘فایل PDF کتاب درستایش دیوانگی
🔰سید مجتبی امین جواهری
🚦@Westernstudies
جلسه سی و سوم غرب شناسی ۴۰۳.mp3
43.51M
♦️ درباره واکنش کلیسا به تحولات عصر رنسانس همراه با مروری بر کتاب «در ستایش دیوانگی» اثر آراسموس از کشیش های اومانیست و اثر گذار قرن 16.
توضیح
🚦@Westernstudies
درستایش_دیوانگی.pdf
2.33M
فایل PDF کتاب در ستایش دیوانگی اثر آراسموس با ترجمه دکتر حسن صفاری
توضیح
🚦@Westernstudies
بعضی از عباراتی که در کلاس خواندم👇🏻
♦️ص 20 : تاختن به فلسفه و فواید آن
♦️ص18 : اشاره به این نکته که این کتاب من حتما مورد نقد و حمله قرار خواهد گرفت
♦️ ص 26: تمجید از سوفسطایی گرایی
♦️ص26: توصیفی از بی رغبتی مردم در گوش دادن به حرف واعظان کلیسا
♦️در رثای خودستایی
♦️تبار دیوانگی ثروت است و او غیر از خدایان اسطوره ای یا فلسفی و الهیاتی است ص 30
♦️ص 32 و 33 : اشاره به پیشینه جنون و ارتباط آن با دو زنی که به او شیر دادن و ندیمه هایشان توضیحی درباره پیوند دیوانگی با لذت های دنیوی در مقابل فضیلت محوری اخلاق سنتی و مسیحی.
♦️ص33: یک رواقی برای همبستری باید مجنون شود و به من محتاج است. رواقی مظهر زهد به حیوانیت درون انسان محتاج است
♦️ص 35 لذت به زندگی معنا می دهد.
🚦@Westernstudies
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 سالها در تطبیق اندیشه اقتصادی اسلام با نظام های مدرن اقتصادی، قرائت چپ از تاریخ و اندیشه اسلامی فراگیر بود. در سده اخیر و حداقل در فضای ایرانی این جریان به شدت نیرو گرفت و بسیاری از ارزش های اسلامی با صورتی مارکسیستی مشابه انگاشته شد. اما قرائت دیگری نیز درباره نگاه اقتصادی اسلام شکل گرفته است. «بندیکت کُهلر» در کتاب «صدر اسلام و زایش سرمایه داری» (۲۰۱۴) معتقد است اساسا سرمایه داری را اسلام پدید آورده و به جهان معرفی کرده است. او در این کتاب به نظرات شهید صدر هم اشاره کرده و حوزه های علمیه و سازمان وقف اسلامی را الهام بخش دانشگاه های مدرن دانسته است.
فارغ از میزان دقت و صحت این ایده، بررسی نگاهی این چنینی به اسلام جالب و احتمالا مفید است.
حال نظر حقیقی اسلام کدام است؟ ظاهراً آن را خود اسلام شناسان باید پاسخ دهند. پاسخی که فعلا چندان امیدی به ظهور آن نیست.
اگر خدمت و ترویج اسلام واجب باشد آشنایی با این آثار که از مقدمات آن است، دست کم به حکم عقل واجب است.
@ofoqemobin
✝ نامه اعتراضی ۹۵ ماده ای مارتین لوتر به کلیسا (۱۵۱۷م)
👈جلسه هشتم سال پیش در یک جلسه به مسیحیت و جریان های اصلاحی کلیسای کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان پرداختیم. متن زیر بیانیه ۹۵ ماده ای مارتین لوتر در نقد کلیساست:
▪️نظر به عشق و دلبستگى به راستى و با هدف برگرفتن آن، نکات زیر در ویتنبرگ به ریاست پدر گرامى، مارتین لوتر، از فرقه آگوستین، و استاد علوم انسانى و الهیات مقدس و استاد رسمى در این موضوعات در این مکان در معرض بحث عمومى گذاشته مى شود. بنا به تقاضاى وى، هر کس که نمى تواند به طور حضورى در بحث حاضر شود، مى تواند به صورت مکتوب چنین کند.
♦️ ۱٫ هنگامى که خداوند و استاد ما، عیسى مسیح، دستور داد که «توبه کنید» در پى آن بود که سراسر زندگى مؤمنان مالامال از توبه شود.
♦️۲٫ برداشت شایسته از این سخن این نیست که منظور وى اشاره به آیین توبه باشد، به معناى اعتراف و رضایتمندى آن گونه که کشیش آن را برگزار مى کند.
♦️۳٫ با این حال، معناى آن به توبه قلبى نیز محدود نیست، زیرا چنان توبه هایى پوچ و بى حاصل است، مگر آن که نشانه هایى بیرونى از ریاضت هاى مختلف جسم را به همراه داشته باشد.
♦️ ۴٫ تا زمانى که بیزارى از خود ادامه دارد، (به معناى توبه حقیقى درونى) مجازات گناه نیز ادامه دارد، به دیگر سخن تا زمانى که به ملکوت آسمان ها وارد شویم.
♦️ ۵٫ پاپ نه قدرت و نه اراده آن را دارد که مجازاتى را عفو کند، مگر مجازات هایى که خودش با صواب دید خود یا بر حسب قانون کلیسایى وضع کرده است.
👈 متن کامل ۹۵ ماده ای ...
🚦@Westernstudies
غرب شناسی|استاد جواهری
🔰 سالها در تطبیق اندیشه اقتصادی اسلام با نظام های مدرن اقتصادی، قرائت چپ از تاریخ و اندیشه اسلامی فر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستان عزیز در امتداد مطلب حاج آقای هاشمی توجه شما رو به امثال این ویدیو جلب می کنم که خط رسانه ای این جریان محسوب می شود.
تا زمانی که نظام اقتصاد اسلامی با بسترهای تاریخی و حکمی آن تبیین نگردد باید منتظر باشیم دیگران از بیرون تصویری از آن ارائه دهند و ملتهای اسلامی را به سوگیریهای شناختی (Cognitive bias) مبتلا و آن را تثبیت کنند. مثل وضعیت شناختی که امروز نسبت به امر حجاب و تاریخچه و عمق فرهنگی آن پیدا کردیم.
🔰 امین جواهری
🚦@Westernstudies
بعضی همراهان کانال پیشنهاد دادن که گروهی برای گفتگو و انتقال محتوا متناسب با موضوعات داخل کانال غرب شناسی تشکیل بدهم.
نظر خودتون رو در لینک زیر نسبت به این پیشنهاد بفرمایید
ممنون🙏
https://EitaaBot.ir/poll/b61mui?eitaafly
🚦@Westernstudies