eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
640 دنبال‌کننده
191 عکس
34 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از منبرک فاطمی
به مناسبت نهم دی بصیرت در نهج البلاغه 👇👇 🔺چهار نکته در اهمیت بصیرت https://eitaa.com/a_fatemi24/1337 🔺چهار عامل بصیرت https://eitaa.com/a_fatemi24/1332 🔺سه مانع بصیرت https://eitaa.com/a_fatemi24/1337 🔺شش نشانه بصیرت https://eitaa.com/a_fatemi24/1341 👌اهمیت بصیرت در جامعه https://eitaa.com/fatemi222/11654
بسمه تعالی ✅بصیرت در قرآن و نهج البلاغه جایگاه بالایی رو دارد.. 🔸«اَدعوا اِلَی اللّهِ عَلی بَصیرَة یوسف 108 🔸«بَلِ الاِنسنُ عَلی نَفسِهِ بَصیرَة» قیامه 14 🔸«قَد جاءَکُم بَصائِرُ مِن رَبِّکُم». انعام 104 🔸«فَمَن اَبصَرَ فَلِنَفسِهِ ومَن عَمِیَ فَعَلَیها...»انعام 1. حضرت علی اساس خودشناسی را ر بصیرت میداند وَ اِنَّ مَعِی لَبَصیرتی ما لَبَّسْتُ عَلی نَفْسی وَ لالُبِّسَ عَلَی(نهج البلاغه، خطبه 10) بی گمان بینش من مرا همراه است. هرگز خود را نفریفته ام و کسی هم نتوانسته مرا بفریبد. »تغییر« و »تثبیت« سرنوشت هر کس در دست خود اوست و خواسته های دیگران نیز بر محور خواسته های خود او دور می زند. 2-گاهی حضرت امر بصیرت میکند 😊 .. فَانْفُذُوا عَلی بَصائِرِکمْ (نهج البلاغه، خطبه 197) . .. پس ای مردم با دل بینا حرکت کنید! 👈در نامه ای به محمدبن ابی بکر، نماینده خود در سرزمین مصر نوشت: فَاَصْحِرْ لِعَدُوِّک وَامْضِ عَلی بَصیرَتِک(همان، نامه 34) و اینک تو به صحنه درآی با آگاهی و با بینش خاص خود به سوی دشمن بتاز. ✅چهار عاملی که باعث افزایش بصیرت در نهج البلاغه میشود 1. یاد خدا: اِنَّ اللَّهَ سُبْحانَهُ وَ تَعالی جَعَلَ الذِّکرَ جَلاءً لِلْقُلُوبِ تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ العَشْوَةِ، وَ تَنْقادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعانَدَة(نهج البلاغه، خطبه 222) ♦️همانا خدای سبحان و بزرگ، یاد خود را روشنی بخش دل ها قرار داد، تا گوش پس از ناشنوایی بشنود و چشم پس از کوری بنگرد، و انسان پس از دشمنی رام گردد. 🔻ذکر خدا، چه به صورت قلبی و چه به صورت قالبی و زبانی آثار و خیرات و برکاتی دارد که » فزونی« از جمله آنهاست. یاد خدا دل را از انواع آلودگی ها، شستشو می دهد و آن را برای دریافت حقایق بیرونی و تفکر باطنی و کسب بصیرت آماده می سازد 2. خودسازی: آماده سازی زمین زراعی و بذرافشانی صحیح در آن و نیز پاکسازی مزرعه از علف های هرز و آفت زدایی به موقع، محصول مرغوب و مطلوب در پی دارد. روح و روان آدمی نیز چنین است قَدْ اَبْصَرَ طَریقَهُ وَ سَلَک سَبیلَهُ وَ حَرَفَ مَنارَهُ (خطبه 87، صفحه 146) (مؤمن بصیر با تزکیه نفس و زهد و اخلاص خود را از نابینایی رهایی بخشیده) و راه هدایت را با بصیرت دریافته 📚فروزان شدن چراغ هدایت در قلب انسان پرهیزگار، اشاره به تابیدن انوار علوم و معارف الهی بر قلب اوست و به تعبیر قرآن کریم «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُکمُ اللَّهُ»[بقره 282]؛ «و از خدا پروا کنید، و خدا [بدین گونه ] به شما آموزش می دهد.» 📚قرآن در جای دیگر می فرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمنُوا إِن تتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَکمْ فُرْقاناً»[انفال 29]؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر تقوای الهی پیشه کنید، خداوند برایتان فرقانی (قوّه ی شناخت حقّ از باطلی) قرار می دهد.» 3. تلاوت قرآن: کتَابُ الله تبْصِرُونَ بِهِ، وَ تَنْطِقُونَ بِهِ، وَ تَسْمَعُونَ بِهِ؛ [این قرآن] کتاب خداست که با آن می توانید [راه حق را] بنگرید، و با آن سخن گویید، و به وسیله آن بشنوید.» امام امیرمؤمنان علی(ع) در جای دیگری در مورد تدبّر در قرآن می فرماید: «تَدَبَّروا آیاتِ القرآنِ وَ اعتَبِرُوا به فَانَّهُ اَبلَغُ العِبَر؛ در آیات قرآن تدبر کنید و بدانها پند گیرید که آنها رساترین پندها هستند.» 4. نفی وابستگی های مادّی: حضرت در خطبۀ 133می‌فرماید: "إِنَّمَا الدُّنْیا مُنتَهى بَصَرِ الْأَعْمى، لا یبْصِرُ مِمَّا وَراءَها شَیئاً، وَ الْبَصِیرُ ینفُذُها بَصَرُهُ، وَ یعْلَمُ أَنَّ الدّارَ وَراءَها فَالْبَصِیرُ مِنْها شاخِصٌ، وَ الْأَعْمى إِلَیها شاخِصٌ، وَ الْبَصِیرُ مِنْها مُتَزَوِّدٌ، وَ الْأَعْمى لَها مُتَزَوِّدٌ". «این است و جز این نیست که دنیا نهایت دیدگاه کوردلان است، که آن سوى دنیا را نمى‏نگرند، اما انسان آگاه، نگاهش از دنیا عبور کرده از پس آن سراى جاویدان آخرت را مى‏بیند. پس انسان آگاه به دنیا دل نمى‏بندد و انسان کوردل تمام توجه‏اش دنیاست. بینا از دنیا زاد و توشه برگیرد و نابینا براى دنیا توشه فراهم مى‏کند».
✅موانع بصیرت 1. آرزوهای بلند یکی از آفات روحی و معنوی آمال و آرزوهای طولانی، خشک شدن چشمه سارهای بصیرت است. وَالاَمانِی تُعْمی اَعْینَ الْبَصائِر آرزوها، چشم بصیرت را کور می کنند. (نهج البلاغه، حکمت 275) قدرت تشخیص کم میشود ↩️زبیر و سوابق بالا گرفتار آروزهای دور و دراز شد " 👇👇 از اصحاب رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) یکی از عشره مبشره از دیدگاه اهل سنت مادرش صفیه دختر عبدالمطلب بن‌ هاشم بن عبد مناف، عمه پیامبر وی در جریان سقیفه، حکم شورای سقیفه را نپذیرفت و از خلافت امام علی (علیه‌السلام) دفاع کرد زبیر از اعضاء شورای شش نفره بود و به نفع امام علی (علیه‌السلام) رأی داد در ماجرای شورش بر علیه عثمان و قتل وی نقش مؤثری داشت. از خلافت امام علی (علیه‌السلام) دفاع کرد او از شهود وصیت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بوده و در هنگام دفن حضرت زهرا حضور داشت 📌ولی چندی بعد به همراه طلحه، در مقابل امام علی (علیه‌السلام) ایستاد و جنگ جمل را به راه انداخت. پس از رویارویی دو لشکر، حضرت علی (علیه‌السّلام) زبیر را فرا خواند، ملاقات آن دو بین صفوف دو لشکر صورت گرفت. حضرت علی (علیه‌السّلام)، سفارش پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نسبت به خود را به زبیر یادآوری کرد. سفارش این بود که: پیامبر (علیه‌السّلام) روزی در حضور حضرت علی (علیه‌السّلام) به زبیر فرمود: آیا علی را دوست داری، زبیر گفت: چرا دوست نداشته باشم، پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: چگونه‌ای وقتی ظالمانه با او بجنگی؟! زبیر پس از یادآوری این مطلب از اردوگاه کناره‌گیری کرد و به قتل رسید. 2. وابستگی ها و عشق های کاذب: 🔹‌ابوموسی و گرایش به بنی امیه ‌ابوموسی اشعری از اصحاب رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بود به دستور پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) همراه جعفر بن ابیطالب به حبشه هجرت کرد. در دانش قضا تبحر داشت و از فقهای دوران پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از اصحاب فتوی در روزگار عمر و عثمان به شمار می‌رفت. ابو موسی مردی کوتاه قامت، لاغر اندام و کوسه بود صدای دل نشنی داشت،که صدای وی در جماعت مامومین را به تعجب وامی داشت. به واسطه تاثیرش در امر حکمیت بعد صفین شهرت یافت. 🔺غربزده ها همیشه به سمت غرب غش میکنند . 🔺شعار آنها رفاقت و مذاکره با غرب هست . 3. فتنه های اجتماعی: 🔺گاهی مسائل مهم سیاسی و اجتماعی زمان، در قالب فتنه ها و شبهه های بسیار پیچیده و به صورت تندباد، جریان می یابد، در حدی که التهابات و گردوغبار آنها، مانع از تشخیص دقیق ماهیت و هویت آنها می گردد 🔸بعد فتنه قران بر نیزه خیلی دچار شبهه شدند از جمله خوراج... 👌 مهم‌ترین مشکل خوارج بی‌بصیرتی این قوم بود که تصور صحیحی از امامت و مقام والای امام و از همه مهم‌تر عصمت امام نداشتند و نمی‌دانستند که تعیین امام امت اسلامی، تنها از ناحیه مردم نیست، 🔹یک وقت فکر نکنیم خوارج زنا کار شراب خوار حرام خوار بودند تحلیل سیاسی نداشتند 🔹داستان کشته شدن عبدالله بن خباب بن ارت به دست خوارج به جرم..عشق به علی عجیب ست. 🔹جنگ صفین شمشیر به روی امام جامعه کشیدندو بعد از حکمیت هم که دیدند فریب خوردند باز، رو در روی ولایت ایستادند 😡تیر خلاص به مدعیان تقلب ۱۳۸۸ " اعتراف ناخواسته به عدم تقلب انتخاباتی در یک جلسه خصوصی بیت‌رهبری، تنها ۴روز پس از انتخابات؛ برعکس تمام ادعاهای عمومی اصلاح‌طلبان! 😡با فریب و شعار رفع تحریم‌ها، اریکه‌ی قدرت را در دست بگیرند و خسارت محض دیگری را رقم زدند به نام برجام؛ که تنها دستاورد آن طبق اعتراف خودشان بود! 😡در مسلئه زن آزادی چقدر فریب خوردند ؟
✅راهکار چیست؟ 1. نگاه عبرت آموز: . .. فَاِنّمَا الْبَصیرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَکر وَ نَظَرَ فَاَبْصَرَ وانتفَع بِالْعِبَرِ ثُمَّ سَلَک جَدَداً واضِحاً یتجَنَّبُ فیهِ الصَّرْعَةَ فِی الْمَهاوی وَ الضَّلالَ فِی الْمَغاوی(همان، خطبه 153) بینا کسی است که از پی شنیدن بیندیشد و با هر نگاه، بینش نو یابد و از عبرت ها همواره سود برد، و سپس در راهی روشن و هموار به پیش رود و خویشتن خویش را از سقوط در پرتگاه ها و گمراهی در کژ راهه ها و بیغوله ها نگاه دارد. ولی افراد ساده اندیش و غفلت زده برخلاف اصحاب بصیرت حس گرا و ظاهربین هستند؛ علم و تجربه نشان داده است که اکثر مردم به محسوسات بیشتر از معقولات گرایش دارند و به مشهودات و ملموسات، بیش از نادیدنی ها، ارج می نهند و اندیشه خود را محدود می کنند، گواهی قرآن گویاترین دلیل این مدعاست: یعْلَمُونَ ظَاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا (روم: 7) (بیشتر مردم) فقظ ظاهری از زندگی دنیا را می دانند. 2-دشمن شناسی: 🔻 رسول اسلام صلی الله وعلیه وآله نیز در این باره هشدار داده و فرموده است: اَلا اِنَّ اَعْقَلَ النَّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاطاعَهُ وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاهُ(بحارالانوار، ج 77، ص 179) بدانید عاقل ترین مردمان کسی است که پروردگار خود را بشناسد و او را فرمان برد و دشمنش را نیز بشناسد و با او به مخالفت برخیزد. 🔺 امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام نیز افزون بر توصیه زیاد نسبت به شناخت دشمن، برخی از خصیصه های دشمن خطرناک را بازگو فرموده است: اَکبَرُ الاَعْداءِ اَخْفاهُمْ مَکیدَةً(مستدرک نهج البلاغه) بزرگ ترین دشمنان، کسانی هستند که حیله و مکر خود را مخفی می دارند. 3-ولایتمداری در روایت دارد که آمدند خدمت حضرت و گفتند: «یا امیر المؤمنین- یعنى قبول هم داشتند که امیر المؤمنین است- انّا قَد شَکَکنَا فی هذا القِتال»۲؛ ما شک کردیم. ما را به مرزها بفرست که در این قتال داخل نباشیم *چرا علی دنبال عمار می گشت؟* 🔸چون عمار کسی بود که با بصیرت بود! 🔹دشمن شناس بود! 🔸امام شناس بود! 🔹جبهه شناس بود!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایتی تکان‌دهنده از نهج‌البلاغه علت گمراه شدن‌ها چیست؟
پيشواى متعصبان و سر سلسله مستکبران ▫️اعْتَرَضَتْهُ الْحَمِيَّةُ فَافْتَخَرَ عَلَى آدَمَ بِخَلْقِهِ، وَ تَعَصَّبَ عَلَيْهِ لاَِصْلِهِ. فَعَدُوُّ اللّهِ إِمَامُ الْمُتَعَصِّبِينَ، وَ سَلَفُ الْمُسْتَکْبِرِينَ، الَّذِي وَضَعَ أَسَاسَ الْعَصَبِيَّةِ، وَ نَازَعَ اللّهَ رِدَاءَ الْجَبْرِيَّةِ، ... 🟠تعصب و نخوت شیطان را فرا گرفت و به جهت خلقتش (از آتش) بر آدم افتخار کرد و به سبب اصل و ريشه اش نسبت به آدم تعصب ورزيد، از اين رو اين دشمن خدا، پيشواى متعصبان و سر سلسله مستکبران شد که اساس تعصب را بنا نهاد و با خداوند در رداى جبروتيش به ستيز برخاست و لباس بزرگى و تکبّر بر تن نمود، و پوشش تواضع و فروتنى را در آورد. ✍️در واقع سبب اصلى مخالفت آشکار ابليس نسبت به فرمان قطعى خداوند همان تعصّب و غرور بود که از يک محاسبه غلط و سرچشمه گرفته از خودبينى و خودخواهى ناشى شده بود او تنها از آفرينش آدم جنبه خاکى او را مى ديد و لذا اصل خود را که از آتش است از او برتر مى دانست: خَلَقْتَنِى مِنْ نَّار وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِين و بخش مهم وجود آدم را که همان روح الهى بود وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ به کلّى ناديده مى گرفت.آرى! خودبينى و خودخواهى بدترين حجاب است که انسان را از درک واضح ترين حقايق باز مى دارد. ابليس حتى در برترى آتش بر خاک نيز گرفتار خطا و اشتباه شد، زيرا خاک منبع اصلى حيات، نمو گياهان، پرورش گلها و ميوه ها و انواع برکات است در حالى که آتش موجود خطرناکى است که تنها در بخشى از زندگى انسان به کار مى آيد 📘 https://eitaa.com/a_fatemi24
▫️وَسُئِلَ عَنِ التَّوْحِيدِ وَالْعَدْلِ فَقَالَ التَّوْحِيدُ أَلاَّ تَتَوَهَّمَهُ، وَالْعَدْلُ أَلاَّ تَتَّهِمَهُ 🟠 «از آن حضرت درباره توحيد و عدل سؤال شد، فرمود: توحيد آن است كه خدا را در وهم و انديشه نياورى و عدل آن است كه او را متهم نسازى ✍️توحيد در اين جا به معنى خداشناسى است و خداشناسى در صورتى كامل مى شود كه او را برتر از خيال و قياس و گمان و وهم بدانيم و از هرچه ديده ايم و شنيده ايم و گفته ايم فراتر بشماريم. زيرا آنچه در وهم انسان و خيال و قياس و عقل او مى گنجد محدود است و خداوند وجودى است نامحدود از هر جهت و به همين دليل همواره بزرگان علم عقايد گفته اند كه كنه ذات خدا بر هيچ كس حتى بر انبيا و اوليا روشن نيست. آنچه از خداوند مى دانيم صفات جلال و جمال اوست و افعال و آثارى كه صحنه جهان را پر كرده است. به همين دليل در روايات دستور داده شده كه در ذات خدا انديشه نكنيد كه به جايى نمى رسيد.«حقيقت عدل (عدالت خداوند) آن است كه او را متهم نسازى» اشاره به اين است كه كسى عقيده كامل به عدالت خداوند دارد كه همه كارهاى او را بر وفق حكمت و عدالت بداند. تقسيم نعمت ها در ميان بندگان، وجود حوادث دردناك در زندگى، هجوم آفات و بلاها در مواقع خاص به فرد يا گروهى; آرى، او همه اين ها را از سوى خداوند مى داند و او را متهم به ظلم و بى عدالتى نمى كند و مشكل را در نقصان علم و آگاهى خود از مصالح و مفاسد امروز و آينده مى شمرد. مى گويد: دليلى ندارد كه اين ها ظالمانه باشد چراكه خداوند نه نياز به كسى دارد و نه كارى برخلاف حكمت انجام مى دهد. 📘 https://eitaa.com/a_fatemi24
25.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این قرآن، نازل‌شده از جانب خدای بخشاینده و بارحمت است کتابی که ... ▫️و تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ، وَتَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ، وَاسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَآِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ، وَ أَحْسِنُوا تِلاَوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ 🌖قرآن را فرا گيريد که بهترين گفته هاست! و در آن بينديشيد که بهار قلب هاست! از نور آن، شفا و درمان بطلبيد که شفاى دل ها(ى بيمار) است! و آن را به نيکوترين وجه تلاوت کنيد، که نافع ترين سخن هاست!» 📘 https://eitaa.com/a_fatemi24
❇️ بهترین عطرها ☀️امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرماید: ✨نِعْمَ الطِّیبُ الْمِسْکُ خَفِیفٌ مَحْمِلُهُ عَطِرٌ رِیحُهُ.✨ 🖌مشک، عطر خوبی است حملش سبک و عطرش بسیار خوب است. 🔰 نهج‌البلاغه، حکمت ۳۹۷. ✍ توضیح 🔻امام علیه السلام در این بیان کوتاه و پرمعنا از یکی از مواد معطر یعنی مِشک تعریف و تمجید می‌کند، می‌فرماید: «مشک، عطر خوبی است حملش سبک و عطرش بسیار خوب است». 🔻بوی خوش در اسلام و مخصوصاً احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه هدی علیهم السلام بسیار مدح شده است و به مسلمانان دستور داده اند که از عطریات استفاده کنند و همیشه خوشبو باشند و مخصوصاً به هنگام نماز از بوی خوش استفاده نمایند. 🔻مرحوم کلینی در جلد ششم کافی از امام سجاد علیه السلام نقل می‌کند که آن حضرت ظرفی داشت که در آن مشک بود و در کنار سجده گاهش می‌گذاشت و هنگامی که می‌خواست وارد نماز شود از آن بر می‌داشت و خود را خوشبو می‌ساخت؛ (کَانَتْ لِعَلِی بْنِ الْحُسَینِ علیه السلام قَارُورَهُ مِسْکٍ فِی مَسْجِدِهِ فَإِذَا دَخَلَ لِلصَّلَاةِ أَخَذَ مِنْهُ فَتَمَسَّحَ بِهِ). (۱) ☀️در حدیث دیگری آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود: 💎صَلاةُ مُتَطَیبٍ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ صَلَاةً بِغَیرِ طِیبٍ. 🔸نماز کسی که خود را خوشبو می‌کند برتر از هفتاد نماز بدون آن است. (۲) 🔻حتی برای روزه دار که بوییدن گل‌ها مکروه است استفاده از عطریات نه تنها ممنوع نیست بلکه توصیه شده است: در روایتی می‌خوانیم: 💎کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِذَا صَامَ تَطَیبَ بِالطِّیبِ وَ یقُولُ الطِّیبُ تُحْفَهُ الصَّائِمِ. 🔸امام صادق علیه السلام هنگامی که روزه می‌گرفت از عطر استفاده می‌کرد و می‌گفت: عطر تحفه روزه دار است. (۳) 🔻استفاده از عطر نه تنها در حال نماز و روزه بلکه در تمام حالات (جز در حال احرام) توصیه شده است تا آن جا که درباره پیغمبر صلی الله علیه و آله می‌خوانیم: 💎کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله ینْفِقُ فِی الطِّیبِ أَکْثَرَ مِمَّا ینْفِقُ فِی الطَّعَامِ. 🔸آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله برای عطر هزینه می‌کرد بیش از آن بود که برای غذا هزینه می‌کرد. (۴) 🔻البته این موضوع هرگز اسراف نبود زیرا هزینه زندگی ساده پیغمبر صلی الله علیه و آله بسیار کم بود و هزینه عطریات به خصوص مشک که از راه‌های دور می‌آوردند نسبتاً زیاد بود. 👈البته درمورد زنان اکیداً نهی شده است که به هنگام بیرون آمدن از خانه یا ملاقات با نامحرم خود را خوشبو سازند به گونه ای که دیگران آن عطر را استشمام کنند زیرا ممکن است منشأ مفاسدی گردد. 🔻به هر حال امام علیه السلام در گفتار حکیمانه مورد بحث، درباره برتری مشک بر عطریات دیگر می‌فرماید: امتیاز این عطر بر سایر عطرها این است که اولاً حملش آسان است زیرا ظرف بزرگی لازم ندارد به علاوه مانند بسیاری از عطریات به صورت مایع نیست که مشکلات خاص خود را داشته باشد بلکه به صورت جامد بوده و استفاده کردن از آن نیز بسیار آسان است؛انسان با سر انگشت خود می‌تواند مقداری از آن را بردارد و به خویش بمالد. اضافه بر این، بوی مشک را غالب مردم با اختلاف سلیقه ای که درباره عطر دارند می‌پسندند و لذا امام علیه السلام آن را مدح و ستایش می‌کند. به همین دلیل از حالات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه هدی علیهم السلام استفاده می‌شود که بسیاری از آن بزرگواران از مشک استفاده می‌کردند حتی گاهی مقداری از آن را در غذا می‌ریختند. (۵) 🔻در اهمیت استفاده از بوی خوش در نمازها همین بس که مرحوم کلینی در باب الغالیه در کافی نقل می‌کند که امام علی بن الحسین علیهما السلام شبی از شب‌های سرد زمستانی جبه خز و ردایی از خز و عمامه ای از خز پوشیده بود و خود را با بوهای خوش کاملاً معطر ساخته بود یکی از یاران حضرت، ایشان را با آن حالت مشاهده کرد، عرض کرد: فدایت شوم در این وقت شب با این وضع کجا می‌روید؟ فرمود: 💎إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أَخْطُبَ الْحُورَ الْعِینَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی هَذِهِ اللَّیلَةِ. 🔸من می‌خواهم از خداوند حور العین را خواستگاری کنم. (۶) 👈اشاره به این که استفاده از بوی خوش به هنگام عبادت و نماز و پوشیدن لباس‌های خوب به هنگام رفتن به مسجد از اموری است که در آخرت پاداش‌های مهم الهی دارد. 📚منابع ۱) کافی، ج ۶، ص ۵۱۵، ح ۶. ۲) کافی، ص ۵۱۰، ح ۷. ۳) کافی، ج ۴، ص ۱۱۳، ح ۳. ۴) کافی، ج ۶، ص ۵۱۲، ح ۱۸. ۵) برای توضیح بیشتر به کافی، باب المسک، ج ۶، ص ۵۱۴ مراجعه فرمایید. ۶) کافی، ج ۶، ص ۵۱۶، ح ۳. 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
✅گناه شناسی 🔻تعجب حضرت علی امام علی علیه السلام فرمودند : عَجِبتُ لأقوامٍ يَحتَمُونَ الطَّعامَ مَخافَةَ الأذى كيفَ لا يَحتَمُونَ الذُّنوبَ مَخافةَ النّارِ ؟! در شگفتم از مردمى كه از ترس اذيت شدن، از غذا پرهيز مى كنند چگونه از ترس آتش ، از پرهيز نمى كنند؟! تحف العقول : ۲۰۴
اثر فکر کردن به گناه : امام علی(ع) آنکه در گناهی بسیار اندیشه کند، این کار او را به گناه می‌کشاند.
قابل توجه مسئولین محترم! (ع): العَجزُ يُطمِعُ الأَعداءَ. اظهار ناتوانى، دشمنان را به طمع مى اندازد. غررالحكم اظهار عجز نزد ستم پیشه ابلهیست اشک کباب موجب طغیان آتش است. صائب می گوید ضعف نشان دادن به ستمگر ها نشانه ابلهیست و سپس در مثالی زیبا اشک کباب یا همان قطره که گویا نشان خواهش کباب از آتش است را باعث بیش تر شدن آتش میداند. وقتی به ستمگر ها پیام ضعف می دهید طمع آنها بیشتر می‌شوند تا به شما ضربه بزنند؛ و این مربوط به امروز و دیروز نیست، این فطرت ستمگرهاست که صائب در قرن یازده به آن اشاره کرده است.